Kasvatustöö ja - probleemid
1.loeng – KASVATUS
Teadus? On igapäevase mõtlemise täiustamine.
Kuivõrd lapsi ehk kasvatavaid on kaasatud kasvatamisse.
Kasvatama tuleb sõnast kasvama ja tähendab kasvama panemist.
Kasvatamine kuulub
kasvamise reaalsesse nähtusesse aidates loomulikku kasvatamist.
Järelikult - mõistame kasvatuse all seda, mil määral arengu suunamine on võimalik.
Mis on kasvatus?
1. Definitsioon.
Kasvatus tähendab eesmärgistatud väljastpoolt tulenevat sekkumist loomulikku arenguprotsessi.
Areng – järjestikused muutused, mis
toimivad organismi elujooksul elu algusest küpsuse saavutamisel kuni
surmani.
Kasvamine – igasugusele arengule kuni täiskasvanuks
saamiseni on aluseks kasvamine.
Kasvamine on puht füüsiline termin.
Peegeldab arengu terviklikkust ja arengu spontaanset loomulikku kulgemist, muutus saab toimuda vaid siis,
kui miski kasvab suurenevas suunas.
Kasvamise kui nähtuse tunnusjooned (Wilenius):
Kasvamine on suunatud mingile lõpptulemusele.
Kasvamine ei ole võimalik ilma keskkonnast saadava materiaalse ja vaimse toetuseta.
Kasvamine toimub aeglaselt ja seetõttu jaotatakse arenguperioodideks.
Kasvamine on mitmetahuline – füüsiline, vaimne jne.
Kasvamise käigus saab inimese oma kasvuprotsessi vähehaaval teadlikuks.
Millal on inimene kasvatatav?
Kuna kasvatuse lähtekohaks on inimese kasvatamine jõudmaks teatavale iseseisma toimetuleku saavutamine elus, siis
peaks kasvatusega olema teatud kasvatusiga – täiskasvanud küpsuseni jõudmine – iseseiva toimetuleku saavutamine
oma
iseseisvas elus.
Kasvatuse põhifunktsiooniks on toetada kasvandiku iseseisava enesesuunamiseni ona tegevuses käitumises =
kasvandiku ettevalmistamist iseseisvaks toimetulekuks elus.
Toimetulek on inimese teadlik
tahe hakkama saada ja tähendab enda jõupingutusi.
Rollide omandamine, mis tähendab täiskasvanuks saamist:
Majanduslik iseseisev roll, püsiva elukaaslase rolli omandamine, sotsiaalne – elukutse.
Kasvatus või enesekasvatus?
Kumb on muna, kumb kana? Enesekasvatus on muna
Enesekasvatus on inimese teadlik ja sihipärane töö, mille eesmärgiks on isiksuse täiendamine.
Isiksus – inimese individuaalse eripära ?????? rollide kooslus?
Kasvatus eelneb enesekasvatusele.
Kasvatus kui organiseeritud, korrastatud väline mõjutamine
versus organiseerimata stiihiline välismõju, mis ei ole
kasvatus. Kasvatuseeesmärgid tulenevad
välistest väärtustest, ühiskonnanormidest ja arusaamadest.
Kasvatus kui väline sihipärane suunamine kasvataja poolt peab asenduma enesekasvatusega.
Sekkumine – eesmärgipärane tegevus. Sekkumine on täiskasvanupoolne tegevus.
Kasvatus kui sihipärane sekkumine:
Sihipärane mõjutamine koos teadmiste andmisega
Sihipärane väline mõjutamine konkreetse
situatsioonides tegevuste emotsionaalseteks läbielamiseks, sest asjad,
nähtuse jms muutuvad inimese jaoks tähenduslikuks vaid siis, kui neil on hinnaguline väärtus.
Eesmärk – kasvatuse eesmärgid realiseeruvad:
1
Õpetamise kaudu – teadmised, hoiakud jms süsteem omandamisele ja arendamisele suunatud
Kasvandike suunamine – tegevuste juurde, mis arendaks tervikisiksuse jooni, mida organiseeritu õppetegevuse käigus
piisavalt arendada ei saa.
Esteetline, eetiline ja töökasvatus – õppetegevus. Kasvatusprotsessiks tingimuste loomine -arendada
Füüsiline ja sotsiaalne keskkond peavad olema organiseeritud nii, et peale kuud jälgimist paigutatakse gruppi, mis
toetab sinu arengut positiivselt. Keskkond loob kasvatuseks tingimused.
Eesmärk – on ideaalne subjektiivne
kujutlus tulevase tegevuse oodatavast resultaadist. Eeldatakse, et resultaat on
olemas, prognoos.
Eesmärgitamise protsess kasvatuses on
loominguline ja kuulub tõenäosliku prognoosi
valdkond .
Reaalses kasvatuspraktikas erinevad püstitatud eesmärgid oluliselt oodatava resultaadi täenäosuse…
Kujutused, loomingulised, kujundus tegevuse üldsuunast
Konkreetne
piiritletud kujutlus – teatud tegevustena, mis võivad olla lähedal ideaalile lähedal.
Näide: Põhikoolil on hariv kui ka kasvatav ülesanne. Ideaal on kasvatus siin. Sotsiaalainetel kitsamad eesmärgid,
inimeseõpetusel veelgi kitsamad. Gümnaasiumis toetakse inimese individuaalset arengust jms tulevatest erinevustest
toetatavat …
Kasvatusprotsessi eesmärgistamie kulgeb üldiselt
abstraktselt konkreetsemale. Põhikooli näide samamoodi.
Abstrakne eesmärk määrab tegevusvaldkonna, mille raame õpilase arengut planeeritakse.
Konkreetne eesmärk – rida konkreetseid eesmärke,…
Kasvatuse eesmärkide abstraktsuse-konkreetsuse
hierarhia :
1.tasand – ideaal igakülgselt arendatud isiksusest
2. tasand – põhiliselt inimtegevuse liigid, ümberkujundav tegevus, psühhomotoorne tunnetustegevus,
kognitiivne ja
väärtusorientatsiooniline ehk afektiivne tegevus(tunnetega, hinnagud jms).
3. üldiseld tegevusoperatsioonid: omandamise
tasemed , milleks on kasvatustöö üldeesmärgid.
Kasvatuse eesmärkide liigitus:
1.kognitiivsed
2. psühhomotoorsed
3. afektiivsed
Internaliseerimine – isemiselt omaksvõtmine – on mingi idee, tegevusviisi, normi, väärtuse,
suhtumise vms omaks
võtmine inimese poolt.
Sotsialiseerimine – samamoodi inimene võtab omaks ühiskonna normid jms. See välimine omaksvõtmine.
Internaliseerimine on sisemiselt.
Seda, mille suhtes tekib inimesel positiivne hoiak, mis omandab tema jaoks positiivse tähenduse, nimetatakse
väärtuseks. Püsi valmisolek reageerimiseks.
Väärtushinnang – hinnang sellele, mis inimest eriti
rahuldab ja mille pärast ta eelistab üht teisele kui paremat.
Väärtustatav –
2. DEFINITSIOON.
Kasvatus kui inimese arengu juhtimine ühiskonnale vajalikus suunas.
Kasvatus toimub mitmel tasandil.
Ühiskonna kasvatuseesmärgid
Kooli kasvatuseesmärgid
Õppeaine eesmärgis
Teema eesmärgid
Tunni eesmärgid
Ühiskonna tase
Organisatsioonilis-pedagoogilne tase – üksikindiviid on interaktsioonis grupiga
Psühholoogilis-
pedagoogiline tase – indiviid-indiviidi vastu
2
2. Loeng -
PROBLEEMNE KÄITUMINE
1. MÕISTED
Tööga mitteseotud lobisemine
Keeldumine ülesande täitmisest
Klassis ringijalutamine
Õpetajale jultunult vasturääkimine
Pliiatsi lennutamine üle klassi
Teiste õpilaste töö segamine
Jope seljast võtmisest keeldumine.
Mida täpsemini hinnanguvabalt käitumist kirjeldate, seda suurem on tõenäousus, et oskad tõhusalt sekkuda.
Kui ütled: „Teiste
naerma ajamine lollitamisega.“ – teine õpetaja ei saa sellest aru.
Abnormal – Ebanormaalne parem Anormaalne. Kas
kvalitatiivselt või kvantitatiivselt
normist kõrvale
kaldumine .
Kui kvalitatiivne – arengunormist kõrvale kaldumine. Teame, mis vanuses teatud lapsed teatud arenguastmeid läbivad.
Kui sellele ei vasta, siis on kvalitatiivne erinevus selle poolt. Teisena võib
normina võtta statistilist keskmist –
kvantitatiivne . Kasutatakse psühholoogias ja psühhiaatrias.
Acting out behavior –ei ole teadvustatud. See pole
tahtlik . konkreetne üks agressiivse käitumise eriviise, erivorme.
Eesti keelde ei tõlgita. Vaenulikkus teiste inimeste suhtes agressiivse käitumisega,mis tuleb sellest, et põhjuseks on
keelatud surutud mõtted, mahasurutud
emotsioonid . Need selle all, et indiviid teiste suhtes käitub, väljendades
agressiooni. Nt 3-a õde lööb 3-a venda, sest
arvab , et ema
armastab venda rohkem kui teda. Nt 6-a laps räägib
isale vastu, sest all
emotsioon , et ta ei pea isa autoriteediks. Võrdleb näiteks naabritüdruku isaga. Keelatud tõke,
emotsioon maha surutud. Kontrolli alt on väljas, alla surutud – agressiivne käitumine; seksuaalne käitumine – alla surutud
seksuaalsed
impulsid . Opereeruvad mitteteadlikul tasandil, väljendudes agressiivses käitumises.
Aggression – tahtlik kahju või haiget tegemine teisele inimesele. Siia alla lähvad ka objekti suhtes tegemine. Saab olla
suunatud ka enda vastu – eneseagressioon. Halb käiumine. See ei tule motiivist- seega motiiv ei loe.
Agressioon on
käitumuslik väljendus.
Asocial – mittesotsiaalne. Eitus seotud sotsiaalse aspektiga. Käitumine, mis ei vasta ühiskonna normidele. Sotsiaalsete
grupinormidele mittevastav käitumine.
-
Antisocial – antisotsiaalne käitumine – kirjeldav termin, et iseloomustada tegevusi, kui
rikutakse tahtlikult
teiste inimeste või ühiskonnaõigusi nii, et niisuguse käitumise tagajärjed on kahjulikud. Kasutusele tulnud
kriminaalsest psühholoogiast. Laiaslaastus jagatud üldtunnustatud
liigituse järgi kahek, järk-järgult ühest
äärmusest teise: Avatud(suunatud teiste inimeste vastu)- Varjatud(suunatud vara või seostub ennastkahjustava
käitumisega)
(Lober and Schmaling 1985)
destruktiivne ANTIsotsiaalne käitumine.
Varavastane agressioon
Õigusrikkumine
Varjatud avatud
Staatusega opositsiooniline
seotud
mittedestruktiivne
-
Unsocial – mittetahtlik grupinormidele mittevastav käitumine. Mistahes norm on suhteline, olenedes kultuurist,
ajajärgust jms.
3
Antisocial personality – kliiniline
diagnoos , psühhiaatriline diagnoos. Düssotsiaalne isiksus.
Spetsiifilised isiksushäired.
Düssotsiaalne isiksus – rängad vastuolud inimese käitumise ja valitsevate sotsiaalsete normide vahel.
(kalduvus süüdistada, madal agressioonilävi jms) Tõsine täiskasvanu eas pandud diagnoos.
Attention deficit/hyperactivity disorder – aktiivsus ja tähelepanuhäire, kuulub hüperkineetiliste häirete alla. F90.0.
Psühhiaater diagnoosib. Hüperaktiivsus- pole küll diagnoos.
Conduct disorder – käitumishäire.
Lapseeas alanud käitumis ja tundeelu häirete all (
eelmine ka). F91 korduv ja püsiv
düssotsiaalne, agressiivne või delinkventne käitumine.
Behavior problems/difficulties – käitumisprobleemid/raskused – probleemne käitumine
Probleemne käitumine – hinnanguvabalt kirjeldatakse indiviidi käitumis. Probleemne käitumine on igasugune
käitumine, mis tekitab raskusi, st takistab õpilase või klassi normaalset tegevust, või
viitab raskuste olemasolule, st
õpilane või klassi ei tööta efektiivselt.
Raskestikasvatatav – õpilase sisemised (varem).
Sekkumiste suhtumiste muutus on muutnud probleemse käitumise
Deviant behavior – deviantne käitumine. sotsiloogias. Häbliv käitumine - Kõrvalekaldumine inimestevahelistest
normist ühiskonnast.
(Häire – ajutine. Hälve – püsiv.)
Destructive behavior – destruktiivne käitumine.
Erinevas eas erinev. Lapseeas – dendent lõhkuda asju, materiaalsete
väärtuste
kahjustamine .
Puberteediiga – lisaks materiaalsele ka
suhetega seonduv . Tahtlik lähisuhete purustamine,
kahjustamine jms. Nt
kuulujutud , lapse väärkohtlemine.
Saab olla ka endasuhtes – puberteedieas. Üldjoontes destruktiivse alla kuulub ennastkahjustav agressiivne käitumine.
Purustav , lõhestav jms käitumine.
Delinquent behavior – delinkventne käitumine. Seaduste
rikkumine .
Kuritegelik käitumine on käitumine kui
rikutakse seadusesätteid.
Disruptive behavior – disruptiivne käitumine. segav häiriv käitumine. Psühhiaater – kolme diagnoosiga lapsed –
tõrgest-trotsliku, aktiivsus-tähelepanu ja käitumishäirega lapsed. Eelkõige lapseeas väljenduv.
Emotional and behavior disorders- emotsionaal ja käitumishäired. Psühholoog, psühhiaater. Kõige tõenäolisem
kliinilises psühholoogias, kus mõõdetakse nende erinevaid liike. Probleemide grupp, millel on teatud kindlaks
määrtatud teatud normide põhjal liigid.
Emotional and/or behavioral – eripedagoogiline. Emotsionaal ja käitumisraskused. Hinnanguvaba, kontekstiga
seotud, eripedagoog peab emotsiaal ja käitumisraskustega lasteks neid, kellel vähemalt kahes valdkonnas püsivad
probleemid. Või esineda koos puuete ja hälvetega ning häiretega.
Maladjusted behavior –kohanematu käitumine – katusmõiste.
Teaduskirjanduses sünonüümiks probleemsele
käitumisele. Seda kasutatakse harvemini – et mitte silte külge panna. Normidele mittevastav käitumine. Psühhiaatria,
kliiniline psühholoogia.
Misbehavior –väärkäitumine (vähe kasutatakse, et silte ja negatiivset
hinnangut mitte külge panna)
Oppositional behavior – oppositsiooniline käitumine, pedagoog. Kui kasutab psühhiaater – siis ütleb, et tõrges-
trotslik käitumine.
Trotslik, hakkab vastu, vihastab, kangekaelne, kergesti solvumine, ärrituv.
VÕIMALIKULT HINNANGUVABA PROBLEEMIDE KIRJELDAMINE.
ÜKS ASI ON SPETSIALISTIDE VAHELINE ÜHTNE TERMINITE MÕISTMINE. TEINE ASI OLUKORD
PROBLEEMSE LAPSEGA.
Interaktsiooniline versus meditsiiniline lähenemine.
Ära nimeta laiskvorstiks, vaid ütle, mida ta pole teinud ära jms.
4
2. PROBLEEMSE KÄITUMISE ULATUS JA ALGUS
Riskifaktorid seoses probleemide süvenemisega:
Mitmekesisus Varane algus
Sagedus
Mitmekesine ümbrus
+ hüperaktiivsus.
Peame tavaliselt silmas lapsi/õpilasi, kelle esinevad
mitmekesised probleemid ehk palju probleeme korraga,
probleemid sagedasti, mitmekesises ümbruses ja saavad alguse
varajases eas.
Arenguliselt on teatud indiviidide puhul tegu käitumismustriga, mis varajases eas
ilmuvad , vanemaks
saades probleemid muutuvad tõsisemaks, nii ümbrus kui sagedus intensiivistuvad.
Probleemid on nii, et kogu elu püsivad – neid on läänekultuuris umbes 4-6%. Tõsised püsivad –arengumudeli alla.
1. kulg – tõsised probleemid, mis süvenevad, kui abi ei saa.
Vanemate ebaefektiivne kasvatus praktikakäitumisprobleemid lapsel(madal
enesehinnang )) tõrjutus
klassikaaslaste hulgas või akadeemiline
ebaedu (
depressioon ) lülitatus deviantsesse gruppi kuritegelik
käitumine
Lapseiga varane noorukiiga
hiline noorukiiga (kaaslastega seotud)
Suur tõenäosus ,et igas klassis 1-2 probleemset.
2.
kulg – vähemtõsised antisotsiaalse käitumise liigid. 4-5 last sinu klassis vähemalt. saab alguse noorukieas.
Perega seonduvaid ja isiksuse ning akadeemilisi probleeme pole. Nende noorukite hulk, kelle probleemid noorukieas,
25% kangete alkohoolsete jookide proovimine, 80%
suitsetamine , vastuhakkamine, lahjad alkohoolsed joogid,
poistel kampadevaheline kaklemine, autojuhtimine hulljulgelt, ilma lubadeta. Alla poole jäävad
uimastid jms.
Põhikooli ülemastmes –
Peab aitama, muidu süvenevad.
KÄITUMISPROBLEEMIDE LIIGITUS.
Käitumisprobleemide kolm külge:
I.
sotsiaalpsühholoogiline (millest ka mõistete all räägiti.) teo sotsiaalne raskus tagajärjega seotult
1. antidistsiplinaarne käitumine
2. antisotsiaalne käitumine
3. delinkventne käitumine
4. autoagrssiivne käitumine
II.
Kõik kommentaarid