Kaubandus Euroopas Ken Pähn Mart Niidas 11.klass Kärdla ÜG EL maailmakaubanduses Maailma suurim kaubandusüksus 20% maailma ekspordist-impordist( kaubad ja teenused kokku) GATT'i ja praeguse WTO üks võtmefiguure Rahvusvahelise kaubanduse kaks tasandit Eesti jaoks ELis GATT Üldine Tolli- ja Kaubanduskokkulepe 1947.aastal juhtivate tööstusriikide vahel sõlmitud leping, mille ülesandeks sai rahvusvahelise kaubanduse reguleerimine Leping jõustus 1948.aastal WTO ja selle põhimõtted Ehk rahvusvaheline kaubandus organisatsioon vastatikulisus(soodustustele tuleb vastata soodustustega) läbipaistvus(vajadusel tollilised piirangud) Kellega pole sooduskaubandustingimusi EL-l Austraalia, Kanada, Hiina Vabariik, Hiina RV, Jaapan, Korea, Uus Meremaa...
LÄÄNE-VIRU RAKENDUSKÕRGKOOL Ettevõtluse ja Majandusarvestuse Õppetool Ä13 Aleksandra Kudrjasova Euroopa Liidu kaubanduspoliitika Lühiülevaade Õppejõud: Diana Tandru Mõdriku 2013 1 Sisukord 1.Iseloomustus ....................................................................................................lk 3 2. Sise-ja vääliskaubandus...................................................................................lk 3 3. Kaubandus ülemaailmne süsteem.......................................................
Kaubandusbilanss = eksport import Kui riik impordib rohkem, kui ekspordib, on tema kaubandusbilanss negatiivne ehk defitsiidis ja kui riik ekspordib rohkem kui impordib, on tema kaubandusbilanss ülejäägiga. Üldine seaduspärasus ütleb, mida väiksem on riik ja mida vähem on sellel riigil ressursse kõikide vajalike kaupade ja teenuste tootmiseks, seda suurem on selle riigi sõltuvus rahvusvahelisest kaubandusest. Kaubanduspoliitika vahendid Kaubanduspoliitika vahenditest on vanimad ning lihtsaimini äratuntavad ja reguleeritavad vahendid tollimaksud. Subsiidium on valitsusepoolne makse kodumaisele tootjale. Mis kasu on subsiidiumitest? Subsiidiumid aitavad kodumaistel tootjatel konkureerida odavate importtoodetega . Subsiidiumid aitavad kodumaistel tootjatel leida eksportturge. Impordikvoot on mingi kauba imporditava koguse otsene piirang. Vabatahtlik ekspordipiirang võib omada
aastal. Selver peab süüdistust alusetuks ja on seisukohal, et ei ole süüdistuses etteheidetud tegusid toime pannud. Selver jätkab tavapärast äritegevust ning informeerib börsi jätkuvalt asjaolude täpsustamisel seaduses ja börsi reglemendis sätestatud korras. 6. Lissaboni lepinguga viidi sisse Euroopa Liidu kaubanduspoliitikasse kolm suurt muutust. Nimeta ja kirjelda neist vähemalt kahte. Laieneb ühise kaubanduspoliitika ulatus (nt välismaistele otseinvesteeringutele), suureneb kvalifitseeritud häälteenamuse põhimõttel tehtavate otsuste osakaal ning parlamendi õigused kaasotsustajana Seega on artikli 188c kohaselt ühise kaubanduspoliitika reguleerimisalas ja järelikult ka liidu ainupädevuses selliste lepingute sõlmimine, mis kehtivad välismaiste otseinvesteeringute kohta. Lissaboni lepinguga laiendati ühtset kommertspoliitikat teenuste kaubanduse,
WTO rakendab regulaarset järelvalvet liikmesriikide kaubandusrezhiimide üle. [3] 1.3. Maailma Kaubandusorganisatsiooni struktuur WTO kõrgeim otsuseid tegev organ on ministrite konverents, mis tuleb kokku kord kahe aasta jooksul. Kahe ministrite konverentsi vahelisel ajal täidab konverentsi ülesandeid peanõukogu, 4 mille ülesanneteks on liikmetevaheliste vaidluste lahendamine ning liimete kaubanduspoliitika ülevaatamine WTO sekretariaadi aruannete põhjal. Peanõukogu tööd toetavad: kaubavahetuse nõukogu (GATT-i lepingu toimimise jälgimine); teenustekaubanduse nõukogu (GATS-i toimimise jälgimine); intellektuaalomandi õiguste kaubandusaspektide nõukogu (TRIPS lepingu toimimine). Otsused võetakse WTO-s vastu liikmete konsensuse alusel (konsensuseks loetakse kõigi liikmete nõusolekut)
maailmakaubanduse reeglid ja korraldada läbirääkimisi. 2) WTO: 1994.a loodud Maailma Kaubandusorganisatsioon, mille eesmärk on elavdada rahvusvahelist kaubandus. 3) IMF: 1944.a loodud Rahvusvaheline Valuutafond, püüab vältida ülemäära järske, maailmamajandust ohustavaid valuutakursside kõikumisi ning leevendada eri riikide finantskriise. 4) Vabakaubanduspiirkond: ühendus, mille liikmesmaade vahel on kaotatud kõik kaubandustõkked. Samas säilitakse individuaalne kaubanduspoliitika väljaspool liitu olevate riikidega (nt NAFTA ja EFTA) 5) Tolliliit: koostöövorm, mille liikmesmaade vahel kaubandustõkked puuduvad ning kaubavahetus liiduväliste riikidega on kehtestatud ühtsed reeglid (MERCOSUR) 6) Ühisturg: tolliliidule lisandub vaba tööjõu ja kapitali liikumine, ühine kaubanduspoliitika liiduväliste riikide suhtes ja ka seadusandluse teatav ühtlustamine. 7) Majandusliit: Kõige laiahaardelisem liit, kus lisaks ühisturu põhimõtetele on ka keskne
20 MAJANDUSTEADUSE ALUSED 70 13. Väliskaubanduspoliitika Vaatamata sellele, et vaba kaubandus suurendab ühiskonna heaolu, kasutavad riigid siiski kaubandust piiravaid vahendeid. Seega tuleb uurida, missugused on need põhjendused, miks selliseid vahendeid kasutatakse ning missugused on erinevate kaubanduspoliitikate teoreetilised põhjendused. Vastamaks küsimusele, miks kaubanduspoliitika eksisteerib vaatame kõigepealt ekspordi ja impordiga kaasnevaid heaoluefekte. Ekspordiga kaasnevad heaoluefektid Ekspordiga kaasnevaid heaoluefekte iseloomustab joonis 13.1. Nõudluskõver DH ja pakkumiskõver SH iseloomustavad kodumaist nõudmist ja pakkumist mingi toote järele. PW iseloomustab hinda maailmaturul. Eeldame, et sellise hinna juures saaksid kodumaised pakkujad müüa kogu oma toodangu. Ilma rahvusvahelise kaubanduseta kujuneks kodumaiseks hinnaks PH
2. EESISTUJARIIGI ÜLESANDED Kuna nõukogu eesistujariigist oleneb suures osas nõukogu töökorraldus, siis eesistujariigi pädevusse kuulub eri istungite (välja arvatud välisasjade nõukogu) ning nõukogu ettevalmistavate organite, sh alaliste komiteede, nt. alaliste esindajate komitee (COREPER), ning väga spetsiifiliste teemadega tegelevate töörühmade ja komiteede koosolekute planeerimine ja juhatamine ning päevakordade kujundamine. (Riigikantselei, 2017) Eesistujariik tagab, et arutelud toimuvad nõuetekohaselt ning et nõukogu kodukorda ja töömeetodeid kohaldatakse õigesti. Eesistujariik korraldab ka erinevaid ametlikke ja mitteametlikke kohtumisi Brüsselis ja roteeruvat eesistumist teostavas liikmesriigis. Eesistujariigi teiseks ülesandeks on püüda jõuda seadusandlikes aktides kokkuleppele kolmepoolsetel kohtumistel, mitteametlikel läbirääkimistel ja lepituskomitee koosolekutel. Teha tihedat koostööd järgnevate Euroopa Liidu institutsio...
-mõjud Riikide suveräänsuse vähenemine, paljud kohalikud ettevõtted kaovad, lõhe rikaste ja vaeste vahel suureneb, kultturiliste mitmekesisuse vähenemine, ühetaoline kaup, kombed, immigratsiooni suurenemine, haiguste ja epideemiate kiire levik 5.RVE: pangandus: Swedbank kiirtoiduketid: McDonalds, Hesburger Poed: New Yorker, H&M turvalisus: G4S 6.Vabakaubanduspiirkond – ühendus, kus liikmesmaade vahel on kaotatid kõik kaubandustõkked. Samas säilitatakse individuaalne kaubanduspoliitika väljaspool liitu olevate riikidega Tolliliit – riikide koostöövorm, kus liikmesmaade vahel kaubandustõkked puuduvad ning liiduväliste riikidega on kaubavahetuses kehtestatud ühtsed reeglid Ühisturg – riikide ühendus, kus tolliliidule lisandub ka vaba tööjõu ja kapitali liikumine, ühine kaubanduspoliitika liiduväliste riikide suhtes ja seadusandluse teatav ühtlustamine Majandusliit – majandusühendus, kõige laiahaardelisem riikide liit, kus lisaks ühisturu põhimõtetele
eesmärgid 1) elustandardi kasv; 2) täistööhõive tööealise elanikkonna hulgas; 3) stabiilsed hinnad; 4) madal inflatsioon. Eesti majanduspoliitika üldeesmärk on saavutada jätkusuutlik, sotsiaalselt ja regionaalselt tasakaalustatud majanduskasv. peetakse üldjoontes ettevõtlusele soodsaks ja positiivseks. Majanduspoliitika alustalad krooni kursi fikseerimine valuutakomitee süsteemi raames; valitsussektori tasakaalustatud eelarvepõhimõtte järgimise; liberaalne kaubanduspoliitika. Majandustingimused Konkurents; Keskkond; Inimeste jõukus; Töötus; Tööjõud; Hind. Majandustingimuste prognoosimine Kuidas keskkond mõjutab ettevõtete poolt rakendatavaid ärimudeleid? Kus, millal ja kuidas teenitakse edaspidi kasumit? Kuidas see mõjutab ja muudab ettevõtte suhteid oma peamiste sidusrühmadega töötajate ja äripartneritega? Majanduse tsüklilisus Langus kogutoodangu vähenemine vähemalt kahel järjestikusel kvartalil
kaubanduspoliitikale. Kolm peamist sihti : - Aidata kaubandusel toimida võimalikult vabalt - Liberaliseerida kaubandus täiendavalt uutes läbirääkimiste voorudes - Panna paika vaidluste lahendamise kord, kompensatsioonide nõuded kokkulepete rikkumise eest. Eesmärgid Lepingute rakendamine ja jälgmine Kaubandusläbirääkimisted WTO tagab foorumi oma liikmete vaheliste läbirääkimiste jaoks. Vaidluste lahendamine Liikmete kaubanduspoliitika ülevaatus. Kaubanduskompetentsi tõstmine Laiem dialoog Eesti ja WTO Eesti sai WTO liikmeks 1999. aasta novembris Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level
Biogaas- Orgaanilise aine, nt olmejäätmete lagunemisel eralduv gaas, saab kasutada kütteks Boora- puhanguline tugev külm mäestikutuul mereäärsetel aladel, puhub enamasti talviti piki mäeahelikke läbivaid põikiorge mere suunas. Benelux- Belgia, Hollandi ja Luksemburgi majanduskoostöö ühendus, tugineb nende riikide vahel 1944. a sõlmitud tolliliidu lepingule ja hilisematele lepingutele. Börde- Viljakate lössimuldadega maismaalahena lõunasse tungiv tasandikuline ala Põhja-Saksa madalikul Diskrimineeriv kaubanduspoliitika- mingi riigi kauplemisõigusi kitsendav poliitika, st mõnele riigile esitatakse oluliselt halvemad tingimused kui teisele, nt kehtestatakse kõrgemad tollid vm piirangud imporditavatele kaupadele. Eksport- Kauba, teenuse või kapitali väljavedu teise riiki. Emigrant ehk pagulane- Kodumaalt lahkunud võõrsil elav isik, väljarändaja. Emigreeruma- Välja rändama, kodumaalt alatiseks või pikemaks ajaks võõrsile siirduma. En...
Hetkel käimasolev Doha läbirääkimistevoor hõlmab suurt hulka selliseid '"uusi" kaubandusküsimusi. 3. Vaidluste lahendamine: WTO haldab vaidluste lahendamist reguleerivate eeskirjade ja protseduuride käsitluslepet, nn. vaidluste lahendamise käsitluslepe (DSA - Dispute Settlement Agreement). Vaidlusi lahendav lepe on oluline, et tagada WTO reeglite täitmine ja kaubandussüsteemi stabiilne ja tõrgeteta toimimine. 4. Liikmete kaubanduspoliitika ülevaatus - WTO haldab kaubanduspoliitika läbivaatamise mehhanismi (TPR - Trade Policy Review), mis sätestatud asutamislepingu Lisas 3. Kõigi WTO liikmete kaubanduspoliitika käib teatud perioodi tagant läbi TPR ülevaatusprotsessist, mille käigus andtakse nii riigi enda kui ka WTO sekretariaadi poolt välja ülevaade riigi kaubanduspoliitikast ja antakse teistele WTO liikmetele esitada riigi kaubanduspoliitika kohta küsimusi. Mehhanismi eesmärk on kaasa aidata mitmepoolsetest kaubanduslepingutest tulenevatest reeglitest,
- Vastloodud majandusharude kaitseks. Piirangud mitmekesitsavad majandust - Kaitse odava välistööjõu konkurentsi eest - Omatoodetele kehtestatud piirangutele samaga vastamine Vabakaubandusliit on riikidevaheline leping omavaheliste kaubaduspiirangute kõrvaldamiseks. Tolliliit on liikmesmaade vaheliste kaubdanustõkete kõrvaldamiseks ning ülejäänud maailma suhtes aetava kaubanduspoliitika kooskõlastamiseks. DAVID RICARDO I Vabaduskaubanduse eestvõitleja. Londonii Börsil kogus oma varanduse ``Poliitsile ökonoomia printsiibid.`` 1817 a. Vabakaubandus on poliitika, mille puhul kaotatakse tollid ja teised riikidevahelised kaubdanusbarjäärid. Kaubandusbilanss. Vahe riigi ekspordi ja impordi vahel. Otsesid ja kaudsed investeeringud. Maksebilanss on statistilise rvestuse süsteem, mis peegeldab rahalises vormis
kauplevad omavahel piiranguteta 4 Jaguneb koostöövormideks: 1. tolliliit- riikide koostöövorm, kus liikmesmaade vahel kaubandustõkked puuduvad ning liiduväliste riikidega on kaubavahetuses kehtestatud ühtsed reeglid 2. ühisturg- riikide ühendus, kus tolliliidule lisandub ka vaba tööjõu ja kapitali liikumine, ühine kaubanduspoliitika liiduväliste riikide suhtes ja seadusandluse teatav ühtlustamine 3. majandusliit (ehk majandusühendus)- kõige laiahaardelisem riikide liit, kus lisaks ühisturu põhimõtetele on ka keskne juhtimine, ühine seadusandlus, majandus- ja rahapoliitika ning ühisraha (nt EU) TRANSPORT Transport ehk veondus- võimaldab inimeste, kaupade ja info kiiret liikumist, ettevõtete ja piirkondade spetsialiseerumist ning üldse
Narva kaubanduslik õitsenguaeg oli 1670. aastail. Eesti sisemaa linnad aga kiratsesid, kuna jäid tähtsamatest kaubateedest eemale. Keskaegne, jõgesid pidi läbi Eesti (Pärnust Viljandi kaudu Tartusse, sealt Pihkvasse) kulgenud kaubatee ei olnud 17. sajandiks maapinna kerkimise tõttu enam laevatatav. Pärnu ja Tartu initsiatiivil võeti üles küll selle taastamise kava, kuid selle teostamine eeldanuks 17. sajandi tehnilisi võimalusi ületavaid süvendustöid. Rootsi valitsuse kaubanduspoliitika soosis esmajoones Rootsi "emamaa" huve: Eesti linnades kehtisid kõrged tollimaksumäärad, aeg-ajalt rakendati vilja väljaveokeelde -- sõjaväe varustamiseks või näljahäda korral. 17. sajandil arenes Rootsi riigis kiiresti tööstus; ka Eestis rajati esimesed töönduslikud ettevõtted -- mõisate juures alustasid tööd telliselöövid, lubjaahjud, saeveskid; mõnda aega tegutses ka üks klaasikoda (Hiiumaal). Manufaktuurse tööstuse keskus oli Narva,
FOORUM 3 VASTUSED 1. Alates 1993 a. sõlmitud Maastrichti lepingust hakati Euroopa Liitu kujutama kolmel põhisambal seisvana, millisteks on: Siseturuga seotud teemad ( Euroopa Ühenduse teemad) Välis- ja julgeolekupoliitika Õigusalane koostöö, k.a politseikoostöö 2. 1. Siseriikide õiguse tõlgendamisel tuleb püüda näha pigem selle vastavust kui mittevastavust Euroopa Liidu õigusele, see tähendab, et siseriiklikku õigust tuleb tõlgendada vastavuses EL-i õigusega 2. vastuolu korral siseriikliku ja EL-i õiguse vahel on siseriiklikud ametkonnad kohustatud jätma kõrvale siseriikliku õiguse ja kohaldama Euroopa Liidu õigust ( EL- i õiguse ülimuslikkuse põhimõte). 3. kui isiku tegevus on kooskõlas vahetult kohaldavate sätetega, ei saa tema puhul kohaldada haldus- või kriminaalvastutust, kuigi see võib nii olla sätestatud siseriiklikus õiguses. 4. liikmesriigid peavad kõraldama siser...
Seal on tagatud kaupade, teenuste, kapitali ja isikute vaba liikumine ning kus Euroopa kodanikel on vabadus elada, töötada, õppida ja ettevõtlusega tegelda. See on muutunud konkurentsile avatumaks, aidanud luua töökohti ja kujundada tarbijatele taskukohasemaid hindu ning pakkunud ettevõtjatele ja kodanikele laialdast kauba- ja tootevalikut. 11.Mida reguleerib Schengeni leping? Kaotab sellega ühinenud riikide piiridel regulaarse passikontrolli. 12.Miks on oluline Euroopa Liidu ühine kaubanduspoliitika? See põhineb tolliliidust ja ühisest tollitariifistikust lähtuvatel ühistel eeskirjadel ning hõlmab liikmesriikide ja kolmandate riikide vahelisi kaubandussuhteid. Kaubanduskaitse ja turulepääsu meetmete peamine otstarve on Euroopa ettevõtete kaitsmine kaubandustõkete eest. ___ Võimaldab liikmesriikide huve paremini kaitsta ning aitab kaubandusläbirääkimistel mitteliikmesriikidega 13
· Valuutakursside stabiilsuse hoidmine · Riikide majanduspoliitika koordineerime · Sekkumine majanduskriisi (Läti, Island, Kreeka) Maailmapank - esmane ülesanne pikaajaliste laenude andmine sõjas kannatanud Euroopa riikide majanduse kiireks taastamiseks ja arenguks. RAHVUSVAHELISED KOKKULEPPED w Vabakaubanduspiirkond on ühendus, kus liikmesmaade vahel on kaotatud kõik kaubandustõkked, säilitatakse individuaalne kaubanduspoliitika väljaspool liitu olevate riikidega (NAFTA, EFTA). w Tolliliit on koostöövorm, kus liikmesmaade vahel kaubandustõkked puuduvad ning liiduväliste riikidega on kaubavahetuses kehtestatud ühtsed reeglid w Ühisturg on veelgi laialdasem ühendus, kus tolliliidule lisandub ka vaba tööjõu ja kapitali liikumine, ühine kaubanduspoliitika liiduväliste riikide suhtes ja ka seadusandluse teatav ühtlustamine (MERCOSUR).
vajadust riikidevahelise tihedama koostöö järele. Beneluxi Liit sai alguse 5. septembril 1944. aastal, mil Belgia, Hollandi ja Luxemburgi valitsused allkirjastasid tolliliidu lepingu, mis jõustus 1. jaanuaril 1948. aastal, eesmärgiga kaotada Beneluxi-siseses kaubanduses imporditollimaksud ja kehtestada kolmandate riikide suhtes ühine välistariif (Verhaegen, 2018). 1953. aastal allkirjastasid riigid Kaubanduspoliitika protokolli, mille eesmärgiks oli saavutada ühine poliitika kolmandatesse riikidesse importimise ja ekspordi suhtes. Hulk kokkuleppeid viis Beneluxi Majandusliidu asutamiseni 1953. aasta 3. veebruaril Hollandi äärelinnas Haagis. 1954 sõlmiti leping kapitali vaba liikumise kohta. 1958. aastal allkirjastati Beneluxi Majandusühenduse asutamise leping, mis rakendus 1960. aastal. Leping sõlmiti 50 aastaks ning selle
1.a.Sõjaline liit kuhu kuulus riik, mille koosseisu kuulus ka Eesti Antant b. mis need on: Austraalia,Kanada, Uus-Meremaa Suurbritannia kolooniad (dominioonid) c.antisemintism e. Juudivastasus d. buur Hollandi päritolu asunikud, (kes olid asutanud 2 vabariiki) e. protektsionism siseturgu kaitsev kaubanduspoliitika f. USA välispoliitiline tegevus(+näide) Sekkus aktiivselt Lõuna-Ameerikas toimuvasse (kahuripaatide diplomaata nõuti et sealsed riigipöörded ei tooks kaasa Usa'ga sõlmitud lepingute tühistamist) g. Nobeli seos tänapäevaga algatas traditsiooni, Nobeli preemiate jagamine igal aastal erinevates valdkondades (füüsika, keemia, kirjanuds jne) h.Too välja 1 sarnasus ja 1 erinevus 20. ja 21. saj alguse vahel (Kas maailm/eesti) E Eesti kuulus 20.saj alguses Venemaa koosseisu, 20
o Üle 180 liikme o Püüab vältida ülemäära järske, maailmamajandust ohustavaid valuutakursside kõikumisi ning leevendada eri riikide finantskriise o Eesti 1992 · Maailmapank o annab riikidele laenu o võivad ühineda kõik IMF liikmed · vabakaubanduspiirkond o liikmesmaade vahel kaotatud kõik kaubandustõkked o säilitatakse individuaalne kaubanduspoliitika väljaspool liitu olevate riikidega o nt NAFTA, EFTA · Tolliliit o Liikmesmaade vahel kaubandustõkked puuduvad o Liiduväliste riikidega kehtestatud ühtsed kaubavahetus reeglid o Nt MERCOSUR · Ühisturg o Tolliliidule lisandub vaba tööjõu ja kapitali liikumine, ühine kaubanduspoliitika liiduväliste riikide suhtes ja seadusandluse teatav ühtlustamine · Majandusliit
Mina ja kaubandus Kaubandus ja kõik sellega seotu on alati omanud tähtsat rolli majandusarengu edendamisel. Kõik riigid püüdlevad vaesuse vähendamise ja jätkusuutliku arengu poole, kuid seda võimaldab vaid kindel ja kaalutletud kaubanduspoliitika. Kaubandus on tähtis, sellest sõltub inimkonna tulevik. Inimesed vajavad töökohti, et elatada ära oma perekonda ja tuua riigile sisse kasumit. Kui peaks juhtuma, et kaubandus ei ole tulevikus perspektiivikas, siis riik jääks suurtesse võlgadesse, rahvas muutuks vaeseks ja suremus suureneks. Kuna Eestis on palju kaubanduskeskuseid, väikeettevõtteid, söögikohti ja toidupoode, siis on arusaadav, et meie
● OSCE missioonid Maailma kaubandusorganisatsioon (WTO) ● WTO peakorter: Genf, Šveits ● Asutatud: 1. jaanuaril 1995.a. ● Liikmed: 160 ● Sekretariaat: 640 inimest ● Peadirektor: Roberto Azevêdo ● Eesti liitus WTOga 13. novembril 1999.a. ● Töö aluseks on läbirääkimiste tulemused. WTO funktsioonid ● Lepingute rakendamine ja selle jälgimine ● Kaubandusläbirääkimised ● Vaidluste lahendamine ● Liikmete kaubanduspoliitika ülevaatus ● Kaubanduskomententsi tõstmine ● Laiem dialoog Euroopa Liit ● On demokraatlike Euroopa riikide pere ● Liikmesriike: 28 ● Asutatud: 18. aprillil 1951.a ● Ametlikke keeli: 24 ● Euro on Euroopa Liidu ühisraha ● On juriidilise isiku staatusega Euroopa Liit ● Euroopa Parlament ● Euroopa Liidu Nõukogu ● Euroopa Liidu Komisjon ● Ülemkogu ● Euroopa Kohus ● Euroopa Kontrollikoda
Aglomeratsioonotööstus Kõrgtehnoloogiline tööstus Kapitalimahukas tööstus Jäätmete ladustamine, oht keskkonnale Rahvusvaheline kaubandus 15. Nimeta välismajandussidemed Väliskaubandus o Eksport (väljavedu) o Import (sissevedu) o Reeksport Teenuste vahetus Investeeringud (kapitali paigutus tulu saamise eesmärgil) Kaubanduspoliitika o Kaitstakse oma turgu (17.-18. saj) o Siiamaani kaitseb Lõuna-Korea, teatud määral ka Jaapan Üldjuhul on riigid importi piiranud ja eksporti toetanud, et säilitada inimeste tööhõivet 16. Kuidas riigid importi piiravad ja eksporti toetavad, et säilitada inimeste tööhõivet? Kasutatakse tollimaksu Kvootidega (kehtestatakse teatud kaupade sisse- ja väljaveole kindel koguseline piirang)
EL importis Venemaalt 118,7mld eest 22. augustil 2012 sai Venemaast Maailma Kaubandusorganisatsiooni (WTO) 156. täisliige. Venemaa on aga teatud sektorite kaitsmiseks kehtestanud nii enne kui pärast WTOga liitumist protektsionistlikke meetmeid Kasutatud autod Sealih a Eluslooma d Paberitoot Autode ed WTO kaubanduspoliitika ülevaatuse raportis Venemaa kohta nimetati peamiste välisinvestorite ees seisvate probleemidena näiteks korruptsiooni, läbipaistmatust, probleeme õigusriigi toimimisel, maksupoliitika liigset keerukust ja omandiõiguse probleeme. formaalne (Majanduskoostöö ja Arengu Organisatsioon ) eesmärk on tugevdada demokraatiat ja soodustada vabaturumajandust kõikjal maailmas. Läbirääkimised Venemaa liitumiseks OECDga algasid 2007. aastal 2014
GATT-1948. tolli ja kaubanduskokkulepe,kaubandustõkete alandamine, see reorganiseeriti 94 WTO-ks Maailma kaubandusorganisatsiooniks. Aitavad luua uusi töökohti ning suurendada investeeringuid, tänaseks üle 140 riigi. Eesti k.a. IMF-rahvusvaheline valuutafond 1944a. Üle 180 riigi.väldib järske majandust ohustavaid valuutakursside kõikumisi ja finantskriise. Eesti 92 aastal. Vabakaubanduspiirkond-ühendus,kus kaubandustõkked kaotatud, individuaalne kaubanduspoliitika alles väljaspool liitu olevate riikidega. NAFTA ja EFTA. Tolliliit-koostöövorm,kaubandustõkked puuduvad, ühtsed reeglid Ühisturg-tolliliit+vaba tööjõud ja kapitali liikumine Majandusliit-ühisturg+ühine seadusandlus,poliitika ja ühisraha. EL- tuntuim,edukaim majandusliit,algselt söe metallurgia ja tuumatehnika liit. 57a roma lepinguga euroopa majandusühenduseks. Ühisturg 90aastaks, 93 maaxtrichti lepinguga majandusliiduks.
Agraarpoliitika struktuur Agraarpoliitika esimeseks pooluseks on soovid ja taotlused, missugune peaks põllumajandus olema, milliseid funktsioone täitma ja millisel tasemel peaksid elama nende funktsioonide täitjad, s.o põllumajanduse enda ja põllumajanduse sidusalade töötajad. Agrp esimest poolust mõjutavad mitmesugused huvirühmad, milleks võivad olla valitsus, erakonnad, rahvakihid, kuni teadlaskoolkondade,-rühmade ja huviseltideni välja. Agr teiseks pooluseks on soovide ja taotluste täitmise abinõud ja vahendid. Siia kuuluvad seadused, õigusnormid, maksu ja krediidipoliitika kuni haridus-, teadus-, nõustamis-, arendus- ja ühistegevuspoliitikani. Agr teine poolus ei saa toimida otstarbekalt, kui ei ole selged soovid, millises suunas peaks põllumajandus arenema. Ja vastupidi, agr esimene poolus jääb nii öelda õhku rippuma, kui on küll selge, kuhu soovitakse välja jõuda, kuid puuduvad seaduslikud mehhanismid ja majandushoovad soovide täi...
kaubandust Rahvusvaheline valuutafond (IMF) püüab vältida järske, maailmamajandust ohustavaid valuutakursside kõikumisi ja leevendada finantskriise. Vabakaubanduspiirkond ühendus, mille liikmesmaade vahel on kaotatud kaubandustõkked. NAFTA, EFTA. Tolliliit koostöövorm, mille liikmesmaade vahel kaubandustõkked puuduvad. MERCOSUR Ühisturg eelnevale lisandub vaba tööjõu ja kapitali liikumine, ühtne kaubanduspoliitika Majandusliit - ühisturu põhimõtted pluss ühine seadusandlus, majandus- ja rahanuspoliitika ning ühisraha. EU
loomine. Seda teostati Euroopa Majandusühenduse moodustamisega 1957.aastal Roomas sõlmitud lepinguga. Kuuest liikmesriigist koosnevana alustas Euroopa Majandusühendus (European Economic Community) (eesti keeles lühidalt EMÜ) tegevust 1958 aastal. Pärast seda hakati vaikselt kaotama liikmesriikide vahelisi tollimakse ja kaubavahetuse kvoodikitsendusi. Kehtestati ka EMÜ-riikide väliste maadega kauplemiseks ühtsed tollitariifid ja ühtne kaubanduspoliitika. Eesmärgiks oli EMÜ maade vahelise inimeste, teenuste ja kapitali vaba liikumine. Aastakümnete pikkuse arengu tulemusel kujunes EMÜ maailma üheks mõjukaimaks majanduspiirkonnaks ja ka rahvusvaheliskse organisatsiooniks. Samal ajal laiendati aastal 1957 euroopa karukondlikku tööstuslikku koostööd. Selleks loodi Euroopa Aatomienergiaühenduse, mis sai teoks samuti1958. aastal. Nimeks sai energiaühendus EURATOM.
4. kaitse odava välistööjõu konkurentsi eest. 5. Omatoodetele kehtestatud piirangutele samaga vastamine Vabakaubandus Vabakaubandusliit on riikidevaheline liit leping omavaheliste kaubanduspiirangute kõrvaldamiseks. Tolliliit Tolliliit on liikmesmaade vaheliste kaubandustõkete kõrvaldamiseks ning ülejäänud maailma suhtes aetava kaubanduspoliitika kooskõlastamiseks. David Ricardo David Ricardo oli klassikaline (1772-1823) vabakaubanduse eestvõitleja. Londoni Börsil kogus oma varanduse. "Poliitilise ökonoomia printsiibid" 1817.a. Vabakaubandus on poliitika, mille puhul kaotatakse tollid ja teised riikidevahelised kaubandusbarjäärid. Tolliliidud ja vabakaubanduspiirkonnad: Tolliliidus kaotatakse kõik liikmesriikide omavahelised
Tõnis Lukas haridus ja teadusminister Valitsemisalas on riigi haridus-, teadus-, noorte- ja keelepoliitika kavandamine ning sellega seonduvalt alus-, põhi-, üldkesk-, kutsekesk-, kõrg-, huvi- ning täiskasvanuhariduse, teadus- ja arendustegevuse, noorsootöö ja erinoorsootöö valdkondade korraldamine ning vastavate õigusaktide eelnõude koostamine. Rein Lang justiitsminister Valitsemisalas on õigusloome koordineerimine, õigusaktide süstematiseerimine, esimese ja teise astme kohtute, prokuratuuri, vanglate, notarite ametitegevuse ja õigusteenuse korraldamine ning õigusloome ministeeriumi pädevuse kohaselt, samuti välisriigi kodaniku või kodakondsuseta isiku välisriigile väljaandmise otsustamine ja andmekaitsealased küsimused. Valitsemisalas on Andmekaitse Inspektsioon. Jaak Aaviksoo kaitseminister Valitsemisalas on riigikaitse korraldamine ja seoses sellega ettepan...
Narva kaubanduslik õitsenguaeg oli 1670. aastail. Eesti sisemaa linnad aga kiratsesid, kuna jäid tähtsamatest kaubateedest eemale. Keskaegne, jõgesid pidi läbi Eesti (Pärnust Viljandi kaudu Tartusse, sealt Pihkvasse) kulgenud kaubatee ei olnud 17. sajandiks maapinna kerkimise tõttu enam laevatatav. Pärnu ja Tartu initsiatiivil võeti üles küll selle taastamise kava, kuid selle teostamine eeldanuks 17. sajandi tehnilisi võimalusi ületavaid süvendustöid. Rootsi valitsuse kaubanduspoliitika soosis esmajoones Rootsi "emamaa" huve: Eesti linnades kehtisid kõrged tollimaksumäärad, aeg-ajalt rakendati vilja väljaveokeelde -- sõjaväe varustamiseks või näljahäda korral. 17. sajandil arenes Rootsi riigis kiiresti tööstus; ka Eestis rajati esimesed töönduslikud ettevõtted -- mõisate juures alustasid tööd telliselöövid, lubjaahjud, saeveskid; mõnda aega tegutses ka üks klaasikoda (Hiiumaal). Manufaktuurse tööstuse keskus oli Narva,
Uus ja vana tööstuspoliitika Sissejuhatus Tööstupoliitika teooria ja eesmärgid Tööstuspoliitika Jaapanis, USA-s ja Prantsusmaal Seadusandlusest Tööstuspoliitika Tööstuspoliitika on igasugune riiklik tegevus, mis teadlikult ja sihipäraselt Ettevõtluspoliitika mõjutab tööstusettevõtete käitumisviise ja otsuseid Tööstuspoliitika sisaldab kõiki riigi meetmeid tööstuse säilitamiseks, kohandamiseks, kujundamiseks ja kasvu Sektoriaalne Konkurentsipoliitika struktuuripoliitika: toetamiseks Tööstuspoliitika Tööstuspoliitika liigid Eesmärgid Tüüpilised tunnused Tööstuse säilitamine Vertikaalne, interventsionistlik, selektiivne, vastuolus turumehhanismidega Tööstuse kujundamine Vertikaalne, i...
Välispoliitika peaeesmärgiks on rahvusliku julgeoleku kindlustamine ja iseseisvuse tagamine. Tähtis on aktiivne osalemine Euroopa Liidus ja ka NATOs. Huvitutakse Euroopa Liidu laienemisest ja uute demokraatiate tekkest. Oluline on hea kahepoolne suhe Ameerika Ühendriikidega ja sõbralikud suhted kõikide naaberiikidega. Üheks välispoliitika prioriteediks peaks nende meelest saama aktiivne välismajandus- ja kaubanduspoliitika. Kaitsepoliitika seisukohtadeks on ajateenijate hüvitise suurendamine, kuna kehtiv ajateenistusse kutsumise süsteem on ebaõiglane. Soovitakse ka palgatõusu Kaitseväes. Nende meelest peaks ka Iraagi missiooni pikendama ning kaitseväe juhataja ametiaja pikkuse sätestama, mis peaks olema umbes 5 aastat. Majandus- ja rahanduspoliitikas pooldatakse riigi vähest sekkumist majandusellu. Kaitstakse vaba konkurentsi, madalat maksukoormust, tööjõuturu paindlikkust,
kaubandustõkked ( kvoodid, tollid, eksporditoetused). Samas säilitatakse individuaalne kaubanduspoliitika väljaspool liitu olevate riikidega (NAFTA;EFTA) - Tolliliit on koostöövorm, mille liikmesmaade vahel kaubandustõkked puuduvad, kaubavahetuses liiduväliste riikiidega on kehtestatud ühtsed reeglid (MERCOSUR) - Ühisturg on veelgi laialdasem ühendus, tolliliidule lsandub ka vaba tööjõu ja kapitali liikumine, ühine kaubanduspoliitika liiduväliste riikikde suhtes ja ka seadusandluse teatav ühtlustamine. - Majandusliit on kõige laiahaardeisem, kus lisaks ühisturu põhimõtetele ka keskne juhtimine, ühine seadusandlus, majandus-ja rahanduspoliitika ning ühisraha (Euroopa Liit) - Toorainekartell majandusorganisatisoonid, mis kondavad mingit toorainet või põllumajandussaadust tootvaid ja eksportivaid riike. Nende eestmärk on maailmaturu hindade kujundamine endale soodsas suunas (OPEC) - naftakartell
G8 eesistujamaa vahetub igal aastal. WTO- MAAILMA KAUBANDUSORGANISATSIOON (Inglise k. World Trade Organization) WTO loodi 1995. aastal Üldsise Toll- ja Kaubanduskokkuleppega (inglise k. General Agreement on Tariffsand Trade e. GATT) ühinenud riikide baasil. WTO-l on 153 liikmesriiki ja 30 vaatlejaliiget, kellest enamik taotleb liikmestaatust. WTO funktsioonid: · Lepingute rakendamine ja rakendamise jälgimine · Kaubandusläbirääkimised · Vaidluste lahendamine · Liikmete kaubanduspoliitika ülevaatus · Kaubanduskompetentsi tõstmine · Laiem dialoog Eesti liitus Maailma Kaubandusorganisatsiooniga 13. novembril 1999. IMF- RAHVUSVAHELINE VALUUTAFOND (inglise k. International Monetary Fund) IMF on rahvusvahelise rahasüsteemi stabiilsuse tagamisega tegelev organisatsioon, mille loomises lepiti kokku 1944 ja loodi 1945. aastal Bretton Woodsis(USA linn) toimunud rahvusvahelisel rahanduskonverentsil.
kaubanduses. See pakub riikidele võimalust kasutada ära oma suhtelist eelist, ilma et riik peaks ise arendama vertikaalselt integreeritud tööstusharusid, mis annavad tootjale lõpliku kauba koos vahesisenditega mida nad vajavad. Rahvusvahelised kaubanduspiirangud. Tarneahela kaubanduse laienemise ja sellega seotud välismaised investeeringud tootmisüksustesse on oluliselt vähendanud riikide stiimuleid kasutamaks kaubanduspoliitika instrumente, nagu näiteks tariife. Tarneahela kaubandusele spetsialiseerumine nõuab, et firmad saaksid importida oma tooteid ja teenuseid mida nad töötleksid ning hiljem ka ekspordiksid. Liigne impordi kaitsmine ( maksustamine) suurendaks ettevõtte kulusid ning muudaksid ta konkurentsivõimetuks. Hirm konkurentsi võime kaotamisest aitab selgitada miks riigid, kus tarneahela kaubandus on levinud, eelistavad madalaid imporditolle ja kuidas tarneahela kaubanduses osalemine erineb riigiti
1. Agraarpoliitika alajaotus ja valdkonnad Põllumajanduspoliitika (Tulupoliitika, agraarstruktuuripoliitika) Maamajanduspoliitika (Toiduainetööstuspoliitika, kaubanduspoliitika, interventisoonipoliitika, toidupoliitika, tarbijakaitse) Maaelupoliitika (Asustus, rahvuspoliitika, kultuuripoliitika, julgeolekupoliitika) Regionaalpoliitika (Sektoripoliitika, ettevõtluspoliitika, tööhõivepoliitika, infrastruktuuripollitika, koolituspoliitika, õmberõppepoliitika) 2. Küsimused Eesti Vabariigi põllumajanduse jooksva aasta aktuaalsetest probleemidest.
docstxt/.txt
Rahvusvahelist rahandust kooskõlastab IMF Rahvusvaheline valuutafond, mis asutati 1944. aastal. IMF püüab vältida ülemäära järske, maailmamajandust ohustavaid valuutakursside kõikumisi ja leevendada eri riikide finantskriise. Majandusühendusi moodustavad majanduslikult lähedased ja ühiste huvidega riigid. Vabakaubanduspiirkond on ühendus, mille liikmesmaade vahel on kaotatud kõik kaubandustõkked. Samas säilitatakse individuaalne kaubanduspoliitika väljaspool liitu olevate riikidega (NAFTA ja EFTA). Tolliliit on koostöövorm, mille liikmesmaade vahel kaubandustõkked puuduvad ning kaubavahetuses teiste riikidega on kehtestatud ühised reeglid (MERCOSUR). Ühisturg on veelgi laialdasem ühendus, kus tolliliidule lisandub ka vaba tööjõu ja kapitali liikumine, ühine kaubanduspoliitika liiduväliste riikide suhtes ja seadusandluse teatav ühtlustumine
tehnoloogia puhul. Tabelis 5 on toodud hüpoteetiline tootmisvõimaluste loend kahe kauba (õlle ja käekellade) tootmisvõimaluste kohta Saksamaal ja Sveitsis. 6. Tootmisteguriteproportsioonide teooria 7. Kaasaegsed kaubandusteooriad Rahvusvahelise kaubanduse teooria uurib riikidevahelist kaubavahetust pikaajalise staatilise tasakaalumudeli abil, kus lühiajalise monetaarse kohanemisprotsessi mõju ei arvestata; eristatakse puhast kaubandusteooriat ja kaubanduspoliitika teooriat. Puhas kaubandusteooria analüüsib kaubanduse baasi ja sellest tulenevat kasu. Kaubanduspoliitika teooria uurib kaubanduspiirangute põhjusi ja nende mõju. Lühidalt kaasaegne kaubandusteooria peab vastama järgmistele küsimustele: (1) Mis moodustab kaubanduse baasi, st. miks riigid ekspordivad-impordivad just neid tooteid? (2) Milliste kauplemistingimuste8 (suhteliste hindade) juures toimub vahetus maailmaturul?
väliskapital • Maailmaturu konkurentsi aitas tõsta riiklik toetus • Rahvusvaheliselt sai Saksamaa oluliseks sõjavahendite tootjaks ja varustajaks • Väliskaubanduse maht ning käive kasvas jõudsalt • 1973. aastal tabas riiki energiakriis seoses nafta toorhinna järsu tõusuga • Kriisist väljuti valutult, tänu valitsuse makstud kompensatsioonidele ja sissetulevale väliskapitalile, mida soodustas liberaalne kaubanduspoliitika, infrastruktuur ja kvalifitseeritud tööjõud • Põllumajandus oli pigem tagasihoidlik ja talude arv maapiirkondades näitas pidevalt kahanemise märke. Olulisemal kohal oli loomakasvatus, samuti teravilja toodang Euroopa integratsioon • Eurointegratsiooni algatasid Lääne- Euroopa riigid julgeoleku- ja majandushuvide tõttu • Ühise majanduruumi tekitamine aitas konkureerida maailmamajanduses domineeriva USA-ga
Liberalism poliitiline suund, mis tähtsustab isikuvabadust Konservatism poliitiline suund, mis väärtustab ajaloost üle võetud seadusi ja traditsioone ning mis ei poolda liiga kergekäelisi riigikorralduse muutusi Monopol seisund majanduses, kus ainult üks müüja pakub mingit teenust või toodet Kapitali väljavedu vara, millest saab tulu, ära viimine riigist Protektsionistlik kaubanduspoliitika majanduse vorm, mis kaitseb siseturgu välisfirmade eest neile limiitide kehtestamise, kõrge tollimaksu kehtestamise ja piiravate kvootidega Imperialism - suurriigi püüd oma võimu- ja mõjupiirkonda laiendada Isevalitsus piiramatu ainuvalitsus, valitsemisvorm, kus kogu võim on ühe inimese käes Venestamine vene keele ja kultuuri pealesurumine teistele rahvastele.
ja liikmeid on 180. See püüab vältida ülemäära järske , maailmamajandust ohustavaid valuutakursside kõikumisi ning leevendada eri riikide finantskriise. Kõik liikmesriigid võivad astuda Maailmapanga liikmeks, mis annab riikidele laenu. 3. Vabakaubanduspiirkond ühendus, mille liikmesmaade vahel on kaotatud kõik kaubandustõkked ( kvoodid, imporditollid, eksporditoetused). Säilitatakse individuaalne kaubanduspoliitika väljaspool olevate riikidega . N: NAFTA ja EFTA 4. Tolliliit koostöövorm, mille liikmesmaade vahel puuduvad kaubandustõkked ning kaubavahetuses liiduväliste riikidega on kehtestatud ühtsed reeglid (MERCOSUR) 5. Ühisturg laialdane ühendus, kus tolliliidule lisandub vaba tööjõu ja kapitali liikumine, ühine kaubanduspoliitika liiduväliste riikide suhtes ja seadusandluste ühtlustamine. 6
nende infrastruktuurüksusi Tehnoloogia viis, kuidas ja milliste tööprotsesside abiga antud majandus teatavaid hüvesid valmistab Turumajandus majandussüsteem, kus tootjad ja tarbijad ostavad ja müüvad kaupu vabalt kokkulepitud hindade alusel Uurimis- ja arendustegevus uute toodete loomissüsteem, kuhu on kaasatud teadlased ja insenerid Ühisturg riikide ühendus, kus tolliliidule lisandub ka vaba tööjõu ja kapitali liikumine, ühine kaubanduspoliitika liiduväliste riikide suhtes ja seadusandluse teatav ühtlustamine Inimtegevuse tasandid ühiskonnas · Majapidamise e. üksikisiku tasand väike inimrühm valmistab endale või vahetamiseks teatud tooteid · Firma e. ettevõtte tasand toimib ostu ja müügi kaudu ning eesmärk on kasumi saamine · Riigitasand reguleerib seadustega suhteid firmade ja inimeste vahel Rahvusvahelised firmad ja majandusorganisatsioonid
täpsustatakse kõigi tegevusvaldkondade puhul, kes EList või liikmesriikidest on pädev tegutsema. Leping vastab küsimusele, „millised on kellegi ülesanded ELis?”. Seda küsimust esitavad paljud eurooplased. Lepinguga võeti kasutusele pädevuste üldine jaotus kolme kategooriasse. Ainupädevused: Ainult ELil on õigus koostada õigusakte sellistes valdkondades nagu tolliliit, ühine kaubanduspoliitika ja konkurentsipoliitika. Toetavad, koordineerivad või täiendavad meetmed: EL ei saa toetada liikmesriikide meetmeid finantssekkumiste abil. Hõlmatud on sellised valdkonnad nagu kultuur, haridus ja tööstus. Jagatud pädevused hõlmavad teisi valdkondi nagu keskkond, transport ja tarbijakaitse. ELil ja liikmesriikidel on jagatud pädevus koostada õigusakte kooskõlas subsidiaarsuse põhimõttega.
IT- teenused Tänapäeval on maailmakaubanduses ehk rahvusvahelises kaubanduses ülekaalus mitte riikidevaheline, vaid rahvusvaheliste firmade vaheline kauplemine. Kaubandus rahaga - välismaine otseinvesteering on rahapaigutus mõne välisriigi ettevõttepõhivarasse ehk otseinvesteering on investeering, millega kaasneb ka teatud kontroll välismaise ettevõtte üle Kaubanduspoliitika - maailmakaubandus muutub aina vabamaks, kuid siiski püüavad paljud riigid oma importi piirata, et kaitsa oma ettevõtteid väliskonkurentide eest ja tagada oma töötajatele tööhõive Peamised importimisele seatud piirangud: tollimaks - maks, mis nõutakse sissetulevatelt kaupadelt riigipiiri ületamisel kvoot - kauba sisse- või väljaveoks kehtestatud kindel koguseline või väärtuseline piirang
ettevõtetele suurem tootmismaht, efektiivsus. · Riigid jagavad finants- ja maksutoetusi, ekspordikrediite ja garantiisid, loovad ekspordi tootmise ja vabatsoone. · Kitsendavad võimalike konkurentide võimalusi, kehtestades embargo. · Embargo teise riigiga majandusliku suhtlemise keeld. · Varasematel aegadel ekspordi soodustamise vahend rahvusvaluuta devalveerimine ( muutis ekspordi odavamaks ). USA kaubanduspoliitika · Välishangete määrus võimaldab teha odavat tööd välisriikides, peamiselt Mehhikos ja Ida- Aasias. · Sellel oluline mõju USA elektroonikatööstusele. · USA on jõupositsioonilt peale surunud vabakaubanduse, sageli kasutanud tollipoliitikat ja meetmeid oma huvide läbisurumiseks. Kaubandus rahaga- välismaised otseinvesteeringud · Välismaine otseinvesteering välisinvestori rahapaigutus mingi riigi või regiooni
Neil on vähe tootmisressurse või on tootmine ebaefektiivne. Väliskaubandus piirangud: 1. tollimaksud(impordi-, kaitse-, eksporditoll). 2. Kvoodid-max. koguse piir, mida võib kehtestada nii imporditavale kui ka eksporditavale kaubale. 3. mittetollilised piirangud-riik kehtestab teatud nõudmised , nt. muudab tootmisprotsessi kallimaks, kvaliteedi nõuetega. Eesti kuulub Euroopa liidu majandusruumi ja siin kehtestavad EL kaubanduspoliitika nõuded. Rahvusvahelised organisatsioonid WTO-maailmakaubanduse organisatsioon. 153 liiget, sealhulgas ka Eesti. Peakorter asub Sveitsis. Peetakse kaubandus läbirääkimisi liikmesriikide vahel, et lihtsustada rahvusvahelist kaubandust. OECD-majandusliku koostöö ja arenguline organisatsioon. On arenenud tööstusriikide foorum asukohaga Pariisis. 30 liikmesriiki, Eesti on viimases liitumisjärgus. IMF- rahvusvaheline valuutafond. · Soodustab rahvusvahelist rahanduskoostööd