FERENC LISZT (1811- 1886 ) Ta oli ajastu suurimaid pianiste, kelle
sensatsioonilist menu võis samastada ainult Paganini omaga. Lisaks
sellele oli ta viljakas helilooja , pedagoog , muusikakirjanik, dirigent , organisaator ja kunstilise tõe eest võitleja mitte ühe
maa kitsastes piirides, vaid kogu Euroopa ulatuses.
Ta oli pikk ja kõhetu, kahvatu näo ja
suurte merevee värvi rohekate silmadega. Kõnnak oli tal ebakindel.
Intiimses seltskonnas oli ta näoilme hajameelselt rahutu ,
kontserdilaval aga kuninglik. Rääkis ta kiiresti ja katkendlikult,
arvamust väljendas kindlalt, kirglikult arendas oma mõtteid.
1819. aasta ühel varahommikul
sisenes tuntud Viini klaveripedagoogi Czerni juurde viletsalt
riietatud mees väikese, kõhna ja kahvatu 8-aastase poisiga
käekõrval. Külaline palus anda hinnang nooruki klaverimängu
oskusele. Leides poisi pianismis küll palju puudusi, ei saanud
Czerni varjata oma hämmastust. Noor Liszt mängis lehest võõraid
kompositsioone nagu oleks ta neid juba kaua harjutanud, lisaks
sellele oli ta veel suurepärane improvisaator.
Mõned aastad
hiljem pöördus isa pojaga taas
Viini. Ta oli
kogunud väikese
rahasuma, et poisile haridust anda. Raha jätkus aga
vaevalt elamiseks. Siiski sai noorukist Czerni ja
Salieri õpilane. Mõlemad
õpetasid noort
Liszti tema andekuse pärast tasuta.
Aastal 1822
toimus Viinis 11-aastase Liszti esimene avalik
kontsert , mis kutsus
publikus välja üldise vaimustuse. Veelgi suurem oli poisi menu
teisel kontserdil 1823. a. aprillis.
1823.aasta
lõpul seisis Adam Liszt oma geniaalse pojaga
Pariisi
Konservatooriumi direktori helilooja
Luigi Cherubini ukse taga.
Sellest kirjutas hiljem Liszt:
" Parajasti lõi kell kümme.
Vaevalt jõudsin läbida hoone peasissekäigu, kui mind haaras sügav aukartus . /.../ Viimaks peale veerandtunnilist ootamist avas
kantseleiametnik direktori kabineti ukse ja andis märku
sisenemiseks./.../ õnneks ei kestnud piinad kaua. Meid juba
hoiatati, et minu vastuvõtmist konservatooriumi võidakse takistada.
Siiani polnud me teadlikud seadusest, mis keelas välismaalastel
õppida selles õppeasutuses Cherubini ütles meile seda esimesena.
See oli kui kõue löök. Värisesin kõigest kehast...kõik näis
mulle kadunud olevat. Minu ahastusel ja kahetsusel polnud lõppu.
Asjata püüdis isa mind lohutada. Haav oli liiga sügav ja kaua
niretas sealt verd."
Nii jäigi noor
Liszt konservatooriumi uks taha. Lisaks poolteiseaastasele
klaveriõpingule Viinis Czerni juures, võttis Liszt veel lühikest
aega eratunde
teoorias Pariisi konservatooriumi professori A. Reicha
ja Itaalia ooperiteatri dirigendi T. Beari juures. Sellega piirduski
Liszti muusikaline
haridus .
1824. aastal toimus 13-aastase
Liszti esimene avalik kontsert Pariisis. Järgnesid triumfaalsed
esinemised paljudes Euroopa linnades. Jäänud ilma haridusest (Liszt
pole ühtegi üldhariduslikku kooli lõpetanud), asus noor
virtuoos pingelisele enesetäiendamisele, harjutamisele, kirjanduse
lugemisele, loomingule.
*Alalised reisid,
esinemised, lugemiskirg, kõik see tõi endaga kaasa närvide
ülepinge, väsimuse, apaatia.
*1827. aastal suri
ootamatult Liszti isa.
*Sotsiaalsete vaheseinte tõttu
purunes ta esimene armastus.
Ja Liszt tõmbus avalikust elust tagasi.
lles 1830. aastal, kui Pariisi
haaras revolutsioonilaine , paranes noor kunstnik. Pärast
revolutsioonitormi vaibumist sukeldus Liszt taas pulbitsevasse ellu.
Neist aastaist on tähelepanuvääriv tema artiklite sari pealkirja
all "Kunstnike olukorrast
Kõik kommentaarid