Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
✍🏽 Avalikusta oma sahtlis olevad luuletused! Luuletus.ee Sulge

"Vaimupuue" - 34 õppematerjali

vaimupuue on eelkõige inimese intellektuaalsete võimete kahjustus, halvenemine, mitte aga tema muude iseloomulike oskuste, näiteks võime rõõmustada või end hästi tunda kahjustumine. Intellekti- ehk vaimupuudega inimesi elab ühiskonnas ca 2,4%. Vaimupuude tekkel on palju põhjusi.
thumbnail
16
docx

Vaimupuue

Valgamaa Kutseõppekeskus Hooldustöötaja eriala VAIMUPUUE essee Valga 2015 SISSEJUHATUS Ma ei ole kunagi näinud rumalat last; ma olen näinud last, kes mõnikord tegi asju, mida ma ei mõistnud või asju, mida ma ei olnud planeerinud; ma olen näinud last, kes ei olnud näinud samu kohti, mida mina, aga ta ei olnud rumal laps. Enne, kui sa kutsud teda rumalaks, mõtle, kas ta oli rumal laps, või ta lihtsalt teadis teisi asju kui sina? ( Ruth Bebermeyer) Valisin oma essee teemaks vaimupuudega lapse olemuse. Kuna elame avatud

Psühholoogia → Psühholoogia
28 allalaadimist
thumbnail
40
docx

Vaimupuue, õpimapp

TALLINNA ÜLIKOOLI PEDAGOOGILINE SEMINAR Alushariduse osakond VAIMUPUUE Õpimapp Tallinn 2014 SISUKORD SISSEJUHATUS.........................................................................................................................3 1.VAIMNE ALAARENG...........................................................................................................5 1.1.Definitsioon.......................................................................................................................5 1.2

Pedagoogika → Kasvatusteadus
73 allalaadimist
thumbnail
16
docx

Vaimupuudega lapse olemus ja puude põhjused. Väärtushinnangud vaimupuudega inimestest.

alla 6 eluaastat F73 ­ sügav vaimne alaareng IQ ­ alla 20; psüühiline vanus - alla 3 eluaastat F78 ­ muu täpsustatud vaimne alaareng F79 ­ täpsustamata vaimne alaareng. (Lõnnqvist & Hekkinen & Henrikson & Marttunen & Partonen, 2006) Vaimu- ja või liitpuuded on lai mitmeti määratlev kategooria. Ebalev määratlus on seotud ka asjaoluga, et mõõdukale, eriti aga raskele ja sügavale vaimupuudele lisandub sageli, kuid mitte alati mõni lisapuue. Teiselt poolt kaasneb vaimupuue sageli raskete meele- ja kehapuuetega ning emotsionaal- või käitumisraskustega. Seetõttu on otstarbekas käsitleda raskeid sügavaid vaimupuudeid pigem koos liitpuuetega. (Kõrgesaar, 2002) Kerge vaimse alaarenguga lastel areneb kõne aeglasemalt kui teistel. Nad saavutavad iseteeninduse oskuse, samas praktilistes oskustes on nad aeglasemad kui teised lapsed. Nende käitumine võib olla väga erinev. Osad on väheaktiivsed, loiud, halva koordinatsioonitajuga, peenmotoorika on halb

Pedagoogika → Alternatiivpedagoogika
41 allalaadimist
thumbnail
9
pdf

Liitpuue

Liitpuue Struktuur: 1. Liitpuue - mis see on? Liitpuue on seisund, mil inimesel on vähemalt kaks puuet. Puue on organismi struktuuri või funktsiooni puudumine või anomaalia, mis segab või aeglustab inimese tavalist arengut ja/või funktsioneerimist. Liitpuuet kirjeldades on võimalik eraldi välja tuua põhipuue ja kaasnevad puuded, näiteks: põhipuue - vaimupuue + kaasnevad puuded liikumispuue ja nägemispuue. 2. Liitpuude määratlus Liitpuude määratlust ei saa samastada haigusega, vaid erinevad haigused ja häired võivad põhjustada liitpuude. Vaimupuude põhjuseks on tihti ajukahjustus või muutused ajustruktuurides, mis võivad lisaks vaimupuudele põhjustada ka teisi häireid ja kahjustusi. Neist sagedamini esinevad: - epilepsia - tserebraalparalüüs - meelepuue 3. Liitpuude näited

Meditsiin → Meditsiin
14 allalaadimist
thumbnail
2
rtf

Puuded

Intellekti- ehk vaimupuudega inimesi elab ühiskonnas ca 2,4%. Vaimupuude tekkel on palju põhjusi. Puue võib tekkida sünnituse ajal ja enne või pärast seda. Puue võib olla pärilik, aga võib ka tekkida sünnituse käigus lapse aju hapnikupuuduse tagajärjel. Puude võib tekitada ka haigus või õnnetus. Vaimupuue ei ole sama, mis vaimuhaigus, seda ei saa ravida. Küll saab vaimupuudega inimest toeatada, et inimene saaks ise elus hakkama. Vaimupuue piirab inimese tegutsemisvõimalusi ainult osaliselt. Vaimupuudega inimesed ei ole suur grupp ühesuguseid inimesi, nad on kõik omaette isiksused, igaühel neist on oma vajadused, probleemid ja võimalused. Meeleelundite puue Terved inimesed mõtisklevad sageli selle üle, kas kergem oleks elada pimeda, kurdi või tummana. Ükski puue ei ole "parem" kui teine ja nii kurdid, pimedad kui tummad peavad saama hakkama igapäevaste tegemistega nagu tervedki inimesed. Nägemispuue

Bioloogia → Bioloogia
32 allalaadimist
thumbnail
5
doc

Erivajadusega inimeste hoolekanne

tõusta püsti ja küsida ,,Mida õpetaja teeb?" Vastus: ,,seisab". Ja siis järgnevad tegevused. Tunnustamine ja üldistamine. 8.Eneseteeninduslike tegevuste õpetamine ja harjutamine: mida, kuidas põhimõtteliselt on vaja osata. 9. Eriõppe koolisüsteem Eestis, haridustasemed: hariduse eesmärgid puudega lapse õpetamisel, spiraalõppekava olemus. Haridustasemed: 1. LÕK lihtsustatud õppekava ­ kerge vaimupuudega, õpiraskused 2. TÕK toimetuleku õpe ­ keskmine vaimupuue 3. hooldustaseme õpe ­ sügav vaimupuue, liitpuue 4. üldharidus ­ RÕK riiklik õppekava.

Matemaatika → Statistika
46 allalaadimist
thumbnail
10
pdf

Imikuiga lapse areng ning kasvamine-lühiülevaade erivajadustest

õppeedukust, sealhulgas kohanemist igapäevase eluga, suhtlemist, sotsiaalseid, akadeemilisi, tööalaseid ja iseseisva elu oskusi. Tihti toovad vaimse alaarengu kaasa kromosoomihäired. Teised bioloogilised tegurid on näiteks : asfüksia või hapnikupuudus sünnituse käigus, reesuskonflikt, ema nakkused raseduse ajal, toksilised ained. Rahvusvahelise Haiguste Klassifikaatori (RHK-10) alusel tähistatakse vaimupuude tasemeid järgmiselt: Kerge vaimupuue F 70.0 (IQ 50-55-70-75), Mõõdukas vaimupuue F 71.0 (IQ 35-40-50-55), Raske vaimupuue F 72.0 (IQ 20-25-35-40) Sügav vaimupuue F 73.0 (IQ alla 20-25) Võrdlusena toodud IQ-tase lähtub DSM IV määratlusest. Vaimupuude taseme määratlus on meditsiiniline diagnoos. Seda ei tohi segamini ajada inimesele määratud puude raskusastmega, mida tähistatakse keskmise, raske ja sügava puudena, mis kirjeldavad inimese kõrvalabivajaduse määra. Peamised probleemid, mis mõjutavad motoorset arengut: üld - ja peenmotoorsete oskuste arengu

Bioloogia → Bioloogia
6 allalaadimist
thumbnail
10
docx

Downi sündroom: müüdid ja tegelikkus

· Vanemad peavad olema järjekindlad. · Lahendada tuleb üks probleem korraga. · Mitte mingil juhul ei tohi ignoreerida oma stressi, sest see võib viia tõsiste tagajärgedeni. · Abi küsimist ei pea pelgama · Teatud käitumisharjumused, mis võivad esineda Downi sündroomiga lastel: a) Keele suust välja ajamine b) Ilastamine c) Hüperaktiivsus d) Hulkuvad lapsed e) Jonnituurid f) Teiste laste löömine ja hammustamine g) Destruktiivne käitumine · Vaimupuuded: a) Kerge vaimupuue b) Mõõdukas vaimupuue c) Tõsine vaimupuue d) Sügav vaimupuue · Pakutavad teenused · Lapsel võik olla üks kindel võtmeisik (psühholoog või mõni teine kogenud professionaal) · On olemas laste arengukeskused. · Varajane arendusravi on väga tähtis Downi sündroomiga lapsepuhul. · Downi sündroomiga laste vanemate tugiühingud · Koduhoiuteenused · Puhkuseteenused · Rehabilitatsiooniteenused · Rahaline abi · Õigusabi · Terapeutide pakutavad teenused: a) Füsioterapeut

Bioloogia → Bioloogia
14 allalaadimist
thumbnail
9
doc

Puue

kahjustumine. Intellekti- ehk vaimupuudega inimesi elab ühiskonnas ca 2,4%. Vaimupuude tekkel on palju põhjusi. Puue võib tekkida sünnituse ajal ja enne või pärast seda. Puue võib olla pärilik, aga võib ka tekkida sünnituse käigus lapse aju hapnikupuuduse tagajärjel. Puude võib tekitada ka haigus või õnnetus. Vaimupuue ei ole sama, mis vaimuhaigus, seda ei saa ravida. Küll saab vaimupuudega inimest toetada, et inimene saaks ise elus hakkama. Vaimupuue piirab inimese tegutsemisvõimalusi ainult osaliselt. Vaimupuudega inimesed ei ole suur grupp 6 ühesuguseid inimesi, nad on kõik omaette isiksused, igaühel neist on oma vajadused, probleemid ja võimalused. (Vaimne puue 2010) 2.5. Füüsiline puue Füüsilised puuded on väga erineva raskusastmega ja puudutavad erinevaid kehaosi. On inimesi, kes ei saa kõndida, kuid samuti on puue see, kui kõndimine on raskendatud.

Sotsioloogia → Sotsiaaltöö korraldus
78 allalaadimist
thumbnail
5
doc

Intellektipuue

· Edenda arengut ja sõltumatust. Aita kliendil saada iseseisvamaks. Julgusta teda tegema nii palju ise kui vähegi võimalik, aita vaid tarbe korral. Ära ole hooldaja, ole EDENDAJA. Näiteks: ei lase kliendil leiba lõigata - hooldav. Õpeta, kuidas lõigata - arengut edendav. Valid ise telefonil numbri - hooldav, või lased kliendil osaleda - edendav. Kerge vaimupuudega inimesed võivad elada suhteliselt iseseisvat elu, kui keegi neid toetab. Kerge astme vaimupuue, õpiraskused F70, ingl. k Mild. IQ testide tulemused vahemikus 50-69 · Keeleliste väljendite kasutamine on hilisema arenguga, kommunikatsioonitase hea. · Sõltumatuse saavutavad eneseteenindamisel, koduses tegevuses. · Arengutempo on aeglasem kui tavaarenguga lapsel. · Raskused koolis, õpivad abikooli õppekava järgi. Võimelised praktiliseks tööks · Iseoomustab emotsionaalne ja sotsiaalne ebaküpsus, mõjutatavad.

Pedagoogika → Eripedagoogika
35 allalaadimist
thumbnail
11
odt

Sotsiaaltöö eksami küsimused-vastused

· Võimaldab iseseisvust Hea hooldus on elulähedane, rõhutatakse vanuri veel säilinud oskusi ja tervist. Erivajadused 1. Loetle peamisi puuete põhjuseid? Kuulmispuue · Pärilik · Haigused · Traumad · Rasedusaegsed kahjustused · Ravimite kõrvaltoime Kehapuue · Traumad · Looteeas haigused · Valeravi Vaimupuue · Loote ea kahjustused · sünnitusel tekkinud komlikatsioonid ( kauaks jäämine ilma õhuta) · lapseea õnnetused, haigused · põhjus ebaselge · välised tegurid · geneetilised tegurid Nägemis puue · Rasedusaegsed traumad (enneaegsus) · haigused · Pärilikkus · Traumad ja õnnetused ( looduskatastroofid, sõjad) 2. Millised on nägemisuudega inimesele mõeldud abivahendid? · Valgekepp · punktkiri

Sotsioloogia → Sotsioloogia
124 allalaadimist
thumbnail
48
docx

ERIVAJADUSEGA LAPS LASTEAIAS 1

kohe, kui erivajadust märgatakse; · individuaalne lähenemine lapse erivajaduse ja keskkonna võimaluste kohaselt; · lapsevanemate nõustamine ja juhendamine; · spetsialistide kaasamine arendustegevusse; · ühest kasvukeskkonnast teise ülemineku toetamine. Kui lastel oluliselt takistatud liigutuste sooritamine - esmane puue, võivad kehapuudega kaasneda ka teised erineva raskusastmega puuded: vaimupuue, nägemis- ja/või kuulmislangus, kõnepuuded vm, sellisel juhul on tegemist liitpuudega. Esmaselt vajab arendamist üldmotoorika valdkond ja peenmotoorika, arendada tuleb eneseteenindusoskusi. Meditsiinisüsteem tagab lastele vajalikud massaaziprotseduurid, ortopeedilised abivahendid, medikamentoosse ravi jm. Kehapuudega laste füüsilise arenguga tegelevad füsioterapeut, tegevusterapeut ja liikumisõpetaja. Kõneprobleemide

Pedagoogika → Alushariduse pedagoog
104 allalaadimist
thumbnail
22
pptx

Erinevad kliendirühmad. Raskete ja erivajadustega klientide teenindamine.

Erinevad kliendirühmad. Raskete ja erivajadustega klientide teenindamine. MK13-TE Kes on erivajadusega inimene? • Liikumispuue • Nägemispuue • Kuulmispuue • Vaimupuue Kuulmispuudega inimese teenindamine • Pöördu kliendiga rääkides näoga tema poole. • Küsi kliendilt, kas ta vajab abistamist. • Ära räägi kõva häälega. • Vajadusel kirjuta oma teade paberile. Nägemispuudega inimese teenindamine • Märka valget keppi, pimedat ja juhtkoera. • Kõnetamisel puuduta pimeda käsivart. Tutvusta ennast. • Küsi kliendilt, mitte tema saatjalt, kas ta soovib abistamist. • Kliendiga suhtlemisel ära tõsta häält.

Majandus → Teenindus
28 allalaadimist
thumbnail
6
docx

Liikumispuue kui hariduslik erivajadus

häiritud liikumine. Probleemid võivad esineda tasakaalu, koordinatsiooni ja peenmotoorikaga, samuti võib esineda kõneprobleeme. Neljandikul kesknärvisüsteemi kahjustusega lastest lisanduvad nägemisprobleemid, osal lastest on aga kuulmislangus. See tähendab, et 80% juhtudest lisandub lapse liikumispuudele ka muid kergemaid või raskemaid probleeme. Argielus suhteliselt levinud arvamus, et kehva liikumise ja koordinatsiooniga kaasneb ka vaimupuue, ei pea paika. Tegelikult esineb vaimupuue vaid neljandikul kesknärvisüsteemi kahjustusega lastel. (Leppik & Sarjas, 2010) Liikumispuudega laste hulka kuuluvad ka seljaajusongaga lapsed. Sellisel juhul on lapse motoorika areng aeglustunud või takistunud. Puuderaskus sõltub kahjustuse kõrgusest seljaajus. Puuet ei ole võimalik välja ravida ega olematuks muuta, kuid rehabilitatsiooni, õigeaegse ravi ja abivahenditega saab toetada lapse aktiivset osalemist elus.

Pedagoogika → Alternatiivpedagoogika
8 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Mis on visualiseeritud tegevusjuhendid?

vaimupuudega inimene saab teha oma igapäevaseid tegevusi jälgides neid pilte. Piltidel olevad juhised peavad olema selged ja üheselt mõistetavalt, juures ka kiri tegevuse kohta. Tegevuste keerukus oleneb kindlasti individuaalselt inimese arengutasemest, tema piltidest arusaamisest ja paljudest muudest teguritest. Kliendile tuleb seda tegevust kindlasti korduvalt ja korduvalt tutvustada enne kui ta saab kõigega iseseisvalt hakkama. Kui lapsel on juba avastatud vaimupuue oleks soovitav talle erinevaid pilte näitama hakata juba 8 kuuselt – et luua lapses seoseid. Teatud pilt tähendab teatud tegevusi. Ja tähelepanu tuleb pöörata kõigile tegevustele alates hügieenist kuni täiskasvanud inimese töölaadsetele tegevustele – samuti söögi tegemine, poes käimine, pesu pesemine, toa koristamine jne. Näiteid: Ma töötan vaimupuuetega inimestega ja meie oleme oma töös teinud sellise tegevusjuhendi lõikelaudade õlitamise juhendi

Meedia → Massikommunikatsiooni ajalugu
3 allalaadimist
thumbnail
6
docx

Erivajadustega lastehoolekanne ja eripedagoogika alused

LASTE HOOLEKANNE JA ERIPEDAGOOGIKA ALUSED Häire ­ organismi psüühika või funktsiooni ajutine kergesti mööduv või kõrvaldatav. Hälve ­ on mingi psüühika või motoorika funktsiooni osaline puudumine. Puue ­ mingi psühhika või motoorika täielik puudumine. Gerotoloogia ­ vanuriga seotud probleemid. Surdopedagoogika ­ vaeg kuulmisega (keskendunud pedagoogika). Tüflopedagoogika ­ nägemispuudega pedagoogika. Oligofreenid ­ kaassündinud vaimupuue või väga varajases eas omandatud vaimu seisund. Tementsus ­ hilistekkeline ehk omandatud vaimupuue. Parees ­ osaline halvatus. Pleegia ­ täielik halvatus. Hemiparees või hemipleedia ­ühe keha poole halvatus. Monoparees või monopleegia ­ ühe jäseme halvatus. Tetraparees või tetrapleegia ­ kõigi jäsemete halvatus. Keha tüve ja näoliigutuste kahjustus. Diparees või dipleegia ­ kahe jäseme kahjustus (tavaliselt jalgade).

Pedagoogika → Lapsehoidja
127 allalaadimist
thumbnail
9
pptx

Erivajadustega klientidega suhtlemine

Erivajadustega klientidega suhtlemine Marie Pärn LOK-12 Erivajadustega klient? Erivajadusega klient tavaks peetud normidest erinev klient, kellel on teenuse kasutamiseks spetsiaalsed , tavaliselt tervisest tingitud erivajadused ( puudega inimesed, ratastoolis kliendid, pimedad, kurdid jt.) Ratastoolis klient Ratastoolis klient on inimene, kes kasutab liikumise hõlbustamiseks ratastooli. Nõuded suhtlemiseks: Ø Ärge hoidke kinni kliendi ratastoolist. See on osa tema väga isiklikust ruumist ning ratastoolist kinnihoidmist või nõjatumist sellele võib võrrelda kellegi personaalsele toolile istumisega. Ø Pakkuge oma abi, kuid ärge käige peale. Kui klient vajab teie abi, siis võtab ta pakkumise heameelega vastu ja ütleb ka seda, milline abi oleks kõige vajalikum. Kohelge teda nagu kõiki teisi kliente ja ärge muutke pakutavat abi haletsemiseks. Ø Ärge kunagi rääkige ratastoolis inimese juure...

Sotsioloogia → Avalikud suhted
43 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Erivajadustega laste hoolekanne

) 14. Kerge kuulmislangus- keele ja kõne spontaanne areng pole oluliselt pidurdunud, kuid tihti on raskusi teistest arusaamisega. 15. Keskmine kuulmislangus- keele ja kõne spontaanne areng on pidurdunud, kuid ei puudu. 16. Raske kuulmislangus ja kurtus-kõne ja keele spontaanne areng on tugevasti pidurdunud või puudub. Kuulmishälbe tõttu peab suhtlema viipekeeles. 17. Intellekt on inimese mõtlemisvõime ja oskus kohaneda erinevate olukordadega. 18. Vaimupuue on inimese intellektuaalsete võimete kahjustus või halvenemine. 19. Kerge vaimne alaareng- 7-12 aastase lapse vaimse arengu tasemel, kognitiivne areng konkreetse operatsiooni faasis, probleemilahendus loogilise mõtlemise abil, kõnehilisus, eneseteenindus oskus, saavad hakkama iseseisva eluga. IQ 50-69 20. Mõõdukas vaimne alaareng- 4-7 aastase inimese vaimse arengu tasemel, kognitiivne areng eel-loogilises faasis, probleemilahendus katseeksitus meetodil,

Pedagoogika → Erivajadustega laste...
37 allalaadimist
thumbnail
3
docx

Inimsusvastased kuriteod

2. Seletage Gulagi ideoloogiat. Riiki valitsevad uskusid, et need, kes laagri läbivad, väljuvad sealt vaimselt tervenenud ehk lojaalse kodanikuna. 3. Tooge välja erinevused ja sarnasused Hitleri Saksamaa koonduslaagrite ja Nõukogude Venemaa Gulagi vahel. SARNASUSED: Gulag ja Hitleri Saksamaa koonduslaagrid rajati teineteisest sõltumatult. Hitleri Saksamaa ja Nõukogude Liit saatsid koonduslaagritesse inimesi, lähtudes samadest kriteeriumitest- rass, vaimupuue jne. Laagrid olid osaks riiklikust poliitikast. Enamikel vangistatutest õnnestus Natsi- Saksamaa ja Gulagi koonduslaagrites ära kanda oma karistus ja naasta tagasi igapäevaellu. ERINEVUSED: Natslike laagrite ajalugu on lühem ja ühetaolisem, GULAG pidas vastu kauem ja see oli perioodil julmem, mingil perioodil jälle humaansem 4. Mis eesmärki taotles Nõukogude Liit erilaagrite asutamisega sõjajärgsel Saksamaal

Ajalugu → Ajalugu
25 allalaadimist
thumbnail
13
odt

Downi sündroom

Downi sündroomiga kaasnevad enamasti ka erinevaid haigusi, mida on enamjaolt võimalik ravida. Samuti on sellega seotud erinevad probleemid nt. hammastega, halb nägemine ja kuulmine ning mitmeid teisi defekte. 12 Kasutatud kirjandus · Mida oodata: esimene eluaasta, H.Murkoff, A. Eisenberg ja Sandee Hathaway, õenduse magister, teaduskonsultant: Sharon Mazel, 2003. · Mis on vaimupuue? Eest Vabariigi Sotsiaalministeeium, 1993. · Laps ja lasteaed, lasteaiaõpetajate käsiraamat, L. Kivi, H. Sarapuu, 2005. · Lapse terviseentsüklopeedia, P. Abrahams, 2006 · Õpiraskustega lapsed, M. Flynn, P.Flynn, 1998. · http://et.wikipedia.org/wiki/Downi_s%C3%BCndroom#Prognoos · http://www.inimene.ee/? disease=d&sisu=disease&did=468&idr=OVz64f1t6V7OKkbi8oms4snflu1 13

Meditsiin → Terviseõpetus
15 allalaadimist
thumbnail
9
docx

Vaatluspraktika analüüs

6 II osa AS Hoolekandeteenused- Tartu Kaunase Kodu Tegusam elu – sellest mõtteviisist juhindume iga päev, kui loome klientidele võimalusi aktiivseks ja mitmekülgseks eluks kogukonnas. AS Hoolekandeteenused on 100% riigi kapitalil olev asutus ja allub Sotsiaalministeeriumile. AS Hoolekandeteenused hõlmab: Erihoolekandeteenused psüühilise erivajadustega täiskasvanutele ja lastele ning üldhooldusteenus eakatele. (Psüühiline häire, vaimupuue või orgaaniline psüühikahäire- dementsus). AS Hoolekandeteenused koostööpartnerid - liidud ja ühendused, kuhu kuulume: MTÜ Erihoolekandeteenuste Pakkujate Liit MTÜ Eesti Laste ja Noorte Hoolekandeasutuste Ühendus Teenusmajanduse Koda Tervishoiuteenuste ekspordiklaster Medicine Estonia MTÜ Merimetsa Tugikeskus Eesti Personalitöö Arendamise Ühing PARE Tervist Edendavate Töökohtade võrgustik Eesti Kepikõnni Liit AS Hoolekandeteenused osutab järgmisi teenuseid:

Sotsioloogia → Sotsiaaltöö
87 allalaadimist
thumbnail
8
doc

Tserebraalparaalüüs

on tekkinud looteeas, sünnitusel või kahe esimese eluaasta jooksul. Tegemist on seisundiga, mida põhjustab nende ajuosade kahjustus, mis kontrollivad võimet juhtida lihaste ja keha kasutamist. Ajukahjustus inimese arenemise ja kasvamise ajal enam ei muutu, kuid on alati olemas armina närvisüsteemis. Olenevalt sellest, millise ajupiirkonna kahjustusega on tegemist, tekivad inimesel erinevad liikumispuuded ning võib esineda ka vaimupuue. Kõige tavalisem on aga segavorm, mille puhul esineb sümptomeid erinevatest vormidest. Lisaks võib tserebraalsest paralüüsist olla põhjustatud veel krambid, kõõrdsilmsus, kurtus, erinevad nägemishäired. Segavormide puhul võib esineda ka vaimse arengu mahajäämust. Tserebraalparalüüsiga lastel on sageli ka probleemid tähelepanu ja hüperaktiivsusega. Põhjused. Tserebraalparalüüs on liikumispuude kõige tavalisemaks põhjuseks, mille esinemissagedus on

Meditsiin → Närvihaigused
40 allalaadimist
thumbnail
44
docx

Rehabilitatsiooniprogrammi vorm koos vormi täitmise juhendiga

(vajadusel isik (16-65 täpsusta aastased) vanus) Puudespetsiifiline (täpsusta)  psüühikahäire (v.a. 7-12 Aspergeri sündroomiga vaimupuue) laps  vaimupuue  keele- ja kõnepuue  kuulmispuue  nägemispuue  liikumispuue  liitpuue Haigusspetsiifiline (täpsusta) MUU (täpsusta) 2. Lisainformatsioon ja täpsustused Täpsustused mis toovad välja sihtgrupi iseloomulikud jooned, aitab nii rehabilitatsiooniprogrammi osutajal kui rehabilitatsiooni planeerijatel otsustada, kas klient ikka sobib kirjeldatavasse programmi. Rehabilitatsiooniprogrammi suunamise ja programmis osalemise eeldustena on sealhulgas vaja

Sotsioloogia → Sotsioloogia
24 allalaadimist
thumbnail
10
docx

Pessimism

Kuulamine klient on see, kes meie uksest sisse astub, järelikult kõik, kes on sees, on kliendid tuleb olla rõõmus/positiivne tekitada silmside töine õhkkond kõik eluks vajalikud tegevused on lubatud, kuid mitte kliendi nähes KUIDAS MÕISTA ERIVAJADUSI JA ERISTAVAID VAJADUSI Erivajadused ­ on vajadused, mis tulenevad inimese füüsilisest või vaimsest puudest Puue võib olla kas liikumis-, nägemis-, kuulmis- või vaimupuue. Raske haigusega (nt diabeet, epilepsia, neeruhaigused jt), allergiatega (toidu, materjali vastu) võivad samuti kaasneda erivajadused. Eristavad vajadused - on spetsiifilised või eriomased vajadused, mis võivad olla väga mitmesugused Eakad inimesed, lapsed, lastega pered, eriomaste kultuuritavade või usuliste vajadustega inimesed ning ärireisijad. Põhimõtteliselt võivad olla igal kliendil eriomased vajadused, mida peaks klienditeeninduses mõistma ja arvestama

Filosoofia → Filosoofia
1 allalaadimist
thumbnail
6
doc

5 pr töö - Toimetulekuõpe

õppeaastal Haridusministeerium andis luba "avada klassid mõõduka vaimse mahajäämusega lastele". (http://kroonu.tartu.ee/index.php? option=com_content&task=view&id=13&Itemid=30) Toimetulekuõpe on mõeldud õpilastele, kellel on mõõdukas (Vabariigi Valitsuse 16. detsembri 2010. a määruse nr 182 ,,Põhikooli lihtsustatud riiklik õppekava" lisa 2) või mõnikord raske (www.vidruka.edu.ee/oppekava.html ) vaimne alaareng. Milles see seisneb? Eripedagoog Viivi Neare (2009:4) kirjutab, et vaimupuue on püsivad tunnetusprotsesside hälbed, mis on tekkinud peaaju orgaanilistest kahjustustest ja mida varasemal aju arengu etapil see kahjustus toimus, "seda raskem on lapsearengu mahajäämus" (Specialnaja psihologija 2005, viidatud Neare 2009 järgi). Mõõduka vaimse alaarenguga inimeste tunnused on lähtuvalt RHK-10 järgmised: · Eneseteenindusoskused ja motoorsed võimed on arengus maha jäänud ning mõned isikud vajavad hooldajat kogu elu vältel.

Pedagoogika → Eripedagoogika -...
44 allalaadimist
thumbnail
8
docx

ERIVAJADUSTEGA LAPSED TAVALASTEAIAS

erivajadustega (invaliidsus, pikaajalised õpiraskused, käitumisprobleemid, autism, düsleksia jne) või siis ajutise erivajadusega (paranev vigastus, lühiajalised õpi- või käitumisraskused, ka näiteks sotsiokultuurilised raskused, mis võiva tekkida teise riiki kolimisel). Eesti Hariduse Infosüsteemis (EHIS) on hariduslikud erivajadused alushariduses klassifitseeritud järgnevalt: kehapuue, kõnepuue, liitpuue, nägemispuue, kuulmispuue, vaimupuue, pervasiivne arenguhäire; alusharidusasutuses määratakse ka järgnevad erivajadused: uusimmigrant (Eestis alla 3 aasta elanud laps, ema- või kodukeel on õppekeelest erinev), terviseprobleemid, logopeedi tugiteenust vajav laps ning eriandekus (Haridus- ja Teadusministeerium, 2009). Vaughn ja Fuchs (2003) leiavad, et haridusliku erivajaduse identifitseerimine on raske tulenevalt nende suurest mitmekesisusest, näiteks on akadeemiliste hariduslike erivajaduste identifitseerimiseks

Pedagoogika → Sotsiaalpedagoogika
42 allalaadimist
thumbnail
25
pdf

Downi Sündroom

mosaiiksusega - nende keharakud on nagu erinevatest kildudest kokku pandud mosaiik - mõned rakud on normaalsed ja mõned lisakromosoomiga. Nagu arvata võib, ei ole mosaiiksuse korral laste välimus tänu normaalsete rakkude toimele nii iseloomulik. Mosaiiksusega indiviidide puhul ei ole Downi sündroomi füusilised tunnusjooned nii selgelt valja kujunenud; nende areng kulgeb normaalsemalt. Vaga harvadel juhtudel puudub Downi sündroomi selle vormi puhul ka vaimupuue. Lapse areng Normaalne laps omandab oskusi keskmise kiirusega. Arengu kiirus seevastu on laste vahel vägagi erinev. Nii ajavad mõned lapsed end näiteks juba 9 kuu vanuselt püsti ja hakkavad kõndima, sellal kui teised - samuti normaalsed lapsed - roomavad veel 18-kuuselt. Laste arengut käsitledes on kasulik kasutada analoogiat maanteel sõitvate autodega. Normaalne laps liigub oskuste arengu kiirteel keskmise kiirusega. Downi sündroomiga laps liigub sama teed

Pedagoogika → Eripedagoogika
120 allalaadimist
thumbnail
8
docx

SUSAN BOYLE (REFERAAT)

2012 aasta aprillis hinnati Boyle'i omakapital ligi 22 miljoni naelani. Varajane elu ja lapsepõlv Boyle kasvatati üles Blackburnis, Lothianis, Sotimaal. Tema isa, Patrick Boyle oli kaevandaja ja veteran II Maailmasõjas, kes samuti töötas lauljana, tema ema Bridget oli stenografist, kelle pere oli pärit Country Donegalist, Iirimaalt. Boyle oli kõige noorem, oma nelja venna ja viie õe kõrval. Tal oli sündides hapnikupuudus, tulemuseks oli vaimupuue, Boyle on öelnud, et teda noriti koolis koolis nimega ,,Susie Simple". Pärast kooli jätmist, oli ta tööl koka praktikandina. Varajane muusikaline koolitus ja karjäär Boyle võttis laulmistunde ,,Voice choach"'ist (muusika teater). Ta osales Edinburghi Acting (näitlemis) School's (koolis) ja osales Edinburghi Fringe'is. Enne Briti talendisaadet sai ta oma peamised kogemused lauldes kohalikus katoliku kirikus, kohalikkudes koorides ja karaoke esinemistel pubides ja ümber tema küla

Muusika → Muusika
15 allalaadimist
thumbnail
52
docx

Perekonna ökoloogia ja eetika loeng

Perekonna ökoloogia ja eetika loeng 1 29.sept 2017 Eksami asemel: kokkuvõte kõigist teemadest, 4 koduülesannet Indiviid peretsüklis: teoreetiline perspektiiv – organismi, mehaaniline ja kontekstuaalne metamudel Organismi metamudel- (Kohlbergi- moraalse pakkudes teed otsustused, Piaget, Erikson)- Mehaanilise dmudelid- radikaalne biheiviorism, mõõdukas biheiviorism, sotsiaalne õppimine Kontekstuaalne mudel- elukaare perspektiiv, Organismi metamudel- persoon esindab kõige paremini organismi, muutuse Indiviidi arengu järgi fiktseeritud astmete jada, astmed on kvantitatiivselt erinevad, kontekst on eraldi persoonist, kontekst on staatiline, kontekstil on passiivne mõju indiviidile, kontekst pakub vahendeid, rakendatav kultuuri ja ajaloolisse perioodi universaalselt. Perekonna astme teooriad lähisuhete astme teooriad, pere ontekst on eraldi indiviidist, kontekst seotud indiviidiga limiteeritult tavakeskkonna D. Le...

Inimeseõpetus → Perekonnaõpetus
27 allalaadimist
thumbnail
22
docx

Erivajadustega laste psühholoogia alused

Erivajaduste psühholoogia aines ja ülesanded, erivajaduste liigid Erivajaduste psühholoogia on psühholoogia haru, mis uurib hälbinud arenguga laste, noorukite ja täiskasvanute psüühikat. Hälbinud- kõrvalekalle tavalisest (keskmisest) arengust, võib olla nii positiivses kui ka negatiivses suunas Kursuse käigus pööratakse rohkem tähelepanu lastele (0-puberteediiga), kuna mida väiksemad on lapsed, seda suuremad muutused arengus aset leiavad ja seda olulisem on nende muutustega kursis olla. Erivajaduste psühholoogia näol on tegemist teadusharuga, teadmised sellest on tulnud uuringute kaudu. Kontrollitakse püstitatud hüpoteese eksperimentide ja katsete põhjal. Oluline on teha üldistusi teooriast, aga olla valmis selleks, et praktikas tegeletakse indiviididega ja seega ei pruugi need kokku minna. Erivajaduste psühholoogia ülesanded: Õppida orienteeruma erinevate arenguhälvete olemuses, nende põhjustes ja ilm...

Pedagoogika → Eripedagoogika
152 allalaadimist
thumbnail
52
pdf

Erivajadustega laste psühholoogia eksamiküsimused

6. Kognitiivse arengu hälvetega lapsed. Vaimsed võimed populatsioonis, piir normaalse ja alanormise intelligentsuse vahel. Vaimse arengu hälvete määratlus, alajaotused meditsiinilises ja pedagoogilises lähenemises. Intellektipuue ­ määratlus ja raskusastmed. Puudujäägid tunnetusprotsesside arengus; emotsionaalse ja sotsiaalse arengu probleemid. Ameerika vaimupuudeassotsiatsiooni (AAIDD) käsitlus toimetulekuoskustest ­ kontseptuaalsed, sotsiaalsed ja praktilised oskused. Vaimupuue kui isiku võimete ja keskkonna nõudmiste interaktsioon. Õpiraskused ­ määratlus ja alajaotused (üldised ja spetsiifilised). Õpiraskuste väljendumine eri vanuses lastel. Psüühika (eelkõige tunnetustegevuse) erisused ÕR lastel. Õpiraskuste eristamine teistest arengu probleemidest. Andekus ­ määratlus ja erinevad käsitlused. Intellektuaalsete võimete erisused, loovus, motivatsioon. Andekusele viitavad tunnused lapseeas. Andekus kui erivajadus.

Pedagoogika → Eripedagoogika
275 allalaadimist
thumbnail
78
docx

Neuropsühholoogia

ajada, mõned iseloomulikumad tunnused võiksid meeles olla Tserebraalparalüüs Pärilik, looteeas, sünnil või esimese 2 a jooksul tekkinud ajukahjustus. • Ajukahjustus arenemise ja kasvamise ajal ei muutu, kuid on alati olemas armina närvisüsteemis. • Olenevalt sellest, millise ajupiirkonna kahjustusega on tegemist, tekivad inimesel erinevad liikumispuuded ning võib esineda ka vaimupuue. • Peamine liikumispuude põhjus, 1/300 sünni kohta,Kerge, keskmine ja raske Hüdrotseefalus ehk vesipea • Ajuvedelik tekib ajuvatsakestes. Peamine imendumine toimub peaaju kuklaosa pealsetes struktuurides. • Ajuvedelik uueneb ööpäevas 3x mahus – kui imendumine on häiritud, tõuseb peaaju siserõhk ja aju töö on häiritud. • Väikelastel ei ole koljuluud veel jäigalt kokku kasvanud ja pehmete koljuliideste arvelt saab pea venida - pea ümbermõõt kasvab

Psühholoogia → Psüholoogia
131 allalaadimist
thumbnail
90
doc

Nimetu

Murde- ja noorukiea probleemid *referaat- 9 detsember- arenguvaldkond /probleem *eksam- avatud materjalid, piiratud aeg, suuline [email protected] Assotsioonitest 1)murdeealine- probleemid (-) 2)teismeline- eneseuhkus(-) 3)nooruk- välimus (+) *Sõnade tähendus- näitab meie hoiakut ja suhtumist selle inimese suhtes, kellega me oleme kontakstis. Oluline kui sa murdeealisega koostööd teed, kuidas sa teda nimetad. Teemad(1.loeng) 1Murde- ja noorukiea mõiste ja koht elukaares 2Müüdid 3Definitsioon noorukiea kohta 4Noorukiea kui vanuseperioodi varieerumine 1.1Murde- ja noorukiea mõiste *Murdeiga ehk puberteet(kasutakse meditsiinilises terminoloogias) ehk mürsikuiga(rohkem kasutatakse arengupsühholoogias)- on suguküpseks saamise iga. See on protsess kus inimese produktsiooni organid hakkavad funktsioneerima. (ld.keeles pubertas- meheiga, suguline küpsus, sigimisjõud, mehisus, mehejõud) Tal on pu...

Pedagoogika → Arengupsühholoogia
85 allalaadimist
thumbnail
59
doc

Teenindussuhtlemine – kliendikesksus

Teenindussuhtlemine ­ kliendikesksus Kosmoseuuringute alguspäevad.. Canaveraly neemel asuv NASA keskus. President Kennedy oli seal parasjagu kohtumas paljude kuulsate teadlaste ja uurijatega. Ta kohtus inimestega, kelle ülim eesmärk oli vallutada kosmos ning jalutada kuu pinnal. Ta kohtus raamatupidajate ja administraatoritega, kes olid andnud suure panuse projekti õnnestumisse. Seega oli kohtunud paljude sihikindlate, uhkete ja oma eesmärki uskuvate meeste ja naistega. Kui ta jalutas mööda koridori tagasi limusiini juurde, põrkas ta kokku küürutava hallipaise mehega, kellel oli ämber ühes ja mopp teises käes. Küsimus tundus üpriski ülearune, aga president küsis siiski: ,,Ja mida teie siin neemel teete?" Selga sirutades vaatas koristaja presidendile otsa ning vastas, hääles uhkus ja v...

Majandus → Teenindus
102 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun