Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Varane muusikalugu (0)

1 Hindamata
Punktid

Lõik failist

Klassikalise orkestri kujunemine – Sünnikoht  Mannheim  edelasaksamaal. Euroopa suurim
õukonnaorkester ja heliloojate koolkond, Johann Stamitz. See ongi aluseks  klassikalisele
sümfooniaorkestrile, mille aluseks oli suur 4 häälne keelpilli rühm. Suurim uuendus keelpillidega
ühendatud neljahäälne puupillide rühm. Ainult  trompet , metsasarv alguses. Beethoven kasutas
esmalt   trombooni  oma 9. sümfoonias. Teine tähtis keskus Preisi kuninga  Friedrich  õukond Berliinis.
Oli kuulus hiilgava  kontserdielu  poolest, osalesid väljapaistvad  muusikud  kaasa arvatud
flöödimängijana ka kuningas ise.
Sonaadivorm  – lühikeste fraasidega meloodia, karakterikontrastid teemade vahel, avalõik reegline
jõuline, järgneb lüüriline. 2 põhihelistiku ning neile vastavate erikarakteris teemade  vastandamine
on selle vormi alus. SN koosneb 3 lõigust ( ekspositsioon , töötlus,  repriis ). SN kasutatakse enamasti
sonaaditsükli kiiremates osades. Sonaaditsükleid kahesuguseid: 3 osaline kammersonaaditsükkel
(kiire-aeglane-kiire), 4 osaline sümfooniatsükkel.
Kammeransamblid, žanrdid 18. saj. teisel poolel – 18. saj keskel muutused
instrumentaalkoosseisudes, iseloomulik  basso  continuo hakkas kaduma. Seda võis  asendada
heliloojapoolt kirjutatud klahvpillipartii mis oli ansamblis juhtiv.  Tavalisim  koosseis ongi
klaveriduo mõne meloodiapilliga. Vahel ka  klaver  viiuli, tšello või keelpillikvartetiga.
Improviseeriv klahvpill võidi asendada vioolaga. Ehk siis barokktriost sai keelpillikvartet.
Klassikaline instrmentaalstiil Haydni ja Mozarti loomingus – kuna pihens  Haydn  elas sitaks
kaua ja tema ajal olid muusikas suured muutused, tegi poole sajandi vältel nende žanride arengu
etappide kauppa kaasa. Tähtsaim klassikaline kontsertsümfoonia ja keelpillikvartet. Aluserajaja
kogu 19 saj  muusikale . Mozarti komponeeris Salzburgis suurema osa oma vaimulikest teostest -
Õukondlikus maneeris missad, kontsertlikud motetid, 2 suurt vesprimuusikatsüklit ja 4 litaaniat
(liturgia). Palju kirikliku instr. Muusikat väikestele ansamblitele. Talle ilmusid jõulised karakterid ja
isikupärane väljenduslaad orkestriloomingusse. Tulid sisse polüfoonia võtted, nagu pihupillel
Haydnilgi. Neil oli  samasugune  helikeel, sarnaseid jooni muusikas. Münchenis 6 klaverisonaati.
Küpsena kasutas fuugavormi võimalusi, Viini ajal suurim osa klaverisonaate (nr. 10-18),
variatsioonitsükleid.  Viinis  15 klaverikontserti.
Beethoveni looming, muutused  klassikalises   vormides  - töötas pidevalt oma teoseid ümber,
täiendas ja parandas neid alatasa. Seetõttu on Beethoveni loomingunimekiri lühem kui teistel Viini
klassikute. 32 KLAVERISONAATI. Esimesed neist sarnanesid paljuski Haydni helikeelega. Mida
aeg edasi, seda tõsisemaks ja omanäolisemaks Beethoveni muusikaline „käekiri” muutus. Mitmed
sonaadid  on nimelised,näiteks „APPASIONATA”, „ KUUPAISTE ”, „PATEETILINE”.
5 KLAVERIKONTSERTI, 1 VIIULIKONTSERT. Kuulsaim VIIULISONAAT kannab nime
„KREUTZERI SONAAT”. 9 SÜMFOONIAT. Lisaks palju KEELPILLIKVARTETTE. Beethoveni
LAVATEOSED:  ooper  „FIDELIO”,  ballett  „PROMETHEUS”, 2 missat ( üks neist „ MISSA
SOLEMNIS”),  oratoorium  „KRISTUS ÕLIMÄEL”. 19. saj. Eeskuju, enamus heliloojaid lähtuvad
tema sümfooniatest ja kammersonaatidest. Teerajaja. Lõpuaastate muusikas romantismi sarnane.
Isepäine  geenius  kes ei kohanenud kunagi aja ja ühiskonnaga.
Ooper 18. saj. II poolel.  Opera   seria  kriis ja Glucki ooperireform. Mozarti  ooperid  –  Gluck  oli
Viinis ja Pariisis edukas oma uuendatud laadis tõsiste ooperitega (opera seria).  Mozartit  tema
reform  ei mõjutanud.  Mozart  lähtus Itaalia koomilisest  ooperist . Nende oopereid nähakse sageli
vastanditena. Eesmärgid olid sarnased. Gluck suurendas dramaatilisust ooperites dramaatilise
tegevuse ja teksti  osakaalu  teostes ja allutas  muusika  neile. Mozartile jäi muusika ooperis pea
väljendusvahendiks. Mozarti tähtsamad ooperid sündisid elulõpul Viinis. 1786a. Mozarti suurooper
(tähtsaim) „Figaro siin Figaro seal“. Libretisti Da  Ponte  viimaseks tööks koos Mozartiga jäi ooper
Cosi Fan  Tutte . Tema ooperid "Figaro pulm" (1786)
"Don  Juan "(1787)
"Cosi fan tutte" ("Nii teevad kõik")(1790)
"Võluflööt"(1791)
Barokistiil avaldus kõige enam ooperižanris. Kalleim muusikažanr. Vaid suurimad
muusikakeskused võisid lubada omale oopereid. Sajandi algul valitses euroopas Itaalia opera seria.
Opera seria süžee vältis seoseid igapäeva eluga ja reaalse inimesega. Tegelased pärit Kreekarooma
mütoloogiast/ajaloost. 18. saj. keskel tuli opera seria asemele  koomiline  ooper mis toob vaataja
reaalse elu  keskele . See sama opera  buffa  oli juba 17. saj. Koomilises ooperis etendati vahel ka
dramaatilisi lühiosasid.
1762a. tuli Viinis lavale esimene ooper koostöös libretisti Calzabigiga Glucki ooper Orpheus ja
Eurydike. Tema stiili ideaal väga iseloomulik klassitsismi  ajastule . Muusika ei vaja rahvuslike stiile
vaid üheselt mõistetavat väljendust. Itaalia koomiline ooper ja Austria singspiel kulmineerusid
Mozarti loomingus.
Muutused Euroopa muusikaelus 18.–19. sajandi vahetusel -
Johann Sebastian  Bach . Stiili kujunemine, mõjutused.
Helikeele semantika, tsitaadid. Olulisemad  vokaalteosed  (passioonid,  kantaadid , missa).
Instrumentaalmuusika  (orkestri-,  kammer -, oreli- ja  klaviirimuusika
-
Varane muusikalugu #1 Varane muusikalugu #2
Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
Leheküljed ~ 2 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2014-03-24 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 4 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor kuumaastik12 Õppematerjali autor

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
25
docx

Varane muusikalugu

I õpiaasta kevadsemester 2013: Varane muusikalugu (MTX 310) ­ kursuse teemad. 1. Saksa protestantlik kirikumuusika 16.­17. sajandil. Heinrich Schütz ja tema ajastu saksa muusikas. Kontsertstiil ja oratoorium. Muusikaline retoorika ja figuuriõpetus. Muusika Põhja-Saksamaal 17. sajandi II poolel. 2. Johann Sebastian Bach. Stiili kujunemine, mõjutused. Helikeele semantika, tsitaadid. Olulisemad vokaalteosed (passioonid, kantaadid, missa). Instrumentaalmuusika (orkestri-, kammer-, oreli- ja klaviirimuusika). 3. Georg Friedrich Händel. Stiili kujunemine, mõjutused. Ooperilooming. Inglise oratoorium. Instrumentaallooming. 4.Klassikalise stiili ja uute vormide kujunemine muusikas 18. sajandi keskel. Tähtsamad

Muusikaajalugu
thumbnail
12
doc

Klassitsism

orginaalne ja ere väljenduslaad. Uus publik vastandas end 18.sajandi keskel teravalt eelmise ajastu maitsele. Just siis hakati varasemat muusikastiili kutsuma baroklikuks ja see oli algselt pilkesõna. Jean-Jacques Rousseau kirjutas: "Baroklik muusika on selline, mille harmoonia on segane, üleküllastatud modulatsioonide ja dissonantsidega, pingutatud laul pole loomulik, intonatsioon raskepärane ja liikumine sunnitud." Keerukalt kaunistatud meloodiate ja pingestatud harmooniaga muusika asemel eelistati lihtsate ja korrapäraselt liigendatud meloodiate loomulikku tundelisust. Uue muusikastiili õpetuslikuks aluseks saidi uudne hormooniakäsitlus, mille rajas prantsuse helilooja Jean-Philippe Rameau oma ,,Harmooniatraktaadiga" (1722). Uues stiilis instrumentaalmuusika sai alguse Itaaliast. Domenico Scarlatti (1685-1757) kirjutas 555 klavessiinisonaati. Need valmistasid ette klassikalise sonaadivormi, kogu klassikalis-romantilise ajastu tähtsaima

Muusikaajalugu
thumbnail
5
doc

Klassitsim muusikajaloos.

saj. lõpul ja seepärast peaks muusikaloos tegelikult rääkima pikemast, umbes poolteise sajandi pikkusest klassikalis-romantilise stiili ajastust. Võimalik periodiseering: 1720-1760 eelklassitsism, "sünniaeg" 1760-1780 varaklassitsism, "küpsemise aeg" 1780-1810 kõrgklassitsism, "tippteoste aeg" 1810-1830 üleminekuperiood romantismile 1830-1880 romantismi kuldajastu 1880-1900 hilisromantism KLASSIKALISE STIILI KUJUNEMINE 7. Milline pidi olema klassitsismi ajastu nn. uus muusika (milline harmoonia, kas valdav oli homofoonia või polüfoonia, iseloomusta meloodiat ja vormiskeeme, kas eelistatud oli vokaal- või instrumentaalmuusika, kes oli selle muusika tarbija?) * Muusika puhastati baroksetest kaunistustest * Eelistati lihtsaid, korrapäraselt liigendatud meloodiaid * Meloodia pidi tuginema samavõrra lihtsale, dissonantsidest vabale harmooniale * Funktsionaalharmoonia: iga meloodiamotiiv kuulub ühte põhifunktsiooni (TSD) * Kaob basso continuo

Muusikaajalugu
thumbnail
6
docx

Klassitsism kui kunstisuund

peamiselt Viini klassikute Joseph Haydni, Wolfgang Amadeus Mozarti ja Ludwig van Beethoveni loomingus. Raskem on muusikaloos ajaliselt määratleda klassitsisimiajastu lõppu. Baroki ja klassitsismi vahel on selge üleminekuaeg, mil uus, sündiv stiil vastandas end teravalt vanale, klassitsismi ja järgmise stiiliajastu romantismi vahel aga midagi taolist pole. Beethovenit võib tinglikult nimetada üleminekuaja heliloojaks: tema muusika lähtus peamiselt küll klassikalistest vormiideaalidest, kuid loomingus on ka juba romantikutele iseloomulikke jooni. Põhjapanevad muutused muusikalises mõtlemises algasid siiski alles 19. sajandi lõpul. Klassitsismiajastu instrumentaalmuusika Klassitsismiajastule iseloomulikud uued vormid ja zanrid kujunesid instrumentaalmuusikas, neist olulisim on sonaadivorm. Klassikalise sonaadivormi aluseks on kahe põhihelistiku (tavaliselt toonika ja dominant) ning

Muusikaajalugu
thumbnail
29
doc

Varane ooper

MTX 315. Varane ooper Eksamiteemad 1. 16. ja 17. sajandi õukonnakultuur. Õukonnaetendused muusikaga 16. sajandi I poolel Itaalias: intermeediumid, pastoraalid. Intermeediumid Bargagli komöödiale La pellegrina 1589. aastal Firenzes Medici pulmapeol. Idee, ülesehitus, muusika (Marenzio, Malvezzi, Caccini, Peri, Cavalieri), lavakujundus. SEICENTO (1600ndad aastad): 2. Ooperi tekkimine 1590-ndatel aastatel. Firenze camerata. Peri "Daphne" (Dafne) 1598. Dramma per musica. Peri "Eurydike" (Euridice), Caccini "Eurydike" (Euridice)1600. 3. Monteverdi "Orpheus" (Orfeo) 1607 ja "Ariadne" (Arianna) 1608 Mantuas. Võrdlus intermeediumiga 4. Ooper Roomas 17. sajandi I poolel. Ooperi ja oratooriumi piiril: Cavalieri "Hinge ja Keha etendus"

Ooper
thumbnail
14
docx

Klassitsimi ajajärku hõlmav kontspekt.

1810 ning avaldus peamiselt Viini klassikute Joseph Haydni, Wolfgang Amadeus Mozarti ja Ludwig van Beethoveni loomingus. Raskem on muusikaloos ajaliselt määratleda klassitsisimiajastu lõppu. Baroki ja klassitsismi vahel on selge üleminekuaeg, mil uus, sündiv stiil vastandas end teravalt vanale, klassitsismi ja järgmise stiiliajastu romantismi vahel aga midagi taolist pole. Beethovenit võib tinglikult nimetada üleminekuaja heliloojaks: tema muusika lähtus peamiselt küll klassikalistest vormiideaalidest, kuid loomingus on ka juba romantikutele iseloomulikke jooni. Põhjapanevad muutused muusikalises mõtlemises algasid siiski alles 19. sajandi lõpul. Klassitsismiajastu instrumentaalmuusika Klassitsismiajastule iseloomulikud uued vormid ja žanrid kujunesid instrumentaalmuusikas, neist olulisim on sonaadivorm.

Muusikaajalugu
thumbnail
4
docx

Klassitsismi kordamisküsimused koos VASTUSTEGA, muusikaajalugu

Võimalik periodiseering:  1720-1760 eelklassitsism, “sünniaeg”  1760-1780 varaklassitsism, “küpsemise aeg”  1780-1810 kõrgklassitsism, “tippteoste aeg”  1810-1830 üleminekuperiood romantismile  1830-1880 romantismi kuldajastu  1880-1900 hilisromantism KLASSIKALISE STIILI KUJUNEMINE 3) Milline pidi olema klassitsismi ajastu nn. uus muusika (milline harmoonia, kas valdav oli homofooniline või polüfooniline muusika, iseloomusta meloodiat ja vormiskeeme, kas eelistatud oli vokaal- või instrumentaalmuusika, kes oli selle muusika tarbija?) o Muusika puhastati baroksetest kaunistustest o Eelistati lihtsaid, korrapäraselt liigendatud meloodiaid o Meloodia pidi tuginema samavõrra lihtsale, dissonantsidest vabale harmooniale

10.klassi ajalugu
thumbnail
7
odt

Muusikaajalugu, suvetöö. Keskaeg,renessanss,ars nova, barokk,Händel,Bach,Beetho ven,Mozart

Üheks tähtsaimaks ettevõtmiseks olid suured maadeavastused. Suurimaid saavutusi oli ülikoolide rajamine ning trükikunsti teke. 2) Kõige tugevamini mõjutas keskaja muusikat usk ainujumalasse. Kuna kristlus oli tekkinud Rooma keisririigi ajal Palestiinas, siis olid varakristlikud laulud arenenud juudi palvelauludest. Ning kuna lagunenud Rooma läänepoolsed osad olid paljude erinevate rahvaste võimu all, tekkisid erinevad kohalike vaimulike traditsioonid, millest igaühel oli ka oma muusika stiil.Kõige paremini on neist paljudest stiilidest ja traditsioonidest tuntud Ambrosiuse laul ja Gregoriuse laul, mis on kõige rohkem mõjutanud lääne muusika arengut. 7. -8. Sajandil kujunes läänekristlikus kirikus välja gregooriuse laul, milles on alati peamised tekst ja sõnum ning mille muusikaline väljenduslaad võib olla väga erinev. Laul on ühehäälne ja saateta ning tekstid on enamasti ladinakeelsed. Selle rütm lähtub loomuliku kõne rütmist ning seetõttu

Muusikaajalugu




Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun