See jumal andiski Aabrahamile unes nõu kodumaa maha jätta ja Kaananimaale1 (praeguse Iisraeli maa-aladele) elama asuda. Nii ületaski Aabraham ühel kaunil päeval koos oma naise SAARA, vennapoja Loti, sulaste ja loomakarjaga Jordani jõe ja seadis end sisse Kaananimaal. Need sündmused toimusid ligi 20 sajandit enne meie ajaarvamist, seega umbes 4000 aastat tagasi. Möödusid aastad. Aabrahamist sai halli habemega vana mees ja tema naisest Saarast vana naine. Neil oli suur loomakari ja kodus kõik, mis eluks vaja, kuid neil polnud lapsi. Kellele jätta nii suure vaevaga saadud vara? Lõpuks heitis mees ühte Egiptusest pärit teenijanna Haagariga. Möödus üheksa kuud ja Haagar tõi ilmale poisslapse, kes sai nimeks Ismael. Ajapikku võttis jumal ka Saara siiraid palveid kuulda: eakas naine jäi lapseootele ja üheksa kuu pärast sünnitas ka tema poja. Poisile pandi nimeks Iisak. Vana Testamendi Moosese 1.
,,Piiblilood" Vana Testament Tegelased Aadam, Eeva, Kain, Aabel, Noa, Aabram, Soodoma, Gomorra, Iisak, Rebeka, Jaakob, Laaban, Raahel, Eesav, Joosep, Ruuben, Siimeon, Leevi, Juuda, Daan, Naftali, Gaad, Aaser, Issaskar, Sebulon, Benjamin, Mooses, vaarao, vaarao tütar, Aaron, Bileam, Giideon, Simson, Rutt, Noomi, Boas, Hanna, Saamuel, Eeli, Saul, Joonatan, Taavet, Absalom, Saalomon, Eelija, Baal, Naaman, Joas, Ussija, Hiskija, Joosija, Jeremija, Baaruk, Joojakim, Taaniel, Ester,
Jumal lubas, et ka Ismaelist ja tema järeltulijatest kujuneb rahvas. Islami pärimuse kohaselt saigi sellest poisist moslemite põhjapoolsete suguharude esiisa. Võrreldes teiste esiisadega räägib Piibel Iisakist vähe. Sarnaselt Aabrahamile peab ka tema kaua asjatult ootama, enne kui ta naine Rebeka rasedaks jääb. Sünnivad kaksikud, Eesav ja Jaakob, kellest Eesav esmasündinuna peaks Iisaki pärijaks saama. ESIISADE LUGUDE AJALOOLINE DATEERITAVUS Esiisade pärimuste tuum on väga vana. Aabraham, Iisak ja Jaakob ei ole veel oma eluviisilt paikseks jäänud, vaid rändavad koos kitse- ja lambakarjadega stepis ja kultuurimaal. Iidsetest kommetest annab tunnistust tava, kus lasteta naine saadab oma mehe juurde orjatari, et see talle lapse sünnitaks. Nimed Iisrael, Iisak ja Jaakob on tüüpilised Mesopotaamia tekstidele 2. aastatuhande esimesest poolest. Kõik see sunnib esiisade pärimuste juuri paigutama 17.-15. sajandisse eKr.
Narva Eesti Gümnaasium Mooses Jaanika Liiv 10.klass Narva 2009 Enne Moosese sündi andis vaarao käsu hukata kõik poeglapsed. Ühel päeval sünnitas Leevi soost naine poja. Kuna vaarao oli andnud käsu ukata kõik poeglapsed, peitis ta oma lapsukest kolm kuud. Laps kasvas aina suuremaks ning lõpuks oli teda võimatu peita. Niisiis võttis ta pilliroost laeka, määris kokku pigi ning vaiguga, pani sinna sisse lapse ning seejärel läks jõe juurde. Seal jättis ta oma pojaga igaveseks hüvasti ning pani hälli jõkke. Peagi tuli vaarao tütar samasse kohta suplema. Ta leidis kõrkjaist hälli ja tal hakkas lapsest kahju. Vaarao tütrele hakkas see laps niivõrd meeldima, et ta otsustas ta omale jätta
sümbolil . Menoraa e seitsmeküünlajalg on vanim sümbol juudi usus (kirjeldatud Tooras)see on seitse hargnenud omaniku küünalt Pühad paigad · Kõige tähtsaim paik Jeruusalemm on keskne punkt. Teine nimetus on Tzion e Siion Kuni 70 a seisis seal Tempel. Nüüd on ainult Läänemüür kõige püham koht juutidele. · Kõigil meestel on kohustus teha palverännakuid kolm korda aastas: "Kolm korda aastas peavad kõik mehed ilmuma enne Issandat teie Jumalat"enamasti tehakse neid jeruusalemmas. Mikve (heebrea K L N ) on bassein, mida Kasutatakse Rituaalseks puhastamiseks. Mikves pesevad end naised enne pulmi, Pärast menstruatsiooni ja sünnitust. Munklus Nendes religioonides ei ole kujunenud munkluse traditsiooni. Üks põhjustest on, et nendes religioonides on esikohal pere
elavad koos oma isa Terah ja tema naine Saarai Haaranis, linn ülemise Mesopotaamias. Jumal teeb mit Aabram, lubades teha Aabrami järeltulijad suureks rahvaks. Abram on nõus lahkuma oma kodust ja liikuda edelasse Kaanan koos naise ja tema õepoeg, Lot, et maa, et Jumal on lubanud anda Aabrami järeltulijad. Aabram kolib sinna ja erects arvu altarid kogu maa sümbolid tema andumus Jumalale. Pärast lühikest viibimist Egiptus, Aabram muutub rikkad ja naaseb Kaanan, kus abiga vaid 318 meest, ta võidab Legion of marauding armeed idast, kes on laskunud Soodoma, kus Lott elab praegu. Soodoma kuningas tunnistab Abram tema suure teoga ja preester Melkisedek õnnistab Aabram koos kingituse leiva ja veini. Aabram naaseb koju, kus Jumal räägib temaga uuesti seoses tema lepingu. Aabrami järeltulijad, Jumal lubadusi, on niisama palju kui tähed taevas. Tseremoonia viiakse läbi mille Jumal läheb lõõskav poti kaudu tükki ohverdasid loomi, mis sümboliseerib, et oma lubadust ei
6.oktoober JUDAISM · Etniline usund-omane mingile kindlale rahvale(juutidele >> ahvusliini loetakse emaliinipidi) Iisraeli usund: Jeruusalemma tempel (70 m.a.j roomlased hävitasid selle), preestrid Judaism: sünagoog, rabi(rabiinlik judaism); Taaveti täht on judaismi sümboliks alates keskajast. Aabraham-juutide esiisa: leping Jumalaga-kui Jumal midagi ütleb talle, Aabraham seda ka teeb Iisak-Aabrahami poeg; teiseks taoliseks esiisaks Jaakob-Iisaku poeg, esiisa (Iisrael) >> 12 Iisraeli suguharu (tuleneb sellest, et Jaakobil oli 12 poega) Aabraham tahtis välja jõuda Jumalate tõotatud maale. Mooses-viis oma rahva välja egiptuse vangipõlveks >> Eksodus- 40 aastat rändas rahvas kõrbes, et jõuda tõotatud maale. Siinai leping-Jumala ja tema valitud rahva (heebrealaste) vahel; 10 käsku Taavet(David)-ideaalne kuningas juudi traditsioonis >> tema suguvõsast peab tulema messias, kes kõik siin maailmas korda seab. Paabeli vangipõlv-Babüloonla
Jumal ajas Aadama ja naise oma karmi käsuga Eedeni aiast välja, sest tal oli hirm, et ehk söövad nad ka elupuu vilja, mis neile igavese elu annab . Seepärast pani Jumal Eedeni rohuaeda tulemõõga ja elupuud keerubid valvama. Legendi järgi tekkis naise pisaratest liilia, kui ta Aadamaga Eedenist välja aeti. Oma naisele pani nime Aadam: Eeva . Nimi tähendab “elu”. Nii said kokku “maa” ja “elu” Kain ja Aabeli lugu Kain ja Aabel olid Vana Testamendi järgi Aadama ja Eeva pojad. Kain - põlluharija, Aabel – karjakasvataja. Lõikusaja saabudes tõid mõlemad Jumalale ohvreid – Kain ohverdas põllusaadusi, Aabel oma karja esimese talle. Selgus, et Jumal võttis Aabeli ohvri vastu, Kaini viljaanni lükkas aga tagasi. Uues Testamendis põhjendusi, et Aabeli usk oli see, mille Jumal heaks kiitis aga kaini omamitte. Legendi järgi Kain vihastas ja ta nägu läks pilve. Eks ole: kui sa head teed, siis on su pilk tõstetud üles
Kõik kommentaarid