A B C D E F G H I J K L M N 1 Otsus tellimuse suuruse kohta koguserabati tingimustes 2 3 Sisendid Koguserabati tingimused 4 Ühiku kulu - vt. tabel paremal Alates hulgast Ühiku kulu Alates_hulgast =Mudel!$D$5:$D$9
X ESSEE KOOSTAJA: JUHENDAJA: RÜHM: TALLINN 2015 SISSEJUHATUS Ettevõte X on väga tihedalt seotud logistikaga, sest kaup liigub igapäevaselt väga erinevatesse sihtkohtadesse. Tellimusi esitatakse välismaalt väga paljudest riikidest ning transport nendesse riikidesse tuleb ära korraldada. Samuti on ennem tellimuse väljastamist vajalik teha komplekteerimistööd, et täita kliendi soovid ning vajadused. Antud referaadis uurin kuidas on seotud X logistikaga. KAUBALE KOHA MÄÄRAMINE Hoiustamissüsteemide ülesandeks on määrata kaupadele hoiukohad selliselt, et töö hoiukohtadele paigutamisel, komplekteerisel, ümbersiirdamisel ja inventeerimisel oleks võimalikult efektiivne. Kui riiulid ja nende hoiukohad on adreseeritud siis on komplekteerijal neid lihtne leida, muudab
Vastuvõtutöö korralduse alused MJ109 Teema: Koolitus (konverentsipäeva) näidisprogramm Ülesanne: Õpilane koostab koolitus - (konverentsi) päeva näidisprogrammi koos ajagraafikuga ilma hindadeta. Ruumi tüüp on teatritüüp Lähteandmed: Hotell Dorpati vastuvõtt saab tellimuse ühepäevasele konverentsi korraldamisele Dorpati konverentsikeskuses. Külaliste arv on 45 ja soovivad ruumi, kohvipause, lõunasööki, tehnikat. Lõpus on maksmiseviis kokku lepitud. Jaanika Tigane MJ109 Tööturukonverents "Mõeldes tulevikule" Konverentsi toimumise aeg: 25.03.2012 Kell 10.00 19.00 Koht: Dorpat konverentsikeskus, Turu 2, TASKU (Autoga sissepääs Soola tänavalt, jalgsi Turu tänavalt) Kontaktisik: Mait Kuningas
tooteid. Laohoidja võtab vastu ja väljastab kaupa kulleritele. Laohoidja haldab laoseisu jooksvalt. Tema vastutab laoseisu korrektsuse eest, et infosüsteemis kuvatavad andmed kaubaseisu kohta vastaks tegelikkusele. 1.2 Eesmärgid Ettevõte eesmärgid on järgmised: Osta ja müüa kaupa. Veebilehe uuendus. Kauba tellimine. 1.3 Põhiprotsesside loetelu Ettevõte põhiprotsessid on: klient esitab tellimust; valib tellimuste tellimuse tingimusi; toimub tellimuse töötlemine; toimetatakse kõike tooteid kliendile; tellimus täidetud. 3 1.4 Tegutsejate loetelu Analüüsitavas organisatsioonis tegutsejad on: Admin Laohaldur Klient Kuller Tarnija 1.5 Infovajaduste loetelu Ettevõte tegutsemisega seotud infovajadused: Tellimus Tellija Dokumendid Kaup 4
................................................................................9 4.3 CRUD maatriks............................................................................................................ 11 1.Infosüsteemi ajaline vaade.................................................................................................12 Süsteemi põhiprotsessi tegevusdiagramm........................................................................12 5.2 Tellimuse seisundi diagramm......................................................................................13 Üldvaade Järgnevalt esitatakse organisatsiooni taust, lausendid, eesmärgid, põhiprotsesside, põhiobjektide, sündmuste, tegutsejate ja infovajaduste loetelu. Taust Järgnevas projektis kirjeldatakse autopoeketi ühe esinduse infosüsteemi. Süsteemi kirjeldus
.............16 1. ÜLDVAADE Järgnevalt esitatakse organisatsiooni taust, lausendid, eesmärgid, põhiprotsesside, põhiobjektide, sündmuste, tegutsejate ja infovajaduste loetelu. Joonised on koostatud kasutades UML standardit. 1.1. TAUST Tegemist on tegutseva ga, mis pakub klientidele stividoriteenuseid kõikide t läbivate kaubaliikide osas. Töös esitatud vaated on koostatud firmasiseste infovoogude kohta, täpsemalt tellimuse töötlemise kohta. 1.2. ORGANISATSIOONI EESMÄRGID Ettevõte eesmärgid on järgmised: töödelda klientide tellimusi võimalikult kiiresti; toimetada kaupu võimalikult kiiresti ja esmases seisundis sihtkohta; lihtsustada andmete sisustamist, töötlemist ja salvestamist. 1.3. PÕHIPROTSESSIDE LOETELU Ettevõte põhiprotsessid on: klient esitab tellimust; räägitakse läbi tellimuse tingimusi;
Nende loosungiks on "Puhas toit - ja ei mingeid lisandeid". Kaup tellitakse kindlatest taludest ning maksime käib kas sularahas, kaardiga või pangaülekandega. 1.2.Lausendid Ettevõttes on administraator Ettevõttes on laojuhataja Ettevõttes on laotöötaja Administraator on ettevõtte töötaja Laojuhataja on ettevõtte töötaja Laotöötaja on ettevõtte töötaja Ettevõte pakub tooteid Klient valib sobivad tooted ja esitab tellimuse Administraator tegeleb müügiprotsessi haldamisega Administraator tegeleb klientide haldamisega Klient tasub tellimuse eest sularahas, kaardiga või internetipanga kaudu 1.3. Ettevõtte eesmärgid Mahekaupade müük interneti kaudu Pakkuda kvaliteetset ökoloogiliselt puhast toitu ja asjakohast teavet Pakkuda lihtsat ja mugavat teenust Suurendada klientuuri ning hoida praeguseid kliente.
........................................................................................ 10 1.1.7 TEGUTSEJAD........................................................................................................................... 11 1.1.8 ASUKOHAD............................................................................................................................. 11 1.1.9 TERVIKSÜSTEEMI TÜKELDUS ALLSÜSTEEMIDEKS................................................................... 12 1.2 TELLIMUSE FUNKTSIONAALNE ALLSÜSTEEM......................................................................... 13 1.2.1 EESMÄRGID............................................................................................................................ 13 1.2.2 ALLSÜSTEEMI KASUTAVAD PÄDEVUSALAD............................................................................ 13 1.2.3 ALLSÜSTEEMI POOLT KASUTAVAD REGISTRID....................................................................... 13 1.2
täitmiseks on ettevõttel alameesmärgiks innovaatiliste toodete ja teenuste väljatöötamine ning juurutamine ja klientide asjakohane teenindamine. 1.3 PROTSESSIDE LOETELU Ettevõttevälisele kliendile suunatud protsessiks on: meditsiinilaboriteenuse osutamine laborispetsialistide konsultatsioon Meditsiinilaboriteenuse osutamise protsessi võib jagada alljärgnevateks alamprotsessideks: Laboriteenuse pakkumuse haldamine Laboriteenusele tellimuse haldamine Laboriteenuse osutamise lepingu sõlmimine Laboriteenuse osutamine ehk lepingu täitmine o proovimaterjalide kogumine ja transport; o laboratoorsete analüüside teostamine; o vastuste valideerimine ning edastamine teenuse tellijatele; Arveldamine Lepingu lõpetamine Ohtlikke bioloogiliste jäätmete käitlus Töös esitatud vaated on koostatud meditsiinilaboriteenuse osutamise kohta. Informaatikainstituut 3
Must ringike töövoo algoleku jaoks, ,,härjasilma" sümbol lõppoleku jaoks, ,,ujumisrajad" Tegutsejate (rollide) jaoks. Ristkülikud ,,tavaliste" olekute jaoks. Eri tüüpi nooled juhtimisvoogude ja objektivoogude jaoks. 3. Olekudiagrammi tegemine üldtuntud protsessi kohta. 4. Tegevusdiagrammi tegemine üldtuntud protsessi kohta. : Klient : M üügiosakond : Tootmis osakond Tellimuse Tellimuse esitamine registreerimine Tellimus e otsus tamine KAS SAAB TÄITA? EI
Kasum (kahjum) enne maksustamist - 41 000 kr Aruandeaasta puhaskasum (- kahjum) - 41 000 kr 3. Tootmise kaudkulusid on kavandatud järgnevaks aastaks (200a+1): 3 034 500 kr Kavandatav töömaht (200a+1. aastal) on 70 000 kg tooraine töötlemine, mille töötlemiseks kulub normide alusel elektrienergiat 105 000 kWh. Tellimuse otsekulud on tooraine, tööjõukulud ja elektrienergia. 200a+1. aastal esitatakse tellimus, millele on kavandatud kulutada toorainet 2 000 kg (tooraine hind 15 kr/kg) ja tööaega kavandatakse kulutada 80 töötundi ja 2 700 kWh (hind 1 kr/kWh) energiat. Töötunni kohta on arvestatud tööjõukulusid 130 kr . Kaudkulude jagamise aluseks on antud ettevõttes valitud elektrikulu (kWh-des). 3.1 Arvutada:
tüübile Peab jälgima pakkumuse protsessi Peab näitama saadetise olemasolu Protsessi toetava tarkvara kasutusjuhud on: Kliendi olemasolu kontroll (logistik) Kliendi lisamine (logistik) Kliendi muutmine(logistik) Saadetise info olemasolu kontroll (logistik) Saadetise lisamine (logistik) Saadetise muutmine (logistik) Tellimuse lisamine (logistik) Tellimuse täiendamine (logistik) Pakkumuse lisamine (logistik) Pakkumuse esitamise fikseerimine (logistik) Pakkumuse vastuse fikseerimine (logistik) Pakkumuse täiendamine (logistik) Järgnevalt esitatakse tellimuse protsessi toetava tarkvara kasutusjuhtude mudel. Nimi: UC 1. Kliendi olemasolu kontroll Tegutseja: logistik 7 Kirjeldus: logistik kontrollib, kas tellimuse esitanud kliendi andmed on andmebaasis olemas.
Jms. 3.2 Ülevaade autodest Autode ülevaate kasutusjuhtude diagramm on järgmine: 7 Nimi: UC.1.1 Saadaval autod Tegutsejad: klient, rendiparkla töötaja Kirjeldus: Klient soovib rentida konkreetse auto rendipargis kohapeal. Töötaja valib väljavalitud auto nimekirja, saades kliendi isiku informatsioon kohapeal. Salvestatakse andmed autorendi kohta tellimuse tabelisse, kliendi tabelisse ja tasutakse arve kohapeal. Klient saab rendiauto võtmed. Nimi UC.1.2 Ette broneerimine Tegutsejad: klient, rendiparkla töötaja Kirjeldus: Klient soovib rentida konkreetse auto läbi e-teenuse. Soovides teostada renti, lisab väljavalitud auto tellimuse inimekirja. Broneerimiseks on vajalik täita ankeet isikuandmetega. Infosüsteemi tehakse märge auto broneerimise kohta, salvestatakse rendi vahemik, väljavalitud auto ja kliendi andmed
kui lõimitud tegevusi nii ettevõtte sees kui ka ettevõtete vahel. Kliendid jagunevad: Ärikliendid Esindavad ettevõtte ärikeskkonda ja töötavad selle nimel, et lõpptarbija soovid saaksid rahuldatud Lõppkliendid Tarbijad, kes on füüsilised isikud või ettevõtted, kes tarbivad erinevaid tooteid ja teenuseid VT : JOONIS Tellimustsükkel Tellimustsükkel algab ja lõpeb kliendi juures. Tavapärase tellimustsükli faasid: Tellimuse kavandamine ja koostamine Tellimuse edastamine Tellimuse töötlemine/käsitlemine Tellimuse käsitsemine tootmises ja/või laos Tellimuse tarnimine Elektrooniline andmevahetus (EDI electronical data interchange) ) tellimus lähetatakse kliendi arvutist tarnija arvutisse – lihtsustab ja kiirendab oluliselt tellimuste edastamist. Tellimuse töötlemine koosneb järgmistest toimingutest: Kontrollitakse , kas tellimuse sisu on täpne ja täielik
Klientide kirjeldus Nimi Aadress Kontakt Ivan Ivanov (Kala OÜ) Sõpruse pst 216 Phone: +3725164537 Email: [email protected] Maria Mariya (Paljassaare Kolde pst 74 Phone: +3725145326 Kalatööstus AS) Email: [email protected] Kliendi tellimuse täitmist jagame mitmeks osaks, protsessiga on seotud mitmed üksused ja töötajad, kes kasutavad ERP süsteemi, kus on info kliendi tellimuse, selle täitmisega seotud andmete ja infoga. 1. Hinnapakkumise tegemine. Firma töötaja teeb hinnapakkumise. Hinnapakkumise loomisel täidetakse kliendi nime, aadressi, tootekoodi, kirjelduse, koguse, hinna ja summa väljad. Selling -> Quotation -> New 2. Kui klient on hinnapakkumisega nõus, siis pärast tehahse hinnapakkumisest tellimuse
Eeldatakse, et 250 000 kr osakonnale jaotatud 45000 kr kuludest kaoks ära koos osakonnaga. Kui osakond kõrvaldada, siis ettevõtte ärikasum Vali üks: a. väheneb 50000 b. väheneb 100000 c. suureneb 250000 d. suureneb 150000 Küsimus 3 Küsimuse tekst Lisatellimuse täitmine suurendab brutokasumit, kui temaga seonduv täiendav tulu on suurem kui Vali üks: a. põhimaterjalide ja põhitööliste palga kulu, mis on seotud tellimuse täitmisega b. tellimuse täitmisega seotud piirkulu c. tellimuse täitmisega seotud kaudkulud d. tellimuse täitmisega seotud püsikulud Küsimus 4 Küsimuse tekst Lisatellimuse aktsepteerimisel puhaskasum suureneb, kui lisatellimusest saadav tulu on suurem kui Vali üks: a. Tellimuse täitmise muutuvkulud b. Tellimuse täitmiseks vajalike põhitööliste töötasu c. Ühe ühiku tootmise piirkulu d. Tellimuse täitmise inkrementaalkulu; Küsimus 5 Küsimuse tekst
....................................32 1.8.2.2 Sooviavalduse koostamine/esitamine................................................................33 1.8.2.3 Registreeringu koostamine/esitamine/kinnitamine/kustutamine......................34 1.8.2.4 Fotode laadimine veebikeskkonda/kvaliteetsete fotode edastamine kliendi kasutajakontole..............................................................................................................36 1.8.2.5 Tellimuse koostamine/esitamine.......................................................................37 1.8.3 Süsteemioperatsioonide lepingud............................................................................38 1.8.4 Jadadiagrammid.......................................................................................................43 1.8.5 III iteratsiooni registrimudel....................................................................................45 1.8
Süsteem saadab vastavad (meeldetuletus) teated nii fotograafile, pildistamise korraldajale kui ka kliendile. Seega on pildistamise aja määramine ning fotograafi kutsumine lõpetatud. Kokkulepitud ajal toimub pildistamine. Hiljem laeb fotograaf pildid veebi ning praagib ebakvaliteetsed pildid välja. Süsteem edastab lingi, kus on kõik kvaliteetsed fotod, kliendile. Klient valib välja sobivad fotod ning parameetrid (mis paberile ilmutatakse pildid, piltide suurus, kogus) ning esitab tellimuse. Raamatupidaja võtab kliendi tellimuse vastu ning koostab fotode ning fotograafi hinnakirja alusel arve, mille süsteem saadab selle kliendile. Kui kliendil on arve eest tasutud, ilmutatakse, pakitakse ning väljastatakse fotod. Viimaks toimetab kuller fotod kliendini. 4 1.2 LAUSENDID Fototellimust iseloomustavad lausendid on järgmised: Pildistamise korraldaja suhtleb kliendiga.
Laohoidja haldab laoseisu jooksvalt. Tema vastutab laoseisu korrektsuse eest, et infosüsteemis kuvatavad andmed kaubaseisu kohta vastaks tegelikkusele. Lausendid Admin on ettevõtte töötaja. Laohaldur on ettevõtte töötaja. Kuller on ettevõtte töötaja. Admin sisestab ja kõrvaldab tooted infosüsteemist. Laohoidja haldab laoseisu infosüsteemis jooksvalt. Laohaldur võtab vastu ja väljastab kaupa kulleritele. Kuller transpordib kaupa. Klient ostab kaupa. Klient esitab tellimuse. Eesmärgid Osta ja müüa kaupa. Põhiprotsesside loetelu Toodete müük Infosüsteemi haldamine Lao haldamine Kauba transport Tegutsejate loetelu Admin Laohaldur Klient Kuller Tarnija Infovajaduste loetelu Toote tehnilised näitajad (Klient) Toote hind (tarnija, admin, klient) Toote mõõtmed (kuller, laohaldur) Laoseis (laohaldur, admin) Tarneaeg (klient) Kinnitus kauba tasumise kohta (admin, laohaldur, kuller) Kliendi andmed (kuller) Kauba kättesaamis kinnitus (admin)
erinevad ja määratletavad. Seda meetodit rakendatakse kui on tegemist ainiktootmisega. Põhilised tööstusharud, kus antud meetodit rakendatakse on trükitööstus, ehitus, lennundus, mööbli- ja masinatööstus. Näiteks võib konkreetseks tellimuseks olla unikaalne silla ehitus või viie spetsiifilise traktori tootmine. Kuna ettevõtte poolt toodetavad kaubad või teenused ei ole sarnased, siis kulub iga tellimuse kohta erinev kogus otsest materjali ja tööjõudu ning üldtootmislikke ressursse. Antud valdkondades on enamasti enne tellimuse vastuvõtmist vajalik eelarve koostamine, mis on hiljem tegelike andmete võrdluse aluseks. Eeltoodust lähtub, et tellimusjärgse kalkuleerimise kuluobjektiks on tellimus ise. Kõik tellimusega seotud erinevad kululiigid võivad olla kulukäituriteks. Seega, kui muutub mõne kulukäituri väärtus, põhjustab see muutusi kogu kalkulatsioonis.
Tellimuste tsükkel. o Seoses klientide teenindamisega on vaja ettevõttel sooritada igapäevaselt erinevaid toiminguid. Kõik vastavad toimingud on seotud üldjuhul tellimustsükliga, mis algab kliendi juurest ja lõpeb ka seal. o Tellimustsükkel on suhteline mõiste, millel on mitmeid erinevaid tähendusi olenevalt sellest, kelle poolt toimingutele vaadata. o Ostja silmis algab tellimustsükkel hetkel, mil ta on saatnud majast tellimuse välja ning lõpeb siis, kui kaup on võetud tema valdustesse. o Müüja arvab sageli, et tellimustsükkel hetkel, kui ta on saanud telimuse ja lõpeb sel hetkel, mil saadetis on üle antud vedaja valdustesse. Tellimustsükli faasid. o Tellimustsükkel koosneb üldjuhul järmistest faasidest: Tellimuste planeerimine ja käsitlemine Tellimuste edastamine Tellimuste töötlemine Tellimuste käsitlemine tootmises ja/või laos
1. Üldsätted 1.1. Leping koosneb käesolevast Lepingust ja lisadest, milles lepitakse kokku pärast Lepingu sõlmimist. Lepingu juurde sõlmitavad lisad on Lepingu lahutamatuks osaks. 1.2. Lepingu sõlmimisega kaotavad siduva jõu mistahes muud tahteavaldused, mida Pooled on teinud Lepingu ettevalmistamise käigus. 2. Lepingu objekt 2.1. Müüja müüb Ostja poolt esitatud tellimuse alusel Ostjale [müüdava asja kirjeldus] (edaspidi: Kaup) vastavalt Lepingus sätestatud tingimustele. 2.2. Kauba täpne kogus määratakse igakordselt kindlaks koos Kaubaga Ostjale esitatavas arves. Arve koostatakse kahes eksemplaris, millest ühe tagastab Ostja või tema esindaja pärast allakirjutamist Müüjale või tema esindajale. Kauba väljastamisel lisatud arve on Lepingu lahutamatuks osaks. 3
................................77 2.4.11.6.1 Kontseptuaalne klassidiagramm..................................................77 2.4.11.6.2 Klasside definitsioonid................................................................77 Põhiobjektide olekudiagrammid......................................................................................78 2.4.11.7 Laenutamise olekudiagramm...................................................................78 2.4.11.8 Tellimuse olekudiagramm........................................................................79 3 Arhitektuurivaade..................................................................................................................79 3.1 Nõudmised tarkvarale ja riistvarale................................................................................80 4 Arendusvaade.........................................................................................................................81 4
-Tegevusdiagramm Objektide ja Atribuutide semantika OBJEKTID JA ATRIBUUDID SEMANTIKA Klient Kliendi_id (PK) Unikaalne identifikaator Kliendi_Eesnimi Kliendi_Telefon Dispetser Taksojuhi ja kliendi infovahendaja Dispetser _id (PK) Unikaalne identifikaator Dispetser _Telefon Dispetser _Aadress Taksojuht Taksojuht_id (PK) Taksojuht_Autovärv Taksojuht_Numbrimärk Taksojuht_Automark Taksojuht_Tellimuse_seisund Taksojuht saab tühistada tellimuse, nt kui klient pole kohal Tellimus Andmebaasi esitatud tellimused Tellimus_id (PK) Unikaalne identifikaator Tellimus_Kuupäev /Kellaaeg Kliendi_id (FK) Kliendi id, kes tellimuse esitas Tellimus_Takso_Kohtade_Arv Võimalusel mitme takso tellimine Arve_nr (FK) Unikaalne number igale arvele Taksojuht_Tellimusseisund Kas tellimus on aktiivne või mitte,
Meelelahutus ja 17364.- transport kokku: HINNAPAKKUMINE KOKKU: 65 284.- MAKSMINE JA ANNULLEERIMINE -ettemaks on 50% summast ja see tuleb maksta 7 päeva ennem ürituse algust -Kõik hinnad on Eesti kroonides ja sisaldavad Eest Vabariigis kehtivat käibemaksu. -Annuleerimistingimused: -Vähemalt 21 tööpäeva ennem tellimuse algust, tasuta. -20-14 tööpäeva ennem tellimuse algust tasudes 50% kogumaksumusest. -13-7 tööpäeva ennem tellimuse algust tasudes75% kogumaksumusest. -Vähem kui 6 tööpäeva ennem tellimuse algust tasudes 100% kogumaksumusest. Ootame teie tagasisidet meie hinnapakkumisele 10.01.2010 Kui teil teki küsimusi vastame meeleldi. Lugupidamisega Grete Märtson Müügijuht Tervise Paradiis OÜ Side 14, 80010 Pärnu Faks: +372 445 1601 [email protected] www.spa.ee
informatsiooni, raha ja teenuste voogude integreeritud protses, mille eesmärgiks on suurendada ettevõtte kasumit ja retaablust õigete strateegiliste valikute kaudu Logistika funktsioonid: Klienditeenindus - ülesanded, mis on keskendunud tarbija vajaduste kindlakstegemisele ja nende vajduste rahuldamisele. 1) Turundusstrateegia kujundamine toote, toote hinna, müügi ja reklaampoliitika kujundamine 2) Tellimuse töötlemine kõik tegevused klientidelt tellimuste vastuvõtmise hetkest kuni kauba kättesaamiseni 3) Infovahetus infosüsteemi loomine, mis võimaldab infovahetuse tarnija- tootja,tootja-tarbija ,tarbija-tootja-tarbija 4) Nõudluse prognoosimine toodete ning teenuste mahu ja sihtgruppide määratlemine ajas ja ruumis. Võime ette näha tuleviku tarbimist.
8. Tarbija häält kuuleb ainult reklamatsioonides. 1. Aeg toote väljatöötamisest kuni turule jõudmiseni. Kui pikk on Tõmbamise põhimõtte olulisi märksõnu: tootearendustsükkel? 1. Juhtimine algab ja lõpeb lõpptarbija juures, 2. Aeg teenindusele. Kui palju aega kulub tellimuse saamisest, kuni kauba 2. Kiire reageerimine nõudlusele (müügiprognoosid on viidud miinimumini), kohalejõudmiseni kliendile? 3. Kiired ja sageli korduvad toimingud, 3. Muutustele reageerimise aeg kui palju aega kulub toote uuendamiseks (nõudluse 4. Laovarud minimeeritakse läbivoolu põhimõttel, muutumisel)
UURIMUSTÖÖD JA REFERAADID TELLIMUSE PEALE Kirjutan uurimustöid ja referaate tellimuse peale etteantud teemadel. Hind olenevalt kirjatöö raskusastmest ning pikkusest 25- 65 EEK lehekülg. Kontakt: [email protected]
Efektiine töö on tegevusliik, mille käigus vaadeldav täidab tööülesandeid. Juhul kui sa soovid vaatlusmetoodikat täiendada, siis võid efektiivse töö liigitada ka ülesanneteks ja mõõta iga ülesande tüübi peale kulunud aega. Näiteks teenindaja ülesanded söögikohas: tellimuse võtmine kliendilt, toidu toomine köögist, EFEKTIIVNE TÖÖ laudade koristamine jne. Vaba aeg on tegevusliik, mille käigus vaadeldav ei tee tööd ja tal puudub ka valmisolek töö koheseks alustamiseks. Näiteks viibimine suitsupausil, vaheajal, isiklik vestlus kaastöötajatega,
Klienditeenindus kui logistika oluline protsess LH5 Klienditeenindus logistikas on laotöötoimingud, kogu klienditeeninduse protsess. Kogu süsteem peab toimuma kliendi heaks. Klienditeenindus kui juhtimist vajav süsteem. MIDA klienditeenindus logistikas tähendab? Kogu protsess tellimuse edastamisest kuni kohaletoimetamiseni kliendile.. 1. Mille poolest erineb klient „edasimüüja“ kliendist „tarbija“? Edasimüüja on oma tarnija jaoks klient (äriklient), kes ostab kaupu eesmärgil teenida neid edasi müües või tooteid valmistades äritulu, tarbija aga eraisik või ettevõte, kes soetab tooteid selleks, et rahuldada nende kasutamisega oma soove ja/või vajadusi. 2. Missugune kliendi kategooria on tarnijale üldjuhul olulisem, kas klient „edasimüüja“
seonduvat ning suurimat komistuskivi garantii ja müügigarantii. Vähemalt kodulehel peavad olema: ärinimi, registrikood, teenuse osutaja aadress ja muud kontaktandmed, sh elektronposti aadress (VÕS § 54 lg 1) (Riigi Teataja, 2001) (Eesti E-kaubanduse Liit, 2016) 9 Oluline on nähtavalt ja arusaadavalt välja tuua tarbijale sõnadega ,,Tellimus koos maksekohustusega" või mõne muu sarnase sõnastusega näitamaks, et tellimuse esitamine toob kaasa kohustuse maksta. Kui ettevõtja ei täida nimetatud nõuet, ei ole tarbija lepingu ega selle tellimusega seotud (VÕS § 62 1 lg 3). (Riigi Teataja, 2001) (Eesti E-kaubanduse Liit, 2016) Kui ettevõtja soovib, et tarbija kannaks kauba tagastamisega seotud kulud, tuleks tarbijat teavitada enne lepingu sõlmimist, vastasel juhul kannab ettevõtja kauba tagastamise kulud. (Tarbijakaitseamet, 2017)
Tiibvärava valmimine Klient esitab ettevõttele tellimuse. Ettevõtja saadab tellimuse projekteerijale ning toimub esmase eskiisjoonise modeleerimine. Projekteerija kontakteerub kliendiga, toimub arutelu ning lõpp eskiisjoonise saatmine tootmisse. Ettevõttejuht saadab töötaja metalliettevõttesse. Metallilaost valib töötaja välja sobivad lehtmetalli latid ning ladustab need veoautole. Metall jõuab metallitöökotta, töötlemata metalli ettevalmistamine. Ettevalmistatud detailide väljalõikamine vastavalt joonisel ettenähtud mõõtudele.
Äri laienes väga kiiresti. Otto esimesed telefoni teel tellimused leidsid aset aastal 1963. Esimesed online tellimused leidsid aset 1995. aastal. Toodete tutvustus My Style kleit Hind 33,90 John Devin Dzemper Hind 39,90 4 portselankruusi Hind 19,90 Tellimise tingimused Klienditeenindus ootab kõnesid: tööpäeviti 9.0018.00, laupäeval 10.0015.00, pühapäeval suletud. Tellimuse täitmise tähtaeg on keskmiselt 34 nädalat. Mööbli tellimuse täitmise tähtaeg on keskmisest tarneajast pikem. Kui tellimuse täitmise tähtaeg on pikem kui 4 nädalat, teavitatakse sellest eraldi emaili teel. Kauba maksumusele lisandub postikulu. Kui ka tellimus saabub mitme saadetisena, arvestatakse postikulu vaid üks kord esimese saadetisega. Kohaletoimetamine Eesti Posti pakiautomaat Post24, postikulu 4,30 , valitud Eesti Posti postikulu 6,50 , Suuremõõtmeliste kaupade kättetoimetamine kulleriga, postikulu 21,90 .
· Tegevusjärgsed elemendid 4. Kliendi teenindustaset mõõtvad näitajad: 1) Toote kättesaadavus 2) Tellimistsükli aeg 3) Jaotussüsteemi paindlikkus 4) Jaotussüsteemi info 5) Jaotussüsteemi talitlushäired 6) Müügijärgne toetus 5. Klienditeenindustaseme näitajale ,,Toote kättesaadavus" on norm 90%. Kuidas seda mõista? Toote kättesaadavus. Märksõna on kohe täidetud tellimuse määr, st, kui mitu protsenti tellimustest, tooteühikutest on korrektselt täidetud. Firmal peab olema standard selle mõõtmiseks. Kui täitmine on näiteks 90%, siis tähendab see, et ainult 10% juhtudel võib klient saada vastuse, et kaupa või toodet ei ole laos. See näitaja leitakse suhtega: kohe täidetud tellimused / summaarne tellimuste kogus % Kuigi see näitaja õigustab varude kõrget taset, kasutatakse seda siiski üldise näitajana. 6. Millal on tellimus perfektselt täidetud?
953; 1997, 93, 1561) paragrahvi 11 lõike 3 alusel üldnõuded teenuste müümisel tarbijale. 1.2. Eeskiri reguleerib tarbija eravajaduseks tema tellimuse alusel teenuse müüja poolt tasulise olmeteenusena kokkulepitud töö tegemist, teatud vallasasja valmistamist, selle parandamist, hooldamist või valdusse andmist ja võtmist. Teenuse müüja on isik, kelle majandustegevuseks on teenuse pakkumine ja müük tarbijale. Teenus on tarbija tellimuse täitmisega seotud tasuline tegevus või selle tulem. 1.3. Teenuse müüja tegevus on lubatud, kui tal on kohaliku omavalitsuse poolt väljaantud tegutsemisluba (teenindusluba, kauplemisluba) teatud teenuse või teenuste müügiks. 1.4. Teenuse müüja on kohustatud pakkuma ja müüma ainult ohutut teenust. Kui teenuse osutamise või teenuse tulemi sihtotstarbelise kasutamisega võib kaasneda kahjulik mõju tarbija tervisele või omandile, on teenuse müüja kohustatud
0 6 Meelelahutus ja transport kokku: 3478.00 Netosumma 9% - Käibemaks 9% - Netosumma 20% - Käibemaks 20% - Hinnapakkumine kokku 7916.00 Maksmine ja annuleerimine · Ettemaks on 50% summast ja see tuleb maksta 7 päeva enne ürituse algust. · Kõik hinnad on eurodes ja sisaldavad Eesti Vabariigis kehtivat käibemaksu. · Annulleerimistingimused o Vähemalt 21 tööpäeva enne tellimuse algust, tasuta. o 20-14 tööpäeva enne tellimuse algust, tasudes 50% kogumaksumusest. o 13-7 tööpäeva enne tellimuse algust, tasudes 75% kogumaksumusest. o Vähem kui 6 tööpäeva enne tellimuse algust, tasudes 100% kogumaksumusest. Ootame Teie tagasisidet meie hinnapakkumisele 27.01.2012 Kui Teil tekib küsimusi, siis vastame meeleldi. Lugupidamisega, Kristiina Jaagus Administraator Sanatoorium Tervis
Küsimused 1. Milline tegutsemismudel aitab leida hea tarnja? 2. Millest sõltub ajalis-ruumiline kasulikkus? 3. Mida tähendab lao poolt juhitav tootmine? 4. Mida tähendab tellimuse poolt juhitav tootmine? 5. Millist mõju avaldab logistikas läbimisaja lühendamine? 6. Mida tähendab ABC analüüs? 7. Mida taotletakse materjalijuhtimisega? 8. Millist kasu on võimalik saada kanban süsteemi kasutamisest? Vastused 1. Sobiva tarnija selgitamiseks arvutatakse iga tarnijakandidaadi puhul eraldi välja tarnija reitingu summa. 2. Logistiliste kulude vähendamine või turupositsiooni tugevnemine ( suurem
Laokulu = lao ülalpidamiskulu + ladustamise kulu Lao ülalpidamiskulud on põhjustatud kaupade käsitsemisest ja hoiustamisest laos. Ladustamiskulusid põhjustavad: saamatajäänud intress käibevahenditelt (ostuhind + riiklikud maksud + veohind) kauba kindlustus kauba loomulik kadu, vargus, vigastused, riknemine jne. Tarneaeg on tellimuse tegemisest kuni täiendamistarne saabumiseni kuluv aeg. Kahe järjestikuse tellimuse vahelist aega nimetatakse tellimusvaheks. Tellimismeetodid Tellimuspartii suurus võib põhineda vajadusel või olla juhtimispõhimõtte kohane: kindel, muutumatu kogus (määratletud infosüsteemi poolt nagu tellimuspunkt) muutuv kogus, millega püütakse täiendada ladu maksimumtasemele
Ettevõtete klienditeeninduse strateegia on üles ehitatud viie kontseptsiooni näol. Alljärgnevalt tuleb neist lähemalt juttu. Usaldusväärsus on tõenaoliselt kõige tähtsam kliendi vaatenurgast kuna see pöörab tähelepanu protsessi kõige olulisematele osadele. Usaldusväärsus võib vaadelda näiteks toote kättesaadavuse vormis. See tähendab seda, et toodet hoitakse nii kaua riiulis kuni kliendil tekib huvi selle vastu. See võib ka viidata lubatud kättetoimetamise kuupäevadele, tellimuse korrektsele täitmisele ja võimalikult täpse arve esitamisele. Lisaks tähendab usaldusväärsus seda, et ettevõtet võib usaldada vajalike nõudmiste koheses täitmises. Aeg on seotud tellimuste järjekorraga. Kui kaua võtab aega toodete kohale toimetamine õigesse kohta. Tänapäeval kaalub üle arenenud turgudel kiiruse tegur mida kiirem seda parem. Arengu turgudel on toote kliendini toimetamisel tähtsam regulaarsus kui see kui kiirelt kaup kohale jõuab. Näiteks William Wrigley Jr
Lapsehoiu eest maksta kohapeal ja saab maksta maksekaardiga HIND KOKKU 1413 Majutuse tellimuse teha vähemalt 21 päeva enne. Tellimuse kinnitamisel maksta 50 % kogu summast 14 päeva enne ürituse algust. Tellimuse annulleerimisel vähem kui 7 päeva ettemaksu ei tagastata. Pakkumine kehtib 01.06.2011 Kedi Urbanik Administraator 56979887 [email protected] Kasutatud allikad 1. Toa ja toitlustus ja spaa hinnad www.viimsispa.ee 3. Kulruuriüritus http://kuhuminna.tallinn.ee/oevent.php?oevent_id=91957
Tulu tekib investeeringute vähenemisest varudesse säästetud rahast. Varude kasvades tõusevad ka säilitamis- ja töötlemiskulud. Varude juhtimise põhiprobleem: määrata varude optimaalne suurus arvestades ka kogukulude optimaalsust (hoidmise, tellimise- ja kohaletoimetamisega seotud kulusid) on välja töötatud mitmeid mudeleid, kuid need annavad tulemusi ainult stabiilsete müügimahtude, soetushindade ja kogukulude juures. Optimaalse tellimuse mahu väljaselgitamine: Üks võimalik variant kogukulude järgi: Kogukulud: hankimiskulud (transport, laadimine) hoidmiskulud (otsesed laokulud ja rahastamise eest tasutud intress) Mittelikviidsed (seisvad) varud on otstarbekas maha müüa, isegi kui sellest saadakse kahjumit. Lühiajaliste kohustuste juhtimine NB! Lühiajaliste kohustuste juhtimine ei tähenda mitte ainult hankijate arvete tasumise juhtimist vaid kõikide lühiajaliste kohustuste
õige hinnaga. Iga Õ rikkumine katkestab tootevoo ja viib kehvale klienditeenindusele. Klienditeeninduse faktorid: Kättesaadavus e. suutlikkus omada kaupu siis, kui klient neid vajab. Kättesaadavus rajaneb kolmel mõõtühikul: 1. Laodefitsiidi sagedus kui hästi ettevõte suudab tagada kauba kättesaadavust. 2. Tellimuste täiteaste nt kui kauba tellimus on mingile kaubale 100 üh ja ainult 97 on kättesaadavad, siis tellimuse täiteaste on 97%. 3. Täielikult kohaletoimetatud tellimused tellimuste %, mis on 100% täidetud vastavalt sissetulnud tellimustele. Ülalmainitud kolm kättesaadavuse mõõtühikut näitavad millises ulatuses on ettevõtte varude juhtimine vastavuses klientide nõudlusega. Tegevussuutlikkus tegeleb kliendi tellimuse kohaletoimetamiseks nõutud ajaga. Tegevussuutlikkust iseloomustavad teostamise tellimustsükli kiirus, tellimistsükli ajast kinnipidamine ja paindlikkus.
Erinevate e/v tegevusvaldkondade koordineerimissüst, hõlmab arendus ja uurimistegevust, tootmist, turundust. TEGEVUSPÕHINE EELARVEST- määratakse kindlaks ja eelarvest E-per-il vajalike väljundite(kulukandjate) kogus ning väljundite saavutamiseks vajalike ressursseide kogus, tehtavad kulutused. Eelarve funkts- tegevustulemuste ennustamine, ressursseide jaotamine, tegevustulemuste kontrollimine, juhtkonna õppevahend, ühene arusaam. TOOTMISVARUDE ÖKONOOMSE TELLIMUSE MUDEL-et säilitada kontroll tootmisvarudesse tehtud invest üle, peab juhtkond lahendama 2 ül: tellimuse suuruse, tellimismomendi probl. Tellimuse suuruse probl tellimuse optimaalse suuruse määramine tootmisvarude jaoks, kui on antud aastane kulu, säilitus- ja tellimiskulud. Tellimiskulud koosnevad reaalsest rahavoost j ka tingkuludest. EOQ mudeli abil püütakse määratleda tellimuse suurus. III OSA KULU (= kasutatud hulk*ühiku hind) Jag.:1. tegevuskul-seotud jooksva per tulemusega;
Tasemel klienditeenindus on see kui ettevõtte otsib koguaeg uusi kliente. Sellel on otsene mõju ettevõtte turuosa suurusele ja kuludele ning kasumlikkusele. Klienditeeninduse elemendid Usaldusväärsus seotud otse ostumüügiprotsessiga, ettevõte teeb seda mida ta on kliendile lubanud. Kliendile tuleb tagada kaupade saadavus, kokkulepitud tarneajast kinnipidamist, tellimuste korrektset täitmist. Aeg seotud otse tellimistsükliga, ettevõte peab tegema selleks kõik, et aeg tellimuse vastuvõtust kuni hetkeni mil see täidetakse oleks minimaalne. Käepärasus seotud selliste mõistete ja valdkondadega, nagu tellimuse esitamise lihtsus, läbimisaeg, tehniline abi ja müügijärgne teenindus. Teabe edastamine taaskord on oluline lihtsus ja kiirus. Hõlmab saadetise jälgimist, vastamist kliendi päringutele, arvete esitamist ja informatsiooni juhtimist. Aus üks kõige olulisemaid punkte klienditeeninduses. Kõik mis oled kliendile lubanud,
PK=BP+SM+TK1 PK=BPx1,338 1000 st10%=100 aastas juhataja bruto 12200 811 st10%= 81,1 aastas klienditeenindajad bruto 2x 9894,2 590 st10%= 59 aastas nooremklienditeenindajad bruto 2x 7198 PK=(12200+19788,4+14396)x1,338=62 062,37 euri palgakulu. Ülesanne nr 2 Andmed: Tellimus 2000 ratast n Fikseeritud kulu 51129 euri FK Muutuv kulu tk kohta 240 euri MK Müügihind 1 rattal 320 euri H Millise koguse juures saavutatakse kasumilävi? Kui palju teenitakse kasumit tellimuse täitmise korral? T= n X H = 640000 64000 531129= 108,871 KKu = FK +n X MK = 531129 n= FK: (H-MK) = 639,11 Kasumilävi saavutatakse 639,11 ratta juures Tellimuse täitmise korral on kasum 108,871 euri Ülesanne nr 3 Brutokasum 12000 euri Kui palju ja milliseid makse tuleb maksta kui makstakse välja dividendidena? Tulumaks 25% netosummalt ehk 20% brutosummalt 12000brutosummalt 2400 tulumaksu ja dividendideks 9600
Tarbijal on õigus saada teada milline on kauba maksumus ühe kilo või liitri kohta. DEFEKTIGA KAUP JA KAUBA GARANTII! Kui on tegemist tootmisveaga või toode ei vasta lepingutingimustele, siis on tarbijal õigus esitada kauplejale pretensioon kahe aasta jooksul alates ostu tegemisest. Pretensioonide esitamisel tuleb esitada klienditeenindajale ostusekk koos ostetud tootega. Kaupleja on kohustatud andma kliendile tellimuse vastuvõtmist tõendava dokumendi või märgise, kui tellimuse täitmisega seotud töö tehakse kliendi juuresolekuta. Kliendi juuresolekul täidetava tellimuse korral väljastatakse tellimuse vastuvõtmist tõendav dokument kliendi soovil. Tarbija kvaliteetset toodet ei pea kaupleja ümber vahetama ega tagasi võtma. Kauba tagasivõtmine või ümbervahetamine on võimalik ainult siis, kui kaupleja teeb seda vastutuleku korras.
Lisaks võimaldab see andmebaas kliendile ja töötajale tellimuste sisestamist, mis samuti lihtsustab nende tellimisprotsessi. Tänu andmebaasile on nüüd töötajatel ka lihtsam arveid esitada ja kuu- või päevaaruandeid koostada kõike saab teha ainult paari päringuga. Lisaks on raamatupidamises oluline, et kõik ettevõtte tehingud oleks aruannetes kirjas, selleks on sellel andmebaasis olemas trigger, mis kindlustab, et tellimuse kinnitamisel (ehk kui tehing on toimunud toode üle antud ja raha käes) lisatakse see tellimus nn. arhiivi. Andmebaasis on järgnevad olemid Klient (isik või ettevõte, kes/mis on kondiitriäri klient), Töötaja (isik, kes töötab kondiitriäris), Toode (Siin asuvad kondiitriäri toodete nimekiri koos hindadega), Tellimus (siin on kondiitriärile esitatud tellimused, mida saavad sisestada kliendid ja töötajad), Arhiiv (siin oninfo juba müüdud kondiitritoodete kohta).
4. Etteaimamatult võib tekkida suur vajadus mõne kauba järele 5. Toorainet võib olla saada ainult osal ajal aastast 6. Ettevõtte tootmises võib sündida selliseid tooteid või jääke, millele ei ole antud hetkel rakendust 7. Kaupade ühtlane kvaliteet antud hetkel võib olla põhjuseks toota ka tulevaste vajaduste tarbeks just praegu Miks saadetised hilinevad ja kuidas seda vältida? 1. Sisemised põhjused (näiteks): · vale arengu prognoos · liiga hiline tellimuse andmine · vead laoarvestuses · info liikumise korraldamatus · aeglane sisemise info liikumine · tarnijalt nõutakse ebarealistlikku kohaletoimetamisaega · reservlaovaru liiga väike · nõrk kättetoimetamiste jälgimine · nõrk turukõikumiste tundmine 2. Välised põhjused (näiteks): · on lubatud rohkem, kui suudetakse täita · nõrk tootmise planeerimine ja kontroll · masinate rikked vms · haigused (nt gripiperiood)
Aeg-ajalt õnnestus Mozartil kirjutada tellimusteoseid väljaspoole piiskopi õukonda. ´´Idonomeo`` 1779 Mozart pidas üheks parimaks ooperiks. Sellesse perioodi langeb katse Pariisis edu saavutada. 1777 käis ta Pariisis. Pariisis ei suutnud edu saavutada. Samal ajal suri Mozarti ema ära. 1782 Mozart abiellus Constance Weber`iga. Lahkus piiskopi teenistusest suure tüliga. Viimased üheksa aastat veetis Viinis vabakutselise muusikuna: ta kirjutas tellimuse peale muusikat, andis konserte, andis muusikatunde. Mozart elas pillavat elu, kirjades on palju rahalaenu soove. Mozart kuulus vabamüürlaste hulka. Mozart kirjutas vabamüürlaste tellimusel ´´Võluflöödi`` 1791. aastal paar kuud enne surma. Head tegelased muutuvad halvaks. Enne surma sai tellimuse reekviemi kirjutamiseks. Kirjutades haigestus, Mozartile tundus, et ta kirjutab endale reekviemi. Enne reekviemi lõpetamist Mozart suri. Mozart maeti vaeste ühishauda.
- TÜ VKA positiivne/ haaku) loominguline vaimsus OHUD (T) SO STRATEEGIAD WO STRATEEGIAD väliselt pärssivate Võimaluste Võimaluste kasutamine asjaolude loetelu realiseerimine neutraliseerimaks kasutades tugevusi nõrkusi - riigi tellimuse vähesus TÜ ja TÜ VKA hea TÜ ja TÜ VKA - koolide, maine loomine läbi paremaks toimimiseks kultuuriasutuste omanäolise ja laiendada uusima (riiklike) finantsvõimaluste ainulaadse hariduse, tehnika kahanemine mida aitavad kasutuselevõttu ning - tööandjad ei värba saavutada õppejõudude ja