Tallinna tehnikaülikool
Autopoeketi ühe esinduse tellimused
Projekt aines “Sissejuhatus infosüsteemid”
Tanel Tarkmees 085125 IAPB 532008
Sisukord
Üldvaade 3
Taust 3
Lausendid 3
Organisatsiooni eesmärgid 3
Põhiprotsesside
loetelu 4
Tegutsejate loetelu 4
Põhiobjektide loetelu 4
Infovajaduste loetelu 4
Infosüsteemi eesmärgid 4
Infosüsteemi funktsionaalne vaade 5
Infosüsteemi kasutusjuhtude diagramm 5
Infosüsteemi andmevaade 8
4.1
Andmemudel 8
4.2 Objektide ja atribuutide semantika 9
4.3 CRUD maatriks 11
1.Infosüsteemi ajaline vaade 12
Süsteemi põhiprotsessi
tegevusdiagramm 12
5.2 Tellimuse seisundi diagramm 13
Üldvaade
Järgnevalt esitatakse organisatsiooni taust, lausendid, eesmärgid, põhiprotsesside, põhiobjektide, sündmuste, tegutsejate ja infovajaduste loetelu.
Taust
Järgnevas projektis kirjeldatakse autopoeketi ühe esinduse infosüsteemi. Süsteemi kirjeldus on piisavalt üldine, et sobida iga antud firma poeketi esinduse kohta. Projektis vaadeldakse seda osa esindusest, mis on seotud autode tellimisega ja tellimuse täitmisega. Vaatluse alla ei kuulu raamatupidamise, palgamaksmise, kauba sisseveo ja laostamise osa.
Lausendid
Käesolevas projektis käsitleme autode arvestuse allsüsteemiga seonduvaid lausendeid.
- Auto on kaup.
- Klient ostab auto.
- Klient tellib auto.
- Klienditeenindaja lisab tellimuse infosüsteemi.
- Osakonnajuhataja kinnitab tellimuse.
- Raamatupidaja täidab tellimuse.
- Klienditeenindaja on töötaja.
- Raamatupidaja on töötaja.
- Osakonnajuhataja on töötaja.
- Klienditeenindaja kinnitab ostu sooritamise.
- Raamatupidaja kustutab auto infosüsteemist.
- Autol on lisavarustus .
- Klient valib lisavarustuse.
Organisatsiooni eesmärgid
Automüügiketi eesmärkiks on müüa autosid vastavalt klientide nõudele. Ning pakkuda klientidele iga külgset abi auto soetamisel ja ostu järgset tuge. Eesmärgiks on ka tuua riiki sisse autosid millele on nõudlus.
Organisatsioon peab täitma ka firmade põhieesmärki – kasumit teenida.
Põhiprotsesside loetelu
- Töötaja töölevõtmine.
- Autode müümine.
- Kliendi rahulolu säilitamine/ tekitamine.
- Tellimuse lisamine/kinnitamine/täitmine.
- Kliendi teenindamine.
Tegutsejate loetelu
- Klienditeenindaja
- Raamatupidaja
- Osakonnajuhataja
Põhiobjektide loetelu
- Klient
- Töötaja
- Auto
- Lisavarustus
- Tellimus
Infovajaduste loetelu
- Võimaldada töötajal vaadata autode laoseisu.
- Võimaldada töötajal vaadata tellimusi.
- Võimaldada klienditeenindajal lisada tellimusi.
- Võimaldada osakonnajuhatajal tellimusi kinnitada.
- Võimaldada raamatupidajal kinnitada tellimuse täitmine.
- Võimaldada klienditeenindajal kinnitada ostu tehing.
Infosüsteemi eesmärgid
- Eesmärk: Saada infot laos olevate autode kohta.
Eelis: Töötajatel on ülevaade, mis autod on laos olemas ja mis broneeritud.
Mõõt: Olles töötajana sisse loginud infosüsteemi on võimalik näha kogu autode nimekirja
ning nende seost (või selle puudumist)tellimustega.
- Eesmärk: Saada infot klientide tellimustest.
Eelis: Töötajatel on võimalik vaadata olemasolevaid tellimusi.
Mõõt: Töötajatel on igal hetkel võimalik vaadata seni tehtud tellimusi.
- Eesmärk: Sisestada kliendi tellimusi.
Eelis: Klienditeenindajal on võimalus lihtsalt ja kiirelt sisestada uus tellimus.
Mõõt: Olles klienditeenindajana sisse loginud on süsteemis võimalik lisada vastavalt kliendi soovile uus tellimus.
- Eesmärk: Muuta autode laoseisu.
Eelis: On olemas ajakohane informatsioon laoseisust.
Mõõt: Seostades auto tellimusega siis kaob auto vabade autode nimekirjast ja kui müük on
on sooritatud , siis kaob auto laoseisus nimekirjast.
- Eesmärk: Saada infot auto lisavarustuse kohta.
Eelis: On olemas ülevaade, mis lisavarustust on võimalik pakkuda.
Mõõt: Klienditeenindajal on ülevaade, mis lisavarustus, mis autole sobib.
Infosüsteemi funktsionaalne vaade
Järgnevalt esitatakse automüügiketi ühe esinduse infosüsteemi põhifunktsioonid ja kasutusjuhud.
Infosüsteemi kasutusjuhtude diagramm
Joonis. Kasutusjuhtude diagramm.
Kasutusjuht : Kasutaja identifitseerimine
Tegutsejad: Klienditeenindaja, osakonnajuhataja, raamatupidaja (subjektid)
Kirjeldus: Subjekt identifitseerib ennast. Selleks sisestab ta kasutajanime, parooli
ja oma rolli süsteemis. Süsteem autendib subjekti, st. kontrollib subjekti väidetavat identiteeti. Kui subjekt on identifitseeritud, siis lubatakse subjekt süsteemi
siseneda, vastasel juhul mitte.
Kasutusjuht: Tellimuse lisamine
Tegutsejad: Klienditeenindaja.
Kirjeldus: Klienditeenindaja sisestab andmebaasi auto tellimuse.
Kasutusjuht: Tellimuse kinnitamine
Tegutsejad: Osakonnajuhataja.
Kirjeldus: Kui tellimus on korras ja on täidetav, siis osakonnajuhataja kinnitab klienditeenindaja poolt sisestatud tellimuse lisades vastava märke andmebaasi.
Kui tellimus pole täidetav, lükkab osakonna juhataja selle tagasi ning lisab andmebaasi ka põhjuse ning lisatasu mille eest tellimus siiski täidetakse.
Kasutusjuht: Tellimuse kinnitamine lisatasuga
Tegutsejad: Klienditeenindaja.
Kirjeldus: Kui eelnevalt sisestatud tellimus on tagasi lükatud osakonnajuhataja poolt, siis on klienditeenindajal õigus kinnitada see tellimus ning tellimuse hinnale lisandub lisatasu.
Kasutusjuht: Tellimuse parandamine
Tegutsejad: Klienditeenindaja.
Kirjeldus: Kui eelnevalt sisestatud tellimus on tagasi lükatud osakonna juhataja poolt, siis klienditeenindajal on võimalus vastavalt põhjusele parandada tellimus.
Kasutusjuht: Tellimusest loobumine
Tegutsejad: Klienditeenindaja.
Kirjeldus: Kui eelnevalt sisestatud tellimus on tagasi lükatud osakonna juhataja poolt, siis klienditeenindajal on võimalus see andmebaasist kustutada.
Kasutusjuht: Tellimuse täitmine
Tegutsejad: Raamatupidaja.
Kirjeldus: Kui eelnevalt sisestatud tellimus on kinnitatud osakonna juhataja poolt, siis raamatupidaja täidab tellimuse vastavalt andmebaasis olevatele tingimustele ning lisab tellimusele vastava märke.
Kasutusjuht: Tellimuse vaatamine
Tegutsejad: Raamatupidaja, osakonnajuhataja, klienditeenindaja.
Kirjeldus: Kõigil tegutsejatel on võimalus andmebaasis olevate tellimuste andmeid vaadata.
Kasutusjuht: Ostu sooritamise kinnitamine
Tegutsejad:Klienditeenindaja.
Kirjeldus: Kui tellimus täidetud ning auto müügitehing sooritatud, siis klienditeenindaja sisestab andmebaasi ostu sooritamist kinnitava märke.
Kasutusjuht: Autode laoseisu vaatamine
Tegutsejad: Raamatupidaja, osakonnajuhataja, klienditeenindaja.
Kirjeldus: Kõigil tegutsejatel on võimalus andmebaasis olevate autode andmeid vaadata.
Infosüsteemi andmevaade
4.1 Andmemudel
Joonis. Andmemudel
4.2 Objektide ja atribuutide semantika
Tähistused
(PK) - primaarvõti (ingl. k. primary key)
(FK) - välisvõti (ingl. k. foreign key)
Nimetus
Semantika
Töötaja
Ühe esinduse töötaja.
eesnimi
perenimi
Isikukood (PK)
kasutajanimi
Unikaalne kasutajanimi, millega töötaja identifitseerib end süsteemile.
parool
Kood,mis on mõeldud süsteemi turvamiseks. Igale kasutajanimele vastab parool.
Töötaja_liik_id (FK)
Määrab ära töötaja ameti
Töötaja_liik
Tootaja_liik määrab ära organisatsiooni palgal oleva isiku ameti.Sellega tehakse kindlaks töötaja pädevusala. Näiteks raamatupidaja, osakonnajuhataja, klienditeenindaja.
nimi
Töötaja ametinimetus
Töötaja_liik_id (PK)
Määrab ära töötaja ameti
Auto
Auto on sõiduvahend ning müüdav kaup.
mudel
Auto mudeli ametlik nimetus.
valmistamise_aasta
Auto väljalaske aasta.
hind
Auto hind käibemaksuta eesti kroonides .
varv
Auto kere värv.
Auto_id(PK)
Unikaalne auto tunnusnumber.
Auto_liik_id(FK)
Viide auto liigiile.
Sobivus_id(FK)
Viide auto sobivusklassi kuulumisele.
Sobivus
Määrab ära lisavarustuse sobivuse autoga .
sobivus_id(PK)
Sobivusklassi unikaalne numbriline tunnus.
Tellimus
Tellimus on vahend millega antakse edasi informatsiooni vajaminevatest autodest.
tellimuse_nr (PK)
Unikaalne tellimuse number.
sis_kuupaev
Tellimuse sisestamise kuupäev.
ostu_kuupaev
Tellimuses oleva auto ostu sooritamise kuupäev.
kommentaar
Kommentaariks on põhjus miks tellimus tagasi lükati.
lisatasu
Kui tellimuse täitmiseks kulub rohkem raha, määratakse sellele lisatasu.
isikukood(FK)
Sisestanud töötaja isikukood
Auto_id(FK)
Viide tellmusega seotud autoga.
Tellimuse_olek_id(FK)
Viide tellimuse olekule
Tellimuse_olek
Tellimuse_olek näitab Tellimusele omistatud seisundit . Näiteks kinnitatud, loobutud , tagasilükatud.
nimi
Tellimuse oleku nimetus.
Tellimuse_olek_id(PK)
Oleku unikaalne tunnusnumber.
Tellimise_lisavarustuse_seos
Seob tellimuse lisavarustusega.
kehtiv_hind
Seose loomise ajal kehtinud lisavarustuse koguhind
Tellimise_lisavarustuse_seos_id(PK)
Seose unikaalne tunnusnumber.
tellimuse_nr (FK)
Viide lisavarustusega seotud tellimusele.
Lisavarustus_id(FK)
Viide tellimusega seotud lisavarustusele.
Lisavarustus
Lisavarustus on autole lisaks valitavad mugavused. Näiteks valuveljed, pärlmutter värv.
nimi
Lisavarustuse nimetus ja kirjeldus.
hind
Lisavarustuse hind käibemaksuta eesti kroonides.
Lisavarustus_id(PK)
Lisavarustuse unikaalne tunnusnumber.
Sobivus_id(FK)
Viide lisavarustuse sobivusklassi kuulumisele.
Auto_liik
Auto_liik määrab auto keretüübi. Näiteks sedaan, kabriolett , universaal.
nimi
Auto keretüübi nimetus.
Auto_liik_id(PK)
Auto keretüübi unikaalne tunnusnumber
4.3 CRUD maatriks
Tellimuse lisamine
Tellimuse kinnitamine
Tellimuse täitmine
Tellimusest loobumine
Tellimuse parandamine
Tellimuste vaatamine
Ostu sooritamise kinnitamine
Autode laoseisu vaatamine
Kasutaja identifitseerimine
Auto
R
R
R
R
Auto_liik
R
R
R
R
Tellimus
C
RU
RU
D
RU
R
RU
R
Tellimuse_olek
R
R
R
R
R
R
R
Tootaja
R
R
R
R
Tootaja_liik
R
R
R
R
R
R
R
R
Lisavarustus
R
R
R
Tellimise_lisavarustuse_seos
C
D
RU
R
Infosüsteemi ajaline vaade
Süsteemi põhiprotsessi tegevusdiagramm
Joonis.
Tellimuse tegevusdiagramm
5.2 Tellimuse seisundi diagramm
Joonis.
Tellimuse seisundi diagram
Kõik kommentaarid