Toidukaupade märgistus Kvaliteedimärgid Tunnustatud maitse - märk antakse kõrge kvaliteediga toodetele, mis on toodetud EL-is Tunnustatud Eesti maitse - märk antakse kõrge kvaliteediga toodetele, mis on toodetud Eestis ning mille põhitooraine on 100 %-liselt eestimaist päritolu; Eesti parim toiduaine - märk antakse uuele Eesti tootele, mis on läbinud oma tootegrupi aastakonkursi; Aus Kaup - märk antakse toodetele, mille valmistamisel ei ole kasutatud mehhaaniliselt konditustatud lihamassi; Eesti lipumärk - see on valmistatud Eesti toiduainetööstuse ettevõtetes eestimaalaste poolt eestimaalaste maitse-eelistusi ja traditsioone silmas pidades Mahe(öko)märgid Eestis kasvatatud - märk antakse Eestis kasvatatud kõrge kvaliteediga aiasaadustele; Mahemärk - märk antakse toodetele, mis on kasvatatud ja käideldud ökoloogiliselt
Leia märgise nimetusele vastav kujutis ning kleebi see vastavasse lahtrisse. Samuti vasta kolmanda lahtri küsimusele. Märgise nimetus Märgise kujutis Mille eest ja millistele kaupadele antakse? Tunnustatud maitse märk antakse kõrge kvaliteediga toodetele, mis on toodetud EL-is Tunnustatud Eesti maitse märk antakse kõrge kvaliteediga toodetele, mis on toodetud Eestis ning mille
- SEMIOOTIKA: Semiootika sisuvaldkond ei ole lihtsalt märgid, vaid märgitoime ehk semioos. Semiootika on teadmine semioosist ehk teoreetiline käsitlus märkidest ja sellest, mida nad teevad. Seega on semiootika uurimisobjektiks märk. Märgi määratlusi on semiootikas vähemalt kaks ja sellest tulenevalt on semiootikas ka kaks põhivoolu: Peirce/ Morrise semiootika ning Saussure'i semitoloogia. Peirce järgi on märk suhe esitise (märgikandja), objekti ja tõlgendaja vahel. Saussure'i järgi on märgi puhul oluline tähistaja ja tähistatu omavaheline suhe. - MÄRGISÜSTEEM: Märk on semiootika uurimisobjekt. Peirce järgi on märk suhe esitise (märgikandja), objekti ja tõlgendaja vahel. Klassikalise Peirce märkide klassifikatsiooni kohaselt jagunevad märgid ikoonideks, indeksiteks ja sümboliteks. Saussure'i järgi on märgi puhul oluline tähistaja ja tähistatu omavaheline suhe
Eristas kaks tüüpi märke - asendaja ja universaalne asendaja. Üks tähistab ükskõik mida, teine ei saa midagi tähistada, kuid on samas kõigi tähenduste lõpp-punkt - jumal. Sõna on kõigi tähenduste väljendaja, jumal on kõigi tähenduste tähendus. Üleinterpreteerimine (Umberto Eco rõhutatud probleem) - situatsioon, kus omistatakse märkidele liigselt tähendust ja nähakse märke seal, kus neid ei ole. Mis tingimustel asi funktsioneerib märgina? Märk võib selleks saada juhuslikult, kokkuleppeliselt; või olla märgiks loodud (tähendus täpselt fikseeritud). On olemas absoluutsed märgid (igal juhul õiged, ka siis kui neist kinni ei peeta) ja teised, nt keelelised märgid, mis sõltuvad sellest, kuidas neid kasutatakse. Märkide põhjal eristab Peirce semiootikas kolme valdkonda, minnes ühtlasi sellega lahku keskaegsest traditsioonist, sest siis ei olnud vaatleja oluline, maailma vaadati läbi jumaliku pilgu.
Määruse ,,Liiklusmärkide ja teemärgiste tähendused ning nõuded fooridele" eelnõu Liiklusmärkide tähendused Heli Ainjärv Keila 17.09.2010 9/17/2010 Heli Ainjärv Keila 17.09.2010 1 Märk 156 hoiatab lähenemisest teelõigule, kus sõiduteekattes esinevad pikiroopad. Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level 9/17/2010 Heli Ainjärv Keila 17.09.2010 2
Hea üliõpilane! Edastan M.Lotmani koostatud eksamiküsimused, millele leiate vastused teiste allikate reas ka raamatust: John Deely. Semiootika alused. Tartu University: Tartu Semiotics Library 4, 2005 ja veebilehelt: http://lepo.it.da.ut.ee/~silvi11/ Semiootika on teadus märkidest. Veel täpsemalt on see teadus semioosist või kommunikatsioonist -- st viisist, kuidas mistahes märk kannab tõlgendaja jaoks antud olukorras mingit tähendust. Iga asi, mida me teeme, saadab meie kohta sõnumeid erinevates koodides. Ka saame ise pidevalt loendamatu hulga sõnumeid. Semiootika keskmes on arusaam, et eranditult kogu inimkogemus on tõlgendav struktuur , mida vahendavad ja hoiavad püsti märgid. 1.MÄRGISÜSTEEMI MÕISTE: Märk on iga asi, mida võib käsitleda kui tähenduslikult millegi asemel olevat.
märgised 1.2 MAHEMÄRGID KRAV. Rootsi mahemärk Antakse välja samanimeline sertifitseerimis- ja inspekteerimisasutuse poolt, mis on rahvusvahelise mahepõllumajandusliku organisatsiooni KRAV märki kasutatakse mahepõllumajanduslikult toodetud toiduainete märgistamiseks. Märk garanteerib, et toiduks tarvitavate taimede kasvatamisel pole kasutatud kunstväetisi ja -kahjuritõrjevahendeid. Liha- ja piimatoodetele omistatakse märk, kui loomad saavad vabalt väljas käia ja vähemalt pool nende söödast on kasvatatud kunstväetisteta ja -kahjuritõrjevahenditeta.
Kõneteo teooria Kõneteo teooria lähtub sellest, et: (a) keelelise suhtluse põhiühik ei ole lause või märk (ka sõna on märk), vaid nende tarvitus konkreetses olukorras. (c) Kõne on (taotluslik) tegu (akt = tegu). (b) keel ei ole pelgalt väljendusvahend, vaid on ka tegelikkuse kujundaja. Seda on rõhutanud Ludwig Wittgenstein, John Austin ja John Searle. John L. Austin:kõne kui tegu. tegeles igapäevaütlustega, mis öeldakse konkreetses kõnesituatsioonis. Lükkas tagasi idee, et kõne esmane ülesanne on tegelikkuse või selle eri külgede kirjeldamine. Ütlemine on Austini järgi tegemine
garantiimärkidena. Märgis ei erista ühe ettevõtja toodet teise omast, sama märki võivad kasutada kõik ettevõtjad, kelle tooted vastavad kindlaksmääratud tingimustele. EHE Ökomärk EHE - "Ehtne ja huvitav Eesti" on - tootemärk ökoturismi põhimõtetele vastavate turismitoodete märgistamiseks. EHE on süsteem, millega turismiettevõtted võivad vabatahtlikult liituda. Hiiumaa Roheline Märk Hiiumaa Roheline Märk - loodussõbralik teenindus Hiiumaa Roheline Märk tähistab majutus- või söögikohta, mis majandab säästes looduskeskkonda. See tähendab: kasutab kõiki võimalusi, et oma tegevusega vähem koormata Hiiumaa puhast loodust. Puhas keskkond Ökomärgist tahetakse anda toodetele, mis tekitavad teiste samaotstarbeliste toodetega
tarbimist,soodustades jäätmete vähenemist. Tõstab tarbijate ja tootjate keskkonna teadlikust ning võimalus mõjutada turgu. ÖM müügikohad Eestis Hüper ja supermarketid Kontori tarvete kauplused Üldehitusmaterjalide kauplused Tööstuskaupu müüvad kauplused Põhjamaade luigemärk Sellemärgi võivad saada tooted,mille valmistamise protsessis on kulutatud vähe energiat Krav Märk garanteerib, et toiduks tarvitavate taimede kasvatamisel pole kasutatud kunstväetist ja kahjuritõrje vahendeid.Liha ja piima toodetele antakse märk juhul kui loomad saavad vabalt väljas käia ja vähemalt pool nende söödast on kasvatatud kunstväetiseta ja kahjuritõrjevahenditeta.Põhilisel t on märk kasutusel Skandinaavias. Euroopa Liidu Lilleke 1992 a. Sai alguse Euroopa ühenduse
Semiootika põhiobjektid: märgid märkide vahelised suhted semioos Teadusi ühendav teadus. Üldkeel kõikidele märgisüsteemidele. Semiootika tekkis 1960ndate alguseks enam-vähem korraga Pariisis, Bolognas, Moskvas, Ameerikas ja Eestis (Tartus), esimesena semiootikuna ameeriklane Thomas Sebeok. Semiootika on teadus märkidest. Veel täpsemalt on see teadus semioosist või kommunikatsioonist. Semiootika aluseks on märgisuhted. Iga märk on semioosise produkt. Semioosis ei katke, sellele eelneb ja järgneb semioosis. Semiootika keskmes on arusaam, et eranditult kogu inimkogemus on tõlgendav struktuur, mida hoiavad püsti märgid. Iga asi, mida me teeme, saadab meie kohta sõnumeid erinevates koodides. Semioloogia - üldine teooria märkidest ja märgiprotsessidest. Inimesed on peamised märki kasutavad elusolendid. Ka loomad on võimelised märke kasutama, kuid need jäävad primitiivsemale tasandile
Semiootika alused 1. Semiootika teadusena: semiootika aine ja põhiobjektid. Semiootika tekkis 1960ndate alguseks enam-vähem korraga Pariisis, Bolognas, Moskvas, Ameerikas ja Eestis (Tartus), esimesena semiootikuna ameeriklane Thomas Sebeok. Semiootika on teadus märkidest. Veel täpsemalt on see teadus semioosist või kommunikatsioonist. Semiootika aluseks on märgisuhted. Iga märk on semioosise produkt. Semioosis ei katke, sellele eelneb ja järgneb semioosis. Semiootika keskmes on arusaam, et eranditult kogu inimkogemus on tõlgendav struktuur, mida hoiavad püsti märgid. Iga asi, mida me teeme, saadab meie kohta sõnumeid erinevates koodides. Semioloogia - üldine teooria märkidest ja märgiprotsessidest. 2. Humanitaarne ja formaalne semiootika. Semiootika peasuunad.
Semiootika teadusena: semiootika aine ja põhiobjektid. Semiootika tekkis 1960ndate alguseks enam-vähem korraga Pariisis, Bolognas, Moskvas, Ameerikas ja Tartus, esimesena ameeriklane Thomas Sebeok. Semiootika sisuvaldkond ei ole lihtsalt märgid, vaid märgitoime ehk semioos. Semiootika erineb semioosist nagu teadmine erineb sellest, mida teatakse. Semiootika on teadmine semioosist ehk teoreetiline käsitlus märkidest ja sellest, mida nad teevad. Semiootika puhul oleks siis uurimisobjektiks märk (mille all tänapäeva semiootikas mõistetakse ka nt märgisuhet, märgiprotsessi jmt). Siit algavadki raskused, sest märgi määratlusi on semiootikas vähemalt kaks ja lähtuvalt sellest ka kaks põhivoolu: nn Peirce/Morrise semiootika (Ameerikas) ja Saussure´i semitoloogia (enamjaolt euroopas ja Prantsusmaal). Eristus nimetuse tasandil püsis pikka aega ja ameerika semiootika „võitis” alles tänu Sebeoki pingutustele, kuid sisuline erinevus on ikkagi säilinud.
A 0,03 ühekorrapakend kaasa arvatud) Suurem kui 0,5 l Plastist (0,5 l välja B 0,06 ühekorrapakend arvatud) Metallist Kõik mahud C 0,06 ühekorrapakend Klaasist Kõik mahud D 0,06 ühekorrapakend Klaasist korduskasutusega Kõik mahud D 0,06 pakend Märk "Viska prügikasti"; Märk "Pakend sobib toidukauba pakendamiseks", st pakendimaterjal ei sisalda toidule kahjulikke ühendeid; Märk "Pakendit võib põletada". Märk on näiteks saiapakendil, mis tähendab, et seda liiki plasti põletamine ei ole keskkonnale kahjulik; Märk "Eesti Pakendiringlus". Tootjavastutus - tootja peab finantseerima enda poolt Eesti siseturule lastud pakendite kogumist ja taaskasutamist peale toote eluea lõppu.
Samuti vasta kolmanda lahtri küsimusele. Märgise nimetus Märgise kujutis Mille eest ja millistele kaupadele antakse? Tunnustatud maitse Märk antakse kõrge kvaliteediga tootele, mis on toodetud EL-is Tunnustatud Eesti Antakse kõrge maitse kvaliteediga toodetele, mis on
.............................................................................................................lk 25 2 Toidukaupade märgistus Tunnustatud Maitse · Näitab toote kõrget kvaliteeti · Tooted on läbinud laboratoorse ja sensoorse hindamise · Märki saavad taotleda kõik Euroopa Liidu liikmesriikide ettevõtted · Märk antakse Eestis toodetud toiduainele, st. tooraine päritolu antud märgi puhul oluline ei ole · Tunnustatud Maitse märki annab välja ning tooteid kontrollib Eesti Põllumajandus- ja Kaubanduskoda Tunnustatud Eesti Maitse · Näitab põhitooraine Eestimaist päritolu · Märk saavad taotleda vaid Eestis registreerunud ettevõtted, kes suudavad 100% tõestada tooraine kodumaist päritolu · Tooted on läbinud laboratoorse ja sensoorse hindamise
1. Semiootika teadusena: semiootika aine ja põhiobjektid. Semiootika tekkis 1960ndate alguseks enam-vähem korraga Pariisis, Bolognas, Moskvas, Ameerikas ja Tartus, esimesena ameeriklane Thomas Sebeok. Semiootika aluseks on märgisuhted, mis muutuvad ning on ennustamatud. Iga märk on semioosise produkt. Kas kõik protsessid maailmas on semioosised või ainult mingi kindel osa? Lingvistilise suuna semiootikud panevad alumise läve kultuuri piirile. Filosoofilise koolkonna esindajad viivad selle oluliselt allapoole. Omne signum e signo: Semioosis ei katke, sellele eelneb ja järgneb semioosis (vt piiritu semioosis). Semiootika keskmes on arusaam, et eranditult kogu inimkogemus on tõlgendav struktuur, mida hoiavad püsti märgid.
suhet ehk vahekorda. Foto, joonis- tõlgenduste tegemine, kultuur mõjutab meid. Metafoor-. Algebraline võrdlus-ikoon et nr erinevad, struktuur sama. Indeks- tähistaja ja tähistatava vahel on otsene füüsiline või põhjus-tagajärg suhe. Looduslikud märgid: suits, jalajälg, kaja, lõhn, maitse. Meditsiinilised sümptomid, mõõteriistad. Signaalid (nt koputus), viidad, deiktilised sõnad, salvestused. Indeksis sisaldub alati ka ikoon. Nt suits on tule märk. Sümbol- Kõik sõnad on sümbolid, sest sümbolite alla kuuluvad keelemärgid, tähestik, numbrid, liiklusmärgid, rahvuslipud. 2)Semioos. Semioosi kolm mõõdet (Morris): semantika - märgi seos referendiga; II.Märk-- ese (el-de suhe välismaailma, maailma märgistamine, tähenduse andmine). Semantiline mõõde tähistab, denoteerib. süntaktika - kuidas märgid omavahel seotus, märgi sisemine ehitus; I. Märk -- märk. Keelesisesed reeglid märkide moodustamise ja kasutamise kohta
1. Semiootika teadusena: semiootika aine ja põhiobjektid. Semiootika tekkis 1960ndate alguseks enam-vähem korraga Pariisis, Bolognas, Moskvas, Ameerikas ja Tartus, esimesena ameeriklane Thomas Sebeok. Semiootika on teadus märkidest. Veel täpsemalt on see teadus semioosist või kommunikatsioonist. Semiootika aluseks on märgisuhted. Iga märk on semioosise produkt. Semioosis ei katke, sellele eelneb ja järgneb semioosis. Semiootika keskmes on arusaam, et eranditult kogu inimkogemus on tõlgendav struktuur, mida hoiavad püsti märgid. Iga asi, mida me teeme, saadab meie kohta sõnumeid erinevates koodides. Semioloogia - üldine teooria märkidest ja märgiprotsessidest. 2. Humanitaarne ja formaalne semiootika. Semiootika peasuunad. Semiootika on aluseks kõigile humanitaarteadustele, mis tegelevad tähenduse, kommunikatsiooni ja
((((kõik sõltubb defineerimisest.kuidas samida defineerid....)))) PEIRCE MÕISTMISE TEEB RASKEKS, ET TA TAHTIS OLA FENOMENOLOOG JA LOOGIK. SEE TEKITAB SEGADUST. MÄRGITEOORIA: Märk on mingi A, mis tähistab mingit fakti või objekti B mingi interpreteeriva mõtte C jaoks. Märk on autentne Kolmasuse vorm. Moodustajateks on 3 korrelaati: 1) traadilise suhte Esitis( see kelle jaoks on asi tähenduslik) 2)teine-selle objekt 3) interpretant( tõlgend , mentaalne representatsioon, efekt ,mille märk kutsub esile interpreteerivas subjektis.) Märk on see, mis tähistab midagi, kellegi jaoks. See on see, kuidas kogemusest tekib tähendus. MÄRKIDE TÜPOLOOGIA: 1) märk ise oma olemuselt 2) märrk suhtes objekti 3) märk suhtes interpretanti IKOON: Sarnasus: 1 asi sarnaneb teisele: näib, külab, tundub maitseb, lõhnab samamoodi. Iga kord kui räägid ja kasutad snõna nagu, siis sa räägid ikooniliselt.
Semiootika konspekt Märgi väline kuju (nn märgikandja) ei ole veel märk. Ühed ja samad või väga sarnased märgikandjad võivad erinevates kontekstides tähendada erinevaid, vahel koguni vastandlikke asju. Nt samad geomeetrilised kujundid võivad erinevais kultuurides tähistada täiesti erinevaid asju (nt viisnurk, mis on ühtlasi nii Ameerika Ühendriikide lipul, kui ka sümboliseerib Nõukogude Liidu proletaarse revolutsiooni viie kontinendi ühendamist), samuti svastika Moodsa semiootika rajajad: Emile Durkheim Jules Henri Poincaré Sigmund Freud ...
kuid on ohutumad inimestele ja planeedile Sirje Mets 8 Toodet soovitab Astma ja Allergia Ühing, et tootes, (põhiliselt seebid ja pesuvahendid) pole kasutatud lõhnaaineid ja valgendajaid Toetusskeem laiale valikule toodetele (Õhukonditsiooneeridest ja autode põrandamattidest ja puhastusvahenditest) mis spetsiifiliselt eemaldavad või piiravad nimetatud allergeenide kõrget taset keskkonnas Rootsi keskkonnahoiu märk, antakse Pesupulbritele ja -vedelikele, plekieemaldajatele ja valgendajatele, puhastusvahenditele, nõudepesumasina detergentitele, sampoonidele Sirje Mets 9 Hoiab ära katlakivi tekke Villaseid ja naturaalsiidist esemeid pesta Berwolliga Ei sobi villasest ja looduslikust siidist esemete pesemiseks Antistaatilise toimega Sirje Mets 10 Sobib ainult masinpesuks
Küsitlus armastuse kohta: 1. Mis on esimene märk armastusest? 2. Kas meeste ja naiste armastuse vahel on erinevusi? Kui jah, siis nimetage neid. 3) Kas armastus on abielus kõige olulisem? 4) Mida olete ise valmis tegema selleks, et armastus püsiks? 5) Kas armastatu eest tuleb võidelda? 6) Mis on suhtes oluline? Järjestage tähtsuse järjekorras: kirg, pühendumine, lähedus. 7) Missugune on tõeline armastus? Pille-Riin (12) vastas: - Mis on esimene märk armastusest? Kui poiss/tüdruk vaatab,piilub koguaeg oma crush'i. - Kas meeste ja naiste armastuse vahel on erinevusi? Kui jah, siis nimetage neid. On küll .. Näiteks poisid ei julge tüdrukutele alati öelda et sa meeldid mulle ,armastan sind Tüdrukud aga on selle kohapealt julgemad (näiteks mina ). - Kas armastus on abielus kõige olulisem? Arvan, et on küll ... - Mida olete ise valmis tegema selleks, et armastus püsiks? Ausalt, a ei oska sellele küsimusele kuidagi vastata .. Kuigi.
Võime teha üldistuse,et kõik oad on valged) Deduktsioon-ajatu, induktsioon-tekkib ajas.ei ole kunagi garanteeritud. Lisaks on veel abduktsioon- me teame et selles karbis kõik oad on valged. Karbi kõrval on valged oad, järeldame,et need oad on sellest karbist. Abduktsioonil on kõige suurem praktiline väärtus, kasutame seda kõige sagedamini. (nt jäljed, meditsiin, kriminalistika). Peircei jaoks on semiootika loogika ja seesama mis filosoofia. Märgi definitsioon- märk on miski, mis asendab midagi(seisab selle asemel) kellegi jaoks mingis suhtes või mahus. Kass-kasslane(imetaja)-loom X Y Z W – nagu ei ole miskisust, ei ole ka märgisust. Märk on ta ainult siis, kui ta asendab midagi muud. Peab olema see, mida asendatakse-X, see mis asendab-Y, kes saab aru(kes asendab)-Z, mis mahus-W Märgi definitsioon 2(tüüpilisem)- Kolmasus on triaadiline suhe märgi, tema objekti ja tõlgendava mõistuse vahel, märki ennast mõistetakse kui märgi konstitueerimise
määratletud geograafilises piirkonnas. 4) Kaitstud geograafiline tähis Sarnane eelmisega, kuid tingimused on vabamad. Vähemalt üks tootmisetapp on toimunud määratletud piirkonnas; omistatakse liha-, piima-, kalatoodetele-, puu- ja juurviljadele, õllele. 5) Euroopa Liidu mahemärk Toote valmistamisel või selle kasvatusel ei ole kasutatud kunstlikke mineraalväetisi, taimekaitsevahendeid, säilitusaineid, toiduvärve. 6) Põlvamaa Roheline mark Märk näitab toote piirkondlikku päritolu, kõrget kvaliteeti ning keskkonna sõbralikku tootmist. 7) Saaremaa Ehtne toode Märk näitab, et toode on kvaliteetne ning valmistatud Saaremaal. 8) Märk Uma Mekk Toode on kas kasvatatud või valmistatud Võru-, Valga- või Põlvamaal. 9) Põhja – Eesti kohalik toit Märk näitab, et tegemist on Põhja- Eesti kohaliku toiduga. 10) Eesti lihaveis Rakvere lihakombinaat Eestis kasvatatud lihaveiste lihast toodetel. 11) Aus kaup
Kosmeetikatoodete märgistus Avatud kreemipurgi sümbol - periood, mille jooksul võib tarbija kosmeetikatoodet pärast tootepakendi avamist ohutult kasutada. Periood märgitakse kuudes ning kirjutatakse numbritega, mille järele märgitakse täht ,,M". Teabe asukohale viitav sümbol Tootega ei ole läbi viidud loomkatsetusi Toode ei kahjusta osoonikihti Kõik õigused kaitstud. Märk on kasutusel Ameerikas. Elektri- ja elektroonikatoodete märgistus Lahuskogumise märgis - selle märgiga toodet ei või visata olmeprügi hulka - Energiamärgis - näitab elektriseadme energiakulu: A - kõige väiksema elektritarbimisega. Pesu- ja puhastusvahendite märgistus - Dermatoloogiliselt testitud - on tagatud toote nahasõbralikkus tegeliku elu tingimustes - Rootsi keskkonnahoiu märk
- 3 1 0 - 0 - 2 3 TÄIENDUSNURGAD (90° - ) = (90° - ) = (90° - ) = (90° - ) = NEGATIIVSED NURGAD (-) = - (-) = (-) = - (-) = - MISTAHES NURGAD 1) määrata nurga liik st mitmenda veerandi nurk on Näide 1 2) määrata funktsiooni märk 3 3) leida lõpphaara ja x-telje vaheline teravnurk 300° = -60° = - 2 IV v nurk, märk , nurk lõpphaara ja x-telje vahel 60° Näide 2 Näide 3 2 tan(-315°) = 45° = 1
TEADLIK TARBIMINE Teadlik tarbija ostab seda, mida vajab.Ta oskab kriitiliselt hinnata reklaami ja tutvub toote omadusega: uurib märgistusi ja loeb kasutusjuhist. Märgistus Toodetel on mitmesuguseid märgistusi: toidu koostis toote päritolu säilivusaeg säilitamiseks vajalikud tingimused Eesti toiduainete märgised Tunnustatud Eesti maitse - märk antakse kõrge kvaliteediga toodetele, mis on toodetud Eestis ning mille põhitooraine on 100 %-liselt eestimaist päritolu; Eesti parim toiduaine - märk antakse uuele Eesti tootele, mis on läbinud oma tootegrupi aastakonkursi; Eesti lipumärk - see on valmistatud Eesti toiduainetööstuse ettevõtetes eestimaalaste poolt eestimaalaste maitse-
Tallinna Tööstushariduskeskus Puhastusõpetus MÄRGISTUSED Christie Kitsing 306 MRA Tallinn 2011 Toidu ja öko märgistused. Rahvuslipu märk toote hinnasildil näitab, et see on valmistatud Eesti toiduainetööstuse ettevõtetes eestimaalaste poolt eestimaalaste maitse-eelistusi ja traditsioone silmas pidades. Millised tooted saavad õiguse kanda lipumärki ? Tooted, mis kannavad kauplustes lipumärki, on toodetud Eesti toiduainetööstuse ettevõtetes. Eestis toodetud toiduainetes on kasutusel nii kodumaine kui importtooraine, ent suurim lisandväärtus toodetele on antud Eestis, need tooted on loodud Eesti töötajate poolt
Enne kasutamist eemaldada lahtine mustus ning kuivatada märjad plekid. Võib kasutada villavaipadel, kuid ei sobi velvetmaterjalide, brokaadi ja niiskust mittekannatavate materjalide puhastamisel. Koostis: alla 5% hapnikupõhiseid pleegitusaineid, anioonsed pindaktiivsed ained, mitteioonsed pindaktiivsed ained, polükarboksülaadid, lõhnaained, Limonene, Hexyl Cinnamal, Citral, Benzyl Salicylate Säilib 24 kuud alates tootmiskuupäevast pakendil. Toote pakendil on Rohelise Punkti märk: Tegemist on paljudes Euroopa Liidu liikmesriikides kasutatava märgiga, mis tähendab, et toote pakendi hinnas sisaldub maks jäätmekäitlussüsteemile aja ära elanud pakendi väi toote keskkonnale kahjutuks muutmiseks. Tri-Bio probiotic leather cleaner – nahapuhastamise biovahend Toode on spreipudelis. Hoida temperatuuril 2-25 °C. Hoida lastele kättesaamatus kohas. Silma sattumisel loputada rohke puhta veega ja pöörduda arsti poole.
Serla majapidamis- ja WC-paberid (valikuliselt); Minirisk nõudepesuvahend käsitsi- ja masinpesuks ning pesupulber; Ajax.i du..ipuhastusvahend; Neutral erinevad pesupulbrid; Data Copy, MultiCopy ja Kaskad koopiapaberid, Walki paperisto spiraalkaustik. Rootsi hea keskkonnavalik. OnLine pumbaga vedelseep ja täitmiseks mõeldud vedelseep kilepakendis; Family Fresh du.ikreem ja du.i.ampoon; Sport du.igeelid. Krav märk. Löfberg's Lila kohv. Eesti toodete/teenuste ökomärgid Mahemärk Mahemärk, kasutusel aastast 1998, on Mahepõllumajanduse seaduse (RT T 1997,51,823) alusel antav märk, mida kasutatakse mahepõllumajandusliku toidu eristamiseks muust samaliigilisest toidust. Mahemärgi kasutusloa väljaandmise õiguse andmise või andmata jätmise üle otsustab põllumajandusminister ja kasutusloa õiguse
1. Keele ülesanded – 1)Suhtlemisvahend 2)Informatsiooni vahendamine 3)Mõtlemisvahend 4)Väljendab kõneleja intentiteeti 5)emotsioonide väljendamine 2. Kuidas on keel märgisüsteem? Keel kui märgisüsteem – sõnad on inimkeeles tüüpilised keelemärgid. Ikoon – märk, mille tähistaja on sarnane objektiga v tegevusega. :D :P (käärid, ümbrik) Indeks – märk, mis on loomulikul viisil seotud nähtusega, mida ta tähistab. Norskamine magamist, haigutamine väsimust. Sümbol – keelemärk, mis on kõigeenam kokkuleppeline. Nt lõpmatuse märk, originaali märk, mees/naine. 3. Maailma keelte arv on ligikaudu 7000. 4. Suurimad keeled (5) – 1)mandariini 2)hispaania 3)inglise 4)araabia 5)hindi 6
Keha kuju muutmisel ehk deformeerimisel tekkivat jõudu nimetatakse elastsusjõuks. Vastassuunaline. Välise jõuga arvuliselt võrdne. 9. Hooke'i seaduse sõnastus ja valem koos seletuste ja ühikutega. Millest sõltub keha jäikus? Elastsusjõud on võrdeline keha deformatsiooni suurusega. (Hooke'i seadus kehtob väikestel elastsetel deformatsioonidel). Fe = - K(kolmnurk)l. Fe- elastsusjõud (N), K- võrdetegur, mida siin nimetatakse keha jäikuseks (N/m). Kolmnurk l = keha pikkuse muut (m). - märk valemis väljendab asjaolu, et pikkuse muut ja elastsusjõud on vastupidise suunaga. Fe= K /kolmnurk l/ (püstkriipsud). Keha jäikus sõltub keha kujust, mõõtmetest ja materjalist ning teda saab määrata vaid eksperimentaalselt. Kolmnurk l = l2-l1. l1 - keha algpikkus, l2 - keha lõpp-pikkus. 10. Mida nimetatakse keha kaaluks? Mis jõud see sisuliselt on? Kuidas arvutatakse keha kaalu paigalseisu korral ning verikaalsihis kiirendusega liikumise korral?
Semiootika teadusena: semiootika aine ja põhiobjektid. Semiootika tekkis 1960ndate alguseks enam-vähem korraga Pariisis, Bolognas, Moskvas, Ameerikas ja Tartus, esimesena ameeriklane Thomas Sebeok. Semiootika sisuvaldkond ei ole lihtsalt märgid, vaid märgitoime ehk semioos. Semiootika erineb semioosist nagu teadmine erineb sellest, mida teatakse. Semiootika on teadmine semioosist ehk teoreetiline käsitlus märkidest ja sellest, mida nad teevad. Semiootika puhul oleks siis uurimisobjektiks märk (mille all tänapäeva semiootikas mõistetakse ka nt märgisuhet, märgiprotsessi jmt). Siit algavadki raskused, sest märgi määratlusi on semiootikas vähemalt kaks ja lähtuvalt sellest ka kaks põhivoolu: nn Peirce /Morrise semiootika (Ameerikas) ja Saussure´i semitoloogia (enamjaolt euroopas ja Prantsusmaal). Eristus nimetuse tasandil püsis pikka aega ja ameerika semiootika „võitis” alles tänu Sebeoki pingutustele, kuid sisuline erinevus on ikkagi säilinud.
kastmed, mittealkohoolsed ja alkohoolsed joogid. ,,Öko Märk" Ökomärk mis see on? Ökomärk jõudis laiema avalikkuse ette 1990. aastate esimesel poolel. Eri andmetel on maailmas praegu kokku kuni 40 ökomärgiskeemi. Tavalisemad on rahvuslikud skeemid, millega võivad ühineda ka teiste riikide tootjad või teenuse pakkujad. Ökomärk kinnitab, et märgistatud toote kasvatamisel ei ole kasu-tatud mineraalväetisi, mürkkemikaale, kasvustimulaatoreid ning muid sarnaseid ühendeid. Märk tagab ka, et toode ei sisalda geneetiliselt muundatud organisme ja on kasvatatud loodussäästlikult. Märki kasutavad ettevõtted läbivad kord aastas riikliku kontrolli. Tooteid ja teenuseid, millele ökomärgi andmise kriteeriumid on maailmas välja töötatud, leidub paarikümnes valdkonnas. Üldjuhul ei anta ökomärke ravimitele ja toiduainetele; viimaste puhul kehtivad omad mahemärgi skeemid. Näitab, et toode on maheviisil toodetud ja töödeldud (ei ole kasutatud kunstlikke
· propageerib säästvat elulaadi. Süsteemi tasandil: · teavitab üldsust ökoturismi põhimõtteist; · stimuleerib koostööd erinevate turismiettevõtete ja muude asjaosaliste vahel; · laseb looduskaitse teostajail ära tunda ökoturismi põhimõtteile vastavad turismitooted ja nende pakkujad; · võimaldab kohalikel omavalitsustel toetada oma piirkonna ökoturismi arengut. Hiiumaa Roheline Märk Hiiumaa Roheline Märk - loodussõbralik teenindus Hiiumaa Roheline Märk tähistab majutus- või söögikohta, mis majandab säästes looduskeskkonda. See tähendab: kasutab kõiki võimalusi, et oma tegevusega vähem koormata Hiiumaa puhast loodust. Rohelise Märgiga teenindusfirma kohustub täitma endale võetud säästliku majandamise kohustusi ja kutsub Hiiumaa külalisi toimima samuti. Teenindajat valides eelista firmat, millel on Roheline Märk
aastate keskpaigast, kui Euroopa Ühenduse tooteseadusandluse sihiks oli tagada, et koostatavad direktiivid piirneksid asjakohaste nõuete kehtestamisega, millele ühisturule toodud tooted peavad vastama, saamaks ühenduse piires vabalt liikuda. Nimetatud nõuded seonduvad üldjuhul töötervishoiu ja tööohutusega. CE-märk võeti aga kasutusele hiljem, 1990. aastate Joonis 1 CE märk õigel kujul alguses, võimaldamaks tootjal näidata, et toode vastab direktiivide nõuetele. CE-märk võimaldab müüa toodet vabalt Euroopa Liidu piires, ilma et iga liikmesriik peaks seda täiendavalt katsetama. Algselt tähendas CE märk ,,Communité Européen" ehk Euroopa Ühendust. Nõuded CE-märgise kohta mingi toote puhul antakse selle tehnilises kirjelduses: harmoneeritud standardis või Euroopa tehnilise tunnustuse suunises.
Paigutame nullkohad arvsirgele: 2 + + - 0 3 Tekkis 3 intervalli: (- ; 0), (0; 3), (3; ). Valime esimesest arvu, näiteks ,, -1" ja asendame võrratusse : (- 1)·( - 4) > 0 esimese intervallis on ,,+" märk. Valime järgmisest intervallist arvu, näiteks ,,1" ja samuti asendame võrratusse: 1·( - 3) < 0 teises intervallis on negatiivne märk. Kolmandas valime, näiteks ,,4", peale asendamist saame 4· 1 > 0. Sellel intervallil on positiivne märk. Võrratuse märk oli ,,< 0", järelikult vasuseks on intervall, kus on negatiivne märk teine intervall. Vastus: x (0; 3). Näide 6. Lahendada võrratus (2x +4)(x2 +1) (x 5) 0. Leiame avldise nullkohad: (2x +4)(x2 +1) (x 5) = 0
keelatud keelatud Professionaalne keemiline puhastus, vähese veega, lühiajaline tsükkel, madalal temperatuuril, mitteaurviimistlus Nõude märgistamine Plastide märk. Kolm noolt ja Toote Plastnõu. Toodet võib number. põhimaterjal Toode on põletada Numbrid 1-7. on alumiinium valmistatud Tähistavad taaskasutatavas plaste. t materjalist
Trükiplaatide konfiguratioonis on ära määratud: trükiplaadi suurus, greifer, paberi kaugus serva suhtes, maksimaalne lubatud trükipind ning vajalikud märgid. Märgid on kahesugused ühed, mis on seotud trükkimisega ning teised, mis on seotud järeltöötlusega. Trükkimisega seotud märgid on registrimärgid (kokkutrükimärgid), värviskaalad, "raiemärk" (rullimasinatel), autoregistrimärgid (juhul kui trükimasinal on seade, mis ise ajab kokkutrükimärgid paika), marke märk (näitab võimalikku kujutise kõikumist paberi paberi suhtes trüki ajal), plaadi kvaliteedikontrolli märk, osavärvi nimetuse ning toote nimetuse märk. Vastavalt trükimasinale võib neid olla erinevaid. Järeltöötlusega seotud märgid on lõike- ja voltimismärgid. Liimköite puhul selja ehk kollektsioonimärgid. Tavaliselt lisatakse need märgid montaazi käigus. Plaadi konfiguratsioonis lisatakse plaadile sellised märgid, mis antud trükimasinaga trükkides peavad igal trükisel olema
1. Semiootika ja märgid metafoorid. Louis Hjelmslev- glossemaatika rajaja, viimane suur Taani keele SEMIOOTIKA on teadus märkidest ja nende tähendustest. SÜMBOL - tähistav ja tähistatav omavahel seotud kokkuleppeliselt. kr.k Märgisüsteemi möiste: Märk on iga asi või nähtus, mida võib käsitleda Kokkuleppeline seos- see tunnus eristab teda ikoonist ja indeksist H.J. Uldal, Viggo Brondal- Hjelmslev töötas üksi või koos Uldal kui millegi asemel olevat(nt rahvuslipp kui terve riigi sümbol). Sümbolite alaliigid: allegooria, märk, kaubamärk, deviis, embleem, Teosed- Keeleteaduse alused, Üldkeeleteaduse põhimõtted, Kään
Märgis ei erista ühe ettevõtja toodet teise omast, sama märki võivad kasutada kõik ettevõtjad, kelle tooted vastavad kindlaksmääratud tingimustele. EHE Ökomärk EHE - "Ehtne ja huvitav Eesti" on - tootemärk ökoturismi põhimõtetele vastavate turismitoodete märgistamiseks. EHE on süsteem, millega turismiettevõtted võivad vabatahtlikult liituda. HIIUMAA ROHELINE MÄRK Hiiumaa Roheline Märk - loodussõbralik teenindus. Hiiumaa Roheline Märk tähistab majutus- või söögikohta, mis majandab säästes looduskeskkonda. See tähendab: kasutab kõiki võimalusi, et oma tegevusega vähem koormata Hiiumaa puhast loodust. PUHAS KESKKOND Ökomärgist tahetakse anda toodetele, mis tekitavad teiste samaotstarbeliste
Jumala silmis mittetäielik või ebatäiuslik. Samuti võib seda seostada Jumala vaenlastega (1. Ajaraamat 20:6; Taaniel 3:1). Millegi mainimine kolm korda rõhutab. Mõnikord on Piiblis midagi mainitud kolm korda, et seda toonitada (Ilmutus 4:8; 8:13). Niisiis rõhutab nimi 666 kujukalt seda, et Jumal peab inimvalitsusi täielikult ebaõnnestunuks. Need pole suutnud saavutada kestvat rahu ja julgeolekut. Selleks on võimeline vaid Jumala valitsus. Metsalise märk Piiblis öeldakse, et inimesed saavad ,,metsalise märgi", kuna nad käivad ,,imetledes metsalise järel", teda suisa kummardades (Ilmutus 13:3, 4; 16:2). Nad austavad hardalt oma riiki, selle sümboleid või sõjalisi jõude. Teatmeteos ,,The Encyclopedia of Religion" märgib: ,,Natsionalism on muutunud nüüdismaailmas mõjuvõimsaks religiooniks." Kuidas saab keegi metsalise märgi oma paremale käele või laubale? (Ilmutus 13:16.) Jumal ütles seoses
Valemid ja öpetusesönad MATEMAATIKA 6.klassile I I poolaasta Haapsalu Linna Algkool Maren Suu TEEMADE JÄRJEKORD: 20.Võrdhaarne kolmnurk 1. Peegeldus punktist ehk tsentraalsümmeetria 21.Võrdkülgne kolmnurk 2. Sümmeetrilised kujundid 22.Võrdhaarse kolmnurga omadused 3. Lõigu keskristsirge joonestamine 23.Võrdhaarse kolmnurga omadused 4. Nurga poolitamine 24.Kolmnurga alus ja kõrgus 5. Kolmnurk 25.Kolmnurga alus ja kõrgus 6. Kolmnurga külje vastasnurk ja lähisnurk 26.Täisnurkse kolmnurga pindala 7. Nurga vastaskülg ja lähisküljed 27.Kolmnurga pindala 8. Kolmnurga nurkade summa 28.Positiivsed arvud- de...
Normaalne hooldustoiming. Professionaalne märgpuhastus. Mõõdukas hooldustoiming. Professionaalne märgpuhastus. Eriti mõõdukastoiming. Märgpuhastus keelatud Keemiline puhastus keelatud. Professionaalne keemiline puhastus, vähese veega, lühiajaline tsükkel, madalal temperatuuril, mitteaurviimistlus Nõude märgistamine Plastide märk. Toodet võib põletada. Kolm noolt ja number. Numbrid 1-7. Tähistavad plaste. Toote põhimaterjal on alumiinium. Plastnõu. Toode on valmistatud taaskasutatavast materjalist polüetüleenist Nõu võib kasutada ahjus. Nõu võib kasutada gaasipliidil. Nõu võib kasutada elektripliidil. Nõu võib kasutada mikrolaineahjus. Nõud võib pesta nõudepesumasinas Nõu sobib serveerimiseks
Trepid 0-1 Head küljed: Trepp on hästi märgistatud Halvad küljed: All olev laud on teravate nurkadega, kukkudes võib saada lisa vigastusi. Puudub käepide Halb valgustus Ettepanekud: Muuta laua asukohta Lisada käepide Trepid 0-1 Head küljed: Võti on ilusti seinal karbi sees Väljapääsu märk on nähtav ja valgustatud Halvad küljed: Pink on trepi ees ning segab liikumist Ettepanek: Muuta pingi asukohta Trepid 0-1 Halvad küljed: Ehitusmaterjalid ja keemia on
Kontekst K (LIIVA sisse, VEE sisse) jäljed jrk Feromoonid on märgid, mida me ise ei tunneta. Interpretaator pole in ise. Herma – viljakus, ilu, õnn. Svastika e haakrist keelaks ära (taval antisemitism), kuid see on ka teiste sümboolika. Nt USA indiaanlaste korvpallikoondis(1909); Kuna Yala lipp(1925); Ananda Marga vapp. Lääne mentaalsus – tegelikkus ei valeta. Keelata märke: asendada need tegevuse/liigutuse osutamisega. Asi ja märk korraga olla ei saa(tooli näide). Carlo Ginzburg (itaalia semiootik) uuris intevisiitori(uurija) protokollid. Süütõendite paradigma. Mõiste semiootika tuli meditsiinist. Esimesena kasutas sõna arst Galen Claudius Galenus. Õpilane oli tal Marcus Aurelius. Arsti ül on välja ravida haigus. Haigus muidu end ei avalda, aga ta avaldab end läbi märkide. Arst on semiootik. Esimesed semiootikud olid jahimehed. Otsivad saaki märkide järgi.
RAUDVARA 3. PEATÜKK DEFINEERIMINE JA TÕESTAMINE 1. HULKADE ÜHISOSA JA ÜHEND *Kui kahes hulgas A ja B on ühiseid elemente, siis öeldakse, et need elemendid moodustavad hulkade A ja B ühisosa. Sümbolites : A B *Ühendi saame siis, kui võtame mõlemast osapooles olevad arvud või tähed. Märk tähendab sidesõna ,,ja" Märk tähendab ,,ühisosa" Märk U tähendab ,,ühend" Märk V tähendab sidesõna ,, või" 2. DEFINEERIMINE * Defineerimine Küsimusele vastamine on mõistele definitsiooni andmine. * Algmõiste Mõiste alguses olev mõiste. * Definitsioon Annab täpse ja lühikese vastuse küsimusele ,,Mida nim?Mis on...? 3. TEOREEM * Kui mingi lause tõesust saab matemaatikas põhjendada varem teada olevate tõdede abil, siis nimetatakse seda teoreemiks.
17 lakkimine 450 120 18 lõpp viimistlus 450 120 Juhend tehnoloogiakaardi täitmiseks: 1. mitteläbiva ava puhul kantakse lahtrisse 8 ava sügavus ja lahtrisse 9 28 tehakse miinus (-) märk. 2. läbiva ava puhul kantakse lahtrisse 8 puuritava materjali paksus ja lahtrisse 9 0,00252 tehakse pluss (+) märk. 3. astmelise ava korral täidetakse kaks 20 järjestikust rida, lahtrid 7, 8 ja 9 täidetakse kahe eraldi puurimisoperatsiooni jaoks 0,00084 33,3333333333
Semiootika Mihhail Lotman SEMIOOTIKA on teadus märkidest ja nende tähendustest, täpsemalt semioosist(peirce järgi interpretatsiooniahel) või kommunikatsioonist, st kuidas mistahes märk kannab kommunikatsioonis osaleja jaoks antud olukorras mingit tähendust. Märk on iga asi või nähtus, mida võib käsitleda kui millegi asemel olevat(nt rahvuslipp kui terve riigi sümbol). Semiootika keskmes on arusaam et eranditult kogu inimkogemus on tõlgendatav struktuur, mida vahendavad ja hoiavad püsti märgid. Varasemalt oli tuntud meditsiinisemiootika kui teadus haiguste sümptomitest, semiootika