Inimesed on need, kes genereerivad ideid, ning ka need, kes neid rakendavad. Teisest küljest, süsteemi fookus miks me seda teeme on samuti inimesed. Teisisõnu, süsteemi ei ole vaja ei juhtkonnale, ei omanikele, vaid nendele samadele töölistele, kes töötavad ettevõttes. See põhimõte peab olema väga selgelt seletatud ning tõestatud esimeste sammudega kui inimesed hakkavad sellesse uskuma, hakkab süsteem ka tööle. Võib öelda, et kaizen on väga rutiinne ettevõte peab pidevalt oma protsessides midagi muutma. Ja see ei ole lihtne. Kuidas hinnata tulemusi? Kui innovatsiooni puhul on tavaliseks mõõdupuuks rahaline faktor, siis pideva parendamise puhul on mõõdikuks protsess ning selle kvaliteet. http://www.inseneeria.ee/pidev-parendamine-ehk-kaizeni-voimekus/ Need viis meetodit on: 1. Seiri (Sorteeri) eemalda kõik mittevajalikud tööriistad ja materjalid töökohast. Ehk
...................................................................................5 3.Ärimudel.............................................................................................................7 3.1Toyota ajalugu.........................................................................................................9 3.2Koostöö tarnijatega................................................................................................11 3.3Toyota KAIZEN ja KATA.....................................................................................13 3.4Toyota tootmissüsteem (TPS)................................................................................16 3.5TOYOTA SWOT...................................................................................................18 3.6Ärimudeli testimine ja võrdlus konkurentidega....................................................20 4.Kokkuvõtte.......................................
KAIZEN EELARVEST- E muudetakse pidevalt pingelisemaks, lähtudes tegelikest tulemustest. Analüüsib iga protsessi osa. Otsib aja säästliku kasut teid ja kadude vähendamise võimalusi. Lähtub kontrollitavate kulude kärpimisest Muutuvkulude E sõltub vastava toote jaoks vajalike materj soetuskuludest, seda üldjuhul ei saa kontr. Kontr muutuvkulud nagu tööjõukulu, varuosad, tootmise üldkulud-neid võetakse arvesse Kaizen eelarvestamisel. SIHTKALKULEERIMINE e EESMÄRKKALK(müügihind sihtkasum=sihtkulud) -kui palju võib toode meile maksma minna? Turule orienteeritud strateegiline kulude juhtimise süst. Erinevate e/v tegevusvaldkondade koordineerimissüst, hõlmab arendus ja uurimistegevust, tootmist, turundust. TEGEVUSPÕHINE EELARVEST- määratakse kindlaks ja eelarvest E-per-il vajalike väljundite(kulukandjate) kogus ning väljundite saavutamiseks vajalike ressursseide kogus, tehtavad kulutused.
.................................................... 32 2.5. Ettevõttesisese aruandlussüsteemi üldkontseptsioon ......................................... 41 3. KULUDE JUHTIMISE METOODIKA ................................................................ 43 3.1. Kulude juhtimise üldpõhimõtted ........................................................................ 43 3.2. Sihtkalkuleerimine ehk eesmärkkalkuleerimine................................................. 44 3.3. Kaizen kuluarvestus ............................................................................................ 49 3.4. Elutsükli kuluarvestus ......................................................................................... 49 4. CONTROLLINGUSÜSTEEM ETTEVÕTTE JUHTIMISSÜSTEEMI OSANA ...................................................................................................................... 51 4.1. Controllingu olemus ja ülesanded ........................................
Sisemine tasakaal koos Sisemisest tasakaalust väljas entroopia kasvuga S > 0 olek (far from equilibrium), (protsess on raskesti entroopia võib väheneda S 0 pööratav ilma väliskeskkonna (protsess on sisemiselt pööratav) sekkumiseta) Terviklik kvaliteedi juhtimine (TQM total qualty management) Continuous improvment; Deming Edwards W.; kaizen (jaapani juhtimissüsteem tootmises) Team Creates Team Selects Team Cathers Team Quality Circle and Problem to be Data and Recommends Collects Information Solved Analyzes Problems Solutions Empowerment and involment emploees Decision by Focus on the customers Top Management Bencmarking Feedback from Managers
,,Tase 6 sigmat" tähendab seda, et miljoni soorituse kohta tuleb maksimaalselt 3 - 4 viga. Selle saavutamiseks uuritakse probleemide põhjuseid, optimeeritakse protsesse ja juurutatakse parendused. Kuus Sigmat pakub sealjuures: struktureeritud ja metoodilist lähenemist protsesside parendamiseks; läbipaistvaid juhtimisprotsesse, mis ulatuvad üle ühe struktuuriüksuse piiride ning mõjuvad kuni varustajate ja klientideni; analüütilisi võtteid, mis on osaliselt samad, mida kasutavad TQM ja kaizen, kuid nende kõrval ka komplekseid statistilisi võtteid ning raamprogrammi töötajate väljaõppeks. Kuue Sigma meetodit kasutatakse nii teenindus- kui tootmisettevõtetes, kes soovivad vähendada tegevuskulusi, tõstes samal ajal tarbijale suunatud toodete ja teenuste kvaliteeti ning suurendades seeläbi oma ettevõtte tulu. Investeerides Kuue Sigma meetodi kasutamisse palju aega ja raha on ettvõttel võimalik
LÄÄNE-VIRU RAKENDUSKÕRGKOOL Ettevõtluse ja majandusarvestuse õppetool ,,TÖÖTAJA MOTIVATSIOONI TOETAMINE" Iseseisev töö Õppejõud: M 2017 SISUKORD 1 SISSEJUHATUS.........................................................................................................3 2 JUHTUMI ANALÜÜS...............................................................................................4 3 MASLOW JA HERZBERGI TEOORIAD.................................................................7 4 SKINNERI TEOORIA..............................................................................................11 5 V.VROOMI VALENTS.............................................................................................13 6 MCCLELLANDI TEOORIA...............................................................
Riskide juhtimine Õppekorraldus · Hindamine on mitteeristav ehk arvestatud või mittearvestatud · Arvestuse saamiseks on vaja: · Kohalkäimine vähemalt 75% · Grupitööna teostatud 1 struktuurne probleemilahendamine (Kaizen) · Grupitööna tehtud 1 baasriskihindamine · Grupitööna tehtud 1 täielik riskihindamine · Kohtume reedeti 8.30 17:00. Vaadake tunniplaani! Minu kontaktid: [email protected] Helistage 5163000 Skype janek.popell Töökohad · AS Kaubaekspress 1993- 1997 · AS Tere 1997-2000 · AS Kalev 2000-2001 · AS Magnum Medical 2001- 2003 · AS Cargo Handling 2003- 2005 Riskijuhtimine eesmärk pole kahjude ärahoidmine vaid äri kasvatamine Riskijuhtimise filosoofia Risk on pigem võimalus mida tuleb kasutada, kui saatus millega leppida! Samas inimene tunneb 2,5x tugevamini kaotusevalu kui võidurõõmu Riskijuhtimine, see on esmajärjekorras inimeste juhtimine! Matemaatika, mudelid ja protseduurid on k...
29.01 Kulude arvestus Viimane loeng 12.03 kontrolltöö Brutokasum- põhitegevuse tulud ja kulud; põhitegevuse saab teada EMTAK koodist. Kui reklaamida ühte konkreetset toodet, mis on seotud põhitegevusega, siis müüdud toodangu kulu (konkreetne toode) Turustuskulud-reklaam; üleüldine toodangu, teenuse, ettevõtte reklaam; transport toodangu vedu kliendile; müügiosakonnaga seotud kulud, palk, rent, telefon Üldhalduskulud-kontorikulud, ettevõtte juhtimine, pangateenused; Muud äritulud - ettevõtmisega mitte seotud; majanduslik kasu välistest teguritest; Ärikasum-ettevõtte tegevusest tulenev kasum Finantstulud- ja kulud- investeeringud, raha paigutus; raha pealt raha teenimine, nt aktsiate ostmine; raha kasutamise eest tehtud maksed, nt intress Dividendid- omakapitali jaotus Tulumaks-dividendidelt ja erisoodustuselt Kuluarvestuse olemus ja põhimõtted Kasutatakse juhtimisarvestuses, et langetada juhtimisotsuseid. Tegelikud kulud on need, mis on ...
16 · Dpp meetod - toote otsese kasumlikkuse meetod. Toodetele jagatakse kõik toodetega seotud kulud · Gmroi meetod - GMROI eesmärk on analüüsida varudega seotud küsimusi investeeringu tasuvuse seisukohast. Sellisel juhul võib varusid juhtida samamoodi nagu ülejäänud ettevõtet - keskenduda tuleb ainult kõige kasumlikematele gruppidele antud investeeringu korral. 17 · Kaizen kuluarvestus: kulude alandamine tootmisprotsessi pideva täiustamise teel, suure arvu ja suhteliselt väikeste parenduste teel (Kaizen-costing) kulude analüüsi objektiks ei ole toote konstruktsioon, vaid tootmisprotsess, kus igale tootmisüksusele määratakse kulude alandamise ülesanne, mille täitmine toetub tugevalt töölistele, nende analüüsidele ja ettepanekutele, sest neil on parimad kogemused pisitäiustuste tegemiseks;
klienditeenindusega seotud üksuste vahel. liigselt peab liigutama) 4. Süsteemi paindlikkus. Klienditeeninduse võime reageerida ettenägematutele juhtumitele. 7. Defektid Defektide tootmine ja defektide parandamine rasiakavad aega ja raha. 5. Teeninduse juhtimine. KAIZEN tegevuste operatsioonide vähehaaval täiustamine. Logistikateenuste osutamise areng jaotub 4 tasandisse vastavalt tehnoloogia arengule: Tegevusaegsed elemendid kindlustavad otseselt toote jaotuse kliendile: 1. 1PL (1950 1970) First Part Logistics ehk asutusesisene logistika. Sel ajajärgul tegi 1. Defitsiidi tase
tootlikkuse saavutamiseks. • Just-in-Time - materjalide tarnimine täpselt õigeks ajaks ning õiges koguses. • 5 miksi - küsi viis korda, miks juhtus probleem selleks, et jõuda juurpõhjuseni. • Väärtusahela kaardistamine - materjali ja informatsiooni voogude analüüs ning tuleviku visiooni loomine. • Kaizen - pidev püüdlemine täiuslikkuse poole; • 5S - normaalse olukorra eristamine ebanormaalsest visuaalse kontrolli (Sorteeri, Sea korda, Sära, Standardiseeri, Säilita) kaudu. • 7 raiskamist - seitse põhilist ressursside raiskamise allikat (praak, ületootmine, transportimine, ootamine, üleliigne ladu, üleliigsed liigutused, üleprotsessimine). 7
ning nende lahenduste elluviimise plaan. Lõpeb see protsess muudatuste juhtimise ning lahenduste elluviimisega. Rakendamisel lähtutakse põhimõttest, et seda tuleks teha väikeste eksperimentide kaupa, millele järgneb protsessimuudatus või lahenduse ümbertegemine. Sisuliselt ei muudeta standardseid tegevusjuhiseid enne on veendutud, 7 et need ka reaalselt midagi paremaks muudavad. Rakendamisel kasutatakse eksperimentide disaini (design of experiments), ohjekaarte, Kaizen Blitz üritusi, protsessi laboratooriume, simulatsioonid ja võrdlusanalüüse, testitakse hüpoteeside. Kontrollimise faasis lõpetatakse projekt ning antakse selle tulemused (näiteks uuendatud tegevusjuhised) üle protsessi omanikule. Tuuakse välja, mida on vaja teha tulevikus probleemi vältimiseks. Plaanide uuendamine, ohjekaartide kasutamine, protsessi veakindlamaks muutmine, tegevusstandardite väljatöötamine jms. Projekti lõpetamiseks:
LOGISTIKA ALUSED Logistika missioon tagada õigete kaupade ja teenuste kättesaadavus õigel ajal õiges seisundis õiges koguses õiges kohas õiglase hinnaga, et kindlustada kliendi rahulolu ja ettevõttele maksimaalne kasum. Õiglane hind on siis, kui kaup ära ostetakse! Logistika: 1) Rakenduslik tegevus, millesse on haaratud transport, laomajandus, klienditeenindus, turundus, arvestus ja infovahetus. 2) Osa ettevõtte juhtimisest, mis kindlustab kõikide teiste juhtmisfunktsioonide eduka töö. 3) Mõtteviis, mis võimaldab komplektselt vaadelda mitmesuguseid protsesse. 4) Teadusharu, mis uurib erinevaid meetodeid kasutades logistiliste protsesside toimimist ja sellega seonduvaid nähtusi, et luua metodoloogiline alus. Logistika arenguetapid 1) Tootjakeskne periood ...
edaslükkamine (postponement), varudepõhine tootmine, tellimuspõhine lõppkooste ja tootmine, tellimuspõhine tootedisain (1 küsimus). Paindlik tootmissüsteem ja erinevus traditsioonilisest tootmisest. Kulusäästliku tootmise (LEAN) taust: paindlik tootmissüsteem ehk Toyota tootmissüsteem lk165, just-in-time, kanban lk172, muda 180, 7 raiskamise liiki lk 180, 10 reegel, jidoka, tootmistakt, heijunka, pidev voog, kaizen, just-in-time tootmise mõju tarnijale, argumendid just-in-time tarneahela vastu. Tarneahela ajakulu hindamiseks vaadeldakse seda kui väärtusahelat. Analoogselt väärtust lisavateks ja mittelisavateks tegevusteks jaotamise põhimõtetele jaotatakse materjalide/kaupade tarneahelas viibimise aeg väärtust lisavaks ja mittelisavaks ajaks. Eesmärgiks on kaotada või vähendada väärtust mittelisavat aega tarneahelas.
KULUARVESTUS (OMAHINNA ARVESTUS) FJ-011 Cost accounting Loengukonspekt Koostanud Ülle Pärl, MA Tartu 2010 http://www.hkhk.edu.ee/reisikorraldus/otsesed_ja_kauds ed_kulud.html 1 http://www.hkhk.edu.ee/reisikorraldus/otsesed_ja_kaudsed_kulud.html............................1 ..............................................................................................................................................2 Kulude arvestuse põhimõisted.............................................................................................3 Kulude kogumine ja kulude jaotamine............................................................................3 Kulukäitur (kulumõjur) (cost driver)ja kulude juhtimine (cost management).................6 ...
uuendamise ja teadvustamise protsessi juhtimine (protsessi omanik on tippjuhtkond); · Kvaliteedisüsteemi regulaarse juhtkonna ülevaatuse ettevalmistamine ja tulemuste käsitamine; · Kvaliteedikäsiraamatu koostamine ja aktuaalne hoidmine. · Mõjusus (effectivness) planeeritud tegevuste teostatuse ja planeeritud tulemuste saavutatuse määr · Tõhusus (efficiency) Suhe saavutatud tulemuse ja kasutatud ressursside vahel · Kaizen kai = muutus zen = hea (paremuse poole) kaizen = pidev parendamine, täiustamine · Gemba tsehh s. o koht, kus inimesed loovad väärtust · Hoshin kanri poliitika "lahtiarutamine" erinevate tasandite töötajatele KVALITEEDIJUHTIMISE OLEMUS JA PÕHIPRINTSIIBID Kvaliteedijuhtimise eesmärgiks on kindlustunde suurendamine ühiskonnas sh klientidel; omanikel; juhtidel. Kvaliteedijuhtimine lähtub eeldusest, et olemi
suur variatsioon, siis pidev voog pole võimalik. 3. Seadmed peavad olema väga kõrge, peaaegu 100% uptime-määraga. Sisuliselt alati valmis töö tegemiseks. Kui seadmed tootmisrakus on aegajalt rivist väljas, siis ühe tüki voog pole võimalik. 4. Protsessid peavad olema võimelised skaleeruma taktiaega (kliendi nõudluse määra). Näiteks, kui taktiaeg on 10 minutit, siis protsess peab olema samuti valmis välja andma ühe ühiku iga 10 minuti tagant – stabiilsus. 47. Kaizen (pidev, kontrollitud areng) just-in-time tootmise mõju tarnijale. Kaizen refers to activities that continually improve all functions and involve all employees from CEO to assembly line. Rõhutab vajadust iga töö juures mõelda ja katsetada „kuidas saaks veel paremini“. Kõik, mis ei tööta, saab kerge vaevaga tagasi muuta. Suur kogus väikseid muudatusi annab kokku võimsa efekti. MÕJUD TARNIJATELE: Tarnijate kulude kasv
motiveerimisel. 1.Saavutamine – tung püstitada eesmärke, viia asju lõpuni ja alustada uutega, jõuda sihini, minna edasi, ületada raskusi. Inimene töötab jõudsamalt, ki ta tunnetab usaldust, vajab hinnangut tehtud tööle. Saavutus on olulisem kui tasu selle eest. Saavutustungiga juhid valivad endale asetäitjateks tehniliselt võimekaid inimesi. „Kui palju ma suudan teha?“Suur osa Jaapani majandusimest tuleneb saavutamistungist – kaizen: igaüks püüab pidevalt parandada kõike enda ümber. PAKKUDA UUSI VÄLJAKUTSEID 2.Sotsiaalsus – tung olla seotud teiste inimestega, sooviga osaleda tõhusas töögrupis. Inimene töötab motiveeritumalt, kui teda kiita hea suhtumise ja koostöö eest. Sellised juhid püüavad end ümbritseda sõpradega. Töö saab tehtud tänu kindlaksmääratud ülesannetele, tegevuse suunamisele ja järelevalvele. TÖÖPARTNER, MEESKONNATÖÖ 3
läbimisaja lõhe, tarneahela üleminekupunktid, edaslükkamine (postponement), varudepõhine tootmine, tellimuspõhine lõppkooste, tellimuspõhine tootmine, tellimuspõhine tootedisain. Paindlik tootmissüsteem ja erinevus traditsioonilisest tootmisest. Kulusäästliku tootmise (LEAN) taust: paindlik tootmissüsteem ehk Toyota tootmissüsteem, just-in-time, kanban, muda, 7 raiskamise liiki, 10 reegel, jidoka, tootmistakt, heijunka, pidev voog, kaizen just-in-time tootmise mõju tarnijale, argumendid just-in-time tarneahela vastu. Paindliku tootmissüsteemi arendas 1970. aastate keskpaigas lõplikult välja autotootja Toyota. Sageli on seda nimetatud ka toyota tootmissüsteemiks. Tänapäeva populaarsed säästilkuse ja nobeduse kontseptsioonid on TPS-i aspektide kohandused Läänemaade oludega ning info- ja kommunikatsioontehnoloogiate arengutega. Paindliku tootmise süsteeme
Logistika eksamiks 2019 Logistika olemus, osategevused, mõiste ajalugu, tähtsus ja tähtsustumine Terminit Logistika on äritegevuses kasutatud traditsiooniliselt materjalivoogude juhtimise kohta. Tõhus logistika pöörleb ümber viie põhiala – toodete liikumine, info liikumine, aeg/teenindus, kulud ja integratsioon. Logistikaprotsessi sisenditeks on materiaalsed, inim-, finants-, ja inforessursid. Logistika nõuab arvukate logistikategevuste juhtimist: plaanimist, teostamist ja kontrolli. Interdistsiplinaarsus- Logistika seondub erinevate erialadega - turundus, finantsjuhtimine, töö-operatsioonide juhtimine, IKT ja tehnikateadustega. Kvalifitseerunud logistikajuht peab olema pädev paljudes valdkondades: Majanduse põhitõed, Juhtimine, Finantsid, arvestus, Turundus, Tehnoloogia, inseneeria, IT, Seadused, rahvusvahelised normid, Keskkonnakaitse, Võõrkeeled, suhtlemine, Psühholoogia. Logistika missioon-...
Nullbaasilise eelarvestamise korral kõik tulu- ja kulumahud tuletatakse/arvutatakse nullist ehk eelmiste perioodide taset arvesse võtmata. Lisaks eristatakse ülevalt alla või alt üles eelarvestamist, vastassuunalist eelarvestamist, pideveelarvestamist, tulemuspõhist, kohanduvat, Kaizen, tegevuspõhist, sisendipõhist, väljundipõhist ning tulemipõhist eelarvestamist. Eelarvete puhul eristuvad jäik ehk staatiline eelarve ja paindlik ehk libisev eelarve. Ülevalt alla eelarvestamisel määrab juhtkond organisatsiooni järgmiste perioodide eesmärkidest tulenevalt allüksustele alameesmärgid ja rahalised vahendid.
Logistika olemus, osategevused, mõiste ajalugu, tähtsus ja tähtsustumine Logistika olemus Logistikal ei ole kindlat definitsiooni. Logistika sisu määratlemine sõltub sellest, kas rõhk asetatakse tootmisele, äritegevusele, üksikfirmale, mingile majandusharule või globaalsele optimeerimisele. Logistika kui teadusharu hõlmab järgmisi tegevusvaldkondi: 1)laotegevus 2)laovarud 3)veondus 4)info, tellimisprotsess, administreerimine 5)pakkimine 6)tagastused Logistika on : 1)mõttelaad, kompetentsus ja tegutsemisviis konkurentsivõime tõstmiseks 2)strateegia parema koha saavutamiseks turul 3)eelmainitud tegevusvaldkondade ühteliitmine 4)protsess, mis seob tarneketi osalised integreeritud tegevuseks Logistika osategevused 1) Nõudluse prognoosimine 2) Hankimine/ostmine – ettevõtte jaoks saab sissetulev kaubavoog alguse tellimusega ...
inseneripsühholoogia (human factors engineering). The Encyclopaedia Britannica käsitleb seda ergonoomika sünonüümina, seletades, et see tähendab füüsikaliste ja psühholoogiliste karakteristikute kasutamist inimesele vajalike seadmete ja süsteemide konstrueerimisel. Tänapäeval nende terminite kasutusalad ahenevad. Ameerika Ühendriikides nimetati Inim- tegurite Selts ümber Inimtegurite ja Ergonoomika Seltsiks. Lähedane mõiste Jaapanis on kaizen, mis tähendab parandamist. Tegeldakse töö kujundamisega (disainiga). Võetakse arvesse abinõude efektiivsust ja maksumust (Kumashiro, 1999). 4. Viimased aastakümned käesoleva sajandi 30. 40. aastatel öeldi enamasti madala tööviljakuse, praagi ja vigade puhul, et need "sõltuvad inimesest" lähemalt analüüsimata, kuidas nad sõltuvad ja mida tuleks teha olukorra parandamiseks. Hiljem kujunes arusaam, et uurima peab ka töölist, kes seadmeid
Kordamisteemad ärilogistika eksamiks Kõik alljärgnevalt toodud punktid on vähemal või rohkemal määral loengutest või seminaridest läbi käinud. Loendist leiad ka viited eksami jaoks kõige tähtsamale lugemismaterjalile: Ain Kiisleri ,,Logistika ja tarneahela juhtimine". Logistika olemus Logistika eesmärgiks on..... töötab kui sild..... Logistika on osa tarneahela protsessist, mille eesmärgiks on juhtida kauba/teenuse voogusid tarnijalt lõppkliendini kõige efektiivsemal meetodil, rahuldades samaaegselt lõpptarbija vajadused parimal viisil. Töötab kui sild nõudluse ja pakkumise vahel Kolm voogu materjalivoog, infovoog ja ajaline mõõde Ärilogistika eesmärk on tagada katkematu, nõudluse ja pakkumisega sünkroniseeritud voog. Mida parem on voog, seda vähem on seisakuid ning seda vähem on varude kuhjumist. Materjalid ja valmistooted jõuavad kohale õigel ajal ja järjestuses just sinna kus neid vajatakse. Hea infovoo tagajärjeks on läbipa...
any business, which is the real challenge of TPS. The Toyota Way is based on five core values that all workers from top management down to regular operators are expected to follow and live by in their day to day work (Bicheno J. and Holweg M. 2009): 1. Challenge to maintain a long-term vision and strive to meet all changes with the courage and creativity needed to realize that vision. 2. Kaizen to strive for continuous improvement. There is always room for improvement, perfection does not exist. 3. Genchi Genbutshu go see the problem, in other words, go to the source of problem. This is the belief that practical experience is valued over theoretical knowledge. You must see the problem to understand it. 4. Respect to make every effort to understand others, accept responsibility and build mutual trust (introvert and extrovert). 5
Mainori Kõrgkool Kvaliteedijuhtimine Quality Management (õppematerjal) Koostanud: dotsent Katrin Kreegimäe Tartu 2009 SISUKORD Sissejuhatus......................................................................................................................4 1. Kvaliteedi olemus............ ....................................................................................5 1.1.Toote kvaliteet..................................................................................................6 1.2.Teenuse kvaliteet..............................................................................................7 1.3.Protsessi kvaliteet.............................................................................................7 1.4.Erinevad vaated kvaliteedile.............................................................