TallinnaTehnikagümnaasium
Õpilasuurimuse ja praktilise töö ettevalmistamine ja hindamine
TALLINNA TEHNIKAGÜMNAASIUM
UURIMISTÖÖ JA PRAKTILISE TÖÖ METOODILINE JUHEND GÜMNAASIUMIÕPILASELE,
JUHENDAJALE JA RETSENSEERIJALE
( Haridus - ja teadusministri 12.10.2011.a määrus nr 62,
Põhikooli- ja gümnaasiumiseadus)
1.1.
UURIMISTÖÖ OLEMUS:
uurimistöö on uurimisprotsessi konkreetne tulemus ehk kirjalik aruanne, mis kajastab
õpilase oskust iseseisvalt mõelda ja sisaldab õpilase oma seisukohti. Uurimistöö on
eelkõige protsess ja töömeetod, mille käigus analüüsitakse uuritavat probleemi
süstematiseeritud ja asjakohaselt struktureeritud viisil. Õpilase uurimistöö on õpilase
poolt vabal valitud ainevaldkonnas ja õpetaja juhendamisel koostatud kirjalik uurimus,
mille juurde kuulub ka uurimistöö annotatsioon eesti ja inglise keeles. Õpilasel on
kohustus koostada retsensioon kaasõpilase uurimistöö kohta ja osaleda antud
uurimistöö kaitsmisel.
1.2. UURIMISTÖÖ STRUKTUUR:
1. tiitelleht , millele märgitakse kool, töö pealkiri ja liik, autori nimi, juhendaja nimi, töö
valmimiskoht ja aastaarv;
2. sisukord- ülevaade temaatikast ja ülesehitusest. Sisukord koosneb peatükkide,
alajaotuste jne pealkirjadest ning leheküljenumbritest;
3. sissejuhatuses piiritletakse teema, uuritavad probleemid, antakse ülevaade
analüüsitavast materjalist, sõnastatakse töö eesmärk ja ülesehituse põhimõtted;
4.ülevaade uurimisainesest;
5. ülevaade kasutatud meetoditest ja materjalidest ;
6. tulemused ja arutelu;
7. kokkuvõte annab hinnangu, kas tõstatatud probleem leidis lahenduse ja millised on
uurimuse põhilised tulemused;
8. kasutatud kirjanduse loetelu - esitatakse ainult töös viidatud allikad;
9. eesti- ja ingliskeelne resümee- antakse terviklik lühiülevaade kogu tööst;
10. lisamaterjal - esitatakse töö põhiosa täiendav või illustratiivne materjal (näiteks
tabelid,
joonised,
skeemid ,
diagrammid ,
kaardid,
dokumentide
koopiad,
ankeetküsitlused jms).
TallinnaTehnikagümnaasium
Õpilasuurimuse ja praktilise töö ettevalmistamine ja hindamine
1.3. UURIMISTÖÖ KOOSTAMISE ETAPID:
1. tutvumisetapp- 10.klass I poolaasta
a) ainevaldkonna valik
b) uurimisülesande leidmine
c) varasemate uurimistulemustega tutvumine
d) uurimisülesande täpsustamine
2. planeerimisetapp-10.klass II poolaasta
a) uurimisprobleemide püstitamine
b) uurimismeetodi valik
c) andmete kogumine, töötlemine ja analüüsi planeerimine
d) tööplaani koostamine
3. teostuse etapp-10.klass II poolaasta ja 11.klass I poolaasta
a) informatsiooni kogumine
b) informatsiooni töötlus ja analüüs
4. uurimisaruande kirjutamise etapp- 11.klass II poolaasta
a) uurimisaruande kirjutamine
2.1.
PRAKTILISE TÖÖ OLEMUS:
praktiline töö on õpilase või õpilaste poolt õppekava raames loodud teos,
õpilasfirma, tehnoloogiline lahendus, õppematerjal või projekt ja selle kirjalik
kokkuvõte. Kirjalik kokkuvõte avab praktilise töö tausta , lähtealused ja eesmärgid
ning kirjeldab kontseptuaalset lahendust , töö aktuaalsust, tööprotsessi ja töö
tulemust.
2.2.
PRAKTILINE TÖÖ VÕIB OLLA:
1. Õppematerjal (õpik, töövihik, audio-, audiovisuaalne ja elektrooniline õppematerjal,
ülesannete, lüümikute, tekstide, temaatiliste piltide kogu jms),
2.
Õppekava
raames
loodud
tehnoloogiline
lahendus
(infotehnoloogiline,
arhitektuurne jms tehnoloogiline lahendus),
3. Õpilasfirma (idee leidmine, juhtide ja nime valimine, äriplaani koostamine,
õpilasfirma registreerimine, õpilasfirma tegutsemine,m õpilasfirma lõpetamine ja
lõpparuande koostamine, õpilasfirma esitlus),
4. Projekt (konverentsi, konkursi, kontserdi, näituse, võistluse, õppekäigu vms
organiseerimine )
5. Teosed (teosed, millele tekib autoriõigus, vt Autoriõiguse seadusest § 4, lg 3)
TallinnaTehnikagümnaasium
Õpilasuurimuse ja praktilise töö ettevalmistamine ja hindamine
2.3. PRAKTILISE TÖÖ KIRJALIKU KOKKUVÕTTE STRUKTUUR:
Tiitelleht
Sissejuhatus: praktilise töö tausta avamine , lähtealused ja eesmärgid;
Töö ülevaade: kontseptuaalse lahenduse kirjeldus, töö aktuaalsus, tööprotsess, töö
tulemus
Kokkuvõte: hinnang sissejuhatuses püstitatud eesmärkide saavutamise kohta ning
tehakse ettepanekuid idee edasiarendamiseks või paremateks lahendusteks;
Kasutatud allikate loetelu
Lisad (fotod, salvestused vms)
3. VIITAMISE JA VORMISTAMISE NÕUDED
Töö
vormistatakse
arvutitrükis
1,5-intervallise
reavahega,
12-punktilise
tähesuurusega, TimesNewRoman`i kirjas.
Uurimuse ligikaudne maht on 20 lehekülge.
Viitamine -
tekstisisesed viited pannakse sulgudesse refereeringu või tsitaadi lõppu, näiteks:
(Langemets 1998:75). Tekstisiseses viites märgitakse autori nimi, teose ilmumise
aasta ja leheküljenumbrid.
Joonealuses viites kasutatakse numbrilist üldindeksit, miks pannakse tsitaadi või
refereeringu lõppu. Viidatud teose andmed esitatakse lehekülje lõpus joone all
varustatuna sama ülaindeksiga, näiteks: Loomisest ja lugemisest on käsitlusi ilmunud
juba varemgi.¹
------------------------
¹ E.Köst, Loomine ja lugemine. Loomine. Tallinn: Eesti Raamat, 1986, lk 8.
Mõlema viitamissüsteemi korral peab uurimuse lõpus olema kasutatud kirjanduse
loetelu, milles tähestiku järjekorras esitatakse kõigi uurimuses viidatud tööde
bibliograafilised andmed.
Autori järgi: Autor. Pealkiri: Alapealkiri. Ilmumiskoht: Kirjastus, ilmumisaasta.
Viidatud leheküljed.
Pealkirja järgi: Pealkiri. Ilmumiskoht: Kirjastus, ilmumisaasta. Viidatavad leheküljed
või märksõna.
Artikli viide : Autor. Artikli pealkiri – Kogumiku pealkiri. Ilmumiskoht: Kirjastus,
ilmumisaasta. Viidatud leheküljed.
NÄIDE:
P.Hartnoll, Lühike teatriajalugu . Tallinn: Eesti Raamat, 1989.
P.Kruuspere, Merle Karusoo dramaturgina. – Vikerkaar 1987, nr 3, lk 43-47.
E.Köst, Loomine ja lugemine. Loomine. Tallinn: Eesti Raamat, 1986, lk 8.
TallinnaTehnikagümnaasium
Õpilasuurimuse ja praktilise töö ettevalmistamine ja hindamine
Internetist võetud allika viide märgitakse järgmiselt:
Haridus- ja teadusministeeriumi kodulehekülg. Õppimine kolmandast viienda eluaastani.
Külastatud 13. septembril, 2011, aadressil www.hm.ee/index.php?046333& print =1
4. KOOLITÖÖTAJATE, SH JUHENDAJA JA RETSENSENDI ROLL
Arendusjuht
• Juhend– ja korralduslike materjalide täpsustamine
• Tähtajalise ajakava väljatöötamine ja selle jälgimine
• Kollokviumide ettevalmistamine
• Kaitsmiseks vajalike materjalide ettevalmistamine
Haridustehnoloog
• Infotehnoloogiline tugi (uurimistööde arvutiga vormistamise nõustamine)
• Valitud õpikeskkonna haldamine
• Valminud uurimistööde elektrooniline vastuvõtt
Õpetajad ja kooli töötajad
• Uurimistööde juhendamine ja retsenseerimine
• Emakeele ja inglise keele õpetajad: uurimistöö resümee koostamise
juhendamine ema- ja võõrkeeles
Uurimistöö juhendaja peamine kohustus on koostöös töö autoriga reaalselt
teostatava ja kaitsmiseks sobiliku teema formuleerimine. Juhendaja aitab
määratleda uuringu põhiprobleemid ja metodoloogia ning töö etapid ja stuktuuri.
Juhendaja juhendab uurimuse praktilist läbiviimist, vastab uurimistöö käigus ja
koostamisel üles kerkivatele küsimustele, abistab õpilast vajalike allikate leidmisel.
Juhendaja otsene ülesanne ei ole töö keeleline toimetamine ega stiililiste või
grammatiliste vigade parandamine.
Juhendaja veendub, et uurimistöö on vastavuses TTG uurimistööle esitatud nõuetele,
annab suulise loa kaitsmisele esitamiseks ning osaleb uurimistöö kaitsmisel.
Valikkursuse „Uurimistööde alused“ juhendaja
• Valikkursuse „Uurimistöö alused“ läbiviimine 35 tunni ulatuses (auditoorsed
loengud 20%, e-õppevormid 70%, individuaalne juhendamine 10%)
• Konsultatsioonide andmine töö vormistamise osas
TallinnaTehnikagümnaasium
Õpilasuurimuse ja praktilise töö ettevalmistamine ja hindamine
Retsensendil tuleb hiljemalt päev enne kaitsmist saata lõpetajale, juhendajale ja
hindamiskomisjoni esimehele kirjalikult oma arvamus tööst.
Retsensendi osalemine kaitsmisel on soovitav . Kui ei saa kaitsmisel osaleda, peab
retsensioonis sisalduma ettepanek töö hinde kohta. Üleskerkivate probleemide puhul
pöörduda töö juhendaja poole. Retsensendi ülesandeks on anda tööle objektiivne
hinnang ning teha konkreetne ettepanek töö hinde osas kehtivas hindamissüsteemis.
Retsensent arvestab retsensiooni koostades:
•
teema aktuaalsust ja piiritletust;
•
eesmärgipüstitust ja uurimisülesandeid (nende selgus, realiseeritavus jne);
•
töö ülesehitust ( terviklikkus , tasakaalustatus , loogilisus);
•
erialakirjanduse tundmist, selle piisavust, seotust empiirilise materjaliga ;
•
valitud uurimismetoodika sobivust ja esitamise selgust, kasutatud empiirilise
materjali piisavust ja usaldusväärsust;
•
töö sisu, hüpoteeside ja väidete esitamise ning nende testimise korrektsust, töö
tulemuste vastavust püstitatud eesmärgile ja uurimisülesannetele;
•
töö originaalsust, töö autori oma panuse olemasolu ja selle taset;
•
uurimistöö põhjal tehtavaid üldistusi ja järeldusi, nende argumenteeritust;
•
viitamise ja vormistamise (sh tabelid-joonised ja nende kirjeldus) korrektsust;
•
keelelist korrektsust.
5. HINDAMISE PROTSEDUUR
hinnatakse järgmisi valdkondi:
a) sisu, sh uurimistöö vastavust teemale , seatud eesmärkide saavutamist,
meetodite valikut ja rakendatust (30 % lõpphindest),
b) vormi, sh referatiivse ja uurimusliku osa tasakaalu, töö liigendatust,
vormistamisnõuete täitmist, tööd allikatega ning keelelist korrektsust ja
eneseväljendusoskust (30 % lõpphindest),
c) protsessi, sh planeerimist, tähtaegadest kinnipidamist ja kontakti juhendajaga
(20 % lõpphindest),
d) avalikku esinemist ehk kaitsmist (20 % lõpphindest).
Kaitsmise protseduur:
- õpilase kaitsekõne
- retsensiooni ärakuulamine ja küsimustele vastamine
- ülddisskussioon (komisjoniliikmete ja teiste kohalviibijate küsimused)
- juhendaja annotatsiooni esitamine uurimistöö kohta
- õpilase lõppsõna.
TallinnaTehnikagümnaasium
Õpilasuurimuse ja praktilise töö ettevalmistamine ja hindamine
Kaitsekõne pikkus 7 minutit, seda toestab slaidiesitlus:
- teema valiku põhjendus
- uurimusküsimus/uurimistöö hüpotees ja eesmärk
- meetodi(te) ja ülesehituse tutvustus, vajaduse korral põhjendamine
- lühike sisuülevaade
- töö kokkuvõte: milleni jõuti, kas eesmärk sai täidetud.
6. LISAD
Resümee: sisaldab lühidalt seda, mida on eelnevalt töös käsitletud, resümee annab
tervikliku lühiülevaate kogu tööst: mis oli uurimisprobleem , mida uurimistöö autor tegi
selle lahendamiseks; eesmärkidest lähtuvalt kirjeldatakse lühidalt tulemusi ning tuuakse
välja järeldused; kõik kokkuvõttes kirjeldatu peab olema eelnevalt töös käsitletud, selles
osas midagi uut juurde tuua ei tohi – mitte üle 1800 tähemärgi.
TallinnaTehnikagümnaasium
Õpilasuurimuse ja praktilise töö ettevalmistamine ja hindamine
Tiitellehe vormistamise näide:
Tallinna Tehnikagümnaasium
Pealkiri
Uurimistöö/praktiline töö
Õpilase nimi
Klass
Juhendaja nimi
Tallinn 2012
Tartu Emajõe Kool ÕPILASUURIMUSE JA PRAKTILISE TÖÖ KOOSTAMISE JA VORMISTAMISE JUHEND Tartu 2015 Sisukord SISSEJUHATUS................................................................................................................................ 4 1. UURIMUSTÖÖ KOOSTAMINE .............................................................................................. 5 1.1. Uurimustöö olemus ................................................................................................................. 5 1.2
Tartu Kristjan Jaak Petersoni Gümnaasium ÕPILASUURIMUSE JA PRAKTILISE TÖÖ JUHEND Tartu 2017 SISUKORD SISSEJUHATUS..................................................................................................................................... 3 1. ÕPILASUURIMUS JA PRAKTILINE TÖÖ TARTU KRISTJAN JAAK PETERSONI GÜMNAASIUMIS ................................................................................................................................. 4 1.1. Õpilasuurimuse või praktilise töö eesmärgid .....................................
TALLINNA TÄISKASVANUTE GÜMNAASIUMI LÕPUTÖÖDE KOOSTAMISE JA VORMISTAMISE JUHEND SISUKORD SISSEJUHATUS ........................................................................................................................ 3 1. LÕPUTÖÖ KOOSTAMISE JA ESITAMISE KORD ........................................................... 3 1.1. Uurimistöö ....................................................................................................................... 3 1.2. Praktiline töö ................................................................................................................... 4 1.2.1. Tööpraktikale esitatavad lisanõuded ........................................................................ 5 1.3. Lõputööle esitatavad eetilised nõuded ............................................................................. 5 1.4. Kooli kehtestatud lisareeglid ......................................................................................
Juhendmaterjalid koolidele 2 SISSEJUHATUS Maie Soll Õppekava talitus Haridus- ja Teadusministeerium 2010.a. jõustunud Põhikooli- ja gümnaasiumiseadus ja Gümnaasiumi riiklik õppekava toovad muudatused gümnaasiumi lõpetamise tingimustesse. Muutub kohustuslike eksamite arv, kuid lisaks sellele peab õpilane olema koostanud ka õpilasuurimuse või praktilise töö ja sooritama õppesuunast tuleneva koolieksami. Paljudes Eestimaa koolides on üsna pikk traditsioon nii õpilasuurimuste läbiviimisel kui ka praktiliste tööde tegemisel. Praktiliste tööde koostamise ja kaitsemise kogemused on enamasti koolidel, kus õppesuundadeks on olnud kunst, muusika, majandus jms. Valitud õppesuunal töö teostamise nõude sisse viimisega on antud õpilastele võimalus näidata, missugused teadmised ja oskused on valdkonnas omandatud
Uurimistöö kirjutamise ja vormistamise juhend Tartu Gümnaasiumi õppekava järgi on üks eksami sooritamise vorme õpilase kirjutatud teaduslik töö, mille eesmärgiks on omandada: · teadusliku kirjandusega töötamise kogemus; · teaduslik väljendusoskus; · vormistusoskus. Gümnaasiumi eksamitöö on uurimistöö, mis on oma laadilt uurimus, mille tunnused on: · teoreetiline taust (kokkuvõte seni uuritud materjalist antud teema kohta); · erinevate uurimismeetodite kasutamine; · uurimistulemuste analüüs ja järeldused. 7.-9. klasside ja 10.-11. klasside eksamitöö võib olla ka referaat, mis on kokkuvõtlik teaduslik ülevaade mingist probleemist või teemast. Uurimistöö on pikaajaline protsess. Üht teemat on võimalik uurida või edasi arendada mitu aastat
Tallinna Järveotsa Gümnaasium TALLINNA JÄRVEOTSA GÜMNAASIUMI UURIMISTÖÖDE KOOSTAMISE JA VORMISTAMISE JUHEND Koostanud: Chris-Evelin Luik Tallinn 2009 Sisukord SISSEJUHATUS..................................................................................................................... 3 1.MÕISTED, KASULIKUD ALLIKAD....................................................................................... 4 2.UURIMISTÖÖ EESMÄRGID...............................................................
Võru Kesklinna Gümnaasiumi uurimistööde koostamise juhend Juhendi koostamisel on kasutatud Eesti Ajalooõpetajate Seltsi ja Tartu Descartesi Lütseumi juhendeid Uurimistöö on kõige kasulikum praktilise väljundiga õppetöö vorm Soovitusi uurimistöö koostamiseks 1. Mis on uurimistöö? Uurimistöö on uurimusliku protsessi konkreetne tulemus- kirjalik aruanne sellest, mida uuriti, kuidas uuriti ning millised on järeldused ja tulemused, milleni töö käigus jõuti; protsess ja töömeetod, mille käigus analüüsitakse uuritavat probleemi süstematiseeritud ja asjakohaselt struktureeritud viisil. Uuring - lühiajaline v. ühekordne andmete kogumine, piiratud mahuga uurimisülesanne. Uurimus - trükis ilmunud v. kirjalik uurimistöö.
Tallinna Laagna Gümnaasium Tiitellehe näidis Mati Allik 12.c klass HELID JA VÄRVID MATI UNDI TEOSTES Uurimistöö Juhendaja: õpetaja Maret Mets Tallinn 2009 Sisukord SISSEJUHATUS ............................................................................................................................. 3 1. ÜLDISED ANDMED UURIMISTÖÖ KOHTA..................................................................... 4 2. TÖÖ KOOSTAMISE ETAPID ............................................................................................... 5 3. TEEMA VALIK ............................
Kõik kommentaarid