põhjustavad organismi seesmised tegurid, instinktid, mida vallandavad välisärritajad Suguühe e suguakt e koitus inimeste lähedane suhe, kus mehe suguti viiakse naise tuppe ja sellega kaasnevad erutus ja hingelised seksuaalsed tunded (K.Kõiv) Erogeenne suguiha tekitav; erogeensed piirkonnad väljaspool suguelundeid (huuled, rinnad jne), mille puudutamine või ärritus tekitab suguiha, sekundaarsed erootilised piirkonnad Erootika armuelamuste valdkond, armastusse puutuv, armu- ja suguelu Sooindentsus gender, mitte sex; sotsiaalsed faktorid, mis mõjutavad sooidentsuse kujunemist, teadlikkus oma mehe- või naiselikkusest Soorollid käitumisviisid, mida ühiskonnas seostatakse ühe või teise sooga; meestelt või naistelt ühiskonna poolt oodatav sobiv käitumine Soostereotüübid lihtsustatud ettekujutus inimesest, mis lähtub vaid tema soolisest kuuluvusest; käitumine, mida peetakse tüüpiliseks meestele või naistele;
· Inimühiskonna arenedes toimus üleminek järgmisele kooseluvormile.Paarabielule (polügaamiale),Üks mees abielus mitme naisega(polügüünia),või üks naine mitme mehega(polüandria). · Aastatuhandete jooksul on monogaamia pidevalt muutunud ja arenenud.Algul polnud mehe ja naise omavaheline sobimine tähtis,vaid viljakus. · Tänapäeval näeme,et esikohal on tunded ja sobivus. Perekonna ülesanded ja vormid · Ühiselu kindlustamine ja seksuaalsuse kontroll · Pereliikmete tööjaotus · Laste kasvatamine lähedase kooseluõhkkonnas · Järgnevale sugupõlvele kultuuri õpetamine Perekonnas on 3 funktsiooni: · Majanduslik · Psühholoogiline - psüühilise kindlustunde tagamine · Taastootev inimene taastab oma energia Lapseeas vajab inimene perekonda,sest elulised oskuse omandatakse esimese 5 -10 eluaasta jooksul. Nooruki eas kaugened noor inimene näiliselt perekonnast,et kogeda ja luua oma
Raamatu „Armastus! Tead, see on olemas!“ analüüs Raamat „Armastus! Tead, see on olemas!“ on Rootsi kooliõpetajatele mõeldud lisamaterjal. Raamatu eesmärk on anda ülevaade, kuidas seksuaal- ja suhetealast kasvatust läbi viia ning anda juhtnööre, kuidas see praktikas võiks toimuda (Centerwall 1996: 7). Raamatus öeldakse, et koolis ei ole ühtegi teist nii hella teemat, kui seksuaalsus ja isiklikud suhted. Nende teemade käsitlemisel tuleb olla väga delikaatne ja taktitundeline. Huvitav oli lugeda, et juba selle raamatu ilmumise ajal kutsuti Rootsit mutikultuurseks ühiskonnaks. Praeguseks ajahetkeks on elu väga kiiresti edasi arenenud ja kultuuride mitmekesisus on oluliselt suurenenud. Kultuurilised erinevused on jõudnud tänu pagulaskvootidele ka Eestisse. Sellest tulenevalt on raamatus käsitletud teema kultuurilistest
kallale karata, mitte et see oleks välistatud, vaid naine võib sajatada mehele paar kangemat sõna. Viimane nendest ei pruugi aga sellest aru saada, sest tema arust on see loomulik jätta asjad sinna, kus ta teab täpselt, kus see asub. Selle koha pealt saavutab naine tavaliselt üleoleku sundides meest korrastama ära selle, mis on jäänud lohakile. Otseloomulikult selline käitumine mehe lootusi ei rahulda, aga ei soovita ka naisega tülli minna. 4 SUGUDE ERINEV SEKSUAALSUS Kuigi tänapäeval toimub sugude seksuaalsuse pidev lähenemine ning sotsiaalsed ja hingelised asjaolud reguleerivad bioloogilist faktorit, ei tähenda see kaugeltki, et naiste ja meeste suhetes poleks probleeme. Probleeme on palju, eeskätt seetõttu, et naise ja mehe bioloogilis-erootilised vajadused on küllaltki erinevad ja vastuolulised. Sugude erinev seksuaalsus ja selle mittemõistmine tekitab pingeid nii ühiskonnas tervikuna, kui ka üksikisiku tasandil. Pinged ja
rikastavad ja arendavad isiksust, isikutevahelist suhtlemist ja armastust. Seega mõiste seksuaalne tervis kätkeb endas positiivset suhtumist inimese seksuaalsusesse. · PPL ja ST ja RT = kontrolli suurenemine enda üle, tervemad järglased, majanduslik tõus, mehe ja naise parem tervis, teadmiste suurenemine ja uurimustööd ja haridus, emotsionaalne heaolu täiskasvanul ja lapsel · Mõningad seksuaalsuse käsitlused: o Biopsühholoogiline seondub tunded, fantaasiad, psühholoogilised reaktsioonid jne o Biopsühhosotsiaalne - Seksuaalsus kui inimese loomuomane tunnus, mis väljendub inimese kehaehituses ja talitluses, mõtte ja tundemaailmas, käitumises ning mille eesmärk on liigi säilimine järglaste saamise kaudu. o Psühhoanalüütiline Kõik naudinguga seotud on seksuaalne. Loomult
Jakob Westholmi Gümnaasium 9. b Hannastiina Villand Inimese seksuaalsus Referaat Õpetaja Rando Kuustik Tallinn 2012 Sisukord Sissejuhatus..........................................................................................................................................2 Seksuaalsuse mitu palet........................................................................................................................3 Mis on seksuaalsus?...........................................................................
Jakob Westholmi Gümnaasium 9. b Hannastiina Villand Inimese seksuaalsus Referaat Õpetaja Rando Kuustik Tallinn 2012 Sisukord Sissejuhatus..........................................................................................................................................2 Seksuaalsuse mitu palet........................................................................................................................3 Mis on seksuaalsus?...........................................................................
Asukoht+aasta 2 Sisukord Sisukord...................................................................................................................................... 3 Sissejuhatus.................................................................................................................................4 1. Üldiselt erootikast................................................................................................................... 5 2. Seksuaalsus............................................................................................................................. 6 3. Suguelu....................................................................................................................................7 3.1 Suguelu riskid....................................................................................................................... 8 3.2 Suguhaigustesse nakatumine...........................................................
majandust, kultuuri ja isegi intiimelu. Kindlaks kujunenud moraalsed väärtused ning normid muudavad maailma kaootiliseks, sest viimasel ajal leidub aina rohkem inimesi, kes püüavad tõestada nii endale kui ka teistele, et nad erinevad teistest, tehes vahel isegi rumalaid tegusid. Stereotüübid on tunginud sügavalt inimellu. Tänapäeval ei suuda me ilma stereotüüpideta oma elu ette kujutada. Siiski - mõningates sfäärides oleks vaja korrigeerida olemasolevaid norme. Näiteks nagu seksuaalsus. Seksuaalsus on inimese jaoks väga oluline ja väärtuslik tunne ning seda ei tohiks alahinnata ning summutada ühiskonnas eksisteerivate normide tõttu, muidugi välja arvatud juhul, kui see väljub moraalse eetika raamidest. Stereotüüpne mõtlemine pidurdab isiksuse arengut, takistab eneseteostust ühiskonnas, pärsib inimvajaduste rahuldamist. Mitterahuldamise tagajärjeks võib inimene kaotada ennast ühiskonnas ning muutuda agressiivseks ning sisemiselt rahutuks ning rahuldamatuks.
annab suhtele energiat. Ma arvan, et Sternbergi komponendid toimivad vaid abielus olevate inimeste puhul, sest enam-vähem ideaalne abielu on siis, kui lähedustunne, pühendumine ja kirg on 100% mõttes. Nagu ma enne juba mainisin siis vabaabielus aga tundub, et pühendumine pole täielik, kuna ei astuta sammu, et kirjutada alla lepingule, mis peaks olema igavene ehk kuni surm neid lahutab. Seksuaalsuse teema võib tekitada vastuolulisi tundeid. Ühest küljest on seksuaalsus niivõrd loomulik elu osa, et sellest ei olegi justkui midagi rääkida. Teisalt on seksuaalsusega seotud palju küsimusi, millele inimene on püüdnud läbi aegade vastuseid leida, et paremini mõista nii ennast kui partnerit – püüelda õnnelikuma suhte poole. Kolmandaks on seksuaalsus midagi nii isiklikku ja intiimset, et osas ühiskondades puuduvad sobivad sõnad, et nendel teemadel üldse arutleda.
PIRITA MAJANDUSGÜMNAASIUM Nimi 10.a Seksuaalne identiteet Referaat Pirita 2017 Sissejuhatus Seksuaalne identiteet on inimese seksuaalsuse ja seksuaalse suunitlusega seotud minapilt, mis kujuneb suhetes sotsiaalse keskkonnaga.1 Elu jooksul võib su seksuaalsus muutuda mitu korda. Nooruses puutud sa kokku sooidentiteediga kus sa õpid tundma kas sa oled poiss või tüdruk. Kõige tavalisem ja levinum tüüp on tänapäeval heteroseksuaal, mis tähendab, et ta tunneb seksuaalset ja romantilist tõmmet vastassoo vastu. Püüan lugeja panna mõtlema sellest miks ühiskonnas halvustatakse geisi ja lesbisi ning toon välja mis erinevaid liike armastusi saab veel olla. 1 https://et.wikipedia.org/wiki/Seksuaalne_identiteet
Inimeseõpetus 31.01.2014 Armastuse teooriad: Zick Rubin - Ameerika psühholoog. Ta eristab oma teoorias sõpruse ja armastuse ning kirjeldab mõlemat läbi kolme faktori. Sõpruse faktorid: - austus üritatakse suhelda mitte teist poolt alandades - imetlus teises inimeses on mingid omadused või isiksusejooned, mis on paremad kui minus endas - sarnasus otsitakse ja leitakse, et meil on palju sarnaseid joonid, huvisid ja väärtushinnanguid Armastuse faktorid: - füüsiline lähedus koos olemine ühes ruumis, tahetakse selle inimesega kogu aeg koos olla - altruism teise heaks käitumine iseennast unustades - austus võetakse teda nii nagu ta on positiivsete kui ka negatiivsete omadustega. John Alan Lee Kanada psühholoog, kes toob välja kuus armustiili, millest olm on põhistiilid ja 3 on lisastiilid. Armastusstiil käib suhte juurde. Erinevates suhetes sama inimene võib kasutada erinevaid stiile. Põhistiilid: - eros armastus esimesest silmapilgust
Seksuaalfantaasia on midagi sellist, mida inimene oma mõtetes uuesti läbi teeb, aga siiski uuest vaatenurgast. Fantaasia üheks tunnusjooneks on, et see ei sarnane kunagi täielikult tegelikkusega. Unenäost eristab seksuaalfantaasiat teadlikkus fantaseerides on inimene täiesti teadvuslikus seisundis. Seksuaalfantaasiates on alati midagi salajast, privaatset ja intiimset. Võib isegi öelda, et fantaasiad on erootika kõige salajasem teema. Enamik meist ei paljasta oma fantaasiaid partnerile ega parimale sõbrale. Osa seksuolooge on seisukohal, et parimat fantaasiat ei saagi paljastada, sest siis võib see kaotada oma mõju. Fantaasia teostumine tegelikkuses võib osutuda suureks pettumuseks või siis võib fantaasia jääda partnerile täiesti mõistetamatuks. 2
Skaudiliikumine, sõjaväed, massiline kehakultuuri buum. „Meestest tõelised mehed teha.“ Heterostereotüübid suhtuvad teistesse stereotüüpidesse rassistliku suhtumisega. Ühiskonna ja indiviidi võiduks oleks see kui inimesed ei vaataks seda, et kes millist mehelikkust konkreetselt esitab vaid seda, et kui terve, haritud, töövõimeline ja enda eluga rahul on inimene. 2 peatükk- naiselikkus, mehelikkus ja seksuaalsus talupojakultuuris o Pole olemas maailmas ühtset ja kõikjal kehtivat arusaama „õige“- st mehelikkusest ja naiselikkusest ning ei kehti „normaalset“ seksuaalset käitumist ning „hälbivat“. o Tänapäeval märgatakse ebasobilikke ja sobilikke käitumisi, mis puhul liigsete žestide puhul arvatakse, et tegemist on homoseksuaalsusega. Eesti talupojakultuuris oli naiste elu enam reeglistatud kui meeste oma ning naiste
Lapsel endal on selles vanuses tegelikult ükskõik, mis värvi sipukad tal jalas on. Esmane sooteadvus (arusaam oma soolisest kuuluvusest) hakkab välja kujunema 2.-3.eluaastal, lõplikult kujuneb see välja 5.- 6.eluaastaks (poiss ei ole enam nõus panema roosasid sukapükse jalga, sest see on "plikalik"). Laps hakkab omandama soorolli (tüdrukud mängivad ema, poisid sõda ning mõlemad huvituvad ka enam oma soost lapsevanema tegevusest). Seksuaalsus Mehed ja naised erinevad oma seksuaalkäitumise poolest. Seksuaalse aktiivsuse kõrgperiood meestel on 20.eluaastate paiku, naistel 35.-40.eluaastate paiku ja kestab kliimaksini. Eelmise sajandi alguses sokeeris Sigmund Freud maailma väitega, et laps on seksuaalne olend. Lapse puhul on seksuaalsus platooniline (nn platooniline libiido), peamine on lähedussoov, meeldivus. Puberteedieas lisandub alles seksuaalne nüanss (erootilised kujutelmad jne), areneb välja erootiline libiido
Mart Oder SEKSUAALELU Kirjand Kuressaare 2008 Üks oluline ja siduv moment on kindlasti seksuaalelu. Seda kogeb iga abielupaar ja tänapäeval ka paljud lapsed. Seksuaalelu algab tänapäeval juba noores eas. Seda toimub juba 14 kuni 17 aastaste vahel. Meie strateegia on julgustada teismelisi viivitama varase seksuaaleluga ja kasutama rasedusvastaseid vahendeid seksuaalse aktiivsuse saavutades. Tänu mitmetele arengutele elab suur osa inimesi juba kaugelt üle keskea, sageli elatakse kõrge vanuse - kaheksakümnendate, üheksakümnendate eluaasteteni, veel enamgi. Küsimus on kuidas elada kõrge vanuseni võimalikult tervelt harmooniliselt ja täisväärtuslikult. Mida priskem mees, seda suuremad on hormonaalsed muutused ning viletsam seksuaalelu. Uuringu läbiviijate arvates on võimalik tüsedate meeste oluk
Tartu Ülikool Usuteaduskond Kaiti Vasiljeva MAAGIA JA SEKSUAALSUS TANTRISMIS Kodutöö Tartu 2011Sisukord Sissejuhatus........................................................................................................... 3 1.Maagia igapäeva elus ja seos seksuaalsusega....................................................6 2.Vadžrajaana ehk tantrismi olemus......................................................................7 3.Tantrad kui maagilised salaõpetused.............................
ja kogemusi hangitakse iseseisvalt perekonnast sõltumatult. Eestlane on suhteliselt tagasihoidlik ja häbelik tunnete ja seksuaalteemadel vestlema. Seepärast ka perekonnasiseselt sellest väga ei räägita. Need nüansid loovad aga pigem suurema uudishimu noorele antud teemast rohkem teada saada. Samas ei ole ka mingit hirmu avalikkuse ees, va haigused ja kriminaalsed juhtumised, ennast väljendada. Ka need probleemid on piisavalt hästi tänapäeval noortele teavitatud. · Noorte seksuaalsuse vabavolilise käitumise aksepteerimine Seksuaalsuse väljendamine noorte seas on väga loomulik ja igapäevane nähtus. Tugevate tunnete varjamine on pigem palju raskem. Vajatakse pidevat lähedust ja koosviibimist. Minu arvates on täiesti normaalne ja tore vaadata kuidas noorpaar tänaval käst kinni käivad või üksteise kaisus kuskil pingil istuvad. Veidi rohkem küsitav on avalikus kohas musitamine või suudlemine. See võib tekitada mõnel pealtnägijal mitte just kadedust,
kaselt, haavalt, kuuselt, lepalt, kaevult ja merelt. Keegi pole nõus teda aitama, ja nii Mai läks angerjaks mereje. Lauludes väljendub ka poja kui väärtusliku tööjõu eelistamine tütrele. Tarvastu rahva laulus ,,Tütar vette" läheb ema vastsündinud tütart uputama, sest esa käsk viia vesile, / veli laske laine'esse, kuna tütrest polnud maja pidamises kasu loota. Keskaegne suhtumine seksuaalsusesse oli kahene. Ametlik kristlik moraal hindas askeesi ja mõistis hukka nii seksuaalsuse kui himud. Suguelu õigustas ainult vajadus sugu jätkata. Seksuaalsust piirati rangete keeldudega astuda vahekorda paastude ja pühade ajal. Askeesi kõrval eksisteeris aga nn karnevalikultuur*, mis lubas seoses mõnede pühadega alasti keha näitamist ja tunnete avalikku väljendamist. Igapäevaelus võis tajuda nende kahe vastandliku kultuuri segu: elati tihedasti koos väikestes ruumides, privaatsuseks polnud võimalust, keha funktsioone ei varjatud tegelikkuses ega vestlustes
· Vägistajad on arad, mitte kedagi usaldavad, sotsiaalselt kohanematud ning sadistlike omadustega · Vägistamist soodustavateks isiksuslikeks teguriteks on alkoholism, sadism, huligaansus, psühhoemotsionaalne lodevus; 58% vägistajatest on kuriteo sooritamise ajal purjus · Grupivägistajad on suhteliselt noored mehed, neil on madal haridustase ja madal seksuaalkultuuri tase, nende suguelu on korratu, nad ei püsi kaua ühel tööl ning tarvitavad sageli alkoholi · 78% vägistajatest olid alla 30 aasta vanad, 60% olid algharidusega, 59% olid alkoholijoobes, 15%-l oli diagnoositud psüühikahäired, umbes 14%-l juhtudest on vägistajaks ohvri enda abikaasa · Vägistajatel esineb sageli seksuaalhäireid erektsiooni ja seemnepurske puudulikkus, probleemid abielus, kõigi naiste vastu generaliseerunud agressiivsus
Varane küpsusiga on see periood, mille käigus pannakse paika elu sisu, stiil ja karjäär. 1.2 ROMANTILISED SUHTED Terve ja rahuldustpakkuv suhe paneb sind ennast hästi tundma nii iseenda kui oma partneri suhtes. Teil on koos lõbus ning te saate mõlemad jääda iseendaks. Kuigi kõik suhted on erinevad, iseloomustab terveid suhteid järgmine: 1. Turvalisus. Hea suhte puhul tunned sa ennast turvaliselt. Sa ei pea muretsema selle pärast, et su partner võiks sulle füüsiliselt või emotsionaalselt haiget teha ning sa ise ei tunne kiusatust talle haiget teha. Samuti võid sa oma meelt muuta, kasvõi vahekorda astumise osas, ilma et sa peaksid muretsema, kuidas su partner sellele reageerib. 2. Ausus. Sa ei varja oma partneri eest midagi olulist ning saad öelda täpselt seda, mida mõtled, ilma et peaksid kartma naerualuseks jäämist. Saad tunnistada oma vigu ja lahendada erimeelsusi
Kuna eneseuhuks ei luba et naine talle ei ütleb siis tõlgendame ümber - ei tähendab tegelikult ja. Ei saa olla, et nii "ägedale/lahedale" mehele nagu talle keegi ei ütleb 2. Naisele meeldib matso-mees ja jõuline seks. Matso mees on mõnes mõttes hea: peksab lapsi kui need sõna ei kuula, annab naisele just seda mida ise heaks arvab ühesõnaga on peremees. Ja jõuline seks meeldib peaaegu igale naisele. Mida kõvemini, seda parem. 3. Naise seksuaalsus on nõrgem kui mehel Mina nii ei arva. Arvan, et naised tahavad seda rohkem kui mehed või siis on nad võrdsed. Lihtsalt igalühel on omad probleemid. Kellel on päevad ja kes on lihtsal mitu nädalat pesemata, seepärast ei saa teatuid asju omale lubada. Aga mõtetes on nii mehed kui naised sarnased. 4. Mees on alati valmis, alati tahab seksida. Ma ei teagi. Alati ikka ei ole. Isiklikult tuleb tahtmine peale trenni kodus veits aeroobset teha aga mees alati valmis kindlasti pole. 5
Seksuaalfunktsiooni häired Seksuaalfunktsiooni häireks nimetatakse psühhofüsioloogilist seisundit, mille tõttu inimene ei saa seksist soovitud naudingut või pole võimeline suguühteks. Need häired võivad avalduda seksuaalsoovi puudumisena, rahulduse saamise raskusena või seksuaalfunktsiooni seisukohalt hädavajalike füsioloogiliste reaksioonide nõrkusena. Tekkepõhjuste järgi saab need liigitada füüsilisteks ja psüühilisteks. (,,Psühhiaatria" tõlgitud teosest ,,Psykiatia" , toimetaja Jakov Slik; Medicina, 2007.) Naise seksuaalse erutumuse raskus Erutumisraskuste all kannatav naine ei tunne seksuaalset stimulatsioonist erootilist naudingut. Tal ei teki tüüpilisi autonoomse närvisüsteemi kaudu vahendatavaid erutusmisreaksioone, nagu tupe niiskumine või suguelundite hüpereemia( suguelundite tõttu suurenenud veri), ja ta ei tunne intiimses olukorras seksuaalset iha. See häire võib olla püsiv ja ajutiselt esinev seisund ning selle tugevu
abi d. Hirm võib minna üle foobiaks e. Nt pimeduse-, kõrgusekartus jne f. Klaustorfoobikud kardavad väikest ruumi · Sundmõtted- nt kas ma jätsin kodus triikraua sisse; kas ma panin tule kustu; kas ma lukustasin ukse jne · Rituaalid- Tseremooniad, mida viiakse läbi; Kindlad tavad, mida tehakse tegevuste juures. Armastuse liigid · Eros o Erootiline armastus o Tugev kirg, tugev seksuaalne tõmme kellegi suhtes o Euroopalik kirjandus ja kunstikultuur tähtsustab väga erootilist armastust Romeo ja Julia Videvik o Kirg võib minna üle sõpruseks · Storge o Sarnaneb sõprusega o Aeglane kiindumus ja meenutab rohkem sõprust o Hinnatakse teineteist kui inimest · Ludus o Mänguline armastus/suhe o Koos on mõnus olla, aga ei nähta ennast koos 5 aasta pärast o Pmst seksisõbrad · Agape
teiste eest kannad hoolt, mis on eneseteostusvajadus HARIV/ KULTUURILINE FUNKTSIOON- laste huvialad on seotud vanemate väärtushinnangutega TURVALISUSE FUNKTSIOON- kodu peaks olema koht, kus sa saad kaitset ja peavarju, tuge ja rõõme jagada 3. SUHE JA ARMASTUS 3.1. Üldised tegurid, mis soodustavad suhete kujunemist Leitud on üldised tegurid, mis soodustavad suhete kujunemist. Nendeks on: Füüsiline (ka ruumiline) lähedus Kontaktide sagedus ja tuttavlikkus Isikutevaheline sarnasus ja füüsiline atraktiivsus ehk köitvus 3.2. Armastuse komponendid Armumist peetakse toredaks ja mõnusaks tundeks, mis võib olla sissejuhatuseks pikemaajalisele lähedussuhtele. Armuda võib nii esimesest silmapilgust kui ka pärast pikemajalist sõprust. Armastus on mitmetahuline nähtus ja armastuse mõiste on raskesti defineeritav.
Selles teoorias puudub universalalne ,,peaks", mis on kultuuriti erinev. Moraalsed kombed om kultuuriti täiesti erinevad ja ka inimajaloos on need täiesti erinevad. Moraalid muutuvad ajas. Kõik moraalinormid ei ole nii suhtelised. On olemas sarnaseid reegleid, aga need avalduvad eri nurkade alt. Teatud tabud on igas kultuuris samad. Näiteks mõrv on mis tahes kultuuris vale, aga vaieldav on põhjus. Kõikides kultuurides on intsest ehk verepilastus keelatud. Kõikjal on eraomand kaitstud ja väärustatakse sarnaseid asju, näiteks elu, pere, tervist ja abielu. Neid väärtustatakse, et luua korrastatud ühiskond. Kultuuriline relativism ei aita konfliktide puhul, sest kultuuriline relativism ütleb, et me oleme nagunii kõik erinevad ega peagi üksteist mõistma. Kultuuriline relativism ei anna selles suhtes üheselt mõistetavaid lahendusi, sest seisukohad on erinevad. Selles
Sisukord SISSEJUHATUS................................................................................ 3 1. MUUTUSED TEISMEEAS .......................................................... 4 2. SUHTED .................................................................................. 7 2.1 SUHTED VANEMATEGA ....................................................7 2.2 SUHTED EAKAASLASTEGA ...............................................7 3. SEKSUAALSUS .......................................................................9 KOKKUVÕTE..................................................................................11 KASUTATUD KIRJANDUS .................................................................12 SISSEJUHATUS Käesoleva referaadi teemaks on anda lühike ülevaade muutustest, mis toimuvad lapsega, kes jõuab teismelise ikka. Sellel etapil on noore inimese arengus väga suur roll ja tähtsus. Just
Ükski neist punktidest ei osuta üheselt homoseksuaalsele suundumusele. Tegelikult rõhutab sääraste käitumismudelite olemasolu neid sisemisi võimalusi, mis inimestel homoseksuaalse reaktsiooni suhtes on olemas. Tavaliselt ei teadvusta homoseksuaalne laps seksuaalse arengu varastel etappidel oma erinevust kaaslastest, vaatamata sellele, et ta võib kokku puutuda täiskasvanute vaenuliku suhtumisega mõnesse käitumisviisi. Mõistmine, et tema seksuaalsus erineb teiste omast, võib homoseksuaalsetel lastel toimuda järkjärgult või äkilise välgatusena, näiteks juhul, kui teised sõimavad teda homoks. Aeg-ajalt küsib vastassoo vastu seksuaalselt ükskõikne laps endalt, ega ta ometi homoseksuaal ole. Igaüks, kes tahab homoseksuaalsuse kohta rohkem teada, põrkab kokku probleemiga, kust saada informatsiooni. Eesti keelset selleteemalist kirjandust on vähe. Kerge on sattuda vanade
väärtus, mille valged on kaotanud. Lefebvre toob sisse sõna ,,OLME" teatavat eesõigust/privileegi/luksust. Mustanahalist kulturi vaadatakse kui OLME väljaspool asuvat. Primitiivsuse mõiste 3 tasandit: Inimlik üksik in tasand lapsemeelsus, noorus, veel mitte arenenud, süütu, puhas ja rikkumatu, ,,noble savage" õilis metslane Sotsiaalne tasand ,,Hegel" Muusikaline tasand mida vähem füüsiline seda küpsem. Iha rahuldamine. rütm = seksuaalsus, rütmikesksus Mäss mees arhetüüp, olemus on sümboolne lahkulöömine ,,emast". Sünniakt lahkutakse paradiisist ja sa saad kellekski, tekib identiteet. Ameerika feminist Paglia ,,A woman simpli is, but a man must become" , selleks et ehitada uut kindlust tuleb vana hävitada Nietzche Naine ollakse oma bioloogilise rolli kaudu. Mees on kui kultuuriline loom. Mees peab pidevalt end tõestama ja oma mehelikkust kinnitama. Naise roll on hoida meest tagasi
valmistamine, kodu korrashoidmine, sissetulekute hankimine, arvete tasumine SOTSIALISEERUMINE - pereliikmete omavaheline suhtlemine, sotsiaalsete suhete ja oskuste arendamine HOOLITSUS – vastastikune hoolitsemine HARIV/ KULTUURILINE FUNKTSIOON – teadmiste ja oskuste vahendamine, väärtuste edasiandmine TURVALISUSE FUNKTSIOON – kodu kaitseb inimest välismaailma ohtude eest. TERAPEUTILINE FUNKTSIOON - hoolitsus, lähedus ja oma liikmetele vastastikuse toetuse pakkumine SOOJÄTKAMINE Selleks et rahvaarv püsiks, peaks perekonna keskmine laste arv olema veidi üle kahe (üle kahe sellepärast, et kõik inimesed ei suuda järglasi saada). Igatsetakse last, keda hoida ja armastada. Majanduslikus mõttes loodetakse, et laps jätkab vanemate elutööd. Tulevikku silmas pidades soovitakse, et laps toetaks nõu ja jõuga vananevaid vanemaid.
valmistamine, kodu korrashoidmine, sissetulekute hankimine, arvete tasumine SOTSIALISEERUMINE pereliikmete omavaheline suhtlemine, sotsiaalsete suhete ja oskuste arendamine HOOLITSUS vastastikune hoolitsemine HARIV/ KULTUURILINE FUNKTSIOON teadmiste ja oskuste vahendamine, väärtuste edasiandmine TURVALISUSE FUNKTSIOON kodu kaitseb inimest välismaailma ohtude eest. TERAPEUTILINE FUNKTSIOON hoolitsus, lähedus ja oma liikmetele vastastikuse toetuse pakkumine SOOJÄTKAMINE Selleks et rahvaarv püsiks, peaks perekonna keskmine laste arv olema veidi üle kahe (üle kahe sellepärast, et kõik inimesed ei suuda järglasi saada). Igatsetakse last, keda hoida ja armastada. Majanduslikus mõttes loodetakse, et laps jätkab vanemate elutööd. Tulevikku silmas pidades soovitakse, et laps toetaks nõu ja jõuga vananevaid vanemaid.
Sotsiaalne sugu on seotud ühiskonna poolsete määratlustega mehelikest ja naiselikest tunnusteks ning need ei pruugi kattuda inimese bioloogiliste tunnustega 10. mis on seksuaalne identiteet? Kuidas seotud ühiskonna ja kultuuriga? Seksuaalne identiteet inimese enesmääratlus mehe või naisena ja sellega kaasnevate kultuuriliste maskuliinsete või feminiinsete tunnuste omamine. Seksuaalne identiteet ei pruugi hormoonide ja lapsepõlvekogemustega lõpuni määratud olla Seksuaalsus on paindlik ja muutub sõltuvalt olukorrast ja inimese eluea jooksul Laste ülesanne on välja arendada oma seksuaalne identiteet, ilma et seoksid seda tähenduste ja motiividega Identiteet, motiivid, tähendused ja käitumine sulavad kokku noorukieas nende kogemustega sisenetakse täiskasvanuikka Seksuaalne kõrgiga 18-29.eluaastal, hiljem langeb vanemlikkuse, perekonna, töö- ja kogukonnaülesannete kasvamise tulemusena
armumise ja armastuse vahet. Kui joobunud armastajad kuulevad kardetud mantrat ,,ma armastan sind, kuid ma ei ole sinusse armunud", valmistab see neile meeletut südamevalu. Mehed ja naised rahva variatsioonis, üksikud ja abielus, homoseksuaalsed või heteroseksuaalsed mõistavad seda tunnusjoont (Fehr, 1993). Ka Hatfield ja Rapson (1993) eristasid kirglikku armastust ja sõbraarmastust. Kirglik armastus on intensiivne emotsionaalne seisund, mis on tuvastatav segaste tunnetega, nagu õrnus, seksuaalsus, vaimustus, valu, ärevus, rahuldus, altruism ja armukadedus. See on defineeritud kui: Intensiivne vajadus kuuluda kokku teisega. Vastastikust armastust seostatakse rahulduse ja ekstaasiga, vastamata armastust aga tühjuse, ärevuse või lootusetusega. Sügav psühholoogiline virgeseisund. Kirgliku Armastuse Skaala loodi selleks, et hinnata kognitiivseid, psühholoogilisi ja käitumuslikke kokkusattumisi armastuse korral (Hatfield ja Specher, 1986). See sissekanne puudutab kirglikku armastust