Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Kes on õigusnõustaja? (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kes on õigusnõustaja?
  • Kes ei ole advokaat ega notar ?
  • Mida see vastus aga sisuliselt tähendab?
  • Miks riik sekkub?
  • Kes on õigusnõustaja?
  • Kes on õigusnõustaja?
  • Mida tuleks üldse mõista kvaliteetse õigusabi all?
  • Kes on õigusnõustaja?
  • Kes on õigusnõustaja?
  • Mida sellega aga saavutataks?
  • Kui kogu nende tegevuse regulatsioon on identne?

Lõik failist

Virgo  Saarmets
Kes on õigusnõustaja?
Kujutleme hetkeks võimalikku küsimust populaarses televiktoriinis „Kuldvillak“: „Tegemist on
kutselise õigusteenuse osutajaga, kes ei ole  advokaat  ega  notar ?“ Selle telemängu formaati täpselt
arvestav vastus võiks tulevikus suure tõenäosusega kõlada: „Kes on õigusnõustaja.“ Õige! Suure-
pärane! Te saite 100, 200, 300 või veelgi enam punkti! Mida see vastus aga sisuliselt tähendab? Kes
on õigusnõustaja?
Täna peaksime sellele küsimusele vastates  viitama  nii advokaatidele, notaritele kui ka  juristi - või
õigusbüroode kaudu õigusteenust pakkuvatele isikutele. Ei julge öelda, et juristidele, sest hetkel
puuduvad igasugused nõuded väljaspool Eesti Advokatuuri ja Notarite Koda õigusteenuse osutami-
sega tegelevate isikute kvalifikatsioonile ja seetõttu võime sattuda ka õigusteenuse osutajate peale,
kes pole tegelikult läbinud kõrgkooli õigusteaduse  õppekava . Heal juhul on see õppekava neil
läbimisel, halvemal juhul mõttes ja päris viletsal juhul pole kavaski. Ometi on funktsionaalses mõttes
tegemist siiski õigusnõustajatega, isikutega, kes osutavad õigusteenust. Lähitulevikus peaks õigus-
nõustaja  termin saama aga uue,  senisest  kindlama sisu.
Praegu on Riigikogu menetluses õigusteenuse seaduse eelnõu (928 SE). Tegu on juba üsna mitmenda
sama nime kandva eelnõuga, mis on eelmistest siiski märksa erinev. Võrreldes varasematega, ei püüa
uus eelnõu enam olla kõikehõlmav. Selleks puudub ka vajadus, sest Riigikogu võttis 2001. aasta 21.
märtsil vastu uue advokatuuriseaduse*1, mis lahendas ühe õigusteenuse kutseliste osutajate kategoo-
riaga seonduvad küsimused. Notarite osas kehtestab põhiregulatsiooni  hiljuti  koos tõestamisseadu-
sega*2 kehtima hakanud uus notariaadiseadus.*3 Õigusteenuse seadus näeb omakorda ette nõuded
tulevaste õigusnõustajate kutsealasele tegutsemisele, kuigi sisaldab lisaks üldisi põhimõtteid õigus-
teenusele ja reguleerib riigi  õigusabi  osutamist advokaatide ja õigusnõustajate poolt. Selles mõttes
võib pidada õigeks üsna mitmetel puhkudel väljaöeldud mõtet, et eelnõu koondab endasse tegelikult
kolme seaduse sätted.
Käesolev  artikkel keskendub esmajoones õigusnõustajate tegevuse reguleerimisele õigusteenuse
seaduse eelnõus, kuid tahes- tahtmata  tuleb pisut  juttu  teha ka eelnõu üldsätetest. Eesmärgiks ei ole
eelnõu seletuskirja kordamine, vaid pigem arutlus seaduse vajalikkusest ja eelnõu valikutest, soov
anda vastused küsimustele, miks üldse ja miks just nii. Objektiivsest paratamatusest  tingituna  ei ole
muidugi tegemist  kõrvalseisja  arvamusega, puudub distantsi võlu, kuid seda enam on oodatud
kõikvõimalik tagasiside. Samas tuleb rõhutada, et järgnevalt esitatavat ei saa vaadelda õigusteenuse
seaduse eelnõu koostamises osalenute ühispositsioonina, vaid see peegeldab siiski üksnes artikli
autori isiklikke arusaamu ja eelnõu ettevalmistamisel kogetut.
Miks riik sekkub?
Pidades silmas varasemaid õigusteenuse seaduse nime kandvaid eelnõusid, võib tõdeda, et õigustee-
nuste turgu on püütud Eestis korrastada juba üsna pikka aega. Mõnikord on küll arvatud, et ilmselt
pole riigisektoril lihtsalt midagi targemat enam teha, kui  asuda  põhjuseta reguleerima väljakujunenud
majandusreeglite toel korralikult tegutsevat turusegmenti, selle toimimist tegelikult hoopis takista-
des. Riik oleks justkui heitnud kõrvale ühiskondlike suhete korrastamise alusmaksiimi: reguleerida
tuleb nii palju kui vajalik ja nii vähe kui võimalik. Nii see aga kindlasti ei ole. Eelnõu 928 SE on
Vabariigi Valitsuselt tellinud Riigikogu, tehes oma 16. mai 2001. aasta otsusega*4 valitsusele
1
RT I 2001, 36, 201; 102, 676.
2
RT I 2001, 93, 564.
3
RT I 2000, 104, 684; 2001, 93, 565.
4
RT I 2001, 49, 270.
JURIDICA  II/2002
121
Kes on õigusnõustaja?
Virgo Saarmets
ettepaneku algatada seaduseelnõu, mis sätestaks „riigipoolse õigusabi kõik liigid, tingimused ja
ulatuse , õigusabi kvaliteedi parandamise ja kvaliteetse õigusabi osutamise standardid, samuti  kvali -
fitseeritud, usaldusväärse õigusabi ja õigusteenuse kättesaadavuse“. Sellise seaduse vajalikkusele
viitas advokatuuriseaduse väljakuulutamata jätmise otsuses*5 ka Vabariigi  President . Järelikult on
leitud, et ühiskonnas eksisteerib reaalne vajadus  muuhulgas  sellise regulatsiooni järele, mis  võima -
likult efektiivselt tagaks kvalifitseeritud ja usaldusväärse õigusabi pakkumise õigusteenuse osutajate
poolt.
Täna on õigusteenuse kvaliteetsus tagatud advokaadi poole pöördumisel. Õigus- ja juristibüroode
osas sarnane  kindlus  puudub. Advokaatide puhul peab nende pakutava õigusteenuse kvaliteetsuse
tagama advokatuuris selle tegevust korraldava seaduse alusel sisseseatud eksamite, pideva enese-
täiendamise ja advokaatide tegevuse alalise  järelevalve  süsteem. Tuleb muidugi tõdeda, et oma
probleemid on sealgi, eelkõige advokaatide täienduskoolituse läbiviimise osas, kuid loodetavasti on
tegemist üksnes advokatuuri uuendatud tegutsemisvormi rakendumise valudega, mis peagi kõrval-
datakse. Väljavaated on igatahes soodsad. Samas puuduvad üldse igasugused nõuded õigus- ja
juristibüroode kaudu avalikult õigusteenust pakkuvate isikute kvalifikatsioonile ja isikuomadustele
ja sellega seoses ka järelevalve.*6 Reeglina ei ole aga õigusteenust vajaval inimesel endal piisavalt
teavet õigusbüroos tegutseva isiku kvalifikatsiooni kohta ning ta ei oska teenusepakkuja asjatund-
likkust iseseisvalt hinnata. Seetõttu võib juhtuda, et madalama hinnaga õigusteenuse saamiseks
ebapädeva õigusabistaja poole pöördumisel jäävad isiku õigused tegelikult kaitseta. Kokkuvõttes
tähendab see suure tõenäosusega, et algselt madalamana tundunud hind kujuneb tegelikkuses koos
kaasnenud kahjudega märksa  suuremaks , võrreldes esialgu kalliks peetud asjatundliku õigusnõu eest
küsituga.
Esitatud üldistusega tegin kindlasti soovimatult liiga paljudele ]igusb[roodes tegutsevatele tõepoo-
lest  kvalifitseeritud õigusasjatundjatele ja  kahtlemata  ei ole õigustatud suhtumine õigusbüroodesse
kui a priori viletsat nõu andvatesse büroodesse. Paraku ei ole kirjeldatud suhtumine õigusbüroodesse
sugugi  haruldane . Seega julgen arvata, et õigusteenuse seadus aitab üsna oluliselt kaasa tegutsevate
õigusbüroode maine puhastamisele ning nende usaldusväärsuse suurenemisele. Mida rangemad on
õigusnõustajale esitatavad nõuded, seda rohkem parandavad need lisaväärtusena õigusbüroode
renomeed. Muidugi tuleb õigusabistaja kvalifikatsioonile (resp. õigusteenuse kvaliteetsusele) vastu-
kaaluks asetada õigusteenuse kättesaadavus, mida teatavasti mõjutab enim selle maksumus. Kumbki
poolus ei tohiks domineerida, sest liiga kaldus oleva süsteemi kasutegur läheneks nullile.
Vasakule Paremale
Kes on õigusnõustaja #1 Kes on õigusnõustaja #2 Kes on õigusnõustaja #3 Kes on õigusnõustaja #4 Kes on õigusnõustaja #5
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 5 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2015-01-08 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 7 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor assyk Õppematerjali autor
Artiklid Juridica

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
18
pdf

Eesti Advokatuur – kutseorganisatsioon ja avaliku halduse kandja

Ladinakeelne advocatus, millest tuleb eestikeelne sõna „advokaat“, tähendab tõlkes abiks kutsutut, koh- tusse kaasa kutsutud sõpra, nõuandjat, protsessiva poole esindajat kohtus.*1 Rahvusvaheline advokatuure ühendav organisatsioon International Bar Association (ametlik lühend IBA) on advokaadikutset kirjelda- nud järgmiselt: advokaadi rolliks, sõltumata sellest, kas tema kliendiks on üksikisik, organisatsioon või riik, on olla klientide usaldusväärne nõustaja ja esindaja, kolmandate osapoolte poolt respekteeritud professio- naal ning asendamatu osaline ausas ja õiglases õigusemõistmises. Kehastades kõiki neid elemente, täidab advokaat, kes teenib ustavalt kliendi huve ja kaitseb tema õigusi, ühtlasi advokaadi erilist rolli ühiskon- nas, milleks on ennetada ja tõkestada konflikte ning tagada, et ilmnenud konfliktid lahendatakse kooskõlas

Ev õiguskaitsesüsteem
thumbnail
6
doc

Advokaat õigusmenetluses

2 ADVOKAAT ÕIGUSMENETLUSES Teema valik ``advokaat õigusmenetluses`` tuli sellest, et teha tudengitele parem ülevaade advokaadiks saamise tingimustest ja sellega seonduvast. Advokaadi kohuseks ei ole mitte üksnes kaitsta oma klienti, vaid olla kliendile ka nõuandjaks. Advokaat peab teenima õigluse huve ning samuti ka nende isikute huve, kelle õigusi ja vabadusi ta on usaldatud maksma panema ja kaitsma. Õigusriigis on advokaadil täita väga eriline roll, mis paneb talle erinevaid õiguslikke ja moraalseid kohustusi. Advokaadi kutse kohustab teda järgima kutse-eetika nõudeid, mille rikkumise eest võib advokaadi suhtes algatada aukohtumenetluse ja määrata advokaadile distsiplinaarkaristuse. Pärast 3- aastast bakalaureuseõpet on võimalik 2-aastase õppeajaga omandada magistrikraad. Õigusteaduse bakalaureusekraadiga saab töötada õigusalaseid alust

Õigus
thumbnail
3
odt

Advokaadi ametikirjeldus

ADVOKAAT Põhilised tööülesanded: · Advokaadibüroo poolt õigusabi osutamiseks kõigi vajalike toimingute tegemine: · klientide juriidiline nõustamine; · lepingute ja juriidiliste arvamuste koostamine; · muude õigustoimingute (hagiavaldused, kaebused jne) koostamine; · klientide esindamine kohtu- ja vahekohtumenetlustes. Advokaat on jurist, kes kuulub Eesti Advokatuuri ja nõustab kliente õigusküsimustes ­ aitab asjaajamisel, koostab dokumentide projekte ja õiguslikke arvamusi, esindab ja kaitseb kliente kohtutes ja ametiastutustes, osaleb eksperdina õigusaktide väljatöötamisel, esindab huvitatud osapooli läbirääkimistel. Mis töö see on? Advokaadi igapäevatööd võib tinglikult jagada kolmeks suuremaks valdkonnaks: klientide suuline või kirjalik nõustamine, õigusdokumentide projektide koostamine ja klientide esindamine kohtutes, ametiasutustes või läbirääkimistel teiste isikutega. Kohtuvaidluse edukas läbimi

Eesti keel
thumbnail
89
pptx

EV Õiguskaitsesüsteem

EESTI VABARIIGI ÕIGUSKAITSESÜSTEEM (edaspidi ka ÕKS) Jaanus Konsa TMK 2011 EV Kohus Kohtute sisulist tööd reguleerivad erinevad protsessiõigused Kohtute korralduslikku poolt reguleerib PS ja kohtute seadus Kohtute seaduse § 1: kohtute seaduses sätestatakse kohtukorralduse ja kohtuteenistuse õiguslikud alused. Õigust mõistab ainult kohus. Kellelgi ei ole õigust sekkuda õigusemõistmisesse. Kohtus ja selle lähikonnas on keelatud teod, mis on suunatud õigusemõistmise häirimisele Õigusemõistmine tugineb seadustele. Eesti praegune kolmeastmeline kohtusüsteem loodi 1993. aastal. Kohtute paigutus Eesti kohtusüsteem koosneb neljast maakohtust, kahest halduskohtust, kolmest ringkonnakohtust ja Riigikohtust. Maakohtud ja halduskohtud on esimese astme kohtud, ringkonnakohtud on apellatsioonkohtuks ning Tartus asuv Riigikohus kassatsioonkohtuks ja ühtlasi põhiseaduslikkuse järelevalve kohtuks. Nelja maakoh

Ev õiguskaitsesüsteem
thumbnail
16
pdf

EV õiguskaitsesüsteem

Kolm põhimõtet- vabadus, õigus ja õiglus! Legaalsuse printsiip ehk seaduslikkuse printsiip Põhiseaduse § 3 lg 1 Riigivõimu teostatakse üksnes Põhiseaduse ja sellega kooskõlas olevate seaduste alusel. Seega kehtib Eestis demokraatlikes õigusriikides tunnustatud põhimõte, et avaliku võimu teostamisel (nii seadusandliku, täidesaatva kui ka kohtuvõimu) tuleb järgida legaalsuse põhimõtet. Võimu teostamine peab olema legaalne nii õigusakti sisu kui ka võimu teostamise viisi ja vormi poolest. Ökonoomsuse printsiip Kulutuste ja tulemuste tasakaal. Kulutuste all tuleb silmas pidada nii otseseid kulusid kui ka vea hinda. Otsesed kulutused jagunevad kaheks: 1) õiguskaitsesüsteemi ametnike palgad, hoonete ehitamise ja ülalpidamise ning sisustuse kulutused; 2) menetlusosaliste kulutused õigusabile, ajakulud jne. Vea hinnana peetakse aga silmas ekslikest otsustest põhjustatud kahju. Kahju vältimise printsiip PS § 25 Õigusvastaselt tekitatud materiaalse ja moraalse kahj

Õigus
thumbnail
48
doc

EESTI VABARIIGI ÕIGUSKAITSESÜSTEEM

Page 1 of 24 EESTI VABARIIGI ÕIGUSKAITSESÜSTEEM 1.2. Erinevad õigussüsteemid LÜHIKONSPEKT 1.2.1. Kontinentaalne õigussüsteem 1. Sissejuhatus ainesse Ajalooliseks eelduseks süsteemi tekkimisele oli: Õiguskaitse õppeaine hõlmab järgmist: - ilmaliku õiguse eraldumine kanoonilisest ehk kiriklikust õigusest 1. Sissejuhatus - ning ühiskonna areng feodaalkorrast rahvusriikide tekkele absoluutse monarhia 2. Õiguskaitsesüsteemi funktsioonid ning funktsioneerimise ja vormis. organisatsiooni printsiibid 3. Eesti Vabariigi kohtute organisatsioon ja justiitsministeerium

Õigus
thumbnail
24
doc

EESTI VABARIIGI ÕIGUSKAITSESÜSTEEM

Page 1 of 24 EESTI VABARIIGI ÕIGUSKAITSESÜSTEEM 1.2. Erinevad õigussüsteemid LÜHIKONSPEKT 1.2.1. Kontinentaalne õigussüsteem 1. Sissejuhatus ainesse Ajalooliseks eelduseks süsteemi tekkimisele oli: Õiguskaitse õppeaine hõlmab järgmist: - ilmaliku õiguse eraldumine kanoonilisest ehk kiriklikust õigusest 1. Sissejuhatus - ning ühiskonna areng feodaalkorrast rahvusriikide tekkele absoluutse monarhia 2. Õiguskaitsesüsteemi funktsioonid ning funktsioneerimise ja vormis. organisatsiooni printsiibid 3. Eesti Vabariigi kohtute organisatsioon ja justiitsministeerium

Majandusõigus
thumbnail
3
doc

Euroopa liidu õigus

EVÕ 1) Legaalsuse printsiip - Eestis kehtib seega demokraatlikes õigusriikides tunnustatud põhimõte, et avaliku võimu teostamisel (nii seadusandliku, täidesaatva kui ka kohtuvõimu) tuleb järgida legaalsuse põhimõtet. Riigivõimu teostatakse üksnes põhiseaduse ja sellega kooskõlas olevate seaduste alusel. (PS § 3) 2) Ökonoomsuse printsiip - Kulutuste ja tulemuste tasakaal, Kulutuste all tuleb silmas pidada nii otseseid kulusid kui ka vea hinda. 3) Kahju vältimise printsiip - PS § 25 ­ õigusvastaselt tekitatud materiaalse ja moraalse kahju hüvitamine. Eesmärk- panna kahju saaja sellisesse olukorda, mis oli enne kahju tekkimist. 4) Avalikkuse printsiip - PS § 24- kohtuistungid on avalikud. Avalikkuse printsiip tähendab seda, et õiguskaitsesüsteemi tegevus peab toimuma võimalikult avalikult. Krim. men. Avalikkuse põhimõte alati ei kehti täielikult. Teatud juhtudel võib ka kohtuistungi kinniseks kuulutada. 5)

Euroopa liidu õigus




Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun