Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Valitsuse osa majanduses (3)

5 VÄGA HEA
Punktid

Lõik failist

VALITSUSE OSA MAJANDUSES (2. KT)

  • Turupuudulikkus- turg ei suuda lahendada kõiki pakkumise-nõudmisega seotud probleeme.
    Väljendub kolmes valdkonnas:
  • MITTETÄIELIKUS KONKURENTSIS
    • Valitsuse ülesanne on suurendada konkurentsi.
    • Seadusandlusega , selle väljatöötlemine.

  • TOOTMISE JA TARBIMISEGA KAASNEVATES POSITIIVSETES JA NEGATIIVSETES KÕRVALMÕJUDES.
    • Riik püüab negatiivseid kõrvalmõjusid ära hoida ( nt kehtestav maksud või keelab millegi täiesti ära)

  • ÜHISHÜVEDE PAKKUMINE
    • Ühistransport ( natuke peab inimene ise ka maksma, piletihind)
    • Põhi-ja keskharidus tasuta
    • Põhikoolis on toit tasuta
    • Avalikud teenused- seda pakuvad kesk-või kohalik omavalitsus.

  • Riigi/valitsuse majanduslikud ülesanded
  • Turupuudulikkuse vähendamine
  • Eraomandikaitse
  • Seadusandlus
  • Tagada majanduslik stabiilsus ja ka raha stabiilsus
  • Suhelda teiste riikidega majanduslikult ( Kaubandussuhted)
  • Riigi osa majanduses erinevate teooriate alusel.
  • 16.sajandil merkantilism ( kaupmehed )
    • Öeldi, et riik peab sekkuma majandusse. Eelkõige kaubavahetuses piirates importi ja soodustades eksporti.

  • 18.sajandi Adam Smithi teooria:
    • Riik ei peaks üldse sekkuma
    • Turg lahendab kõik probleemid.

  • John M. Keynes teooria:
    • 1944.a Bretton Woods’ konverents
    • Valitsus peab sekkuma turumajandusse. Peab suurendama nõudlust.
    • Perioodi hakati nimetama keinismiks.
    • Pidi läbi viidama deflatsioon .
    • Oluline on valitsusel majanduse reguleerimisel maksupoliitika.

  • Milton Friedmann- Tema järgijaid hakati nimetama monetaristideks.
    • Riigi peamine ülesanne on kindlustada tugev raha ( hard currency ) – raha väärtus on väge kõrge ja kõik tahavad seda ( on olemas igal pool )
    • Sarnaselt keinistidega tähtsustasid monetaristid, et riigi ülesanne on kindlustada tugev raha.
    • Arvati, et riik ei peaks sekkuma.

  • Maksusüsteemine koostamise põhimõtted.
  • Lihtsus- maksuvad peavad olema sellised, et nendest saadakse aru.
  • Maksuvad peavad teatud toiminguid suunama ( nt aktsiisimaks )
  • Kasumi(kasutamis) printsiip ( nt parkimistasu)
  • Efektiivsus
    • Maksude kogumiskulud ei tohi olla suuremad, kui maksutulud . ( nt tööjõukulud ei tohi olla suuremad, kui saadud tulud )

  • Võrdsus
    • Vertikaalne- erineva sissetulekuga inimesed maksavad erineva määraga makse.
    • Horisontaalne – Maksude maksmine toimub ühe määra alusel.
  • Valitsuse osa majanduses #1 Valitsuse osa majanduses #2 Valitsuse osa majanduses #3
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 3 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2010-11-16 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 92 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 3 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor katziii Õppematerjali autor
    1. Turupuudulikkus- turg ei suuda lahendada kõiki pakkumise-nõudmisega seotud probleeme.
    2. Riigi/valitsuse majanduslikud ülesanded
    3. Riigi osa majanduses erinevate teooriate alusel.
    4. Maksusüsteemine koostamise põhimõtted.

    MAKSUD

    Riigieelarve- On finantsplaan, mille alusel valitsus kasutab riigiraha. Laekumine on planeeritud.
    SOTSIAALMAKS

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    26
    ppt

    Maksud

    · Maamaks on 0,5­2,0 % maa maksustamishinnast aastas. · Maamaks laekub KOVle. RIIGILÕIV Riigilõiv on kehtestatud määras tasumisele kuuluv summa juriidiliste toimingute tegemise, avalduste läbivaatamise ja dokumentide väljastamise eest (näit. kohtuasjade, autoregistri, perekonnaseisuasutuse, kodaniku passi väljastamise ja kodakondsusasjade, elamis- ja tööloa, välismaalase passi jm toimingud). Riigieelarve · ... on plaan, mille alusel valitsus kasutab riigi raha ja on seega üks olulisemaid vahendeid riigi juhtimiseks. · Igale riigile on parem, kui riigieelarve on tasakaalus ­ kulud on sama suured kui tulud. Juhul kui eelarve on tasakaalust väljas, kulutab riik rohkem raha kui ta teenib- see on eelarvepuudujääk ehk -defitsiit. · Puudujäägi katteks on valitsus sunnitud raha laenama või elama reservide arvelt. · 2007.a. tulude maht oli 75,91 miljardit krooni ja kulude maht 74,78 miljardit krooni. · 2008.a. vt www

    Majandus
    thumbnail
    9
    rtf

    Ühiskonna eksami kordamise jaoks konspekt

    Sõnavabadust võib piirata: 4 teiste inimeste õiguste kaitseks 5 riigisaladuse, kohtumõistmise jms huvides Sõnal demokraatia on tänapäeval 2 põhitähendust: 6 rahva võim (ka: rahva valitsus) 7 riik, kus võimul on rahvas Tänapäeva demokraatia põhitunnused on: 8 põhiseaduslik valitsus 9 kehtivad inimõigused 10 )kõigi võrdsus seaduse ees ( Demokraatia jaguneb veel otseseks ja esindusdemokraatiaks: 11 otsene demokraatia ­ see kehtis Vana-Kreeka linnriikides, kus kõik kodanikud rahvakoosolekul üheskoos otsustasid riigiasju. Otsene demokraatia on võimalik vaid väga väikeses riigis, seepärast otsest demokraatiat tänapäeva maailmas ei esine. 12 esindusdemokraatia (ehk vahendatud demokraatia) ­ sel puhul vahendavad

    Ühiskond
    thumbnail
    4
    doc

    Majandusõpetus

    leiva müük(tertsiaarsektor) Avalik sektor 1)Avalik sektor on riigi asutused ja kohalikud omavalitsused.Kelle ülesanne on pakkuda erinevaid ühis hüvisid(riigi poolt pakutavad kaubad ja teenused).Valitsusena käsitleme me selles peatükis laiemalt kogu avalikku sektorit, mis koosneb lisaks keskvalitsusele ka kohalikest omavalitsustest ja mitmetest kasumit mitteataotlevatest organisatsioonidest ning riiettevõtetest. 2)Tänapäevastes demokraatlikes ühiskondades võib valitsuse majanduslikud ülesanded kokku võtta järgmiselt: *majandustegevuse õiguslike raamide kujundamine *vaba konkurentsi tagamine turul *majandusarengu soodustamine *tulude ümberjaotamine 3)Tööandjate ja töövõtjate põhikohustuste reguleerimisel on olulisel kohal Töölepinguseadus, Puhkuseseadus, Töö- ja puhkeajaseadus ja Palgaseadus. 4)Teguriturgudelt palkab valitsus nii tööjõudu, kapitali kui maad. Valitsus pakub inimestele tööd avalikus sektoris.

    Majandusõpe
    thumbnail
    8
    docx

    Majandus- ja ettevõtlusõpetuse konspekt

    Piirkulu ­ on kogukulu suurenemine toodangu mahu suurenemiseks ühe ühiku võrra. Piirtulu ­ on kogutulu suurenemine toodangu müügi suurenemisel ühe ühiku võrra. Kogutulu = ühiku hind x nõutav kogus MIDA? ­ milliseid kaupu ja teenuseid on vaja toota ja kui palju KUIDAS? ­ neid kaupu ja teenuseid toota KELLELE? ­ lähevad need tooted ja teenused tarbimiseks Käsumajandus ­ riikides, kus majandusotsuste tegemine on valitsuse käes. Valitsus annab käske, et teha mida? kuidas? ja kellele? valikuid. ( Eestis kuni 1989 aastani ) Tavamajandus ­ üks vanimaid majandussüsteeme. Mida? Kuidas? Ja Kellele? valikute tegemisel sõltuvad inimesed eelkõige tavadest ja kommetest. Majanduslike otsuste tegemisel lähtutakse uskumustest, veendumustest ja tavadest. Segamajandus ­ majandussüsteem, kus kõrvuti erasektoriga funktsioneerib ka avalik ( riigi ) sektor ning riik reguleerib majandust. Turumajandus ehk vaba ettevõtlus. Alustalad :

    Ettevõtluse alused
    thumbnail
    3
    doc

    Maksud, maksed, toetused

    . Ühiskonnaõpetuse loeng. Maksud, maksed . Riigi kulutused heaolule Maksud Maks on õiguaktiga (seadusega või seaduse alusel valla- või linnavolikogu määrusega) riigi või kohaliku omavalitsuse avalik-õiguslike ülesannete täitmiseks või selleks vajaliku tulu saamiseks maksumaksjale pandud ühekordne või perioodiline rahaline kohustus (Maksukorralduse seadus (MKS) §2). Maksude kehtestamise peamine eesmärk on tagada riigi toimimiseks vajalike rahaliste vahendite olemasolu. Teatavatel juhtudel võib maks olla ka riigi sotsiaal- ja majanduspoliitika kujundamise vahendiks (näiteks soodustada maksupoliitika kaudu loodussäästlikku tarbimist jms). Maksud laekuvad kas riigieelarvesse või sihtotstarbelisse fondi. Nt. sotsiaalmaksust makstakse 13% riiklikuks ravikindlustuseks ja 20% pensionikindlustuseks (sealhulgas kohustusliku kogumispensioni süsteemi jaoks) vajaliku tulu saamise eesmärgil. Peamised tulumaksusüsteemid on: 1. Astmeline e. progresseeruv ­ keskmine maksumä

    Ühiskonnaõpetus
    thumbnail
    2
    doc

    Konspekt 9. klassile

    Eelarve-rahaline plaan eelarveaasta jooksul laekuvate tulude ja tehtavate kulutuste kohta. Eelarve koostamisel on vaja arvestada mitmesuguseid rahvusvahelisi arenguprognoose. Riigieelarve sünnib valitsuse ja parlamendi koostöös. Riigi tulude ja kulude esialgse projekti koostab valitsus,pärast seda kui ministeeriumide ettepanekud on valitsuses kooskõlastatud,saadetakse eelarveprojekt riigikogusse.Lõpuks parlament hääletab kui seaduseelnõu poolt on 51 või enam parlamendisaadikut on eelarve vastuvõetud. Eelarveaasta algab 1.01-31.12-periood rahandusaasta,kuna tuled ja kulud on just selleks perioodiks planeeritud Eelarve koostamise põhimõtteid nim. eelarvepoliitikaks.Eelarvepoliitika koosneb kahest valdkonnast:maksu-ja kulupoliitika

    Inimeseõpetus
    thumbnail
    8
    docx

    Valitsuse roll majanduses

    Valitsuse roll majanduses Riigi roll ja turu puudulikkus  Riigi osakaal SKP loomisel – Eestis 1/3  Riigi sektor ehk avalik sektor – keskvalitsus, omavalitsus, nende allasutused, haridus, tervishoid, korra-, riigikaitse  Seadusloome  Maksud Riiklik majanduspoliitika MP eesmärk – majanduskasv, inimeste elujärje parandamine Erinevad riigid – erinevad viisid Kui suurt rolli peaks valitsus mängima? Millised otsused langetada vaba turumajanduse, millised valitsuse regulatsiooni kaudu? Millistes valdkondades ei taga turg vajalike hüviste soovitavas koguses – haridus, arstiabi, korrakaitse, liiklusmärgid, teedeehitus jne. Turu puudulikkus – turu piiratud funktsioneerimist heaolumajanduse põhimõtetest lähtudes.  Tootmisressursside ebaefektiivne kasutamine – mittetäielik konkurents.  Turg ei suuda rahuldada paljusid sotsiaalseid vajadusi

    Majandusõpetus
    thumbnail
    26
    doc

    Maksunduse valdkonna mõisted

    vabatahtlik. Teenustasude suurus ei tohi ületada teenuste osutamiseks vajalikke kulutusi. 11.MAKSUSÜSTEEMI HINDAMINE 1) Majanduslik efektiivsus: a. Maksusüsteem ei tohiks takistada tootmistegurite optimaalset paiknemist. b. Maksusüsteem ei tohiks pärssida majanduslikku mõttearengut ja takistada huvi realiseerimist ettevõtlustegevuses. NÄITED: · Ettevõtte tulumaksu puudumine ­ selle abil meelitati investoreid Eestisse ja õnnestunult ­ majandus arenes. Kuid nüüd kui ettevõtted on sissetöötanud, läheb tulu välisomanikele ­ Eestist välja (negatiivne). Dividendi pealt tulumaks makstakse, kuid kui on filiaalid ja nende vahel toimub äritegevus, siis sel viisil kanditakse ka raha ­ näiteks ostetakse emaettevõttest juhtimisteenus vms koolitusi (nende pealt tulumaksu ei maksta). · Sotsiaalmaks ­ eelarve tuludest jääb osa laekumata kuna sotsiaalmaksu ei taheta

    Maksud




    Kommentaarid (3)

    helenpihlak profiilipilt
    helenpihlak: oli palju abi, atiäh
    18:25 11-04-2011
    Caroliine profiilipilt
    Caroliine: Päris hea.
    17:42 27-04-2011
    cenjorita profiilipilt
    cenjorita: täänud
    19:15 07-04-2014



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun