Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Kuradi mitu nägu (5)

3 HALB
Punktid

Esitatud küsimused

  • Kes on kurat kui ta üldse eksisteerib?
  • Missugune on kuradi osa antud koosluses?

Lõik failist

Kuradi mitu nägu
Kurat eksisteerib inimeste mõttemaailmas enamasti kõige kurja võrdkujuna. Tema süüd nähakse tihti paljudes inimkonna hädades. Ometi võib Johann Wolfgang Goethe teosest " Faust " ja Mihhail Bulgakovi romaanist "Meister ja Margarita" leida mõtteid, mis ei toeta täiesti negatiivset üldpilti saatanast. Kes on kurat, kui ta üldse eksisteerib? Millisena näevad Bulgakov ja Goethe tema olemust?
            Ateistid väidavad, et jumalaid ega kuradeid pole olemas. Teatud mõttes võib nende arvamust õigeks pidada, sest vaevalt eksisteerivad põrgu ja taevariik käegakatsutaval kujul. Inimkonna jaoks osutub tegelikult olevaks kõik, mille eksistents leiab uskujaid. Bulgakov avaldab mõtte, mille kohaselt igaühele mõistetakse tema usu järgi, sest ükski teooria polevat rohkem väärt kui mõne teine. Uskudes vaid antud reaalsuse olemasolusse, muudame surmajärgse elu enda jaoks kindlalt võimatuks. Seega eeldan meeleldi, et eksisteerib mingi kõrgem ühendus oma jumalate ja kuraditega. Missugune on kuradi osa antud koosluses?
            Nii Bulgakov kui Goethe kujutavad jumalat passiivse kõrvalseisjana ja kuradit aktiivse tegutsejana. Vene kirjanik annab jumala esindajatele (inglitele) negatiivseid joonigi - üks neist osutub kõrgetest ideaalidest hoolimata rumalamaks ja väiklasemaks kui Woland , kes esindab kuratlikke jõude. Kas võib oletada, et esineb vaid üks kõikehaarav jõuline kogum, mis pole kaugeltki ideaalne? Vaid kõike lihtsustada püüdva inimkonna eksitus jagab terviku negatiivseks ja positiivseks . Tegelikult koosneb kõiksus nii heast kui halvast , mis omavahel kombineerudes moodustavad ühtse kogumi. Nimetagem seda Bulgakovist ja Goethest lähtudes kuradiks.
            Wolandi (Bulgakovi "Meister ja Margarita") arvukas kaaskond tõestab, et kuradil on mitu nägu. Saatanat saatvasse seltskonda kuulub näiteks Peemot, kes kujutab põrgudeemoni laiska, kuid kavalat külge. Elu ja surma üle otsustab sünge ja endassesüvenenud Abodonna. Wolandile endale jääb keskne osa, mille tähtsust võiks võrrelda mõistuse olulisusega inimesele. Põrgugvürst on sama mitmekülgne kui iga üksikisik.
            Kumbki kirjanik ei pea kuraditki kõikvõimsaks - suutes valitseda aega ja ruumi, jääb ta siiski võimetuks mõne indiviidi mõistuse ees. Bulgakovi romaanis "Meister ja Margarita" püüab Woland maagiat rakendades manipuleerida lihtinimese psüühikaga. Kuradil õnnestub tekitada inimese mõttemaailmas vaid lühiajalist segadust ja mõistmist. Hiljem seletavad asjaosalised toimunut ikka enda reaalsusest lähtudes - püüd lihtsustada keerulist kui inimaju enesekaitsevahend. Kurat pole võimeline muutma inimkonna mõtlemise toimimise aluseid. Millisena näevad käsitletavad kirjanikud saatana toimet inimesele?
            Kurat pole üksnes negatiivne nähtus, temaski peitub midagi head. Kui Faust küsib Mefistofelese kui põrgudeemoni käest, kes too õieti on, vastab kurat:
            "Ma olen osa jõust, kes kõikjal tõstab pead
              ja kurja kavatseb, kuid korda saadab head."
Nendes värsiridades paljastab Goethe saatana tõelise olemuse - tema pealtnäha halbade tegude taga peitub kõikevõitev headus .
            Kurat päästab tõelisi väärtusi ja aitab inimest tõe leidmisel. Selleks peab indiviid kõigepealt läbima puhastustule, mis seisneb kannatamises. Bulgakovi teost "Meister ja Margarita" läbib idee, et tugevad inimesed karastuvad kannatustes. Margarita nendib, et temagi pole ideaalne, kuid leiab üleelatud murest hoolimata endas piisavalt halastust ja ennastsalgavust. Romaani naiskangelane tõestab Friedale armu paludes, et temas peitub jumaliku headuse alge. Saatan aitab meil näha maailma tõelist kujutist.
            Kuradit võiks määratleda indikaatorina, mis avab inimkonna kui omaette nähtuse olemasolu mõtte ja üldise pale. Igal inimesel tuleb leida elus oma eesmärk, mille täideviimisest sõltub konkreetse isiku väärtus. Goethe kujutab kuradit teenäitajana ja isegi abimehena. Mefistofeles avaldab Faustile teose alguses elu mõtte, milleks on maa muutmine viljakaks. Kuid teose nimitegelase areng seisab alles ees, ta ei ole veel võimeline maailma saladusi mõistma. Seega sõltub kõik inimesest endast - tema valmisolekust olla avatud ja oskusest võtta vastu uusi ideid.
            Kuradi tegevust võiks pidada isegi austuseks inimkonna vastu. Me oleme väärt suunamist tõe ja eneseteostuse poole ning samaaegselt teelt eksitamist. Viimane näitab, et keegi usub meie võimesse leida ise õige rada. Nii nendib Goethe, et kuigi inimene võib algul liikuda vales suunas, sunnib miski teda ikka valguse poole püüdlema. Saatan ei saa takistada tugevat indiviidi, kes otsib kindlameelselt elu väärtusi.
            Bulgakov ja Goethe kujutavad saatanat nautijana, kes õpetab inimest tundma rõõmu elu lihtsatest pisiasjadest. Samas on kurat ülimalt silmakirjalik, sest ta teab, et õnnelikuks nii ei saa. Nii Wolandit kui Mefistofelest võib võrrelda inimesega, kes sisimas samuti enda eksitust aimab. Miks ei sunni saatan inimkonda omaks võtma, et õndsaks saab vaid luues ?
            Ei saa unustada, et kuradi põhiomaduseks osutub omakasupüüdlikkus. Mefistofeles soovib tõestada jumalale enda üleolekut ja eksitada Fausti, et allutada endale kogu inimese surmajärgselt hingeks koonduv olemus. Samas jääb selgusetuks, milleks vajab saatan inimese hinge. Siinkohal kerkib esile põrguvürsti iseloomu sarnasus inimlike omadustega - inimeste taotlused kujunevad samuti tihti mõttetu saamahimu tõttu.
            Inimkond koondab enamasti kuradisse kõik halva, et õigustada oma kurjust ja ebaõiglust. Bulgakov ja Goethe õpetavad inimest nägema kuradit iseeneses: nii enda vigu ja nõrkusi kui ka headust ja võimet armastada . Tuleb osata märgata selle kuradi nägude erinevust, et hakata eraldama tõdesid väljendavaid näoilmeid eesmärgist kõrvalekiskuvatest grimassidest. Otsingud ja eksimine on lubatud, kui neid pärjab edu.
///////////
KURADI  MITU NÄGU (GOETHE , BULGAKOVI JA TAMMSAARE TEOSTE PÕHJAL)
 
            Juba aastasadu on inimesed uskunud Kuradi olemasolu ja teda kartnud. Teda peetakse tavaliselt kurjuse ja pimeduse esindajaks ning põrgu valitsejaks. Nimesidki on talle aegade jooksul antud mitmeid: Saatan, Vanapagan , Põrguvürst, Vanakuri. Kõigest, mis inimesi niimoodi köidab, on alati kirjutanud ka kirjanikud. Nii on sattunud Kurat paljude raamatute lehekülgedele, ainult et igaüks on teda kujutanud just vastavalt oma nägemusele ja andnud talle sellega uue näo.
            Üks sellistest teostest on Bulgakovi “Meister ja Margarita”. Siin on saanud Kuradist igavene rändaja mööda inimeste maailma. Ta ei ole sugugi mitte kurjuse, pimeduse ja kõige halva kehastus ning inimeste pahategude meelitaja. Pigem meenutab ta kohtumõistjat, kes karistab patuseid, tehes neid narrideks, ja paneb inimesi mõtlema oma senise tühisuse üle. Tema ja ta kaaskonna ohvriteks satuvad pugejalikud, valelikud, ahned ja edevad
Kuradi mitu nägu #1 Kuradi mitu nägu #2 Kuradi mitu nägu #3 Kuradi mitu nägu #4 Kuradi mitu nägu #5 Kuradi mitu nägu #6
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 6 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2009-02-18 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 143 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 5 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor keisi Õppematerjali autor

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
2
docx

Kuradi mitu nägu, kirjand

Just see väike paharet ajendab E. Tode (T. Õnnepalu) romaani "Piiririik" minategelast sooritama mõrva. Franzi luksuslik ja mugav elu tekitab peategelases viha ja tahtmist see kõik hävitada, rikkuda, ära määrida. Sellise soovi põhjuseks on alaväärsuskompleks. Häbi oma vaese kodumaa pärast ja kadedust Lääne luksuse suhtes on raske taluda. Olukorda raskendab veelgi teadmine, et tema, Ida-Euroopa mats, ei saa kunagi lääneeurooplaseks, vaid jääb alati äratuntavalt iseenda nägu, oma vaese kodumaa lapseks. Alaväärsustunne, kadedus ja häbi toidavad peategelase sisemist Saatanat, mis ajendabki teda oma armukest tapma. 20. sajandi lõpul on iga inimene iseenda kõige suurem vaenlane, igaüks on endale ise Kurat. Vana legend Luciferist on mitmete sajandite vältel andnud ainest mõttemängudeks ja kirjandusteoste loomiseks. Piibli ahvatlustest ning keskaegsest unistuste täitjast, Jumala

Eesti keel
thumbnail
8
docx

Johann Wolfgang Goethe - "Faust" I osa

muutusid nad pärast taevast välja heitmist groteskseks ja kohutavaks. 11. Kõigile on teada, et ladinakeelses piiblis on hommikutähe tõlke vastseks Lucifer, millest sai peakuradi üks tuntumaid nimesid. 12. Alles hiljem, kui kurat sai jumala vastaseks, anti talle nimi ,,Saatan". 13. Mephistopheles tuleb arvatavasti heebrea sõnadest ,,mephir" ­ hävitaja ja ,,tophel" ­ valetaja või kreekakeelsest sõnast ,,mephistophiles" ­ valguse põletaja. 14. Vanade legendide järgi on kuradi võimuses pakkuda inimesele võimu, rikkust ja edukust; soovi korral annab ta abi nõidumises, nõudes selle eest vastu hinge. 15. Aja jooksul hakkasid Euroopas 16. Hiliskeskajal said kuulsaks lood Faustusest, mille lähtekohaks oli juba 6. sajandil tuntud Teophiliuse legend, kes sõlmis lepingu kuradiga. 17. Goethe Fausti prototüübi kohta võib leida vastakaid andmeid: ta olevat sündinud talupoja

Eesti keel
thumbnail
13
doc

Meister ja Margarita

Sedasi võttiski Kurat Vaatemängude komisjoni juhataja, jättes ainult tegusa pintsaku alles ja Margarita pidi tegema omajagu palju, enne kui armastatud Meister tagasi anti. Teiseks: üks kümnest käsust (teine või kolmas, olenevalt jaotusest) ütleb "Sa ei tohi Jumala nime ilmaasjata suhu võtta" seevastu Saatana kohta ei mainita midagi, sedasi teebki Bulgakov omas tagasihoidlikus stiilis ettekirjutis, et ka Kuradi nimega tuleb ettevaatlik olla. Tegelased. Ühelt poolt on ilmselge, et Pontus Pilatuse tegelane teoses oli ei keegi muu kui Pontus Pilatus. Samas, kes oli Meistri tegelaskuju? Bulgakov ise? Gogol? Segu nendest kahest? Selge on see, et iga autori tööd on vähem või rohkem autobiograafilised ning et iga autor kasutab oma mõtete edasiandmiseks teatud varjatud kuju, eriti kui töö peab läbima tugeva tsensuuri.

Kirjandus
thumbnail
1
odt

Meiste ja margarita

võrdkujuna, kuid muidugi ei ole ainult tema seda väitnud. Meister on päris kindlast Bulgakov ise, sest nende vahel on liiga palju kokkusattumusi näiteks see, et nad oli sama vanused ja nad mõlemad kirjutasid oma tipp teose sellel ajahetkel ja ka see, et nende teoseid ei tahetud rahvale esitada. Saatan õpetab inimest tundama rõõmu elu lihtsatest pisiasjadest. Samas on ta ülimalt silmakirjalik, sest ta teab, et õnnelikuks nii ei saa. Kuradi põhiomaduseks osutub omakasupüüdlikkus. Lugeja teab ise kõige paremini, kas teoses on suurem osa Saatanal või Jumala, kuna iga inimene näeb ja usub just seda mida tema ise tahab ja on võimatu teiste eest ära otsutada, mida raamtus kindalt tahetakse öelda.

Kirjandus
thumbnail
2
doc

Kuradi mitu nägu

Kuradi mitu nägu Kuradit on tavaliselt kujutatud saba ja sarvedega olendina, kellel on kolmhark käes ja kes põrgus patuste hingede üle valitseb, kus ta neid omakorda piinab ja karistab halbade tegude eest. Saatan on ka justkui halb vaim, kes meelitab inimesi pattu tegema. Paljud raamatud räägivad sellest, kuidas inimesed oma hinge mingi suure varanduse eest saatanale müünud. Kuidas on aga saatanat kujutatud Bulgakovi romaanis ,,Meister ja Margarita"? Mis oli saatana eesmärk selles teoses? Bulgakovi ,,Meistris ja Margaritas" ei ole ühte kindlat saatana kehastust, vaid kuradit on kujutatud mitme erineva karakterina. Kõige tähtsam neist on kindlasti Woland kui peasaatan. Tema kaaskonda kuulusid Korovjev, Peemot, Azazello ja Hella. Nad kõik kuuletusid küll Wolandile, kuid tegutsesid ka omasoodu, nad olid kui eraldi kuradid, õigemini kuradile alluvad halvad hinged, keda võib omaette käsitleda. Wolandit on kujutatud

Kirjandus
thumbnail
11
doc

Meister ja Margarita

hallid rõivad, üks silm must ja teine roheline · Peemot ­ suur, must kass, vurrud uljalt õieli · Fagott ehk regent ehk Korovjev ­ pikk, kõhn ja irvitav, näpitsprillidega,millel üks klaas katki · Hella ­ punased juuksed, arm kaelal, fosforrohelised silmad, alasti · Azazello ­ väike, laiad õlad, kihv, vastik nägu, tulipunased juuksed, silmal kae · Meister ­ tumedad juuksed, terav nina, ärevad pruunid silmad Sisukokkuvõte I osa Patriarhi tiikide juures arutavad Berlioz ja Bezdomnõi, kas Jeesus Kristus oli olemas, ning leiavad et kindlasti mitte. Inimesi tänavatel ei liigu. Mingil hetkel ühineb nendega veider välismaalane, kes asub jutustama kõikvõimalikest (uskumatutest) asjadest, näiteks et ta sõi koos

Eesti keel
thumbnail
2
doc

Faust

Ta on õppinud mitmeid teadusi ja saanud doktoriks,kuid on ainult inimene Faust on inimesena üldse tavapäraselt erinev ­ teda huvitavad sündmuste põhjused ja üldpilt, mitte niivõrd detailid.Enda arvates teadlasena ebaõnnestunud otsustab Faust end tappa aga inglid segavad vahele. Taevas sõlmivad Jumal ja Kurat kihlveo, et Kurat ei suuda Fausti hinge õigelt teelt eksitada.Alul on kuradil musta puudli kuju alles Fausti toas muudab end.Sõlmitakse kihlvedu Juhul kui Faust kuradi pakutud ahvatlustele alla annab ,saab kurat hinge ja lepingut kinnitatkse verega. Kuradi kuju on väga sümpaatne. Inimesi ta üldiselt põlgab, samas kohati tundub ,et tal on südametunnistust. Lisaks on ta iseloomult Fausti täielik vastand. Ise peab ta ennast vajalikuks jõuks, et maailma tasakaalus hoida. WAGNER Wagner on Fausti õpilane . Samuti teadlane ja vist isegi andekas ,aga mitte küllalt andekas ,et Faustile sobida. Faust pettub ta oma õpilases Wagneris,

Kirjandus
thumbnail
2
docx

Kes oli Woland romaanis Meister ja Margarita?

Kes oli Woland romaanis „Meister ja Margarita“? Woland oli romaanis Meister ja Margarita minu jaoks kõige raskesti mõistetavam tegelane, sest saatan oli alati olnud minu jaoks kurjuse kehastus ja võimeline ainult halvaks. Bulgakovi romaan andis kuradile teise tähenduse ja muutis Wolandi tegelaskuju sümpaatseks. Esimesel kohttumisel Wolandiga on teda kirjeldatud kui välismaalast: neljakümnendates aastates mees, silmad eri värvi, kulmud paksud ja erineval kõrgusel ning hambad kroonitud. Berlioz ja Bezdomnõi pidasid meest spiooniks ainuüksi sellepärast, et ta tundus välismaalane olevat ja rääkis veidrat juttu. Bulgakovi põhiidee oli kujutada nõukogude maailma satiiriliselt. Selle alusel võib oletada, et Wolandi tegelaskuju loomisel oli Bulgakovi inspiratsiooni allikas tol ajal valitsenud Stalin, kes juhtis Moskva inimesi nagu saatan, pannes inimesi, kes on liiga palju näinud või kuulnud hullumajja või vanglasse. Bulgakovi romaani „Meister ja Margarita“

Kirjandus




Kommentaarid (5)

krizto666 profiilipilt
krizto666: ei olnud see , mida otsisin, aga hästi tehtud muidu :)
09:17 26-09-2010
karolin0x0 profiilipilt
karolin0x0: Väga sisukas dokument
18:01 07-10-2010
FearMe profiilipilt
FearMe: väga hea ja asjalik
22:31 01-12-2010



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun