Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
✍🏽 Avalikusta oma sahtlis olevad luuletused! Luuletus.ee Sulge

"mänguvahendid" - 29 õppematerjali

mänguvahendid ehk ivid pakub tavaliselt jäähallis tegutsev curlingu klubi või areeni haldaja (pildil kivid Jeti jäähallist).
thumbnail
20
pdf

Õpetaja roll mängukeskkonna loomisel

Kas tualett, köök ja söömise ala on piisavalt üksteise lähedal, et laps saaks arendada iseseivust ja iseteenindus oskusi? Küsida võib ka laste endi käest, millega on neil raskusi ja milleni nad ei ulatu. 8 KOKKUVÕTE Hea mängukeskkond aitab lapsel avastada ja õppida uusi teadmisi, arendada oma oskusi ja sotsialiseeruda. Kõike seda läbi mängu, mille kulgu toetavad huvitavad mänguvahendid. Igavad mänguasjad aga ei paku lastele stimulatsiooni, nad ei tunne mängust rõõmu ning mängud ei pruugi jõuda lõpuni, vaid kukuvad vahepeal kokku. Niimoodi võivad tekkida ka negatiivsed suhted nii lastel omavahel kui ka laste ja õpetaja vahel. Siseruumides on mängukeskkonna kujundamisel oluline jälgida, et erinevad lärmakad tegevuskeskused ei asuks kohe vaikselt keskendumist nõudvate alade juures ning vahendid ja materjalid oleksid lastele lihtsasti kättesaadavad

Pedagoogika → Mäng ja laps
21 allalaadimist
thumbnail
18
docx

Eelkoolipedagoogika ajalugu vastused küsimustele

edicypages.com/tooted - Millised olid F. Fröbeli tegevuse peamised tulemused koolieelses kasvatuses (EPAM-i materjalide ja video alusel)? F. Fröbel – institutsionaalse eelkoolikasvatuse süsteemi looja. Asutas esimese lasteaia 1840. Tema pedagoogika põhiprintsiibid: täiuslikkuse printsiip, isetegemine, mäng, usalduslik suhtlemine täiskasvanu ja lapse vahel. Fröbel töötas välja oma mängupedagoogika. Leidis, et inimene kujuneb lapseeas läbi mängu. Mängul on 3 põhialust: 1) mänguvahendid (annid ja tegevused), 2)liikumismängud 3) aiahooldus. Laps peab saama rahulikult mänguasjadega tegeleda, mida toetab väline reeglistik. Käsitles mängu ka teraapiana, mis aitab lapsel lahendada sisemisi vastuolusi ja konflikte. Laps tutvub maailmaga läbi mängu. Fröbel aluse ka lasteaednike süsteemsele koolitusele. Koolieelse lasteasutuse nimetus "Kindergarten" on kasutusel väga mitmetes keeltes siiani. F. Fröbel pani aluse laste mängupedagoogikale, tähtsustas laste õpetamisel

Pedagoogika → Eelkoolipedagoogika
53 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Silmakirjalik elu.

H.Tammsaare teoses "Tõde ja õigus" on peategelane Andres aus ja töökas talumees, kuid siiski saadab teda pidevalt ebaõnn. Tema naaber Pearu on silmakirjalik ja laisk mees, aga oma rahaga suudab ta siiski enda talu viljakana hoida. Andrest muudab see väga kurjaks ning endassetõmbunuks. Pearu jaoks on elu mäng, kauplemine ja jõukatsumine, kuid ta on siiski edukas. Ühiskond eelistabki salakavalaid ja omakasupüüdlikke, kuigi tõde ja vale, headus ja kurjus, ausus ja ebaausus on ainult mänguvahendid ärplemiseks, mitte aga väärtused ise. Kokkuvõtteks võib öelda, et ühiskonna silmakirjalikkus jälitab inimest kogu elu ning paneb ta uskuma, et elu on pigem mäng kui aus võitlus. See võib nii mõnegi nõrgema rööpast völjas lüüa ning endasse sulguma panna. Elu raskuste ees ei tohiks kohkuda ning ausat inimesed võiks pigem endaõiguste eest seista, kui tuvevamate jalge ees alistuda.

Kirjandus → Kirjandus
25 allalaadimist
thumbnail
4
docx

LAPSE KASVUKESKKONNA PRINTSIIBID

Laps vajab piisavalt arendavat keskkonda, mis stimuleeriks tema arengut ja pakuks uusi võimalusi maailma tunnetamiseks ning avastamiseks. SOOVITUSED RÜHMA KASVUKESKKONNA KUJUNDAMISEKS:  Tegevusi ja mänge on lihtsam organiseerida, kui rühmaruum on liigendatud erinevate tegevuste aladeks.  Võimalus teiste lastega koos mängimiseks kui üksimängimiseks nii rühmas, kui õuealal.  Mänguvahendid lastele kättesaadavad. Oluline ei ole mänguvahendite paljusus, vaid millise kogemuse lapsed nende abil saavad.  Võimalus tegeleda rühmas erinevate loovate tegevustega, k.a. vee ja liiva mängudega. Kättesaadavad võiks olla ka muusika ja liikumistegevuse ning rollimängu vahendid.  Rühmaruumi sisustamisel arvestada seal viibivate ja töötavate täiskasvanute vajadustega.

Psühholoogia → Arengupsühholoogia
11 allalaadimist
thumbnail
2
pdf

Lapse tervis ja areng

vastu, tahe tegutseda nagu täiskasvanu, huvi mängu vastu, kehtestada ja säilitada positiivseid suhteid täiskasvanu ja eakaaslastega (Tiko 1996). Viiendat eluaastat iseloomustab aktiivsus ja uudishimu. Seetõttu on arengut tagavaks põhitegevuseks mäng, milles suuresti rakenduvad lapse vaimne ja füüsiline aktiivsus. 4-5 aastased lapsed kooskõlastavad omavahel enne mängu alustamist selle teema, jaotavad osad ja mänguvahendid (Sarapuu 1987). Laps saab aru, et sõpradega saab ainult siis rõõmsalt koos mängida, kui ta jagab lelusid, järgib kokkulepitud reegleid ja ootab oma korda. Vaidlusi on vähem, mängud muutuvad keerukamaks ja kestavad kauem (Woolfson 2004). Mänguga rööbiti toimub ka produktiivne tegevuse kiire areng ning seda eriti kujutavate tegevuste ja ehitusmängude osas. Tegevuste temaatika mitmekesistub. Laps on suuteline

Pedagoogika → Alternatiivpedagoogika
23 allalaadimist
thumbnail
4
doc

Saalijalgpall

Saalijalgpall Nimi "futsal" tuleb portugali keelsetest sõnadest Futebol de Salao ja tähendab saalijalgpalli. See on ainuke sisejalgpalli vorm, mida aktsepteerib ka FIFA. Futsalit kutsutakse jalgpalli väike-vennaks, kuid tipptasemel on tegemist hoopis erinevate mängudega. Tänaseks on futsalist saanud ülipopulaarne mäng, mida tõestab ainuüksi see, et nt Itaalias on üle 4 miljoni futsali harrastaja. Samas jalgpalli harrastajaid on Itaalias umbes miljon! Futsalist on välja kasvanud sellised mängijad nagu Ronaldo, Ronaldinho, Pele jt. Jalgpallist palju väiksem väljak arendab mängijates tehnilisi oskusi, kiiret reageerimist ja vilgast mängusilma. Tegemist on väga hea meeskonnamänguga, kus tänu väikesele koosseisule saavad kõik mehed pidevalt mängus aktiivselt osaleda. Kuna futsalit mängitakse põhiliselt saalis, on mängutingimused alati head - olgu väljas nii raju kui tahes. Eesti mängijate jaoks on futs...

Sport → Kehaline kasvatus
24 allalaadimist
thumbnail
6
docx

Eelkoolipedagoogika rahvusvaheline ajalugu

Kasvatus ja areng kulgevad ühtsuses, kus on oluline roll täiskasvanupoolsel juhtimisel. Ta töötas välja eelkoolipedagoogika didaktilised alused, laste perekonnas kasvatamise ja õpetamise metoodika.  I lasteaia/eelkoolieelse asutuse töötas välja sakslane Friedrich Fröbel. Ta töötas välja spetsiaalse metoodika tegevusteks eelkooliealiste lastega. Inimese kujunemine lapseeas algab läbi mängu, mäng on võti välismaailmaga suhtlemiseks. Mängul on kolm põhialust: 1) mänguvahendid (annid ja tegevused), 2) liikumismängud, 3) aiahooldus (lasteaias oli igal lapsel oma peenar, kuna taime kasvamine peegeldas lapse enda arengut ja aitas lapsel saavutada tasakaalu loodusega). KUUP, KERA SILINDER- 3 esimest andi (annid).  1840 esimene lasteaed!  Fröbeli pedagoogika neli põhiprintsiipi olid: o täiuslikkuse printsiip; o isetegemine; o mäng; o usalduslik suhtlemine täiskasvanu ja lapse vahel.

Pedagoogika → Eelkoolipedagoogika
11 allalaadimist
thumbnail
10
pptx

Jalgpalli tutvustus powerpointis

Esimese ametliku maavõistluse pidasid 1872. aastal Inglismaa ja Sotimaa. Vanim liiga on 1888. aastal asutatud The Football League, mis oli Inglismaa kõrgliigaks 1992. aastani. Rahvusvahelise jalgpalliliidu FIFA moodustasid 1904. aastal Pariisis seitsme riigi esindused. Prantsusmaa algatusel loodud ühendus lubas kinni pidada Briti saartel väljakujunenud mängureeglitest. Esimesed maailmameistrivõistlused peeti 1930. aastal. Millal jõudis Eestisse? Eestisse tõid jalgpallioskused ja mänguvahendid inglise madrused 20. sajandi esimestel aastatel, kui maa oli veel Vene Keisririigi koosseisus. Kohalik jalgpallielu hakkas kihama pärast Vabadussõda (1918­1920) ja omariikluse kindlustamist. Koondis pidas oma esimese kohtumise 17. oktoobril 1920 Helsingis, kus jäi 0:6 alla Soomele. Mäng toimus murukattega maapinnal, mis oli eestlaste jaoks esmakordne. Eesti Jalgpalli Liit asutati 14. detsembril 1921 ja võeti 1923. aastal koos Brasiilia, Egiptuse,

Informaatika → Informaatika
6 allalaadimist
thumbnail
46
pptx

Ameerika jalgpall

 laius 53,3 jardi (48,8 meetrit)  Väravajooned on teineteisest 100 jardi kaugusel.  Kummagi väravajoone ja väljaku otsajoone vaheline ala on kummagi meeskonna tsoon (end zone).  Väljak on kogu pikkuses iga 5 jardi tagant märgistatud valgete joontega, numbrid tähistavad kaugust kummastki tsoonist. Värav  Moodustub maast 10 jala kõrgusel asuva rõhtpuu ja sellele kinnitatud väravapostidest. Mänguvahendid   Pall- nahaga kaetud ovaalne, mille pikkus on 11 tolli ja keskkoha ümbermõõt 22 tolli. Mängija rõivastus  Võistkond   Kummalgi meeskonnal on korraga väljakul 11 mängijat.  Igal mängijal on väga kindel roll, ning ründe- ja kaitsemängu ajal on mängus erinev mängijate koosseis.  Oma ülesande järgi jagunevad mängijad ründajateks, kaitsjateks ja eriülesannetega mängijateks.

Sport → Sport
4 allalaadimist
thumbnail
12
docx

Loovmäng

TALLINNA ÜLIKOOL Rakvere Kolledž Haridusteaduste instituut AP I Loovmäng Juhendaja: Katrin Saluvee Rakvere 2016 Loovmäng Mängul on väga oluline tähtsus lapse elus, selle kaudu antakse edasi oma tundeid ja emotsioone ning saadakse teadmisi ümbritsevast maailmast.Mäng annab lapsele elulisi kogemusi, kutsub esile vajaduse väljendada end tegevustes. Üks esimesi mänge lapse elus on Kuku-mäng. Ema paneb käed oma näo ette ja hüüab lapsele “kuku”, imikule meeldib see väga ja ta naeratab. Kuni kolmanda eluaastani mängivad lapsed enamasti üksinda või vanematega. Koos teiste kaaslastega mängides, on lastel sageli vaja leida üksmeel, olla mõistev ja lahendada tekkinud probleeme. Mäng nõuab lapselt aktiivset mõttetööd. Mängus elab laps üle mitmesuguseid emotsioone ja tundeid. Kõik see omakorda rikastab last, aitab kaasa tema kui isiksuse igakülgsele harmoonilis...

Pedagoogika → Alushariduse pedagoog
27 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Meheda nendevahelised suheted

Anton Hansen Tammsaare pööras oma romaanis peatähelepanu meestele ja nendevahelistele suhetele. Ometi võib öelda, et "Tões ja õiguses" oli ka Vargamäe naistel väga tähtis roll. Vargamäe naiste esmaseks ülesandeks oli hoolitseda järeltuleva põlve eest. Samuti pidid nad võrdselt meestega tööd rabama. Nende ülesandeks oli hoolitseda loomade eest. Naised pidid seisma meestevahelise vimma vahel. Kõige lõpuks tuli neil olla väärt abielunaine ja hea pereema. Kuidas nad kõigi nende kohustustega toime tulid, peaks selguma järgnevast kirjatükis. Kõigepealt tahaksin rääkida Andrese esimest naisest Krõõdast. Kui Krõõt Vargamäele tuli, siis talle tema tulevane kodu ei meeldinud. Selle põhjuseks oli küllap see, et Krõõdal oli kodust teistsugune ettekujutus. "Tänini oli ta kodu all mõistnud ikka põldu ja metsa ­ suurt laant , mis õhtuti heliseb, kui huigatakse või aetakse pasunat . Aga mis heliseks siin, kui tuleks lust lõõritada? Hüüavad siis sood va...

Kirjandus → Kirjandus
8 allalaadimist
thumbnail
6
docx

Insenerieetika referaat

· Lubada mängul jätkuda, kui mõni mängja on õrnalt viga saanud · Määrata karistust väljakul mitte olevatele treeneritele ja mängjatele, omal algatusel, kes ei suuda ennast temale sobival moel üleval hoida. Samuti võib ta sellisel juhul need inimesed väljakult eemaldada. Mõned kohustused, mis kohtunikul on: · Jälgima reeglite täitmist väljakul · Kontrollima mängu koostöös abikohtunikega ja võimalusel neljanda osapoolega · Kontrollima, et mänguvahendid ja mängjad on reeglitekohased · Kindlustama selle, et veritseva haavaga mängja on väljakult lahkunud. Mängja võib tagasi tulla ainult kohtunikupoolse loaga · Kindlustama selle, et ükski volitamata isik platsil ei viibiks · Mängu lõpus andma volitatud isikutele mängujärgne raport, mis sisaldab informatsiooni mängjatele määratud karistuste ja toimunud intsidentide kohta mängu ajal [2] Kohtuniku eetika Kohtunikud peavad järgima kindlat koodeksit

Filosoofia → Insenerieetika
82 allalaadimist
thumbnail
13
doc

Mängu mõiste

loovuse avaldumise aluseks, mängurõõm on oluline omadus, mis eristab kreatiivseid lapsi vähem kreatiivsetest. Keeleline areng- et mäng sisaldab rohkesti kujutlusi ja väljamõeldisi, peab mängija mänguepisoodide mängimisel aina rohkem kasutama kõnet. Mängijad hakkavad oma kõnes põhjalikumalt ja täpsemalt kirjeldama aja ja ruumi iseärasusi, keskkonda, milles mäng toimub, samuti üksikasjaliselt määratlema rolle. Lapse jaoks on praktiliselt kõik keele vahendid potentsiaalsed mänguvahendid. Eristatakse kolme verbaalset mänguliiki: · Spontaansed riimid ja sõnamäng · Absurdimäng · Vestlusmäng Mängus metakommunikatsioon võib toimuda ka kõne abita ( müramismängud). 7.Mäng ja sotsiaal- emotsionaalne areng ( sotsiaalne kompetentsus, prosotsiaalne ja agressiivne käitumine) Sotsiaalne- emot. Areng- lapsed, kes mängivad omaette ja harva suhtlevad eakaaslastega, Võivad edaspidi maha jääda nii sotsiaalselt kui kognitiivses arengus.

Pedagoogika → Arengupsühholoogia
258 allalaadimist
thumbnail
9
doc

A.H. Tammsaare, elulooreferaat

jäetud loova tegevuse vajadusest. Ta polegi südamest kuri ja õel. Naabri kiusamises on ta väsimatu, pealegi on ta südames Krõõda pärast kadedusevari. Teda täidab ainult üks soov: olla Andresest ja tema talust omaga üle. Ent aegajalt löövad Pearu karakteris esile helgemad küljed ning siis võib ta olla lahke, sõbralik ja suurejooneline. Temale on elu kõigepealt mäng, kemplemine ja jõukatsumine, kusjuures tõde ja vale, headus ja kurjus, ausus ja ebaausus on ainult mänguvahendid ärplemises, mitte aga väärtused omaette. Sügavalt inimlikud karakterid on Tammsaare kujundanud Krõõdast ja Marist, kes annavad eesti talunaise saatusest tõetruu üldistuse. Krõõt on headuse ja kannatlikkuse sümbol, ta malbuse ja siiruse ees taltub isegi Pearu riukalik meel. Kuid Vargamäe on Krõõdale liiga karm, Vargamäe nõuab ohvreid. Krõõdast jääb kõigile helge mälestus, tema elupäevi meenutatakse kui Vargamäe kuldset aega

Eesti keel → Eesti keel
28 allalaadimist
thumbnail
9
docx

EELKOOLIPEDAGOOGIKA EKSAM

ettekujutamismängud, matkimismängud, kõndimismängud, jooksumängud, tähe- ja lillemängud Fröbel töötas välja oma metoodilis-didaktiliste vahendite süsteemi, mida nimetas ,,Gaben" (annid). Sinna kuulusid: 1) Kolmemõõtmelised materjalid 1. Mänguvahend ­ pall (mahub kätte, riidest, lõngast, vikerkaarevärvides) 2. Mänguvahend ­ kuup, silinder, kera (kuup ja kera peegeldavad vastandlikkust, kera kui liikumine, kuup kui paigalseis, silinder ühendab kuupi ja kera) 3.-6. Mänguvahendid ­ risttahukad, prismad 2) Tasapinnalised materjalid (puit, paber, meisterdamine, mustrid, joonistamine, joonestamine) Fröbeli metoodikas oli oluline koht loodusel, ta koostas loodus filosoofilise ökoloogilise programmi eelkooliealistele lastele. Oluline oli sisemise ja välise kooskõla. Fröbeli lasteaias oli igal lapsel oma peenar, kuna taime kasvamine peegeldas lapse enda arengut ja aitas lapsel saavutada tasakaalu loodusega.

Pedagoogika → Eelkoolipedagoogika
165 allalaadimist
thumbnail
12
docx

Praktika aruanne - noortekeskus

TALLINNA ÜLIKOOLI PEDAGOOGILINE SEMINAR RAHVUSVAHELINE NOORSOOTÖÖ Elina Petrovskaja VAATLUSPRAKTIKA ARUANNE JÄRVE NOORTEKESKUS VALGA NOORTEKESKUS Tallinn 2013 Sisukord: Sissejuhatus lk 3 Minu eesmärgid lk 3 Järve Noortekeskus, Õppe-ja tegevuskeskkond lk 4 Suhtlemine lk 6 Valga Noortekeskus, Õppe-ja tegevuskeskkond lk 9 Suhtlemine lk 12 Töövarjupäev Valga Noortekeskuses lk 14 Kokkuvõte lk 15 Sissejuhatus Mina viisin enda vaatluspraktika kahes noortekeskuses: Valga Noortekeskus...

Pedagoogika → Alternatiivpedagoogika
118 allalaadimist
thumbnail
19
doc

Curling

läbimõõduga "märklauad", kontsentrilised ringid. Ringide keskpunkt on 4,9 meetri kaugusel väljaku tagaseinast. Jää peab olema: väga sile "õrna jääkristallidest kattega pinnas" ­ väiksed jäätunud veepiisad, mis vähendavad hõõrdumist jää ja kivi vahel sobiva temperatuuriga häid jäätingimusi on kergem tagada väljakutel ja areenidel, mida kasutatakse eksklusiivselt curlingu jaoks. Varustus Peamised mänguvahendid ehk ivid pakub tavaliselt jäähallis tegutsev curlingu klubi või areeni haldaja (pildil kivid Jeti jäähallist). Igal mängijal on soovitav curlingu mängimiseks omada oma harja ning erivarustusega jalanõusid. Need, kes tulevad curlingut esmakordselt mängima saavad kasutada halli poolt pakutavat (pildil harjad ja kivi äratõukamiseks mõeldud slaiderid) 7

Sport → Sport
17 allalaadimist
thumbnail
8
doc

Laps ja mäng

*Protsess ja tulemus: mängu puhul valitseb protsess tulemse üle. Kui laps mängib, siis ta tähele-panu on koondunud rohkem mängu tulemusele kui mängulisele tegevusele, seega tulemus ole nii tähtis kui tegevus. *Vaba valik: Mängus tunnevad kõik lapsed ennast vabalt selles mõttes, et nad võivad mängu pooleli jätta, kui nad seda ei soovi edasi mängida; võivad uut alustada, samuti valida endale sobiv mängukaaslane , mänguvahendid ja mänguteema.*Emotsionaalsus: mäng on tavaliselt seotud positiivsete emotsioonidega ­ rõõm, elevus, naudingud jne. Kui see ka poleks nii, väärtustavad lapsed ikka mängu seost positiivsete emotsioonidega. 2.Mängu uurimise ajaloolised etapid: 1.etapp- 20.-30.a-d: uurimused tuginesid l/põlvega seotud töödele, käsiraamatutele, emade päevikutele ja kliinilistele uurimustele.2.etapp- 40.-50.a-d: Searsi jt. uurimused,

Pedagoogika → Mäng kultuuri kontekstis
356 allalaadimist
thumbnail
20
docx

EELKOOLI PEDAGOOGIKA EKSAMI TÄISKONSPEKT

1840- F.Fröbeli loodud esimene lasteaed 28.juuni 1840 1840- Esimene lastehoid Eestis 1967- Alustati Eestis kõrgharidusega lasteaiaõpetajate koolitamisega Pedas 1905- Eesti rahvuslik lasteaed 1999- Võeti vastu Alushariduse õppekava 2008- Viimati täiendatud õppekava, praegu kasutusel PÕHIMÕISTED Eelkoolipedagoogika on kasvatusteaduse valdkonna, mille põhisihiks on toetada kuni 7- aastase lapse eesmärgistatud arengut ja õpetamist, uurida kasvukeskkonna, lapse õppimise ja kasvatusega seonduvaid probleeme. Õpetus Kasvatus on laste loomuliku arengu toetamine Alusharidus on teadmiste, oskuste, vilumuste ja käitumisnormide kogum, mis loob eeldused edukaks edasijõudmiseks igapäevaelus ja koolis Koolieelse lasteasutuse riikliku õppekava põhimõtted on esitatud lapsest lähtuvatena: individuaalsuse arvestamine, tervise hoidmine, loovuse toetamine, mängu kaudu õppimine, demokraatlike suhete väärtustamine Koolieelse lasteasutuse riikliku õppekava...

Pedagoogika → Eelkoolipedagoogika
122 allalaadimist
thumbnail
14
docx

Lapse väärkohtlemine

TARTU ÜLIKOOL Sotsiaal- ja haridusteaduskond Maris Huopolainen LAPSE VÄÄRKOHTLEMINE referaat Tartu 2010 SISSEJUHATUS On olnud aegu, kus lapse peksmine, halvustamine ja isegi tapmine on olnud tavalised nähtused ning sellistele tegudele ei järgnenud karistust. Mida aeg seda, seda enam on hakatud uurima sellise käitumise mõju lapse arengule ja käitumisele. On veel palju inimesi, kes last füüsilist või vaimselt karistades arvavad, et abistavad last. Referaadi ,,Lapse väärkohtlemine" koostamisel üritasin lahti seletada väärkohtlemise mõistet, selle riskitegureid ning tuua välja tasandid, mis peaksid osalema väärkoheldud lapse abistamises. Valisin selle teema referaadiks, kuna teema huvitab mind väga ning kuna enda elus oli hiljuti avastushetk, et kui vähe teatakse et mida väärkohtlemine endast kujutab. Referaad...

Sotsioloogia → Sotsiaaltöö alused
116 allalaadimist
thumbnail
15
docx

TERVISE JA HEAOLU KÄSITLUS JA SELLE EDENDAMISE VÕIMALUSED LASTEAIAS

Loovuse väärtustamine ja arendamine Tervist edendava ja lapsesõbraliku lasteaia üks olulisi tunnuseid on laste erinevate mängu- ning suhtluskohtade olemasolu ja loovuse arendamine. Samuti omab tähtsust harrastustegevuse võimaluste loomine. Lasteaia personal peaks otsima võimalusi ja vahendeid, et lapsed saaksid tegeleda käsitöö, muusika jms tegevustega. Häid kehalise aktiivsuse võimalusi pakuvad spordirajatised, võimlemis- ja mänguvahendid. Kujutlusvõime ja loovus avalduvad sageli mänguväljakul. Soodsalt mõjuvad loovuse arengule olukorrad, kus laps peab välja mõtlema, kuidas midagi teha ja järgi proovima terve hulga uudseid probleemilahendusi. Mänge mängides saavad lapsed paremini teada, kes nad on ja kuidas nad erinevates olukordades käituvad. Läbi mängu võivad lapsed õppida eluks vajalikke sotsiaalseid oskusi. Mängu stimuleerimiseks ei ole vaja, et

Pedagoogika → Alusharidus
15 allalaadimist
thumbnail
20
docx

Mäng ja lapse kognitiivne areng

ettepanekutest“ mida esitatakse tavalise häälega kuni teate edastamiseni rollis hääleliste modifikatsioonidega vastavalt karakterile (isa roll kõneleb mängija madala häälega). Etteületamine või lühike katkestus mängus on seotud kaasmängija tegevuse parandamisega või suunamisega, mida tavaliselt tehakse kas vaikse häälega või sosinal. Lapse jaoks on praktiliselt kõik keele vahendid (foneetika, grammatika, semantika) samuti kõne ilmekus, häälitsused ja helid potentsiaalsed mänguvahendid. Garvey märkinud, et lapsed mängivad juba varases eas verbaalseid mänge. Eriti oluline oi kolmas eluaasta, mil laps peab mitmesugustes interaktsioonides ja mängudes ennast teistele keele abil mõistetavaks tegema. Mängupartner peab samas aga teadma, kas see, mida talle öeldi nõuab mängulist või mittemängulist reaktsiooni. Seega rõhutab Garvey sotsiaalsete mängude tähtsust laste kõne arengus. Ta eristab kolme verbaalset mänguliiki ja nendeks on: spontaansed riimid ja sõnamäng;

Pedagoogika → Pedagoogika
72 allalaadimist
thumbnail
7
doc

Tõde ja õigus kokkuvõte

,,Tõde ja õigus" I köide, mille eluline materjal pärineb Tammsaare kodutalust, annab üldistava läbilõike eesti külaelust ja talupoja võitlusest loodusega 19. sajandi viimasel veerandil. Suurearvulisest tegelaskonnast tõusevad esile kaks vastandlikku naabrimeest ­ omapärased ning jõulised natuurid, kelles kummaski avaldub eesti talupoja iseloomulikke jooni. Vargamäe Andrese karakter ning kogu tema saatus on sügavalt läbitunnetatud kunstiline üldistus üksiktalupoja elust ja võitlusest karmides Põhja-Eesti kõrvemaa tingimustes. Ta ei aima, et siin ootab teda tema paha vaim ­ Tagapere Pearu. Uskudes oma jõusse, ei võta Andres esialgu Pearut tõsiselt, aga kui algavad nurjumised ja Pearu osutub jonnakuses niisama visaks kui Andres töös, algab Andrese karmistumisprotsess. Andresel on küllalt leidlikkust, et Pearut kohtus ja kõrtsis lüüa naabrimehe oma võtetega, kuid oma elukäigu traagilisi vigu ei saa Andres par...

Eesti keel → Eesti keel
243 allalaadimist
thumbnail
7
doc

Eelkoolipedagoogika eksamiküsimused

4. Pedagoogilised suundumused - F. Fröbel, M. Montessori, R. Steiner, Reggio Emilia ­ peamised ideed, põhimõtted, meetodid. F. Fröbel ­ institutsionaalse eelkoolikasvatuse süsteemi looja. Asutas esimese lasteaia 1840. Tema pedagoogika põhiprintsiibid: täiuslikkuse printsiip, isetegemine, mäng, usalduslik suhtlemine täiskasvanu ja lapse vahel. Fröbel töötas välja oma mängupedagoogika. Leidis, et inimene kujuneb lapseeas läbi mängu. Mängul on 3 põhialust: 1) mänguvahendid (annid ja tegevused), 2) liikumismängud 3) aiahooldus. Laps peab saama rahulikult mänguasjadega tegeleda, mida toetab väline reeglistik. Käsitles mängu ka teraapiana, mis aitab lapsel lahendada sisemisi vastuolusi ja konflikte. Laps tutvub maailmaga läbi mängu. Töötas välja oma vahendite süsteemi (nim annid): kolmemõõtmelised materjalid (pall, kuup, silinder, kera, risttahukad, prismad), tasapinnalised materjalid (puit, paber, meisterdamine, mustrid, joonistamine, joonestamine)

Pedagoogika → Eelkoolipedagoogika
239 allalaadimist
thumbnail
46
docx

Jalgpall

Aastail 1940–1991 oli Eesti NSV Liitu kuulumise tõttu rahvusvahelisest jalgpallielust ära lõigatud. Eesti esimene FIFA ametliku tunnustuse pälvinud taasiseseisvumisjärgne kohtumine toimus 3. juunil 1992. Kõige rohkem koondisemänge (157) on pidanud Martin Reim, olles sellega ühtlasi Euroopa rekordinternatsionaal. Enim väravaid (35) on löönud Andres Oper. Koondise peatreener on alates 2008. aasta jaanuarist Tarmo Rüütli. Eestisse tõid jalgpallioskused ja mänguvahendid inglise madrused 20. sajandi esimestel aastatel, kui maa oli veel Vene Keisririigi kooseisus. Kohalik jalgpallielu hakkas kihama pärast Vabadussõda (1918–1920) ja omariikluse kindlustamist. Koondis pidas oma esimese kohtumise 17. oktoobril 1920 Helsingis, kus jäi 0:6 alla Soomele. Eesti Jalgpalli Liit asutati 14. detsembril 1921 ja võeti 1923. aastal koos Brasiilia, Egiptuse, Jugoslaavia, Läti, Poola, Tšehhoslovakkia, Türgi ja Uruguayga maailmaorganisatsiooni FIFA liikmeks.

Sport → Sport
16 allalaadimist
thumbnail
12
docx

Erivajadustega laste arengu toetamine enne kooliiga konspekt

Erivajadustega laste arengu toetamine enne kooliiga Erivajadustega laps vanuses 0-7a, arengukeskkonna mõjutegurid: Mõnikord erinevad lapsed võimetelt, taustalt ja isiksuseomadustelt sedavõrd, et nende arenguvajadusi on keeruline rahuldada harjumuspärasel viisil või tavakeskkonnas. Sel viisil avalduvaid erinevusi nimetataksegi laiemalt erivajadusteks. Kui erivajadused ilmnevad enne kooliiga, siis nimetatakse neid pikemalt arengulisteks erivajadusteks, koolieas aga hariduslikeks erivajadusteks. Seega on lapse erivajadusi võimalik määratleda üksnes tema arengu põhjaliku tundmaõppimise järel ja konkreetset kasvukeskkonda arvestades. Lapse abistamiseks ja arendamiseks ei piisa tema puuete või häirete diagnoosimisest arsti de poolt, suuremat tähelepanu tuleb pöörata lapse olemasolevate oskuste hindamisele, keskkonna võimaluste arvestamisele ja koostööle täiskasvanute vahel. Koolieelses eas avalduvad eakohase arengu korral järgmised juhtivad...

Pedagoogika → Eripedagoogika
93 allalaadimist
thumbnail
22
docx

Keskaegsed linnad

määral esineb. Leitud killud väga ilusasti kaunistatud värviliste maalingutega läbipaistval klaasil. Peekritel leiduvad maalingud on küllaltki erinevad: pühakud ja stseenid piiblilegendidest või pühakute elust, ilmalike inimeste kujutised (muusikud, armastajad jt.), loomad, fantastilised olendid jne. Peekrid on tõenäoliselt pärit Veneetsiast. Tartu on suurim emailmaalingutega peekrite leiukoht Euroopas. Linlaste mänguvahendid ja mängud Mänge ning mänguvahendeid on keskajal olnud küllaltki erinevaid. Lastemängud Osavus- ja liikumismängud Pallimängud Lauamängud: a) õnnemängud ehk lihtsamad täringumängud b) taktikalised lauamängud (veski, alquerque, trick-track) c) male Keskaegsete mängude tõlgendamiseks on väga abiks paar maali: Pieter Bruegel Vanem „Laste mängud“ 1560, „Võitlus karnevali ja paastu vahel“ Üks leiduderühm, mis on tuntud juba muinasaja kutluurkihtidest on vurriluud

Ajalugu → Ajalugu
11 allalaadimist
thumbnail
29
doc

Õpimapp - Tammsaare ja Gailit

loova tegevuse vajadusest. Ta polegi südamest kuri ja õel. Naabri kiusamises on ta väsimatu, pealegi on ta südames Krõõda pärast kadedusevari. Teda täidab ainult üks soov: olla Andresest ja tema talust omaga üle. Ent aegajalt löövad Pearu karakteris esile helgemad küljed ning siis võib ta olla lahke, sõbralik ja suurejooneline. Temale on elu kõigepealt mäng, kemplemine ja jõukatsumine, kusjuures tõde ja vale, headus ja kurjus, ausus ja ebaausus on ainult mänguvahendid ärplemises, mitte aga väärtused omaette. Sügavalt inimlikud karakterid on Tammsaare kujundanud Krõõdast ja Marist, kes annavad eesti talunaise saatusest tõetruu üldistuse. Krõõt on headuse ja kannatlikkuse sümbol, ta malbuse ja siiruse ees taltub isegi Pearu riukalik meel. Kuid Vargamäe on Krõõdale liiga karm, Vargamäe nõuab ohvreid. Krõõdast jääb kõigile helge mälestus, tema elupäevi meenutatakse kui Vargamäe kuldset aega. Mari on

Kirjandus → Kirjandus
90 allalaadimist
thumbnail
192
pdf

NOORTELAAGRI KORRALDAJA KÄSIRAAMAT

(Pollinskaja, 1970). Oluline on varuda vajalikul hulgal auhindu ning vastavad läbirääkimised laagripersonaliga pidada aegsasti, mitte viimasel hetkel; 157 5) anda mängijatele tagasisidet nende osalemise kohta ehk tõsta esile aktiivsemaid mängijaid, ergutada passiivseid ja vajadusel kutsuda korrale agressiivseid mängijaid; 6) koristada mänguvahendid ning mänguala. Vahendite ja mänguala koristamisele võib kaasata mängijaid, näiteks võib pallide kogumiseks korraldada võistlus- mängu. Oluline on, et kõik vahendid jõuaksid tagasi hoiupaika, nii et neid saaks ka järgmise mängu korral kasutada. Mänguanalüüs Mänguanalüüsi peaks tegema iga mängujuht pärast mängu lõppu, et hinnata tegevuse kordaminekut ning teha järgmisel korral mängides vajalikke parandusi (Galinskaja

Muu → Amet
36 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun