Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Lapse tervis ja areng (0)

1 Hindamata
Punktid

Esitatud küsimused

  • Miks lapsed nii käituvad?

Lõik failist

Ведущая деятельность этого периода(4-6 лет)-игровая 
(сюжетно-ролевая игра)  
Kogu eelkoolieale on iseloomulikud järgmised motiivid: lapse huvi täiskasvanu maailma 
vastu, tahe tegutseda nagu täiskasvanu, huvi mängu vastu, kehtestada ja säilitada positiivseid 
suhteid täiskasvanu ja eakaaslastega ( Tiko 1996). 
 
Viiendat eluaastat iseloomustab aktiivsus ja uudishimu. Seetõttu on arengut tagavaks 
põhitegevuseks mäng, milles suuresti rakenduvad lapse vaimne ja füüsiline aktiivsus. 4-5 
aastased lapsed kooskõlastavad omavahel enne mängu alustamist selle teema, jaotavad osad 
ja mänguvahendid (Sarapuu 1987). Laps saab aru, et sõpradega saab ainult siis rõõmsalt koos 
mängida, kui ta jagab lelusid, järgib kokkulepitud reegleid ja ootab oma korda. Vaidlusi on 
vähem, mängud muutuvad keerukamaks ja kestavad kauem (Woolfson 2004). 
 
Mänguga rööbiti toimub ka produktiivne tegevuse kiire areng ning seda eriti kujutavate 
tegevuste ja ehitusmängude osas. Tegevuste temaatika mitmekesistub. Laps on suuteline 
täiskasvanu sõnalisel korraldusel tahteliselt suunama oma tähelepanu nõutavale tegevusele 
või objektile. Esemete vaatlemisel oskavad nad välja tuua üksikosi ja näha vastastikuseid 
seoseid, oskavad hinnata esemete värvust, vormi, suurust, ruumilisi suhteid, muusikaliste 
helide rütme jne. Mõtlemises on esiplaanil kaemuslik-kujundiline mõtlemine. On iseloomulik 
konkreetne kujutlus esemetest, nende omadustest ja esemetevahelisest seosest. Aktiivselt 
hakkavad lapsed kasutama võrdlemist, püüavad välja tuua esemete sarnaseid ja erinevaid 
omadusi, märkavad sarnaseid esemeid. Selles vanuses muutub fantaasia aktiivseks, mille abil 
annab laps sisu ja mõtte kõikidele oma tegevustele.Fantaasia arvestamine ja aktiviseerimine 
arendab lapse loovust , mõtlemist, mälu ning soodustab seega isiksuse kujunemist. Lapse 
emotsioonid on eredad, tugevad ja situatiivsed. Lisaks situatsioonist sõltuvatele 
emotsioonidele hakkavad välja kujunema püsivad tunded ümbritsevate inimeste suhtes. Laps 
soovib olla sõbralik, kasulik oma kaaslastele, kujuneb vastutustunne , hakkab kooskõlastama 
tegevusi ühise eesmärgi saavutamise nimel. Sotsiaalses arengus on olulisel kohal eakaaslane: 
mängupartner, vestluskaaslane. Viiendal eluaastal areneb kiiresti laste sidus kõne (Sarapuu 
1987). 
 
Kuuendal eluaastal hakkab laps aru saama õpiülesandest ning suunama oma tegevust 
püstitatud eesmärgi saavutamiseks. Endiselt on mäng lapse nii õppimist kui arengut 
soodustavaks tegevuseks. Mängus areneb lapse püsivus, järjekindlus, nõudlikkus enda ja oma 
tegevuse vastu ning oskus rakendada teadmisi igapäevasituatsioonide lahendamisel. 
Loovmängudes matkitakse ühiskondliku elu sündmusi, isiklikke kogemusi. Paralleelselt 
mänguga hakkavad laste tegevustes olulist osa omandama õppimine ja töö. 
 
 
Suurenevad laste orienteerumisalased oskused: määravad kindlaks esemete vastastikuseid 
asendeid ja suundi, märkavad muudatusi ruumide kujunduses, omandavad aastaaegade 
järgnevust ning ajamõisteid. Viieaastase lapse mõtlemine on kaemuslik-kujundiline. Seoses 
lapse kogemuste kasvuga algab kaemuslik mudelite üldistamine, nende muutumine 
iseseisvateks mõttelisteks mudeliteks. Hakkab kujunema terviklik kujundiline arusaam 
ümbritsevast, mis võimaldab lapsel aru saada küllalt keerulistest sõltuvussuhetest ning 
mõistatustest, vanasõnadest. Lapsed hakkavad ise koostama mõistatusi ja lihtsaid ülesandeid. 
Esemete ja nähtuste võrdlemine toimub juba mõtteliselt tuginedes kujutlusele ja mälule. 
 
Tekivad püsivad sõprussuhted, mis tuginevad ühistele mänguoskustele ja huvidele, 
vastastikusele sümpaatiale. Sotsiaalne areng kuuendal eluaastal on soodne üksnes eakaaslaste  
keskkonnas. Hakkab avalduma sügav ja püsiv huvi sooliste erinevuste vastu. Lapsed 
hakkavad taotlema , et nende arvamuste ja seisukohtadega arvestataks. Ta tahab ise valida ja 
otsustada, kuidas probleemi lahendada, kuidas oma tegevust või mängu organiseerida 
(Sarapuu 1987). 
 
Kuueaastasel lapsel on loomulikud õppimiseeldused väga suured: talle on omane tugev 
jäljenduslikkus, temale toimib täiskasvanu (õpetaja) autoriteet kui oluline õppimisfaktor, 
tema mälu loomulikud võimalused on väga head. Teadmised on lapse mõtlemise arengu 
kohustuslikuks tingimuseks. Teadmised saab laps kas vahetult täiskasvanult või isikliku 
tegevuse vaatluse alusel. Koolieelse perioodi lõpul omandab laps oskuse täita suhteliselt 
keerukaid täiskasvanu instruktsioone. Kasutab juhendamisel teadmisi uute ülesannete 
lahendamiseks nii uudses kui sarnases olukorras. (Tiko 1996). Üha kaalukam osa laste 
tegevuses on kõnel. See saab vahendiks, mille abil laps planeerib kavatsetavat tegevust 
(mängu süžeed), annab hinnangu ning arutleb ja vaidleb kaaslastega (Sarapuu 1977). 
Eakaaslasele suunatud lause on pikem ja keerukam. Laps matkib, jäljendab tegelikkust, 
väljendab oma uudishimu jamõjutab teiste käitumist. Takoordineerib oma tegevust teiste 
lastega ja arvestab nende soovidega. Jätkub sõnavara kasv, mis otseselt sõltub lapse elu- ja 
kasvatustingimustest (Tiko 1996). 
 
Viiteallikad 
 
Sarapuu, H. (1977). Laps ja lelud. Tallinn: Valgus. 
 
Sarapuu, H. (1987). Koolieelsest kasvatusest lasteasutuses. Tallinn: Valgus. 
 
Tiko, A. (1996). Kultuuritausta mõju lapse kasvukeskkonnale. Alushariduse õppekava 
projekt. Tallinn.33-35 
 
Woolfson, R. C. (2004). Miks lapsed nii käituvad? Tallinn: Varrak  
Lapse tervis ja areng #1 Lapse tervis ja areng #2
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 2 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg1970-01-01 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 23 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor ChRTY Õppematerjali autor

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
12
doc

LAPSE ARENG KOOLIEELSES EAS ( 3-7 a)

LAPSE ARENG KOOLIEELSES EAS ( 3-7 a) SOTSIAALNE JA EMOTSIONAALNE ARENG Lapse isiksuse areng koolieelses eas sisaldab kaks olulist aspekti: 1) laps hakkab üha enam mõistma ümbritsevat maailma ja teadvustab oma koha selles - viimane põhjustab uute käitumismotiivide tekke; 2) tundmuste ja tahte areng, mis kindlustavad käitumise püsivuse. See on iga, mil täiskasvanu esitab lapsele juba palju suuremaid nõudmisi kui varem. Lapselt oodatakse nüüd kõigile kohustuslike käitumisnormide järgimist. Kui nooremas eelkoolieas on lapse käitumine veel impulsiivne, ta käitub hetkel tekkinud soovide ja tundmuste ajel, ta ei anna endale aru, mis sundis teda nii või teisiti käituma, siis eelkooliea lõpuks on lapse käitumine enamasti teadvustatud - ta võib üldjuhul oma

Alternatiivpedagoogika
thumbnail
28
doc

0-1 aastase lapse aeglane areng ja selle kontrollimine+

SISUKORD SISSEJUHATUS....................................................................................................................... 2 1 ARENG....................................................................................................................................3 1.1 Arengu seaduspärasused................................................................................................... 3 1.2 Lapse arengu jälgimine .................................................................................................... 6 1.3 Vastsündinu.......................................................................................................................7 1.3.1 Sünnijärgsed oskused.................................................................................................7 Vastsündinul on arenenud:.........................................................................

Arenguõpetus
thumbnail
15
doc

Laste mõtlemine

...................................................................................................2 SISSEJUHATUS....................................................................................................................... 3 1 LASTE MÕTLEMINE............................................................................................................ 5 1.1 Beebide ja väikelaste mõtlemine.......................................................................................5 1.2 Lapse mõtlemise arenemine..............................................................................................7 1.3 Loovmõtlemine lastel .....................................................................................................11 Kasutatud materjalid:............................................................................................................... 15 2 SISSEJUHATUS

Arenguõpetus
thumbnail
13
docx

Lapse vaimne areng

Lapse vaimne areng Varases eas laps meenutab peamiselt äratundmise vormis, s.t taju vormis, millega ühineb mälu akt. Laps tajub eset kui tuttavat ja väga harva meenutab seda, mis pole tal silme ees; ta võib olla tähelepanelik vaid selles suhtes, mis asub tema tajuväljas (Võgotski 2006). Kuna lapse kõne, mõtlemine, joonistamine jm saavad kujuneda motoorika ja tajude teatud arengutasemel, siis on tajude arendustegevusel keskne koht väikelaste arengu toetamisel. Tajude arendamise üldised ülesanded on järgmised: Tajutoimingute (vaatlus-, kuulamis-, kompimis- jne. oskuste) kujundamine; üldtunnustatud etalonide (suuruste skaala, värvispekter, helikõrguste skaala, vormide süsteem jne) ning nende süsteemide põhialuste loomine;

Pedagoogika
thumbnail
13
doc

Mängu mõiste

Mäng (mõiste)- vabatahtlik toiming või tegevus, mida sooritatakse teatud kindlaksmääratud aja- ja ruumi piires, vabatahtlikult omaks võetud, siduvate reeglite järgi. Eesmärk on temas eneses, teda saadavad põnevus, rõõmutunne, teadmine, et ta on `teistsugune` `tavalise eluga` võrreldes. Olemus ( Huizinga) Vaba tegevus, pole tegelik elu, iseloomustab lõpetatus, on loov, mängus on kord, pinge, reeglid, sotsiaalne sümboolne. Ajalooline areng??? 2. Mängu määratlusest ja tunnustest. Inimese vaimse arengu kõige tormilisem periood on eelkooliiga. Last iseloomustab suur aktiivsus, mis avaldub pidevas tegutsemistahtes ja iseseisvuspüüdes. Laps loob endale arusaadava mängumaailma matkimaks seda, mida ta ümbritsevas igapäevases elus enda jaoks on avastanud. Parimaks viisiks ümbritseva maailmaga tutvumiseks lapse jaoks ongi mäng. Seega tuleb vanematel ja õpetajatel luua lihtsalt tingimused, et laps saaks mängida.

Arengupsühholoogia
thumbnail
55
doc

Mõtlemine

Keel ja kõne.............................................................................29 3.3 Keelelise relatiivsuse hüpotees ...................................................................................... 31 4 LASTE MÕTLEMINE.......................................................................................................... 36 4.1 Beebide ja väikelaste mõtlemine.....................................................................................36 4.2 Lapse mõtlemise arenemine............................................................................................39 4.3 Loovmõtlemine lastel .....................................................................................................46 KOKKUVÕTE.........................................................................................................................51 ALLIKAD.............................................................................................................

Psüholoogia
thumbnail
35
docx

Kõnetegevuse psühholoogia konspekt

Mõneti eraldub üldisest taustast Venemaal arenenud psühholingvistika psühholoogiline haru (kõnetegevuse psühholoogia), mille teoreetiliseks baasiks on L. Võgotski koolkonna tegevusteooria. Kolmanda etapi kujunemist on rohkem mõjutanud kognitiivne psühholoogia (uurib peamiselt teadmiste ja inimkäitumise vahekorda), suhtlemisteooria (kommunikatsiooniteooria) ning keeleteaduses semantika ja pragmaatika areng. Nimetatud keeleteaduse seisukohad kajastuvad suurepäraselt H. Õimu töödes. Kognitiivse psühholingvistika iseloomulikud jooned on järgmised: • Peamine üksus uurimisel on ütlus, mida käsitletakse suhtlemissituatsiooni komponendina. • Kõneaktis uuritakse kõiki reaalselt esinevaid operatsioone (nii keelelisi kui psühholoogilisi), eristatakse keelelisi ja metakeelelisi operatsioone. • Lapse kõne arengut selgitatakse tema kognitiivse arengu ja suhtlemise koosmõju seisukohalt.

Eripedagoogika
thumbnail
22
doc

Arenguspsühholoogia konspekt

Arengupsühholoogia K. Uriko [email protected] Esmaspäeval M-225 Referaat: ,,Mäng lapse arengus" 11. märtsiks Loeng 1 Arengupsühholoogia ­ mis see on? See on ,,elukaar", psühholoogia liik, mis tegeleb käitumuslike ja kogemuslike muutuste seletustega. Muutused kaasnevad vanusega. Arengupsühholoogia regeleb teadusliku uurimusega (tõestused, uurimismeetodid, korratavus, teooria; mitteteaduslik põhineb elutarkusel). Teadus on meid ümbritseva reaalsuse tunnetamise ja mõtestamise eriline viis. Teadusliku lähenemise

Arengupsühholoogia




Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun