Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Haldustegevusvormid Haldusakt. Määrus. Haldusleping. Toiming. (0)

1 Hindamata
Punktid

Lõik failist

Riigi- ja haldusõigus
Sügis 2009
N. Parrest
Haldustegevusvormid
Haldusakt . Määrus. Haldusleping . Toiming.
HMS § 2 lg 1 sätestab haldusmenetluse mõiste:
„(1) Haldusmenetlus on haldusorgani (§ 8) tegevus määruse (§ 88) või haldusakti (§-d 51 ja 52) andmisel, toimingu (§ 106) sooritamisel või halduslepingu (§ 95) sõlmimisel.”
HMSi tuleb kohaldada üksnes siis, kui konkreetsel juhul on haldusorgani tegevus kvalifitseeritav haldusakti, toimingu, halduslepingu või määrusena. Kui ei, ei tule ka HMSi kohaldada. Seepärast on oluline teada, mida need mõisted tähendavad.

I Haldusakt


Haldusakti mõiste on määratletud HMSi § 51 lõikes 1 järgmiselt:
Haldusakt on haldusorgani poolt haldusülesannete täitmisel avalik-õiguslikus suhtes üksikjuhtumi reguleerimiseks antud, isiku õiguste või kohustuste tekitamisele, muutmisele või lõpetamisele suunatud korraldus, otsus, ettekirjutus, käskkiri või muu õigusakt .”
Haldusakt on üldine teoreetiline mõiste. See tähendab, et dokumendi käsitlemine haldusaktina ei sõltu dokumendi nimetusest (nt ettekirjutus, otsus, korraldus või käskkiri), vaid sisust. Isegi tavaline kiri võib teataval juhul osutuda haldusaktiks. Teiste sõnadega, tuleb kontrollida, kas esinevad kõik § 51 lõikest 1 tulenevad tunnused:
  • dokumendi on andnud haldusorgan : mõiste tuleneb HMS §-st 8;
  • haldusorgan tegutseb avalik-õiguslikus suhtes haldusülesande täitmisega. Tuleta meelde esimest loengut: avaliku õiguse ja eraõiguse eristamine;
  • tegemist on üksikjuhtumiga, mida on võimalik määratleda ajaliselt ja ruumiliselt; adressaat on individualiseeritav (v.a üldkorralduse puhul; vt edaspidi). Üksikakti vastand on üldakt (määrus või seadus);
  • tegemist on reguleerimisega: haldusakti eesmärgiks on (lõplik) õiguste või kohustuste tekitamine, muutmine või lõpetamine, tuues kaasa õiguslikke tagajärgi. Reguleerimisena ei käsitata toiminguid (nt teatamine mingist faktist). Samuti ei ole haldusakt menetluse käigus tehtav otsustus , millega ei otsustata lõplikult isiku õiguste ja kohustuste üle (nn menetlustoiming , nt otsus alustada menetlust või teha ekspertiis);
  • haldusakt on suunatud väljapool haldusorganisatsiooni seisvale isikule. Haldusaktina ei käsitleta nt teenistusülesannete täitmise käigus ülemuse antud teenistusalaseid korraldusi;
  • haldusakt on ühepoolne (eristab halduslepingust).
    NB! Iseseisev haldusakt on ka varasemat haldusakti muutev või kehtetuks tunnistav otsus, samuti otsus keelduda taotluse rahuldamisest (nt keeldutakse toetuse maksmisest või tegevusloa andmisest).
    Haldusakti eriliigiks on üldkorraldus , mille mõiste annab HMS § 51 lg 2:
    „Üldkorraldus on haldusakt, mis on suunatud üldiste tunnuste alusel kindlaksmääratud isikutele või asja avalik-õigusliku seisundi muutmisele.”
    Üldkorraldus on üldmõiste, nagu seda on ka haldusakt, ning üldkorralduse tunnustega akt võib kanda ja praktikas ilmselt kannabki hoopis teistsugust nime. Kuna üldkorraldus loetakse haldusaktiks, siis olemuslikuks tunnuseks, mis eristab teda üldaktist, on see, et ta reguleerib üksikjuhtumit.
    Üldkorraldusi on kahte liiki:
  • isikutele suunatud üldkorraldus; seejuures peab isikute ring olema kindlaks määratav üldiste tunnuste alusel. Üldaktidest eristab üldkorraldust see, et reguleeritakse üksikjuhtumit; kõne alla võivad tulla ka muud lisakriteeriumid (nt kehtivus on ajaliselt piiratud jms). Nt volbriöö alkoholi müügikeeld;
  • asjaga seotud üldkorraldus, mille eesmärk on muuta asja avalik-õiguslikku seisundit . Asi või asjad peab olema määratletav individuaalsete tunnuste alusel (nt kinnistu – üldkorralduseks detailplaneering , konkreetne teos – üldkorralduseks otsus tunnistada teos pornograafilise sisuga teoseks, ehitis – üldkorralduseks otsus võtta ehitis muinsuskaitse alla). Seejuures tuleb silmas pidada, et asja õiguslik seisund võib olla omakorda aluseks isikute õigustele ja kohustustele ning seeläbi isikute reguleeritav tegevus peab seonduma konkreetse asjaga.
    Praktikas kõige levinumad üldkorraldused on detailplaneeringud, vangla sisekorraeeskiri , liiklusmärgid.
    II Määrus
    HMS § 88: „Määrus on õigusakt, mille
  • Vasakule Paremale
    Haldustegevusvormid Haldusakt-Määrus-Haldusleping-Toiming #1 Haldustegevusvormid Haldusakt-Määrus-Haldusleping-Toiming #2 Haldustegevusvormid Haldusakt-Määrus-Haldusleping-Toiming #3 Haldustegevusvormid Haldusakt-Määrus-Haldusleping-Toiming #4 Haldustegevusvormid Haldusakt-Määrus-Haldusleping-Toiming #5 Haldustegevusvormid Haldusakt-Määrus-Haldusleping-Toiming #6 Haldustegevusvormid Haldusakt-Määrus-Haldusleping-Toiming #7 Haldustegevusvormid Haldusakt-Määrus-Haldusleping-Toiming #8 Haldustegevusvormid Haldusakt-Määrus-Haldusleping-Toiming #9 Haldustegevusvormid Haldusakt-Määrus-Haldusleping-Toiming #10 Haldustegevusvormid Haldusakt-Määrus-Haldusleping-Toiming #11 Haldustegevusvormid Haldusakt-Määrus-Haldusleping-Toiming #12 Haldustegevusvormid Haldusakt-Määrus-Haldusleping-Toiming #13 Haldustegevusvormid Haldusakt-Määrus-Haldusleping-Toiming #14 Haldustegevusvormid Haldusakt-Määrus-Haldusleping-Toiming #15 Haldustegevusvormid Haldusakt-Määrus-Haldusleping-Toiming #16 Haldustegevusvormid Haldusakt-Määrus-Haldusleping-Toiming #17 Haldustegevusvormid Haldusakt-Määrus-Haldusleping-Toiming #18 Haldustegevusvormid Haldusakt-Määrus-Haldusleping-Toiming #19 Haldustegevusvormid Haldusakt-Määrus-Haldusleping-Toiming #20
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 20 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2016-02-17 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 46 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor Rob Rob Õppematerjali autor

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    20
    doc

    Haldusakti kehtetuks tunnistamine

    Haldusõigus Sügis 2009 N. Parrest Haldusakti kehtetuks tunnistamine I Sissejuhatavad märkused Kehtetuks tunnistamine (kehtivuse lõppemise eeldusena HMS § 61 lg 2 alusel) haldusorgani poolt (HMS § 64) vaideorgani poolt (HMS § 85) kohtu poolt (HKMS) HMS § 64 jj kehtetuks tunnistamise kohta sätestatut kohaldatakse ka haldusorgani poolt - haldusakti muutmise ja - haldusakti kehtivuse peatamise suhtes. Haldusorgan võib HMS § 64 jj alusel haldusakti muuta, peatada selle kehtivus ja tunnistada

    Haldusõigus
    thumbnail
    15
    doc

    Haldusõiguse eksami konspekt

    Haldusõigus Kevad 2011 Haldusõiguse eksam 04.06.2011 Eksamil eelnevalt küsitud: uurimispõhimõte, asendustäitmine/sunniraha, haldusorgan/halduse kandja, haldusakti õiguspärasus ja kehtivus. Kaalutlusõiguse sisu ja liigid, lisaks näide, proportsionaalsuse sisu ja näide ebaproportsionaalsest otsusest, vaidemenetlus, millal hakkab haldusakt kehtima. Välise kontrolli liigid, kaalutlusõiguse põhimõte, halduse kandja ja haldusorgan. Avalik haldus on täidesaatva riigivõimu tegevus ja keskendub riigi tegevuse korraldamisele. Avalikku haldust määratletakse formaalsee ja materiaalsena. Haldus formaalses mõttes on

    Õigusõpetus
    thumbnail
    122
    ppt

    Haldusmenetlus I

    tõendite ja andmete esitamist, mille alusel haldusorgan teeb kindlaks asja lahendamiseks olulised asjaolud.  (2) Tõendiks võib olla menetlusosalise seletus, dokumentaalne tõend, asitõend, paikvaatlus, tunnistaja ütlus ning eksperdi arvamus.  (3) Menetlusosaline on kohustatud haldusorganile esitama ja teatavaks tegema talle teada olevad menetluses tähtsust omavad asjaolud ja tõendid. Selle kohustuse täitmata jätmisel võib haldusorgan soodustava haldusakti andmisel jätta taotluse läbi vaatamata. 11  Tõendamiskoormis erineb:  isiku jaoks koormavate ja soodustavate (nn menetlusosalise osalemiskohustus – kaasabi osutamine) menetluste puhul;  kui isik on väheste teadmistega või mingil objektiivsel põhjusel ei ole tal võimalik tõendeid esitada (nt kinnipeetav). RKHK selgitas 23.10.2001

    Haldusõigus
    thumbnail
    70
    pdf

    Halduso�igus

    ○ avalikku haldust teostavate organite korraldust, sisemist tegevust ■ haldusorganisatsioon ○ avalikõiguslike õiguste sisu, tekkimist, muutmist, ülekandmist ja lõpetamist ■ materiaalne ehk sisuline haldusõigus ■ menetlust, mille abil kohaldatakse materiaalõiguse settenähtud õiguslikke tagajärge konkreetsetel juhtudel (haldusakt, toiming) ja võetakse vastu määrusi (menetluslik ehk protsessuaalne haldusõigus) ■ vastutust õigusvastase haldustegevuse eest ● Haldusõiguse keskne teema – haldusmenetlus 1. Menetluse algus → a. taotlusega b. haldusorgani initsiatiivil 2. Asjaolude väljaselgitamine, menetlusosaliste ärakuulamine

    Haldusõigus
    thumbnail
    18
    docx

    Haldusõigus ja -menetlus konspekt- kordamisküsimused

    KODUTÖÖREFERAAT Tiitelleht Sissejuhatus Kaalutlusõiguse mõiste- haldusorganiel antud võimalus valida mitme valiku vahel mida just tema peab otstarbekaks Kaalutlusõigus RK lahendis(vähemalt 2) Uurimispõhimõtte mõiste- HO peab ise välja selgitama kõik olulise tähtsusega asjaolud Uurimispõhimõte RK lahendis Kokkuvõte Kasutatud allikad/kohtupraktika Menetlusosaline (HMS§11) See kes midagi taotleb menetlusorganilt (endale). Menetlusosaline on ka isik, kellele haldusakt- või toiming on suunatud(adressaat). Kolmas isik on see kelle õigusi või vabadusi minu taotlus võib puudutada Avalikku huvi saab määratleda nt volikogu Menetluse keel on eesti keel Tähtajad - very important! peaminister esindab riiki välismaal Justiitsministeerium- minister Raivo Aeg, kukk! peaülesanne on kavandada ja ellu viia riigi õiguspoliitikat, sh kriminaalpoliitikat. ka kohtupidamise sujuvuse tagamine,.

    Haldusõigus
    thumbnail
    345
    pdf

    HALDUSÕIGUS

    Loengu- ja lugemismaterjalid on moodles kättesaadavad Loengute teemad • Haldusõiguse mõiste ja ajalooline areng. EL haldusõigus • Haldusõiguse üld- ja eriosa. Haldusõiguse põhimõtted. • Haldusõiguse põhimõtted jätk. • Kaalutlusõigus. Määratlemata õigusmõisted. • Halduskorraldus: erinevad haldusekandjad, haldusorgan. • Halduse organisatsioonilised süsteemid. Haldusülesannete delegeerimine (halduskoostöö). • Haldustegevusvormid: haldusakt, määrus, haldusleping, toiming. • Haldusmenetlus I: menetlustähtajad, menetlusosalised, taotlus. Märgukiri, selgitustaotlus, teabenõue. • Haldusmenetlus I:menetlusõigused. • Haldusmenetlus I: haldusmenetluse läbiviimine jne. • Haldusakti vormistamine ja õiguspärasuse eeldused. • Haldusmenetlus II: haldusakti muutmine ja kehtetuks tunnistamine. • Haldustegevuse kontroll: mõiste ja liigid (sh teenistuslik järelevalve ja vaidemenetlus,

    Kategoriseerimata
    thumbnail
    72
    docx

    TÜ Haldusõiguse konspekt

    loomuõigusele). Riik peab hoolitsema nende ülesannete eest, mida üksikisikud ei suuda iseseisvalt lahendada. Ülesanded sõltuvad konkreetsest olukorrast. 2. kannab positiivse õiguse tähendust ­ avalikud huvid määrab kindlaks seadusandja, kes otsustab, mis on avalikes huvides. Teesid kattuvad kahes olulises punktis: 1. avalik kord moodustab osa avalikest huvidest. Avalik kord on aga määratletav mõiste. 2. mõlemad teesid kinnitavad, et seadus, haldusakt vms abinõu, mis kaitseb üksnes eraisiku huve, ei teeni avalikku huvi. Avalikku huvi kaitsevad näiteks seadused, mis käsitlevad majanduspoliitikat, sotsiaalpoliitikat, rahapoliitikat, tervishoiupoliitikat. Näiteks riigivara suurendamine ei kuulu avaliku huvi hulka, vaid on era- või fiskaalhuvi. Kitsamas tähenduses on avalik kord seisund, mis sisaldab endas avalikku tervishoidu, julgeolekut, kõlblust, rahu, heausksust.

    Haldusõigus
    thumbnail
    45
    docx

    Haldusõigus

    loomuõigusele). Riik peab hoolitsema nende ülesannete eest, mida üksikisikud ei suuda iseseisvalt lahendada. Ülesanded sõltuvad konkreetsest olukorrast. 2. kannab positiivse õiguse tähendust – avalikud huvid määrab kindlaks seadusandja, kes otsustab, mis on avalikes huvides. Teesid kattuvad kahes olulises punktis: 1. avalik kord moodustab osa avalikest huvidest. Avalik kord on aga määratletav mõiste. 2. mõlemad teesid kinnitavad, et seadus, haldusakt vms abinõu, mis kaitseb üksnes eraisiku huve, ei teeni avalikku huvi. Avalikku huvi kaitsevad näiteks seadused, mis käsitlevad majanduspoliitikat, sotsiaalpoliitikat, rahapoliitikat, tervishoiupoliitikat. Näiteks riigivara suurendamine ei kuulu avaliku huvi hulka, vaid on era- või fiskaalhuvi. Kitsamas tähenduses on avalik kord seisund, mis sisaldab endas avalikku tervishoidu, julgeolekut, kõlblust, rahu, heausksust.

    Haldusõigus




    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun