Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Oscar Wilde'i elulugu (0)

5 VÄGA HEA
Punktid
Elu - Luuletused, mis räägivad elus olemisest, kuid ka elust pärast surma ja enne sündi.

Lõik failist

Oscar Wilde

  • Sündis 1854. Aastal 16. oktoobril Dublinis.
  • Isa kuulus maa-aadlisse. Ta oli elukutselt silma- ja kõrvahaiguste arst. Elav, väsimatu ja alaliselt tegev inimene. Kuulus lisaks ajaloolase, poliitiku ja arheoloogina. Eraelus oli suur naistekütt, pidutseja, prassija, söödik, joodik , helde ja armuline , hoolimatu ja jõhker.
  • Ema oli pastori tütar – luuletaja, ajaviiteromaanide sepitseja, poliitiline ajakirjanik, iirlaste vanavara (rahvalooming) korjaja ja nende õiguste eest võitleja, kihutaja, ässitaja, suur kirjandusetundja ja keelteoskaja. Muidu edev, upsakas, auahne, kiitleja, vaimurikas, armastab välimist hiilgust, riietub erilaadselt, armastab võõraid vastu võtta.
  • Oscari kirjanduslik anne, seltskondlik vilumus , vaimukus, muretus , edevus, uhkus, kõrkus, toreduse- ja hiilgusearmastus pärineb emalt. Samuti pärinevat tema naiselikkus sellest, et ema oli oodanud tütart ja seetõttu olevat Oscar pidanud tüdrukute riideid mingi hetk kandma.
  • Oscari põhjalikud teadmised antiikkultuuris ja renessansis pärineb isalt.
  • Tal oli ka õde ja vend. Õde suri noorelt.
  • Oscar kasvas üles hellitatuna ja armastas väiksest peale seltskonnas liikuda , kus ei valitud eriti kõneainet.
  • Koolis käis ta Enniskillenis ja Dublinis Trinity College’is (1871-74), Oxfordis Magdalena College’is ( 1874 -78).
  • Oscar pretendeeris alati valitsevale kohale, oli üleolev ja tekitas teistes viha. Igast olukorrast tuli ta hästi välja ilma häbi tundmata, nt. tiriti ta porisena ühe mäe otsa kinniseotult, tema aga tõusis püsti ja ütles, kui ilus vaade on.
  • Tema kõrkus ja uhkus olid õigustatud, sest ta oli vaimselt arenenum ja laiema silmaringiga.
  • Oscar oli väga tugev kirjanduses ja keeltes samal ajal kui tema matemaatilised, spordilised ja muusikalised anded jäid tahaplaanile. Ta sai isegi kreeka keeles kuldmedali.
  • Oxfordis omandas ta selle mõju oma kaaslastesse, mis jäi talle iseloomulikuks kuni languseni. Avaldusid tema huvid ja kalduvused ning tema vaimu- ja hingejõud kogunesid esteetilistele küsimustele.
  • Professoritest mõjutasid teda enim Ruskin ja Pater .
  • Oxfordis hakkas ta tegelema luulega , milleks ergutasid teda Itaalia ja Kreeka reis.
  • Oscar kandis oma esimese luuletuseRavenna “, mis Oxfordis krooniti auhinnaga, ette teatris ja sai näidata, mida ta oma häälega tegelikult suudab.
  • Peale kooli lõpetamist kuldmedaliga asus Wilde Londoni Salisbury tänavale, jätkates seal oma uurimusi kirjanduse, esteetika ja ajaloo üle.
  • Oma luuletusi avaldas ta mitmesugustes ajakirjades ning üritas avaldada neid ka raamatus, mis ei õnnestunud. Sellest hoolimata viskas ta veel enam pea selga ning hakkas riietuma ja käituma, nii et temast räägitaks ükskõik kas head või halba. Niimoodi tasandas ta teed oma kallile luulekogule, mis saavutas edu, 1881.aastal.
  • Üldiselt vihati Wilde kogu Londonis, sest ta rõhutas pidevalt oma geeniust .
  • Ainukesed sõbrad, kes seda uskusid olid Meredith, Whistler ja Swinburne.
  • Luuletuste ilmumise aastal sõitis Wilde USA-sse, et leida oma näidendile „ Vera and the Nihilists“ lavastaja, kuid tema näidendit ei saatnud edu. Lisaks pidas ta USA-s loenguid erinevatel teemadel .
  • Ta kirjutas seal ka oma Oxfordi kaaslase Renell Roddi luulekogule „Rose- leaf and Apple -leaf“ eessõna, aga kuna selles oli liigagi hästi rõhutatud esteetilisi põhivaateid, jäi sõber temale võõraks.
  • Aprillis 1883 pöördub ta tagasi kodumaale , kuid püsib seal vaid lühikest aega.
  • Näib, et tema noorusehullustus on läbi ning ta hakkab arvestama ka seltskonna ja kommetega. Käib palju ringi aristokraatlikes või boheemlaslikes ringkondades. Eriti meelsasti viibib ta teatritegelaste ja äärelinnateatrite primadonnade seltsis .
  • Ainuke tume täpp tema nimel oli tüli tõttu sõbra Whistleriga, kes süüdistas teda mõtete plagieerimises. See süüdistus näis olevat õigustatud, sest Wilde ei saanud muidu, kui pidi kedagi jumaldama ja seda ka jäljendama, nt. kui ta sattus Blazaci mõju alla lasi ta endale tuua samasuguse kirjutuslaua.
  • 1883.aastal läks ta kauemaks ajaks Pariisi, kus liikus kirjanduslikes ja kunstilistes ringkondades. Seal olid tema intiimsemateks sõpradeks Paul Bourget, aga ka Verlain, keda ta ei suutnud välja kannatada tema haiguse pärast, mis rikkus ta ilutunnet.
  • Aasta lõpul oli ta tagasi Londonis, kus hakkas sissetuleku saamiseks pidama loenguid „Ilusast majast“ ja „Kunsti olemusest“, millest saadud tulu pillas ta igale poole laiali.
  • 1884.aastal abiellus ta jõuka naisterahva Constance Lloydigia.
  • Sissetuleku puudusel hakkas ta naistelehe toimetajaks. Pärast seda hakkas tema loomingu viljakaim ajajärk.
  • Wilde armastas kirjutamise lõpetada nii-öelda ühe sõõmuga ja nii on tema teosed suhteliselt väikesed.
  • Pariisis lõi ta luuletuse „The Harlot’s House“ ja näidendi „The Duchess of Padua“, mille ta lõik kindlale näitlejale, kes seda nõrgaks pidas ning näidend ise oli ka edutu.
  • Wilde muinasjutud on kogutud proosaraamatutesse „The Happy Prince“ ja „A house of Pomegranats“.
  • Satiirilised novellid : „ Lord Arthur Savile’s Crime“.
  • 1890.aastal ilmub „Dorian Gray portree“
  • Näidendid: „ Lady Windermere’s“(1892), „A woman of no Importance “ (1893), „The Importance of Being Earnest“ (1984) ja „An Ideal Husband “. Nendest alates algas Wilde hiilgeaeg , mis kestis 3 aastat. Wilde tunnistas näidendite nõrkust, kuid need tegid ometi inimestele nalja .
  • Wilde oli moejünger, võluja, sübariit, maiasmokk , kunstnik, kunsti toetaja, kirjanik, jutustaja , valitseja, kloun – kõik kokku. Tema hääl võlus inimesi ning ta saavutas mingi omapärase võlu ümbritsevate üle.
  • Tähelepanuväärsed teosed: „Salmoné“ (1892), „A Florentine Tragedy“ ja „La Sainte Courtisane, or the Woman Covered with Jewels“ (lõpetamata), suurim luuletöö „The Sphinx “ (1894).
  • Viimased teosed enne langust: „ Phrases and Philosophikcs for the Use of the Young“ ja „Oscariana“. Need on teistest teostes kogutud mõttekildude korjandused.
  • Teoseid kirjutas ta vaid raha ja kuulsuse pärast.
  • Wilde elu sisuks oli veel mõnutsemine ja maitsmine , sest selles peitus tema jaoks kogu õnn ja unistus . Kirjanikus tõestus tema enda öeldud ütlus: mitte midagi teha olevat raskeim töö. Tema liiga hea elu ja liigne edu olid teinud temale kahju vaimselt ja kehaliselt . Nüüd paistis Wilde pondununa, näost oli taganenud endine elu, ta hiilas veel materiaalsest hüvest. Ka tema kõne polnud meeldiv ning söögilauas polnud temaga enam lõbus.
  • Wilde-i languse põhjuseks sai tema sõprus Queensberry markii noorema poja lord Alfred Douglasega. Tutvusid nad 1891 .aastal ning nende vahekord muutus intiimsemaks. Lordi isale nende suhe ei meeldinud ja püüdis neid lahutada, tungides 1894.aastal Wilde-i korterisse ja teda ähvardades.
  • Wilde kohta hakkasid liikuma kuulujutud, et ta kõndivat ümberriietatuna kõige mustemates urgastes ning ta lasi nendel kuulujuttudel kasvada. Sellele aitas kaasa valitsemishimulise ja tujuka lordi mõjuvõim tema üle, kelle jaoks ta pidi sõprust lunastama, kuid millegipärast ei lasknud ta tast lahti.
  • Kui 1895 .aastal Alžiiri läheb, arvavad kõik, et ta põgenenud ning hakkasid teda järsku halvustama. Hoolimata oma sõprade hoiatusest saabub ta 1895. Aasta veebruaris oma näidendi „The Importance of Being Earnest“ esietendusele Londonisse. Markii üritas seda nurja ajada, aga kui see ei õnnestunud andis ta Wilde-le teotava kirja, millele Wilde pidi vastama kas kaebusega teotuse tagasitõrjumiseks või taas lahkuma . Kuna lord soovitas esimest, siis nii ta talitaski.
  • Wilde-i volinikud loobusid kolmandal kohtupäeval tema nõusolekul kaebusest, kuid, siis hakati kohut pidama hoopis tema vastu ning süüdistus koosnes 25 punktist. Kõik kaasaarvatud markii soovitasid tal lahkuda, kuid ta keeldus ning teisel kohtuotsusel mõisteti Wilde süüdi ja 2 aastaks vangi ja sunnitööle.
  • Räägitakse, et kohtuotsus sündis pigem sisuliselt ja veendumuse põhjal kui vormilise õiguse sunnil, sest tõendid olid kaudsed ja kahtlased.
  • Teda põlati ka selle pärast, et ta mõtles oma elust teha kunstitööd, kunstil aga ei pidanud tema arvates kõlblusega mingit pistmist olema. Inglased olid aga teisel arvamusel. Wilde leidis, et kõlblusele kuuluvad madalamad ja vähem intellektuaalsed vallad .
  • 1895.aastal 25. maist oli ta unustatud. Tema näidendeid ei mängitud, raamatud põletati ja võlausaldajad nõudsid võlgade tasumist.
  • Kohtust sõitis Wilde Pentoville vangimajja, kus ta pea paljaks aeti ja ta pidi minema vanni, mille vees olid mitmed end juba pesnud. Vaksalis oodates enne Lõuna- Inglismaale sõitu sülitas talle rahvasaadik näkku.
  • Vangipõlve teine pool möödus kergemalt, kus tema etendust „Salmoné“ Pariisis ette kanti ja uus vangiülem talle õnne soovis, tema olusid kergendati ja ta luges isegi Sophoklest, testamenti ja Dante põrgut.
  • 1897 aastal 19.mail sai ta vangist välja ja saadeti sõprade poolt Bernevali linna Prantsusmaal, kus ta hakkas varsti jälle pillavalt elama. Seal valmis tal juba vangis alatud näidend „De Profundi“, mille osad võisid hakata ilmuama alles 1960.aastal testamendi kohaselt. Ka kirjutas ta luigelaulu „The Ballad of Reading Gaol“
  • Kahes viimases teoses on ta rääkinud kõige ilusamalt, südamlikumalt ja läbitungivamat inimeste kannatusest, murest ja kurbusest ning tundund kaasa viletsale ja vaesele.
  • Oma naisega ta kokku ei saanudki, sest ta suri aasta pärast vangist vabamemist ning Wilde ei suutunud sõbarst Douglasest eemale hoida, kes endiselt rõhus temale oma tujukusega. Markii katkestas nende suhted, sulgedes lordi pangaarve.
  • Pariisi naastes murrab ta oma sõna tulla tagasi vaid koos näidendiga. Selle asemel kõnnib ta tumedaimates kihtides ja tema nägu pondub taas.
  • 1898 . Aastal üritab Wilde mülkast päästa sõber Frank Harris, viies ta endaga Itaaliasse, kuid ta jookse hoopis ühe noormehe järele Šveitsi.
  • 1899. Suve lõpul on Wilde Pariisis, kus ta elab ühes hotellis , mille peremees (Duporier) tasub tema söögi ja joogi ning majapidamise. Suurema summa saades jõlgub ta natuke ka suurlinnas kuid raha lõppeb kiiresti. Sõber Douglas käib vahel edvistades teda kostitamas pärast isa surma.
  • Wilde sureb 30. Novembril 1900 ajuvähki ning tema matused on lühikesed ja kurvad.
Oscar Wilde i elulugu #1 Oscar Wilde i elulugu #2 Oscar Wilde i elulugu #3 Oscar Wilde i elulugu #4
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 4 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2012-04-27 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 16 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor janosh112 Õppematerjali autor
Põhjalik ülevaade Oscar Wilde'i lapsepõlvest, elust, teostest, väärtushinnangutest.

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
22
doc

Kirjanduse Secunda teine arvestus

kannatustel pole kohta. Tema huumor ja paradoksidest tulvil stiil on jäljendamatu. 1925. aastal sai G. B. Shaw Nobeli kirjanduspreemia. Tema ja näitlejatar Patric Campbelli kirjavahetusele toetudes kirjutas Jerome Kitly näidendi "Armas luiskaja" (1960). George Bernhard Shaw suri 2. novembril 1950. aastal 94-aastasena. 2) Loetud programivälise teose analüüs Pilet nr 2: 1) O. Wilde'i elu ja looming Oscar Wilde sündis 1854. Aastal 16. oktoobril Dublinis. Tema isa kuulus maa-aadlisse. Ta oli elukutselt silma- ja kõrvahaiguste arst. Elav, väsimatu ja alaliselt tegev inimene. Ema oli pastori tütar ­ luuletaja, ajaviiteromaanide sepitseja, poliitiline ajakirjanik, iirlaste vanavara (rahvalooming) korjaja ja nende õiguste eest võitleja. Oscar kasvas üles hellitatuna ja armastas väiksest peale seltskonnas liikuda, kus ei valitud eriti kõneainet.

Kirjandus
thumbnail
3
doc

Oscar Wilde'i elu ja looming

keeltest, oskas ka kreeka keelt hästi. Samas oli ka tal teine pool, oli edev, auahne, kiitleja, ekstsentriline. Riietus väljakutsuvalt, seltskonnas tahtis tähelepanu keskpunktis olla. Pidi kodus salongi, tahtis ise esiemst viiulit mängida. Wilde on tagantjärele arvanud, et päris midagi isalt (põhjalikud teadmised antiigist ja rensessansist) ja midagi ka emalt (kirjandusliku ande ja seltskondliku säravuse, uhkuse ja kõrkuse ja hiilgusearmastuse). Oscar kasvas koos venna ja õega, neid oli hellitatud ja hoitud ja juba varakult salongis ringi liikuda lastud. Väike Oscar käis juba tillukesena ringi ja kuulas suurte inimeste juttu. Kui koolis hakkas käima, siis pidas end juba teistest küpsemaks ja paremaks, see oli ka põhjus, miks ta oli üleolev ja ei leidnud väga sõpru. Kord anti talle ka peksa jne. Tal oli teiste üle valitsemise soov, silma paistmise soov. Koolis see teatud ainetes ka õnnestus, eriti just humanitaarsetes ainetes

Kirjandus
thumbnail
22
doc

11.klass kirjandus

Oma hoiaku tõttu Saksa okupatsiooniaastatel sai kirjanikust traagiline kuju. Oma käitumise motiive püüab ta selgitada mälestuste raamatus ,,Rohtukasvanud rajad" (1949). Knut Hamsuni tunnustatud toodang algas kodutu noormehe kannatuselamuste kujutamisega ,,Näljas" ja ta elutöö lõppes poolkurdi ja üha kehveneva silmanägemisega rauga viletsusperioodi kirjapanekuga kolm aastat kestnud kohtu alusena ,,Rohtukasvanud radades". Estetism. Oscar Wilde (1854 ­ 1900) 19. sajandi lõpuks olid impressionism ja sümbolism minetanud oma esialgse hiilguse. Nende mõjul või asemel tekkisid uued ilmingud, millest üks olulisemaid oli dekadents. Dekadents (pr decadence ­ langus) ei ole kindlapiiriline kirjandusvool, vaid elamisviis. Dekadents annab vaba tee sümbolismile, kuulub selle juurde. Ta on seotud estetismi mõistega, mis rõhutab, et kunst ei pea teenima sotsiaalseid ega moraalseid eesmärke, kunst on sõltumatu, tema eesmärk on tema ise

Kirjandus
thumbnail
13
doc

SECUNDA kirjanduse kevadine arvestus

Jeanne´l oli toatüdruk, kes ootamatult sünnitas lapse. Hiljem jäi Julien toatüdrukuga (Rosalie) Jeanne`le vahele. Mees oli teda kogu aeg petnud. Jeanne oli ka rase ja sünnitas poja. Julienil ja krahvi naisel tekkis suhe. Krahv sai teada, krahv tappis nad ära. Jeanne tundis end üksikuna. Poeg oli koolis raskustes. Raha oli tal vähe, Jeanne isa suri. Poeg sai lõbutüdrukuga lapse. Prosta suri. Laps anti Jeanne hoolde ning sealt sai ta elujõudu juurde. 9. OSCAR WILDE (1854-1900) Sündis Dublinis. Isa oli maa-aadlik. Erialalt aga arst, silma- ja kõrvahaiguste arst. Isa asutas ka kliiniku vaeste tarvis, keda seal tasuta raviti. Lisaks arstiametile huvitus antiigist, ajaloost, poliitikast, arheoloogiast. Samal ajal oli inimesena kõige räpasem kogu Iirimaal. Isa oli kuulus naistekütt, oli prassija, pidutseja, joodik, jõhkard, hoolimatu, aga ikka leidis naisi. Ema oli pastori tütar. Vagast perest seega, kus jumalasõna oli olulisel kohal

Kirjandus
thumbnail
10
doc

Realism ja naturalism

Jeanne´l oli toatüdruk, kes ootamatult sünnitas lapse. Hiljem jäi Julien toatüdrukuga (Rosalie) Jeanne`le vahele. Mees oli teda kogu aeg petnud. Jeanne oli ka rase ja sünnitas poja. Julienil ja krahvi naisel tekkis suhe. Krahv sai teada, krahv tappis nad ära. Jeanne tundis end üksikuna. Poeg oli koolis raskustes. Raha oli tal vähe, Jeanne isa suri. Poeg sai lõbutüdrukuga lapse. Prosta suri. Laps anti Jeanne hoolde ning sealt sai ta elujõudu juurde. 9. OSCAR WILDE (1854-1900) Sündis Dublinis. Isa oli maa-aadlik. Erialalt aga arst, silma- ja kõrvahaiguste arst. Isa asutas ka kliiniku vaeste tarvis, keda seal tasuta raviti. Lisaks arstiametile huvitus antiigist, ajaloost, poliitikast, arheoloogiast. Samal ajal oli inimesena kõige räpasem kogu Iirimaal. Isa oli kuulus naistekütt, oli prassija, pidutseja, joodik, jõhkard, hoolimatu, aga ikka leidis naisi. Ema oli pastori tütar. Vagast perest seega, kus jumalasõna oli olulisel kohal

Eesti keel
thumbnail
42
doc

KIRJANDUSE EKSAMI PILETID

kopsupõletikku. Veel üks teema on andekdootlikud lood, sellised novellid, kus on mindudki välja puändi peale. ,,Surmamõistetu". Tegevus toimub ühes Euroopa väikeriigis. Mõistetakse surma üks kurjategija, seal riigis on timukad. Pannakse vanglasse ja määratakse eluaegne vangistus. Hakkab riigi raha sööma. Kuidas vabaneda sellisest tülikast vangist, sellele on üles ehitatud kogu see novell. 3. O. Wilde elu ja looming 1854-1900. Aforismidest võib kasutada kindlasti midagi oma kirjandites. Omalaadne kalliskivi Inglise kirjanduses. Tal omapärased mõtted, meeldis oma teostes väga palju paradokse pilduda ja oma elus väga palju ütleda sellist, mis sokeeris ja epateeris. Kui Ameerikasse sõitis ja tolliametnik küsis, et kas on midagi deklareerida. Wilde vaatas ülevalt alla ja ültes, et pole midagi muud delkareerida peale oma geniaalsuse. Tema on öelnud, et elu mõte on kunstis ja

Kirjandus
thumbnail
35
doc

Üldine Teatriajalugu II

Üldine Teatriajalugu II I Perioodi, riigi või kunstivoolu iseloomustus (eksamil mõne perioodi, riigi, voolu võrdlus; pöörata tähelepanu ka ajaloolistele ja ühiskondlikele taustadele teatri arengus) 1) Lavastajateatri teke ­ Uusaja euroopa teater ei tundnud autori institutsiooni. Teatris oli ainuvaldajaks alati konservatiivne ja traditsioone hoidev näitlejaskond. Uuendusi võeti vastu äärmise vastumeelsusega. Nii Inglismaal kui ka Hispaanias asus näitlejate tsunft ja tema järel ka vaataja nende dramaturgide poolele, kes tagasid etenduse traditsioonilise vormi säilimise. Prantsusmaal juurutati uus lavaline süsteem käsu korras (kardinal Richelieu). Klassitsism oli oma põhiolemuselt kirjanduslik, sest seab dramaturgi kõrgemale näitlejast, näidendi aga lavastusest. Üheks probleemiks muutus vaataja istumine laval ­ see kärpis näitlejate mänguruumi. Kuna tegu oli õukonnateatriga (klassitsism), siis tundus tolleaegsetele, et on lo

Üldine teatriajalugu
thumbnail
53
doc

Kirjanduse eksam 10 klass

KIRJANDUSE LÕPUEKSAM 2006 Pilet nr 1 1.1 Antiikkirjanduse mõiste, Homerose eeposed Antiikkirjanduseks nimetatakse VanaKreeka ja Rooma kirjandust. On pärit sõnast ,,antiquus" ­ vana, iidne. Nimetus on õigustatud ainult Euroopa seisukohalt. VK kirjandus on ajalooliselt vanem, ta on Euroopat kõige rohkem mõjutanud, perioodid: I arhailine periood (86 saj e Kr), II klassikaline (54saj e Kr, keskuseks Ateena), III Hellenismi ajajärk (31 saj eKr), IV Rooma periood 16 saj p Kr). 129 saj on tume periood. Vana Rooma kirjandus tekkis 3. saj. eKr. Koinee kreeka keel, mille aluseks atika murre, kujunes välja 4 saj e Kr. Selle ajajärgu varaseimat sõnaloominugt pole sälinud, seega peetakse alguseks Homerose eeposeid. Palju kahtlusi H. olemasolus ja tema autorluses: 18 saj väitis saksa teadlane Wolf, et H ei ole

Kirjandus




Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun