afekt-tundepuhang aferist-petis,õnnekütt areen-esinemisväljak bakalaureus-esimene teaduslik kraad banaalne-labane bareljeef-skulptuur,kus kujutis seisab pinnalähedase kõrgendina baseeruma-tuginema blamaaz-teotus,häbi bravuurne-hoolimatu,uljas brigadir-juht,sõjaväeline auaste daatum-kuupäev defekt-rike puuedegenerant-mandunud isik defitsiitne-haruldane degenerant-mandunud isidk dekadents-allakäik deklamatsioon-ilulugemine delegaat-saadik demograafiline-rahvastikku puutuv desarmeerima-varustama dotatsioon-riiklik juurdemaks eksemplar-üksikese fajanss-peen valge savi filigraanne-peen,viimistletud homogeenne-välimust muutma karakull-lambanahk kineetika-liikumist uuriv teadusharu kontingent-määratud kogus kontseptsioon-vaadete süsteem konverteerima-muutma misjon-kristlik äratustöö nihilism-seaduste mittetunnistamine nivelleerima-tasandama panderoll-postisaadetis paradksaalne-mõistusvastane,absurdne tendents-suunitlus trafaretne-harilik,kulun...
Abiutient-keskkoolilõpetaja Abosluutne-täielik Abstrakne-mõtteliselt üldistav Absurne-mõttetu Adekvaatselt-võrdselt Bakalaureus-I-ne teaduslik kraad Balansseerima-tasakaalustama Banaalne-labane Barbaarne-metsik Bareljeef-skulptuur Daatum-kuupäevav Dateerima-kuupäeva panema Defekt-puue Defitsiitne-haruldane Degenerant-mandunud isik Efekt-mulje Eksemplar-üksikese Entsüklopeedia-teatmeteos Fajanss-peen valge savi Familiaarne-tuttavlik Filigraanne-Peen Forsseerima-liialdama Fundamentaalne-põhjapanev Garaaz-autokuur Garanteerima-tagama Garantii-tagatis Generatsioon-Põlvkond Gigantne-hiigelsuur Illustreerima-teksti joonistega täiendama Immigrant-Sisserändaja Immuunne-tõvekindel Insener-kõrgema tehnilise haridusega inimene Intelligent-haritlane Kabinet-tööruum Kalligraafia-ilukiri Kandidaat-kohataotleja Karahvin-klaasist jooginõu Karakull-säbrulise villaga lamba nahk Li kvideerima-organisatsiooni,äri-vmt tegevust lõpetama Mandariin-tsitrusvili...
Tähtas, uhkelt, varbsein, kõrgkiht, leibkond, leibki, hertsogkond, vaatabki, kündke, sõudke, kärbse, raudse, soodsa, õudse, röntgen, usbekk, Abiturient,absoluutne,abstraktne,absurdne,adekvaatselt,afekt,aferist,afiss,afisi,akadeemik,akrobaat,alfabeet,alkohol,anekdoot,annulleerima,aplodeerima,areen,ar kompott, lillgi, kasski, vattki, ehkki, Kristallselge, metallkonks, parkettpõrand, Ressurss, renessanss, forsseerima, profid, sahariin, professor, hitekt,arhitektuur,arreteerima,asfalt,asfaldi,atentaat,bakalaureus,balansseerima,banaalne,barbaarne,bareljeef,bariton,barjäär,barokne,baseeruma,bestseller,blama Abiturient, absoluutne, abstraktne, afekt, alfabeet, atentaat, barokne, diagramm, diagnoos, daatum, defekt, gigantne, globaalne, grammofon, az,blokaad,bluffima,boheemlane,boiler,botikud,bravuurne,brigadir,brikett,brosüür,daatu,dateerima,defekt,defitsiitne,degenerant,dekadents,deklamatsioon,deklar grimeerima, homogeenne, ...
Aberis- Adekvaatne-Sisult kattev Afekt-tundepurse Afiss-kuulutus Anneksioon-teise riigi v selle osa vägivaldne liitmine oma riigi külge Anakronism-vääraegsus Apologeet-isiku vm kaitsja Atentaat-tapmiskatse v tapmine Assamblee-üldkoosolek Avantüür-tegelikke tingimusi mittearvestav üritus, kahtlane ettevõte, seiklus Banaalne-labane, maotu, äraleierdatud, lame Bakalaureus-(akadeemiline kraad); keskkooli lõpetanu Prantsusmaal Blamaaz-häbi(asi), teotus, naeruvääristus Bravuurne-hoogne, uljas, hooplev. Brosüür-köitmata v kerges köites väiketrükis Garderoob-riidehoid Garanteerima-tagama Generatsioon-põlvkond, sugupõlv Genereerima-tekitama, esile kutsuma. Distsipliin-kindlaksmääratud kord; korrale allumine Degenerant-mandunu Dekadents-langus, allakäik, mandumine Desarmeerima-relvastust ja relvajõude vähendama; relvitustama Drastiline-tugevasti mõjuv, rabav Dotatsioon-pealemakse, riigi toetus ettevõttele v asutusele Duplikaat-dokumendi teine eks...
Grandioosne- Professionaalne- Eutanaasia- suretamisabi Monotoonne- suurejooneline, meisterlik ühetooniline; üksluine, võimas igav Abiturient- Aborigeen- Avangardism- Mänedzer- juht, keskkoolilõpetaja põliselanik vormiuudsust taotlev korraldaja suund Anekdoot-lühike Adekvaatne- Bestseller- menuraamat, Palsam- vaikudest ja nali täiesti vastav, -plaat eeterlikest õlidest sisult kattev koosnev puumahl Annulleerima- Afäär- kahtlane Bravuurne- hoogne, Paradoksaalne- olukord, tühistama, juhtumus, uljas, hooplev järeldus kehtetuks sekeldus tunnistama Arhitekt- Aktsia- osalus Dekadents- langus, Potentsiaaln...
Abiturient keskkoollõpetaja Efekt üllatav mõju, mulje Absoluutne täielik, täiuslik; Entsüklopeedia teatmeteos Abstraktne mõtteliselt üldistatav Fajanss peen valge savi(nõud) Absurdne mõttetu, võimatu Familiaarne tuttavlik; liiga vaba Adekvaatselt täiesti vastavalt käitumisega Afekt tundepuhang Filigraanne peen; viimistletud Aferist õnnekütt, petis Fundamentaalne põhjapanev Afiss, afisi müürileht, kuulutus Garaaz autokuur Akadeemik teadlase aunimetus Garanteerima tagama Akrobaat võimleja Garantii tagatis Alfabeet tähestik Generatsioon põlvkond Alkohol viinapiiritus Globaalne üldine; kogu Maad hõlmav Anekdoot naljalugu Grammatika keeleõpetus Annulleerima tühistama Grammofon plaadimä...
saj välja ka klassikaline ooper. Mõlema zanri tekkimisel sai määravaks itaalia päritolu helilooja Jean-Baptiste Lully (16321687) tegevus. Barokkajastu lõpuks tekkis 2 erinevat ooperiliiki, millel olid erinevad taotlused : 1.)Prantsuse ooper loomulik hääl, balletinumbrid, peen koomika, kaunistuste puudumine meloodias. 2.)Itaalia ooper kastraatide ja primadonnade kultus, peamiseks numbriks oli aaria ( koloratuur ja trillerid ), tekst banaalne ja ülev, seetõttu hakkas kaduma sisuline terviklikkus. Prantsuse ooperi pealinnaks oli 19.saj esimesel poolel Pariis. ,,Manon" on üks kõigi aegade populaarsemaid prantsuse oopereid(jutustab traagilisest armastusloost). Tuntuimad Prantsuse ooperiteatrid: 1)Palais Garnier 2) Lille Saksamaa ¤Saksa ooperi keskuseks sai 19. saj. alguses Dresden . ¤Saksamaa ooperielu oli mõnevõrra kiratsevas seisundis. ¤Olukord paranes, kui ooperitruppi hakkas 1817.a
EESTI ORTOGRAAFIA PÕHIPRINTSIIBID 1. Foneetiline printsiip (kingad, pink, kang) 2. Morfoloogiline printsiip (kärbsed, jõudsin, jalgsi; teekäija, käia) 3. Traditsiooniprintsiip (suur ja väike algustäht, osa kirjavahemärke, kaashäälikuühend, täishäälikuühend, h sõna alguses, g, b, d sõna alguses, kellassepp, kullassepp) 4. Semantiline printsiip härja silm - härjasilm varsa kabi varsakabi suur tükk suurtükk väike mees - väikemees sama saame saama kali kallis kallid urin vurrid vurre kamin kammid kamme kana kannud kanne kava kavva maja (majja) asi kassid kasse ehe tsehhid tsehhe lugu...
süzeelt väga lihtne: provintsiarst Charles Bovart noor naine Emma petab oma tavalist ja igavat meest. Romantilisi romaane lugedes üleskasvanud Emma unistab tõelistest tunnetest, suurest armastusest ja kaugetest maadest. Kõik need tundmused võtab ta kaasa oma abiellu. Tegelikult istub Emma aga igavas kolkas, peab hoolitsema abikaasa eest , keda ta e iarmasta. Sünnitab tütre aga ikka tundub kõik tühi ja argipäev hall. Emma elab korraga kahte elu. Tema unelmaid kutsub esile banaalne argipäev. Unelmad aga sunnivad teda leidma väljapääsu- armukese seotamist. Vilunud Rodolphe'iga kogeb ta suuri tundeid, kuid mees jätab ta õigepea maha. Seda ei suutnud Emma aga üleelada, nii varastabki ta apteekri tagant arseeni ja mürgitab enese.Flauberti eesmärk oli elust anda tõelisusele vastav pilt. Tema järgi polnud kirjaniku ülesanne õpetada ega hinnanguid anda. Pärast autori surma ilmus ,,Bovard ja
VÕÕRSÕNAD 1. Otsi ja kirjuta sõnade eestikeelsed sünonüümid. AFERIST- õnnekütt, pettur, afäärimeister AFISS- müürileht, kuulutus, plakat ANNULLERIMA- tühistama, kehtetuks tunnistama BANAALNE- labane, maotu, äraleierdatud, lame BARELJEEF- madalreljeef BLAMEERIMA, BLAMAAZ - häbistama, naeruvääristama; häbi(asi), naeruvääristus BLUFF, bluffima - ülespuhuv v kiitlev väljamõeldis, kõmuteade; blufiga eksiteele juhtima BOHEEMLANE - korrapäratu, muretu eluviisiga haritlane DEFEKT - puue, viga, rike DEFITSIIT - vajak, puudujääk, nappus DEKADENTS - langus, allakäik DELEGAAT - esindaja, saadik -DEMOGRAAFILINE, demograafia - demograafiaga seotud, rahvastiku- ; rahvastikuteadus DILETANT, DILETANTLIK asjaarmastaja ; asjaarmastajalik DISTSIPLIIN - kindlaksmääratud kord ; korrale allumine ENTSÜKLOPEEDIA - teadusalade kaupa v tähestikuliselt järjestatud materjaliga teatmeteos FAMILIAARNE - pealetükkivalt sõbralik, liiga kodune FI...
Konsonant kaashäälik Vokaal täishäälik Polüseemia sõnade mitmetähenduslikkus Morfoloogia vormiõpetus Homonüümia tähistatavad on erinevad aga tähistaja on üks (sama kuju v kõlaga sõnade eritähenduslikkus) Tsitaatsõna - võõrkeelne sõna eestikeelses tekstis Foneetika häälikusüsteemi uuriv teadus Semantika teadus, mis uurib märkide tähendusi Süntaks teadus, mis uurib sõnadest lausete moodustamist Struktuur Süsteemi osade vaheline seos Keel infoteaduses kasutatav märgisüsteem Sünonüüm samatähenduslikkus Antonüüm vastandtähenduslikkus Sümbol märk, millega tähistatakse mingit mõistet tähistaja- märk, sümbol tähistatav - väljendus Poolitamine 1) Liitsõnu poolitatakse võimaluse korral liitumiskohast 2) Järgmisele reale viiakse üle ühe konsonandiga algav kirjasilp (karsk-lane, ekst-ra, tehak-se) 3) Rea lõppu ega algusesse ei jäeta ühetähelisi silpe: ema, saia, uue peavad jääma ühele reale. Ka eesn...
Järva-Jaani Gümnaasium POSTMODERNISM 2013 SISUKORD Mis on postmodernism? 1 Postmodernism kirjanduses 2 Postmodernism eesti kirjanduses 3 Kasutatud kirjandus 4 MIS ON POSTMODERNISM? Kirjandust, mis päras II maailmasõda hakkas kirjanduse kõrval uudsust taotlema, nimetatakse postmodernistlikuks.Mõiste ,,postmodernism'' võeti kasutusele 1980. aastate algul. Postmodernism on elulaad, mis peegeldub kultuuris, kirjanduses ja kunstis. Taustaks on ühiskondlikud muutused, globaliseerumine nii majanduses kui ka kultuuris. Kui 20. saj I poolel, arvati ühiskond olevat juhitav ning usuti tuleviku planeerimise võimalikusse, siis sajandi II pool näitas, et ettearvamatus maailmas tuleb toetuda omavalikutele ja otsingutele. Varasemat autoriteetsust ja elitaarsust ei peeta miskiks, toimub väljakujunenud tabude ja pühaduste lõhkumine. Suund progressile on asendunud suunaga tun...
abiturient - keskkoolilõpetaja absoluutne - täielik, täiuslik; piiramatu abstraktne - mõtteliselt üldistav; meeltega tajumatu absurdne - mõttetu, võimatu adekvaatselt - täiesti vastavalt, võrdselt afekt - tundepuhang, tugev erutus aferist - õnnekütt, petis afiss, afisi - müürileht, kuulutus akadeemik - kõrgema teadusasutuse liige; teadlase aunimetus akrobaat - võimleja alfabeet - tähestik alkohol - viinapiiritus anekdoot - naljalugu annulleerima - tühistama aplodeerima - käsi plaksutama areen - esinemisväljak arhitekt - ehituskunstnik arhitektuur - ehituskunst arreteerima - vahistama asfalt, asfaldi - maavaik, -pigi atentaat - mõrvakatse bakalaureus - esimene teaduslik kraad balansseerima - tasakaalustama, tasakaalus hoidma banaalne - labane , barbaarne - metsik, toores bareljeef- skulptuur, kus kujutis asetseb pinnalähedase kõrgendina bariton - keskmise kõrgusega meeshääl barjäär-tõke barokne - hilisrenessansi kunstistiilile omane (tu...
Lisaks said väga kuulsaks tema nn prooviklipid tuntud staaridest, kus ta palus neil lihtsalt 3 minutit kaamerasse vaadata ja mitte midagi teha. Neid võib vaadelda pigem kui liikuvaid portreefotosid, mitte kui filme. Warholi filmid said küll tuntuks underground kinodes, kuid massidesse need ei jõudnud. 7 Kasutatud materjal: 1. Andy Warholi Filosoofia 2. Wikipedia ( http://en.wikipedia.org/wiki/Andy_Warhol ) 3. "Ühteaegu banaalne ja ülev Andy" ( http://www.arileht.ee/artikkel/140602 ) 8
positiivsemal pilgul hindama. Seetõttu on reklaamitööstus hakanud kasutama kultuurilisi, kunstilisi, psühholoogilise võtteid ning keeleteadust muutmaks reklaami veelgi ahvatlevamaks ja pilkupüüdvamaks; samas jättes see võimalikult lihtsalt arusaadavaks. Reklaamide tegemisel rõhutakse pingsalt sellele, et kogu reklaam toimiks tabavalt ja oleks võimalikult lihtsalt mõistetav. Tulemuseks saadakse tihti hoopis banaalne ja lapsik reklaam. Kaasaegse kunsti rolliks on läbi oma vabaduse laiendada inimeste kogemuslikku maailma ning pidevatel otsingutel anda panus ühiskonna sotsiaalsesse ja kultuurilisse arengusse. Samas on iga kunst looming ja eneseväljendusviis ning võib eksisteerida ka iseenda pärast, ainsaks põhjuseks kunstniku tahe. Öeldut silmas pidades on arusaamatu osade kriitikute poolt kaasaegse kunsti hukkamõistmine või etteheited liigsas keerukuses ning arusaamatuks muutumises
18. Arreteerima vahistama 78. Grandioosne suursugune 19. Asfalt pigist teekate 79. Grillima röstima 20. Atentaat mõrvakatse 80. Grimeerima - jumestuse abil välimust muutma 21. Bakalaureus madalaim teaduslik kraad 81. Homogeenne ühtne, ühtlane 22. Balansseerima tasakaalustama 82. Hospidal sõjaväehaigla 23. Banaalne matslik, labane 83. Humaanne inimlik 24. Barbaarne metsik 84. Hüperbool tasapinnaline kõver, kunstiline 25. Bareljeef ühelt poolt tasapinnaline skulptuur liialdus 26. Bariton keskmise kõrgusega meeshääl 85. Illustreerima kaunistama, näidetega põhjendama 27. Barjäär tõke 86. Immigrant sisserändaja 28
mitu eelistust, mille vahel ta võib valida, samal ajal kaheldes oma valikutes. Kirjanduses toimub klassikalise kirjanduse lammutamine. Postmodernistid hülgavad teadlikult igasugused piirangud ja seadused, mis on välja töötatud eelnenud kultuuripõlvkondade poolt. Eriti kriitiliselt suhtuvad nad 19. sajandi realismi. Nii luulesse kui proosasse murrab sisse ühelt poolt esseelikkus, mis püüab mõtestada toimuvat, teiselt poolt banaalne, suulisel argikeelel põhinev tavaelu kirjeldamine või keelemänguliste tekstide loomine. Meeleolult on postmodernism sageli anarhistlik ja negativistlik. Vanad väärtused muudetakse pilaks. Žanripiirid ähmastuvad, ühendatakse erinevaid stiile, moonutatakse tsitaate, olulised kirjandusvõtted on paroodia, kirjanduskriitikas on sagedane võte grotesk. Konstrueeritakse teoseid, mis on kokku pandud teiste autorite tekstidest. Kõrgluule ja klassikalise modernismi
Tähtsus Warholi kunsti on tõlgendatud kui massikultuuri ja materialismi vastu suunatud kriitikat ja pilget, kuid kunstnik ise nägi oma teostes just Ameerika kultuuri ülistust. Andyst kujunes popkunsti isa, kes sidus kunsti igapäevaeluga. Ta tõestas, et ka popkultuuri atribuudid võivad Eva Martina Põder 12. B olla hinnatud kunstiteosed ning et ,,Kunst võib olla banaalne ja ülev, tõsine ja lõbus ning ohtlik ja ohutu üheaegselt" (Raul Meel).
Igaüks võib olla kunstnik? Kunst on üks keerulisemalt defineeritavaid alasid. Keegi ei saa öelda, kuskohast kunst algab või kuskohas see lõppeb. Seda on püütud teha erinevatel aegadel erinevate meetoditega, kuid mingile kõiki rahuldavale tulemusele pole siiani jõutud. Kui öelda lihtsale inimesele tänavalt: "Palun öelge, mis asi on kunst?", vastab ta tõenäolislelt, et kunst on maalid, skulptuurid, joonistused, ehk ka tekstiil ja arhitektuur. Kui küsida sama küsimust mõne kunstitudengi käest, lisaks ta kindlasti omalt poolt mõisted: performance, digitaalne kunst, fotograafia. Kuid erudeeritud kunstiteadlane võib öelda, et kunst on kõik, mis me enda ümber näeme. Kelle on siis õigus? Kus on kunsti piirid? Ja kas on üleüldse vaja kunsti piiritleda? Kui me mingi ime läbi suudaksime sellele küsimusele vastata, jõume meid huivtava põhiküsimuseni: Kes on siis kunstnik? Ja kas igaüks võib olla kunstnik? T...
aastal meenutati Paul Rauda eelkõige armastusväärse seltskonnainimesena ja jäeti ta tegelikult tänaseni väärilise tähelepanuta. Naised Paul Raua elus Paul Raua õrnas ja hingestatud suhtes naismodellidesse kajastub mingi teine, eesti sajandialguse kunstis harvaesinev vabadus. (Vaata ka LISA 5 ja 7) Ta ei abiellunud nagu ka ajastukaaslastest suured rahvuskunstnikud Ants Laikmaa, August Weizenberg ja neist vanem Johann Köler. Põhjus oli banaalne: majanduslik kitsikus. Kunstniku staatuse hoidmine eeldas vabadust perekondlikest kohustustest. Ja siiski, muuseumi arhiivis leidub rida pruunikaid ateljeefotosid noorest hollandlannast, ühel neist poseerib koos hollandlannaga ka Paul Raud. 1893. aastal maalis Paul Raud tänaseks kadunud portreemaali ,,Daam hallis". Portreteeritav on Sophie B. Amsterdamist, kellesse akadeemia stipendiaadina Hollandisse reisinud Paul Raud tugvasti kiindus
2005. AASTA JAANUARITORM PÄRNUS Referaat Tartu 2016 SISUKORD SISSEJUHATUS........................................................................................................ 3 1.MIDA MÕISTETAKSE JAANUARITORMI ALL?..........................................................4 1.1.Tormi põhjustavad tsüklonid..........................................................................4 1.2.Veetaseme mõju tormile...............................................................................5 2.TORMI TAGAJÄRJED.............................................................................................. 6 2.1.Pärnu kriisikomisjoni tegevus........................................................................7 2.2.Esinenud probleemid..................................................................................... 8 KOKKUVÕTE................................................................................
Ülekaalulisuse arengu faktoreid on mitu: energobalanssi reguleerimise rikkumine (hüpotalamus), morfoloogilised faktorid (rasvarakude arvu suurenemine), funktsionaalsed faktorid (adipotsüütide1 metabolismi suurenemine), ning sellist faktorite kombinatsioon. On olemas selgekujuline rasvakoe arengu korrelatsioon laste ja nende vanemate vahel. ( .., .) Teadlased palju arutlevad alimentaarse ülekaalulisuse küsimust, n.ö. banaalne liidsöömine ja liigtoitmine. Mõned arvavad, et see provotseerib liigse kehamassi, teised räägivad, et see mängib oma rolli ülekaalulisuse tekkimises. On teatud, et liigne toitainete tarbimine (eriti valgud) varajases lapsepõlves provotseerib rasvakoe liigse arendamist ja võib tekkida tõsine alimentaarne ülekaalulisus. Patogeneetilisest seisukohast ülikaalulisus tekib kroonilise erengeetilise disbalanssi tõttu. Energobalanssi peale mõjuvad bioloogilised
Ta istub igavas kolkas, peab hoolitsema abikaasa eest, keda ta ei armasta, sünnitab tütre, aga ikka tundub kõik tühi ja argipäev hall. Nii pühendubki naine mõtetes raamatufantaasiatele, unistab endale hoopis teistsugune, armastusega täidetud elu, otsib teda, kellega Emma mittekunagi ükikuna tunneb ennast. Seega elab Emma otsekui kaht elu korraga, kusjuures need on oma vastandlikkusele vaatamata lahutamatult seotud. Võiks öelda, et Emma unelmaid kutsub esile banaalne argipäev, unelmad onakorda aga inspireerivad teda leidma samuti banaalset väljapääsu – armukese soetamist. Proua Bovary ei oota elult mitte seda, mida elu tõesti võib anda, vaid seda, mida tõotavad romaanikirjanikud. Emma usub õnne, kirge ja joovastust, usub neid sõnu, mis talle raamatuis nii kaunid tundsid. Kuid see põginemine iseendast, oma üksindusest,ruumis ja ajas, tõelisuse vältimise vajadus ongi kõige puhtam romatism, seesama tõbi, millest Flaubert ise vaevu oli paranenud
,,Figaro pulma" on nimetatud ansambli- või karakteriteooperiks ja see on omataoliste hulgas muusikaliselt kahtlemata rikkaim. Juba järgmisel aastal (1787) sündis Mozarti ja Da Ponte koostöös teine geniaalne ooper ,,Don Giovanni". Selle süzee aluseks on kaks hispaania legendi, üks küünilisest võrgutajast don Juanist ja teine kivist külalisest- hauamonumendist, mis tuleb kätta maksma teda pilganud ülbele rüütlile. Laval toimuv näib esmapilgul üsna banaalne: käib lõputu tagaajamine, kus põgenejaks on don Giovanni koos oma koomilise ,,varju", teener Leporelloga. Ülejäänud tegelastel on hulk põhjusi don Giovannile kättemaksu soovida. Seda eriri donna Annal ja tema peigmehel don Ottaviol, sest ebavõrdses duellis on don Giovanni tapnud komtuuri, donna Anna raugast isa. Inimlik kättemaks, mis on koomilise lavataguse telg, ei suuda midagi don Giovanni vastu, kehastab romantilise deemonina elujanu ja meelelisust. Avastseenis
Sisukord Sisukord........................................................................................................................................... 1 ORTOGAAFIA................................................................................................................................2 Hääliku pikkuse õigekiri..........................................................................................................2 Sulghäälikute õigekiri.............................................................................................................. 3 h õigekiri..................................................................................................................................3 i ja j õigekiri.............................................................................................................................3 Kaashäälikuühendi õigekiri ...................................................
Spandaus poos elatanud mees end elektrijuhtmetega üles. Heinrich Himmler Heinrich Himmleri lipukirjaks oli: "Parem olla kui näida." Keegi poleks eales uskunud, et just sellest silmapaistmatust mehest saab Hitleri võimsaim satraap. Tõhusalt ja armutult "Hitleri prügiveoga" tegelev mees laskis külmavereliselt mõrvata ning viis mehaanilise ja süstemaatilise põhjalikkusega läbi Hitleri holokausti. Metsikud kuriteod ja banaalne kurjategija. Himmleris polnud midagi suurejoonelist, isegi mitte tema olemuses. Himmleri kaasaegsed kirjeldavad teda kui täiesti tähtsusetut isikut, kui silmapaistvalt kokkuhoidlikku koolmeistrit. Teistel aegadel arendanuks Himmelr oma annet õpetajana. Koolmeistriamet andnuks talle võimaluse drillida kasvandikesse selliseid voorusi, nagu kord ja kuulekus, tublidus ja säästlikkus. Ametnikuna oleks tänu oma pedantsusele, äraostmatusele ja seadusekuulekusele kindlasti Saksa
Lihtsamalt öeldes, ta ei ole pettekujutelmade kütkes. Küsimus, kas see on ka kirjaniku teadlikult taodeldud vaatenurk, jääb siinkohal kõrvale - püüan vaadelda Kiviräha kangelast just selle põhjal, kuidas Leemetit on teiste poolt tõlgendatud ja millised tõlgendusvõimalusi võiks juba olemasolevatele juurde lisada. Kui siinse ettekande küsimus tegeleb sellisel viisil ,,argitarkusega", siis võib küsida, mida see argitarkus tähendab? Lihtne ja isegi banaalne seletus sellele sõnale on, et argitark - ehk inimene, kellel on olemascommon sense - käitub ja mõtleb nii nagu ,,mina". Ta tundub mulle mõistlik. Siin võib muidugi hakata vaidlema selle definitsiooni nüansside üle ja mingisuguses teises kontekstis võiks seda ka teha, aga ma jääksin praegu just sellele kirjeldusele pidama. Sellise argitarkuse esindajana tuleb Leemet muidugi esile eelkõige lugejale, lugeja minale,
20. SAJANDI KUNST KONSPEKT J. KANGILASKI ÕPIKUST Uusromantismi ideoloogia - pettumine kaasajas, teaduse areng pole ühiskonda humaansemaks muutnud, tugevnes religiooni autoriteet (olulisemad parateadused), kunst polnud enam teaduse liitlane, vaid ülim väärtus. Sümbolism - käsitleti suuri ja igavesi teemasid (surm, sünd, erootika, armastus, üksindus), olukordi toodi välja ebatavaliste mitmetimõistetavate süzeede abil, rõhutati, et elu on müsteerium, oluline mida kujutatakse, mitte kuidas. Tegemist on literatuurse kunstiga. Sümbolism on vool, mitte stiil. Tihti anti mütoloogilistele tegelastele ebatavaline isiklik tähendus. Värvid on salapärase muinasmaailma loomise vahendiks. 1890. aastail oli peamiseks esinemiskohaks Pariisis Roosiristlaste ordu järgi nimetatud salong. Sümbolist pidi kujutama imepärast ja müstilist. Tihti kujutatakse inimhinge sisemist traagikat. Maal: Pierre Puvis de Chavannes (loetakse sümbolismi eelkäijaks) ...
võimaldas kasutada ooperilauljaid kes tagasid kõrge muusikalise taseme. Muusikateatri klassikasse kuulkuvad Mozarti " Võluflööt", "Haaremirööv" ja "Teatrudirektor". Sajandi lõpuveerandil, kui Singspiel sai Saksamaal suurmoeks, jõudis näitetruppide tegevus ka Tallinna. 21 9.1 Opera seria kriis Peamiseks numbriks oli aaria (koloratuur ja trillerid ), tekst banaalne ja ülev, seetõttu hakkas kaduma sisuline terviklikkus. Selleks ajaks olid kadunud ooperis tasakaal sisu ja muusika vahel. Laulja kujunes diktaatoriks helilooja ja poeedi jaoks, koori osatähtsus vähenes. Publikule muutus ooper ajaviiteks. XVII saj. hakati ooperi vaheaegadel esitama lõbusaid lühikesi muusikaetendusi tekkis opera buffa ehk koomiline ooper. Opera buffat hakati etendama väljaspool opera seriat. Esimese opera buffa kirjutas G
selge, nii seisund kui iseloom. Siis aga tuleb see kummaline Rudolf Ikka. Kui kujutleda, et Ikka asemel oleks olnud harilik vanapoiss, kellel on naist tarvis, ja teatud võitluse järel Irma oleks abiellunud sellega, siis oleks kujunenud pinnaline armastusromaan, mis oleks ehk tikkunud kalduma banaalsusse. Rudolf Ikka kummalisus aga annab romaanile pingustatud huvi. Sündmustik kõigi dialoogide kiuste kujuneb intriigirohkeks, tõusevad uued probleemid, ühe sõnaga, see banaalne elu võtab individuaalse värvingu. Meestegelase kavatsetud salapärasuses pälvib tähelepanu, et üheks ajeks on Ikka teatud kõrge moraalsus. See on küll kitsas, kuid tugev. See asjaolu koos salapärastava, otsi peitva kunstliku võttega meenutab Joseph Conrad'i ,,Lord Jim'i", mis ilmus . H. Tammsaare tõlkes 1931. a. Ainult lähem võrdlus võiks näidata, kuivõrd . . T. on Conradilt eeskuju võtnud ja kas sellega on tegemist ka ,,Tõe ja õiguse" viimaste köidete puhul
, mida ta koondas ühest küljest klaasitud kastidesse. CÉSAR (s. 1921) (César Baldaccini) alustas prügimäelt leitud vanametalli kokkukeevitamisega, kuid 60- ndatel aastatel spetsialiseerus autovrakkide kokkupressimisele. JASPER JOHNS (s.1930) Neodada suurimad nimed on New Yorgi kunstnikud Jasper Johns ja Robert Rauschenberg. Johns lõi maaliseeriaid standarditest ja üldtuntud motiividest, nagu ,,Lipud", ,,Märklauad" või ,,Numbrid". Johnsi teoste alasti ja banaalne reaalsus mõjus väga sokeerivalt. Alates aastast 1961 hakkas ta kinnitama reaalseid objekte oma maalidele, mis on kokku maalitud meisterliku, abstraktset ekspressionismi meenutava pintslitööga ja peene värvimaitsega. Objektid on pärit igapäevaelust riierusesemed, nõud jms. Mõnikord olid need lisandid kolmemõõtmelised, nii et teos pole enam tasapinnaline. Selliseid teoseid hakati nimetama ASSAMBLAZIDEKS (kokkukogutud). Assamblaazikunst mitte ainult ei ähmastanud
, mida ta koondas ühest küljest klaasitud kastidesse. CÉSAR (s. 1921) (César Baldaccini) alustas prügimäelt leitud vanametalli kokkukeevitamisega, kuid 60-ndatel aastatel spetsialiseerus autovrakkide kokkupressimisele. JASPER JOHNS (s.1930) Neodada suurimad nimed on New Yorgi kunstnikud Jasper Johns ja Robert Rauschenberg. Johns lõi maaliseeriaid standarditest ja üldtuntud motiividest, nagu ,,Lipud", ,,Märklauad" või ,,Numbrid". Johnsi teoste alasti ja banaalne reaalsus mõjus väga sokeerivalt. Alates aastast 1961 hakkas ta kinnitama reaalseid objekte oma maalidele, mis on kokku maalitud meisterliku, abstraktset ekspressionismi meenutava pintslitööga ja peene värvimaitsega. Objektid on pärit igapäevaelust riierusesemed, nõud jms. Mõnikord olid need lisandid kolmemõõtmelised, nii et teos pole enam tasapinnaline. Selliseid teoseid hakati nimetama ASSAMBLAZIDEKS (kokkukogutud). Assamblaazikunst mitte ainult ei ähmastanud
elutarkusele vastanduv tegevus.Esialgu näib, et Nipernaadi ainuke eesmärk on neidude südamete vallutamine, millises tegevuses teda aitab erakordne sõnaosavus ja võime elada sisse uutesse rollidesse, mida olukorrad nõuavad. Tundub, nagu Nipernaadi hakkaks nn enda valesid ka ise lõpuks uskuma ning ta hakkab nende järgi talitama. Nipernaadi fantaseerib ennast kord pärlipüüdjaks, kord meremeheks ning kord üleüldse kingsepaks. Seejuures ei ole Nipernaadi banaalne südametemurdja, ta ainult äratab erinevates tütarlastes enda vastu huvi ja kiindumuse, põgenedes kohe kui tütarlapsel on tekkinud tunded. Alles viimases novellis avaneb tegelikult Nipernaadi tõeline olemus, kui tema naine ilmub tallu, kus ta end varjab. Nipernaadi oli tegelikult tavaline närviline linnainimene, kes argipäeva muredest ja igapäevasest elust pettununa rändab suviti maal, otsides rahuldust fantaseeringuis ja seiklustes.
25 EUROOPA JUUTIDE ELU JA KULTUUR Christer Mattson New York on maailma kõige euroopalikum linn, sest seal on tänini juudi elanikkond. See banaalne paradoks võtab kokku kaks olulist tähelepanekut. Esiteks pole tänapäeva Euroopa linnades holokausti tagajärjel enam juudi kvartalit ja teiseks oli Euroopas pikka aega olnud mõjukas juudi vähemus, mis paratamatult aitas kujundada Euroopa nägu. Kuni 19. sajandini oli juudi kultuur Euroopa kultuuri lahutamatu osa. Tänapäeval ei mõtle keegi näiteks Felix Mendelssohn-Bartholdy muusikast kui juudi muusikast või Heinrich Heine raamatutest kui juudi kirjandusest
Ohvitser, kelle poole ta oma silmi ei julgenud tõsta, säras. Veetleva kohmetusega vedas 283 neiu sõrmeotsaga masinlikult pingile juhuslikke kriipse ja vaatas oma sõrme. Jalgu polnud tal näha, sest nendele oli kükitanud kitsekene. Kapten oli keigarliku välimusega. Ta kaelusel ja käi-seotstel ilutsesid tolle aja väga peene moe järgi pitsid. 1 6 6 Dom Claude kuulis vaevalt, millest nad kõnelesid, nii kõvasti tuksusid veresooned ta meelekohtadel. (Armastajate vestlus on ju kaunis banaalne. Ikka see igavene «ma armastan sind». Kaunis tühipaljas ja maitsetu muusikaline fraas neile, kes ükskõikselt pealt kuulavad, eriti siis, kui see pole ehitud mingite «fiorituuridega». Ent Claude polnud sugugi ükskõikne pealtkuulaja.) «Ah, härra Phoebus,» ütles tütarlaps silmi tõstmata, «ärge põlake mind! Ma tunnen, et ma teen halba.» «Teid põlata, ilus laps!» vastas ohvitser üleoleva ja peene viisakusega. «Teid põlata, kurat võtaks, mispärast?» «Et ma siia tulin.»