oma riigi kodanikele (arvestab kodakondsust), Riik võib sekkuda neljal viisil: vahelise pindala korrutamisel 2-ga. Mida EL maade pensionikindlustuses kaks finantseerimine toimub reeglina üldiste Regulatsioon Rahastamine e. lähemal on Lorenzi kõver diagonaalile, seda põhimõttelist süsteemi: maksutulude arvel. finantseerimine Avaliku sektori poolne võrdsem on sissetulekute jaotumine. Täielikult kindlustusprintsiibil põhinev süsteem; Institutsionaalse sotsiaalpoliitika korral tootmine Sissetulekute ülekanded ühtlase jaotuse korral oleks Gini koefitsient 0 rahvapensionisüsteem. sõltub toetuste suurus tehtud maksete Regulatsioon ja finantseerimine muudavad ja kui kogu tulu saaksid vaid kõrgemas grupis PAYG süsteemi puhul on määravateks suurusest
Kui isik töötab mitmes Euroopa Liidu liikmesriigis, siis saab ta ravikindlustuse selles riigis, kus tema eest makstakse sotsiaalmaksu. Sellise ravikindlustussüsteemiga korvab riik inimséstele tervise parandamiseks või hoidmiseks vajaminevad kulutused, samuti ka rasedus- ja sünnihüvituse tasu. Tervishoiuteenus on tervishoiutöötaja tegevus kodanike erinevate terviseprobleemide lahendamiseks ning ennetamaks nende tekkimist. Tervishoiu valdkond moodustab ligi 13% kogukuludest, 2014. aasta eelarves plaanitud selleks miljard eurot ehk 6,8% ja 65 mln eurot rohkem kui 2013. aasta eelarves. Tervishoiukulud on riigieelarve kogukuludega võrreldes ühed suuremad kulud, moodustades kogumahust 12,6% . Vaatamata nendele kulutustele on Eesti riigi panus tervishoidu siiski väiksem kui Euroopa Liidu keskmine. Aastal 2011 oli Eesti näitaja 5,1 % kogu SKPst, kui samal ajal Euroopa Liidu keskmiseks näitajaks oli 7,3 %.
TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOL Majandusteaduskond Rahanduse- ja majandusteooria instituut Majandusteooria õppetool TÖÖJÕU MAKSUSTAMINE EESTIS JA EUROOPA LIIDUS Referaat õppeines majanduspoliitika Tallinn 2014 SISUKORD sisukord...........................................................................................................................2 sissejuhatus......................................................................................................................3 1Tööjõu maksustamine...................................................................................................5 1.1Tööjõud...........................................................................
Sotsiaalkindlustus: Standardiseeritud hüvitised (benefits). Saamise aluseks selged õigused- kohustused, mitte heategevus või vaesustest (means-testing). Ühtsed üle riigi, mitte paikkondlikud. Kohustuslik. Tulemused: Keskse täitevvõimu tugevnemine. Riigi vastutus sotsiaalpoliitikas. Bürokraatia kasv Miks läbimurre? Kindlustuse kohustuslikkus nõudis tugevat ja tsentraliseeritud haldusaparaati. Riigipiirid omandasid sotsiaalse tähenduse. Kodakondsus muutub avaliku poliitika probleemiks (pärast I MS). Mille poolest Euroopa riigid erinesid? The “Great Divide” - Universaalne ja Tööpanuse HR SAKSAMAA e. Tööpanuse mudel: Sots. kaitse juurutamise aeg ◦ 1883 (sickness). 1884 (work injuries). 1889 (old age). Sots. kaitse juurutamise põhjus- “osta” töölisklassi lojaalsust. Riigiehituslik konsolideerimisvajadus - Reich muutub tavakodaniku igapäevaelus nähtavaks Great Divide (cont): UK e. universaalne mudel. Sots. kaitse juurutamise aeg
pareto-efektiivne jaotus sellist ressursside jaotus mille korral ei ole võimalik kellegi olukorda parandada ilma kellegi teise olukorda halvendamata turu puudulikkus - turu piiratud funktsioneerimist heaolumajanduse põhimõtetest lähtudes välismõju - kellegi teise tegevuse mõju ülekandumine kolmandatele isikutele ühishüvis - kaubad ja teenused, mida tarbitakse kollektiivselt ning jaotatakse valdavalt ilma turu vahenduseta avalik sektor - koosneb lisaks keskvalitsusele ka kohalikest omavalitsustest ja mitmetest kasumit mittetaotlevatest organisatsioonidest ning riigiettevõtetest. Valitsuse majanduslikud ülesanded: 1. majandustegevuse õiguslike raamide kujundamine 2. vaba konkurentsi tagamine turul 3. majandusarengu soodustamine 4. tulude ümberjaotamine eelarvepoliitika - valitsuse otsused valitsuse kulutuste ja maksutulude kasutamise osas
Mõned märksõnad eksamiks valmistumisel ehk loetelu teemadest, millele võiks õppimisel keskenduda Avaliku poliitika olemus (peamised komponendid ja nn Eastoni box), miks on seda vaja (riigi sekkumise õigustused) ning millised on võimalused selle elluviimiseks, st avaliku poliitika peamised vahendid ja nendega seotud otsustused. Millest tuleneb avaliku poliitika küsimuste keerukus? Poliitika? Poliitika (nähtus) ja poliitikateadus (selle nähtusega tegelev teadusharu) Poliitikat teha lahendada poliitikat ja riigivalitsemist puudutavaid küsimusi Poliitikat uurida, st mõtestada ja seletada poliitika tegemist Tavakodanikule tähistab poliitika eelkõige poliitikute omavahelist võitlust võimu pärast Poliitika kui ühiskonnas levinud väärtushinnangute kujunemise, analüüsimise ja põhimõtteliste otsuste langetamise protsess
linnades); · Avalikkus suhtub sotsiaalabi saajatesse tõrjuvalt; · Teenuste maht (puudub raha) on sageli ebapiisav ning abivajajate vajadused seetõttu rahuldamata; · Sotsiaalabi ja teenuste osutamine ei ole seotud tööhõive meetmetega ega motiveeri mittetöötavat tööealist inimest tööle asuma; · Institutsioonidevaheline koostöö on nõrk, spetsialistide vastutus ja tööjaotus ebaselge Hoolekande kontseptsioon · III. sektori pakutav teenuste maht on võrreldes riigisektoriga liiga väike; · Kvaliteetsete teenuste osutamiseks vajalikke spetsialiste ei ole piisavalt; · Meetmete efektiivsus sõltub suuresti teistest avalikest teenustest (nt haridus- ja tööturuteenused), mille efektiivsus on samuti madal; · Abisaajate motiveeritus oma olukorda parandada on vähene, sest parem toimetulek vähendaks toetusi ja soodustusi; · Paljud teenusepakkujatest osutavad teenuseid
Samas ei nõua õiguspärase ootuse põhimõte kehtiva regulatsiooni kivistamist. Seadusandja võib õigussuhteid vastavalt muutunud oludele ümber kujundada ning sellega paratamatult mõnede ühiskonnaliikmete õiguspärast ootust riivata. Isikul on põhiseaduses järgi õiguspärane ootus kui õigusakt annab isikule subjektiivse õiguse, isik on hakanud seda õigust realiseerima, muudatusega kaasneb isiku jaoks halvemus ja isiku mõistlik ootus õigusliku olukorra püsimiseks kaalub üles avaliku huvi ümberkorralduse järele.21 Antud juhul on kolm esimest tingimust täidetud nende isikute osas, kes on pensioni II sambasse maksete tegemist alustanud. Oluline on analüüsida kas avalik huvi ümberkorralduse järele kaalub üles üksikisiku mõistliku ootuse õigusliku olukorra püsimiseks. Riigi poolseks põhjenduseks sissemaksete peatamiseks oli halvenenud majanduslik olukord. Vabariigi Valitsuse eesmärgiks oli võetud Euroopa Majandus- ja Rahaliidu täisliikmeks
Kõik kommentaarid