Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Nõukogude Eesti aeg (0)

1 Hindamata
Punktid
Elu - Luuletused, mis räägivad elus olemisest, kuid ka elust pärast surma ja enne sündi.

Lõik failist

 
 
1940. aastal alustati sotsialistlikke ümber korraldustega, mis ​NSV Liit​ endaga kaasa tõi. Uued 
võimud soovisid end kehtestada tööliste riigina, hoolitsedes eelkõige lihtrahva eluolude eest. 
Eestist lahkusid mitmed baltisakslased (​Erich Jacoby ​, ​Ernst Kühnert​, ​Konstantin Bölau​, ​Robert 
Natus​ jt). Ehitati pooleli jäänud majad lõpuni, et sõjaväelastele elamispinda jaguks. 
Esimene Nõukogude võimu all olev aasta toimus suur rahvakorterite ehitamise, millele andis 
tõuke ka vähemalt Eesti aja lõpul väikekorterite ehitamiseks valmistumine. Arhitekt ​ Alar Kotli  
kavandatud Ra-Ko (rahvakorterite) projekti põhjal ehitati maju näiteks Lõime, Nisu ja Rukki, 
Majaka ja Sikupilli tänavale Tallinnasse. Need on Tallinna maja edasiarendused, milles puudusid 
keldri- ja katusekorterid ning ühise keldris asuva duširuumi asemel on igas korteris isiklik. 
Kivitrepikoda ilmestab fassaadil vaid trepikojaakent ümbritsev raamistik ning majal on lihtne 
rõhtlaudis ja madalakaldeline katus. Kuid isegi pärast sõda püstitati veel vanamoelisi Tallinna 
maju (1949 Lasnamäe Kiievi tn, prj E. Lepner).​[10]​ Teises maailmasõjas Eesti hõivanud 
Nõukogude Liit alustas tänavate ümber nimetamisega ning Eesti arhitektuuri sovetiseerimisega. 
Arhitektidele õpetati küll sotsialistliku realmismi, ent vaikimisi jätkus esindustraditsionalismi 
raskepärane laad . Selle aja ehituslik suund oli sotsiaalne. Loodi vanadekodusid, lastekodusid, 
töölissööklaid ja rahvamaju.​[11] 
1941–1944 toimus Saksa okupatsioon, mis möödus eesti arhitektidele üsna tegevusetult. Töid 
juhtis Eestisse tagasi tulnud ​Ernst Gustav Kühnert​ ning tööd leidsid ka ​Alar Kotli​, ​F. Wendach​, 
Anton Lembit Soans​, ​August Volberg​, ​Edgar Velbri​ jt. Peamiselt taastati vanu maju ja pooleli 
jäänud tööd lõpetati. 1944. aastal võttis Nõukogude armee suuna Eestisse. Paljud siinsed 
arhitektid põgenesid mujale (​Herbert Johanson ​, ​Olev Siinmaa ​, ​Elmar Lohk ​, ​Ernst Kesa ​, ​Roman 
Koolmar​, ​Arthur Jürvetson​ jpt). Sõjaga jäi Eesti arhitektide seltskond väga väikseks. 
Soositumateks osutusid need, kes olid Punaarmees või Nõukogude tagalas viibinud. Siia toodi ka 
palju Venemaa eestlasi ja venelasi . Viimase seas kuulsamaks näiteks G. Šumovski, O. Ljalin, I. 
Raiski ja J. Russanov. 1940ndate teist poolt nimetab ​Mart Kalm ​ liberaalse stalinismi perioodiks, 
mil arhitektuuris toetuti 1930ndate esindustraditsionistlikule kogemusele.​[12] 
1950ndatel hakkasid silma ka ​Tallinna Polütehnilise Instituudi​ lõpetanud noored arhitektid. 
Viiest lennust enam kui 100 arhitekti moodustasid Eesti projekteerijate kandva jõu kuni 
1970ndateni.​[13]​ ​Eesti NSV Riiklikus Kunstiinstituudis​ avati 1951. aastal arhitektuurieriala. 
Arhitektuuri õpetamises suuri muutusi ei toimunud, sest paljud Instituudi õppejõud tulid sinna 
üle. Nõukogude ajal tekkis arhitektuuriteadus, mida riik töökohtadega soosis.​[14] 
Sõjast kuni 1955. aastani kestnud stalinismi periood Eesti arhitektuuri väga radikaalselt ei 
muutnud. Nõukogude Liidus valitsenud „vormilt rahvuslik, sisult sotsialistlik” printsiip avaldus 
eesti arhitektuuris vaid üksikutel dekooriküllaste fassaadidega hoonetel ning klassikaliste 
sammasportikustega ühiskondlikel hoonetel. Stalinistlik linnakeskus kujunes täielikult välja vaid 
Pärnus​ (Pärnu oblast ). ​Tartu​ kannatas sõjas palju ning jäi aastakümneteks 
hoonestamata.​[15]​Stalinismi ajal lahendati projekte kollektiivselt, mis oli väga soositud. ​P. Tarvas  
kavandas koos arhitektide ​Harald Armani ​ ja ​August Volbergiga​ Eesti NSV paviljoni Moskvasse 
Üleliidulisele Rahvusmajandussaavutuste Näitusele​ (1949–1954). Sisearhitektuuri eest vastutasid 
M. Plees ​, ​B. Tomberg​ ja ​M. Oselein-Laul​. Baltimaade paviljonid asetsesid lähestikku. Eestisse 
naasnuna alustas ​P. Tarvas​ koos ​August Volbergiga​  kino Sõpruse projekti, kus abiks oli ka 
sisearhitekt  ​M. Laul​. Puhta stalinistliku arhitektuuri märgiks on Mere puiesteel, 1954. aastal 
endise kino Grand Marina varemetele ehitatud, Tallinna Laevastiku Ohvitseride Maja, mille 
autoriks oli ​A. Kuznetsov​. Eesti kõige eriilmelisem venekeelne võõrlinn on 20 000 elanikuga 
Sillamäe​, kuhu 1990. aastani pääses vaid erilubadega. 
Elamu ehitamine kui eraomandi soosiv ilming oli põhimõtteliselt vastuolus Nõukogude 
ideoloogiaga. Individuaalelamu jõudis Eestisse alles Nõukogude korraga. Üldilmelt 
traditsionalistlikuid, kuid vastuoluliselt intiimsed. Riik andis väikese krundi tasuta, tagades 
pikaajalise laenu. Hruštšovi-aeg (sula) tõi kaasa arhitektuuri väärtustamise langemise. 
Arhitektide töö paremaks ei muutunud, sest energiat kulus kooskõlastamistele ja 
enesekehtestamisele rohkem kui projekteerimisele. See oli aeg, mil sõjast oli kümme aastat 
möödunud ning asuti elamueitiste kõrval ka avalikke hooneid püstitama. 
1970.–1980. aastatel võttis kolhoosides-sovhoosides maad uute hoonete ehitamise buum. 
Majandid püstitasid oma keskustesse atraktiivseid haldushooneid ja kultuurimaju ning Tallinnas 
kerkisid 1970ndate keskpaigast alates olümpiaehitised. Tallinnas, Tartus, Pärnus, Viljandis ja 
Narvas asuti rajama mastaapseid paneelelamurajoone ning samal ajal püüti maal uue tööjõu 
ligimeelitamiseks soodustada kooperatiiv- ja individuaalehitust.​[16]​ 1970.–1980. aastate 
Nõukogude arhitektuuril oli kaks nägu, need olid demokratiseerimise kümnendid, mille ajal otsiti 
viise, kuidas vastata inimeste uutlaadi nõudmistele ja soovidele (neil aastatel oli oluline kriitilise 
arhitektuuri ja avalikkuse dialoog ), ja samal ajal olid need privatiseerumise ja avalikkusest 
eemaletõmbumise kümnendid, mille jooksul sündisid peale massilise individuaalehituse (seda 
toetasid eriti majandid) arvukad üksteist üle trumbata püüdvad asutuste saunad, partei ladviku ja 
valitsuse eliidi suvekodud ning eriprojektiga kortermajad kui omamoodi ihalusobjektid, mille 
puhul teadmine läänemaisest luksusest segunes kohaliku eluviisi ja asjaajamisega.​[16]​ 1973. 
aastaks olid põhiosas valminud Tallinna Mustamäe elamud ning samal aastal hakati ehitama 
Tartu Annelinna (projekt 1969, ​Mart Port​, ​Malle Meelak​, ​ Ines Jaagus​), mis tollal olid mõeldud 
50 000 elanikule, ja Tallinnas peaaegu sama suurele elanikkonnale mõeldud Väike-Õismäe 
(projekt 1968, ​Mart Port​, ​Malle Meelak​, Inessa Põldma, Kalju Luts). Kümnendi keskel 
lisandusid Viljandi Männimäe (​Mart Port​, ​Malle Meelak​, ​Ene Aurik ​), mastaapne Lasnamäe 
(​Mart Port​, ​Malle Meelak​, ​Irina Raud​, ​Oleg Žemtšugov​) ja 1980. aastate alguses Pärnu Mai 
(nüüd Ranna) rajoon (​Paul Aarmann​, ​ Maimu Palm​). 
● Estonia taastamise ja laiendamise projekt (1945) ​Alar Kotli 
● Teaduste Akadeemia instituudi hoone Tallinnas (1953) ​Enn Kaar 
● Põlevkivi- ja Keemiatööstuse Rahvakomissariaadi hoone, Tallinnas Gonsiori 29 
(1950) ​Peeter Tarvas​ ja H. Karro 
● Elamu Tallinna vanalinnas Kullassepa ja Niguliste nurgal (1953) ​I. Laas 
● Raudteelaste haigla Tallinnas Eha tänaval (1946) ​Nikolai Kusmin 
● Elamud Tallinnas Vase tänaval (1946–1050) ​Boris Tšernov 
● Kalevi jahtklubi Tallinnas Pirital (1949) ​Peeter Tarvas 
● Keila kultuurimaja (1956) ​ Arnold Matteus 
● Tallinna Ehitusmehaanika Tehnikum (1953) ​H. Serlin 
● Kohtla-Järve Võidu pst (Keskallee, 1956) Lengorstroiprojekti arhitektid 
● Narva-Jõesuu kolhoosidevaheline puhkekodu (1954–1061) ​Nikolai Kusmin​ ja 
Manivald Noor 
● Pühajärve kohvik -restoran (1961) Mai Roosna  
● Tallinna Laululava (1960) Alar Kotli 
● Kalevi spordihall Tallinnas (1962) ​Peeter Tarvas​, ​Uno Tölpus​, ​Olga Kontšajeva​, Valli 
Lember -Bogatkina ja Johannes Fuks 
● EKP Keskkomitee maa Lenini (Rävala) pst 9 Tallinnas (1964–1968) ​Mart Port​, Uno 
Tölpus, ​Olga Kontšajev​, ​ Raine Karp 
● Pärnu sanatooriumi Tervis vanem osa (1966–1071) ​K. Vanaselja​, Ell Väärtnõu 
● Tallinna hotell Viru (1964–1072) ​H. Sepmann​, Mart Port 
● Tallinna hotell Olümpia (1974– 1080 ) ​Toivo Kallas​, R. Kersten 
● Tallinna Linnahall (1975–1080) ​Raine Karp​, R. Altmäe 
 
Nõukogude  arhitektuur  
See periood lisas Tallinna arhitektuurile kaks algupärast stiili – 1940.–1950. aastate 
stalinlik klassitsism ja 1950.–1980. aastate nõukogude modernism. Tallinna nõukogude 
arhitektuuri eripära võrreldes teiste liiduvabariikidega seisneb selle kodanlikkuses, mis 
on ka põhjus, miks Tallinn oli populaarne võttekoht filmitegijatele, kes filmisid siin n-ö 
läänelikku elu. 
 
Arhitektuur aastatel 1945–1961 
 
Pärast sõda Eestisse jäänud arhitektid ehitasid sõjaeelses stiilis. Selles on märgata 
Saksamaa mõju – kõrged kivikatused , 1930. aastatele omane hall või pruun krohv .  
1.

Nõukogude Eesti aeg #1 Nõukogude Eesti aeg #2 Nõukogude Eesti aeg #3 Nõukogude Eesti aeg #4 Nõukogude Eesti aeg #5
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 5 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg1970-01-01 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 14 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor Mihkel Kritsmann Õppematerjali autor
See periood lisas Tallinna arhitektuurile kaks algupärast stiili – 1940.–1950. aastate stalinlik klassitsism ja 1950.–1980. aastate nõukogude modernism. Tallinna nõukogude arhitektuuri eripära võrreldes teiste liiduvabariikidega seisneb selle kodanlikkuses, mis on ka põhjus, miks Tallinn oli populaarne võttekoht filmitegijatele, kes filmisid siin n-ö läänelikku elu.

Kasutatud allikad

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
60
docx

EESTI ARHITEKTUURI NÄITED II OSA

Tallinna Tehnikaülikool Tartu Kolledz Eesti arhitektuuri näited Referaat Õppeaines "Arhitektuuri teooria" NTM1380 Ehitiste projekteerimine ja arhitektuur Tartu 2014 Sisukor Sissejuhatus................................................................................................................ 3 Juugend......

arhitektuuriajalugu
thumbnail
24
pdf

Arhitektuuri ajalugu 2 referaat

......................................... 3 2 Funktsionalism ................................................................................................................................ 6 3 Esindustraditsionalism .................................................................................................................... 8 4 Stalinism ....................................................................................................................................... 10 5 Nõukogude aegne tüüpehitis ......................................................................................................... 12 6 Orgaaniline arhitektuur ................................................................................................................. 14 7 Uusfunktsionalism ........................................................................................................................ 16 8 Postmodernism ............................................................

Ajalugu
thumbnail
13
pdf

20. sajandi arhitektuuri ajalugu

August Reinberg Mooste mõisa viinavabrik 1909 - viina tootmine tõi mõisale suurt tulu ja kasu, tasuvam kui viljakasvatus. Otto Pius Hippius (Peterburi): Sangaste mõis 1874-81 nimetatud kui pseodogootika (gootika jäljendamine), nurgatornid. Konstantin Wilcken: Vasalemma mõis 1895 kindlusarhitektuur ning jällegi gooti mõjutustega. SELTSIMAJAD - Aktiivne karskus liikumine, tuletõrje-ja päästekomiteed, lauluseltsid, teatrid. Fromhold Kangro: Väike-Maarja Seltsimaja 1912 Teda peetakse eesti juurtega arhitektiks. Hansagootika - Esimest korda hakkas baltisakslaste ja venelaste kõrvale tekkima võimukad eestlased (keskklass ja kõrgem klass). Saklaste kõige kuulsam hansagootika Eestis on August Reinberg (Riia) Tütarlaste Gümnaasium 1902 (Pärnus) - Hoonet iseloomustab punane tellis ja valge krohv. Tallinnast näide: August Reinberg (Riia) Aadlipanga hoone 1904 JUUGEND Juugendit oli ja on vähe säilinud Eestis. Armas Lindgren: Tartu Vanemuine - geomeetriline

Arhitektuuri ajalugu
thumbnail
52
docx

Arhitektuuriteooria referaat

Aalto projekteeris oma karjääri jooksul ligi 100 elamut, millest pooled realiseerusid. Tammekannu villa on Aalto funktsionalismiperioodi varasemaid eramuid ja ainuke tema hoone Eestis. 1928. aastal projekteeriti Herbert Johansoni poolt esimene funktsionalistlik hoone/valge villa Eestisse ning see äratas inimestes huvi ja tähelepanu, mistõttu hakati neid juurde ehitama. Öeldakse, et 1930ndate aastate alguses tegid peaaegu kõik eesti arhitektid läbi lühiajalise „Valgete villade perioodi“. Arhitektuurseteks märksõnadeks said lihtsus, silepindsus, vormivabadus ja -selgus, ruumide õhu- ja päikeseküllasus, konstruktiivne ökonoomsus ja uued materjalid, dünaamilised vormid. Töö tellijaks oli geograafiaprofessor August Tammekann. Töö telliti Aalto käest proua Tammekannu eestvedamisel, kelle arvates tol ajal ei osanud eestlased õigesti kohvigi keeta.

Arhitektuuri ajalugu
thumbnail
9
doc

Eesti kunst stalinismi võimuses

Eesti kunstiajalugu. 19.saj. ja 20.saj. vahetuse kunst Eestis. See oli murrangu aeg. Murranguks võib pidada seda, et ometi suudeti välja rabeleda Düsseldorfi ja Peterburi KA-te mõjuväljast ja märgata muutusi Euroopa kunstis (impressionism jne.). Teiseks murranguks on eesti kunstielu tekkimine eraldi balti-saksa kunstielust (siiani olid suutelised majanduslikel võimalustel kunsti õppima ainult saksa soost inimesed). Eesti kunstielu tähtsateks osadeks oli näituste korraldamine, muuseumide loomine, kunstihariduse ja ­ kriitika tekkimine ja arenemine. Mõlemas murrangus etendasid tähtsat rolli 2 kunstnikku: A. Laikmaa ja K. Raud Üheks probleemiks oli eesti rahvusliku kunstielu loomine. Selle tingis rahvusküsimuse teravus. 19.saj. lõpul moodustasid elanikkonnast 3,5% sakslased, kes ei soostunud nägema eestlaste kultuuripüüdlusi. 1880.a. alanud venestamine aga ohustas nii sakslaste

Kultuurilugu
thumbnail
9
doc

Eesti kunst stalinismi võimuses 1944

Eesti kunstiajalugu. 19.saj. ja 20.saj. vahetuse kunst Eestis. See oli murrangu aeg. Murranguks võib pidada seda, et ometi suudeti välja rabeleda Düsseldorfi ja Peterburi KA-te mõjuväljast ja märgata muutusi Euroopa kunstis (impressionism jne.). Teiseks murranguks on eesti kunstielu tekkimine eraldi balti-saksa kunstielust (siiani olid suutelised majanduslikel võimalustel kunsti õppima ainult saksa soost inimesed). Eesti kunstielu tähtsateks osadeks oli näituste korraldamine, muuseumide loomine, kunstihariduse ja ­ kriitka tekkimine ja arenemine. Mõlemas murrangus etendasid tähtsat rolli 2 kunstnikku: A. Laikmaa ja K. Raud Üheks probleemiks oli eesti rahvusliku kunstielu loomine. Selle tingis rahvusküsimuse teravus. 19.saj. lõpul moodustasid elanikkonnast 3,5% sakslased, kes ei soostunud nägema eestlaste kultuuripüüdlusi. 1880.a. alanud venestamine aga ohustas nii sakslaste

Kunst
thumbnail
40
pdf

Eesti kunstiajalugu 18. sajand kuni 1990ndad

7.SULA JA ILLUSIOONID 35 8.KAINENEMINE JA SKEPSIS 1960. AASTATE LÕPP 1970. AASTATE ALGUS 40 9. ,,KULDSED SEITSMEKÜMNENDAD" 43 10. POSTMODERNISM JA MÜÜDID. AASTAD 1980-1990 47 11. 1990. AASTAD EESTI KUNSTIS 49 1. 1. KUNST 18. SAJ LÕPUST 19. SAJ LÕPUNI 19. saj II poolel hakkas baltisaksa kunstist eralduma kunst, mil seostus eestlaste rahvusliku liikumisega. Rahvusliku "ärkamise" üheks tähtsamaks vahendiks on kõigil rahvustel olnud professionaalne kunstikultuur. 19. saj II poolest pärinevad F. R. Faehlmanni kujundatud ja F. R. Kreutzwaldi teostatud "Kalevipoeg", hakkas ilmuma J. V

Kunstiajalugu
thumbnail
28
docx

Eesti ajalugu VI, lk 338-350 (Eesti 20. sajandi ajaloo baaskursus - EKSAM)

halvemal   juhul   otsene   võltsimine,   seda   eriti vedada   õppevahendeid   ühest   ruumist   teise, humanitaarainetes. Kuid haridus­ traditsioonid õpilased aga kaotasid koduklassi ja oma pingi. eesti koolis olid siiski tugevad, ja häid õpetajaid, Pärast   lühiajalist   katsetust   11­aastase rääkimata andekatest õpilastest, leidus ka kõige õppeajaga   muudeti   kõik   Nõukogude   Liidu raskema ideoloogilise surutise aegadel. keskkoolid   1964.   aastal   taas   10­klassilisteks. Aastail   1944­58   kehtis   Eestis   ja   mujal Otsus pidanuks laienema ka Eestile. Eesti NSV Nõukogude   Liidus   7­klassiline   koolikohustus. kauaaegsel   haridusministril   Ferdinand   Eisenil 1955. aastast seati sisse üle­eestili­ ne koolivorm õnnestus see koostöös Leedu haridusjuhtidega

Eesti ajalugu




Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun