Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

CICERO Kohustustest (0)

1 Hindamata
Punktid

Lõik failist

CICERO “kohustustest”
sõprusest, aulisusest, õiglusest, valitseja kohustustest

  • ühine kõigile elusolenditele on soo jätkamise kihk- hool järglaste eest
  • loodus on määranud, et iga elusolendite liik ennast, oma elu ja keha kaitseks, kahjulikuna tunduvat väldiks ning kõike elamiseks vajalikku otsiks ja hangiks, nt toitu, varjualust ja ms.
  • erinevus inimese ja looma vahel- loom kohandub vaid käes- ja juuresolevaga, tajumata kuigi palju möödunut ja tulevat.
  • inimene seevastu tunnetab mõistuse abil järjepidevust
  • samuti seob mõistuse loomupärane jõud inimese inimesega- võimaldades mõttevahetust ja kooselu
  • annab kaasa erakordse armastuse oma järelsoo vastu
  • inimesele on omane tõe uurimine ja selgitamine
  • kihk olla juhtiv- loomupärane vaim soostub kuuletuma vaid sellele, kes juhendab või õpetab
  • Igasuguse aulisuse lähteks on üks neljast: tõe tunnetamise oskus; inimühiskonna kaitsmine; üleva ja võitmatu vaimu suuruses ja jõus; kõige teokssaava ja öeldava korrapäeas ja määras, mis näitab vaoshoitust ja mõõdukust.
  • Tõde in allutatud sellele voorusele(tõe selgitamine ja leidmine) otsekui aine, mida töödeldakse ja milles toimitakse. Kolmele ülejäänud voorusele on aga määratud säästa ja hoida asju, mis annavad tegevale elule sisu, et säiliks inimeste ühendus ja liit ning tuleks selgesti esile hinge suurus ja ülevus, niihästi hüvesid ja eeliseid endale ja oma lähedastele hankides ja suurendades kui ka- ning seda iseäranis- neid põlates.
  • püsivus, mõõdukus jne- nõuavad tegutsemist, mitte ainult vaimu harjutamist.
  • tõe tunnetamise ala on inimloomusele kõige omasem
  • VOORUSE KOGU VÄÄRTUS SEISNEB TEGEVUSES
  • Õigluse ül on, et keegi kedagi ei kahjustaks
  • Stoikud : kõik maa peal sigiv ilmub inimestele kasutamiseks, inimesed aga sünnivad inimeste jaoks, et saaksid vastastikku üksteisele kasulikud olla, siis peame meie suundanäitavat loodust järgides teenima üldsuse kasu, osutades vastastikku teeneid, andes ja võttes, et oma oskuste, tegude ja võimetega kinnitada inimestevahelisi sidemeid.
  • Õigluse aluseks on ustavus
  • Ebaõigluse liike on kaks: 1. need kes ebaõiglust rakendavad, 2. need kes suudaksid, kuid ei päästa ebaõiglusest neid, kelle suhtes seda rakendatakse.
  • Rikkusi ihaldatakse niihästi igapäevate eluvajaduse rahuldamiseks kui ka selleks, et ensele võimaldada külluslikke naudinguid
  • Varanduse suurendamine, kui see kedagi ei kahjusta, pole taunitav, kuid alati peab vältima õigusevastasust.
  • On vaja teha vahet, kas ülekohus sai teok mingi kirepuhandu ajel , mis enamasti on põgus ja lühiajaline, või hoopis kavakindlalt ja läbimõeldult
  • Ei tule kinni pidada lubadustest, mis on kasutud neile, kellele oled lubanud, ja kui nad sind kahjustavad rohkem, kui kasu toovad sellele, kellele oled lubanud, siis ei käi suurema eelistamine väiksemale kohustuste vastu.
  • lubadusist kinni pidada pole vaja sellel, kes nad andis hirmu sunnil või kavalusest petetuna
  • kõige rangemini tuleb kinnipidada sõjaõigustest
  • Tüliküsimuse lahendamiseks on kaks moodust: vaidluse ja jõu abil. Kuna üks on omane inimestele, teine metsloomadel, siis tuleb teist rakendada vaid juhul, kui esimest kasutada ei saa. Niisiis tuleb sõda alustada selleks, et elu saaks jätkuda õigluses ja rahus, kuid või saavutamise järel peab säästma neid, kes pole sõja ajal olnud julmad või metsikud.
  • alati tuleks hoolta kanda, et püsik rahu, milles pole kahta salasepitsusi
  • õiglane on ainult sõda, mida peetakse pärast nõudmiste esitamist ja avalikku kuulutamist.
  • Isegi kui üksikud isikud on vaenlasele midagi lubanud olnud sunnil, siis neilgi puhkudel tuleb pidada sõna
  • õiglust tuleb järgida ka kõigi alamate suhtes
  • karistusväärseid kõigist ebaõiglusist jääb nende päralt, kes pettes lausa häbitult püüavad näida tublide meestena.
  • tuleb silmaspidada, et heategevus ei kahjustaks neid, kellele näivust mööda head tehakse, ega ka teisi
  • heategevus ei tohi ületada suutlikuse määra
  • tehes teistele hoopis kahju, siis ei tule teda pidada heategevaks või heldeks, vaid ohtlikuks meelitajaks.
  • ja kes ühtesid kahjustavad, et teiste suhtes olla helded, need panevad ebaõiglust toime nõnda, nagu nad võõrast omandit kasutaksid endile kuuluvana
  • MISKI POLE HELDE, KUI SEE ÜHTLASI POLE ÕIGLANE
  • need, kes pole helded niivõrd loomult kuivõrd mingi auahnuse ajendusel, teevad heategevaina näivaid soovides paljudi, mis lähtub pigem suurustlemise ihast kui heast tahtest- kuid säärane teesklus on lähem edevusele kui heldusele või aulisusele
  • heatahtlus- laseksime enim osaks saada säärasel, kes meid hindab kõige kõrgemalt. kuid heatahtluse üle ei tule otsustada mitte kire suuruse järgi, nagu teevad noorukid, vaid pigem püsivust ja kindlust aluseks võttes.
  • Kaht liiki heldust: üks heategev olla, teine heategu hüvitada- siis on meie võimuses olla heategev või mitte, kuid heategu mitte hüvitada pole tublile mehele lubatud
  • peab siiski kaaluma, missuguse meelsuse, püüdluse või heatahtluse ajendil on keegi tegutsenud
  • kellelt enda jaoks loodetakse suurimat, sellele osutatakse teeneid, isegi kui too neid ei vaja
  • Kõige paremini säilitatakase inimeste ühisus ja liit siis, kui suurima heatahtlusega suhtutakse nendesse, kellega ollakse seotud kõige tihedamini.
  • Esmaseks aluseks ühisuse loomuslikkuses on see, mis avaldus kogu inimsoon ühtuses. Sidemeks on seejuures mõistus ja kõne- mis lähendavad inimesi omavahel ja selle pärast me erinemegi nii väga loomadest.
  • Kreeka vanasõna: Sõpradel on kõik ühine.
  • kõike, mida saab ennast kahjustama võimaldada, peab lubama isegi tundamatule.
  • Keel soeb inimesi iseäranis. Veel tihedamalt ühendab kuuluvus samasse riiklusse. Veelgi kindlam on sugulastevaheline ühtekuuluvus.
  • Liitude hulgas pole tähtsamat, kui see mis meist igaüht seob riigiga.
  • tuleb tähelepanna, mida keegi kõige rohkem vajab ning mida suudab saavutada meietagi ja mida mitte.
  • kõige rohkem tuleb hingesuuruse poolest esile Rooma rahvas ise.
  • Stoikud: vahvus on õigluse eest võitlev voorus
  • mida rohkem keegi hingesuurusega väljapaistab, seda rohkem tahab ta olla esimene või koguni ainus. Kuid kõigi edestamist ihatest on raske kinni pidada võrdsusest, mis ju õigluse juurde kuulub iseäranis.
  • Võimalikult suuremat võimutaodeldes on meelsamini jõu poolest teistest üle kui õiglusr poolest teistega võrdsed.
  • suurehingeliseks tuleb pidada neid, kes ülekohut väldivad
  • Vahval ja suurel vaimul on kaks avaldumisviis. Üks neist seisneb väliste asjade põlgamise: ollakse ju veendunud, et inimene peab imetlema, soovima ja taotlema vaid aulist ja suurepärast ning ei tohi alla jääda teisele inimesele või hingelisele segadikule või saatusele. teine on see, et säärase meelsusega, nagu äsja esitatudm saadetakse küll korda suuri ja ülimalt kasulikke tegusid, kuid ühtaegu käivad nendega kaasas raskused, vaevad ja hädaohud, seda niihästi elu juurde kuuluva seisukohalt. Teisega kahest seostub kogu hiilgus, ülevus ning kasu; seevastu alus ja põhjus, mis sünnitab suuri mehi, seostub esimesega.
  • Võimu ihkavail ja jõude elavail on ühine eesmärk, kuid ühed peavad selle saavutamis võimalikuks siis, kui ollakse suurte rikkuste omanik, teised aga siis, kui rahuldutakse endale kuuluvagam olgugi see kasin.
  • Need, kes on looduselt saanud eeldused tegutsemiks, peaksid igasugustest kõhklustest loobudes hõivama ametikohti ja ajama riigiasju.
  • tuleb hoolt kanda, et argus ei paneks ennatlikult meelt heitma ning et ahnus ei sisendaks ülemäära eneseusaldust.
  • Sõjalisi teeneid peetakse enamasti tsiviilasjust ülemaiks, kuid seda arvamust tuleb õgvendada. Sageli on ju sõdida tahetud kuulsuseiha ajel, ning see peab enmasti paika suure ja suutliku vaimuga meeste puhul, eriti veel siis, kui nad on sõjanduses võimekad ning täis soovi sõda pidada.- paljud tsiviilasjad ületavad tähtsuse ja kuulsuse poolest sõjalisi
  • tuleks taotleda pigem vaidlusküsimuse lahendust kui südidust võitluses, kuid seejuures peab põhjuseks olema kasu, mitte hirm sõja ees. Aga sõda tuleb alustada nõnda, et ainsat eesmärki nähakse rahu saavutamises.
  • Kui aeg ja hädavajadus nõuavad, siis tuleb võidelda käsitsi, eelistades surma orjusele ja häbile.
  • Rahutuste puhul on suure mehe kohus karistada süüdlasi, säästa enamust, säilitada igas olukorras õige ja auline .
  • Vältima peab enese põhjendamatut ohtudesse seadmist, millest rumalam pole miski.
  • olukorra lahendamise tulemusel saavutatav hüve on parem teadmatuse läbi põhjustatud kannatustest.
  • Üldiselt peaved need, kes hakkavad riigi eesotsas seisma kinni pidama kahest Platoni juhisest. Esiteks: kodanike huvisid kaitsagu nõnda, et omapoolset kasu unustades suhestatakse nendega kogu tegevus; teiseks: hooldada tuleb riiki tervikuna , mitte aga, et üht osa korras hoides teised unarusse jäetakse.
  • Pole ju miski kiiduväärsem, miski suurele ja oivalisele mehele kohasem kui leplikkus ja halastus.
  • Karistustel on lubamatu viha!!!!
  • mõõdutus näitab kerglust niihästi vastakas kui soodsas olukorras.
  • käituksime seda tagasihoidlikumalt, mida kõrgem on meie seisund
  • Ka kõige soodamates oludes tuleb sõprade nõuannetele toetuda võimalikult palju, kusjuures tähtsust tuleks neile omistada rohkemgi kui varem.
  • Samas peab jälgima, et me ei avaks oma kõrvu lipitsejaile ega laseks ennast meelitada.
  • mis sünnib on auline ja mis on auline tundub sünnis . Olgu “sünnis” milline tahes, ilmsiks tuleb ta siis, kui auline on eelnenud.
  • kõik õiglane tundub sünnis, ebaõiglane seevastu on niihästo häbistav kui ja sündsusetu .
  • Sünnis on, mis kooskõlastub inimese edemusega selles, mille poolest tema loomus erineb ülejäänud elusolendite omast.
  • Sünnis on, mis kooskõlastub loomusega ja milles mõõdukus ning vaoshoitus mõjuvad sunnivabalt avaldatutena.

CICERO Kohustustest #1 CICERO Kohustustest #2 CICERO Kohustustest #3
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 3 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2015-03-31 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 22 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor kelv Õppematerjali autor
Lühikokkuvõte Cicero "Kohustustest"

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
60
docx

Sissejuhatus ideede ajalukku

Kangelaslik julgus, õiglus, ausus,  Eesmärgiks ühiskondlik harmoonia. Selleks inimhinge ümberkasvatamine usaldusväärsus, kasinus, Dignitas – väärikas staatus; gloria – kuulsus. Tänu Aristoteles (Nikomachose eetika) teenetele, Gratia – patronaažisuhted, mõjukus  “Mõned austavad… kõrget päritolu inimesi, võimumehi ja rikkaid… Cicero (Kohustustest) Lahutab au kuulsusest Tegelikult peaks austama ainult head inimest” (NE 1124a28)  Dilemma: ambitsioon või privaatsus?  Riigimees: aktiivne poliitiline elu  õukondlik “honnête homme’i” ideaal

Filosoofia
thumbnail
30
doc

Euroopa ideede ajaloo konspekt

ka selline, nagu peab, ja sel viisil, nagu peab." Eneseväärikus - täielik loomutäius enese suhtes; õiglus - täielik loomutäius teiste suhtes. ,,Eneseväärikas on selline inimene, kes peab end suurte asjade vääriliseks ja ongi nende vääriline. Kes seda teeb, ilma et oleks vääriline, on rumal." ,,Paistab ilma loogilise arutelutagi, et suure eneseväärikusega inmesed on auga seotud, sest au hindavad väärikad enda juures kõige rohem, ja seda õigustatult." 2. Cicero vabariiklase aust Voorused eeskätt sõjalised. Aristokraatlik väärtuskoodeks. "Kohustustest": ambitsioon vs privaatsus? (mõlemad valed valikud). Hingesuurus (magnitudo animi) erinev kuulsusejanust (gloria). Vooruslik elu tagab siiski mõned gloria elemendid. 3. Kristlus ja au, Aquino Thomas pühakute aust Alandlikkuse voorus. Pühakud peavad end väärituks kõiges va Jumala armus. Vääritus pattude pärast, kuid Jumala au ja ligimeste hüve nimel suured, ennastunustavad teod. Kui talle

Ühiskond
thumbnail
16
rtf

Seneca moraalikirjad Luciliusele

VIII. SENECALT LUCILIUSELE TERVITUS. Sa käsid mul vältida rahvahulka, tõmbuda endasse ja rahulduda oma teadvusega," ütled sa, "kuhu jäävad nood teie juhtmõtted, mis käsivad tegevad olla surmani?" Selle jaoks, mida sulle aeg-ajalt näin soovitavat, olen ise tagasi tõmbunud ja välisuksed lukustanud, et saaksin paljudele kasulik olla. Ükski päev ei möödu mul jõude. Võtan öödelt lisa õpingute jaoks. Uneajaks pole ma vaba, uni võidab minu ja mu öistest valvustest väsinud ja kinnikippuvad silmad on suunatud tööle. (2) Olen eemaldunud mitte niipalju inimestest kui asjadest ja eriti omaenda asjadest; ajan järelpõlvede asju. Panen kirja mõndagi, mis neile kasu võiks tuua. Kirjutan tervislikke manitsusi, otsekui kasulike arstimite retsepte, olles kogenud nende tõhusust omaenda haavadel, mis, olgugi veel paranemata, on lakanud edasi aren

Haridus
thumbnail
16
doc

Hellenismiaja filosoofia; epikuurlaste koolkond.

Andrus Tool/Sissejuhatus filosoofia ajalukku/FLFI.01.053 11. teema: hellenismiaja filosoofia; epikuurlaste koolkond. Hellenismiaja filosoofia probleemsituatsioon. Vt. 10. teema. Koolkond sai oma nime koolirajaja Epikurose (u. 341 – 271 e. Kr.) järgi, kes aastal 306 e. Kr. tõi oma filosoofiakooli Ateenasse. Epikurose järgijate ja õpilaste kooskäimise kohaks sai tema maavaldus Ateena lähedal, mille järgi kooli kutsuti hiljem ka “Epikurose aiaks”. Epikurose enda terviklikke teoseid ei ole säilinud. Küll leidub Diogenes Laertiose (III sajand p. Kr.) raamatus Kuulsate filosoofide elu ja arvamused kolm Epikurosele omistatud kirja, milles esitatakse tema filosoofiliste arusaamade ülevaade. Oluliseks allikaks Epikurose vaadete kohta on ka rooma luuletaja Lucretiuse (I sajand e. Kr.) poeem De rerum natura (Asjade loomusest), mis annab üksikasjaliku, eeldatavasti Epikurose enda tekstidele toetuva ülevaate tema füüsikast. Diogenes Laertiose järgi olevat Epikuros liigenda

Filosoofia ajalugu
thumbnail
30
doc

Platoni poliitiline õpetus.

Andrus Tool/Sissejuhatus filosoofia ajalukku/FLFI.01.053. 9. teema: Platoni poliitiline õpetus. Küsimusepüstitus ja selle filosoofilised eeldused. Poliitika filosoofia on praktilise filosoofia osa ja käsitleb küsimust, millised on need printsiibid, millele toetudes saab õigustada ühiskonnaelu ja selle vormi valikut. Poliitilise elu filosoofiline käsitlus püüab vastata mitte üksnes küsimusele, milline riik ja selle poliitiline elu peaks olema, vaid eelkõige küsimusele, kuidas on sedalaadi väited õigustatud, millistele argumentidele nad toetuvad. Platoni poliitilises õpetuses toetub selleteemaline õigustus kogu tema seniesitatud õpetusele, omades nii ontoloogilisi, epistemoloogilisi kui ka eetilisi eeldusi. Ontoloogiliselt on eeldatud eelkõige muidugi see, et tegelikkus kätkeb endas nähtuste muutumatuid üle-ajaloolisi olemus-struktuure, mis kujutavad endast ühtlasi igas vastavas nähtuste liigis kõige täiuslikumat olemist ning saavad mõistuslike olendite j

Filosoofia ajalugu
thumbnail
52
docx

Õigus ja eetika: Aristoteles. Nikomachose eetika

Õigus ja eetika  „ Eetika universaalne ja individuaalne mõõde“  „Juristi ameti koht ühiskonnas“  „Õiguse, eetika ja poliitika seostest“ Essee hindamiskriteeriumid, mis peavad arvestuse saamiseks olema täidetud: 1. kriteerium – essee maht 4- 6 lk. 2. kriteerium – essees on esiplaanil üliõpilase iseseisev analüüs ja põhjendatud hinnangud. 3. kriteerium – üliõpilane on essees sidunud tervikuks erinevad kohustusliku kirjanduse allikad, kirjandust ei ole refereeritud, vaid analüüsitud ja seostatud erinevaid vaateid. Kohustuslik kirjandus:  Aristoteles. Nikomachose eetika. Ilmamaa, 1996.  Jõgi, P. Õigus ja eetika: Teooriad õigusest ja õiglusest 20. sajandi õigusfilosoofias. Juura, Õigusteabe AS, 1997, lk. 126 – 168.  Tammelo, I., Õiglus ja hool. Ilmamaa, 2006 I LOENG - Nikomachose Eestika Mis on eetika? Eetika (van

Õigus ja eetika
thumbnail
15
odt

Euroopa ideede ajalugu - Kordamisküsimused

klassikalise hariduse võidukäik kaks võtmedistsipliini: filosoofia ja retoorika teadmine, mis on vooruslik tegu + motivatsioon neid tegusid teha valitsemise ülim eesmärk: reputatsioon, au, mis kaasneb riigi õitsengu ja kasvuga saavutamisteed: 1) Rahu ­ instrumentaalne hüve. Sõjavastane ideoloogia ­ rahumeelne valitsus on auväärne 2) Ühine hüve, saavutatav õigluse abil tingimuseks kodanike omavalitsus, s.t. vabadus võõrvõimust Cicero valitseja kohustustest kardinaalvoorused Tarkus Kindlameelsus Mõõdukus Õiglus vältida ebaõiglust, mitte kasutada pettust ja vägivalda pidada sõna kaitsta kodanike huve, unustades omapoolne kasu hoolitseda riigi kui terviku eest Euroopa poliitiline kriis ning pakutud lahendusvariandid Itaalia sõjad pärilusprobleemid, kaasati Euroopa suurjõud, kes omavahel konflikti läksid paavstlik dekadents lahendused: 1) Utopism (T. More) ­ radikaalselt erinev ühiskonnakorraldus.

Euroopa ideede ajalugu
thumbnail
14
doc

Euroopa ideede ajaloo eksam

aristokraatlik (senat) ja monarhistlik (konsulid) element segatud. Valvavad üksteise järele. Veneetsia (ja Sparta) kui tüüpnäited stabiilsest süsteemist. Segavalitsus Võimude lahusus. 3 ÕIGLUS JA KASULIKKUS 1) Itaalia humanistide klassikaline voorusekäsitlus Renessanss poliitilises teoorias: klassikalise hariduse võidukäik. Rooma autorid Cicero ja Seneca, ajaloolased Livius, Sallustius, Tacitus. 2 võtmedistsipliini: filosoofia ja retoorika (teadmine, mis on vooruslik tegu + motivatsioon neid tegusid teha). Praktilisem haridus kui Platoni ja Aristotelese filosoofia. Kuidas kasvatada vooruslikku kodanikku, kes oleks võimeline hästi valitsema? Valitsemise eesmärk: rahu. Rahu on instrumentaalne ­ ülimaks eesmärgiks reputatsioon, au, mis kaasneb riigi õitsengu ja kasvuga. Kuidas vältida sõdu ja sisetülisid

Euroopa ideede ajalugu




Kommentaarid (0)

Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun