Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
✍🏽 Avalikusta oma sahtlis olevad luuletused! Luuletus.ee Sulge

"täisiga" - 23 õppematerjali

thumbnail
12
docx

Arengupsühholoogia konspekt

Füüsiline areng - eri kehastruktuuride küpsemine Motoorne areng ­ uute motoorsete vilumuste omandamine Kognitiivne areng - lapse intellektuaalse funktsioneerimise areng Sotsiaal ­ emotsionaalne areng ­ muutused suhtlemisviisides, suhetes Arenguperioodid 2 esimest eluaastat - Imikuiga ­ 1. eluaasta - Väikelaps Varane lapseiga ­ eelkooliiga (2-7) Keskmine lapseiga ­ kooliiga (7-11) Teismeiga (11-19) Varane täisiga (20-30ndad) - Üleminek täisikka (18-29) Keskmine täisiga (40-50ndad) Hiline täisiga (pärast 60) - Eakad (65+ või tänapäeval hiljem) Eakad - Nooremad (alla 75) - Keskmised (75-84) ­ vaimne ja füüsiline nõrkus - Vanemad (üle 85) Arengupsühholoogia rakendusvõimalused - Mõjutab laste kasvatamist kodus ja õpetamist koolis vanemate ja õpetajate tõekspidamiste kaudu - Tava- (naiivsed teooriad ehk etnoteooriad) ja teaduslikud teadmised arengust

Psühholoogia → Arengupsühholoogia
10 allalaadimist
thumbnail
9
doc

Arengupsühholoogia eksami konspekt

Võimalikud probleemid:  Stress – muutused mis vajavad kohanemist  Alkoholi tarbimine  Seksuaalelu valikutest tulenevad probleemis – juhuslikud vahekorrad, suguhaigused, soovimatu rasedus, süütunne  Suhte- ja abieluprobleemid – seksuaalprobleemid kooselus, perevägivald, armukadedus  Lahutus 16. Täiskasvanuea arengukäsitlused Levinson – inimese elu kujundab inimese enda loodud elutsenaarium  17-40a varajane täisiga  40-60a keskmine täisiga  60-80a hiline täisiga  Alates 80a – hilishilis täisiga Fiske – eristas täiskasvanueas 2 erinevat tüüpi sündmusi  20-30ndad – varajane täisiga  40-50ndad – kesmine täisiga  60- … - hiline täisiga Normatiivsed sündmused - mis juhtuvad kindlasti (füüsiliste võimete vähenemine, menopaus) või suure tõenäosusega (pere loomine, laste sünd)

Sotsioloogia → Sotsiaaltöö
12 allalaadimist
thumbnail
12
doc

Arengupsühholoogia

Läbiv küsimus on pärilikkuse ja kultuuri roll arengus Temaatiline jaotus: füüsiline, motoorne, kognitiivne (intellektuaalse funktsioneerimise) ja sotsiaal- emotsionaalne areng. Kronoloogiline jaotus: · imikuiga: sünnieelne periood, vastsündinu, imik, väikelaps (0-2. eluaasta) - infancy · varane lapseiga ehk eelkooliiga (2.-7. eluaasta) · keskmine lapseiga ehk kooliiga (7.-12. eluaasta) · murdeiga (12.-19. eluaasta) · varane täisiga (20.-30.ndad eluaastad) · keskmine täisiga (40.- 50.ndad eluaastad) · hiline täisiga (pärast 60. eluaastat) · vanuriiga (70+) Kultuurierinevused: Kas sotsialisatsiooni eesmärgiks rohkem seotus teiste inimestega või iseseisvus ja eneseteostus? On kultuure, kus rohkem tähelepanu füüsilisele arengule kui mänguasjadega mängimisele. Varieerub ka mänguasjade arv, raamatute arv. Vastsündinu: Ajaline laps sünnib 37.-42. rasedusnädalal Enneaegne vastsündinu: enne 37

Pedagoogika → Arengupsühholoogia
509 allalaadimist
thumbnail
7
docx

Arengupsühholoogia

Läbiv küsimus: Pärilikkuse ja kultuuri roll arengus - Kultuure, kus rohkem tähelepanu füüsilisele arengule kui mänguasjadega mängimisele; Mänguasjade arv, raamatute arv Perioodid: imikuiga: sünnieelne periood, vastsündinu, imik, väikelaps (0-2. eluaasta) - varane lapseiga ehk eelkooliiga (2.-7. eluaasta) keskmine lapseiga ehk kooliiga (7.-12. eluaasta) murdeiga (12.-19. eluaasta) varane täisiga (20.-30.ndad eluaastad) keskmine täisiga (40.- 50.ndad eluaastad) hiline täisiga (pärast 60. eluaastat) vanuriiga (70+) VASTSÜNDINU - Ajaline 37.-42. rasedusnädalal Enneaegne vastsündinu: enne 37. nädalat (sünnikaal vähemalt 500 g või nad on sündinud pärast 22. rasedusnädalat): 22.-36. nädala vahel sündinu . 3-17%, Eestis u 6%. Laste vanust korrigeeritakse kahe aastaseks saamiseni

Psühholoogia → Psühholoogia
93 allalaadimist
thumbnail
8
docx

Arengupsühholoogia konspekt

tasakaalule. Motoorses arengus ilmnevad ka kultuurilised erinevused ning on põhjust arvata, et sotsiaalne toetus võib imikut kõndima õppimise oluliselt hetkedel aidata. Perioodid · imikuiga: sünnieelne periood, vastsündinu, imik, väikelaps (0-2. eluaasta) - infancy · varane lapseiga ehk eelkooliiga (2.-8. eluaasta) · keskmine lapseiga ehk kooliiga (7.-12. eluaasta) · murdeiga (12.-19. eluaasta) · varane täisiga (20.-30.ndad eluaastad) · keskmine täisiga (40.- 50.ndad eluaastad) · hiline täisiga (pärast 60. eluaastat) · vanuriiga (70+) DeCasper & Spence (1986): rasedad naised lugesid 2 korda päevas 6 nädala jooksul enne sündi kõva häälega jutukest. 2-3 päeva pärast sündi imemise ajal ühele grupile lastest mängiti kassetilt sedasama lugu, teistele teist. Tuttava loo kuulamine suurendas imemissagedust. Lapsed tundsid loo enda ära.

Psühholoogia → Psühholoogia
137 allalaadimist
thumbnail
28
docx

Arengupsühholoogia kokkuvõte

NAISSUGUHORMOONID: östrogeen jt. MEESSUGUHORMOONID testosteroon jt. SIGMUND FREUD (1856-1939) · PRELATENTNE PERIOOD Sünd - 6-7 a. · ORAALNE PERIOOD Sünd - 1 a. · ANAALNE e. SADISTLIK e. MUSKULAARNE PERIOOD 1 a. - 2.5 a. · FALLOSLIK PERIOOD 2.5 a. - 6-7 a. · LATENTNE PERIOOD 6-7 - 10.5 a. MURDEIGA10.5 a. - täisiga * PUBERTEEDI - EELNE PERIOOD * PUBERTEET * PUBERTEEDIJÄRGNE PERIOOD Kognitiivne areng · Piaget' formaalsetes operatsioonides mõtlemise periood · Mõtlemisest mõtlemise ehk reflektiivse mõtlemise ehk metamõtlemise võime · Abstraheerimise võime · Kognitiivne areng ei vasta sageli emotsionaalsele arengule Emotsionaalne areng · Ajutised probleemid madala enesehinnangu, ärevuse, depressiivsusega

Pedagoogika → Arengupsühholoogia
602 allalaadimist
thumbnail
38
docx

Arengupsühholoogia eksamiks kordamine

operatsioonide staadium  Need on tunnetusprotsessid: tähelepanu, taju, mälu, mõtlemine  See on elutule objektile elusolendi omaduste omistamine: animism  Tema lõi mõiste "lähima arengu tsoon": Võgotski  See on suutmatus mõista, et teistel on oma arusaamad, tunded, mõtted: egotsentrism  Nii nimetatakse mõtlemise kohandamist vastavalt uutele kogemustele või teadmistele: akommodatsioon  Hiline täisiga ehk vanadus hakkab sellest vanusest: 65+  Inimese füüsilised võimed on haripunktis selles vanusevahemikus: 18-30 eluaasta vahel  See on Eriksoni teooria järgi hilises täiseas lahendamist vajav kriis: produktiivsus vs stagnatsioon  Need on Schaie kognitiivse arengu staadiumid: Omandamine, saavutamine, sotsiaalne vastutamine, täidesaatev funktsioon, reintegratsioon  See intelligentsuse vorm hakkab täiskasvanueas langema: voolav intelligentsus

Psühholoogia → Arengupsühholoogia
42 allalaadimist
thumbnail
20
ppt

Baudelaire

Lapsepõlv · Sündis Pariisis 9. aprillil 1821 61-aastase Joseph Fransois Baudelaire'i ja 26-aastase Caroline Archimbault-Dufais pojana · Varaseimad mälestused on isaga kunstinäituste ja Luxembourg'i aia külastustest · "Maalid- mu ainus, mu suurim ja kõige varasem kirg," on ta öelnud. Isa surm · Kuueaastasena kaotab ta armastatud isa · Võõrasisaks saab kõrgem sõjaväelane Jacques Aupick · Vimm võõrasisa vastu kandub üle emale · "Kui omatakse niisugust poega, Võõrasisa siis ei abielluta enam!" Koolid · Lyoni kolledz - internaadielu, "kaklused õpetajate ja poistega" · Pariisi Louis-le-Grand'i lütseum, kust ta distsipliinirikkumiste tõttu välja visatakse · Esimesed kirjanduslikud katsetused, unistus kirjanikukutsest · École de Droit - juuraõpingud, ei lõpeta · Süvenev melanhoolia B...

Kirjandus → Kirjandus
32 allalaadimist
thumbnail
68
docx

Arengupsühholoogia loeng

laps perekonnas ja laiemalt ühiskonnas kehtivad väärtused. Kõik need arengud on üksteisega seotud. Arengupsühholoogia jälgib erinevaid arenguperioode: imikuiga - sünnieelne periood, vastsündinu, imik, väikelaps (0-2 eluaaastat), varane lapseiga ehk eelkooliiga (2.-7.eluaastat) ­ arengupsühholoogias kõige enam uuritud iga. keskmine lapseiga ehk kooliga (7.-12.eluaastat), murdeiiga (12.-19.eluaastat), varane täisiga (20.-30.ndad eluaastad), keskmine täisiga 40.-50.nda eluaastad), hiline täisiga (pärast 60.eluaastat), vanuriiga (70+) ­ nooremad (alla 75), keskmised (75-84) - füüsiline ja vaimne nõrkus, vanemad (üle 85). Vanurite/eakate uurimine on uus suundumus tänapäeval. Igal psühholoogil on teatud teemad või arenguperiood, mida uuritakse. Vahe on selles, et ühed teevad teadustööd, teised on aga praktikas tugevad ja tihti ei osata vastupidist. On erinevaid

Psühholoogia → Arengupsühholoogia
101 allalaadimist
thumbnail
4
doc

18-19saj vene aeg eestis

rahamaksud. Riiklikud koormised: pearaha ja nekrutiandmise kohustus (`verekümnis') Kogukondlikud koormised: ehitamine, korrastamine jms. Liikumine Pärisorjuse kaotamise järel oli talupoegadel piiratud liikumisvabadus passi olemasolu korral 1863 Passikorralduse seadus ­ vallapassid ja riiklikud passid, tingimuseks täidetud kohustused, täisiga ja teatud kindlustatus Väljaränded Venemaale maa otsinguil 1866 Vallareform Omavalitsused vabastati mõisnike eestkoste alt Kujunes välja kindel omavalitsuse ülesehitus: valla täiskogu, valla volikogu, vallavanem, vallakohus ja vallavalitsus (vallavanem + abilised) Oluline kogemus poliitilise elu juhtimisest

Ajalugu → Ajalugu
142 allalaadimist
thumbnail
72
pdf

Arengupsühholoogia Tartu Ülikool, 2011

piirangud, kui kaua tohib väljas olla, kui palju peab õppima jne  psühholoogiline kontroll - vanemate käitumine, mis takistab lapse psühholoogilist arengut, sest ei vasta tema emotsionaalsetele vajadustele  õpetajate arust on koolis poistel rohkem probleeme, samal ajal tajuvad poisid õpetajaid tõrjuvamate ja kontrollivamatena kui tüdrukud 24.11 & 1.12 Kaia Kastepõld-Tõrs– Noorem täiskasvanuiga. Keskiga. Vanadus ◦ 20-30-aastane – varane täisiga ◦ 40-50- aastane – keskmine täisiga ◦ 60- ... - hiline täisiga ◦ tegelikult ei saa kindlalt määrata ◦ noorem täiskasvanuiga ▪ küpsus – psühholoogiline valmisolek, nt vastutamine, vastuoludega toimetulek ▪ autonoomsus, iseseisvus – majanduslik, ise otsustamine ▪ täiskasvanuks saadakse 18-34-aastaselt ▪ füüsiliste võimete tipp, nt tippsportlaste vanus 19-26

Psühholoogia → Arengupsühholoogia
206 allalaadimist
thumbnail
22
doc

Arengupsühholoogia konspekt

Areng - Süstemaatilised muutused alates munaraku viljastamisest kuni inimese surmani. - Kasvamine - Küpsemine Bioloogiline, kognitiivne, sotsiaalne Arengupsühholoogia kui uurimisvaldkond • Arengupsühholoogia käsitleb vanusega seotud muutuseid käitumises, psüühikas ja inimsuhetes • Imikuiga 0-2 eluaasta • Varane lapseiga 2-6 eluaasta • Keskmine lapseiga 7-12 eluaasta • Murdeiga alates 12-13 elauaastast • Varane täisiga 20-30 eluaastat • Keskmine täisiga 40-50 eluaastat • Hiline täisiga alates 60 eluaastast Arengupsühholoogia lätted I • John Locke (1632-1704) – laps sündides tabula rasa • Jean Jacques Rousseau (1712-1778) – lapsed kasvavad “looduse plaani” kohaselt Arengupsühholoogia lätted II • Teaduslik lähenemine tekkis 19. saj koos Charles Darwini evolutsiooniteooriaga: • Süstemaatiline arengu uurimine • Areng – lapse pidev kohanemine

Psühholoogia → Arengupsühholoogia
116 allalaadimist
thumbnail
3
rtf

Viikingid

Rõivaste valmistamise kõrval kooti telgedel ja ka tikiti uhkeid vaipu. Rõivad ja ehted: Jõukad viikingipered käisid kaunilt riides ja kandsid kalleid ehteid. Vaesem rahvas ei riietunud küll nii jõukalt, kuid ikkagi uhkelt. Piirkonniti rõivastuti erinevas stiilis ja aja jooksul muutus ka mood. Soengute eest hoolitseti hoolega. Skandinaavlased armastasid ennast ehtida ja kanda rohkelt hõbedat. Lapsed ja kasvatus: Viikingiajal oli lapsepõlv väga lühike ja täisiga saabus ruttu. Tüdrukud pandi mehele tavaliselt 15-aastaselt. Ühte peresse kuulusid harilikult vanemad, vanavanemad, lapsed võibolla ka mõned sugulased ning orjad ja sulased. Mänguasjadeks olid mänguhobused, paadid ja mõõgad. Viikingilapsed harrastasid veel ujumist, pallimängu jms. Paljud lapsed surid juba imiku- või mudilaseas. Kõik teadmised mida laps vajas omandas ta vanematelt. Meelelahutus: Pea kõik viikingid armastasid muusikt, jutte või mõistatusi ning mänge, mis

Ajalugu → Ajalugu
70 allalaadimist
thumbnail
3
docx

Arengupsühholoogia

Pole õige oma täitumata unistusi lastele peale suruda 4.Pealetükkiv stiil (peale 17.saj) ­ vanemad pööravad lastele rohkem tähelepanu, kuid tekib ka täieliku käitumise kontroll (mõtte- ja tegevusvabaduse puudumine). Komenski, Elliot. Saadakse aru, et karistamine ei ole ratsionaalne kasvatusmeetod. Hakatakse koostama haridusprogramme. Sel ajal tekkis arusaam lapse väärtusest. Siit pärit terminid lapsepõlv, noonusaeg, täisiga, seniilsus. Raamat ,,laste psühholoogia". Lapsi hakatakse koolis õpetama, sest sel ajal tekkisid ka vabrikud: lapsed kooli, vanemad tööle. Laste ettevalmistamine täiskasvanute eluks. Sel ajal tekib ka sõjaväekohustus. Suurt tähelepänu hakati pöörama distsipliinile ja visadusele 5.Sotsialiseeriv stiil (19-20saj. Keskpaik) ­ eesmärgiks kasvatus, trnerovka voli, ettevalmistus iseseisvaks eluks. Vanemad tahavad, et lapsed oleksid õnnelikud. 1933.a

Pedagoogika → Arengupsühholoogia
248 allalaadimist
thumbnail
11
docx

Vaba aja sotsioloogia

Need on kõige olulisemad momendid vaba aja huvide ja tegevuste osas, kuna nendega koos meie igapäevaelu mjstrid kalduvad muutuma ja nõuavad rekonstrueerimist. Psühhobioloogilised "eelseadistused" nt sugu, etnilisus ja kultuur, sotsiaalne klass, rass, perekonna jõukus, mida me sobitame, kohandame ja muudame elu kestel sunniest surmani. Mis mingis perioodis midagi mõjutab? Eluetapipde tinglik vanuseline jaogus. Lapsepõlv ja noorus 0 -22 Varane täisiga 23-40 Keskiga 41-60 Hiline täisiga 61-75 Vanadus 76-90 Pikaealisus 91+ Eelseadistused eluetappides ­ noored 10-18 põlvkondade vaheline konflikt Noored täiskasvanud 17-25 eelneva faasi peegeldus ja vabaduse otsing. Vanemate mõjusfäärist väljatulek. Väljakujunenud 23-55 ­ suurenevad vastutused ja teatud rollide võtmine Hilisemad aastad 55+ tervis ja piisav majanduslik stabiilsus. Eluiga vähendavad valikud. Eluiga pikendavad valikud Eluviis, elujärgud ja sugupõlved. Iga ja vanus ­ raske määratleda neid mõsiteid.

Sport → Rekreatsioonikorraldus
11 allalaadimist
thumbnail
14
docx

Eakas inimene. Uuurimisreferaat

· Psühholoogilise adaptatsioonivõime vähenemine · Sotsiaalne võime kahanemine: Antud uurimius referaadi eesmärk on koguda andmed ja analüüsida autori poolt valitud eaka naisterahva eluviis( füüsiline, vaimne, sotsiaalne), vananemisega kaasnevad muutused (anatoomilised, funktsionaalsed), toimetulek ja tegevusvõime ( geriaatriline hindamine). . Andmed kliendi kohta : · Vanus- 66 aastad (tuginedes Levinsoni käsitlusele- hiline täisiga (61-75)); (kronoloogiline iga passi järgi) · Pikkus 165, kaal 800 kg;g · Töötav pensionär (6,5 aastad); · Haridus-keskeri; · Elukoht­Aravete alevik; · Elamistingimused- kolmetoaline keskküttega mugavustega korter, teine korrus, lifti ei ole · Haigused: tugev artriit, kõrge vererõhk­150/90, kõrge kolesterool 9mmol/l, aegajalt depressioon, veenilaiendid. Kolm aastad tagasi kliendi kehakaal oli 105 kg, praegu tema kehakaal 80kg

Sotsioloogia → Sotsiaalteadused
113 allalaadimist
thumbnail
12
odt

Inimese kujunemine

Iga probleem iseloomustab teatud vanuses inimesi, vanusele vastava probleemiga seotud küsimused on antud vanuses inimese jaoks kõige olulisemad. Inimese arengustaadiumid: 1. usaldus­usaldamatus (0.­1,5. eluaasta) 2. iseseisvus­häbi (1,5.­3. eluaasta) 3. initsiatiiv­süü (3.­6. eluaasta) 4. töökus­alaväärsus (varane puberteet: 6.­12. eluaasta) 5. identiteet­identiteedi segadus (noorukiiga: 12.­18. eluaasta) 6. intiimsus­isolatsioon (varane täisiga 18.­24. eluaasta) 7. loovus­stagnatsioon (keskiga: 25.­50. eluaasta) 8. terviklikkus­meeleheide (vanadus: 50.­ eluaasta) Sotsialiseerumisprobleemid · isolatsioonis elanud lapsed · lastekodulapsed · keelt mitteoskavad inimesed 10 KOKKUVÕTE Iga laps, kes maailma sünnib, saab kaasa "oma kaasavara", milleks on · ARENGUEELDUSED esivanematelt

Psühholoogia → Psühholoogia
85 allalaadimist
thumbnail
29
docx

Arengupsühholoogia

3. 25- 45(50) indiviid sihikindel, prevaleerib eesmärgikindel tegevus 4. 50 ­ 65(70) indiviid on iseenda ja mineviku tegevuste suhtes kriitiline 5. 65-... eesmärkide täienemine, võib esineva kibestumust Erik H. Erikson (!!) oleme läbi vaadanud, kolm mõjujõudu : bioloogilised mõjud ja jõud ehk pärilikkus, keskkond ja kultuur ehk õppimisega seotu, individuaalsus ehk MINA. Elukaare etapid D. Levisoni järgi ...-17/22 ­ lapsepõlv ja noorukiiga Varane täisiga: o 22-28 - täiskasvanuikka astumine - vaja teha valikud tööalaselt, leida elukaaslane, luua täiskasvanule omane väärtusmaailm, kujuneb välja elustiil; tormiline aeg o 28-33 ­ täiskasvanuks saamine - elustruktuuri muutused; mõistmine, kas varasemad valikud sobivad või ei; võib olla tormiline o 33-40 ­ sisseelamisperiood ­ maharahunemine; leitakse koht, elu

Psühholoogia → Arengupsühholoogia
45 allalaadimist
thumbnail
18
doc

Eksami piletid

XO-Turneri sündroom(naisel ainult 1 kr. Jäme kael, steriilsus) XYY-mees, normaalne *kaksikute meetod-võimaldab uurida keskkonna toimet inimestele *biokeemiline meetod-naine oli tegelikult mees 80. ontogenees (ontogeny) -- organismi (isendi) individuaalne areng alates viljastumisest ja lõpetades surmaga. Jaguneb embrüogeneesiks e. prenataalseks arenguks ja postembrüogeneesiks e. postnataalseks arenguks; viimases eristatakse tavaliselt kolm järku: nooriga, täisiga ja raugaiga; osal loomadel kulgeb nooriga moondega. Varastel etappidel kordab o. mõningaid fülogeneetiliste eellaste arengufaase. Diferentseerumine tähendab geenide valikulist ekspressiooni. Antud organismi kõik rakud, vaatamata nende väga erinevale diferentseerituse astmele, sisaldavad täpselt ühesugust genoomi (v.a. üksikud erandid: imetajate erütrotsüüt kaotab diferentseerumise käigus üldse oma genoomi,

Bioloogia → Geneetika
111 allalaadimist
thumbnail
10
doc

Geneetika eksam

XO-Turneri sündroom(naisel ainult 1 kr. Jäme kael, steriilsus) XYY-mees, normaalne *kaksikute meetod-võimaldab uurida keskkonna toimet inimestele *biokeemiline meetod-naine oli tegelikult mees 80. ontogenees (ontogeny) -- organismi (isendi) individuaalne areng alates viljastumisest ja lõpetades surmaga. Jaguneb embrüogeneesiks e. prenataalseks arenguks ja postembrüogeneesiks e. postnataalseks arenguks; viimases eristatakse tavaliselt kolm järku: nooriga, täisiga ja raugaiga; osal loomadel kulgeb nooriga moondega. Varastel etappidel kordab o. mõningaid fülogeneetiliste eellaste arengufaase. Diferentseerumine tähendab geenide valikulist ekspressiooni. Antud organismi kõik rakud, vaatamata nende väga erinevale diferentseerituse astmele, sisaldavad täpselt ühesugust genoomi (v.a. üksikud erandid: imetajate erütrotsüüt kaotab diferentseerumise

Bioloogia → Geneetika
104 allalaadimist
thumbnail
18
doc

ARENGUPSHHOLOOGIA 2018

Laste küpsusaste on vaid üks paljudest faktoritest, mis seostub nende valmisolekuga millegi jagamiseks teistega, kellegi abistamiseks ja koostööks teistega. Palju sõltub sellest, kuidas käituvad neid ümbritsevad täiskasvanud. ELUKAAR Inimelu kujutatakse sageli kaarena, millel bioloogiline, psüühiline ja sotsiaalne võimekus kasvab, saavutab kõrgseisu ja seejärel hakkab taanduma. Ühes otsas on tinglikult sünd ja teises surm. Igal inimesel on erinev lapsepõlv, noorus, täisiga ja vanadus. SAAVUTUSTE KAAR ON ERINEV ARENGU TEGURID I ENDOGEENSED 1. Geneetiliselt määratletud Geneetilises mõttes võib inimeste psüühiliste omaduste erinevused jagada kahte tüüpi: - alternatiivne: osa inimestel on mingi psüühiline patoloogia, teised on terved( normaalsed) - kvantitatiivne: tunnus avaldub indiviididel erisugusel määral ( nt.

Psühholoogia → Arengupsühholoogia
7 allalaadimist
thumbnail
40
docx

Haridussotsioloogia problemaatika ja kontekst

ning otsitakse teid, kuidas panna neid valitsevaid reegleid ja norme omaks võtma. Kriitilised noorsooteooriad Kriitilised teooriad rõhutavad vastupidiselt, et heaolule vaatamata ei saa noored üldiselt ja eriti naised ning vähemusgruppide noored ressurssidest võrdselt osa ning nende seisukohad jäävad tähelepanemata. Eriksoni arenguteooria •Mõiste „elutee“ viitab üksteisele järgnevatele eluetappidele (lapsepõlv, noorukiiga, täisiga, keskiga, pensioniiga), mida mõjutavad sotsiaalsed ja kultuurilised tegurid •Elutee kesksed põhimõisted on: ühiskondlik kontekst (sociohistorical   time   and   place), indiviidi iseseisvad valikud (human agency and personal control), sündmuste/tegevuse aeg (timing in/of lives) ning seotud elud ja sotsiaalsed suhted (linked lives and social ties). •Elutee teooriasse on koondatud nii ühiskondlik kontekst, indiviidi isiklikud valikud,

Pedagoogika → Pedagoogika
20 allalaadimist
thumbnail
524
doc

Arengupsühholoogia

Siin   loob   pinget   kahekordne   stress   ja   nende   mitteteadlikkus keskeakriisist.   Nende   aastate   jooksul   saavutab   inimene   oma arendatud   võimetes   kõrgpunkti   ja   saavutab   oma   valitud   alal   tipu. Tagant sunnib vältimatu vananemise ja surma tunnistamise vajadus. Nad hakkavad mõtlema oma elu sellele tärminile, millal nad lahkuvad elust ja sellele, mis oli enne ja mis on möödas. Hingeline   täisiga   (65   aastast   kuni   edasi).  Viimased   aastad   elus säilitavad   väljakujunenud   olukorda.   Paljud   vanad   inimesed   on vaimselt erksad ja aktiivsed. Nad on tavaliselt vabad ka viimase lapse kasvatamisega   seonduvast   ja   on   enam   seotud   perekonnaga, sõpradega, ühiskonnaga. Nad võivad tajuda kaotusi, näiteks kehaliste võimete   vähenemine   (vastupanu   haigustele,   nägemine,   kuulmine,

Psühholoogia → Arengupsühholoogia
196 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun