Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
Mõistete sõnaraamat
Ega pea pole prügikast! Tõsta enda õppeedukust ja õpi targalt. Telli VIP ja lae alla päris inimeste tehtu õppematerjale LOE EDASI Sulge
Retoorika - tehniliste oskuste ja võtete kogu, reeglid, kõrgelt kodifitseeritudAntiikretoorika Retoorika vs. poeetika (proosakõnekunst vs. luulekõnekunst) Kunstlik, ilustatud kõne vs. tavaline, ilustamatu kõne Retoorika vs. hermeneutika eesmärgiks enese väljendamine, keshtestamine ühiskonnaelus (J. Lotman.
Rodari – E. Spriit “Cipollino” (lav. E. Spriit) 2003 Artist, vanaema maasikamoos: A. Kivirähk “Vapper Keefir” (lav. V. Keller) 2003 Jutumeister: G. Rodari – V. Keller “Sinine unistus” (lav. V. Keller) 2003 Patty Simcox: J. Jacobs – W. Casey “Grease” (lav. A. Dvinjaninov) 2004 Kitsetall Sisi: Vennad Grimmid – L. Tungal “Hunt ja seitse kitsetalle” (lav. V. Keller) 2004 Hera, kuningas Eurystheus jt.: T. Voorel – A. Roosileht “Herakles” (lav. A. Roosileht)
Romaani kangelane on kujunev ja muutuv Eepose ja romaani võrdlus:  Eepiline minevik, algallikate ja esiisade maailm VS voolav ja mööduv kaasaeg  Rahvapärimus, üldkehtivad väärtused VS mitteametlik naerukultuur, väärtuste ümberväärtustamine  Suletus, distantseeritus VS avatus, lõpmatus (saamine), vahetu kontakt  Valmis, lõpetatud, terviklik olemine VS isiklik kogemus; vaba, loominguline väljamõeldis; otsing
Reaalne aeg ehk etenduse kestus saab fiktiivseks ajaks, millel on oma sisemine loogika. Fiktsionaalne aeg võib olla ”tihedam” kui reaalne aeg, sündmused juhtuvad kiiremini või aeglasemini, osa sündmusi võib välja jätta, osa sündmusi võib juhtuda paralleelselt. 10. Draamatika ja eepika – ühist ja erinevat
Retsiprookus - erinevust ühiskonnas majandusliku ja poliitilise võimu omavate inimeste vahel.
Renessanssteatris on kõnes palju vihjeid kontekstile, millega luuakse fiktsionaalne maailm; • ekspressiivne – saatjaga enesetunne, mõtlemine ja suhtumine, tegelane peab ennast avama; • apellatiivne – lausungid, millega püütakse saajat mõjutada.
Remarktekst - dialoogis verbaliseerimata elemendid
Rekvisiitor - lavatarvete eest vastutaja
Remargi ülesanne on täpsustada visuaalset pilti: lavakujundust, tegelase välimust ja käitumist; täpsustada dialoogi ja helitausta: tegelase intonatsiooni, pause, muusikat; kommenteerida tegelase käitumist ja siseelu või autori suhtumist.
Rollikonflikt – kindla ja fikseerunud rolliga isikult oodatakse käitumist, mis on omane sellele rollile. Mõnikord satuvad ühe staatusega kaasnevad rollikohustused vastuollu teise poolt nõutavaga selline olukord loobki rollikonflikti.
Reisis - need asjad peegelduvad autori loomingus) Nt. Kirjanduse uurija M. Kampmaa uuris Tammsaare miniatuure ja seostas neid autori haigusega, tiiskusega, et see oli põhjuseks, miks ei jõudnud kirjutada nt. pikka proosat.
Rõhuline ehk aktsendiline värsisüsteem 0/1/2 x’ 1/2/3 x’ 1/2/3 x’ 1/2/3 x’ 0/1/2/3 Paljud on enne siit läbi läinud, nende varjugi enam ei paista; need, kes nende jälgedes käinud, neid ka enam ei ussidki haista.
Retsitatiiv – lauldes kõnelemine Parateatraalne eksperiment – lava ja saali eraldusjoone lõplik kadumine, näitlejate ja vaatajate muutumine mingi ühise tegevuse osalisteks ning teatri kui kunsti ülekasvamine.
Ruumikontseptsioon – lavaruumi suhe fiktsionaalse ruumiga, kuidas konkreetselt ehitatud selle sisse, lava ja lavavälise ruumi suhe – nt ka lavatehnika jne, lava ja saali omavaheline suhe - näitlejad ja publik
Rõhulis - välteline ehk aktsendilis-kvantiteeriv 3. silbilis-prosoodilised süsteemid a. silbilis-rõhuline ehk süllaabilis-tooniline. Korrastatud nii silpide kui tugevate-nõrkade silpide vaheldumine.
Reaalsus on sise- ja välismaailma koostoimimine, saad aru, isa, ja harmoonia saavutatakse nende kahe maailma tormilistest kokkupõrgetest sündinud kannatuste läbi, nii nagu mina olen kannatanud.
tom
Rollikogum – Rollid on organiseerinud rollikogumitesse, mis keskenduvad spetsiifilisele staatusele Ühiskonna ootusi rollile vastava käitumise osas nimetatakse rolliootusteks
Romantismiajastul on kirjanik nagu „geenius“. Kirjanduslik tekst ongi selle isiku konkreetse individuaalsuse väljendus, tema kogemused ja üleelamised saavad TEKSTIKS.
Režii – lavastuse või filmi kunstiline juhtimine Fiktsionaalne aeg võib olla ”tihedam” kui reaalne aeg, sündmused juhtuvad kiiremini või aeglasemini.
Rob - B-Hood Rob-B-Hood/kaskadöör Rush Hour 3 Chief Inspector Lee/ laulude kirjutaja Air Diary Produtsent The Forbidden Kingdom Lu Yan / Old Hop
Rõhuline värsisüsteem – rõhulised e aktsendilised värsimõõdud sarnanevad silprõhulistega kindla arvu värsitõusude ning seega ka ühtlase rütmi poolest.
Religioon – uskumuste süsteem mis põhineb arusaamisel et jumalik jõud juhib saatust ja suunab inimese ebamaise suunas Durkheim ja Weber usust
Režii – lavastuse või filmi kunstiline juhtimine, lavastuse või filmi plaan, lavaleseadmine (pr k régir ’’valitsema, juhtima’’)
Rakendus - ja osalusteater – sotsiaalsed, hariduslikud, reaalne kontekst, vaatajad osalevad etendusprotsessis, võivad etenduse käiku muuta
Rekvisiidid on esemed, millega näitleja laval midagi teeb, kasutab neid tegevuse käigus • Rekvisiit on ese, mis kujutab teatud objekti.
Rekvisiitor – hangib vajaminevad rekvisiidid ja hoolitseb selle eest, et etenduse alguseks oleks kõik rekvisiidid oma kohal.
Retseptsiooniuuringud – keskendutakse etenduse vastuvõtu protsessile Teatrisotsioloogia uurib ühiskonna ja teatri suhteid
Rüütliromaani põhisisuks on Püha Graali otsimine. Graal on peeker, kuhu Johannes korjas Kristuse vere, hiljem kauss, kus hoiti
Ruumikontseptsioon – lava ja ruumi suhe Auditiivsed märgisüsteemid – lingvistilised ja paralingivistilised märgid
Remark - tegelaskõnet kommenteeriv ja täiendav märkus, mis aitab paremini mõista tegelasi ja lugu
Retoorika on sümbolite või märkide kasutamine sümboleid mõistvate olendite stimuleerimiseks.
Riiuksis on ning süüdistab selles Sanderit, et ta oma kirjatööd endiselt valmis pole saanud.
Rõhkur – iktuste-vaheline intervall 1-2 silpi, paisur – iktuste-vaheline intervall 1 silp.
Retseptsioonistrateegia - viis, kuidas vaataja suhestub etendusega, st millistele etenduse aspektidele vaataja
Ruumilised – kunstiteost on võimalik ühe pilguga haarata: arhitektuur, maalikunst, skulptuur.
Regivärss on meetriliselt rikas: rakendati nii rõhulist, vältelist kui silbilist põhimõtet.
Rank on juba surija moodi, tema tuju, jutt jne. Naine ei taha, et mees neid maha jätaks.
Robert malmgren – Bengt Ahlfors Tuhk ja akvaviit Mihhail Bakunin – Tom Stoppard Utoopia rannik.
Retseptsiooniuuring – keskendutakse ühe kunstiteose vastuvõtu uurimisele, nt valitud 1 fookusgrupp
Reaalne maailm on suures osas alateadlikult üles ehitatud grupi keelelistele harjumustele.
Rokk - ooper ooperiga sarnase ülesehitusega kuid rokkmuusikal põhinev lavateos.
Range tantsutehnika on ühendatud muusika ja kostüümidega ning neid seob lugu või teema.
Rene wellek – sai inspiratsiooni strukturalismist „Warreni kirjandusteooria“.
Ruumikontseptsiooniks – ruumi kasutamise ja kujundamise kõige üldisemaid põhimõtteid.
Rõhuline ehk aktsendiline. Korrapärastatud pearõhu silpide esinemus värsis.
Rollilahendus on rajatud pigem psühholoogiale, samas pisut ka kehakeelele toetuv.
Riikliku lunatšarski - nimelise Teatriinstituudi Eesti stuudios) ja lõpetab selle.
Raudteelane ehk Pikk Felix võtab välja püssi ja laseb kommunisti maha.
Repliik on ühe kõneleja kompaktne lausung, ühe kõneleja kõnevoor
Romantiline poeet on võõrandunud, see luule on negatiivne ühiskonna peegel.
Romaanis on olulised süžee pöörded ja eriti oluline on lõpp.
Rütm on individuaalne, meetrumist kõrvale kaldumise skeem.
Retsiprookuse reegel – kingituse saaja annab samaväärse andjale tagasi
Ready - made objektid, sh nukud, masinad, kangad, värvid
Režissöör - näitejuht, lavastaja, filmi tegemist juhtiv isik
Režii - lavastuse plaan, lavastuse aluseks olev kavand
Reaalne maailm on olemas ja keel peegeldab seda adekvaatselt.
Ruumil on välisuks ja uks, mis viib seesmisse tuppa.
tom
Retseptsiooniteooria – etenduse vastuvõtuprotsessi üldistamine
Ruumikonseptsioon - lavaruumi suhe fiktsionaalse ruumiga.
Retoorika on muutunud tekstitüüpide teooriaks.
Riimita 5 - silbikute 7-silbikute vaheldumisele.
Repliik on ühe tegelase kõnevoor dialoogis.
Repliik – ühe kõneleja kompaktne lausung
Rekvisiit on ese, mis kujutab teatud objekti.
Remargid on lavakõne täiendavad märkused.
Referentsiaalne – konteksti tutvustus vaatajale.
Rekvisiit - tarbeese, mida näitleja kasutab
Rokk - ooper – popkultuuri nähtus;
Ruumikas toas on laud, nahktool ja gloobus.
Vote UP
-1
Vote DOWN
Remargid on mõeldud nii lugejale teose paremaks ettekujutamiseks kui ka lavastajale ja näitlejatele.
Vote UP
-1
Vote DOWN
Rusikas silmaauku ehk parim kõrvalosatäitja hooajal 2003/2004.
Vote UP
-2
Vote DOWN
Remargid - tekstisisesed autorimärkused, milles enamjaolt antakse lavateostuseks tarvilikke juhiseid tegelaste tulekute-minekute, liikumise, pauside, lavakujunduse, helitausta jne. kohta.



Tulemused kuvatakse siia. Otsimiseks kirjuta üles lahtrisse(vähemalt 3 tähte pikk).
Leksikon põhineb AnnaAbi õppematerjalidel(Beta).

Andmebaas (kokku 683 873 mõistet) põhineb annaabi õppematerjalidel, seetõttu võib esineda vigu!
Aita AnnaAbit ja teata vigastest terminitest - iga kord võid teenida kuni 10 punkti.

Suvaline mõiste



Kirjelduse muutmiseks pead sisse logima
või
Kasutajanimi/Email
Parool

Unustasid parooli?

või

Tee tasuta konto

UUTELE LIITUJATELE KONTO AKTIVEERIMISEL +10 PUNKTI !


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun