Tallinna Täiskasvanute Gümnaasium Pärsia impeerium referaat Joanita Janson 11A 2008/09 õa Sisukord Sissejuhatus....................................................................................................3 Iraanlaste-eelne periood................................................................................
zoroastristid ja nii edasi. Seda piirkonda võib nimetada Edela-Aasiaks, kuid sel juhul ignoreeriksime sarnasusi, mis ühendavad paljusid selle regiooni rahvaid Põhja-Aafrika ning teiste regioonide rahvastega. Asja ajab keerulisemaks see, et ülalmainitud kombinatsioonid on tihti suvalised: on olemas kristlastest araablasi, araabia juute, juudi süürlasi ja kristlastest palestiinlasi. Ajalooliselt on regioon lääne kolme suure religioosse traditsiooni ühinemiskoht. Pärsia on riik, millel on väga palju rahvuseid, kellest enamus jäävad tundmatuks. Tähtsaim rahvas on loomulikult pärslased ise, seejärel meedialased, siis mingid rahvad idast ning siis babüloonlased. Viimased kaks moodustasid riigi majandusliku selgroo, ülejäänud rahvaste osatähtsus on väiksem. Samuti oli tõenäoliselt madalam nende haritus ja organiseeritus. Iraani aladel on oluline eelami keel, Babüloonias akkadi keel ja Egiptuses egiptuse. Vana-Pärsia keele roll
558. 11 Hintze, Almut. Monotheism the Zoroastrian Way. — Journal of the Royal Asiatic Society, Vol. 24, No. 02 (April 2014), Cambridge Journals, pp. 225-227. 12 Ibid., pp. 244. 11 terviklikkust 13; zoroastrism sai alguse dualistlikust kosmogoonilisest maailmapildist, mis aja jooksul jõudis välja monoteismi 14. Armstrong nendib, et varajases Iraanis ja Iisraelis, arendasid pärsia ja heebrea prohvetid vastastikkuses lävimises erinevaid monoteismi vorme. Nendel aladel arenes Jumala idee. See arenes nagu muud antud perioodi religioossed vaated, vabaturumajanduse ja agressiivse kapitalismi vaimus.15 Oxfordi entsüklopeediline inglise keele sõnaraamat defineerib dualismi järgmiselt: „teooria, kus igal reaalsuse domeenil on kaks üksteisest sõltumatut aluspõhimõtet, näiteks mõistus ja mateeria või vorm ja sisu.“ Teine definitsioon
558. 11 Hintze, Almut. Monotheism the Zoroastrian Way. — Journal of the Royal Asiatic Society, Vol. 24, No. 02 (April 2014), Cambridge Journals, pp. 225-227. 12 Ibid., pp. 244. 11 terviklikkust 13; zoroastrism sai alguse dualistlikust kosmogoonilisest maailmapildist, mis aja jooksul jõudis välja monoteismi 14. Armstrong nendib, et varajases Iraanis ja Iisraelis, arendasid pärsia ja heebrea prohvetid vastastikkuses lävimises erinevaid monoteismi vorme. Nendel aladel arenes Jumala idee. See arenes nagu muud antud perioodi religioossed vaated, vabaturumajanduse ja agressiivse kapitalismi vaimus.15 Oxfordi entsüklopeediline inglise keele sõnaraamat defineerib dualismi järgmiselt: „teooria, kus igal reaalsuse domeenil on kaks üksteisest sõltumatut aluspõhimõtet, näiteks mõistus ja mateeria või vorm ja sisu.“ Teine definitsioon
Majadel olevatel glasuurplaatidel olid veekindlate värvidega maalingud. Põhjavärav on rekonstrueeritud. Maailma esimene kaubamaja Egip. Nõrgaks küljeks oli liitlaste puudus. Pärast Nabucco surma hakkas riik alla käima. Nabunaid ei suutnud riiki koos hoida. Salakokkuleppe tulemusel Kyros piiras linna ümber. Võitlusest ei tulnud midagi välja. Nabunaid osutas pojaga koos vastupnu. 9 Meedia ja Pärsia riik Paiknevad Iraani kiltmaal, ulatudes Mesopotaamast Induse jõeni. Tegemist on suure kuiva ja kõrge alaga. Põlluharimine on võimalik ainult suuremate jõgede ümbruskonnas. Tegevus oli karjakasvatus. Põhiloom oli lammas. Tegeldi ka hobusekasvatusega. Elanikud olid sõjakad rändhõimud. 10.saj eKr tungisid maale aarialased, rääkisid aaria keeli. Seal on välja kujunenud iraani ja indi keel. Aarialased jagunesid kaheks suureks grupiks. Ühed jäid elama
Indiasse indo-euroopa hõimud, kes nimetasid end aarialasteks Aarya õilis (tähenduses) Ta-Kemf egiptlaste maa, viljakandvaim maa Zhonghua keskriik, maailma keskpunkt, taevaalune Tahuantinsuyu 4 ilmakaare riik Proto-indoeurooplaste koht Venemaa lõunaosas läksid rändama u 3000 a paiku, kuna indoeurooplased olid rändrahvas, siis nad liikusid loomakarjad ees, kestis 1500 aastat 1) Loode-India 2) Muistne Pärsia 3) .... Tsiviliseeritud rahvad olid mugavad. Mohenjo-Daros mugav elu. Muistne rahvastik muutus kõige madalamaks ühiskonna kihiks. Muistsetel indoeurooplastel oli ühiskonna struktuuri mõttes kolmikjaotus: 1) Vaimulikud 2) Sõjamehed 3) Lihtrahvas India kastisüsteem Varna (otsaette tehtud värv) Braahmana - vaimulikud Ksatriya - sõdurid Vaisya karjakasvatajad/maaharijad Suudra teenijarahvas 16 saj
See, kus ta paikneb, ei näita tema tähtsust (et allilm kuidagi madalam vm) Jumalatel võimalik nende maailmate vahel võimalik liikuda. Taevas ja allilm ei ole taevas ja põrgu, vaid on maailma osad Jumalad kasvult inimestest suuremad, hiiglased. Kuigi saavad võtta ka tavainimese mõõdu Enlil isand tuul, tuule- ja õhujumal Utu/Samas (sumeri/mesopot) päikesejumal Nanna/Sin kuujumal Palju veekogudega seotud jumalaid Nanse naisjumal, mere- ja kalade emand, austati Pärsia rannikul eriti Egiptuses ja Mesopotaamias sama skeem jumal on selleks, et maailmakord püsiks, maailm ei langeks tagasi maailmaeelsesse olukorda Inimene on maailmakorra püsimises kaasvastutav, peab kultuse eest hoolitsema (jumalate kummardamine), muidu katastroof maailmale Mesopotaamias usuti, et maailm ja inimesed jumalate poolt loodud, aga pole 1 sellist detailset jutustavat teksti, mis loomisest räägiks Sellest räägib 1 eepos
dualistliku (vastandab keha ja vaimu) ja maailmalõpust kõneleva religiooniga. Ajalooline taust Indo-aarialased jagunesid iraanlasteks ja Mitanni riigis, mis rajati 16. saj eKr ja mis asus Mesopotaamia põhjaosas koosnes elanikkond kolmest sotsiaalsest klassist: 1. Preesterkond 2. Ülikkond sõjaväelased 3. Maaharijad 4. Hiljem lisandunud käsitöölised Esimene iraanlaste riik oli Meedia riik, mis eksisteeris 8.-6. saj eKr. 6. saj eKr purustas Pärsia valitseja Kyros II Meedia ja liitis selle Ahhemeniidide impeeriumiga impeeriumi ajast pärinevad raidkirjad, kus mainitakse zoroastrismi. 6. saj eKr tunnistas Pärsia kuningas Kyros zoroastrismi ja sellest sai impeeriumi riigiusund; tänu maagidele ehk vaimulikele levis usk terves Ahhemeniidide impeeriumis. Kui alistati uusi alasid, siis sealsetel aladel säilis rahva oma usk. Usundi rajas prohvet Zaratustra, kes elas vahemikus 1700-1200 a eKr Pärsias. Tänapäeva usu järgijad
Kõik kommentaarid