Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Mootor (1)

5 VÄGA HEA
Punktid

Lõik failist


Tartu Kutsehariduskeskus
Mootor

Maiko Teder
AT208
Gaasijaotusmehhanism
Iseseisevtöö
                                                      Juhendaja :Kaido Tammepõld
Tartu 2009

Sisukord
Gaasijaotusmehhanism 3
Gaasijaotusmehhanismi ehitus ja liigitus 3
Nukkvõll 4
Klappide ehitus 5
Sisse-ja väljalaskekollektorid 6
lSisselaskekollektor 6
lFiltrid 6
l Karburaatori küte 6
l 6
lVäljalaskekollektor 6


  • Gaasijaotusmehhanism

Gaasijaotusmehhanism võimaldab õigeaegselt küttesegu pääsemise mootori silindrisse, põlemisproduktide eemaldumise silindrist ja silindri läbipuhumise.
Kaasaegsetel kiirekäigulistel ja forsseeritud otto- ja diiselmootoritel puuduvad erinevused GJM-i ehituses. Tehniliselt võivad GJM-id erineda vaid kahe- ja neljataktilistel mootoritel .
  • Gaasijaotusmehhanismi ehitus ja liigitus


Kaasaegsetel kiirekäigulistel ja forsseeritud otto- ning diiselmootoritel puuduvad erinevused GJM-i ehituses. Tehniliselt võivad GJM-id erineda vaid kahe- ja neljataktilistel mootoritel.
Sõltuvalt tüübist jaotuvad GJM-id: hüls-, siiber -, jaotur- ja klappmehhanismideks Klappmehhanism paikneb kas plokikaanes või mootoriplokis.
GJM-e võib liigitada:
1) rippklappidega,
2) püstklappidega,
3) ülelaadimiseta,
4) ülelaadimisega.
GJM-i klapiajameid võib liigitada alljärgnevalt:
OV, SV, OHV, OHC, SOHC, DOHC ja TOHC.
GJM-i arengusuunad on:
1) nukkvõlli valmistamine torumaterjalist, millele paigaldatakse pingistuga eksentrikelemendid;
2) eriliiki gaasijaotusfaasi muutemehhanismide valmistamine;
3) gaasijaotusmehhanismi asendamine elektro -hüdraulilise täiturmehhanismiga;
4) eritüüpi GJM-ide juurutamine mootori ehituses.
Klappidega GJM-i põhiosad on:
1) nukkvõll,
2) nukkvõlli muutemehhanism,
3) tõukur ( seen -, rull-, tass- ja hüdrotõukur),
4) nookur ( kiik -, nook- ja liitnookur),
5) klapp,
6) vedru (ühe- ja kahekordne kruvivedru ning kahepoolne silindervedru),
7) klappide pöördeseade.

  • Nukkvõll


Nukkvõlli käivitab ajami abil väntvõll. Ülekanne on valitud selliselt , et väntvõlli kahe pöörde jooksul teeb nukkvõll (samuti kõrgsurvepumba nukkvõll) ühe pöörde. Nukkvõllil on niipalju nukke, kuivõrd mootoril on klappe. Nukkide asend vastab mootori tööjärjekorrale.
Nukkvõll valmistatakse stantsimise teel süsinikterasest või valatakse hallmalmist.
Nukkvõllil on olemas:
a) võlli nukid klappide ja abiseadmete käitamiseks,
b) laagritapid,
c) mitmesugused käitushammasrattad (õlipump, katkesti -jaotur),
d) veoäärikud asendiandurite kinnitamiseks.
Nukkvõll omab laagritappe, mis toetuvad plokikaanes asetsevatele pukslaagritele. Erijuhtudel toetub nukkvõll otse plokikaanesse sissetöötatud pesadele.
Nukkvõlli käitamiseks kasutatakse:
a) hammasülekannet,
b) kettülekannet (hüls- ja rullkett),
c) hammasrihmülekannet.
Ülekannete pingutid jagunevad ülaltoodust lähtuvalt: liug- ja ketirataspinguti või rullpinguti.
Hammasrihma võttis kasutusele Saksa firma Glas 1962.a.
Hammasrihmajami eelised ja puudused: lihtne, kerge, odav, kulub kiiresti, ei talu suuri koormusi , vajab ääristega pingutusrulli, mis väldib rihma mahajooksmist, ei vaja õlikindlat keskkonda.
Kettajami eelised ja puudused: vastupidav, raske, kallis, nõuab õlikindlat korpust, vajab pingutustalda.
Hammasratasajami võttis taaskasutusele VW. Selle ajami eelised ja puudused: töökindel, vastupidav, täpne, raske, kallis, mürarikas. Hammasratasajam on kasutusel alanukkvõlliga mootorites, kus nukkvõll paikneb väntvõlli lähedal. Viie silindrilisel mootoril on hammasrattaid seitse. Mootori V10 ajam vajab juba 18 hammasratast.



  • Klappide ehitus


Mootori klapid on valmistatud nikli sisaldusega kõrglegeeritud terasest .
Klapikomplekt koosneb alljärgnevatest detailidest:
a) klapipea,
b) klapipesa,
c) juhtpuks,
d) klapisäär,
e) muutuva sammu ja keerme suunaga klapivedrud,
f) klapisääretihend,
g) tugipuks ja - taldrik ,
h) lukustuskoonused.
Klapid töötavad temperatuuri piirkonnas ja alluvad
a) gaaside rõhu poolt esile kutsutud survepingele;
b) igakordsel avamisel ja sulgumisel pikisuunalisele tõmbepingele;
c) soojusvoo poolt esile kutsutud tsentrilisele ringpingele.
Väljalaskeklapid kannavad soojusenergiat edasi 70% klapipea ja 30% klapisääre kaudu plokikaanele.
Väljalaskeklapid valmistatakse soojuse paremaks ülekandmiseks plokikaanele õõnsa klapisäärega, mis on täidetud  40…50% ulatuses naatriumi kristallidega, mille sulamistemperatuur on ja keemistemperatuur .
Meelespea
Klapipilu sõltub plokikaane materjalist
Klapipilu kontrollitakse töösooja mootori korral
Terminoloogia
Lobe cam – võlli nukk
Poppet valve – taldrikklapp
Sleev valve – siiberklapp
Stem tip – klapisääre tipp
Clearance – klappipilu
Web – võlvik, sillus
  • Sisse-ja väljalaskekollektorid


  • Sisselaskekollektor


    Sisselaskekollektori ehitus sõltub lisaagregaatide rohkusest, mida mootoril kasutatakse. Sisenev õhk peab olema puhas ja jahutatud, et selle tihedus oleks kõrge ja mootori maksimaalne. Propelleri töö maapeal muudab sisseimetava õhu tolmuseks. Liiva ja tolmu tormid mõjuvad kuni 15 000 ft kõrguseni. Sisselaskekollektorisse sisenevat õhku puhastatakse filtritega.
  • Filtrid


    Õhu puhastamiseks kasutatakse järgmisi õhufiltreid:
    1) kiudvilla võrefilter,
    2) ühekordselt kasutatav paberfilter,
    3) glükooliga impregneeritud polüuretaan vahtplast filter .
    Kiudvilla filtrit võib pesta bensiini ja õli seguga ning seejärel lastakse nõrguda kuivaks . Paberfiltrit puhastatakse vastassuunalise suruõhuga, seejärel pestakse pehme seebi lahusega ning lastakse nõrguda kuivaks. Vahtplast filtrit ei puhastata , vaid vahetatakse .
  • Karburaatori küte


    Kütuse aurustumiseks vajalik soojus saadakse õhust ja karburaatori küttest. Õhk sisaldab madalal temperatuuril piisavalt niiskust ja jääd ning puuduliku karburaatori eelsoojenduse korral karburaator jäätub. Selle vältimiseks kasutatakse sageli õhu või karburaatori eelsoojendust.
    Sisseimetava õhu eelsoojendus saadakse kas selle suunamisel ümber mootori kuumade agregaatide või otseselt summutis paiknevalt õhueelsoojendilt.
    Piloodil on kokpitis võimalik reguleerida, missugust õhku karburaatorisse lubada, kas:
    a) külma filtreeritud,
    b) kuuma filtreerimata õhku.
    Karburaatori eelsoojendust peab vältima mootori suurte võimsuste juures seoses detonatsiooni tekkimise ohuga. Juhul, kui õhk kuumendatakse ette enne komprimeerimist, saavutab see surveprotsessis sellise temperatuuri väärtuse, mis võib esile kutsuda jäigema põlemise kui tavaliselt.
    Jäätumise probleem on seotud ainult karburaatormootoritega, mitte sissepritsesüsteeme omavate mootoritega. Karburaatori jäätumisega analoogiline situatsioon võib tekkida sissepritsemootoril siis, kui lennatakse jäävihmas või läbi ülejahtunud pilvede, kus jää võib katta õhufiltri ja sulgeda õhu sissepääsu mootorisse. Sellisel juhul tuleb piloodil kasutada alternatiivõhuallikat, mis võimaldab mootori eesotsast sissevoolu õhu ümbersuunamist mootori kapoti alla, kus jäätumise oht puudub.

  • Väljalaskekollektor


    Mahtuvuslikud kasutegurid ( , , , ) ei sõltu ainuüksi sisselaskesüsteemi, vaid ka väljalaskesüsteemi ehitusest.
    Kaasaja mootorite väljalaskegaasid koondatakse kollektoris ja suunatakse edasi müra vähendamiseks summutisse ning sealt edasi keskkonda.
    Kollektorid valmistatakse korrosioonikindlast valuterasest.
    Summutid ehitatakse topelt korpustena. Peakorpuse sees on õhusoojenduskorpus, mis toodab sooja õhku kabiini ja karburaatori kütteks. Õhusoojenduskorpus omab soojenduspinna suurendamise eesmärgil palju mügarikke.
    Väljalaskekollektori konstrueerimisel tuleb arvestada, et kollektori ja summuti väljalaskesüsteemi hüdraulilise takistuse tegur oleks minimaalne ning nende ehitus ei kutsuks esile vasturõhu teket silindris. Ka turbolaaduri paigaldus väljalasketorustikusse kutsub esile heitgaaside vasturõhu teke.
    Turbiini konstruktsioon on valitud selline, et ta on võimeline tekitama maksimaalse energia minimaalse vastutakistuse korral.
  • Vasakule Paremale
    Mootor #1 Mootor #2 Mootor #3 Mootor #4 Mootor #5 Mootor #6 Mootor #7
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 7 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2009-11-16 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 73 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 1 arvamus Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor ikmmki Õppematerjali autor

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    26
    docx

    Mootor

    sissepritsemootoril siis, kui lennatakse jäävihmas või läbi ülejahtunud pilvede, kus jää võib katta õhufiltri ja sulgeda õhu sissepääsu mootorisse. Sellisel juhul tuleb piloodil kasutada alternatiivõhuallikat, mis võimaldab mootori eesotsast sissevoolu õhu ümbersuunamist mootori kapoti alla, kus jäätumise oht puudub. OHV mootori disain 4-cylinder 8 valves OHV engine 4-silindriline 8 ventiilid OHV mootor OHV means OverHead Valve - an engine design where the camshaft is installed inside the engine block and valves are operated through lifters, pushrods and rocker arms (an OHV engine also known as "Pushrod" engine). OHV tähendab Overhead Valve - mootorite kavandamise kui nukkvõll on paigaldatud sees mootori plokk ja klapid on tegutsenud kaudu tõstukid, pushrods ja jalas relvad (OHV mootor tuntud ka kui "Pushrod" mootori). Although

    Auto õpetus
    thumbnail
    92
    docx

    Autod-Traktorid I kordamisküsimused 2013-2014

    AUTOD-TRAKTORID ­ I KORDAMIKÜSIMUSED 2013/2014.Õ.-A. 1. Sisepõlemismootorite tüübid Sisepõlemismootorid jagunevad: I. Kolbmootor , kogu tööprotsess toimub mootori silindris; II. Turbiinmootor, pidevatoimeline mootor, mis muundab mehaaniliseks tööks voolava auru, gaasi või vee kineetilist energiat (töötav aine voolab läbi düüside või juhtaparaadi tööratta kõverpinnalistele labadele ja paneb viimase pöörlema. 2. Sisepõlemismootorite liigid Turbiinmootorid jaotuvad: -1 1) auruturbiinmootorid (alates mõni kW... 1200 MW ja rohkem, n = 30 000 min ):

    Autod-traktorid i
    thumbnail
    30
    doc

    Sisepõlemismootori labori aruanded

    Töövahendite hulka kuuluvad osandatavad mootorid, tööriistakomplekt, mõõtevahendid ning autotootja koostatud juhtmaterjal. Praktikumis kasutatavaks autos on Toyota Celica 4A-FE. Jahutussüsteemi plokkskeem Veepump - Suur ringlus (Termostaat avatud) - Väike ringlus (Termostaat suletud) Mootor Termostaat Radiaator Joonis 1. Jahutussüsteemi plokkskeem Soojuse jagunemine mootoris Kõige kõrgem temperatuur on põlemiskambris. Soojus liigub läbi kolvi ja kolvirõngaste silindri seintele, mida jahutab jahutussärgis voolav jahutusvedelik. Jahutusvedelik juhib soojuse läbi radiaatori, kus vedelik jahutatakse radiaatorist läbi käiva õhu abil. Mootorit jahutab samuti õli

    Sisepõlemismootorid
    thumbnail
    30
    doc

    Sissejuhatus autotehnikule

    1 Sisepõlemismootor Hiljem hakati kasutama vedelkütusega mootoreid, mida võib ka nimetada soojusmasinateks. Selliseid mootoreid nimetatakse ka sisepõlemismootoriteks. Need on mootorid, mis on kõikidel kaasaegsetel autodel, mootorratastel, traktoritel. Kui iidsel aurumasinal olid küttekolle ning sellega ühendatud veeanum väljaspool mootorit, siis sisepõlemismootoril veeanum puudub ning kütust põletatakse mootoris. Selline mootor võtab palju vähem ruumi! Kütus siseneb sisepõlemismootori silindrisse portsude kaupa ning üks ports põletatakse kohe väikese plahvatusega ära. Plahvatuse tagajärjel eraldub silindrisse soojusenergiat, mille tulemusel seal olev gaas paisub. Paisunud gaas aga liigutab kolbi ning mootor käivitub. Neis masinates toimuvad soojusenergia ülekanded, mis panevad mootori liikuma. Kuid kunagi ei toimu energia ülekanded ilma kadudeta. Osa kütuste põlemisel

    Auto õpetus
    thumbnail
    78
    doc

    LAEVA JÕUSEADMETE TÜÜBID

     isesüttimisega mootori V konstruktsiooni järgi • ristpeamootori • ristpeatamootor 1 kolb, 2 kolvisäär, 3 diafragma, 1 silindrikaan, 2 kolb, 3 hülss, 4 liugpinnad ,5 ristpea, 6 liuad, 7 keps 4 keps, 5 väntvõll  ristpeata mootorid VI silindrite asetuse järgi  rida  V- kujuline  tähtkujuline  horisontaalsed  vastastikku liikuvate kolbidega mootor VII silindrite arvu järgi VIII väntvõlli pöörlemis suuna järgi  parempoolse pöörlemisega  vasakpoolse pöörlemisega IX reverseerimis võimaluse järgi  reverseeritavad  mitte reverseeritavad X kolvi keskmise liikumiskiiruse järgi • aeglasekäigulised Cm < 6,5 m/s • kiirekäigulised Cm > 6,5 m/s Cm – kolvi keskmine kiirus S – kolvikäik n – pööretearv (p/min)

    Laevandus
    thumbnail
    22
    doc

    Autod - Traktorid 1 eksamiküsimused koos vastustega

    aasta detsembriks müüdud hübriidautosid USAs, koguses 1,6 miljonit, millest pooled olid Toyota Prius. Elekriautode marke on veel 1) Citroen Berlingo 2) Mitsubishi Imiev 3) Peugeot Ion. Hübriidautode näitajad: 1) Käitamiseks on ajamis kasutatud kombineeritult sisepõlemismootorit ja elektrimootorit 2) On erinevat tüüpi 3) Kasutegur on suurem regeneratiivse pidurdamise tõttu 4) Heitgaaside emissioon on väiksem 5) Kütusekulu on väiksem. 2. Mootorite liigitus (1) lk. 13. Mootor ­ jõumasin, mis muundades mingit liiki energiat oma põhimehhanismi liikumisenergiaks, käitab tehnoloogia-, transpordi- vm. masinaid. Olenevalt lähteenergia liigist eristatakse soojusmootoreid, elektrimootoreid, hüdromootoreid, pneumomootoreid, tuulemootoreid, vedrumootoreid jmt. Mootori põhimehhanismi tüüp oleneb lähteenergiast ja selle muundamise põhimõttest. Kasutatakse kolb-, turbiin-, reaktiiv-, lineaarm-eid.

    Autod-traktorid i
    thumbnail
    181
    doc

    A.Palu mootorratta raamat

    kõrvaldamist Kolmandas osas antakse nõu õige ja peamiselt isiklike sõidukitena. Nad säästavad aega igapäe- ohutu sõidutehnika õppimiseks. vastel tarbekäikudel, võimaldavad huvitavalt veeta nädala- Raamat on mõeldud kõigile, kes tunnevad huvi mootorrataste, motorollerite ja mopeedide vastu. lõppu ja sooritada pikki huvireise. Samal ajal võib mootor - ratas olla ka spordivahendiks. Eriti populaarsed on moo- torrattad noorte hulgas. Ehkki sõidumugavuselt jääb mootorratas autost tundu-

    Füüsika
    thumbnail
    15
    doc

    Diisel

    põlemiskambri läbipuhe ( nn. klappide ülekate ). valemiga SPM ringprotsesside arvestus. v = / ( - 1)* Pa / P0 * T0/Ta * 1/ (r+1) Erinevalt teoreetilistest ringprotsessidest saadakse tegelikus 2-TAKTILISE MOOTORI TEGELIK Kui mootor on ülelaadimisega (sundlaadimisega ),siis parameetrite sisepõlemismootoris soojust kütuse põletamisel kolvipealses INDIKAATORDIAGRAMM P0 ja T0 asemele pannakse ülelaadimise õhu parameetrid Ps ja Ts . T0 + Ts + Tr r ruumis, mida nimetatakse sililidri põlemiskambriks

    Abimehanismid




    Kommentaarid (1)

    tarmo232 profiilipilt
    tarmo232: Täitsa normaalne materjal.
    19:42 07-01-2012



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun