Kas funktsionaalstrateegia kuulub: juhtimistasandite strateegiate hulka Kas 2-5 aastat periood sobiks: tehnoloogiasiirdele Kas aastail 1955-1985 oli tööstuse arengu põhiliseks tõukejõuks: Turu-globaliseerumine Kas koosteprotsesside automatiseerimine võiks kuuluda: Võtmetehnoloogiate hulka Kas tuntud S-kõvera aluseks on Loodusseadused Milline loetelust kuulub innovatsiooni kategooriasse? tehnilise avastuse rakendamine Kui palju kulutavad Euroopa ja USA firmad oma kogukäibest teadus- ja arendustöödele? 7.5% Miks kadus kuulus lennukitootja Fokker? vahendite killustamine mitme tootearendusprojekti vahel Kui suur on keskmine masinaehitustoote eluiga? 3-4 aastat Kui palju peab tootes leiduma uut, et seda kokkuleppeliselt lugeda täiesti uute toodete hulka? 70% Kas kriitilisse tsooni tootearenduses satutakse
Kas tuntud S-kõvera aluseks on Vali üks: a. turu küllastumine b. toote vananemine c. loodusseadused d. kulutused tootearendusele Küsimus 2 Õige Hinne 6,00 / 6,00 Flag question Küsimuse tekst Milline tootegrupp vajab protsentuaalselt (kogukäibest) suuremaid investeeringud? Vali üks: a. sõiduautod b. veoautod c. meditsiiniseadmed Küsimus 3 Õige Hinne 6,00 / 6,00 Flag question Küsimuse tekst Kas 2-5 aastat periood sobiks Vali üks: a. rakendusuuringuile b. tehnoloogiasiirdele c
Integreeritud tootearendus Moodul 2 töö vastused 1. Kui palju peab tootes leiduma uut, et seda kokkuleppeliselt lugeda täiesti uute toodete hulka?70% 2. Kas odavtootmisele orienteeritud firma: panustab tootmise täiustamise projektidele? 3. Kui suur on keskmine masinaehitustoote eluiga?3-4 aastat 4. Kui palju kulutavad Euroopa ja USA firmad oma kogukäibest teadus- ja arendustöödele? 7,5% 5. Millisel juhul Te investeeriksite tootearendusse?toote konkurentsivõime on üle keskmise ja tehnoloogia osatähtsus selles alla keskmise 6. Kas kriitilisse tsooni tootearenduses satutakse:kui toote müügiiga on väiksem tootearendusajast 7. Kas 2-5 aastat periood sobiks:Tehnoloogiasiirdele 8. Milline leiutaja tüüp on tootearenduses reeglina kasutu?professionaalne 9. Mis ei sobi büroomasinate turusegmendiks: Administratsioon 10. Kas tuntud S-kõvera aluseks on:Loodusseadused 11. Milline loetelust ei kuulu innovatsioonikultuuri juurde?tootearenduse kiirus 12
Vali üks: a. 1-2 aastat b. 2-3 aastat c. 3-4 aastat d. 4-5 aastat Küsimus 4 Õige Hinne 6,00 / 6,00 Flag question Küsimuse tekst Milline leiutaja tüüp on tootearenduses reeglina kasutu? Vali üks: a. tehnoloogiline b. professionaalne c. hädasunnil tegija Küsimus 5 Õige Hinne 6,00 / 6,00 Flag question Küsimuse tekst Millisel juhul Te investeeriksite tootearendusse? Vali üks: a. toote konkurentsivõime ja tehnoloogia osatähtsus selles on mõlemad alla keskmise b. toote konkurentsivõime on üle keskmise ja tehnoloogia osatähtsus selles alla keskmise c. toote konkurentsivõime ja tehnoloogia osatähtsus selles on mõlemad üle keskmise Küsimus 6 Õige Hinne 6,00 / 6,00 Flag question Küsimuse tekst Kas 2-5 aastat periood sobiks Vali üks: a. alusuuringuile b
Test 1 Küsimus 1 Õige Hinne 6 / 6 Küsimuse tekst Kas arvutiprinter on: Vali üks: a. turu tõmbel arendatud toode b. tarbijakeskne toode c. tehnoloogia survel arendatud toode d. platvormtoode Küsimus 2 Õige Hinne 6 / 6 Küsimuse tekst Mitme protsendini on dünaamilise tootearenduse korral keskmiselt võimalik tootearendusaega (võrreldes järjestikskeemiga) kokku suruda? Vali üks: a. 15% b. 45% c. 30% d. 60% Küsimus 3 Õige Hinne 6 / 6 Küsimuse tekst Mis sundis Eesti Autotehase näites auto konstruktsiooni ringi tegema? Vali üks: a. moe muutus b. uued piirangud heitgaasidele c
c. müük d. turundus Küsimus 3 Õige Hinne 6,00 / 6,00 Flag question Küsimuse tekst Kui suur osa toote maksumusest kavandatakse tootesse projekteerimise käigus? Vali üks: a. 50-60% b. 40-50% c. 60-70% d. vähemalt 70% Küsimus 4 Õige Hinne 6,00 / 6,00 Flag question Küsimuse tekst Kas arvutiprinter on: Vali üks: a. turu tõmbel arendatud toode b. platvormtoode c. tehnoloogia survel arendatud toode d. tarbijakeskne toode Küsimus 5 Õige Hinne 7,00 / 7,00 Flag question Küsimuse tekst Kui palju vahendeist raisatakse statistika alusel tootearenduses tulutult? Vali üks: a. 40-50% b. 50-60% c. 20-30% d. 30-40% Küsimus 6 Õige Hinne 6,00 / 6,00 Flag question Küsimuse tekst Mis sundis Eesti Autotehase näites auto konstruktsiooni ringi tegema? Vali üks: a
d. toote valmistamise etapis Kas autotehas on oma tootearenduse põhivormilt? Vali üks või enam: a. arendusettevõte b. müügiettevõte c. tootmisettevõte d. koostamisettevõte Mitme protsendini on dünaamilise tootearenduse korral keskmiselt võimalik tootearendusaega (võrreldes järjestikskeemiga) kokku suruda? Vali üks või enam: a. 15% b. 60% c. 30% d. 45% Kas arvutiprinter on: Vali üks või enam: a. turu tõmbel arendatud toode b. tehnoloogia survel arendatud toode c. tarbijakeskne toode d. platvormtoode Eristatakse riske projekti kavandamisel ja juhtimisel. Milline loetelus ei kuulu kavandamisega seotud riskide hulka? Vali üks või enam: a. kontrolli ebakompetentsus b. valdkondliku kompetentsi puudumine c. projekti osade tasakaalustamatus d. turuuuringute puudulikkus Milline tegevus tootearendusprotsessile esitatavates nõuetes ei sobi loetelusse? Vali üks või enam: a
globaalne ja transnatsionaalne e liitstrateegia. x Äritegevuse strateegia o Äriidee o Ärivaldkond 2 o Ettevõtte väärtus o Ettevõtte visioon x Tehnoloogiastrateegia o Läbimurdetehnoloogiad o Tehnoloogia - mix o Võtmetehnoloogiad o Fookus o Koostöövõrgustik kõrgkoolid, uurimisinstituudid, ettevõtted x Turustrateegia o Sihtrühmad ja segmentatsioon o Toote kontseptsioonid o Tarbijavajadused o Teenindus kontsepts. o Turuosad ja -potentsiaal o Lisaväärtus
Loeng 1: Millest tuleneb vajadus aru saada innovatsiooni erinevatest tahkudest ning millised teadusvaldkonnad tegelevad innovatsiooni uurimisega? Innovatsiooni ajendab võime näha seoseid, märgata võimalusi ja neid ära kasutada. Ettevõtted saavutavad innovaatiliste tegude kaudu konkurentsieelise. Innovatsiooni uurimisega tegelevad majandus, sotsioloogia, psühholoogia, poliitika, juhtimine, ajalugu, geograafia, tehnika teadused, IT. Kirjeldage, kuidas innovatsioon annab ettevõtetele konkurentsieelise; tooge näiteid. Konkurentsieelist loovad organisatsioonid, kes suudavad kasutada uut teadmist, tehnoloogilisi
6. Nende ettevõtete orienteeruv osakaal ettevõtete koguarvus. · Mikroettevõtted - 0-9 töötajat (92%) · Väikeettevõted - 10-49 töötajat (7%) · Keskettevõtted - 50-249 töötajat (< 1%) · Suurettevõtted - 250+ töötajat (0,2%) 7. Start-up ettevõtte mõiste. · Iduettevõte on skaleeritava toote või teenuse väljatöötamiseks loodud alustav ettevõte, mida iseloomustab määramatus ning mille keskmes on üldjuhul innovaatiline tehnoloogia või uudne ärimudel. Enamikul juhtudel on iduettevõtete näol tegemist kasumile orienteeritud ettevõtetega infotehnoloogia, energeetika, tervisetööstuse, biokeemia ja teistest tööstusharudest. · ettevõte, mille asutamisest ei ole möödunud enam kui 6 aastat; · ettevõte, mis plaanib oma eagrupi ettevõtetega võrreldes selgelt üle keskmise käivet ning 20% ja enam kasvu käibes, kasumis või töötajate arvus aastas;
innovatsioon uuendus, mingi teadusliku, majandusliku, tehnilise või organisatsioonilise avastuse, leiutise vm saavutuse rakendamine ühiskonnas. Innovatsioonide vajadus: konkuretsijõud suruvad peale ja innovatsioonideta jääb ettevõtte eluiga lühikeseks. Erinevus: Loovus on ideede loomise kulg, innovatsioon nende sõelumise, täiustamise ja rakendamise kulg, nt leiutise ärilisel otstarbel ära kasutamine (nt uue toote loomine). Loova tegevuse käigus toimub uute ideede sünd, innovatsiooni all mõistetakse nende ideede täiustamist ja praktilist rakendamist. Innovaatorid on huvitatud tulemusest, neid huvitab ideede edukas kasutamine. Loovad inimesed seda ei vaja – neid motiveerib idee. 22. Organisatsiooniline loovus ning seda soodustavad tegurid. Organisatsiooniline loovus on protsess, mille käigus inimeste ideed ja ressursid transformeeruvad innovatsiooniks. Olulised on: 1) Autonoomia – üksikisikud saavad ise otsustada, kuidas ülesandeid täita, eksperimenteerida.
19.3 põhivõimalust ärivõimaluse leidmiseks.(Jälgi trende, ….). Jälgi trende, leia ja lahenda probleem ,täida lünk turul 20.Loovus ja innovatsioon – olemus ning nende erinevus. Loovus – sisemine, intellektuaalne ideede loomise protsess, mille tulemuseks nn leiutis– uue toote või tootmisprotsessi idee loomine. Loova tegevuse käigus toimub uute ideede sünd. Innovatsioon – ideede praktiline rakendamine, nt leituise ärilisel otstarbel ära kasutamine ( nt uue toote loomine). Innovatsiooni all mõistetakse ideede täiustumist ja praktilist rakendamist. Innovatsioon on uuendus, mingi teadusliku, tehnilise või organisatsioonilise avastuse/leiutise vm saavutuse rakendamine ühiskonnas. Innovatsioon on vajalik , sest konkurentsijõud suruvad peale, ilma selleta jääb ettevõtte eluiga üldjuhul lühikeseks. Erinevus: - Loovus on ideede loomise kulg, innovatsioon on nende sõelumise, täiustamise ja rakendamise kulg
21. Loovus ja innovatsioon – olemus ning nende erinevus. Loovus – sisemine, intellektuaalne ideede loomise protsess. Tulemuseks nn Leiutis (invention) – uue toote või tootmisprotsessi idee loomine. Loovus on ideede loomise kulg, innovatsioon nende sõelumise, täiustamise ja rakendamise kulg. Innovatsioon – nende ideede praktiline rakendamine, nt leiutise ärilisel otstarbel ära kasutamine (nt uue toote loomine). Loova tegevuse käigus toimub uute ideede sünd, innovatsiooni all mõistetakse nende ideede täiustamist ja praktilist rakendamist. Innovatsioon seisneb selle väärtuse olulises muutuses, mida ettevõte pakub oma tarbijatele või väärtuse loomise kulude olulises vähendamises. Innovatsiooni korral on olulise tähtsusega ajastamine, et oleks võimalik edu turul. Innovaatorid on huvitatud tulemustest, neid huvitab ideede edukas kasutamine. Loovad inimesed seda ei vaja – neid motiveerib idee. 22
Logistikakonspekt LOGISTIKA JA TRANSPORT/ÄRILOGISTIKA 1. Logistika mõiste, olemus ja üldkontseptsioon 1992. aastal Stockholmis peetud Euroopa Logistika Assotsiatsiooni (European Logistics Association) rahvusvahelisel sümpoosionil märgiti, et sõnal “logistika” puudub tänapäeval üheselt aktsepteeritav tähendus. Logistikat defineeritakse erinevalt. Euroopa Standardiseerimis Komitee (European Committee of Standardization) peab logistikaks inimeste ja/või kaupade vedamise ja ladustamise kavandamist, korraldamist, kontrollimist ning kaasabi eesmärgiga saavutada süsteemne tulemus. USA Logistika Juhtimise Nõukogu (U.S. Council of Logistics Management) formuleerib logistikat tooraine, pool- ja lõpptoodete lähtepunktist tarbimispunkti vedamise, ladustamise ning sellega seotud info korraldamise ja kontrollimisena, et rahuldada kliendi nõudmisi. Kaupade ja teenuste ajalis-ruumilist kättesaadavust ja nende hinda on ikka kritiseeritud. Kui mõni kaup on tar
- Leia ja lahenda probleem - Täida lünk turul 20. Loovus ja innovatsioon – olemus ning nende erinevus. Loovus – sisemine, intellektuaalne ideede loomise protsess. Tulemuseks nn leiutis – uue toote või tootmisprotsessi idee loomine. Ideede loomise kulg, innovatsioon nende sõelumise, täiustamise ja rakendamise kulg, nt leiutise ärilisel otstarbel ära kasutamine. Loova tegevuse käigus toimub uute ideede sünd, innovatsiooni all mõistetakse nende ideede täiustamis ja praktilist rakendamist. Innovatsioon – uuendus, mingi teadusliku, tehnilise või organisatsioonilise avastuse, leiutise vm saavutuse rakendamine ühiskonnas. ERINEVUS: Innovatsiooni on raske saavutada üksinda, küll võib üksi olla loov. Siiski võib üksikisik olla innovaatiline või organisatsioon loov. Innovaatorid on huvitatud tulemustest, neid huvitab ideede edukas kasutamine. Loovad inimesed seda ei vaja, neid motiveerib idee. 21
Finantsressursid tegutsemiseks ja kasvuks vajalike finantsvahendite olemasolu. Tulud, kulud ja kasum. Võõrkapitali kaasahaaramise võimalused (laenud, võlakirjad), võimalus müüa aktsiaid. Inimressursid töötajate koosseis, voolavus, arendamine, motiveeritus jne. Füüsilised ressursid tootmishoone, sisseseade, kontoriruumid, materjalide laovaru, jaotus- ja müügivõimalused (st valmistoode laod, firmapoed jne). Tehnoloogilised ressursid tehnoloogia, mida firmas kasutatakse. Uuenduste vajadus. Täiendavalt peaks analüüsima oma toodangu struktuuri (vanuseline struktuur, kulud/kasum) ja nõudluse arengut ja prognoose toodete lõikes. 15 2.1 Küsimused 1. Kas marketingi keskkonnategurite mõju on erinev sõltuvalt sellest, kas firma on edukas või on tema püsimajäämine suures ohus? Põhjendage! 2. Nimetage mõned muudatused marketingis, mis on tingitud tervislike eluviiside
· Sündmuste järjekord võib olla erinev. · Loovus on ideede loomise kulg, innovatsioon nende sõelumise, täiustamise 1. Ettevõtja on otsustanud ettevõtlusega alustada ning alustab äriideede ja rakendamise kulg. otsingut, hindamist, edasiarendamist. · Innovatsiooni on raske saavutada üksinda, küll võib üksi olla loov. Siiski 2. Ettevõtja tunnetab ära mingi võimaluse, täitmata koha turul, lahendamata võib ka üksikisik olla innovaatiline või organisatsioon loov. probleemi ning rajab ettevõtte, et probleem lahendada või tühimik täita. · Innovaatorid on huvitatud tulemustest, neid huvitab ideede edukas
13. Määramatuse ja äririskide vähenemine KRIITILISED EDUTEGURID ... ehk edukuse võtmetegurid või kriitilised oskused panevad paika kes tegevusharus teenivad kasumit, kes kahjumit. Esmalt määratakse kindlaks konkreetsed tegevused harus ... ... seejärel hinnatakse nende kasutamise kaudu konkreetset ettevõtet. Kriitilised edutegurid paiknevad järgmistes valdkondades: Tootmine Turundus Tehnoloogia ja erioskused Organisatsioonilised võimed Muud tegurid 1. Tegevusharu elutsükkel Tekkivad ja kiire kasvu faasis olevad tegevusharud 18 - haru tulevik ebaselge - määramatus turul -puudub info konkurentidest, tarbijakäitumisest Kuidas finantseerida stardiperioodi? Millist konkurentsieelist tuleks taotleda, et saavutada tegevusharus pikaajaline kindel
raamatuklubid jms. - Püramiidiskeemi ärimudel madalama tasandi osalejad lisavad väärtust kõrgemal tasandil olijatele. - Multi-level marketing ärimudel värvatakse müügimehi, kes värbavad müügimehi, kes... - Otsemüügi ärimudel vahetult tarbijatele, personaalsed esitlused jms, mõne käsitluse järgi ka telefonimüük. - ,,Kõik hinnas" ärimudel maksad kindla summa, tarbi palju tahad. - Avatud innovatsiooni ärimudel nt klientide kaasamine tootearendusse. 3. Osterwalderi ärimudeli ülesehitus. Infrastruktuur tagab toote pakkumise. Ärimudeli elluviimiseks peame sooritama teatud võtmetegevusi, kliendile väärtuse loomiseks vajame võtmeressursse ning olulisi koostööpartnereid (võtmepartnereid). Väärtuspakkumine kirjeldab tooteid ja teenuseid, mida me pakume konkreetsele tarbijate segmendile. Siit peab selguma see, kuidas ettevõtte pakkumine erineb konkurentide omast ning
raamatuklubid jms Püramiidskeemi ärimudel madalama tasandi osalejad lisavad väärtust kõrgemal tasandil olijatele Multi-level marketing ärimudel värvatakse müügimehi, kes värbavad müügimehi, kes ... Otsemüügi ärimudel vahetult tarbijatele, personaalsed esitlused jms, mõne käsitluse järgi ka telefonimüük ,,Kõik hinnas" ärimudel maksad kindla summa, tarbi palju tahad Avatud innovatsiooni ärimudel nt klientide kaasamine tootearendusse. 6. Osterwalderi ärimudeli ülesehitus 4 põhiosa Infrastruktuur tagab toote pakkumise. Ärimudeli elluviimiseks peame sooritama teatud võtmetegevusi, kliendile väärtuse loomiseks vajame võtmeressursse ning olulisi koostööpartnereid (võtmepartnereid). Väärtuspakkumine kirjeldab tooteid ja teenuseid, mida me pakume konkreetsele tarbijate segmendile. Siit
raamatuklubid jms Püramiidskeemi ärimudel madalama tasandi osalejad lisavad väärtust kõrgemal tasandil olijatele Multi-level marketing ärimudel värvatakse müügimehi, kes värbavad müügimehi, kes ... Otsemüügi ärimudel vahetult tarbijatele, personaalsed esitlused jms, mõne käsitluse järgi ka telefonimüük ,,Kõik hinnas" ärimudel maksad kindla summa, tarbi palju tahad Avatud innovatsiooni ärimudel nt klientide kaasamine tootearendusse. 6. Osterwalderi ärimudeli ülesehitus 4 põhiosa Infrastruktuur tagab toote pakkumise. Ärimudeli elluviimiseks peame sooritama teatud võtmetegevusi, kliendile väärtuse loomiseks vajame võtmeressursse ning olulisi koostööpartnereid (võtmepartnereid). Väärtuspakkumine kirjeldab tooteid ja teenuseid, mida me pakume konkreetsele tarbijate segmendile. Siit
EESTI TÖÖTUKASSA ÄRIPLAANI KOOSTAMISE JUHEND Tallinn 2009 SISUKORD SISSEJUHATUS ............................................................................................................................ 3 1. KOKKUVÕTE ........................................................................................................................... 4 2. ETTEVÕTTE ÜLDANDMED .................................................................................................. 4 3. ÄRIIDEE .................................................................................................................................... 4 4. VISIOON, MISSIOON JA EESMÄRGID ................................................................................. 4 4.1 Visioon ..................................................................................................................................... 4 4.2 Missioon ..................................................................
ärivõimalusi (opportunity entrepreneurs). · Sundettevõtjad, kes on hakanud ettevõtjaks, kuna teised töövõimalused puuduvad või on mitterahuldavad (necessity entrepreneurs). 4. Startup-ettevõtete mõiste. Iduettevõte on skaleeritava toote või teenuse väljatöötamiseks loodud alustav ettevõte, mida iseloomustab määramatus ning mille keskmes on üldjuhul innovaatiline tehnoloogia või uudne ärimudel. Selliseid ettevõtmisi võib leida pea igast eluvaldkonnast, alustades mittetulundussektorist ning lõpetades ettevõtluse ja avaliku sektoriga. Enamikul juhtudel on iduettevõtete näol tegemist kasumile orienteeritud ettevõtetega infotehnoloogia, energeetika, tervisetööstuse, biokeemia ja teistest tööstusharudest. ettevõte, mille asutamisest ei ole möödunud enam kui 6 aastat;
Turundusplaani koostamise juhendmaterjal Tellija: Juhendmaterjali koostajad: 2005 Sisukord EASi pöördumine ......................................................................................................................2 Eessõna ....................................................................................................................................2 PLANEERIMISE ETTEVALMISTUS ............................................................................................6 Plaani koostamise vajalikkus ....................................................................................................6 Turunduse planeerimise protsess.............................................................................................7 Projekti ettevalmistus ja läbiviimine ..........................................................................................8 Projekti tegevuskava ja ajakulu...
Haldma Lisaks välistele infotarbijatele suunatud aruandlusele on vajalik ettevõtte-sisese aruandluse koostamine ja arendamine. 1.3. Ettevõttesisese planeerimis- ja aruandlussüsteemi kujundamise vajadused Ettevõtte kui terviku majandustulemuste kujunemise jälgimiseks on vajalik teostada strukturaalanalüüs, mis peab näitama, kuidas kujuneb firma kui terviku majandus- tulemus erinevate allüksuste (tütarettevõtete) ja nende sisemiste juhtimistasandite (segmentide) tulemuste kaudu. Ettevõttesisene arvestussüsteem aitab anda vastuseid väga olulistele ettevõtte juhtimisküsimustele nagu näiteks: milliste toodete müügiga teenime me kasumit? milline müügimahu ja müügihinna juures saame vähemalt oma kulud kaetud? Milline on meie toodete omahind? Miks on meie kulud konkurentide omadest suuremad? Kui suurt kasumit võime loota järgmisel kuul? jpt
Tulud, kulud ja kasum. Võõrkapitali kaasahaaramise võimalused (laenud, võlakirjad), võimalus müüa aktsiaid. Inimressursid töötajate koosseis, voolavus, arendamine, motiveeritus jne. 13 Füüsilised ressursid tootmishoone, sisseseade, kontoriruumid, materjalide laovaru, jaotus- ja müügivõimalused (st valmistoote laod, firmapoed jne). Tehnoloogilised ressursid tehnoloogia, mida firmas kasutatakse. Uuenduste vajadus. Täiendavalt peaks analüüsima oma toodangu struktuuri (vanuseline struktuur, kulud/kasum) ja nõudluse arengut ja prognoose toodete lõikes. 14 3. TURUNDUSE PLANEERIMINE 3.1 Turunduse planeerimisetapp Firma turunduse planeerimisetapp sisaldab: 1) strateegia kujundamist (kuidas tuleb tegutseda, et saavutada eesmärke?); 2) strateegia valimist (milline strateegia on parim ja miks?);
1. Sissejuhatus majandusteooriasse Majandusteadus püüab vastata mitmetele meie igapäevaelu puudutavatele küsimustele. Need küsimused on seotud kaupade ja teenuste tootmise ja tarbimisega, palkade ja kapitalituludega, tööpuuduse ja inflatsiooniga, valitsuse kulutuste ja maksustamisega, rahvusvahelise kaubandusega ning heaolu jaotumisega ühiskonnas. Tootmine, tarbimine ja tehnoloogia areng: ehk kuidas inimesed otsustavad, et mida tarbida ja kuidas seda toota ning mil moel sõltuvad need valikud tehnoloogia uuenemisest. Palgad ja sissetulekud: ehk mis määrab kindlaks inimeste sissetuleku ja miks mõned inimesed saavad sarnase jõupingutuse eest kõrgemini tasustatud kui teised. Tööpuudus: ehk mis on tööpuudus ja miks on mõned ühiskonnagrupid töötuks jäämisega rohkem ohustatud kui teised.
1. Sissejuhatus majandusteooriasse 1.1. Ressursside piiratus Majandusteadus püüab vastata mitmetele meie igapäevaelu puudutavatele küsimustele. Need küsimused on seotud kaupade ja teenuste tootmise ja tarbimise, palkade ja kapitalitulude, tööpuuduse ja inflatsiooni, valitsuse kulutuste ja maksustamise, rahvusvahelise kaubanduse ning heaolu jaotumisega ühiskonnas. Tootmine, tarbimine ja tehnoloogia areng: ehk kuidas inimesed otsustavad, mida tarbida ja kuidas seda toota ning mil moel sõltuvad need valikud tehnoloogia uuenemisest. Palgad ja sissetulekud: ehk mis määrab kindlaks inimeste sissetuleku ja miks mõned inimesed saavad sarnase jõupingutuse eest kõrgemini tasustatud kui teised. Tööpuudus: ehk mis on tööpuudus ja miks on mõned ühiskonnagrupid töötuks jäämisest rohkem ohustatud kui teised.
kõik üksikud protsessid ühtseks ja loogiliseks tervikuks ning selle tulemusel juhitakse seda terviklikult. Organisatsiooni protsessikeskne juhtimine peab tagama järjest kiirenevas äritempos muutuste juhtimist (elluviimist) projekti raames. Organisatsioonis protsessikeskse juhtimise juurutamise peamiseks põhjuseks on innovatsioon, mis avaldub tooteuuendusena ja edukate toodetena (mille kliendid omaks võtavad) ning ajaga ja turunõuetega kaasaskäimises. Innovatsiooni ja kiirete muutuste juhtimine on aga globaalses konkurentsis ellujäämise põhialuseks. Organisatsiooni protsessikeskne juhtimine eeldab organisatsiooni struktuuri ümberkujundamist protsess-struktuuriks, mida teoorias tavaliselt nimetatakse maatriksstruktuuriks. Organisatsiooni protsessikeskse juhtimise meetodi kasutamise korral seotakse omavahel funktsionaalne organisatsioon ja protsessorganisatsioon, mis soodustab ettevõtte eesmärkide
Sealt saadakse väheolulisi saadusi, mida on võimalik asendada, need ei too raha sisse. Vaesus. SKT- sisemajanduse kogu toodang. On euroopa tuum ja euroopa perifeeria. SKT sõltub sellest kui rikkas on riik ja kui suure osa panustab ta haridusse ja meditsiini RUUMI MUUTUMINE AJAS JA KAPITALISMIS Mõiste kokkutõmbuv ruum maailm on muutunud väiksemaks tänu side- ja kommunikatsiooni vahenditele. Sellega kaasnens transpordi ja sidehindane langus 20.sajandil. Tehnoloogia abil on paljude eluvaldkondade tootlikkus kasvanud kümnetes kordades Esma- ja ka teisese sektori hõive langeb Agraar ühiskonna mudel Industriaalühiskond Struktuurimuutus: tehnoloogia abil on paljude eluvaldkondade tootlikkus kasvanud kümnetes kordades- Esmase ja ka teise sektori hõive langus. Esma- ja teisesektori ruumivajadus töötaja suhtes on kasvanud kordades, näiteks täna: põllumajanduses u 200 ha töötaja kohta. Saetööstuses 20 töötajat ha kohta
Tegeleb põhiliselt tooraine müügiga. Diferentseeritud oligopoolsesse turgu kuuluvad nt nafta-, auto-, keemia- ja arvutitööstus. Jaekaubanduses on oligopolideks toidukauplused, kaubamajade ketid, kiirtoitlustusketid. Diferentseeritud oligopoli turukonkurendid kontrollivad hindu, kuid hinnasõjad ei ole välistatud ja need võivad olla purustava toimega. Põhiline võistlus toimub reklaami, toote täiustamise ja innovatsiooni vallas. · Monopol turg, kus on vaid üks pakkuja, kas riiklik monopol, seaaduslik või ebaseaduslik eramonopol. Reklaami- ja hinnakonkurentsiga muret pole. Omades kontrolli ainulaadse toote üle on selle müüjal suur mõju turustuskanali üle. Turule sisenemine on keerukas ning äärmiselt kulukas, eriti kui napib toormaterjali ja struktuuribarjäärid on kõrgeb. Firma peab suurt tähelepanu pöörama
Keskkonnasertifitseerimine sõltumatu organi või isiku põhjendatud tõendus, et toode, organisatsioon või toiming vastab kehtestatud keskonnanõuetele. Keskkonnaökonoomika majanduteaduse haru, käsitleb loodusvarade kasutamise ja selle keskonnamõju majanduslikke aspekte. Keskkonnatehnika - Tehnika ja keskkonnateaduste rakendamine keskkonnakaitses ning elukvaliteedi parandamises. Keskkonnahoidlik tehnoloogia - tooret ja energiat säästev, keskkonda võimalikult vähe mõjustav tehnoloogia (puhtamad tehnoloogiad). Pehmetehnoloogia - kohalikul tööjõul ja toormel põhinev keskkonnahoidlik tootmistehnoloogia väikeettevõtetes. Keskkonnapoliitika - Keskkonnapõhimõtted, üks lüli organisatsiooni juhtimisest; Organisatsiooni suhtumine keskkonda, taotlused , eesmärgid. 1.1 Säästev areng ja tarbimine
1. Ettevõtluse olemus ja ettevõtjaks kujunemine 1.1. Ettevõtja mõiste Ettevõtja on füüsiline isik, kes pakub oma nimel tasu eest kaupu või teenuseid ning kaupade ja teenuste müük on talle püsivaks tegevuseks, ning seaduses sätestatud äriühing. Äriühinguks on täisühing, usaldusühing, osaühing, aktsiaselts ja tulundusühistu. (Sellest tulenevalt käsitlevad Eesti statistilised väljaanded ettevõtjatena nt osaühinguid ja aktsiaseltse, mitte nende rajajaid.) Ärinimi ehk firma on äriregistrisse kantud nimi, mille all ettevõtja tegutseb. Ettevõte on majandusüksus, mille kaudu ettevõtja tegutseb. 1.2. Ettevõtjaks kujunemine Ettevõtjaks saamise otsust mõjutab sageli mingi muutus elus, mis seab inimese teelahkmele, kus tuleb otsustada, kuidas edasi elada ja töötada. Tegemist võib olla ka teadliku sooviga oma eluviisi muuta. Sellisteks pöördepunktideks võivad olla: * töökoha kaotus * õppeasutuse lõpetamine, sh mittestatsionaarses vormis * konflik