Plaanid puhkusele minna? Võta endale majutus AirBnb kaudu ja saad 37€ kontoraha Tee konto Sulge
Facebook Like

Nimetu (1)

5 VÄGA HEA
Punktid
 
Säutsu twitteris
MAINORI KÕRGKOOL
Disaini õppesuund
Graafilise disaini eriala
Enrico Järna

METROOKAART KUI GRAAFILISE DISAINI ŽANR

Ainetöö
Juhendaja : Tõnu Kaalep


Sisukord


METROOKAART KUI GRAAFILISE DISAINI ŽANR 1
Sissejuhatus 3
Metrookaardi ajaloost 3
Uut tüüpi kaart 3
George Dow 4
Harry Beck 4
Beck'i Metrookaardist 5
Kaardi mõjutused muudes disaini ja kunsti valdkondades. 6
New Yorki metroo diagramm 2008 a. Massimo Vignellilt meeste Vogue ’ile 9
Metrookaarti loomisest 10
Kuidas ta seda tegi 10
Tehtud muudatused 13
Kokkuvõte 16
Kasutatud marejal 17
Metrookaardi ajaloost 3
Uut tüüpi kaart 4
George Dow 4
Harry Beck 5
Beck'i Metrookaardist 5
Kaardi mõjutused muudes disaini ja kunsti valdkondades. 7
New Yorgi Metrookaart 9
New Yorki metroo diagramm 2008 a. Massimo Vignellilt meeste Vogue’ile 10
Merookaarti loomisest 11
Kuidas ta seda tegi 11
Tehtud muudatused 13
Kokkuvõte 16
Kasutatud marejal 17

Sissejuhatus

Ainetöö on kirjutatud teemal „Metrookaart kui graafilise disaini žanr“. Valisin eelnevalt nimetatud teema, kuna see tundus minu jaoks väga huvitav . Arvestades seda, et see ei ole väga aktuaalne , siis otsustasin ainetöös pigem keskenduda metroo kaardi tutvustamise ja anda kogu tekkimise ajaloost lühikese ülevaate. Töö eesmärgiks on tutvustada metrookaardi ajalugu, selle loomisega kaasnenud tagasilööke ning mehi, kes selle taga olid. Koostan ülevaate metrookaardi mõjutustest muudes kunsti või disaini valdkondades. Kirjutan lähemalt ka sellest, kuidas üks kaardi loomise protsess käib ning toon välja tänapäevase lahenduse metrookaardist.

Metrookaardi ajaloost

Metrookaart on skemaatiline diagramm, mis enamasti ei näita peatuste geograafilisi, vaid relatiivseid asukohti , jaamade omavahelisi ühendusi ning nende hinnatsoone. Kuid see polnud alti nii [1]. Esimesed kaardid tekkisid, kui mitmed erinevad metrooettevõted Inglismaal konstrueerisid uusi liine 19. saj. ning varajasel 20. sajandil. Iga metroo ettevõte avaldas oma liinide marsruudi ega suhelnud üldiselt omavahel ning oma teenuseid ei pakutud ühiselt.
Esimene ühendatud kaart avaldati 1908 . aastal UERL’i poolt ( Underground Railways Company of London) koostöös nelja teise maa-aluse raudtee firmaga , kasutades ’’maa-alune (underground)’’ brändi reklaami ühe osana .[2] Kaardil oli kaheksa liini- 4 tegutsesid UERL’i all ning ülejäänud liinid olid teiste maa-aluste raudtee-firmade omad. Nüüdseks on see ühtne liinide võrgustik, mida juhib üks organisatsioon.
Kaardil olid mitmed metroo liinid geograafiliselt laiali laotatud , tihtipeale maanteede kaardi peale joonistatuna ( joonis 1). Silmaga oli kaarte raske jälgida, kuna linna sisesed peatused olid väga tihedalt üksteise otsa märgitud. Rajad põimusid tihedalt ja visuaalsel vaatlusel ei olnud kohe võimalik aru saada milline rada kuhu viib.
(joonis 1)Metrookaart aastast 1908. Enne Becki [3]


Uut tüüpi kaart

1908. aasta paiku ilmus rongides uut tüüpi kaart. See oli mitte geograafiline lineaarne diagramm, enamikul juhtudel lihtne sirge horisontaalne joon, mis võrdsustas jaamadevahelised vahemaad . [1] Hilistel 1920’datel enamik Underground liinide ja osa pealiinide, eriti Londoni ja North Easter Railway jaamad avaldasid need kaardid, millest paljud olid joonistatud George Dow poolt.

George Dow

George Dow (1907 –1987) liitus Londoni ja North Easter Railway ’ga kui viienda klassi müüja Kings Cross’i raudteejaamas Londonis Inglismaal. Ta on tuntud oma skemaatiliste raudtee kaartide joonestajana Londoni ja North Easter Railway’i jaoks .[4] George Dow disainis ja joonistas raudtee ühenduste diagramme . Ta sirgendas keerulised geograafilised jooned, et kasutajad saaksid lasta pingutamata oma silmadel käia üle iga marsruudi, mis oli kaardil ning see oli miski, mida eelnevad Londoni Underground kaardi disainerid ei olnud veel suutnud teha.
(Joonis 2) George Dow Metroo diagramm 1929 a.
Palju on vaieldud, et kas George Dow oli inspiratsiooniks Henry Becki metrookaardi loomisel või mitte. Ühest vastust on raske leida, kuid kui vaadata George Dow kaarte on ilmselge sarnasus Beck’i kaardiga nähtav.
Ülevalpool on väljatoodud üks George Dow mitmetest diagrammidest (joonis 2), mis väidetavalt andis tõuke Beck’i Undergroundi versioonile. Siinne kaart ulatub tagasi 1929. aastasse ning seda kasutati vagunites, mis liikusid läbi East Finchley, kus elas Henry Beck [5].
Ta joonistas mitmeid selliseid diagramme järelikult vähemalt 4 aastat enne, kui H. Beck alustas oma vaidlusi Undergraund firma ja hiljem ka Londoni Transpordiga. Igal juhul viis lõpuks nende töö disainimis stiilini, mis on olnud revolutsiooniline maailma metrookaartide jaoks.

Harry Beck

H. Charles Beck (1902 – 1974) oli inglise tehnika insener , keda teatakse kui Londoni metrookaardi loojat aastal 1931 . Beck joonistas diagrammi oma vabal ajal töötades ise, nagu mainitud, tehnika insenerina London Underground Signal office’is.[6] London Underground, kes on tänapäevani
80% sisust ei kuvatud. Kogu dokumendi sisu näed kui laed faili alla
Vasakule Paremale
Nimetu #1 Nimetu #2 Nimetu #3 Nimetu #4 Nimetu #5 Nimetu #6 Nimetu #7 Nimetu #8 Nimetu #9 Nimetu #10 Nimetu #11 Nimetu #12 Nimetu #13 Nimetu #14 Nimetu #15 Nimetu #16 Nimetu #17
Punktid 100 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 100 punkti.
Leheküljed ~ 17 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2011-06-07 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 15 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 1 arvamus Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor Tom Lepp Õppematerjali autor

Mõisted


Meedia

Kommentaarid (1)

skaabo profiilipilt
skaabo: tänud
11:56 10-11-2012


Sarnased materjalid

226
doc
Portugali põhjalik referaat
477
pdf
Maailmataju
95
doc
KUURORDIKONTSEPTSIOONI DISAINIMINE PÄRNU LINNA NÄITEL
161
docx
Kunstiajalugu 20-21 sajand
1072
pdf
Logistika õpik
10
docx
Venemaa
193
docx
Turismiettevõtluse lõpueksami märksõnade konspekt
937
pdf
Erakorralise meditsiini tehniku käsiraamat



Faili allalaadimiseks, pead sisse logima
Kasutajanimi / Email
Parool

Unustasid parooli?

UUTELE LIITUJATELE KONTO MOBIILIGA AKTIVEERIMISEL +50 PUNKTI !
Pole kasutajat?

Tee tasuta konto

Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun