eseme vormi vastavusse tema otstarbega. Loobutud on dekoratiivsetest elementidest, üldilmes hakkas senisest rohkem kaasa rääkima materjali värv ja faktuur. Võeti kasutusele uued materjalid (teras, raudbetoon, klaaspinnad jne) ja konstruktsioonid (nt rippkonstruktsioon). Kujunesid uued proportsioonid (peened postid, laiad aknad jne).. Ideed oli suuresti inspireeritud vajadusest luua parem maailm, kuna lõppenud oli kohutav I MS. Funktsionalismi rajajaks oli Sveitsist pärit arhitekt Le Corbusier, saksa arhitekt Walter Gropius ja hollandi arhitekt Jacobus Oud. Funktsionalism levis kõige rohkem Saksamaal ning nt ka Tsehhoslovakkias. Tähtsaks keskuseks oli Walter Gropiuse poolt rajatud kunstikool Bauhaus, mis tegutses 19191933. *Kooli kuju pidi tulenema selle funktsioonist. Selle põhimõtte läbi muutusid igasugused kaunistused üleliigseteks. Selle asemel peeti geomeetriliste vormide kasutamisel tähtsaks nende selgust ja puhtust ning erinevate materjalide omaduste
Iseloomulik oli avatud põhiplaan, tuba ei olnud enam suletud kuup, mis sai võimalikuks uutele ehitusmaterjalidele - raudbetoon ja teras, kandvad vaheseinad polnud enam vajalikud, karkasskonstruktsioonid vajasid vaid tugesid. Kasutati terasel ja raudbetoonil põhinevat karkasskonstruktsiooni ja hoone funktsioon ja konstruktsioon moodustasid terviku. Ehitised sarnanesid täisnurkse tahukaga ja olid enamasti valgeks krohvitud. Mõned arhitektid, nagu Bruno Taut või Le Corbusier, kasutasid ka palju värvi. Kasutusele võeti peened postid ja tugisambad, millel seisev hoone otsekui hõljus. Moodi tulid klaaspinnad ja laiad aknad, lausa kogu fassaadi laiused lintaknad. Ruumid läksid sujuvalt üle ühest teiseks, tekkis voolav ruumikontseptsioon. Peale elamute ehitati funktsionalismistiilis ka muid avalikkust teenivaid hooneid: koole, kinosid, haiglaid jms. Revolutsiooniline uuendus oli ka Grete Schütte-Lihotzky kavandatud
Referaat Le Corbusier Nimi Rühm Asukoht 2010 Sissejuhatus Charles-Édouard Jeanneret-Gris oli tuntud kui nimega Le Corbusier. Ta sündi 6 Oktoobril aastal 1887 ja suri 27 augustil 1965 aastal. Le Corbuiser oli Sveitsi-Prantsuse arhitekt, disainer, urbanist, kirjanik ja ka kunstnik mida nüüd nimetatakse moodsa arhitekuurina või rahvusvahelise stiilina. Ta sünid Sveitsis ja sai Prantsuse kodakondsuse Elulugu Ta sündis nimega Charles-Édouard Jeanneret-Gris, kohas nimega La Chaux de Fonds, mis on üks võike linn Neuchatel cantonis Loode svetsis. Teda huvitas väga visuaalne kunst, ning ta õppis kunstikoolis ja tema õpetajaks oli Charles L'Eplattenier, kes oli õppinud Budapetist ja Pariiisis. Tema arhitektuuri õpetajaks oli René Chapallaz kellel oli suur mõju Le Corbusier varasemate majade disainimises.
6.Milline on sürrealistide kujutamislaad? Kes on kuulsaim sürrealist? Nimeta mõni tema töö. See on puhas füüsiline automatism, mis sõnaliselt, kirjalikult või mõnel muul viisil väljendab mõtte tõelisi käike, ilma mõistuse kontrollita ja arvestamata eetilisi, religioosseid, esteetilisi või muid selle taolisi kaalutlusi. Kuulsaim sürrealismi esindaja oli katalaan Salvador Dali "Püha Antoniuse Kiusamine"; "Mälu püsivus" 7. Millised nägid välja sveitsi skulptori Alberto Giacometti tööd? Tema meelisteemaks oli kriipsutaoliselt pikaks venitatud, abstraheeritud ja krobeliseks muudetud inimfiguurid. Sellele annab ta poose ja ilmeid, mis on ülimast lihtsusest hoolimata ängistavad ja dramaatilised. "Pikk kujuke" 8. Missugune ülesanne oli Saksamaa kunstikoolil ,,Bauhaus"? Mille sünnipaigaks ta oli? Nad püüdsid funktsionistliku arhitektuuri ja disainiga liitunud abstraktse maalikunsti abil luua uut keskkonda,mis muudaks ka ühiskonna paremaks
Tallinna Tööstushariduskeskus Referaat Le Corbusier Sirje Karasevich 203 SKA Tallinn 2010 Le Corbusier Charles-Édouard Jeanneret-Gris, kes otsustas olla tuntud kui Le Corbusier (6. oktoober 1887 - 27. august 1965) oli Sveitsi-Prantsuse arhitekt, disainer, urbanist, kirjanik ja ka kunstnik, kes on kuulus. Ta sündis Sveitsis ja sai Prantsuse kodanik, tema 30s. Ta oli teerajaja uuringutes kaasaegsee kõrge projekteerimisega ja oli pühendanud paremate elutingimuste elanikutele ülerahvastatud linnades. Tema karjäär kestis viis aastakümmet, tema
– siledad kaunistusteta pinnad krohviti ja värviti ühevärviliseks – terase ja raudbetooni kasutamine võimaldas ehitada üle terve fassaadi kulgevaid vahedeta aknaribasid või koguni terveid klaasseinu, mis peenikestele tugipostidele toetudes annavad hoonele kerguse – lamekatuste ehitus – esemete ja hoone vorm pidi lähtuma nende funktsioonist Tuntuimad funktsionalistid-arhitektid • Walter Gropius (“Bauhaus”) • Ludwig Mies van der Rohe • Le Corbusier • Ehitati ärinaisele • Märksõnadeks “inimene”, “varjupaik” ja “loodus” • Interjööris vähe seinu, seega mini- malistlik “luu ja nahk” hoone • 2004 a müüdi maja https://en.wikipedia.org/wiki/Ludwig_Mies_van_der_Rohe 7,5 miljoni dollari eest Ludwig Mies van der Rohe projekteeritud Fransworthi maja Chicagos (1946 • Tänapäeval tegutseb 1951) avaliku muuseumina
* Tellimustööde pidev suurenemine, arhitekt pidi arvestama tellija maitsega 8) Eeskujuks keskaegr. Pühakodade loomisel tihti jäljendati gooti stiili. 9) Historitsismi romantilisel ja stiilipuhtal perioodil ehitati lisaks kirikutele ka neogooti stiilis elu-ja ühiskondlikke hooneid. Tunnused: -minevikuarhitektuuuri eeskujuks võtmine - neogootika, neorenesanss, neobarokk - elektrika: erinevatestiilielementide segamine ja täiendamine originaalitsevate detailidega - raudkonsturktsioonide kasutuselevõtt (nt
Huvitus vene konstruktivismist ja hollandi De Stijl’i neoplastitisismist. 1930.aastal kutsuti ta Bauhausi direktorks, kuhu jäi selle sulgemiseni. Tema kuulsaim lause – “Less is more” (vähem on rohkem ehk mida vähem, seda parem). Ehitised- Berlin Hochhaus Friedrichstrasse 1921, Seagram Building 1958, 1929.aasta Barcelonas toimunud maailmanäituse Saksa paviljon. VILLA TUGENDHAT, BRNO, Mies Van der Rohe, 1929, Le Corbusier 1887-1965 (šveitslane, Charles Edouard Jeanneret) Maja on elamise masin. Kõik, mis hästi funktsioneerib, on ilus. Moodne arhitektuur on võimalik ainult valgena. Valge on puhtus, tõde ja ausus. Valge puhastab pilgu. Valge on“ilu röntgen”, mille taustal torkab eriti teravalt silma kõik ebapuhas, argine ja sobimatu. Weissenhofi elamunäitus Stuttgartis 1927. aastal Funktsionalistliku arhitektuuri läbimurre. Äratuntav funktsionalistlik look. Mies van der Rohe palus kasutada võimalikult heledat tooni. Weissenhof - valgete
Huvitus vene konstruktivismist ja hollandi De Stijl’i neoplastitisismist. 1930.aastal kutsuti ta Bauhausi direktorks, kuhu jäi selle sulgemiseni. Tema kuulsaim lause – “Less is more” (vähem on rohkem ehk mida vähem, seda parem). Ehitised- Berlin Hochhaus Friedrichstrasse 1921, Seagram Building 1958, 1929.aasta Barcelonas toimunud maailmanäituse Saksa paviljon. VILLA TUGENDHAT, BRNO, Mies Van der Rohe, 1929, Le Corbusier 1887-1965 (šveitslane, Charles Edouard Jeanneret) Maja on elamise masin. Kõik, mis hästi funktsioneerib, on ilus. Moodne arhitektuur on võimalik ainult valgena. Valge on puhtus, tõde ja ausus. Valge puhastab pilgu. Valge on“ilu röntgen”, mille taustal torkab eriti teravalt silma kõik ebapuhas, argine ja sobimatu. Weissenhofi elamunäitus Stuttgartis 1927. aastal Funktsionalistliku arhitektuuri läbimurre. Äratuntav funktsionalistlik look. Mies van der Rohe palus kasutada võimalikult heledat tooni. Weissenhof - valgete
"Vene konstruktivismi on nimetatud ka revolutsioonistiiliks.1919 asutati komisjon SINSKULTARH (sinteza kultura i arhitekrura), mis hakkas ellu viima Lenini monumentaal-propaganda ideid. Suunitlus uutele vormiotsingutele arhitektuuri ja kujutava kunsti ühendamise vallas oli kooskõlas noorte püüdlustega uue otsingul.Uue sotsiaalse tähendusega hoonete juures rakendati kogu fantaasiarikkust, kõige kaasaegsemaid materjale. El-Lisitzki. Lissitzky oli kunstnik, arhitekt, fotograaf, disainer, tüpograaf, plakatikunstnik, kunstiteoreetik. Lissitzkyt ei rahuldanud suprematismi tasapinnalisus.Ta tõi oma töödesse ruumi illusiooni kandvad geomeetrilised kujundid. Oma kujundikäsitlust nimetas ta planimeetriaks, oma teoseid PROUN-ideks.(PROjektõ Utverzdenija Novova) PROUN oli vorm, mis oli loodud ökonoomse konstruktsiooni abil. VladimirTatlin oli arhitekt, kes põhiliselt tegeles insenerkonstuktsioonidega.Tema kuulsaim
´vua]. Et hoone tellijal, tööstur Pierre Savoyl polnud oma tulevase maakodu kohta arhitektile ühtki mõistlikku soovi esitada, saigi villa lahendus ääretult minimalistlik2. Arhitekt nimetas oma lahenduse teravmeelselt ,,ideetuks". Hoonet peetakse õigustatult funktsionalismi etaloniks. Villa valmis 1929. a. ja kanti 1965. a. kõrge kunstiväärtusega ajalooliste mälestusmärkide nimistusse. Praegu on villa avatud üldsusele muuseumina. NB! Suurenda pilte! Le Corbusier. Funktsionalistlik villa Savoye Pariisi lähedal Poissy's Funktsionalismi põhimõtet võib lühidalt sõnastada nii: see, mis on otstarbekohane, on ka ilus. Selle stiili loojaks on sveitsi päritoluga prantsuse arhitekt LE CORBUSIER3 (18871965), kes eitas kogu eelnenud arhitektuuri. Ta harrastas nooruses kubistlikku maali, siis sukeldus lõplikult arhitektuuri. Kubism peegeldus ka tema arhitektuuris. Le Corbusier
Omapärane ka, et kooriruumile lisandus kooriümbrus käik., kabelitepärg. Tornid hakkasid liikuma ka kiriku lääneseina. Kirikud pidid olema ka kindlused ja pakkuma kaitset. 17. Millised on oma ilmelt gooti kirikud ning milliseid kaari ja võlve nendes kasutati? Kirikutel on kellatorn liikunud lääneseinale ja nelitisele on jäänud fiaal, tugipiilarid on asendund tugikaartega. Hoone muutub klaasijaks. Kasutusele võeti teravkaared, teravkaarsed ristvõlvid, roidvõlvid e. karkass, kimppiilarid.Roosaken 18. Mis on Itaalia romaani ja gooti kirikutel, võrreldes ülejäänud Euroopaga, erinevat? Näide. antiigi mõju väga tugev, näha on ka bütsantsilikke jooni. Kirikuid kaeti eri värvi marmorist mustriga, sellisena meenutavad nad roomaaegseid hooneid. Torne lääneseinale üldse ei pandud, sageli asendasid torne kellatornid ehk kampaniilid, mis olid eraldi juurde ehitatud. Kuplite rohkus. NT Püha Markuse kirik 19. Milline uus hoonetüüp levis renessansiaegses Itaalias
toonid. Ta ise peab oma loomingut objektiivsete seaduspärasuste kehastuseks. 7. Victor Vasarely op-kunsti kuulsaim esindaja, ungarlane. Ta ei tahtnud luua kunstiteoseid, mis oleksid unikaalsed luksusesemed, vaid mida saaks paljundada ja rahva sekka viia. Ta tegi graafikat, kineetilisi kompositsioone ning värvilisi variatsioone geomeetrilistest kujunditest. 8. Alvar Aalto oli soome arhitekt ning mööbli ja klaasnõude disainer. Teda peetakse üheks väljapaistvamaks arhitektiks, tegeles ka maalikunstiga. Ta on projekteerinud erinevaid hooneid ja maju. Talle oli omane tundlik puidukasutus, loobus Euroopa funktsionalismist. Orgaanilise funktsionalismi looja Soomes. 9. Claes Oldenburg rootsi päritolu on USA skulptor. Tüüpiliselt väga suured replikad ??- mis see on?? igapäevastest asjadest ning tööd pehmetest igapäeva asjadest. Tema loomingust meeldejäävaimad kolossaalsed skulptuurid. Osales
1.loeng humanism - inimese mõistus ennekõike Algas klassitsismiga. Kasutati metalliga tugevdatud portikust, sambad muutusid kandvaks elemendiks. (Jacques-German Soufflot kirik pariisis) Kenotaat - mälestusrajatis (nt. tahvel või mausaleum) aga pole seda keda mäletastatakse seal. Mida tegi metall mida varem ei saanud teha? Avarad ruumis, masstoodang, kõrged hooned, saledad konstruktsioonid, karkass konstruktsioon. Betoon võeti kasutusele siis kui hakati kasutama raudbetooni. Monoliitne raudbetoonkarkass erinevus rauaga tugevdatud betoonist, kuidas said kokku tala ja post, kuidas need ühendada, ühendas need mõlemad rauast sarrustega, sidus kokku ja tekitas raudbetoon karkassi. Linnastumine Algas tohutu massiline hüppeline linnastumine, linnastumise kiirus oli linnades erinev. Linnastumise põhjus transpordi vahendid (raudtee, aurulaevad,
kujutada püüdiski. Mondrianil oli mitmeid mõttekaaslasi, kes koondusid rühmituseks "De Stijl" (Stiil). Sellesse kuulus nii kunstnikke, arhitekte kui disainereid keda ühendas veendumus, et lihtsuses peitub ilu saladus. Nende ideed on tugevasti mõjutanud modernistlikku arhitektuuri ja disaini. Kuna kunstiteose loomine Mondriani stiilis meenutab hoone või seadme konstrueerimist, nimetatakse sedalaadi kunstisuunda konstruktivismiks . Samlaadselt mõtlesid ka Edouard Jeanneret (1887-1968, rohkem tuntud kui Le Corbusier ) ja Amedee Ozenfant (1886- 1966), kes avaldasid purismi (ladina keeles 'purus' - puhas) manifesti (1921). Purismi eesmärgiks on kunst, mis on vaba igasugusest subjektiivsusest ning milles valitsevad range matemaatiline kord ja puhtad kujundid-vormid. Le Corbusier sai üheks 20. sajandi tuntumaks arhitektiks ja disaineriks ning ühtlasi funktsionalismi rajajaks. Funktsionalism
sammastega kaaristud või terved seinad. 8. Kirjelda lühidalt tüüpilist Hiina aeda * Hiina aedu iseloomustas kolm traditsioonilist elementide rühma: 1) mäed ja kivid; 2) järved ja ojad; 3) paviljonid ja muud ehitised. Hiina aedade kaks põhielementi ongi kivi ja vesi. Kolmandaks elemendiks oli taimed. Hiina aedades olid levinud ka avatud galeriid (lang-fang või lang-tzu), mis järgisid aia looklevaid kontuure, tiigikaldaid ja ühendasid erinevaid hooneid. Väga dekoratiivseks elemendiks hiina aiakunstis on sillad, mis ühendavad põhiaeda järves asuvate saarte või kaljudega. Skulptuure kasutati vähe ja siis meenutasid need kas linde või loomi - draakonid, kilpkonnad jm. 9. Kirjelda lühidalt tüüpilist Jaapani aeda * Jaapani aiad väljendavad lihtsust, ilu, selgust ja seotust loodusega. Lisaks saab neid luua väikesele alale ja neid on vaja vähe hooldada.Jaapani aia elemendid on kivid, vesi ja taimed. Kaunistustest esineb
Kloostrikultuuuri ja kloostriaiad: Klooster kinnine hoonetekompleks munga- ja nunnakloostritele. Esialgu kloostrid rajati asustamata paikadesse(benediktlased eelistasid mäeharju, tsitertslased orupõhja). Alles karjusmungaordud(frantsisklased, dominiiklased )rajasid oma kloostrid linnadesse, et suhelda elanikkonnaga. Kloostrikompleksid: 6.saj asustatud benediktlaste Monte Cassino klooster Itaalias. Vanim säilinud hoonete asendiplaan koos aiaplaanidega pärineb a 820 Sant Galleni klooster Sveitsis. Keskaja kloostrid, loosid ja linnad ümbritseti kaitseotstarbel müüride, tornide ja väravaehitustega. Seega keskaja aiad enamasti suletud müüridega. Roosiaed heki või müüriga eraldatud aed, purskkaevude, jalgteede, lehtlate ja hekiga. Ees-Aasiast üle võetud rooside jm lillede kasvatamise traditsioonid. 9.Hiina aiad. Ehituskunst on põhiliselt puitarhitektuur. Aia loomisel lähtuti tavistlikust süüvimisest looduse olemusse ja konfutsianistlikus
4.6. Pealkirjad ja peiduurkad 1920-ndatel sai Wright võlgadest vabaks, lahutas Catherine'ist ja tutvus Miriam Noeliga. 1924. aastal müüs ta oma majapidamise Oak Parkis maha. Kuid siis surid Wrightile 2 väga tähtsat inimest: tema ema ja tema mentor Louis Sullivan. Pool aastat pärast pulmi jättis Miriam ta maha. Wright tutvus Olga Milanoff Hinzenbergiga. Nad said ka ühise lapse. 1925. aastal põles Taliesin maha ja ka seekord alustas Wright uuesti ülesehitusega. Ta kavandas ka New York'i katedraali, tegi projekti Chicagos asuva National Life Insurance Company 23-korruselise kõrghoone jaoks ning arendas 18 Marylandis Federick County's asuvat Sugar Loaf Mountain'i turismikeskust, kuid ühtegi neist ehitama ei hakatud. Miriam terroriseeris Wrighti, kuna too koos Olgaga oli, kuid siiski nad lahutasid aastal 1927. Seejärel abiellus Wright Olgaga. 1929
· Armani Cosmetics · Katie Holmesi pulmakleidi Christian Bérard Christian Bérard (1902, Pariis - 1949), tuntud ka kui Bebe, oli prantsuse kunstnik, moe- illustraator ja kujundaja. Bérard ja tema väljavalitu Boris Kochno, kes juhtis Ballets Russeid, kes oli ka kaas-asutaja Ballet des Champs-Elyséesi. Nad olid ühed tuntumad avaliku elu homoseksuaal paare Prantsuse teatri ajal. Aastal 1920 asus ta Academie Ransoni, kus tema stiil oli mõjutatud Edouard Vuillardi ja Maurice Denise poolt. Bérard esitas oma esimese näituse 1925.aastal Pierre galeriis. Oma karjääri alguses oli ta huvitatud teatrist ja kostüümide kujundusest ning see mängis tema elus olulist rolli teatri disaini arengus. Varajastes kolmekümnendates töötas ta Jean-Michel Frank firmas, värvides ekraane, tehes puidu töid ja joonistustarbeid. Ta töötas ka moe Illustratorina jaoks Coco Chaneli, Elsa Schiaparelli ja Nina Ricci tarbeks
kui äärtes. Sama süsteemi rakendati sammaste juures, neid teatud kõrguselt veidi paisutades. Kreeka varase ajajärgu linnadest olid vähesed planeeritud süsteemikindlalt (v.a võib-olla Ateena akropol), sest ühiskondlik struktuurgi polnud kindlaks kujunenud. Klassikalisel ajajärgul kasutusele võetud täisnurkne planeering on tihedas seoses linnaehitusmeistri Mileetose Hippodamuse tegevusega (5. saj e.Kr), kes arvatavasti kavandas täisnurkse tänavastikuga (nn Hippodamuse põhimõte) nii oma taastatava kodulinna Mileetose kui veel mõned linnad. Seejuures oli ta vähem leiutaja kui praktik, kes kasutas enne teda tõestatud põhimõtteid (juba varem olid rakendanud täisnurkset planeeringut etruskid). Täisnurkne asetus rajas selgesti loetavaid ja kuigivõrd etteaimatavaid linnu, mis pakkusid läbi linnakujunduse kunsti paiku erinevateks huvideks. Seda kasutati paikade juures hoolimata topograafilistest erinevustest.
Teine maailmasõda > vaja ehitada maju kiiresti, leiutatakse moodulmajad Ludvig Mies van der Rohe 1886-1969 USA Barcelona pavilion - hispaania 1929 - Farnsworth house - väga minimistlikud majad, jalgadel kuna on palju üleujutusi Toolid - Barcelona tool, vähe keevitusi, lihtsad toota (teoreetiliselt) Seagram Building - mõtles läbi terve kvartali De Stijl Schröederi eramu - 1924 geomeetrilised vormid = the word, 5 põhitooni Tool 1917 - paistab ebamugav Le Corbusier - 1887-1965 Villa Savoys - mingi osa majast sammaste peal, lintaken Notre-Dame kabel - mängitakse valguse, kuidas päevasel ajal seda tuppa tuua ja kuidas seda mõjutada Kuup tool - Ühiselamu - moodulmaja, 1947-1953, poed all, korterid keskel, lasteaed koos mänguväljakuga katusel Frank Lloyd Wright Maja peab sobituma loodusesse Falling Water - kasutab kohalikku paekivi, majas paekivi sein (tegelik pinnas) Guggerheimi muuseum Olev Siinmaa Pärnu rannahotell - 1931
Kunstnikud said Napoleonilt nii näpunäiteid kui ka otseselt tellimusi. Seega võib prantsuse 19. sajandi esimese kümnendi kunsti pidada Napoleoni kunstiks. ARHITEKTUUR Klassitsistlik arhitektuur levis kogu Euroopas ja väljaspool selle piiregi. Kõige tavalisemad ehitised olid sümmeetrilised, suurte siledate seinapindadega, fassaadi keskosa meenutas kreeka templi otsakülge - seal eendus sammastik, mida ülal kroonis kolmnurkne viil. Selliseid hooneid kerkis igas vähegi suuremas linnas. Klassitsistlikku stiili on üldse armastatud kasutada esindushoonete püstitamisel. Oma lihtsa ja range välisilme ning enamasti soodsa asendiga linnapildis jätavad nad küll kõledavõitu, kuid mõjuka ja suursuguse mulje. Antiik-aegsete ehitiste matkimisel mindi isegi nii kaugele, et näiteks Pariisi Madeleine'i kirik kavandati päris kreeka templi koopiana - seejuures ka ilma akendeta. Palju loodi tol ajal täiesti praktilise otstarbeta
G. de Chirico. 7. Kataloonia on andnud maailmale kaks suurt sürrealistlikku maalikunstnikku? Kes need olid? Olles küll katalaanid, millist riiki nad tegelikult esindasid? J. Miro (Hispaania) ja Salvador Dali (Hispaania). 8. Kes olid kuulsaimad sürrealistid Saksamaal ja Belgias? Rene Magritte (Belgia) ja Max Ernst (Saksamaa) 9. Milliseid motiive võib enamasti näha prantsuse sürrealisti Yves Tanguy maalidel? Kummalised, loodusvorme meenutavad objektid. 10. Kirjelda sveitsi skulptori Alberto Giacometti töid. Meelisteemaks oli kriipsutaoliselt pikaksvenitatud, abstraheeritud ja krobeliseks muudetud inimfiguur. Sellele annab ta poose ja ilmeid, mis oma ülimast lihtsusest hoolimata mõjuvad ängistavalt ja dramaatiliselt. 14. Funktsionalism ja konstruktsionism 1920. aastatel 1. Millistel maadel ja miks oli pärast I ms. eriti tugev soov elukeskkond uueks muuta? Saksamaal-eesmärgiks arhitetktuuri ja tarbeesemete kavandamisel oli nende massiline
Newman (abstraktse ekspressionismi näide USA-s). Avangard-eelsalk. Riskimine, eesliinil sammumine, piiride rikkumine, intellektuaalsus, rünnak kodanluse vastu. Claude Monet ,,Päikesetõus" Metropol-suurlinn. Pariisis II MS New York (WTC kaksiktornid); Moskva- Külma sõja aegne poliitiline metropol. funktsionalistlik arhitektuur- lame katus, valge värv, lintaknad, ornamentideta geomeetria. Adolf Loos ,,St.Veit-Gasse" Viinis 1910. Le Corbusier ,,Villa Savoye"1928-29 Soans, Kuusik ,,Valge kuubik"kunstihoone Tln.1934 Modernistliku arhitektuuri lõpp Jencksi järgi 15.juuli 1972 kl 15.32. Postmodernistlik kunst Postmodernistlikus kunstis pole ühtset tõde, vaid kõik põhineb kontekstil. See oli vastureaktsioon modernismile. Selle tekkele aitas kaasa globaalne majandustõus, külma sõja lõpp, rassiküsimused, feminismi esiletõus. Postmodernismi iseloomustab kõrgtehnoloogiline ja tarbimisele suunatud ühiskond.
Max Ernst/Joan Miro (sürrealism)
Paul Gauguin (pi)
Gerhard Richter
/raamatuid: Haftmann; Lucie-Smith; Peusner; Arnason; Art since 1900
vileleja, teda võib ka pidada sümbolistiks. Tihti meenutavad tema maalid dekoratiivseid mosaiike. ta maalis seda rikast juuditari mitmel korral, kuid esimene portree on kõige hinnatum.pildi omanik põgenes natside eest sveitsi, suri.peale sõda võttis austria pildi endale, naise pärijadantsid austria kohtusse ja võitsid ja seejärel selle kohe maha müüsid(135000000dollarit) renoir 1841-1919) Tütarlaps lehvikuga(ermitaaz, peterburi) Auguste renoir osales esimesel impressionistide näitusel 1874a. Fotograaf Nadari ateljees(monet,
objekte pilvi. Inimese maalimisel saavutati loomulik ümarus valguse-varju kujutamise abil ja õigeid proportsioone tabades. Motiividest olid levinumad nii piibli kui antiikmütoloogia stseenid. Antiiksete legendide hinnatuim maalija oma kerglase alatooniga oli Sandro Botticelli, kelle loomingu hulka kuuluvad suurepärased ,,Veenuse sünd" ja ,,Kevad". 16.sajand Arhitektuuris oli eesmärk igakülgne harmoonia ja üksikosade sulatamine tervikuks. Donato Bramante kavandas kahekordse väikse sammastega ümbritsetud ümara väikese kupliga Rooma San Pietro kloostri kabeli Tempietto, mida loetakse esimeseks kõrgrenessansi ehitiseks. Arhitektuuri täiuslikkuse etaloniks peetakse veel Andrea Palladio loomingut: San Giorgio kirik Veneetsias ja Villa Rotonda oma ümara keskosaga. Palladio ilmestab hoonete väliskülgi mitut korrust läbivate sammaste ja viilkatusega nende kohal ning hiljem areneb tema loomingu eeskujul välja palladism.
(1919). Juugendstiilile iseloomulikud detailid ja massijaotus on elamuil Viru tänav 4 [1913, Artur Perna (1881 1940), K. Burman sen.] ja Tatari 21-b (1912, K. Burman sen.). Eestile on veel iseloomulik juugendlike sugemetega uusklassitsism. 1920ndail levis põhiliselt balti-saksa ja vene arhitektide seas hilisjuugend, millele olid omased mansardkatus, ärklid, dekooris vanikud ja teised kaunistavad detailid. Ka K. Burman projekteeris 1920ndate algul ühiskondlikke hooneid ja elamuid, mille arhitektuuris säilus rahvusromantiliste sugemetega hilisjuugend, millele lisandusid uusklassitsistlikud elemendid. Sarnaseid momente leiab Artur Pernalgi. Veidi leidub juugendit sajandi alguse mööblitööstuses, raamatuköites, tekstiilis, keraamikas, kuid suhteliselt vähe. Juugendi järelmõjusid on tunda hiljem Jaan Koorti (1883 1935) keraamikas. Koort kasutas tüüpilist juugendi motiivi loomi nõudel, mida näeb tihti tema
teenistusse ning ehedate (looduslike) materjalide taaskasutusele võtmine arhitektuuris. Kogu 19. saj jooksul saatis ehitustegevust uute ehitusmaterjalide kiiresti arenev tootmine. Paljud arhitektid said õigesti aru uue ehitusmaterjali – raua (ja malmi) kasutamisvõimalustest, mis õigustas ennast eriti suure sildeavaga ruumide (turud, raudteejaamad) katmisel. Raudkonstruktsioonide kasutamine võimaldas arhitektidel projekteerida hooneid lähtudes nende otstarbest. Tihti püüti raudkonstruktsioone osavalt siduda ka klassikalise orderi elementidega. Kuigi metallkonstruktsioonide kasutamine puhtakujuliste teenindushoonete ehitamisel ei andnud küll arhitektooniliselt eriti väljendusrikkaid tulemusi, etendas see tähtsat osa uue ehituslaadi kujunemisel, mida iseloomustab kergus, läbipaistvus ja mahukus. Sisekujundus. Interjööris väljendusid historitsismile omased perioodid - romantilisest dogmaatilise
andja. Sümbolism - literatuurne kunstivool, kus on suured ja igavesed teemad nagu näiteks sünd, surm, erootika, armastus, elu ringkäik, inimese osa looduses. Ebatavaliste süzeedega, mis on mitmetähenduslikud, salapärased, müstilised. Chavannes tuntuim töö ,,Vaene kalur". Prantsuse sümbolismi eelkäija. Moreau - ,,Rändav poeet", ,,Pegasus", kreekapärane ,,Sfinks" (muidu kass naiserindadega). Salome teema ,,Viirastus", Salomele viirastub Ristija Johannese pea. Sveitsi kunstnik F. Hodler ,,Päev I", ,,Öö". Hollandlane J. Toorop ,,Kolm pruuti", pliiatsi- ja kriidijoonistus. Saksamaal töötanud A. Böcklin kasutas tihti realismilähedast vormi nt ,,Surnute saar" Sakslane F. von Stuck tegi rahvusvahelise kunstinäituse ,,Münchener Secessioni" plakati. ,,Mir Isskustva". M. Vrubel kujutas inimhinge siseheitluste traagikat, maalis põrguingleid, sattus vaimuhaiglasse. ,,Istuv Deemon". ,,Luik-tsaaritar".
Tallinna eriline väärtus seisneb aga selles, et kogu tollal püstitatu on hoidunud alal suures osas peaaegu puutumatult. Võib öelda, et Tallinn kujutab endast Euroopa ühte paremini ja terviklikumalt säilinud keskaegset linna, olles Eesti arhitektuuri tõeliseks pärliks. Tallinna vanalinn on peaaegu terviklikult säilitanud 11-15. sajanditel väljakujunenud tänavavõrgu, kruntide piirid ning massiliselt 14. ja 15. sajandil püstitatud ja esialgsetes gabariitides säilinud hooneid. Alles ja keskaegsel põhikujul on säilinud kõik keskaegse linna dominandid: kirikud, ühiskondlikud hooned, keskaegne Raekoda koos Raekoja platsiga ning Toompea nõlval paiknev ordulinnus. Üle poole on alles ka keskaegsest linnamüürist koos tornidega ja 16-19. sajanditel rajatud muldkindlustustest. Pea neli viiendikku vanalinna alal praegu leiduvatest hoonetest pärineb suuremal või vähemal määral keskajast. Ligi 70%
riknenud. Leonardo kuulsaimal maalil "Mona Lisa" (ehk "Gioconda") võime imetleda ühe Firenze aadliku noort naist, kelle salapärane naeratus on paelunud kunstiarmastajaid kuni meie päevini. Omapära ja võlu Leonardo maalidele annab eriline tuhmjas vine (nn. sfumato), läbi mille kõik piltidel kujutatu näib paistvat. Kõige jõulisem isiksus renessansikunstnikest oli Michelangelo (1475-1564). Oma võimsa mõttelennu ajel kavandas ta enamiku oma töödest nii tohutult suurena, et ei jõudnud neid hiljem valmis teha. Ainuke lõpetatud suurtöö on tal Roomas - Vatikani lossis asuva Sixtuse kabeli laemaal. Michelangelo veetis selle 40 m pika lae all tervelt neli aastat, seejuures veel ebamugavas poolseljakil asendis. Laemaalil kujutas ta piibli legende maailma loomisest kuni suure veeuputuseni, lisaks on seal veel muidki stseene ning isegi pilte argielust. Töö lõppedes võis freskol näha 350 inimfiguuri - need on
Impressionism ehk muljetekunst 1. pr.k. impression ,,mulje". Fotograafia leiutamine 19.saj. esimesel poolel oli eelduseks uue kunstivoolu-impressionismi sünnile.Loobuti teravatest piirjoontest ja mustadest varjudest.Viimane tõuge sünniks maalimine vabas õhus. 2. Eelkäijad-Goya, Delacroix, Constable, Turner. 3. Kunstnike töid ei võetud vastu ametlikele kunstnäitustele, sellepärast Nadari ateljee 4. Edouard Manet-sokeeris maalimisviisi ja teoste vabameelse sisuga, parodeeris Tiziani 5. Maalide ülesehitus-varem läbimõeldud ja tasakaalukas, nüüd haarati juhuslikke lõike ümbritsevast, maalidele ei otsitud enam sisu, maaliti tavalisi esemeid (maastikud, linnavaated, omaaegsed inimesed). 6. Claude Monet- ei maalinud mitte niivõrd objekte, vaid valgust ja õhku, mis neid ümbritsesid (vaated erinevatel päevadel ja kellaaegadel). 7