Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Viini klassikud (3)

5 VÄGA HEA
Punktid

Lõik failist

VIINI KLASSIKUD
Sissejuhatus
Sellel klassitsismi arenguetapil kerkisid esile kolm heliloojat — Haydn , Mozart ja Beethoven
Toona polnud kogu Euroopa muusikapildis neile tähenduselt võrdseid heliloojaid
Neid kolmekesi koos on nimetatud ka Viini klassikaliseks koolkonnaks
FRANZ JOSEPH HAYDN ( 1732 -1809)
* Sündis 31.märtsil 1732 Alam- Austrias Rohrau külas
* See paljurahvuseline piirkond (austerlased, ungarlased, slovakid, horvaadid) on hiljem andnud Haydni helikeelde palju rahvamuusika mõjutusi
* Kodune õhkkond muusikalembene, tõllasepast isa laulis ja mängis harfi
* Lisaks Josephile (2.laps peres) sai helilooja ka 6.lapsest Johann Michaelist, ning veel ühest vennast (pere 11.lapsest) sai Viinis laulja.
* Traditsiooniliselt alustas 8-aastaselt Viini Stephani toomkiriku kooripoisina
* Ise on nende aastate kohta kirjutanud, et õppis küll väga heade õpetajate juures, kuid rohkem kasu sai muusika kuulamisest
* Toomkoolis oli ligi 10 aastat, lahkus sealt ilmselt 1749 häälemurde tõttu
* Vanemad soovisid, et Haydn õpiks vaimulikuks
* Kuna see amet Haydnit aga ei huvitanud, lõppes ka vanemate rahaline toetus
* Tema elu järgnevat kümmet aastat on aga kujutatud põhjendamatult romantiliselt: väikeses kütteta pööningukambris, aukliku katuse all, halbade sõprade seltskonnas jne
* Selle perioodi loomingust on säilinud vähe
* 1761 kutsuti kapellmeistriks Eszterhazy õukonda Viini külje all
* See oli üks rikkamaid õukondi, seal tegutses väga hea kapell ja suviti ka ooperitrupp
* Haydnile loodi ideaalsed töötingimused, ise on ta kirjutanud, et võis täiesti segamatult eksperimenteerida ja riskeerida
* Haydni kohustuste hulka kuulus muusika kirjutamine nii meelelahutuseks kui 2x nädalas toimuvateks kontsertideks
* Sellega saab seletada tema suurt sümfooniate arvu — 104 * Esimest kümmet aastat kapellmeistri ametis on tihti nimetatud ka Haydni loomingu romantiliseks perioodiks
* Tõepoolest katsetas Haydn mitmete tolle ajastu kontekstis ootamatute vormi- ja harmooniavõtetega
* Ka on tema selle perioodi loomingus hämmastavalt palju minoorseid teoseid, esineb maneerlikkust ja dramaatilisust
* Tüüpiliseks näiteks sümfoonia (nr.45) fis- moll “Lahkumissümfoonia”
Ta sündis muusikapedagoogi ning õukonna kapellmeistri Leopold Mozarti ja Anna Maria Pertlini pere noorima pojana . Vanematel oli 7 last, kellest vaid Wolfgang ja ta õde Maria Anna elasid lapseeast vanemaks .
Wolfgangi muusikaline anne avaldus varakult. Juba 5-aastaselt komponeeris ta oma esimesed muusikapalad, 6-aastaselt alustas kontserdireisidega Euroopa linnades. Esimesed trükised tema teostest ilmusid 1764. aastal Pariisis. Aastal 1765 Londonis kirjutas ta oma esimese sümfoonia, 10-aastaselt esimese ooperi. Aastal 1769 asus ta õuekapelli kontsertmeistrina tööle Salzburgi peapiiskopi õukonda, kus oli kapellmeistrina ametis ka ta isa. 14-aastaselt võeti Mozart Itaalia-reisil pärast edukalt sooritatud eksamit Bologna muusikaakadeemia liikmeks ning Rooma paavst andis talle kuldkannuse rüütli aunimetuse.
Aastal 1781 lahkus Mozart piiskopi teenistusest ja asus elama Viini, kus töötas vabakutselise muusikaõpetaja, pianisti ja orelimängijana, alates 1787. aastast õukonna kammermuusikuna.
Kuulsaimad ooperid :
"Bastien ja Bastienne" (1768)
"Mithridates" (1770)
" Lucio Silla" (1772)
"La finita giardiniera" (1775)
"Idomeneo" (1781)
"Haaremirööv" (1782)
" Figaro pulm" ( 1786 )
"Teatridirektor" (1786)
"Don Giovanni " (1787)
"Così fan tutte " (1790)
" Titus " (1791)
"Võluflööt" (1791)
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)



Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Beethoveni noorus oli karm, pere oli pidevalt majanduslikes raskustes. Beethoveni isa oli tema esimeseks klaveri- ja viiuliõpetajaks ning püüdis temast teha imelast.
Esmakordselt andis Ludwig kontserdi 7-aastaselt. Esimene tõsine õpetaja oli Bonni õukonna organist Christian Gottlob Neefe, kes lasi ka Ludwigil end teenistustel asendada. Tänu Neefele sai ta õukonnas klavessiinimängija koha. Bonni ülikoolis vabakuulajana läbis ta filosoofia, kirjanduse, prantsuse, itaalia ja ladina keele kursused . 19-aastaselt sai temast perekonnapea.
Beethoveni loomeprotsess oli suhteliselt aeglasem ja vähem mahukas kui Haydnil ja Mozartil, kuid tema teosed on arendatumad ja pikemad . Muusika iseloomulikeks joonteks on: selgelt välja joonistatud karakterid; jõulised filosoofilise alatooniga konfliktid; pateetilisus ja heroilisus. Beethoven oli oma aja muusikamaailmas üks mässajaid. Oma poliitilistelt vaadetelt oli ta uue aja inimene, kes ei tunnistanud seisuslikke vahesid.
"Kui geniaalsus on olemas, pole tähtis, kas see avaldub sügavuses nagu Bachil, kõrguses nagu Mozartil või kõrguses ja sügavuses nagu Beethovenil" – Schumann
Kui kahekümne kahe aastane Ludwig van Beethoven 1792. aastal Viini asus, kogus ta kuulsust ennekõike kui virtuoosne kontsertpianist. Tema esimene avalik kontsert Viinis toimus 1795. aastal. Järgnevatel aastatel esines ta palju Viinis, Prahas, Dresdenis , Leipzigis ja Berliinis, kuid peamiselt siiski väiksematele aristokraatide seltskondadele ning õukonnale.
Beethoveni autoriõhtuid, mida ta Viinis elades korraldas, kutsuti "muusikalisteks akadeemiateks". Beethoven sellistele kontsertidele väga olulist rõhku ei pannud : saavutades ruttu oma teostega tuntuse, võis ta elada oma teoste kirjastamisest saadavatelt tuludelt ning metseenidelt annetustest.
Viini muusikaelu kirjutamata reegel oli, et enne kontserti lugu ei kirjastatud. Veelgi enam – mis puutub Beethoveni klaverikontsertidesse, siis visandas ta klaveripartii enne esmaesitust vaid eskiisi näol. Ühe Beethoveni assistendi-muusiku kirja kohaselt oli ta ühel "muusikaakadeemia" kontserdil Beethoveni lehepööraja ning tema suureks imestuseks nägi pärast järjekordset lehe keeramist uuel lehel vaid arusaamatuid märkusi ning soolodest oli kirja pandud vaid sisseastumiste esimesed taktid. Pärast esmaettekannet lood kirjastati, kuid trükist ilmusid vaid orkestripartiid ning klaveripartii (loomulikult ilma kadentsideta); partituurid klaverikontsertidest näiteks kirjastati alles 19. sajandi keskpaigas. Oma kuulsad viis klaverikontserti kirjutas Beethoven umbes viieteistkümne aasta jooksul alates 1794. aastast. Enne seda oli ta 14-aastasena esitanud Bonni kuurvürsti õukonnas Es- duur klaverikontserdi.
Looming
* 9 sümfooniat
o 1, sümfoonia C-Duur, op. 21, 1800
o 2. sümfoonia D-Duur, op. 36, 1802
o 3. sümfoonia Es-Duur, op. 55 "Eroica", 1803 /04
o 4. sümfoonia B-Duur, op. 60, 1806
o 5. sümfoonia c-moll, op. 67 "Saatusesümfoonia", 1808 Helifail Kuula 1. osa Allegro con brio (abi·info)
o 6. sümfoonia F-Duur, op. 68 "Pastoraalne sümfoonia", 1808
o 7. sümfoonia A-Duur, op. 92, 1811/12
o 8. sümfoonia F-Duur, op. 93, 1812
o 9. sümfoonia d-moll, op. 125 (viies osa kooriga Friedrich Schilleri "Ood rõõmule" tekstile), 1823
* 5 klaverikontseti
o 1. klaverikontsert C-Duur op. 15, 1795-1801
o 2. klaverikontsert B-Duur op. 19, 1788-1801
o 3. klaverikontsert c-moll op. 37, 1800-1803
o 4. klaverikontsert G-Duur op. 58, 1804-1807
o 5. klaverikontsert Es-Duur op. 73, 1809
* Viiulikontsert D-Duur op. 61, 1806
* Kontsert klaverile, viiulile ja tšellole C-Duur op. 56, 1804-1805
* Koorifantaasia c-moll op. 80 („Kleine Neunte“), 1808-1809
* Ooper " Fidelio " (teise nimega "Leonore"), op. 72. 1804-1814
* Muusika näidendile „ Egmont “ op. 84, 1809-1810
* Balletid
o " Musik zu einem Ritterballett" 1790-1791
o "Die Geschöpfe des Prometheus ", op. 43, 1800-1801
* Laulumängud
o "Die Ruinen von Athen " op. 113, 1811
o "König Stephan " op. 117, 1811
* Avamäng " Coriolanus " c-moll op. 62, 1807
* Oratoorium "Kristus õlimäel" op. 85, 1803-1804
* Missad
o Missa C-Dur op. 86, 1807
o Missa solemnis D-duur op. 123, 1819–1823
* Klaverimuusika
o 32 klaverisonaati, sealhulgas
+ Nr. 8 "Pateetiline sonaat " c-moll op. 13, 1797-1798
+ Nr. 14 "Kuupaistesonaat" (Sonata quasi una fantasia) cis-moll op. 27 nr. 2, 1801
+ Nr. 21 "Waldsteinsonate" C-Duur op. 53, 1803-1804
+ Nr. 23 "Appassionata" f-moll op. 57, 1804-1805
+ Nr. 26 "Les Adieux" (Hüvastijätt) Es-Duur op. 81a, 1809-1810
+ Nr. 29 "Hammerklaviersonate" B-Duur op. 106, 1817-1818
Viini klassikud #1 Viini klassikud #2 Viini klassikud #3 Viini klassikud #4 Viini klassikud #5
Punktid 5 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 5 punkti.
Leheküljed ~ 5 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2009-04-27 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 67 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 3 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor xwyxwy Õppematerjali autor

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
6
doc

Ludwig van Beethoven

Ludwig van Beethoven (16. detsember 1770 Bonn ­ 26. märts 1827 Viin) oli saksa helilooja. Ta on üks Viini klassikutest. 1.Elulugu 2. Periodiseering 3.Looming Beethoveni noorus oli karm, pere oli pidevalt majanduslikes raskustes. Beethoveni isa oli tema esimeseks klaveri- ja viiuliõpetajaks ning püüdis temast teha imelast. Esmakordselt andis Ludwig kontserdi 7-aastaselt. Esimene tõsine õpetaja oli Bonni õukonna organist Christian Gottlob Neefe, kes lasi ka Ludwigil end teenistustel asendada. Tänu Neefele sai ta õukonnas klavessiinimängija koha. Bonni ülikoolis vabakuulajana

Muusika
thumbnail
30
docx

Muusika ajastud, õpimapp

muusikas avaldus kõigepealt prantsuse ja itaalia oopereis ja ballettides (J. B. Lully, G. F. Händeli, Chr. W. von Glucki ja A. Scarlatti loomingus). Nende ainestik pärineb peamiselt mütoloogiast. 18. sajandi II poolel hakati klassitsismi põhimõtteil looma instrumentaalmuusikat. Armastati eriti suuri orkestriteoseid (sümfoonia, kontsert) ja kammerteoseid (sonaat, trio, kvartett, kvintett). Valdavaks sai ilmalik muusika ja homofoonia. Silmapaistvaimad heliloojad olid Viini klassikud Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart ja Ludwig van Beethoven. · Klassitsismiajastu instrumentaalmuusika Uues stiilis instrumentaalmuusika sai alguse Itaaliast. Varaklassikalisele orkestrimuusikale on iseloomulik hoogne ja pulseeriv rütmika ning lihtne harmoonia. Tähelepanu keskpunktis on selgelt liigendatud meloodia. Tavalise on mitme teema kasutamine ja järsud kontrastid teemade vahel- avalõik on reeglina jõuline ja sellele järgneb kontrastina lüüriline lõik

Muusikaajalugu
thumbnail
3
doc

Ludwig van Beethoven

Üleüldse oli tema tegumoes midagi, mis uhkeks, kuninglikuks, terveks ja kangeks võib nimetada. Ta oli näost nagu mõni jumal kirjutab üks tema tuttav. Beethoveni autoriõhtuid, mida ta Viinis elades korraldas, kutsuti "muusikalisteks akadeemiateks". Beethoven sellistele kontsertidele väga olulist rõhku ei pannud: saavutades ruttu oma teostega tuntuse, võis ta elada oma teoste kirjastamisest saadavatelt tuludelt ning metseenidelt annetustest. Viini muusikaelu kirjutamata reegel oli, et enne kontserti lugu ei kirjastatud. Veelgi enam ­ mis puutub Beethoveni klaverikontsertidesse, siis visandas ta klaveripartii enne esmaesitust vaid eskiisi näol. Ühe Beethoveni assistendimuusiku kirja kohaselt oli ta ühel "muusikaakadeemia" kontserdil Beethoveni lehepööraja ning tema suureks imestuseks nägi pärast järjekordset lehe keeramist uuel lehel vaid arusaamatuid märkusi ning soolodest oli

Muusika
thumbnail
6
odt

Ludwig van Beethoven

•7. sümfoonia, A-Duur •8. sümfoonia, F-Duur •9. sümfoonia, d-moll •7 instrumentaalkontserti •32 klaverisonaati, neist tuntuimad: •Klaverisonaat nr 8, c-moll – "Pateetiline" •Klaverisonaat nr 14, cis-moll – "Kuupaistesonaat" •Klaverisonaat nr 21, C-duur – "Waldstein" •Klaverisonaat nr 23, f-moll – "Appassionata" Beethoveni matused, kuhu kogunes kakskümmend tuhat inimest, toimusid 29. märtsil. Sel päeval olid leina märgiks suletud kõik Viini koolid. 3. aprillil kanti Beethoveni mälestuseks ette W. A. Mozarti "Reekviem". Sama aasta suvel müüdi oksjonil maha kogu Beethoveni vara. Muu hulgas müüdi ära ka helilooja käsikirjad, mis leidsid uued omanikud väga odavate hindade eest. Näiteks 5. sümfoonia partituur müüdi ära kuue floriini eest. Beethoveni viimasest korterist sai paari kuu jooksul suveniiriküttide läbikäiguhoov.

Klaveri eriala
thumbnail
4
docx

Romantism muusikas

sümfooniaks. 4 sümfooniat 2 klaverikontserti ,,Saksa reekviem'' solistidele, koorile,sümfooniaorkestrile ,,Aldirapsoodia'' Viiulikontsert, kontsert viiulile ja tsellole 3 sonaati viiulile ja klaverile 2 sonaati tsellole ja klaverile Kammer- ja klaveriteosed Umbes 200 laulu Koraaliprelüüdid orelile op.122 H.Berlioz ­(1803-1869), teda peetakse romantismiajastu ja nüüdisaegsete orkestratsioonipõhimõtete alusepanijaks. Esimene, kes suurendas Viini klassikute väikese sümfooniaorkestri suure sümfooniaorkestrini, võttis kasutusele löökpille, pööras suurt tähelepanu vaskpillidele. Berliozi 4 sümfooniat on programmilised. ,,Fantastiline sümfoonia'' -viieosaline : I osa - ,,Unelmad ja kired'' , II osa - ,,Ball'' , III osa - ,,Stseen väljadel'' , IV osa- ,,Rongkäik tapalavale'' , V osa- ,,Öine nägemus nõiasabatil'' ; Ooperid ,,Les francs -juges'' , ,,Benvenuto Cellini'', ,,Les Troyens'' , ,,Beatrice ja Benedict''.

Muusika
thumbnail
2
doc

Viini klassikud

VIINI KLASSIKUD Klassikalise stiili kujunemise järgus kerkisid esile kolm heliloojat- Haydn, Mozart, Beethoven-Viini klassikud, kellele pole kogu Euroopa muusikapildis aastakümneid tähenduselt võrdseid. Kõik kolm esindasid eri põlvkondi, tegutsesid Viinis eri aegadel. JOSEPH HAYDN ( 1732-1809) Haydn oli klassikalise stiili esimene suur meister, kelle looming hõlmab kõiki muusikazanre. Tema käekiri oli kohe väga originaalne. Haydn sündis 31.märtsil 1732.aastal Alam-Austriast Rohrau külas tõllassepa peres. Haydnil oli ilus hääl, kutsuti ta 8­aastaselt Viini Püha Stephani Toomkirikusse kooripoisiks.

Muusikaajalugu
thumbnail
3
doc

Klassitsism

märgiks kirjutas ta "Lahkumissümfoonia". Vürst võis olla üllatunud, kui kuulis sümfoonia neljale osale järgnevat veel üht ja seda aeglases tempos. Muusika jätkudes kustutasid mängijad üksteise järel küünlad ning lahkusid vaikselt lavalt, esiteks puhk- ja seejärel keelpillid, kuni ainult kaks viiulit jäi sümfooniat vaikselt lõpetama ja siis lahkusid ka nemad. Vürst sai vihjest aru. Järgmisel päeval pakkis õukond asjad ning pöördus tagasi Viini, kus muusikuid ootasid nende perekonnad. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Mozart sündis Austrias Salzburgis. Mozarti isa Leopold oli oma aja parimaid viiuldajaid ja muusikapedagooge. Märgates oma poja erakordset annet hakkas ta teda õpetama ja viis kontsertreisidele Euroopasse. Esimesed loomingulised katsetused tegi Mozart nelja-aastaselt üheksa-aastaselt kirjutas ta juba esimese sümfoonia ja aasta hiljem esimese ooperi. Vastupidiselt Haydnile küpses Mozartis juba noore mehena

Muusika
thumbnail
6
pdf

Klassitsism muusikas

märgiks kirjutas ta "Lahkumissümfoonia". Vürst võis olla üllatunud, kui kuulis sümfoonia neljale osale järgnevat veel üht ja seda aeglases tempos. Muusika jätkudes kustutasid mängijad üksteise järel küünlad ning lahkusid vaikselt lavalt, esiteks puhk- ja seejärel keelpillid, kuni ainult kaks viiulit jäi sümfooniat vaikselt lõpetama ja siis lahkusid ka nemad. Vürst sai vihjest aru. Järgmisel päeval pakkis õukond asjad ning pöördus tagasi Viini, kus muusikuid ootasid nende perekonnad. Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Mozart sündis Austrias Salzburgis. Mozarti isa Leopold oli oma aja parimaid viiuldajaid ja muusikapedagooge. Märgates oma poja erakordset annet hakkas ta teda õpetama ja viis kontsertreisidele Euroopasse. Esimesed loomingulised katsetused tegi Mozart nelja-aastaselt üheksa-aastaselt kirjutas ta juba esimese sümfoonia ja aasta hiljem esimese ooperi. Vastupidiselt Haydnile küpses Mozartis juba noore mehena

Klassikaline muusika




Kommentaarid (3)

leesment profiilipilt
taivo leesment: kjkjk kjkj
10:08 09-10-2012
merli1991 profiilipilt
merli1991: Hea ! :)
10:32 02-06-2009
blissike profiilipilt
blissike: hea
21:41 28-09-2009



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun