TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOL Informaatikainstituut Infosüsteemide õppetool Projekt aines "Sissejuhatus infosüsteemidesse" VARUOSADE HANKIMINE JA ANDMEBAASI SISSEKANNE Üliõpilane: Miko Allikmäe Õpperühm: IASB31 Matrikli nr.: 061643 Juhendaja: Tarmo Veskioja Tallinn 2007 SISUKORD 1 Üldvaade..............
pakutavaid teenuseid 1.3 Põhiprotsesside loetelu Bussijaama põhiprotsessid on: - Reisijate sõidutamine - Sõidugraafikute välja töötamine, kooskõlastamine ja bussijuhtide töö planeerimine - Bussipiletite müük ja arvestus 1.4 Tegutsejate loetelu Klient (reisija) Klienditeenindaja (piletimüüja) Bussijaama dispetšer Bussifirma dispetšer Bussijuht Bussijaama raamatupidaja 1.5 Põhiobjektide loetelu Bussijuht 3 Sõiduplaan Dispetšer Bussipilet 1.6 Infovajaduste loetelu Firmas tegutsejate ning sellega suhtlejate olulisemad infovajadused on: Klient - Busside sõiduplaanid - Bussipiletite hinnad Klienditeenindaja - Busside sõiduplaanid - Bussipiletite hinnad - Bussipiletite arvestus Bussijuht - Busside sõiduplaanid
2003.a. suvel Tallinnas. Internetipoes saavad kliendid ilma registreerimata tutvuda toodetega ning neid ostukorvi lisada, kuid tellimise esitamiseks tuleb omada kasutajat. Ökosahvri eesmärgiks kujundada ning edendada tervislikku ja terviklikku suhtumist iseendasse ning ümbritsevasse loodusesse. Nende loosungiks on "Puhas toit - ja ei mingeid lisandeid". Kaup tellitakse kindlatest taludest ning maksime käib kas sularahas, kaardiga või pangaülekandega. 1.2.Lausendid Ettevõttes on administraator Ettevõttes on laojuhataja Ettevõttes on laotöötaja Administraator on ettevõtte töötaja Laojuhataja on ettevõtte töötaja Laotöötaja on ettevõtte töötaja Ettevõte pakub tooteid Klient valib sobivad tooted ja esitab tellimuse Administraator tegeleb müügiprotsessi haldamisega Administraator tegeleb klientide haldamisega Klient tasub tellimuse eest sularahas, kaardiga või internetipanga kaudu 1.3. Ettevõtte eesmärgid
keeles. 1.1 TAUST Järgnevas projektis kirjeldatakse, kuidas organisatsioonis Fototellimus korraldatakse inimeste pildistamist, fotode tellimist, fotode ilmutamist ning vastutatakse selle eest, et klient saab oma fotod kätte. Inimeste pildistamisega kaasneb fotograafi kohalekutsumine. Projektis vaadeldakse lähemalt fotograafi kohalekutsumise ning fotode tellimise protsessi. Klient esitab pildistamise korraldajale soovi tellida endast fotosid. Klient esitab soovi e- kirja teel. Kui kliendi soovi pole võimalik antud pildistamise korraldajal täita soovitab pildistamise korraldaja kliendil pöörduda mõne teise seesuguse organisatsiooni poole. Pildistamise korraldaja uurib kliendilt, kuna oleks kliendil võimalik pildistama tulla. Klient esitab omapoolse soovi, millisel ajavahemikul tulla pildistama. Pildistamise korraldaja otsib fotograafi, kes teeks kliendi soovile vastavaid fotosid. Pildistamise
Süsteemi kirjeldus on piisavalt üldine, et sobida iga antud firma poeketi esinduse kohta. Projektis vaadeldakse seda osa esindusest, mis on seotud autode tellimisega ja tellimuse täitmisega. Vaatluse alla ei kuulu raamatupidamise, palgamaksmise, kauba sisseveo ja laostamise osa. Lausendid Käesolevas projektis käsitleme autode arvestuse allsüsteemiga seonduvaid lausendeid. · Auto on kaup. · Klient ostab auto. · Klient tellib auto. · Klienditeenindaja lisab tellimuse infosüsteemi. · Osakonnajuhataja kinnitab tellimuse. · Raamatupidaja täidab tellimuse. · Klienditeenindaja on töötaja. · Raamatupidaja on töötaja. · Osakonnajuhataja on töötaja. · Klienditeenindaja kinnitab ostu sooritamise. · Raamatupidaja kustutab auto infosüsteemist. · Autol on lisavarustus. · Klient valib lisavarustuse.
kaubikute ja väikebusside rendiga. Projektis vaadeldakse autode välja laenutuse ehk rendi osa, auto seisundi ning aruannete osa ehk tagasitoomise protsess ei ole antud kasutusloos kirjeldatud ning kuulub eraldi vaatuse alla. Infosüsteem toetab laenutusprotsessi ning võimaldab kliendi ja rendileandja tegevuste jälgimist. Tegemist on keskmiselt suure organisatsiooniga, millest laenutus moodustab enamus osa. Ettevõttel on parkla, kus asuvad laenutatavad autod , töötaja, kes sõlmib rendilepinguid klientidega ja juhataja kes vaatab töötaja tegevust, teostab ülevaatust vajavate autode kontrolli suunamist ning üldist rendiparkla toimimist. Kliendil tuleb laenutamiseks minna autoparklasse kohapeale või broneerida auto ja sõlmida rendileping autorendi koduleheküljelt. 1.2 Lausendid Autorenti iseloomustavad lausendid: Firmal on infosüsteem Autorendil on konkreetse rendiparkla töötajad
Torutööde alane konsulteerimine Torutöödega tegeleva ettevõtte alamprotsessid on: Pakkumise protsess; Torutööde osutamise lepingu sõlmimine; Torutöödeks vajalike materjalide hankimine; Torutööde teostus; Teostatud torutööde tulemuste hindamine; Torutööde osutamise lepingu lõpetamine; Arveldamine 1.4 TOIMISOBJEKTIDE LOETELU Torutöödega tegeleva ettevõtte toimimisobjektid on: Klient Vajadus Remonditav/ paigaldatav objekt Joonis Hinnapakkumine 1.5 TEGUTSEJATE LOETELU Analüüsitavas organisatsioonis tegutsejad on: 2 Klient Santehnika kauplus Maksuamet 1.6 INFOVAJADUSTE LOETELU Torutöödega tegelevas ettevõttes tegutsejate infovajadused on: Klient
Arvuti Tehnika e-pood Juhendaja: Evi Arais Tallinn 2010 Üldvaade Taust Klient valib omale AS Arvuti Tehnika e-poest sobiva kauba mida ta soovib osta, valib kauba kättesaamise aja ja viisi ning teostab makse internetipangas. Süsteemi administrator haldab ettevõtte infosüsteemi. Ta kontrollib, et paki ja kliendi andmed oleksid korrektsed ja et need saaksid automaatselt kullerile edastatud. Administraator ostab tooted tarnijalt välja ja ka sisestab seed infosüsteemi, või vastavalt vajadusele kõrvaldab sealt tooteid. Laohoidja võtab vastu ja väljastab kaupa kulleritele. Laohoidja haldab laoseisu jooksvalt. Tema vastutab laoseisu korrektsuse eest, et infosüsteemis kuvatavad andmed kaubaseisu kohta vastaks tegelikkusele. Lausendid Admin on ettevõtte töötaja. Laohaldur on ettevõtte töötaja. Kuller on ettevõtte töötaja. Admin sisestab ja kõrvaldab tooted infosüsteemist.
...................................................................................... 13 2 1 Üldvaade 1.1 Taust Klient valib omale Arvuti OÜ e-poest sobiva kauba mida ta soovib osta, valib kauba kättesaamise aja ja viisi ning teostab makse internetipangas. Süsteemi administrator haldab ettevõtte infosüsteemi. Ta kontrollib, et paki ja kliendi andmed oleksid korrektsed ja et need saaksid automaatselt kullerile edastatud. Administraator ostab tooted tarnijalt välja ja ka sisestab seed infosüsteemi, või vastavalt vajadusele kõrvaldab sealt tooteid. Laohoidja võtab vastu ja väljastab kaupa kulleritele. Laohoidja haldab laoseisu jooksvalt. Tema vastutab laoseisu korrektsuse eest, et infosüsteemis kuvatavad andmed kaubaseisu kohta vastaks tegelikkusele. 1.2 Eesmärgid Ettevõte eesmärgid on järgmised: Osta ja müüa kaupa. Veebilehe uuendus. Kauba tellimine. 1.3 Põhiprotsesside loetelu
Veoteenuste osutamine Veokorraldus Laoteenuste osutamine Laotoimingud Arveldamine Ressurside hankimine (Tööjõud, Sõiduk ( ost või rent) Lepingute sõlmimine Tollivoristamine 1.4. TOIMISOBJEKTIDE LOETELU Logistika ettevõte toimimisobjektid on järgmised: Müük Makse Saadetis ehk transporditav objekt Ladustav kaup Teenus Saadetise nimikiri Klient Tellija Vedaja Veoauto - sõiduk Ladu Arved Kaubasaatedokumentid Veokiri 3 1.5. TEGUTSEJATE LOETELU Ettevõttega seotud tegutsejad on: Klient Töötajad (logistik, vedaja, laotöötaja) Maksuamet Töövahendite rendifirma (laotehnika) Tööjõu rendifirma Tolliamet 1.6. INFOVAJADUSTE LOETELU
läbirääkimised klientidega, uute klientide otsimine projektide arvestamine ja pakkumiste koostamine lõpptarbija teenindamine, arvete koostamine kaupade kohta info jagamine, uute kaupade reklaam, teenuste/firma reklaam arvete koostamine, õigeaegse maksemise kontroll 1.4 TOIMISOBJEKTIDE LOETELU Ehituskaupade hulgimüügifirma toimimisobjektid on: Klient Klienditeenidaja Vajadus Pakkumine Arve Kaupade tarnimine 1.5 TEGUTSEJATE LOETELU Ehituskaupade hulgimüügifirma tegutsejad on: Ehituse- ja remondiga tegutsev klient Edasimüügiga tegutsev klient Eraklient Varustaja Logistika Maksuamet 1.6 INFOVAJADUSTE LOETELU
o proovimaterjalide kogumine ja transport; o laboratoorsete analüüside teostamine; o vastuste valideerimine ning edastamine teenuse tellijatele; Arveldamine Lepingu lõpetamine Ohtlikke bioloogiliste jäätmete käitlus Töös esitatud vaated on koostatud meditsiinilaboriteenuse osutamise kohta. Informaatikainstituut 3 1.4 TOIMISOBJEKTIDE LOETELU SYNLAB Eesti OÜ toimumisobjektid on järgmised: Klient Vajadus Tellimus Leping Saateleht Proovimaterjal Analüüsi vastus Arve 1.5 TEGUTSEJATE LOETELU Ettevõttega seotud tegutsejad on: Klient Ohtlikke jäätmete käitlusfirma Maksuamet Kullerfirma Töövahendite (katsutid, pipetid jne) tarnija Ettevõttesisesed tegutsejad on: Ettevõtte juht Laborivanem Raamatupidaja Laborant Spetsialist
........... 26 2.5 Infosüsteemi rollide kirjeldused..............................................................26 Jooniste nimekiri Joonis 1. Töötajate funktsionaalse allsüsteemi kasutusjuhtude esiismudel..10 Joonis 2. Töötajate registri kontseptuaalne eskiismudel...............................12 Joonis 3. Lepingute ja arvete registri kontseptuaalne eskiismudel...............13 Joonis 4. Töötajate registri andmemudel.......................................................17 Joonis 5. Töötaja seisundidiagramm.............................................................20 Joonis 6. Lepingute ja arvete registri andmemudel.......................................21 Joonis 7. Lepingu seisundidiagramm............................................................25 Joonis 8. Arve seisundidiagramm..................................................................26 4 1
BUSSI- JAAMA INFO- SÜSTEEM otsus hinna- maha- töötaja kirja kandmist otsus tööle- koosta- soov vajavad töötaja soov otsus võtu mine
II. Ettev˜otte organisatsiooniliste tegevustega seotud protsessid on: • Reklaam 1. Kodulehe loomine 2. Facebooki’s konto loomine 3. Twitteri’s konto loomine • Vara kindlustamine • Rendifirma • Raamatupidamine 1. Aruannete koostamine 2. Aruanne esitamine maksuametile 4 • Uute materjalide ja vara hankimine • Inimressurside otsimine • Uute t¨oo¨tajate t¨o¨ole v˜otmine 1.4 TOIMIMISOBJEKTIDE LOETELU • Klient • T¨o¨otaja • K˜one • N˜oanne • Kohale kutsumine • Vastuv˜otuaeg • Konsultatsioon • Kliendi esialgne soov • Kliendi l˜oplik soov • Hinnakiri • Pakkumine • Tellimus • Leping • Tarkvara • Uued materjalid • Raamatupidaja • Arve • Tagasiside 5 • Maksuamet • Tarnejad - o˜mbluskauplused • Aruanne • Kindlustaja • Rendifirma 1
täpsemalt tellimuse töötlemise kohta. 1.2. ORGANISATSIOONI EESMÄRGID Ettevõte eesmärgid on järgmised: töödelda klientide tellimusi võimalikult kiiresti; toimetada kaupu võimalikult kiiresti ja esmases seisundis sihtkohta; lihtsustada andmete sisustamist, töötlemist ja salvestamist. 1.3. PÕHIPROTSESSIDE LOETELU Ettevõte põhiprotsessid on: klient esitab tellimust; räägitakse läbi tellimuse tingimusi; toimub tellimuse töötlemine (tööde plaanimine ja teostamine, vajalikke dokumentide vormistamine); toimetatakse kõike dokumente kliendile; tellimus täidetud. 1.4. PÕHIOBJEKTIDE LOETELU Ettevõte põhiobjektid on järgmised: Klient Tellimus Tingimused infosüsteem 2
Esimene Iteratsioon 1.1 Taust Stones Health spordiklubi(edasi SH spordiklubi) põhieesmärgiks on anda inimestele võimalus tegeleda spordiga ja hoida end vormis. Selleks, et säästa klientide aega SH spordiklubi omab infosüsteemi, mille kaudu võib kiiresti ja mugavalt saada informatsiooni treeningute ja treenerite kohta ja broneerida aega. Kõik klubi külastajad peavad esmakordselt tasuma klubiliikme tasu ning nad saavad automaatselt klubiliikmeks. Iga klient saab kätte kasutajatunnuse ja parooli, millega ta siseneb infosüsteemi. Infosüsteemi kaudu võib broneerida treeninguid, jälgida jooksvaid uudiseid, vaadata tunniplaani. Infosüsteemis on registreeritud ka treenerid. Treenerid lisavad uusi treeninguid, koostavad tunniplaani, muudavad treeningute seisu. Klienditeenindaja pädevuses on registreerida kliendi treeningule kohal, kui klient ei saanud seda teha ise mingil põhjusel
nädal, kuu, aasta). Eelarve baas-andmestik on kõigil kasutajatel sama, kuid igal kliendil on võimalik seda muuta vastavalt oma vajadustele. Selleks, et firmal oleks võimalik aidata kliendil genereerida eelarve ja jälgida raha kasutamist, tuleb kliendil sisestada oma kulud ja tulud veebirakendusse. Kliendil on võimalus veebirakendus ühendada oma pangakontoga, mille abil kõik maksed pangakaardiga lähevad automaatselt kulude alla kirja, vajadusel saab klient erinevad maksed kategoriseerida. Juhul, kui klient tasub makseid sularahas, siis peab klient need andmed käsitsi sisestama süsteemi. Iga perioodi kohta saab klient seada endale eesmärgi(d), kui palju ja millele soovib raha kulutada ning jooksvalt jälgida, kuidas prognoositud summa tegelikult kulutatud saab. Kulude ja tulude tabeli abil arvutab veebirakendus valitud perioodi säästetud raha või hoopis hoiatab liigsete kulutuste eest.
t äriarhitektuuri: · Pädevusalade vaade · Funktsionaalne vaade · Registrite vaade 2.2 Pädevusalade vaade 2.2.1 Pädevusalade nimekiri Organisatsioonisisesed pädevusalad: · Andmesisestaja · Juhataja · Laenutaja · Pearaamatukoguhoidja · Süsteemihalduri Organisatsiooni välised pädevusalad: · Kliendi · Koostööpartnerite · Raamatupidaja Analüüsitavate pädevusalade nimekiri on järgmine: · Laenutaja · Klient · Juhataja 2.2.2 Kliendi pädevusala spetsifikatsioon Kliendi pädevusala eesmärgid Omada ülevaadet laenutamise protsessist, laenutada sobiv teavik, tellida teavik mõnest teisest raamatukogust. 9 2.2.2.1 Kliendi pädevusala vastutused
Infovajaduste loetelu Infosüsteemi funktsionaalne vaade Nimekirjad Andmebaas Kasutusjuhtude mudel CRUD MATRIKS Seisundi- ja tegevusdiagramm Objektide ja Atribuutide semantika Üldvaade Tulika Grupp on kontsern, kuhu on koondunud takso- ja transporditeenuseid osutavad ettevõtted. Esimeseks kontserni taksofirmaks oli AS Tulika Takso aastast 1993. Järgnevas projektis kirjeldatakse Tulika taksofirma infosüsteemi. Projektis vaadeldakse seda osa, kus klient tellib endale taksofirmalt teenuse ning kuidas taksofirma kliendi tellimust täidab. Vaatluse alla ei kuulu taksofirma rahaline käive ning töötajate palga maksmissüsteem. Kirjeldatav infosüsteem peab toetama taksofirmas toimuvat tellimisprotsessi ning selle täitmist, vastavalt kliendi, dispetseri ja taksojuhi suhtlemist jälgides. Tegemist on lihtsustatud organisatsiooniga. Tulika taksofirma on osa suuremast organisatsioonist.
Järgnevalt esitatakse süsteemi üldvaade. Taust Videolaenutuses tegeletakse DVD videode laenutamisega. Firmas töötavad klienditeenindajad ja firmat juhib juhataja. Juhataja määrab laenutuste hinnad ja viivise määra. Klient valib esindusest endale sobiva video ja pöördub sellega klienditeenindaja poole. Kui soovitud videot pole esinduses, siis klienditeenindaja vaatab nimekirjast, kas selline video on videode nimekirjas ning millal võiks eelmine laenutaja selle tagastada. Kui klient soovib, saadab klienditeenidaja kliendile meeldetuletuse. Klienditeenindaja võtab kliendilt andmed ja sisestab need andmebaasi ning seejärel esitab arve. Kui video laenutuse tähtaeg hakkab lõppema, saadab klienditeenindaja kliendile meeldetuletuse. Peale video tagastamise tähtaja ületamist peab klient viivist maksma kui ta ei ole pikendanud laenutamise tähtaega. Kuu lõpus koostab klienditeenindaja aruande, nimekirja
1Business Use Case diagrammid.................................................. 33 1.1.1.24.2Business Use Case 'ide kirjeldused............................................. 35 1.1.1.24.3Kontseptuaalne klassidiagramm...................................................35 1.1.1.24.4Klasside definitsioonid.................................................................. 36 1.1.1.24.5Olulisemad püsipäringud, väljundid (nimekiri):.............................36 2.2.5 Raamatupidaja pädevusala spetsifikatsioon...............................................37 1.1.1.25Pädevusalade vastutused (busines use case-id)................................37 1.1.1.26Pädevusala vajadused (busines use case-id).....................................37 1.1.1.27Pädevusalased protsessid (busines use case-id) ...............................37 1.1.1.28Pädevusala objektid (business klassid).............................................. 37 1.1.1.29Pädevusala sündmused
..............................15 Joonis 6: Süsteemi andmemudel.................................................................................. 17 4 1. Olemasolevad protsessid Üldvaates esitatakse taust, eesmärgid, põhiprotsesside, põhiobjektide, sündmuste, tegutsejate ja infovajaduste loetelu. 1.1.Protsessi taust Tegemist on spordiasutusega. Eesmärgiks on kliendil registreerida end teatud treeningutele. Klient valib aja treeningutundi. Treener nõustub kliendi soovitud treeningajaga. 1.2.Protsessi eesmärk Spordiasutuse eesmärgiks on: · Klientidele kvaliteetse sporditeenuste pakkumine · Omapoolt valitud treeningutundidesse registreerimine · Spordiasutuse töö korraldamine · Spordiasutuste töötajate ehk treenerite töö korraldamine 1.3.Protsessi tegutsejad Spordiasutuse tegutsejad ja suhtlejad on: · Klient kes soovib end registreerida teatud treeningutundi.
raamatupidamisosakond. Töös käsitleme olukorda, mis valitses ülikoolis mõned aastad tagasi kus deklareerimine toimub paberil ning teostame selle protsessi parendused. Deklareerimisprotsessi alustuseks valib tudeng aine, kirjutab valitud aine oma deklaratsioonile. Vajadusel võetakse allkiri ainet õpetava õppejõu käest (teatud ainetes nõutav). Aine lisamine ning õppejõu allkirja küsimine võivad toimuda mitu korda. Kui deklaratsioon on valmis, viiakse see dekanaati. Dekanaadi töötaja kontrollib kas deklaratsioon on enam-vähem korras. Deklaratsioon kas võetakse vastu või ei võeta vastu. Kui deklaratsiooni ei võeta vastu, toimub jällegi ainete lisamine- õppejõudude allkirjade korjamine ja uuesti esitamine. Kui deklaratsioon võetakse vastu, sisestab dekanaadi töötaja selle arvutisse ning edastab andmed raamatupidamisse. Raamatupidamine esitab selle alusel arve tudengile. Tudeng maksab või ei maksa arvet. Iga dekanaadi või raamatupidamise
Andmekeskne tükeldus registri allsüsteemideks (lühemalt registrid). Nimetatud kolme tüüpi allsüsteemid moodustavad IS ärivaate jaoks alamvaated s.t ärivaate arhitektuuri (lühidalt äriarhitektuur): Pädevusalade vaade Funktsionaalne vaade Registrite vaade 2.2 PÄDEVUSALADE VAADE 2.2.1 Pädevusalade nimekiri Analüüsitavate pädevusalade nimekiri on järgmine: Andmesisestaja Klienditeenindaja Klient 2.2.2 Andmesisestaja pädevusala spetsifikatsioon 2.2.2.1 Eesmärgid Pädevusala eesmärk: Klientidele pakkutava informatsiooni kontroll ja õigeaegne uuendus. 2.2.2.2 Vastutused (business use case-id) Andmesisestaja pädevusala vastutuseks on hallata, jälgida ja/või kontrollida: Hinnakirja Filmide nimekirja Ettevõte uudiseid Vappe ja nende reegleid TTÜ IS strateegiline analüüs 3
kasutades Oracle 11g Enterprise Edition Release 1 andmebaasisüsteemi. Rakendus on loodud kasutades java programeerimis keelt ning Eclipse IDE-d. Andmebaasi server: hektor8.ttu.ee:1521 Kasutajanimi: TUD26 Parool: J85LR1 Rakenduse toimimiseks peab kasutaja arvutis olema instaleeritud Apache Tomcat 7. Rakenduse sisselogimiseks võib kasutada järgnevaid kasutajanimesid/paroole: Kliendina sisselogimiseks: Kasutajanimi: klient Parool: klient Tellimuse vastuvõtjana sisselogimiseks: Kasutajanimi: kasutaja Parool: kasutaja Veebirakenduse URL: http://localhost:8080/restoran Registreerides uut kasutajat pöördub rakendus T061859_FUNK_ISIKUKOOD funktsiooni poole, mis kontrollib sisestatud isikukoodi õigsust. Kliendina sisselogituna: Vajutades linki Loo uus tellimus rakendus pöördub T061859_FUNK_CAN_MAKE_ORDER funktsiooni poole, mis kontrollib kas kliendil on
kui ükskord sooritada eksam positiivsele tulemusele. Vahetusõpingud lõpetab tulemuste saatmine koduülikooli (Transcript of Records). 1.2 Lausendid Erasmuse programmi iseloomustavad lausendid: Erasmus pakub kahe üilkooli vahelist lepingut. Erasmus pakub välistudengitele inglise keelseid õppeaineid. Ülikool pakub vastava kvalifikatsiooniga õppejõude, kes on suutelised ainet õpetama inglise keeles. Õppejõud on ülikooli töötaja. Erasmus pakub omavahelist andmetevahetust kodu ja lähteülikooli vahel. 1.3 Organisatsiooni eesmärgid Erasmuse programmi eesmärgid on : Pakkuda sissetulevatele välistudengitele kvaltiteetset haridust. Võimaldada väljaminevate üliõpilaste silmaringi avardamist ja välisülikoolis uute teadmiste saamist 2 Pakkuda silmaringi avardavat ja kontakte loovat projekti. 1.4 Põhiprotsesside loetelu
Sissejuhatus infosüsteemidesse IDU3530 © Karin Rava 1. Erialagrupid infojuht (Chief Information Officer) infotehnoloogia juht (Chief Technology Officer) infosüsteemi projektijuht infosüsteemi rühmajuht süsteemianalüütik süsteemiarhitekt ja -disainer süsteemi administraator andmebaaside spetsialist / administraator programmeerija 2. Süsteem on omavahel seotud osade (komponentide) organiseeritud kogum mis töötab ühise eesmärgi nimel teisendades süsteemi sisendeid väljunditeks millega toimub süsteemi soovitud eesmärgi saavutamine tervik, mis on midagi enamat kui selle elemendid eraldi võetuna Ntx: bioloogilised süsteemid: taim, loom, inimene, vereringe mehhaanilised süsteemid: auto, mootor ökoloogilised süsteemid: loodus
Pildistamise korraldaja hakkab kliendi sooviavalduse põhjal koostama registreeringut pildistamiseks. Esmaks otsib pildistamise korraldaja süsteemist fotograafi, kes vastab kliendi soovidele. Kui sobiv fotograaf on leitud, registreerib pildistamise korraldaja kliendile antud fotograafi juurde pildistamise aja. Kokkulepitud ning registreeritud ajal toimub pildistamine. Peale pildistamist laeb fotograaf tehtud fotod veebikeskkonda ning edastab fotod kliendi kasutajakontole nii, et klient saab hakata koostama tellimust. 1.2 Planeerimine 1.2.1 Äriteenuse valik (taust). Töös käsitletakse pildistamise jaoks fotograafi kutsumise ning fotode tellimisega seonduvat: fotograafi kohalekutsumise, tellimuse esitamise ning fotode üleslaadimise protsessi. Töö skoobist jääb välja kliendi pildistamise, tellimuse kokkupanemise ning fotode kohaletoimetamise teenus. 1.2.2 Äriteenuse missioon ja eesmärgid
täitmata jätmisest) sõltub teiste huvigruppide huvide täitmine. Omanike huve ei saa täita enne kui ei ole täidetud klientide vajadused; klientide vajaduste täitmine sõltub juhtide ja töötajate huvide täitmisest. Ettevõte saab tulemusi anda ainult kliendi vajadustele vastates nii nagu kliendid ise neid vajadusi määratlevad. Ainus tõestus selle kohta, kas töö on hästi tehtud klient, kes on valmis selle eest maksma. · Infosüsteemi mõiste Tehnilises käsitluses mõistetakse infosüsteemi all omavahel seotud komponentide (riistvara, tarkvara, kommunikatsiooniseadmed ja andmeressursid) hulka, mis kogub (või võtab vastu), töötleb, salvestab ja levitab informatsiooni (täpsemalt andmeid) eesmärgiga toetada otsuste tegemist, ettevõttes koordineerimist ja kontrolli. Infosüsteem võib aidata juhte ja töötajaid
muutmine töö tegemise viiside muutmise või automatiseerimisega. Ümberkujundamisega muutub tegevuse teostusviis (käsitsitehtav tegevus muudetakse automatiseerituks – tegevust teeb tarkvara ilma inimese vahelesekkumiseta või poolautomatiseerituks – inimene teeb tegevust IT toega ehk kasutades tarkvara või kaotatakse üldse ära). Samuti võib muutuda tegevuse teostaja, n: klienti ei teeninda mitte klienditeenindaja, vaid klient teenindab end ise. Muutmise riskid on keskmised, samuti ka oodatavad kasud. protsessi ümberkorraldamine (process re-engineering) - protsesside teostuse põhimõtete muutmine organisatsiooni strateegilisel ehk terviktasemel. Äriprotsesside põhjalik ümberkujundamine, et saavutada dramaatilist paranemist toimimise sellistes kriitilistes näitajates nagu kulu, kvaliteet, teenindus ja kiirus. Tavaliselt tähendab protsesside
TALLINNA TEHNIKAÜLIKOOL INFOTEHNOLOOGIA TEADUSTKOND INFORMAATIKAINSTITUUT Puhkuste ja töölt eemalolekute haldamise rakenduse testimine Projekt õppeaines “Tarkvara kvaliteet ja standardid” Autorid: Martin Koidu
teostus ning tagada, et projekt saavutaks eesmärgi, mis oli kokku lepitud ning saavutaks selle kokulepitud ajavahemikus. · Projekti tegevuskava koostamine ja riskianalüüs. · Hanke koostamine ja vajadusel planeerimine mille tulemiks on leping arendajaga. · Projekti ajakava ja eelarve koostamine · Tagab tööjärgede võimalikult sujuva ja tõrgeteta ülemineku. 25. Millega tegeleb IT Administraator? 1. IT - administraator tegeleb asutustes kasutajate haldamisega, 2. vajadusel muudatuste laadimisega, 3. informeerib kasutajaid. 4. Muude kohustuste hulka võib kuuluda skriptimine 5. või vähesel määral programmeerimist, 6. juhib arvutisüsteemidega seonduvaid projekte. 7. Tagab info turvalisuse, selle säilivuse ja kaistuse. 26. Mis moodi käsitletakse info turvalisust? Efektiivsus on äärmiselt oluline kulutused vara kaitsmiseks ei tohi ületada varade väärtust.