Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 (0)

1 Hindamata
Punktid
Sügis - Värvikirev metsatukk, langevad tammelehed ja mädahõng - sügiselised luuletused

Esitatud küsimused

  • Mitu PS on Eestil olnud?
  • Millal ja kuidas võeti vastu kehtiv PS?
  • Mitu korda ja mis asjus on 1992 a PS muudetud?
  • Millised on põhiseaduse tõlgendamise meetodid?
  • Millised on rahvusvahelise õiguse allikad?
  • Kuidas teostab Eestis rahvas kõrgeimat riigivõimu?
  • Kes saab Eestis otsustada rahvahääletuse?
  • Kuidas saab tekkida topeltkodakondsus?
  • Kes tohib esitada kandidaatide nimekirja?
  • Mis on kautsjon?
  • Miks kautsjonit vaja on?
  • Mis on demokraatlik legitimatsioon?
  • Milles seisneb erakonna roll demokraatlikus riigis?
  • Millist funktsiooni täidab Riigikogu komisjon Riigikogu töös?
  • Mida kujutab endast fraktsioon?
  • Mis on riigieelarve?
  • Kellel on õigus algatada seaduseelnõu?
  • Millal võib Vabariigi President anda seadluse?
  • Kui vastuolus on nn konstitutsiooniline seadus ja poolthäälte enamust nõudev seadus kumba kohaldatakse?
  • Milline seadus käsitleb seaduste avaldamist?
  • Kuidas piiratud mida kontrollib VP seaduse väljakuulutamisel?
  • Kes valib kellel on õigus kandidaate üles seada mitu vooru milline on nõutav häälteenamus?
  • Kes on põhiseaduse järgi Vabariigi Presidendi asendaja?
  • Milles seisneb poliitilise juhtimise funktsioon?
  • Kellel on õigus algatada kellele võib avaldada millisel põhjusel milline on häälteenamus?
  • Millised on umbusalduse avaldamise tagajärjed?
  • Millist eesmärki täidab valitsuse võimalus siduda eelnõu vastuvõtmine Riigikogus usaldusküsimusega?
  • Mis on määrusandluse eesmärk?
  • Mis on delegatsiooninorm?
  • Milliste küsimuste reguleerimist ei saa Riigikogu delegeerida valitsusele?
  • Mida tähendab et valitsus tohib anda määrust seaduse alusel ja täitmiseks�?
  • Mis on erikohus?
  • Milles seisneb õigusemõistmise funktsioon?
  • Mis on Eestis põhiseaduslikkuse järelevalve kohus?
  • Mis on abstraktne normikontroll?
  • Mis on konkreetne normikontroll?
  • Mis on abstraktse ja konkreetse normikontrolli vahe?
  • Kellel on õigus algatada PS järelevalve menetlus?
  • Mis on individuaalkaebus ja kas see on Eestis lubatud?
  • Millise otsuse saab Riigikohus langetada normikontrolli raames?
  • Millised on KOV üksused põhiseaduse järgi?
  • Kuidas kohalik omavalitsus teostub?

Lõik failist

SÜGISSEMESTRI TULEMUSED
Vastuseid allolevaile küsimustele peab jurist peast teadma. Vaja ei ole pähe tuupida loetelusid , menetluslikke detaile ega ms, aga vaja on teada, kust järele vaadata. Vastused on leitavad PS kommenteeritud väljaandest, loengute eel lugemiseks antud materjalidest (kursuse kavas kirjas, enamik linkidena) ja asjakohastest seadustest . Head kordamist!
ÜLDTEADMISED JA -OSKUSED
  • e-RT, Riigikohtu veebilehe, Riigikogu veebilehe, Euroopa Inimõiguste Kohtu veebilehe1, Euroopa Liidu institutsioonide veebilehtede, EurLex-i, teiste riikide õigusaktide usaldusväärsete andmebaaside kaudu vajaliku teabe leidmise oskus;
  • riigiõiguse allikate tundmine , oskus valida sobivaid allikaid riigiõiguslikele küsimustele vastamiseks NB! Õiguse allikaid tuleb osata peast loetleda , mh tähtsuse järjekorras. See on oluline, et kaasuste lahendamisel ja küsimustele vastamisel oskaks kohe asjakohased allikad välja valida.
  • riigiõiguse valdkonna seaduste lühendite tundmine

I PÕHISEADUS ÜLDISELT, PREAMBUL
  • PS preambul. Kas Eesti PS preambulil on juriidiline tähendus?
    Preambulil on eelkõige deklaratiivne tähendus ja on abiks põhiseaduse tõlgendamisel, kuid seejuures võib omada ka otsest õigusjõudu. Preambuli seos põhiseaduse ülejäänud sätetega sõltub sellest, kas preambul kujutab endast sisuliselt põhiseaduse enese ehk faktiüldistust või on tema sisuks ühiselu aluseks olevate väärtuste ja põhimõtete ehk ideede laiapõhjalised üldistused. Teisel juhul on tegemist preambuliga, mis moodustab põhiseaduse ideelise vundamendi, seda nii põhiseaduse sisulisel kujundamisel kui ka tõlgendamisel ja rakendamisel. Eesti Riigikohus on põhiseaduslikkuse järelevalve kohtuna asunud kindlalt nende hulka, kes tunnistavad preambuli normatiivset iseloomu.
  • Mitu PS on Eestil olnud? 1920., selle 1933. a muudatuste ja 1937. a PS lühiiseloomustus
    2 tk: 1920 (muudetud 1933), 1937 (38)
    1920 PSi isel tunnused:
    • põhjalik põhiõiguste kataloog
    • Riigikogu oli kõige mõjuvõimsam ja olulisem riigiorgan (valiti 3 aastaks, proportsionaalsete valimiste kaudu, 100 liiget). Erakorralised valimised juhul kui eelnõu rahvahääletusel tagasi lükati v kui rahvahääletusel võeti vastu mõni RKs tagasilükatud seadus.
    • Presidenti ei olnud – seadused kuulutas välja RK juhatus, vetoõigus puudus (see oli omapärasel kujul: kui 1/3 RK koosseisus ei olnud eelnõuga nõus, siis võis ta 2 kuu jooksul koguda rahva allkirju ja sellega esile kutsuda rahvahääletuse ).
    • Riigipeaks riigivanem , Vabariigi Valitsuse eesotsas. Mõlemad sõltusid RK usaldusest
    • Eksiteerisid rahvahääletus ja rahvaalgatus. RA oli seotud kohustusliku RHga. RA korras sai eelnõusid algatada 25 000 kodanikku. PSi sai muuta ainult RHil.

    See oli erakordselt demokraatlik ja maailmas eeskujulik PS. RK oli killustunud, mistõttu elujõulist valitsust moodustada ei suudetud. Ei olnud klauslit pisiparteide pääsemise vastu RKsse.
    1920 PSi muudatused 1933 (põhilised muudatused valitsemiskorralduse kohta):
    • RK koosseis 50 liiget, valimisperiood 4 a, ette olid nähtud teatud isikuvalimiste momendid
    • Riigipeaks nime poolest riigivanem, kuid valiti rahva poolt ja 5 aastaks. Talt võeti valitsuse juhendamise ülesanne, selle sai endale peaminister .
    • Riigivanema õigused suurenesid märgatavalt – riiklikel kaalutlustel parlamendi laiali saatmise õigus, vetoõigus piiratud kujul, valitsuse moodustamise õigus (RKle jäänuks umbusaldamise õigus), seaduste vastuvõtmise ja kohtunike ametisse nimetamise õigus.

    Need muudatused jäid vaid paberile, sest Päts võttis vastu dekreedi kaitseseisukorra kohta, korra kutsuti veel RK kokku, saadeti kohe laial ja rohkem kokku ei kutsutud.
    1938 PSi isel tunnused (kuulutati välja 1937, jõustus 1938):
  • Vasakule Paremale
    Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #1 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #2 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #3 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #4 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #5 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #6 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #7 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #8 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #9 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #10 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #11 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #12 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #13 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #14 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #15 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #16 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #17 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #18 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #19 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #20 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #21 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #22 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #23 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #24 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #25 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #26 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #27 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #28 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #29 Põhiseaduse kordamisküsimused sügis 2014 #30
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 30 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2015-01-14 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 21 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 0 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor Merlil Õppematerjali autor

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    66
    doc

    Riigiõigus

    2) formaalses : õigusloome, st viisid, kuidas riigivõim annab käitumisreeglile üldkohustusliku jõu ehk legislatiivtegevus (ld: legislatio - seadusandlus) Õiguse allikate põhiliikideks on: 1) tavaõiguse normid (tavad); 2) lepingud; 3) õigusteadlaste arvamused; 4) kanooniline õigus; 5) pretsedendiõiguse normid (pretsedendiõigus); 6) korporatiivsed normid; 7) normatiivaktid (fikseeritud positiivne õigus). RIIGIÕIGUSE ALLIKAD 1. Põhiseadus (riikliku korralduse ülesehituse ning riigi ja üksiskisiku vaheliste suhete põhiküsimused ongi reguleeritud põhiseadusega) 2. Rahvusvahelise õiguse üldtunnustatud normid (vastavalt PS §-le 3 on rahvusvahelise õiguse üldtunnustatud põhimõtted ja normid Eesti õigussüsteemi lahutamatu osa) 3. Riigiõiguse allikaks on ka konstitutsioonilised seadused, mis on loetletud PS §-s 104 lg.2 1) kodakondsuse seadus; 2) Riigikogu valimise seadus;

    Riigiõigus
    thumbnail
    33
    doc

    Riigiõigus

    2) formaalses : õigusloome, st viisid, kuidas riigivõim annab käitumisreeglile üldkohustusliku jõu ehk legislatiivtegevus (ld: legislatio - seadusandlus) Õiguse allikate põhiliikideks on: 1) tavaõiguse normid (tavad); 2) lepingud; 3) õigusteadlaste arvamused; 4) kanooniline õigus; 5) pretsedendiõiguse normid (pretsedendiõigus); 6) korporatiivsed normid; 7) normatiivaktid (fikseeritud positiivne õigus). RIIGIÕIGUSE ALLIKAD 1. Põhiseadus (riikliku korralduse ülesehituse ning riigi ja üksiskisiku vaheliste suhete põhiküsimused ongi reguleeritud põhiseadusega) 2. Rahvusvahelise õiguse üldtunnustatud normid (vastavalt PS §-le 3 on rahvusvahelise õiguse üldtunnustatud põhimõtted ja normid Eesti õigussüsteemi lahutamatu osa) 3. Riigiõiguse allikaks on ka konstitutsioonilised seadused, mis on loetletud PS §-s 104 lg.2 1) kodakondsuse seadus; 2) Riigikogu valimise seadus;

    Riigiõigus
    thumbnail
    60
    doc

    RIIGIÕIGUSE KORDAMISKÜSIMUSED, eksam, arvestus

    I PÕHISEADUS ÜLDISELT, PREAMBUL 1. PS preambul. Kas Eesti PS preambulil on juriidiline tähendus? Preambula peamine juriidiline tähendus seisneb selles, et ta sõnastab need üldised sihtjooned, mis on aluseks põhiseaduse teiste normide ning põhiseadusest alamalseisva õiguse tõlgendamisel. Kogu põhiseadust tuleb vaadelda preambulas sätestatud printsiipide valgusel. 2. Mitu PS on Eestil olnud? 1920, selle 1933 a muudatuste ja 1937 a PS lühiiseloomustus I: 1920 a. PS – põhilised tunnused: kõige olulisem ja mõjuvõimsam organ Riigikogu (100 l), presidenti ei olnud (seadusi kuulutas välja RK juhatus, vetoõigus puudus); „riigipeaks“ riigivanem, kes oli ka Valitsuse eesotsas; VV ja

    Riigiõigus
    thumbnail
    32
    docx

    Riigiõigus

    Riigiõigus Kohustuslik kirjandus: Taavi Annus "Riigiõigus" Juura 2006 Põhiseadus / ww.pohiseadus.ee Kasulikud lingid: riigiteataja.ee president.ee riigikogu.ee valitsus.ee õiguskantsler.ee riigikontroll.ee kohus.ee Lugemissoovitused: Taavi Annus "Riigiõigus" Jüri Põld "Loenguid Eesti riigiõigusest" Rait Maruste "Põhiseadus ja selle järelvalve" Riigiõiguse põhiküsimused Riigiõiguse mõiste Riigiõigus on õigusnormide kogum, mis määrab kindlaks

    Õigusteadus
    thumbnail
    76
    docx

    RIIGIÕIGUS konspekt eksamiks

     Õigus tegeleda ainult sellega, mis on PS väljendatud  Rahvusvahelises õiguses loetakse riigiks üksust, millel on järgmised elemendid:territoorium, rahvas, suveräänne riigivõim PS-eelsed dokumendid  15nov 1917. a otsus kõrgemast võimust  24.veebruar 1918.a manifest kõigile Eestimaa rahvastele nn iseseisvumismanifest  4juuni 1919. a. Asutava kogu poolt vastuvõetud Eesti Vabariigi valitsuse ajutine kord 1920. a põhiseadus  Väga põhjalik põhiõiguste kataloog  Riigikogu valiti kolmeks aastaks proportsionaalsete valimiste teel  Riigikogusse kuulus 100 liiget  Erakorralised valimised said PS kohaselt toimuda juhul, kui mõni eelnõu lükati rahvahääletusel tagasi või rahvahääletusel võeti vastu Riigikogus tagasilükatud seadus.  Presidenti ei olnud.  Seadusi kuulutas välja Riigikogu juhatus  1920.a põhiseaduse muutumine 1933.a

    Riigiõigus
    thumbnail
    31
    pdf

    Riigiõigus Kordamisküsimused 2012

    Kordamisküsimused 2012 Riigiõigus NB! Abistav materjal, mitte "piletid" 1. Kas Põhiseaduse säte ja mõte langevad kokku? Põhiseaduse säte ja mõte ei pruugi langeda kokku. Riigikohus tõstetakse parlamentaarse seadusandja tõeliseks vastaspooluseks ning põhiseaduse ülemvalvuriks. Formuleering ,,säte ja mõte" toonitab, et Riigikohus ei pea seejuures põhiseaduse sõnastuses kinni olema, vaid võib ammutada argumente kõigist põhiseaduse tõlgendamise meetodeist. Riigikohus tohib argumenteerida, lähtudes põhiseaduse mõttetervikust. 2. Põhiseaduse täiendamise seaduse (PSTS) eesmärk ja sisu. 14.9.2003.a. täiendus (jõust. 06.1.2004) o Riigikogule anti võimalus Euroopa Liiduga ühinemise leping ratifitseerida. o Eesti riigiorganitele anti võimalus arvestada Eestile kui EL liikmesriigile kohustuslikku EL

    Õigus
    thumbnail
    19
    doc

    Riigiõiguse eksami konspekt

    Võimude lahusus on seadusandliku, täidesaatev- ja kohtuvõimu lahus hoidmise põhimõte. Täidesaatev võim rakendab seaduseid ja viib ellu poliitikat. Üldjuhul on täidesaatvaks võimuks valitsus. Eesti omavalitsuses, vallas on täidesaatvaks võimuks vallavalitsus Seadusandlik võim on riigi institutsiooni pädevus seadusi välja töötada ja vastu võtta. Põhiõiguste olemasolu oluliseks põhjuseks on üksikisiku autonoomia tagamine. ,,Eesti õiguse üldpõhimõtete kujundamisel tuleb põhiseaduse kõrval arvestada ka Euroopa Nõukogu ja Euroopa Liidu asutuste poolt kujundatud õiguse üldpõhimõtteid. Need põhimõtted on tuletatud arenenud õiguskultuuriga liikmesriikide õiguse üldpõhimõtetest." Kollisioon tähendab, et ühte ja sama õigussuhet reguleerivad võrdselt kaks õigusnormi, mis samas kumbki välistavad vastastikku teineteist 1. Kas Põhiseaduse säte ja mõte langevad kokku?

    Õigusõpetus
    thumbnail
    12
    docx

    Riigiõiguse eksami küsimused ja vastused

    2. Kes ja kuidas teeb selgeks, kas seadus on põhiseadusega kooskõlas? Valitsus austab põhiseadusega talle pandud piiranguid ja tagab, et seadusandjad koostavad põhiseadusega kooskõlas olevaid seadusi ning et kohtuvõim on iseseisev ja erapooletu. Õiguskantsler on sõltumatu ametiisik, kes valvab selle järele, et õigusaktid vastaksid põhiseadusele ja teistele seadustele + kontrollib kodanike põhiseaduslike õiguste tagamist 3. Põhiseaduse täiendamise seaduse eesmärk ja sisu. Pärast põhiseaduse täiendamist koosneb Eesti põhiseadus kolmest dokumendist: põhiseadusest, põhiseaduse rakendamise seadusest ja põhiseaduse täiendamise seadusest. Viimane reguleerib Eesti kuulumist ELi. Põhiseaduse selline kooskõlla viimine ELi liikmesusega kaasnenud õiguslike muudatustega on unikaalne, sest teistes ELi liikmesriikides on muudetud või täiendatud põhiseaduse teksti ennast. 4. Millised on teie arvates Eesti Põhiseaduse aluspõhimõtted? Nimetage sätted ja põhjendage!

    Õiguse alused




    Kommentaarid (0)

    Kommentaarid sellele materjalile puuduvad. Ole esimene ja kommenteeri



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun