Tarne ja väärtusahela kordamisküsimused 1. Nimeta firma kolm konkurentsivahendit TOOTE TEHNIKA - füüsiline toode ja tema omadused TOOTE LOGISTIKA- logistika toimimine TOOTE TURUSTAMINE- müügi ja turustamise toimimine 2. Mille põhjal tehakse ostuotsus? Ostuotsus tehakse kulu- ja kasumivõrdluse põhjal. 3. Kes otsustavad firma toodangu või teenuste kasulikkuse? Firma toodangu või teenuste kasulikkuse üle otsustavad kliendid. 4. Turustuskanali ülesanne Turustuskanali ülesanne on eemaldada tõkked kauba tootja ja kliendi vahelt. 5. Mida tähendab väärtusahel? Väärtusahel tähendab, et toodete voo juhtimisel tarnijalt tarbija suunas suurendavad logistika ja turunduse tegevused tarneahelas liikuva toote lisandväärtust. 6
finantseerisid seda. Kindlasti mängis rolli eelpool mainitud tuttav ka, sest tema on perekonna tuttav ja tema arvamus oli positiivne selle kindla printeri kohta. 8) Milliseks hindate kokkuvõttes enda ostuosalust? Alguses tundus see kõige õigem otsus. Kuid nüüd olen arusaanud, et mida kallim printer seda väiksemad jooksvad kulud. 9) Hinnake, kuivõrd ratsionaalne või emotsionaalne oli Teie ostuotsus. Minu ostuotsus oli pigem ratsionaalne, sest sõltus väga palju hinnast, töökindlusest ja muudest teguritest. Mingil määral oli ka emotsionaalne, sest ma tahtsins seda endale saada. Printeri ostmine oli minu jaoks tüütu tegevus, sest pidi erinevaid printereid vaatama ja neid hindama. Minu tehtud otsust mõjutas kõige rohkem hind, kuid nüüd olen tunduvalt targem ja tean, et alati ei pruugi odav asi pipemas perspektiivis odav olla.
Tarbijakäitumine MS.0717 Ülesanne 1. Otsustusmudelid Ostuotsus teleri ostmisel · Lojaalsuspõhine otsustusmudel Valin tootja järgi endale sobiva toote, kuna olen alati tarvitanud Philipsi tooteid. · Tasakaalustav otsustusmudel Hinna võrdlusi tegin minagi teleri ostul ja mul oli kindlaks määratud samuti maksimaalne summa milleks oli 900 eurot. Valisin välja 2 erinevat mudelit www.euronics.ee ja see järel läksin kauplusesse kohapeale,et küsida müüjalt nõu.
Uuenenud valikus on 12 riigi toodangut erinevaid toorjuuste, hallitusjuuste, poolkõvasid ning kõvasid juuste. Selleks, et ostjal oleks lihtsam valikut teha, tuleb hinnasildile info toote päritolumaa ja toote koostise kohta. Hinnasildil on juustu päritolumaa lipp ja vastava looma piktogramm, kelle piimast toode on valmistatud. Kuna sortiment on väga lai, siis on kliendil võimalus paluda ka toodet degusteerida, et selle põhjal oma ostuotsus teha. Kõige suurema sortimendivalikuga juustuletid Tallinnas on Järve, Pirita, Tondi, Kadaka ja Marienthali Selveris ning Tartus Sõbra Selveris ja Rakveres Krooni Selveris. Näiteks Järve Selveris on lisaks tavajuustudele 65 erinevat sorti delikatessjuuste. Erilisemad juustud Selveri sortimendis on õlle, veini ja viski cheddarid ning kindlasti ka kitsejuust kartulikoortega või tuhas. Selveri valikust leiab ka erinevate lisanditega maitsestatud juuste näiteks mustikate,
puhul? Ostuotsuse hierarhiad olenevalt tarbija sidususest tootega. · Madala sidususega toote puhul piiratud otsustusprotsess: Probleemi teadvustamine limiteeritud info otsing mõne alternatiivi hindamine lihtsustatud otsus ostujärgse arvamuse, hinnangu kujunemine (teatud pinnapealne teadmine tegevus hoiak); · Üldine: probleemi teadvustumine informatsiooni otsing ,,infotöötlus", eri alternatiivide hindamine ostuotsus ostujärgse arvamuse, hinnangu kujunemine; · Kõrge sidususega toote puhul laiendatud otsustusprotsess: probleemi teadvustamine laialdane info otsing paljude alternatiivide hindamine kompleksne otsus ostujärgse arvamuse, hinnangu kujunemine. (teatud pinnapealne teadmine/uskumus hoiak tegevus) 14. Milliseid tarbijate ostuotsustusprotsesside lühendusi e lihtsustatud/heuristilisi mudeleid Te teate nimetada? (Nimetage vähemalt
Suured jaemüügiga tegelevad poed omavad suurt sortimenti erinevatelt brändidelt ja mitmekesist kodusisustust ühe katuse all, pakkudes sel moel kliendile suuremat valikut. Kuna klientidel on suurenenud bränditeadlikkus, siis jaemüüjad panustavad rohkem brändimööbli müüki ning ka kodusisustuse valik on suurenenud. See annab klientidele võimaluse saada informatsiooni erinevatelt brändidelt võrrelda hindasid, kvaliteeti ja disaini ning teha ostuotsus. 3. Tootearendus Tehnoloogia areng on mõjutanud tootjaid konkurentsi säilitamiseks tegema uue disainiga multifunktsionaalseid ja praktilisi tooteid, säilitades konkurentsi turul. Multifunktsionaalne mööbel on tarbijates äratanud märkimisväärset huvi. Selle peamiseks põhjuseks on elamispindade suuruse vähenemine. IKEA nn nutikas mööblikollektsioon toodi turule aastal 2015 ja see sisaldas näiteks öökappe, millesse oli integreeritud juhtmevaba laadimise
Sõltuvalt toote valmistamise viivist ja ettevõtte spetsialiseerumisest ei tarvita igas tööstusettevõttes neid olla. Mõnel juhul võivad protsessid olla omavahel ühendaud.(Kabral 2007 lk 111) 1.3Tootmise järelfaas Järelfaas, mis algab pakendatud valmistoodangu lattu paigutamisest ja hoidmisest kuni hulgikaubandusse toimetamise, reklaamiga varustamise, garantiiremondi kindlustamise, utiliseerimiseni jne. Väga sageli langetatakse ostuotsus mitte toote põhjal, vaid firma usaldusväärsuse ja kliendile osutatava tähelepanu põhjal. Paljude maade kogemus näitab, et tootmine osutub efektiivseks, otstarbekaks ja küllalt intensiivseks vaid süsteemse infrastruktuuri toimimise puhul. (Tootmine- nähtus või protsess? 10.11.2014) Toote turustamine on järgmine tähtis etapp järelfaasis, et suurendad nõudlust ning teenida maksimaalselt tulu. Selles etapis valmistatakse toodet suurtes kogustes ning lastakse müüki
sihtgruppidega tulusate vahetusprotsesside kavandamisele (Joonis 1), kujundamisele ja tagamisele ettevõtte eesmärkide saavutamise nimel. Joonis 1 Kliendi vajadusi arvestav turunduse juhtimine Turunduse rolliks on mõjutada nõudluse suurust. Turunduse eesmärgiks ei ole mitte ühekordselt müügitehingult maksimaalse kasu saamine, vaid vastastikku kasulike pikaajaliste suhete arendamine. Joonis 2 Kliendi soovidel ja vajadustel põhinev ostuotsus Turundus-uuring ja turu- uuring: Turundus-uuring tegeleb ettevõttele vajalike andmete kogumise ja analüüsiga, näiteks konkurentide tegevuse uuring. Turu-uuring selgitab klientide võimalikku huvi ja nõudlust toote vastu (nõudluse suurus, tarbijate vajadus, nt. tooraineturg). Turundus-uuring jaguneb: Esmased andmed on need, mis hangitakse spetsiaalselt uuritava probleemi lahendamiseks. Teisesed andmed on kellegi poolt juba kogutud, kuid need tuleb üles leida ja läbi
ja seeläbi heakskiidu ning tunnustuse saamisega. Teisalt väljendab iga isiksus ennast oma riietuses ja esemetes, millega ta enda ümbritseb. Meie tarbimine sõltub paljuski sellest, millisena me end näha tahame. Eneseteostuse vajadus väljendub inimese soovis midagi korda saata, ära teha. Inimene ei soovi ainult olla, vaid tahab ennast ka proovile panna, midagi saavutada ja teoks teha. Eneseteostusest tulenev hüviste tarbimine on küllalt väike. TARBIMINE JA OSTUOTSUS Rahaliste tulude saamisel, olgu selleks siis vanemate poolt antud taskuraha või enese väljateenitud palk, tuleks esmalt kaaluda kahe põhimõttelise valiku vahel. Kas olulisem on rahuldada tänased vajadused või panustada hoopis tulevikku? Esimesel juhul on majandustegevuse mõistes tegemist tarbimisega, teisel juhul aga säästmisega. Alljärgnevalt räägime tarbimisest. Tarbimine on hüviste (toodete, teenuste) kasutamine oma vajaduste rahuldamiseks.
mjutamisskeemidest ning suhtuvad reklaami kriitilisemalt. Hea huumor, sageli eneseirooniana stereotpsete reklaamide ja reklaamivtete le, jtab vaatajale parema mulje nii reklaamist kui ka reklaamitegijatest ning annab vaatajale endale tunde, et teda pole alahinnatud. Krval olev Sprite'i klipp parodeeribki ilulevaid reklaame. Kokkuvte: reklaami peamine lesanne on mjutada inimese meelsust, hlestada ta positiivselt reklaamitava toote suhtes, ning kallutada ta ostuotsus reklaamitud toote kasuks. Positiivse meelsuse ja ostusoovi loomiseks kasutavad reklaamitegijad teadmisi ja vtteid kultuurist, pshholoogiast, kunstist, sotsioloogiast, keeleteadusest jne. Reklaami roll on mitmepalgeline, ta on nii informeerija kui ka manipuleerija, olenevalt defineerija vaatenurgast, ning sageli ka meelelahutaja.
Tootekompleksi optimeerimine Tootekompleksi optimaalne suurus tähendab kompromissi vastakate nõuete vahel: D tooteid peab olema piisavalt, et kindlustada ettevõttele arengut tagav käive; D ülearuseid tooteid, mis seovad ressursse tuleb vältida; D ebapiisav valmisolek tootekompleksi muutmiseks tähendab rahulolematuid kliente ja rahul- olematud kliendid võivad tulevikus olla juba kaotatud kliendid. Tüüpilised näitarvud Toote ostuprotessi analüüs D Ekstensiivne ostuotsus (probleemilahendusprotsess) - nt maja ost, puhkusereis D Limiteeritud ostuotsus (kogemuste kasutamine) - nt korduv kindlustuse sõlmimine ühes firmas D Harjumuspärane ostuotsus (ostuprogrammi kasutamine) - nt sigaretid, seep, sokolaad D Impulsiivne ostuotsus (plaanimatu ost) - nt maiustused kassa juures. 17 3. Turustuskanalite valik Turustus - tegevus, millega kaup ostjatele kätte toimetatakse
Referaat Tallinn 2009 SISUKORD SISSEJUHATUS Valisime referaadi teemaks pakendi tähtsuse turunduses ja selle ilmingud praegusel ajal. Pakendil on üha suurenev roll turunduslikust aspektist vaadatuna, pakend võib väga tugevalt mõjutada tarbija ostusoovi. Tootjal on oluline teada, milliseid võimalusi annab pakend tarbija ligimeelitamiseks, ja tarbijal on kasulik olla kursis nende samade peibutusmeetoditega, et teha oma ostuotsus teadlikult, mitte ainul pakendi järgi valides. Töö esimeses peatükis on lahti seletatud pakendi mõiste ja välja toodud selle erinevad funktsioonid. Teises peatükis vaatleme lähemalt pakendi osatähtsust turunduses, selle mõju tarbijale. Referaadi viimases peatükis on kirjeldatud erinevaid trende, mida võib tänapäeval pakendite puhul kohata. Töö allikatena oleme kasutanud peamiselt ajaleheartikleid ja Internetti, vähemal määral ka turundusalast kirjandust
seeläbi heakskiidu ning tunnustuse saamisega. Teisalt väljendab iga isiksus ennast oma riietuses ja esemetes, millega ta enda ümbritseb. Tarbimine sõltub paljuski sellest, millisena me end näha tahame. Eneseteostuse vajadus väljendub inimese soovis midagi korda saata, ära teha. Inimene ei soovi ainult olla, vaid tahab ennast ka proovile panna, midagi saavutada ja teoks teha. Eneseteostusest tulenev hüviste tarbimine on küllalt väike. Tarbimine ja ostuotsus Tarbimine on hüviste (toodete, teenuste) kasutamine oma vajaduste rahuldamiseks. Tarbija püüab kasutada olemasolevaid rahalisi vahendeid tema jaoks suurimat kasulikkust tooval viisil. See tähendab, et tarbija eesmärk on võimalikult vähe kulutades saada võimalikult palju ja võimalikult häid hüviseid. Seejuures on tarbijate hinnangud sellele, mis võiks olla rohkem või vähem kasulik, küllaltki erinevad ehk iga tarbija annab kasutatavate hüviste
majas n-ö proovielamist. Kuna ennustatakse, et üldine majandusolukord halveneb veelgi, kardab ostja teha ostuotsust, oodates ka kinnisvara hindade jätkuvat langust. Selgelt jõupositsioonil klient palub kuni kuueks kuuks võimalust majas elamist proovida, makstes selle ülalpidamis- ja kõik muud kulud, ning pärast seda otsustada, kas soovib antud elamu osta või mitte. Ilmselgelt on tegemist ostjate kartusega teha ostuotsus langeval turul liiga kõrge hinnaga ning prooviga võita aega nägemaks, mis juhtub edasi nii majanduselus üldiselt kui ka kinnisvarahindadega (Uusmaa kinnisvara). Maksejõulisi kliente on turul vähe ning seoses üldise majandusolukorra ja pankade laenupoliitikaga on eramute ja kruntide hindu veelgi alandatud (Uusmaa kinnisvara). Tehinguhinnad on langenud paljuski eelkõige seetõttu, et ostjad teevad müüjale omapoolseid pakkumisi
Ostjad on geograafiliselt hajutatud Ostjad on geograafiliselt kontsentreeritud Ostja ja müüja vahel ei kujune harilikult pikaajalisi suhteid Ostja ja müüja vahel kujunevad harilikult pikaajalised suhted Ostjad ei ole alati kompetentsed ostetava kauba valdkonnas Ostjad on tavaliselt kompetentsed ostetava kauba valdkonnas Ostuotsus langetatakse tavaliselt individuaalselt tasandil Ostuotsus langetatakse tavaliselt kollektiivsel tasandil Hind on enamasti fikseeritud Hind kujuneb läbirääkimiste tulemusena Reklaami mõju on suur Reklaami mõju on väike Nõudlus ei ole tuletatud Nõudlus on tuletatud Elastne nõudlus Mitteelastne nõudlus
Tannik 9.2. Tarbija ostuotsustusprotsess Ostuotsustusprotsess on ostuotsuse kujunemise viietapiline jada (vt joonis 9.1). Tarbija ostuotsustusprotsess algab enne otsuse langetamist ja jätkub pärast ostu sooritamist. Turundaja peab mõistma tarbija ostukäitumist protsessis ja leidma iga etapi jaoks iseomaseid tõhusaid mõjutusmeetmeid. Vajaduse vi Informatsiooni Alternatiivide Ostuotsus Ostujrgne Vajaduse vi Informatsiooni Alternatiivide Ostuotsus Ostujrgne probleemi kogumine vljaselgitamine kitumine ja probleemi kogumine vljaselgitamine kitumine ja teadvustamine ja hindamine ostu hindamine teadvustamine ja hindamine ostu hindamine
Ostukogused on väikesed Ostukogused on suured Ostjad on geograafiliselt hajutatud Ostjad on geograafiliselt kontsentreeritud Ostja ja müüja vahel ei kujune Ostja ja müüja vahel kujunevad harilikult pikaajalisi suhteid harilikult pikaajalised suhted Ostjad ei ole alati kompetentsed Ostjad on tavaliselt kompetentsed ostetava kauba valdkonas ostetava kauba valdkonnas Ostuotsus langetatakse tavaliselt Ostuotsus langetatakse tavaliselt individuaalsel tasandil kollektiivsel tasandil Hind on enamasti fikseeritud Hind kujuneb läbirääkimiste tulemusena Reklaami mõju on suur Reklaami mõju on väike Nõudlus ei ole tuletatud Nõudlus on tuletataud Elastne nõudlus Mitteelastne nõudlus Tasakaalustatum nõudlus Volatiilne nõudlus
Võta aluseks ülesandes 1 kirjeldatud tegevused, valikuvõimalused ja tehtud valikud. Arutlege tulemusi rühmatööna. tegevus võimalus valik vajadus minna jalgsi sotsiaalsed vajadused Kooliminek /tööleminek minna rattaga bussiga turvalisuse vajadus minna bussiga 2 TARBIMINE JA OSTUOTSUS Tarbimine on hüviste (toodete, teenuste) kasutamine oma vajaduste rahuldamiseks. Tarbija püüab kasutada olemasolevaid rahalisi vahendeid tema jaoks suurimat kasulikkust tooval viisil. See tähendab, et tarbija eesmärk on võimalikult vähe kulutades saada võimalikult palju ja võimalikult häid (kasulikke) hüviseid. Seejuures on tarbijate hinnangud sellele, mis võiks olla rohkem või vähem kasulik, küllaltki erinevad ehk
Inforaamat vastuvõtuosakonna ametlik ja avalik dokument, kliendisuhtluse üks osa. Piirkonna kaart, bussijaamade, lennufirmade, taksofirmade telefoninumbrid, ürituste ajakava, vaatamisväärsuste ja majutusasutuste kontaktandmed, olulisemate transpordiliinide graafikud, kohalike giidide kontaktandmed, jne. 21. Külaliste saabumiseelne kontakt majutusettevõttega? Infokogumine, võib kesta aastaid, aastakümneid. Sõbrad tuttavad räägivad, meedia. Langetatakse ostuotsus. Kui külaline kogeb probleeme või aeglast teenindust tellimiskeskuse või vastuvõtu töötajaga suhtlemisel, mõtleb ta enne hoolikalt, kui selles hotellis toa tellib. Otsitakse sobilik majutus, hind ja muu. Saadetakse pärigud. Telefoni, faksi, emaili teel. Tellimissüsteemi kaudu, reisibüroo kaudu. Päring, mis 1 tunniga vastust ei saa on kaotatud tehing! Kohalejõudmine ilmastik , viidad, teede olukord.... oluline eelinfo omamine, kui on kehv kohale jõuda
· Müüakse otse tootmisettevõtetele · Olulised hind ja teenindus · Koostisosad lähevad mingil määral ka lõppturule nt rehvid on autotööstuse koostisosad aga neid saab osta ka eraldi Kapitalitooted · Suured ja olulised tootmiskaubad, kaudselt sisendid aga siiski ei lähe valmistavate toodete sisse · Ehitised ja sisseseaded tootmishooned, maa, suuremad tootmismasinad. Kohandatakse konkreetsele ostjale ja peetakse ka läbirääkimisi. Ostuotsus võtab tavaliselt rohkem aega · Tootmisvahendid lühikese elueaga tootmiskaubad, millega on võimalik tootedi valmistada nt akutrell, haamer, naelad jne Abimaterjalid · Pole sisendiks ettevõttele · Kontoritarbed ja hoolduseks vajavad asjad nt värvid, pintslid · Kulutatakse vähe aega ja energiat, odavad ning sarnanevad mugavustoodetele Teenused äriturul · Toetavad ettevõtte põhitegevust.
inimesed kel on ühesugused väärtushinnangud, ametialane positsioon, elupaik, elukutse, haridus, vanadus, sugulus-sidemed *võrdlusrühmad- luksuskaubad ja tarbekaubad *arvamusliidrid- inimesed , kes tänu oma teadmistele oskavad anda soovitusi konkreetse toote või margi valimisel. *Perekond- sõltumatus, domineerimine, võrdsus 11. Ostuotsuste tegemise protsessi iseärasuste mõistmine: probleemi tunnetamine, infootsingud, alternatiivide hindamine, ostuotsus, ostujärgne käitumine. 1. vajaduse tunnetamine tootmissisesed ( uute mat. Ja sedamete vajadus), toomisvälised tegurid 2. vajaminevad toote üldiste omaduste ja koguse määramine 3. vastavate spetsikifikatsioonide, dokument mis on aluseks tulevasele ostule 4. võimalike hankijate otsimine ja hindamine arvestades kvaliteeti ja hanke tingimusi, müüjafirma peab ennast teadvustama ostjale 5. ettepanekute hindamine ja analüüs 6
Osalusmäär võib olla kõrge (toode on tarbijale tähtis) või madal (toode ei ole tähtis). Osalusmäär sõltub peamiselt järgmistest faktoritest: tarbija omadused, toote omadused, tajutav risk ja sotsiaalne nähtavus. 16. Ostuprotsess, selle etapid Ostuprotsess koosneb viiest astmest, mida on võimalik summeerida kolmeks: ostueelseks, ostu- ja ostujärgseks protsessiks. Ostuprotsessi etapid: vajaduse tunnetamine -> info kogumine -> alternatiivide kaalumine -> ostuotsus -> reaktsioon ostule. 17. Tarbija rahulolu Rahulolu kujuneb peamiselt ootuste ja tegelikkuse võrdlusena. Ka väga heas tootes võib pettuda, kui ootused on liiga kõrgeks kruvitud. Seega tuleb turunduskommunikatsioonis olla ootuste tõstmisega ettevaatlik ja panustada rohkem kliendi positiivsele üllatamisele. Kliendi rahulolu on tema lojaalsuse vundament. Kui klient on rahul, siis lojaalsus võib tekkida, kui ei ole, siis ei teki seda kindlasti. 18
emotsionaalset (demonstratsioon, tähtpäev, degusteerimine jne). Juhul, kui kaup tarbijat rahuldas ja see emotsioon oli tugev, siis võib tarbija järgmisel korral seda kaupa juba spetsiaalselt otsida. Tarbijale pole olulised toote ratsionaalsed eelised – talle läheb korda vaid see, et seda pakuti siin ja kohe. Tähtis on, et ettevõtja leiaks õige momendi oma toodete pakkumiseks. Eksides kontekstiga on ostuotsus negatiivne. Tarbija mälu on lühike. 4) Individualism Postmodernne tarbija soovib olla omaette isiksus ja eristuda teistest. Ta soovib individuaalset lähenemist. Kui toote juures on hind selgelt kirjas, siis tarbija ei taju seda lõpliku hinnana. Segmentide hulk suureneb ning segmentide suurus väheneb. Võidukäiku teeb personaalne suhtlus kliendiga.
TURUNDUSE ALUSED Sisukord 1.TURUNDUSE OLEMUS...................................................................................................1 2.TURUNDUSE JUHTIMINE (PLANEERIMINE).............................................................5 3.TURU SEGMENTIMINE JA TOOTE POSITSIOONIMINE.........................................13 4.TARBIJAKÄITUMINE....................................................................................................16 5.SUHTLUSTURUNDUS...................................................................................................26 6.TOODE JA BRÄND.........................................................................................................28 7.TURUNDUSKOMMUNIKATSIOON.............................................................................37 8.HIND........................................................................................................