Sisukord 1. ÜLDVAADE.....................................................................................................................3 1.1. TAUST........................................................................................................................3 1.2. ORGANISATSIOONI EESMÄRGID........................................................................3 1.3. PROTSESSIDE LOETELU........................................................................................3 1.4. TOIMIMISOBJEKTIDE LOETELU..........................................................................4 1.5. TEGUTSEJATE LOETELU.......................................................................................4 1.6. INFOVAJADUSTE LOETELU..................................................................................4 2. INFOSÜSTEEMI EESMÄRGID..............................................
Sisukord SISUKORD..............................................................................................2 1 ÜLDVAADE...........................................................................................3 1.1 TAUST................................................................................................................. 3 1.2 EESMÄRGID........................................................................................................... 3 1.3 PÕHIPROTSESSIDE LOETELU..................................................................................... 3 2 INFOSÜSTEEMI EESMÄRGID..................................................................5 3 INFOSÜSTEEMI FUNKTSIONAALNE VAADE..............................................6 TOODETE OSTMINE JA MÜÜMINE...................................................................................... 6 4 INFOSÜSTEEMI ANDMEVAADE...............................................................9 4.1 KONTSEPTUAALMUDEL..
.....10 Joonis 4. Pakkumise üldine protsess......................................................................10 5.2 SEISUNDIDIAGRAMM........................................................................................ 10 1 Üldvaade 1 Järgnevalt esitatakse organisatsiooni taust, lausendid, eesmärgid, põhiprotsesside, põhiobjektide, sündmuste, tegutsejate ja infovajaduste loetelu. Joonised on koostatud kasutades UML standardit. 1.1 TAUST Järgnevas projektis kirjeldatakse üht füüsilistele ja juriidilistele isikutele torutöid tegevat ettevõtet. Vastava teenuse osutamine toimub projektipõhiselt, kus igale kliendile lähenetakse individuaalselt, arvestades nende soove, aega ja raha. 1.2 EESMÄRGID Torutöödega tegeleva ettevõtte eesmärgid on:
................................1 1ÜLDVAADE...........................................................................................................................................3 1.1TAUST...............................................................................................................................................3 1.2ORGANISATSIOONI EESMÄRGID.........................................................................................................3 1.3PROTSESSIDE LOETELU.....................................................................................................................3 1.4TOIMISOBJEKTIDE LOETELU..............................................................................................................4 1.5TEGUTSEJATE LOETELU.....................................................................................................................4 1.6INFOVAJADUSTE LOETELU...................................................................
1 ÜLDVAADE...........................................................................................................................................3 1.1 TAUST..............................................................................................................................................3 1.2 ORGANISATSIOONI EESMÄRGID........................................................................................................3 1.3 PROTSESSIDE LOETELU....................................................................................................................3 1.4 TOIMISOBJEKTIDE LOETELU.............................................................................................................4 1.5 TEGUTSEJATE LOETELU....................................................................................................................4 1.6 INFOVAJADUSTE LOETELU...................................................................
Matrikli number: 146586CTF Juhendaja: lektor Karin Rava Tallinn 2014 SISUKORD ¨ 1 ULDVAADE 2 1.1 TAUST . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2 1.2 ORGANISATSIOONI EESMARGID ¨ . . . . . . . . . . . . . . 2 1.3 PROTSESSIDE LOETELU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 1.4 TOIMIMISOBJEKTIDE LOETELU . . . . . . . . . . . . . . 5 1.5 TEGUTSEJATE LOETELU . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 6 1.6 INFOVAJADUSTE LOETELU . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 ¨ 2 INFOSUSTEEMI ¨
............................................................................................................ 3 1.1 Taust.................................................................................................................. 3 1.2 Lausendid.......................................................................................................... 3 1.3 Organisatsiooni eesmärgid................................................................................ 4 1.4 Põhiprotsesside loetelu...................................................................................... 4 1.5 Toimimisobjektid................................................................................................ 4 1.6 Tegutsejate loetelu............................................................................................ 4 1.7 Infovajaduste loetelu......................................................................................... 5 2. INFOSÜSTEEMI EESMÄRGID.........................
...3 1.1.TAUST.....................................................................................................................................................3 1.2.LAUSENDID.............................................................................................................................................3 1.3.ETTEVÕTTE EESMÄRGID.........................................................................................................................3 1.4.TEGUTSEJATE LOETELU..........................................................................................................................4 1.6.PÕHIOBJEKTIDE LOETELU.......................................................................................................................4 1.7.SÜNDMUSTE LOETELU............................................................................................................................4 1.8.INFOVAJADUSTE LOETELU.............................................
.........................................4 1.1 TAUST...................................................................................................................................... 4 1.2 LAUSENDID............................................................................................................................... 5 1.3 ORGANISATSIOONI EESMÄRGID.................................................................................................. 5 1.4 PÕHIPROTSESSIDE LOETELU....................................................................................................... 6 1.5 PÕHIOBJEKTIDE LOETELU.......................................................................................................... 6 1.6 TEGUTSEJATE LOETELU............................................................................................................. 6 1.7 INFOVAJADUSTE LOETELU........................................................................................
Lausendid Admin on ettevõtte töötaja. Laohaldur on ettevõtte töötaja. Kuller on ettevõtte töötaja. Admin sisestab ja kõrvaldab tooted infosüsteemist. Laohoidja haldab laoseisu infosüsteemis jooksvalt. Laohaldur võtab vastu ja väljastab kaupa kulleritele. Kuller transpordib kaupa. Klient ostab kaupa. Klient esitab tellimuse. Eesmärgid Osta ja müüa kaupa. Põhiprotsesside loetelu Toodete müük Infosüsteemi haldamine Lao haldamine Kauba transport Tegutsejate loetelu Admin Laohaldur Klient Kuller Tarnija Infovajaduste loetelu Toote tehnilised näitajad (Klient) Toote hind (tarnija, admin, klient) Toote mõõtmed (kuller, laohaldur) Laoseis (laohaldur, admin) Tarneaeg (klient) Kinnitus kauba tasumise kohta (admin, laohaldur, kuller) Kliendi andmed (kuller) Kauba kättesaamis kinnitus (admin) Infosüsteemi eesmärgid Eesmärk: Pidevalt uuenev koduleht Eelis: Pidevalt uuenev infosüsteem
.................................................................... 3 Taust................................................................................................................................... 3 Lausendid............................................................................................................................ 3 Organisatsiooni eesmärgid..................................................................................................3 Põhiprotsesside loetelu........................................................................................................3 Tegutsejate loetelu..............................................................................................................4 Põhiobjektide loetelu............................................................................................................ 4 Infovajaduste loetelu.....................................................................................................
1 Üldvaade...............................................................................................................................3 1.1Taust................................................................................................................................3 1.2 Organisatsiooni eesmärgid.............................................................................................3 1.3 Põhiprotsesside loetelu..................................................................................................3 1.4 Tegutsejate loetelu.........................................................................................................3 1.5 Põhiobjektide loetelu.....................................................................................................3 1.6 Infovajaduste loetelu......................................................................................................4
TEHNIKAÜLIKOOL Informaatikainstituut Infosüsteemide õppetool Projekt aines "Sissejuhatus infosüsteemidesse" VARUOSADE HANKIMINE ETTEVÕTTES Tallinn 2014 1.Üldvaade Järgnevalt esitatakse organisatsiooni taust, lausendid, eesmärgid, põhiprotsesside, põhiobjektide, sündmuste, tegutsejate ja infovajaduste loetelu. Joonised on koostatud kasutades UML standardit. 1.1. TAUST Järgnevas projektis kirjeltatakse ühe väikefirma klientide teenindamiseks varuosade hankimise ja nende üle arve pidamise infosüsteemi. Projektis keskendutaksegi just sellele, kuidas vajaminevaid varuaosasid tellitakse ja kuidas nad ka samal ajal andmebaasi kantakse. Tegu on ainult ühe väikese osaga firma infrastruktuurist ja selles projektis ei keskenduta firma
Projekt aines "Sissejuhatus infosüsteemidesse" Taksofirma ,,Tulika" Üliõpilane: xxxxxxxxxxx Õpperühm: xxxxxx Matrikli nr.: xxxxxx Juhendaja: Raul Liivrand Tallinn 2013 Sisukord Üldvaade Lausendid Infovajaduste loetelu Infosüsteemi funktsionaalne vaade Nimekirjad Andmebaas Kasutusjuhtude mudel CRUD MATRIKS Seisundi- ja tegevusdiagramm Objektide ja Atribuutide semantika Üldvaade Tulika Grupp on kontsern, kuhu on koondunud takso- ja transporditeenuseid osutavad ettevõtted. Esimeseks kontserni taksofirmaks oli AS Tulika Takso aastast 1993. Järgnevas projektis kirjeldatakse Tulika taksofirma infosüsteemi. Projektis
......................................................................................................................................................3 1.3 Organisatsiooni eesmärgid ............................................................................................................................4 1.4 Infovajadused.................................................................................................................................................4 1.5 Tegutsejate loetelu: .......................................................................................................................................4 1.6 Põhiobjektide loetelu:....................................................................................................................................4 1.7 Põhiprotsesside loetelu:.................................................................................................................................5 1
....................................................................................................................................................3 1.2 Lausendid.......................................................................................................................................................3 1.3 Organisatsiooni eesmärgid.............................................................................................................................3 1.4 Põhiobjektide loetelu......................................................................................................................................4 1.5 Põhiprotsesside loetelu...................................................................................................................................4 1.6 Tegutsejate loetelu..........................................................................................................................................4 1.7 Infovajaduste loetelu.......
.................................................................................... 2 1.1Taust................................................................................................................... 2 1.2Organisatsiooni eesmärgid................................................................................. 2 1.3Organisatsiooni põhiprotsess..............................................................................2 1.4Tegutsejate ja nende infovajaduste ning eesmärkide loetelu.............................2 2.Infosüsteemi eesmärgid.......................................................................................... 3 3.Infosüsteemi funktsionaalne vaade.........................................................................4 3.1Kasutusjuhtude mudel........................................................................................ 4 4.Infosüsteemi andmevaade...................................................................................... 7 4
...........................13 Joonis 5: Spordiasutuseprotsessi kontseptuaalne klassidiagramm...............................15 Joonis 6: Süsteemi andmemudel.................................................................................. 17 4 1. Olemasolevad protsessid Üldvaates esitatakse taust, eesmärgid, põhiprotsesside, põhiobjektide, sündmuste, tegutsejate ja infovajaduste loetelu. 1.1.Protsessi taust Tegemist on spordiasutusega. Eesmärgiks on kliendil registreerida end teatud treeningutele. Klient valib aja treeningutundi. Treener nõustub kliendi soovitud treeningajaga. 1.2.Protsessi eesmärk Spordiasutuse eesmärgiks on: · Klientidele kvaliteetse sporditeenuste pakkumine · Omapoolt valitud treeningutundidesse registreerimine · Spordiasutuse töö korraldamine · Spordiasutuste töötajate ehk treenerite töö korraldamine 1.3
(from Actors) Deklaratsioonide nimekirja Arve märkimine makstuks vaatamine Joonis 7: Deklaratsioonide esitamise kasutuslugude diagramm 5.2. Kasutuslugude kirjeldused Käesolevas peatükis on toodud kasutuslugude kirjeldused. Ühise eeltingimusena võib tuua, et kasutaja on süsteemi sisse loginud ning käivitanud antud tegevuse. Kasutusloo nimetus: Deklaratsiooni loomine Kasutusloo tegutseja: Süsteem Kasutusloo kirjeldus: Semestri alguse saabumisel loob süsteem automaatselt kõigile tudengitele selle semestri deklaratsioonid. Deklaratsioonid määratakse automaatselt seisundisse ,,esitamata". Kasutusloo eeltingimused: - Kasutusloo järeltingimused: Loodud deklaratsioon. Deklaratsioonile määratud semester, seotud tudengiga, seisundiks määratud ,,esitamata". TTÜ Informaatikainstituut Juhtimise infosüsteemid
............................................... 4 Lausendid................................................................................................................................. 4 Sündmused.............................................................................................................................. 5 ELM.......................................................................................................................................... 6 Põhiobjektide loetelu................................................................................................................ 6 Infosüsteemi eesmärgid........................................................................................................... 7 Infovajadused........................................................................................................................... 7 Funktsioonid............................................................................................
.............................3 1.1 Taust.......................................................................................................................................3 1.2 Lausendid...............................................................................................................................3 1.3 Organisatsiooni eesmärgid.....................................................................................................3 1.4 Põhiprotsesside (põhiteenuste) loetelu...................................................................................4 1.5 Põhiobjektide loetelu............................................................................................................. 4 1.6 Sündmuste loetelu..................................................................................................................4 1.7 Tegutsejate loetelu............................................................................................................
..................7 1.2.1 Süsteemi eesmärgid.................................................................................................................7 1.2.2 Süsteemi funktsioonid..............................................................................................................8 1.2.3 Lausendid................................................................................................................................9 1.2.4 Süsteemi kasutajate loetelu...................................................................................................10 1.3 ANDMESÕNASTIK...........................................................................................................................11 1.4 SÜNDMUSTE JA TEGEVUSTE VASTAVUSTABEL..............................................................................11 1.5 SÜSTEEMI LAHENDUSE ARHITEKTUUR......................................................................................
kasutades Oracle 11g Enterprise Edition Release 1 andmebaasisüsteemi. Rakendus on loodud kasutades java programeerimis keelt ning Eclipse IDE-d. Andmebaasi server: hektor8.ttu.ee:1521 Kasutajanimi: TUD26 Parool: J85LR1 Rakenduse toimimiseks peab kasutaja arvutis olema instaleeritud Apache Tomcat 7. Rakenduse sisselogimiseks võib kasutada järgnevaid kasutajanimesid/paroole: Kliendina sisselogimiseks: Kasutajanimi: klient Parool: klient Tellimuse vastuvõtjana sisselogimiseks: Kasutajanimi: kasutaja Parool: kasutaja Veebirakenduse URL: http://localhost:8080/restoran Registreerides uut kasutajat pöördub rakendus T061859_FUNK_ISIKUKOOD funktsiooni poole, mis kontrollib sisestatud isikukoodi õigsust. Kliendina sisselogituna: Vajutades linki Loo uus tellimus rakendus pöördub T061859_FUNK_CAN_MAKE_ORDER funktsiooni poole, mis kontrollib kas kliendil on
.................................. 5 1.1.1 Taust..................................................................................................5 1.1.2 Organisatsiooni eesmärgid................................................................5 1.1.3 Infosüsteemi eesmärgid.................................................................... 5 1.1.4 Lausendid.......................................................................................... 6 1.1.5 Põhiobjektide loetelu......................................................................... 7 1.1.6 Põhiprotsesside (põhiteenuste) loetelu............................................. 7 1.1.7 Põhisündmuste loetelu...................................................................... 7 1.1.8 Tegutsejate loetelu............................................................................ 7 1.1.9 Asukohtade loetelu............................................................................ 8
1.Üldvaade............................................................................................................. 1 1.1 Taust.............................................................................................................. 1 1.2 Lausendid...................................................................................................... 2 1.3 Organisatsiooni eesmärgid............................................................................2 1.4 Põhiprotsesside loetelu.................................................................................. 3 1.5 Põhiobjektide loetelu..................................................................................... 3 1.6 Tegutsejate loetelu........................................................................................ 3 1.7 Infovajaduste loetelu..................................................................................... 3 2. Infosüsteemi eesmärgid..........................................
muutmine töö tegemise viiside muutmise või automatiseerimisega. Ümberkujundamisega muutub tegevuse teostusviis (käsitsitehtav tegevus muudetakse automatiseerituks – tegevust teeb tarkvara ilma inimese vahelesekkumiseta või poolautomatiseerituks – inimene teeb tegevust IT toega ehk kasutades tarkvara või kaotatakse üldse ära). Samuti võib muutuda tegevuse teostaja, n: klienti ei teeninda mitte klienditeenindaja, vaid klient teenindab end ise. Muutmise riskid on keskmised, samuti ka oodatavad kasud. protsessi ümberkorraldamine (process re-engineering) - protsesside teostuse põhimõtete muutmine organisatsiooni strateegilisel ehk terviktasemel. Äriprotsesside põhjalik ümberkujundamine, et saavutada dramaatilist paranemist toimimise sellistes kriitilistes näitajates nagu kulu, kvaliteet, teenindus ja kiirus. Tavaliselt tähendab protsesside
täitmata jätmisest) sõltub teiste huvigruppide huvide täitmine. Omanike huve ei saa täita enne kui ei ole täidetud klientide vajadused; klientide vajaduste täitmine sõltub juhtide ja töötajate huvide täitmisest. Ettevõte saab tulemusi anda ainult kliendi vajadustele vastates nii nagu kliendid ise neid vajadusi määratlevad. Ainus tõestus selle kohta, kas töö on hästi tehtud klient, kes on valmis selle eest maksma. · Infosüsteemi mõiste Tehnilises käsitluses mõistetakse infosüsteemi all omavahel seotud komponentide (riistvara, tarkvara, kommunikatsiooniseadmed ja andmeressursid) hulka, mis kogub (või võtab vastu), töötleb, salvestab ja levitab informatsiooni (täpsemalt andmeid) eesmärgiga toetada otsuste tegemist, ettevõttes koordineerimist ja kontrolli. Infosüsteem võib aidata juhte ja töötajaid
· Funktsionaalne vaade · Registrite vaade 2.2 Pädevusalade vaade 2.2.1 Pädevusalade nimekiri Organisatsioonisisesed pädevusalad: · Andmesisestaja · Juhataja · Laenutaja · Pearaamatukoguhoidja · Süsteemihalduri Organisatsiooni välised pädevusalad: · Kliendi · Koostööpartnerite · Raamatupidaja Analüüsitavate pädevusalade nimekiri on järgmine: · Laenutaja · Klient · Juhataja 2.2.2 Kliendi pädevusala spetsifikatsioon Kliendi pädevusala eesmärgid Omada ülevaadet laenutamise protsessist, laenutada sobiv teavik, tellida teavik mõnest teisest raamatukogust. 9 2.2.2.1 Kliendi pädevusala vastutused · Laenamine (et sobivat teavikut laenata)
· töötajad turvaline ja rahuldustpakkuv töökeskkond Klientide vajaduste rahuldamine toimub läbi väärtus(t)e loomise: · läbi spetsiifiliste teenuste ja/või toodete loomise - tootmisettevõte, teenindusasutus jne · läbi inimeste mõjutamise ja/või muutmise - õppeasutus, haigla, vangla jne Organisatsioon saab tulemusi anda ainult kliendi vajadustele vastates nii nagu kliendid ise neid vajadusi määratlevad. Ainus tõestus selle kohta, kas töö on hästi tehtud klient, kes on valmis selle eest maksma Kliendi jaoks võib väärtusena pidada: · kvaliteeti ja selle kasvu - protsessi ja toote/teenuse kvaliteet ja selle kasv (vigade vähenemine või veaparandusele kuluva aja vähenemine) · kulude vähenemist - kasumlikkuse kasv · kiirust - turu muutustele reageerimiskiirus või tarneaja vähendamine · innovatsiooni - eristumine toodetes/teenustes ja nende omadustes; esimesena turulejõudmine
· protsess peab alati algama seda käivitava 1 sündmusega sõnumi laekumine sellele reageerimiseks protsessi esimese tegevuse tegemiseks · protsess peab alati lõppema mingi tulemuse või saavutatud olukorraga/seisundiga (neid võib olla mitu) · protsessis peab olema vähemalt 2 tegutsejat (rolli, mis on täidetav inimese poolt) · protsess võib koosneda mitmest alamprotsessist · ühte tegevust teeb ainult üks tegutseja · tegevus peab lõppema mingi visuaalselt nähtava või ,,käega katsutava" tulemusega (seisundi või objektiga), mida · oleks võimalik kontrollida · tegevus peab olema teostusviisist sõltumatu, st tegevus peab vastama küsimusele ,,mida tehakse", mitte ,,kuidas tehakse" · tegevus peab vajama mingit sisendit (andmeid ja/või materiaalset objekti)
tööülesannete automatiseerimiseks ning infotöö ümberkorraldust automatiseeritavate protsesside juures. Analüüsi objektiks ning arendatavaks süsteemiks on kinodeketi meelelahtuse, tarnete, töötajate ning kinnisvara halduse süsteem. Käesoleva projekti tulemiks on kirjeldatud meelelahutusteenusepakkuja infosüsteemi strateegilise arenduse dokumentatsioon. Projekti analüüsi, disaini, ehitamise, testimise ning juurutamise tulemusena saab klient endale antud projekti spetsifikatsioonis toodud eesmärke täitva infotöö korralduse koos arvutisüsteemiga. Süsteemiarenduse lähteülesandena formuleeris tellija ühtse jälgitava, kirjeldatud äristrateegia eesmärke rakendava süsteemi. Meie tõlgendus sellele oleks arendada infotöö korraldus ning selle aluseks olev andmete manipuleerimisega tegutsev arvutsisüsteem, mis koondaks kinokavade, piletimüügi, rendi, varade ja töötajate süsteemid. 1
21420 / 1260 = 17 kr Ühikukulu vedamisel kaubaalustel on 21420 / 880 = 24,34 kr Täiendav kästsemiskulu mahukauba mahalaadimisel 2 x 3 x 160 = 960 kr Täiendav käsitsemiskulu ühe rehvi kohta 960 / 1260 = 0,76 kr Ühe rehvi veo ja täiendava käsitsemistöö kogukulu 17 + 0,76 = 17,76 kr Kogukulu sääst ühikukuluna rehvi kohta 24,34 17,76 = 6,58 kr 4. Vastuvõtukontroll Pärast seda kui kogu veos on maha laaditud ja paigutatud korrastatult vastuvõtualale, tuleb saadetis üle kontrollida. Vastuvõtukontroll on üks vastutusrikkamaid laotöö toiminguid, kuna sellega kinnitatakse tarne lõppemist ja kauba üleminekut saaja vastutusele. Kaupade tellimise järel jääb ettevõtte arvutisüsteemi tavaliselt ostutellimus, mis sisaldab infot tellitud kauba artiklite, koguste, hinna jms kohta. Pärast vastuvõtukontrolli läbiviimist saab ostutellimusest lao sissetulek, mida muudetakse vajadusel vastuvõtukontrollimise käigus.
Selleks vajatakse hoiukohtadele paigutamise lehte. Kui laoprogrammist pole võimalik seda koos toote- ja hoiukohtade infoga printida, tuleb kasutada vastavat dokumendivormi, millele saab vajaliku info märkida korrastatult ja korrektselt. Pole õige kasutada selleks valget paberilehte, kuna siit võivad saada alguse mitmed vead. Kui arvutiprogrammist prinditakse hoiukohtadele paigutamise leht, mis sisaldab saabunud tooteartiklite ja koguste loetelu ning soovituslikke hoiukohtade aadresse, saadakse parim võimalik tulemus. Vigu tehakse kirjutamisel vähem, hoiukohtadele paigutamine toimub kiiremini ja tooted paigutatakse laoprogrammis määratud hoiukohtadele. Juhul kui arvutiprogramm sobivaid hoiukohti ei paku, on vaja enne paigutamise alustamist teha selgeks, millist hoiukohtade süsteemi antud toodete puhul kasutatakse ja kirjeldada vastav informatsioon hoiukohtadele paigutamise lehel.