Koolikoti raskusest ja selle
võimalikust mõjust kasvava
organismi lülisambale
Koolikoti raskusest Saaremaa Ühisgümnaasiumi
1.-9. klassi õpilastel
Roosmarii Sarapuu, 7. klass
Liisa Õunpuu , 7. klass
Saaremaa Ühisgümnaasium
Juhendaja : Inge Vahter
Eesmärgid
Anda kirjanduse põhjal ülevaade:
•
lülisambast ja selle kujunemisest lapse- ja
noorukieas
•
kuidas raske koolikott võib mõjutada kasvava
lapse lülisammast
•
2009-2010 ja 2014. aasta sügisel läbiviidud
koolikoti kampaaniast
•
milline peab olema õpilasele sobiv koolikott
ja kuidas seda valida
Praktilise töö eesmärk
•
Praktilise töö käigus kaaluda ühe nädala
jooksul SÜG - i 1.-9. klassi kahest paralleelist
ühe klassi õpilaste koolikotid ja teha sellest
kokkuvõte
•
Uurida, kui paljudel SÜG- i 1.-9. klassi õpilastel
esineb rühihäireid
•
Uurida, kas lastevanemate arvates võib raske
koolikott rühihäireid põhjustada
Sissejuhatus
•
Esmamulje inimesest loob tema
väljanägemine, väga oluline on tema kehahoid
ehk rüht
Kaasasündinud väärarendid, 45,3 deformatsioonid 1000 elussünni kohta Esmashaigusjuhud vanuses 1-4 aastat 255 950 Esmashaigusjuhud vanuses 5-9 aastat 186 058 Vigastuste esmasjuhud välispõhjustest 41 696 tulenevalt vanuses 0-14 aastat Vigastuste esmasjuhud puhke-ja 21 776 vabaajategevustest tulenevalt vanuses 0-14 aastat Ennetatavad surmad alkoholist 410 Terviseedenduse eesmärgid: Parem tervis. Selle saavutamise vahendid, mida saavutatakse inimeste enda kasvava kontrolliga oma tervise üle. Kui räägime tervislikust toitumisest, peab lai valik tervislikke toiduaineid olema kättesaadavad mõistlike hindadega. Mida tähendab tervisekasvaus? Tervisekasvatustöö on, kui: Juhendame haiget, kuidas võtta rohtu Nõustame ema imiku toitmise osas Näitame suhkruhaigele enesesüstimist Räägime noorukitele seksuaaltervishoiust
ja 2. rühma lastele on iseloomulik kalduvus püüda vältida ülesandeid, milles nad on ebakindlad. Neile tüüpilised vead on näiteks korrutustabeli ja algoritmi sooritamisega seonduvad mäluvead. 3. Lapsed, kelle tase lugemisel ja kirjutamisel on normaalne, kuid selgelt nõrk aritmeetikas nende matemaatilised raskused ei ole seotud keelelistega - auditiivne tähelepanu hästi arenenud, suuri puudusi on aga visuaalses tähelepanus ja visuaal-spatsiaalsetes võimetes. Selle rühma aritmeetilised vead liituvadki sageli spatsiaalse ja visuaalse düsorganisatsiooniga: read ja veerud segunevad algoritmis, tehtemärgid loetakse valesti jne. Matemaatiliste põhitõdede valdamise puuded põhjustavad siiski enamuse vigadest. M. Pevzner (1966) püüab oma uurimustes eristada esmast arenguakalkuuliat teisestest matemaatikaraskustest. Autori andmetel on arenguakalkuulia puhul kiiru-kuklasagara kahjustus, mille tagajärjel ei arene ruumianalüüs ja -süntees ning motoorika
võrdlemisi kiiresti. andumus) - Liigutuste taju - Mõistmine - arusaamise madalam aste, väljendub - Väärtuste süsteem - Füüsilised võimed võimes sooritada vaimseid toiminguid piiritletud - Isiksuse - Motoorsed oskused sisuga, mida inimene suudab korraga haarata või selle väärtusorintatsioonide - Mitteverbaalne üle arutleda. kujunemine kommunikatsioon - - Rakendamine on võime kasutada õpitud kehakeel seaduspärasusi ja mudeleid teisel viisil või uutes oludes. - Analüüs - võime jaotada vaadeldav informatsioon
lugupidavale lävimisele. Ta teeb seda selguse, elujõu ja huumoriga. Iga õpetaja vajab seda raamatut ja igal õpilasel on vaja, et tema õpetajad oleksid seda lugenud.“ Sue Roffey / Lääne-Sydney Ülikool ja Londoni Ülikool Bill Rogers õpetas palju aastaid, enne kui te- „Bill on selle valdkonna autorite seas erandlik, sest ta töötab klassiruumides õpetajate kõrval, et nende tõhusat tegevust toetada ja neile eeskuju anda. Ta mõtestab teadlikult argikogemusi klassiruumis ja see mast sai haridusnõustaja ja raamatute autor; ta “kursis olemise“ mõõde ta kirjutistes muudab ta usutavaks ning julgustab tema lugejat omaenda tegevust peab arvukalt loenguid käitumise juhtimisest, täiustama
Paide Ühisgümnaasiumi käsitööõpetaja Põhikooli riiklik õppekava sätestab, et kool korraldab põhikool III kooliastmes õpilastele loovtöö. Olenemata sellest, kas põhikooli lõpetajad on eelnevatel aastatel uurimistöid vmt teinud või mitte, peaksid siiski koolid läbi mõtlema, kuidas süsteemselt korraldada loovtööde läbiviimist ning milliseid juhendmaterjale tuleb koostada õpilastele ja õpetajatele. Mõelda tuleks ka selle peale, kas õpilased on piisavalt ettevalmistatud erinevat liiki loovtööde tegemiseks ning kas õpetajad vajavad õpilaste juhendamiseks eelnevalt täiendkoolitust. LOOVTÖÖ KORRALDAMINE KOOLIS Loovtöö on juhendatud õppeprotsess, mille käigus õpilane rakendab iseseisva töö oskusi ja omandatud teadmisi, arendab loovust ja kinnistab ning täiendab koolis omandatut. Kooli juhtkond koostöös õpetajate, infotehnoloogi, raamatukoguhoidjaga koostab
lapsed sellise lähenemisega üldse märkamata. Hinnanguliselt arvatakse, et koolisüsteemis jäävad märkamata või võimetekohaselt arendamata pea pooled andekatest lastest, kuna õpetaja jõud ja aeg kuluvad peamiselt nõr- gemate õpilaste järjele aitamisele ning just andekad jäävad pahatihti tähele- panuta. Koolis edasijõudmatuteks tembeldatud või käitumisprobleemi- dega laste hulgas on kindlasti palju niisuguseid, kelle annet pole kas õigel ajal märgatud või selle arenguks soodsaid tingimusi loodud. Juba eelmise sajandi kahekümnendatel aastatel maailma esimese ulatuslikuma andeka- te uuringu teinud Lewis Terman osutas faktile, et koolist väljalangejate hulgast umbes kolmandik olid heade vaimsete võimetega õpilased. Ande- kad alasooritajad ja väljakukkujad on nüüdse haridussüsteemi tõsisemaid probleeme. Tihti saab andekate arenguks parimate tingimuste loomisel takistuseks asjaolu, et lapsevanematel ning pedagoogidel puuduvad koge-
Töötab-1, õpib-2 jne nummerdamine- kõikidel gruppidele omad väärtused! 10 varianti- tahan muuta 5ks: transform- recode into dif. Valiables. valim→teise välja→name→change→old and new values (old: 1- copy old values) Transform- compute variable target variable?? Programmi SPSS kasutamine View – Value Labels: näidata koodide asemel nimetusi Utilites – Variables: muutujate/tunnuste sisu ülevaade Muutuja/tunnuse määrangute muutmine: topeltklõps selle nimel tabeli ülal. Nii saab näiteks muutujale uut nime anda või väärtuste nimetusi muuta. Output-aknast saab tabeleid ja graafikuid Word’i tõsta need valides ja siis Copy ning Word’is Paste. Sagedustabeli koostamine- vanuse puhul, kui väärtusi kiiga palju, siis ei kasutata sagedustabelit Seal esitatakse tunnuse väärtused (valid), nende esinemissagedus (frequence) ning protsendid (percent).
14.2 Arvutustes kasutatud ehitustööde mahud 262 14.3 Arvutustes kasutatud ehitustööde maksumus 263 14.4 Tulemused 268 14.4.1 Kütmata keldriga variantlahendused 269 14.4.2 Keldrita puitkorterelamu 283 14.4.3 Köetud keldriga variantlahendused 289 14.5 Kokkuvõte energiatõhususe parandamise majanduslikust mõjust 296 15 Järeldused 299 15.1 Piirdetarindite ja kandekonstruktsioonide tehniline seisund ja defektid 299 15.2 Külmasillad 299 15.3 Hoonepiirete õhupidavus 300 15.4 Välisseinte soojus- ja niiskustehniline toimivus 300 15
Kõik kommentaarid