..............................................................................................4 1.1. Lülisamba ehitus ja kuju ...........................................................................................4 1.2. Lülisamba funktsioon...............................................................................................5 1.3. Seljalülide ehitus.....................................................................................................6 1.4. Õige kehahoid.........................................................................................................7 2.SELJAAJU JA SELJANÄRVID............................................................................................9 3. RÜHIVIGADE PÕHJUSED JA KUJUNEMINE .....................................................................10 3.1. Rühivead .............................................................................................................10 3.1.1. Sundasend ...
Rühivead Märjamaa Gümnaasium 9-B Hanna-Liisa Hannus 2014/15 õa. Rühihäired kujunevad: • Seistakse ja istutakse vales asendis • Mittepüsivad kehahoiud • Liigutakse vähe • Raskuste kandmine ühel õlal • Magatakse kõrge peaalusega Halba rühti iseloomustab: • Lõtv kehahoid • Lihased nõrgemini arenenud • Pea langetatud või ettepoole suunatud Võimalikud tagajärjed • Peavalu • Tekib pinge ja selg väsib ruttu ära • Suureneb lihaste ja sidemete koormus • Takistab südame ja kopsude normaalset talitlust • Inimene vajub küüru
Rüht on: · kehahoid istumisel, kõndimisel, seismisel · ilu ja tervise väljendus, oma meeleolu peegeldus · uhke, julge, enesekindel · dünaamiline ( liikumisel ) · staatiline (seismisel ) Rühist sõltub: · siseelundite töö · rühi tervishoidlik mõju · inimsele välimus · enesetunne Rühivaatlus: · eest: kõrvad, õlanukid, rangluu, rinnad, taljekolmnurk, sõrmeotsad, puusanukid, põlved (sirge, o ja x ) · tagant: kõrvad, kael, õlad, abaluud, taljekolmnurk, tuharajooned, põlvejooned · küljelt: toetades vastu seina tuleb jälgida, kas pea, abaluud, tagumik oleksid vastu seina Istuv tööasend: · tooli põhi peab olema parajas suuruses · seljatugi ulatub õlgadeni ja on toetav · käetoed parajad ( õlad vabalt ) · tooli kõrgus: jalad toetavad vastu maad, põlvedel täisnurk · pöördtool, ratastega tool (kontoris) · laua kõrgus nii, et õlad on vabalt · arvuti monitor poole m ka...
). kes vastutab ja juhendab? 8. .ürituse lõpetamine vajalike positiivsete iseloomujoonte ja omaduste kujunemist; 9. Mängureeglitest kinnipidamine ja (auhinnad, diplomid, üllatused); 9. kokkuvõte ja analüüs (kuidas õnnestus, mida muuta jne.) mängus esinevate mitmesuguste raskuste ületamine aitab kaasa julguse ja enesekindluse tekkimisele; 30. MILLEST SÕLTUB KEHAHOID? Kehahoid sõltub:#Luustiku arengust;#Lihaskonna arengust ja 10. Mängus saab laps iseseisvalt otsustada, kuidas toimida, et saavutada eesmärk.Koos sellega areneb toonusest;# Inimese emotsionaalsest seisundist.NB! Seega pole rüht püsiv ega muutumatu. 31. MIKS ON OLULINE, ET MEIL OLEKS ÕIGE KEHAHOID? #Õige kehahoid tagab meile sirge
Väätsa Põhikool Rühivead Referaat Koostaja: Eneli Nilbe 9.klass 2015 Mis on rüht? Rüht on harjumuslik kehahoid istumisel, liikumisel ja seismisel. Mis on peamised rühivead? • Lordoos ehk nõgusselgsus • Skolioos ehk lülisamba kõverdumine külgsuunas • Küfoos ehk kumerselgsus Rühivigade tekkepõhjused? 1. Kaasasündinud (5-10%) 2. Ülekaal 3. Nõrk või assümmeetriline lihastoonus 4. Halvas asendis istumine, sundasendid 5. Lõdvad lihased, hooletu seismine 6. Luustumishäired 7. Stress ja emotsionaalsed probleemid 8. Liigutakse vähe 9
....................................................................................5 6. Ravi noortele...............................................................................................6 7. Kokkuvõte...................................................................................................7 8. Kasutatud kirjanudus...................................................................................8 SISSEJUHATUS Esmamulje inimesest loob suurel määral tema kehahoid ehk rüht. Kehahoid pole püsiv ja muutumatu, seda mõjutavad nii meeleolu, tervis, kuid kindlasti skeletisüsteemi areng ja kehaline vormisolek. Õige kehahoid tagab meile sirge selja ja terve lülisamba ning kindlustab siseorganitele kõige paremad tingimused funktsioneerimiseks (Maidsaar 2008). Antud teema on valitud, kuna skolioos on noorte hulgas vaga laialdaselt levinud terviseprobleem ning antud referaadiga näidata selle probleemi olemust noorte seas. Mis on skolioos?
Praktilise töö eesmärk • Praktilise töö käigus kaaluda ühe nädala jooksul SÜG- i 1.-9. klassi kahest paralleelist ühe klassi õpilaste koolikotid ja teha sellest kokkuvõte • Uurida, kui paljudel SÜG- i 1.-9. klassi õpilastel esineb rühihäireid • Uurida, kas lastevanemate arvates võib raske koolikott rühihäireid põhjustada Sissejuhatus • Esmamulje inimesest loob tema väljanägemine, väga oluline on tema kehahoid ehk rüht • Õige kehahoid tagab inimesele terve lülisamba ning kindlustab siseorganitele kõige paremad tingimused funktsioneerimiseks • Suur osa skeletisüsteemi hädadest on alguse saanud koolieas • Raske koolikott võib olla üheks rühihäirete põhjustajaks • Rühivead ei ole kergesti avastatavad Koolikoti raskust reguleeriv ministeeriumi määrus • Määrus jõustus 1.08.2001 • Eesti Vabariigi haridusseaduse alusel on ranitsa
Selja segmentaalne hüpomobiilsus võib olla krooniliste valulike häirealade põhjuseks nii lihastes, nahas kui luuümbrises, nii lokaalselt (otse seljalülide juures) kui ka kaugemal. Alaselja valu võib olla tingitud häiretest kõrgemal keskseljas, mille tüüpiliseks põhjuseks on harjumuspärane kühmus kehahoid, eriti pikakasvulistel isikutel. Halva kehahoiu korral on näidustatud kehahoiu korrektsioon ja spetsiifiline harjutusravi. Kui valu põhjus on seljasegmentide hüpomobiilsuses, on efektiivne manuaalteraapia. Üldiselt teatakse, et alaselja lülivaheketta kulumine või nihkumine ja sellest tingitud närvijuure ärritus põhjustab kiirguva valu jalga. Vähem teatakse, et kesk-ja alaselja segmentide hüpomobiilsus võib põhjustada närvijuurte nahaharude kaudu valu ka tuhara, puusa,
Harjutused täita rütmiliselt, rahulikus või mõõdukas tempos. Korduste arv 5-8-12-16. Harjutuste arv kompleksis 5-12 või rohkem. Igal harjutustunnil on oma kindel struktuur. 11) Harjutuse õpetamise etapid, kasutatavad meetodid Etapid- Ettekujutuse loomine harjutusest, harjutuse omandamine, liigutusvilumuse kujunemine. Meetodid- individuaalmeetod, rühmameetod, mängumeetod, ringmeetod, näitemeetod, sõnameetod, tervik-ja osameetod, kordusmeetod, intervallmeetod. 12) Õige kehahoid, rühivead ja nende põhjused Õige kehahoid- Ilmneb lihaste ja luustiku tasakaal. Alajäsemed joondatud, kandmaks keharaskust. Vaagen neutraalses asendis. Pea otse, tasakaalustatud, ei põhjusta stressi kaelalihastele. Rühivead- Lülisamba kõverused. Alajäsemed ei kanna keharaskust. Vaagen on kas liiga ees või taga. Pea on taga või ees. Rühiprobleemid- Keha tugistruktuuride stress (ühekülgne, pikaajaliselt korduv kutsetöö ja treening, vähene liikumisaktiivsus)
ARENG - Ainuraksed- geneetiline kood - Selgrootud- kahekülgne sümmeetria - Kalad- skeleti põhitüüp - Roomajad- 5 varvast, kopsud - Alamad imetajad- hammastik, püsisoojasus, piimanäärmed - Kõrgemad imetajad- platsenta, elussünnitus - Ahvid- ruumiline nägemine INIMESE EVOLUTSIOONI MÕJUTAVAD TEGURID - Pärilik muutlikus - Geenitriiv - Geenivool - Looduslik valik INIMESE EVOLUTSIOONI SUUNAD - Püstine kehahoid - Kahel jalal liikumine - Esijäsemete areng tööorganiteks - Peaaju areng - Infovahetus (häälitsused) - Mõtlemis- ja kõnevõime Põhjusteks - Metsade vähenemine - Neoteenia - Tööriistade kasutuselevõtt Sotsiaalne evolutsioon - Kollektiivis kogenenud info edasi andmine ühelt sugupõlvelt teisele - Kas bioloogiline evolutsioon jätkub? - loodusliku valiku mõjujõud (väheneb)
Balletietenduste ja tantsude loomise kunsti nimetatakse koreograafiaks. Ballettmeister loob teose sisule ja muusikale vastava liikumise ja tantsud. Ballett koosneb nii soolo-, ansambli- kui ka rühmatantsudest. Ballettides esitatakse ka karaktertantse. Naistantsijaid nimetatakse baleriinideks, juhtivat naissolisti priimabaleriiniks. Klassikalises balletis kasutatakse sajandite jooksul väljakujunenud tantsutehnikat. Klassikalist balletti iseloomustab rangelt fikseeritud kehahoid ja jalgade väljapoole pööratus, mis on vajalik liigituste suurema ulatuse saavutamiseks. Klassikalises balletis on kasutusel viis lähtepositsiooni jalgade asendite fikseerimiseks. Nendest algavad ja nendega lõpevad tantsuharjutused. Kuna ballett kujunes välja Prantsusmaal, siis on balletiterminid prantsuskeelsed. Balletti võib tantsida ka muusika järgi, millel puudub kirjanduslik süzee.
Age Oks ja Toomas Edur Mis on ballett? Ballo tähendab itaalia k "tantsin", ballett kindla meeleoluga muusika episood Balleti aluseks on libreto Ballett on koreograafial põhinev lavateos, kus avatakse tegelaste tunded, mõtted, karakterid Klassikalist balletti iseloomustab fikseeritud kehahoid ja jalgade väljapoole pööratus Klassikalises balletis kasutusel viis lähtepositsiooni jalgade asendite fikseerimiseks Koreograafia, koreograaf, priimabaleriin Balleti ajalugu Esimesed balletietendused toimusid 16.sajandil Itaalias ja Prantsusmaal 1661. a rajas Louis XIV Pariisis Kuningliku Tantsuakadeemia 18. sajandil suurenes oluliselt muusika roll tantsuetenduste sisu esiletoomisel 19. sajandil romantilise ballett muutus
Tunniandja kursus: TSKB-1 Kuupäev: 09.04.2015 Harjutuste toime Harjutuste kirjeldused Korduste arv Metoodilised märkused Organiseeritud 1) Rivistumine ühte viirgu, klassi tervitamine, tunniteema. Pealagi üles, selg sirgu, käed sirgelt, sõrmed tegutsemine rühmas kokku, pingutatud kehahoid. Riviharjutus Ümberrivistumine ühest viirust kahte viirgu ja tagasi seletamine, Jalgu ei lohista, pealagi üleval Üldarendavad harjutused 1) Üldkoormav harjutus Jooks ümber pingi, alustades pingi tagant vasakult paremale. Päkkadel, ei tormata. 1-4. Põlvetõste jooks 5-8.Sääretõste jooks
Töötamine arvutiga Tänapäeval teevad miljonid inimesed tööd arvutitega, kuid kahjuks ei ole paljud teadlikud, kuidas õigesti arvuti ees istuda. Need, kes jällegi on teadlikud, tihtipeale ei järgi soovitusi, kuidas arvutiga töötades õigesti keha hoida. Arvutiga töötades tuleb kindlasti jälgida, milline on sinu istumisstiil. Ergonoomiliselt õige istumine näeb välja selline, et keha on vaba, kuid sirge. Siinkohal kehtib küünarnukireegel, mis tähendab seda, et randmeliiges peab olema otse, selg ja jalad peavad olema toetatud. Ergonoomiliselt õige arvutiga töötamine eeldab, et käte asend on paralleelne põrandaga ja lisaks küünarnukireeglis nimetataud randmetele peavad sirged olema ka küünarvarred. Küünarnukid peavad aga olema 90 120 kraadise nurga all ning kehale lähedal. Lisaks küünarnukireeglis nimetatud jalgade toetamisele ei tohi aga unustada, et põlved peavad olema sama kõrgel kui puusad. Arvutiga t...
a ns am bl i l au l u j a k oo r i g a . Tr a di t s i o o ni l i s t es ba l l e t t i d e s j a oo pe r i t e s es i t a t ak s e ka k a ra k t e r t an t s e , m i l l e aluseks on sageli balletipäraselt töödeldud rahvatants. Naistantsijaid nimetatakse baleriinideks, juhtivat naissolisti priimabaleriiniks. Klassikaline ballett üldistab ja reeglipärastab inimkeha liikumist, siin kasutatakse sajandite jooksul väljakujunenud tantsutehnikat. Klassikalist balletti iseloomustab fikseeritud kehahoid ja jalgade väljapoole pööratus, mis on vajalik liigutuste suurema ulatuse saavutamiseks. Jalgade puusaliigesest väljapööratus võimaldab ideaaljuhul tõsta jalga ligi 180 kraadi. Klassikalises balletis on kasutusel viis lähtepositsiooni jalgade asendite fikseerimiseks, nendest algavad ja nendega lõpevad tantsuharjutused. Jalgade lähtepositsioonid kombineeritakse kindlate kätepositsioonidega. Kuna ballett kujunes välja Prantsusmaal, siis on balletiterminid prantsusekeelsed
või ebasobivate asjade väljaütlemine, kummaliste sõnade kasutamine või mõttetute avalduste tegemine · Muutused peresuhetes pidevad vaidlused, mitte kunagi koju helistamine, kummalistel õhtustel või öistel aegadel koju helistamine · Muutused koolis/tööl keskendusmisprobleemid, akadeemilise võimekuse allakäik · Muutused käitumises kummlaine kehahoid, jõllitamine, äärmuslik religioossus, illegaalsete mõnuainete kasutamine · Muutused välimuses: veidrate riiete kandmine, vähene isiklik hügieen Skisofreenia diagnoosi võib määrata vaid psühhiaater, ent kuna on mitmeid haigusi, mis võivad väljenduda skisofreeniasarnaste sümptomitega, peaks esmalt konsulteerima oma perearstiga. Arst otsustab, kas on vaja spetsialisti abi.
Töövestlus Kuidas valmistuda. Võta aega taustinfo kogumiseks (sõbrad, tuttavad, trükised) Tee nimekiri omadustest ja saavutustest, mida tahad rõhutada Mõtle läbi oma negatiivsed omadused, mida saad esitada ka positiivsetena Mõtle läbi küsimused, mida võidakse esitada ja vasta neile põhjalikult Mõtle, mida teeksid esimesel tööpäeval esimeste asjadena Mõtle, kuidas jätta head muljet Treeni oma kehaasendeid peegli ees Valmista ette küsimused, mida võiksid küsida tööandjalt Peale töövestluse lõppu tee endale analüüs ja mõtle, mis oli hästi, mis halvasti Hea mulje jätmine Ära hiline, arvesta ajakulu ja püüa kohale jõuda täpselt Riietu olukorrale vastavalt Tervitades ära kõnni Püüa olla rahulik Ole viisakas Ole paindlik ja taktitundeline Ole aus Räägi endast, kuid mõtle, kuidas ja millest. Ära lobise. Õpi selgeks oskus ennast kuulata Kuula iga sulle esitatud küsimust hoolega, vajadustel esita täpsustav küsimus Jälgi oma v...
Noorukitel ja puberteedieas lastel mõõduka skolioosi korral on soovitav spetsiaalse korseti kandmine, mis aitab ära hoida edasise kõverdumise. Siingi on oluline ravivõimlemine ja ujumine. Kaugele arenenud juhtudel (kui võimlemisest ei piisa), kui on tekkinud juba rindkere organite haiguslikud muutused, tehakse operatsioon. Skolioosi ennetamiseks tuleb väga tähelepanelikult jälgida rühti, sest rüht e. kehahoid on inimese harjumuslik kehaasend seismisel, istumisel ja kõndimisel. Rüht pole muutumatu, vaid kujundatav ja arendatav ning sõltub palju sellest, milline on inimese üldine kehaline aktiivsus. Hea rühi hoidmine eeldab tegelemist iseendaga ja aitab ennetada paljusid erinevaid vaevusi. Halba rühti iseloomustab lõtv kehahoid, sageli on lihased nõrgemini arenenud, pea langetatud, lülisammas kokku vajunud, kõht lõtv, abaluud tiivataolised ja teineteisest eemaldunud,
Terve lapse sünnipikkus on keskmiselt 50 cm. Esimesel eluaastal kasvab laps 25 cm võrra pikemaks, teisel eluaastal 10cm võrra. Edasi kasvab laps umbes 5 cm aastas. Murdeeas toimub intensiivsem sirgumine 6 kuni 7 cm aastas. Luustik ja lihastik Seitsemendaks eluaastaks omandavad kindla kuju lülisamba normaalsed kõverused: kaela-, rinna-, ja nimmekõverus. Lihastik on nõrgalt arenenud. Seljalihaste nõrkuse tõttu eelkooliealisel lapsel lõtv kehahoid, mistõttu tuleb lapsele sageli meelde tuletada, et ta kõnniks sirgelt ja istuks sirgelt. Hingamis- ja vereringeelundid Ülemised hingamisteed on väga kitsad. 5-6 aastasel lastel vohavad sageli ninaneelumandlid ning häirivad nina kaudu hingamist. Need lapsed hingavad lahtise suuga ning neil kujuneb eriline, haigusele iseloomulik näoilme. Seedeelundid 3-6 aastased lapsed ei ole enam nii tundlikud väärtoitmise suhtes kui varasemas eas.
olla rahulik. Selleks oleks vaja jõuda vestlusele õigeaegselt ja kiirustamata. Seega tuleks kehakeelele tähelepanu pöörata sellest hetkest alates, mil saabutakse töövestluse läbiviimise paika. Hea mulje jätmist ei ole vaja jätta vaid vestluse ajaks, sest intervjueerijad vaatavad kohe alguses, kuidas ollakse riietunud, missugune on soeng ja milline üldine pilt endast luuakse. Kehakeel äriläbirääkimistel Hea rüht ja sirge kehahoid, mis on omane sihikindlatele, elus edasi jõudnud inimestele, annavad teavet eneseusaldusest. Enesekindlad inimesed otsivad sagedamini pilkkontakti, vaatavad vestluspartnerile kauem otsa, pilgutavad silmi harvemini kui ebakindlad (või salatsevad) isikud. Kui tahame oma kaaslastele meeldida, peame neile silma vaatama. Suheldes inimesega, võiksime kujutada vestluskaaslase laubal kolmnurga. Jälgides seda jääb partnerile mulje, kuulaja on asjalik inimene
Kasvatuse ja hariduse lõppeesmärk KALOGATHIA (kr. k kalon - ilu, agathon - headus). Kooliharidust said vaid vabad kodanikud, ainult poisid. Koolid tegutsevad õpetaja eraalgatusel, õppemaksudega hariduse sisu: lugemine , kirjutamine (õp kirjatark e grammatist), arvutamine, muusika (kitarrist flööti, lüürat, lüüra saatel laulma), võimlemine (toimus palestras, õpetas paidotribes elegantne kehahoid, kõnnak, tantsimine, ujumine, kreeka viievõistlus) Paidagogosed - lapsesaatjad (kooliealiste poiste jaoks peredesse) Spartas: Kasvatuse eesmärk: füüsiliselt tugev ja terve inimene, kes oskas alluda distsipliinile Vastsündinud läbisid ülevaatuse (eugeenika test) Riiklikud kasvatusasutused nii poistele kui tüdrukutele (kreeka viievõistlus, veidi arvutamist, lugemist, kirjutamist, lakoonilist kõne) 3. Seisusliku hariduse olemus keskajal.
Vasaku käe lähteasend - väike sõrm asub sõrmisel A, järgmine sõrm sõrmisel S, keskmine sõrm sõrmisele D ja vasaku käe väike sõrm sõrmisele F. Parema käe lähteasend - nimetissõrm asub sõrmisel J, keskmine sõrm sõrmisel K, nimeta sõrm sõrmisel L ja väike sõrm sõrmisel Ö. 12. Õige rütm kirjutamisel. Kirjutada tuleks ühesuguses rütmis, mis kiireneb kirjutamisoskuste omandamise käigus. 13. Õige kehahoid ja käte asend. · Istuda tuleb sirgelt · Selg peab toetuma seljatoele 2 · Mõlemad jalad toetuvad põrandale alusele · Küünarnukid langevad vabalt alla, küünar-ja õlavarrenurk on 85-90 kraadi ning küünarvars on paralleelne põrandaga · Randmed on ülestõstetud, tekib sirgjoon käeseljast küünarnukini
teenindust. Nad panevad kiiresti tähele halba teenindust, mis eristab ühte firmat teiste võistlevate firmade seast. Teenindatavalt saab teenindaja esimese tagasiside. Veelgi olulisem suhtlemisel saadava tagasiside osa on see, mille moodustavad inimese meeleolu, hääletoon, kehakeel. Teeninduskeel on suhtlemise viis. Teeninduskeelt väljendame enda kehakeelega. ja kasutame seda enamasti klientidega suhtlemisel. Kehakeeleks loetakse näiteks näoilme, miimika, kehahoid ja zestid. Suur osa suhtlemisest on sõnadeta suhtlemine ehk mitteverbaalne suhtlemine. Mitteverbaalne suhtlemine ei piirdu ainult kehakeele ja silmsidemega vaid ka keskkonnaga, kus inimesed viibivad. Ruumi kujundus, mööbel, värvid ja valgus, helisüsteem mõjutavad atmosfääri. Mõnusas keskkonnas on inimestel kergem suhelda. Tuntakse end vabalt. Üheks väljendusvahendiks on hääl. See on inimese isikupära osa ning tähendab teistega rääkides palju
Pea iga aasta räägitakse koolilaste rasketest seljakottidest ja nendest tingitud rühi probleemidest. Seetõttu pööratakse ka enam tähelepanu koolis kehalise kasvatuse tundides harjutustele, mis parandavad rühti. Halvast rühist tingituid rühiprobleeme on erinevaid ja toon need välja ka oma referaadis. 2 Rüht Rüht on harjumuslik kehahoid seismisel, istumisel ja liikumisel. Üldpildi saab lihtsalt pingevabalt seisvast inimesest. Samuti sõltub rüht luustikust, lihaskonna toonusest ning emotsioonidest. Lülisamba füsioloogilised kõverused kujunevad välja 6.7. eluaastaks ja kinnistuvad 19.-20. eluaastaks, järgneb säilitav periood. Pärast 55.60. eluaastat on väga raske rühti muuta, kuna muutused on toimunud luulises osas. Seega tuleks rühi korrigeerimisega algust teha noorukieas,
11. Sõrmede lähteasendid. See on sõrmede lähteasend. Mõlemad pöidlad tuleb hoida tühikuklahvi kohal. Pärast mõne teise klahvirea klahvile vajutamist peab sõrm siirduma kohe lähteasendisse tagasi. 12.Õige rütm kirjutamisel. Kirjutama peab ühesuguse rütmiga, et vältida vigu. Rütm kiireneb kirjutamisoskuse omandamise käigus. Väga hea on kui kasutatakse õppimise käigus rütmilist muusikat. 13. Õige kehahoid ja käte asend. Istuda tuleb sirgelt, selg peab toetuma seljatoele ning mõlemad jalad peavad toetuma põrandale. Küünarnukid langevad vabalt alla, küünar- ja õlavarre nurk on 85-90 kraadi ning küünarvars on paralleelne põrandaga. Randmed peavad olema üles tõstetud, et tekiks sirgjoon käeseljast küünarnukini. 14.Tööpingest vabanemise võtted. 5
R. BOLTON IGAPÄEVAOSKUSED Kehakeele olulisus Inimene ei saa elada suhtlemata. Tema käitumine, näolimed, zestid annavad hea võimaluse kehakeele lugemiseks, mis on kuulamise olulisemaid oskusi. Teadlased on kindlaks teinud, et enamuse infost annab suhtlemisel edasi mitteverbaalne suhtlemine ehk kehakeel, mis on olnud inimestevahelise suhtluse vahendiks inimkonna algusest peale. Kaasaegsed teaduslikud katsed ja läbi ajaloo kogunenud tähelepanekud pakuvad abi teiste inimeste mõistmist kehakeele kaudu. Mitteverbaalsed signaalid: Tunnete keel Iga sõnumitüübi edastamiseks kujuneb välja parim võimalik väljendus, mida edastatakse verbaalselt või mitteverbaalselt. Faktilist infot (näit raamatu pealkiri, eseme hind) on kõige parem edastada verbaalselt. Ka emotsioonide väljendamiseks kasutatakse sõnu, kuid sageli kombineeritakse neid keh...
Tõene 4. Inimene erineb teistest imetajatest peamiselt selle poolest, mis tal on evolutsioonis taandarenenud. Tõene KÕIGE õigem vastusevariant 5. Ahvide aju on inimese omast väiksem ligikaudu 3x. 6. Inimestele mõeldud ravimeid testitakse esmalt rottidel, hiirtel, küülikutel ja sigadel. 7. Vastsündinud inimese aju suhteline suurus on sama vana simpansi omast väiksem. 8. Võrreldes teiste loomadega on inimese iseloomulikuks tunnuseks püstine kehahoid. ÜLEVAADE INIMORGANISMI EHITUSEST MÕISTED dendriit närviraku lühemad jätked, mis võtavad teistelt rakkudelt vastu närviimpulsse elund ehk organ; mitmest koest moodustunud kindlat funktsiooni täitev organismi osa elundkond ühtset ülesannet täitev elundite süsteem epiteelkude kude, mis katab väliskeskkonna või kehaõõnega ühenduses olevaid pindu erituselundkond elundkond, mis eritab kehast mittevajalikke aineid
Milline vahend kaitseb suguhaiguste eest? * vältida sugulisi vahekordi juhuslike partneritega * kasutada kondoomi, sest see on ainus rasestumisvastane vahend, mis kaitseb nakkuse saamise eest 17.Organism kui terviku talitus- humoraalne ja neuraalne regulatsioon erinevate olukordades. 18.Nimeta 2 positiivset ja 2 negatiivset muutust, mis on inimesel kaasnenud kahel jalal kõndimisega. + esijäsemed ehk käed vabad (saame nendega sooritada erinevaid liigutusi ja kaasas kanda esemeid) + püstine kehahoid liikumine aeglasem kui neljal jalal sünnitamine raskem Skujuline selgroog siseelundid toetuvad üksteise peale keha mass jaotub väikesele pindalale, suurem koormus 19.Mida mõistetakse negatiivse tagasiside all? Negatiivse tagasiside all mõeldakse mingi kehasisese kõrvalekade korral käivitub sellele vastupidine reaktsioon, mis taastab organismis esialgse olukorra. 20.Kuidas toimub negatiivse tagasiside siis, kui inimese kehatemperatuur tõuseb?
E. Mayo). - Kuulmine - sõna, mis kirjeldab füsioloogilisisensoorseid protsesse, mille abil kõrvade vahenduselsaadakse auditiivseid aistinguid ja antakse need edasi ajju. - Kuulamine - sõna, mis kirjeldab psühholoogilise protseduuri, mis hõlmab sensoorse kogemuse olulisuse määramist ja mõistmist. Oskuste rühmad Spetsiifilised oskused Tähelepanu väljendamise oskused. - Osavõttu väljendav kehahoid. - Sobilik kehakeel. - Silmside. - Väliste segajate vältimine. Jälgimispskused. - Ukseavajad. - Väikesed julgustused. - Vähesed küsimused.
Sülearvuti mõjutab selle kasutajat lähtuvalt mitmest aspektist (Sihver, 2009): · klahvid on väiksemad, paiknevad üksteisele lähemal kokkusurutud sõrmedega kirjutamine, trükkimisel tekib rohkem vigu, mis toob kaasa staatilise pinge lihastes; · väikesed osutusseadised kasutamine nõuab oskust ning juhtiva sõrme vastupidavust ja jõudu, võib ilmneda kestev staatiline kehahoid, mis viitab käte ja sõrmede lihasväsimusele; · ekraaniga ühendatud klaviatuuril töötamisel tekivad raskused saavutamaks ühtaegu sobivat asendit klaviatuuril tippimiseks ning ekraani jälgimiseks. Allapoole vaatamisest võivad tekkida kaela lihasvaevused, õlad on kokkusurutud asendis. · sülearvutitel on väike ekraan, mille reolutsioon piiratud. Kokkusurutud
kannatavad arvuti kasutamisest tulenevate valude all. Arvuti lauad ja toolid on disainitud täiskasvanutele või halvasti disainitud lastele. Paljud lapsed kannatavad seetõttu krooniliste liikumishäirete all nagu randme-närvipõletiku sündroom ja krooniline valu kätes, seljas, kaelas ja õlgades. Uuringutest on selgunud, et 40% algkooli õpilastest on õppinud arvutis kui arvutilaud ja -tool on valesti ja seetõttu on nende kehahoid muutunud valeks. Soovitatakse lapsevanematel jälgida laste arvuti kasutamist. Kasutatud kirjandus: http://paber.maaleht.ee/?page=18200&grupp=targutalita&artikkel=854 http://216.239.59.104/search?q=cache:-BYfcLVr5HgJ:www.htg.tartu.ee/~a6imre/Jura%2520mis %2520enne%2520oli%2520kodukal/Imre%2520Purret%2520(Arvutid%2520ja %2520tervis).doc+arvutid%2Btervis&hl=et&ct=clnk&cd=4&gl=ee http://www.arvutiweb.ee/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=30 http://news.bbc.co
a n s a m b l i l a u l u j a k o o r i g a . Tr a d i t s i o o n i l i s t e s b a l l e t t i d e s j a o o p e r i t e s e s i t a t a k s e ka karaktertantse, mille aluseks on sageli balletipäraselt töödeldud rahvatants. Naistantsijaid nimetatakse baleriinideks , juhtivat naissolisti priimabal eriiniks. Klassikaline ballett üldistab ja reeglipärastab inimkeha liikumist, siin kasutatakse sajandite jooksul väljakujunenud tantsutehnikat. Klassikalist balletti iseloomustab fikseeritud kehahoid ja jalgade väljapoole pööratus, mis on vajalik liigutust e suurema ulatuse saavutamiseks. Jalgade puusaliigesest väljapööratus võimaldab ideaaljuhul tõsta jalga ligi 180 kraadi. Klassikalises balletis on kasutusel viis läht epositsiooni jalgade asendite fikseerimiseks, nendest algavad ja nendega lõpevad tantsuharjutused. Jalgade lähtepositsioonid kombineeritakse kindlate kätepositsioonidega. Kuna ballett kujunes välja Prantsusmaal, siis on balletiterminid prantsusekeelsed
Kui teeme seda rumalalt, tahame liiga palju liiga kiirelt, lihas ei taastu ja ülekoormuse foonil lisandub vigastusteoht. Me ei saavuta oma tegelikku eesmärki. Vundament korda Suure osa ärkveloleku ajast veedame me püstises asendis, käies või seistes. Seega on äärmiselt oluline jalalihaste tasakaalustatud toonus ja liigeste hea tervis. Jalad on kui keha vundament. Mida tugevamad ja stabiilsemad nad on, seda tasakaalustatum on kogu keha ning parem ka kehahoid. Õige rüht paljuski inimese hea enesetunde aluseks. Hea rüht aitab vältida lihasepingeid ja -valu, väsimust, liigeseprobleeme, pea- ja seljavalu. Enamikel meist on kunagi lapsepõlves olnud hüppeliigese vigastus (nt. nikastus). Kuigi oleme sellest kenasti paranenud, on selle tulemusel hüppeliigese funktsioon häiritud (nt sirutus hea, painutus häiritud). See tähendab, et üks jalg paindub vähem kui teine ja sellest tulenevalt on biomehhaanikas häired ka mujal kehas
Sellegi põhjus on täpsustamata. Eeldusekss arvatakse naissuguhormooni kaitsvat toimet ja meeste halvemat stressitaluvust. Skisofreeniakahltuse korral tuleks jälgida ja toetada inimest igal võimalikul viisil. Karta tuleks järske meeleolumuutusi (tujukus, depressioon, võimetus nutta, liigne nutmine, põhjuseta naermapuhkemine või võimetus naerda); Aktiivsushäireid, näiteks üliaktiivsus või passiivsus, unetus või liigunisus; käitumise muutuseid (kummaline kehahoid, jõllitamine, äärmuslik religioossus, narkootikumide kasutamine); Suuri muutuseid koolis, tööl, peresuhetes; võimekuse allakäiku; sotsiaalkäitumishäireid (sotsiaalsete olukordade vältimine, tavapärastest tegevustest loobumine, kartus välja minna, suhete jahenemine, ebaloogiliste või ebasobivate asjade väljaütlemine, kummaliste sõnade kasutamine või mõttetute avalduste tegemine) ning aktiivsushäireid, nagu liigne aktiivsus või vastupidi, passiivsus
Rakke Gümnaasium Ballett Referaat Koostaja: Siim Kruustok Rakke 2012 Sisukord 1. Sissejuhatus 3 2. Balletti ajalugu 4 3. Tuntud Balletitantsijad 5 4. Tuntud Ballettmeistrid 7 Sissejuhatus Ballett on muusikaline lavateos. Balletis on terviklikuks kunstiteoseks ühendatud mitu kunstiliiki: tants, muusika, kirjanduslik süzee ning kujutav kunst lavakujunduse ja kostüümide näol. Balletis antakse teose sisu edasi tantsuga. Balletis avatakse tantsu ja pantomiimi abil tegelaste tundeid ja mõtteid. Balleti aluseks olev kirjanduslik süzee on muusikaga lahutamatus seoses. Muusika kajastab etenduses toimuvaid sündmusi ning tegelaste tundeid ja areneb vastavalt vajadusele kõigi dramaturgiareeglite järgi. Balletietenduste ja tantsude loomis...
inimesed, kes tahavad olla abivalmid, kuid ei soovi kanda sellega kaasnevat emotsionaalset taaka (). Kolmeteistkümnes teesulg: rääkida inimestele, et nad kasutavad teesulge. Kolmeteist kümnes teesulg kuulub kohtumõistmise kategooriasse. Kui te soovite oma suhtlemist parandada, on näpuga teistele näitamine viletsaks stardipakuks. Oskuste rühmad Spetsiifilised oskused Tähelepanu väljendamise oskused Osavõttu väljendav kehahoid Sobilik kehakeel Silmside Väliste segajate vältimine Jälgimisoskused Ukseavajad Väikesed julgustused Vähesed küsimused Tähelepanelik vaikimine
Oma saavutuste alahindamine väärtustan (9) Enesekindluse puudumine Häbelikkus suhtlemisel Meeleolu kiire langemine ja teiste süüdistamine Vastumeelsus uute väljakutsete vastu, sest on kartus ebaõnnestuda · Kehakeeles: Uuele ülesandele vastu astudes on tal: Hinnang langetatakse oma: Kange kehahoid · Füüsilisele minale Jäik selg · Eetilisele minale · Sotsiaalsele minale Kergitatud õlad · Personaalsele minale Pärani või mahalöödud silmad (9)
x Nõu andmine teise inimese probleemidele lahenduse andmine. x Kõrvalepõikamine muud juttu tehes teise probleemide juurest eemale triivimine. x Loogiline argumenteerimine püüd teist inimest veenda, lähtudes faktidest ja jättes arvesse võtmata asjassesegatud tunded. x Rahustamine püüd takistada teist inimest negatiivseid tundeid tundmast. Kuulamisoskuste rühmad: x Tähelepanu väljendamise oskused o Osavõttu väljendav kehahoid pingevaba, kuid ergas kehahoiak, keha kallutamine rääkija suunas, teisega vastamisi olemine, avatud kehahoiak, rääkijast sobilikus kauguses asumine. o Sobilik kehakeel hoidumine häirivates liigutustest ja zestidest. o Silmside o Väliste segajate välimine x Jälgimisoskused o Ukseavajad üleskutse rääkimiseks, mis ei kasuta sundimist. o Väikesed julgustused lihtsad reaktsioonid, mis õhutavad kõnelejat oma lugu jutustama ja
kui terviku üle otsustamisel ühendatakse aga üksikud eristatud elemendid tähenduslikuks tervikuks. Mitmete uuringute järgi võib kehakeele tähenduse üle otsustada kümne näitaja alusel: · kehaline kokkupuude · suhtlejate distants · suhtlejate asend üksteise suhtes · inimeste välimus · peanoogutus · näojooned ja -ilmed · liigutused 3 · kehahoid · silmside · sõnatu kõne Nägu Inimesed pööravad suhtlemisel üksteise näole ja selle ilmele erilist tähelepanu, kuivõrd just näolt saab kõige hõlpsamini välja lugeda tundeid, suhtumisi ja vastastikuse mõjutamise märke. Suheldes suuname oma pilgu palju sagedamini partneri näole kui muudele kehaosadele ning seetõttu saab meist igaüks instinktiivselt suuremal või vähemal määral aru silmade keelest. Arvutu hulk katseid
Reaktsiooni mõjutavad paljud faktorid- kultuur milles elatakse, diskursused või näiteks usk. Kommunikatsioon on eksisteerinud juba väga pikka aega. Kõige esimeseks kommunikatsiooni väljendusviisiks oli kõne, seega on kõne esimene meedium, mis ajalooliselt kujunes välja reaalsest käitumisest. Algselt saatis instinktist tulenevat toimingut tajutav heli või kehahoid, seejärel hakkasid akustilised ja optilised saatjad täitma asendaja funktsiooni (Palmaru, 2003). Foucault on öelnud, et kõnelemine ei ole uuenduslik (innovaatiline) tegevus, vaid valikute tegemine kindlate praktikate (=tavade) raames, mida juhivad antud keele reeglid (need kirjutavad ette, mis on lubatud ja mis mitte) (Palmaru K. I). See tähendab, et tegelikult on ka keelel kui suhtlusvahendil meie üle teatud võim, mis
asjakesi, mida tütarlaps oli armastanud, ja et need paremini säiliksid, kattis need korviga. Juhuslikult oli korv sattunud haual oleva akantuse peale. Kevadel hakkas viimane kasvama ning selle väädid ja lehed põimusid ümber korvi. Mööda läinud Kallimachost vaimustas tavatu nähtus ja peagi said korintoslased temalt mitu täiesti uue kapiteeliga sammast. 4 Skulptuur - kuros – alasti noormees - kore – riides naine iseloomulik kehahoid ja nn alaline naeratus Kuidas ilmnevad Egiptuse ja Mesopotaamia mõjud arhailise ajajärgu skulptuuris? Miks muutus keha modelleerimine loomulikumaks, aga näo ilme mitte? Allpool paiknevad Egiptuse skulptuurid 5 Vaasimaal - esialgu mustafiguuriline - alates 530 eKr punasefiguuriline stiil, rakursi kasutuselevõtt (vrd lk 110 ja 121) – kunstnik hakkas arvestama objekti vaatenurgaga
o Vastsündinud peaaju math on u 25% täiskasvand inimese omast o Ahvibeebil 50% o Inimesel on 2.a. simpansi anatoomiline ja füsioloogiline küpsus alles 8-10 eluaastaks o Täiskasvanud inimese kolju sarnaneb rohkem simpansi lapse omega, siis inimese eluiga pikem o Neoteenia arengu pidurdamine ja eellaste noorjärkude omaduste säilitamine täiseas - Inimese evolutsiooni peamised suunad o Püstine kehahoid koos kahejalgse liikumisega o Eesjäsemete areng käteks kui tööorganiteks o Peaaju areng, sellega kaasnev kõne- ja mõtlemisvõime - Inimese evolutsioon (pole täpselt teada, kuid hetkel arvatakse nii) o Dryopithecus ~12 MAT(6-10 MAT miljonit aastat tagasi) lahknes inimlasteks ja inimahvlasteks 10-12 MAT · Sivaoithecus - · Ouranopihecus · Rudophitecus
Analoogsed organid on erineva päritoluga organismide organid, mis muutuvad sarnastes tingimustes väliselt sarnaseks. Nt liblika tiib ja linnu tiib. Homoloogilised elundid on ühistelt eellastelt päritud ja ehitusplaanilt sarnased elundid. Võivad kohastumisel mingi funktsiooni täitmiseks küllaltki erinevaks kujuneda. Nt vaala loib ja hobuse jäse. 21.Millised on inimese evolutsiooni peamised suunad (mis on muutunud evolutsiooni käigus võrreled primaatidega)? Püstine kehahoid koos kahejalgse liikumisega Eesjäsemete areng käteks kui tööorganiteks Peaaju areng, sellega kaasnev kõne- ja mõtlemisvõime 22.Millised on abiootilised ja biootilised tegurid, mis erinevaid organisme mõjutavad? Abiootilised tegurid on pärit organisme ümbritsevast eluta loodusest. Siia kuuluvad elukeskkonna ja kliimaga seotud tegurid nt õhk, muld, vesi, päikesekiirgus, temperatuur, niiskus, tuul. Biootilised tegurid tulenevad organismide kooselust
olukordi. Nähes, et keegi on uje ja tunneb end ebakindlalt, saab aidata tal end mugavamalt tunda. Osates näha, et keegi valetab, võib talle seda otse öelda või lihtsalt hoiduda tema õnge sattumast. Isegi kui olete juba väga läbinägelik ja oskate olukordi hinnata, arendab kehakeele tundmine neid oskusi veelgi ja annab lisakindlust. Kehakeele alused Suhtlemise käigus sooritame lugematu hulga tegusid. Neid võib jagada eri kategooriatesse. Näoilmed, žestid ja kehahoid on inimese käitumise alustoed. Kuigi kultuurilised erinevused kehakeelt teatud määral küll mõjutavad, on palju sellest universaalne. Kus maailma nurgas ka ei viibiks, tunneme sõbraliku naeratuse või vaenuliku liigutuse kohe ära. Õpime seda keelt sellest hetkest peale, kui tuleme siia ilma, oma ema süles. Pikkamööda meie arusaamine sellest kasvab, kuni oleme suutelised tõlgendama ja kasutama suurt hulka puudutusi, žeste ja ilmeid. Kuigi oleme arendanud niisuguseid tehnoloogilisi
Mida vihasemaks inimene läheb seda kõrgemale nihkub ka käsi . Olematute ebemete noppimine ., rõivastelt võib täheldada seda , et inimene ei julge oma arvamust välja öelda ja proovib seda tõrjuda . Tavaliselt istub ebemenoppija teistest kõrvalepöördunult, vaatab maha ja samal ajal näpib oma riideid. See on kõige tuntub nõustamatuse liigutus . 8 ENESEKINDLUS JA ÄREVUS Hea rüht ja sirge kehahoid, mis on omane sihikindlatele, elus edasi jõudnud inimestele, annavad teavet eneseusaldusest . Enesekindlad inimesed otsivad sagedamini pilkkontakti ning vaatavad vestluskaaslasele kauem otsa , nad pilgutavad silmi vähem kui ebakindlad isikud . Ärevuse või kartuse suurimaks sümboliks peetakse köhatamist . Sagedaste köhatustega inimene viitab ebakindlusele ja hirmutundele ( näiteks suure rahvamassi ees esinedes ) .
Loetule, nähtule või kuuldule hinnangu andmine nii omandatud oma- ja kirjalikult kui ka suuliselt. võõrsõnade algusse; pöörab tegusõnu olevikus; Esitamise eesmärgistamine (miks, kellele, mida). moodustab ainsust ja Esitamiseks kohase sõnavara, tempo, hääletugevuse ja mitmust, olevikku ja intonatsiooni valimine; õige hingamine ja kehahoid. minevikku; poolitab sõnu (õpitud Jutustus pildi või pildiseeria põhjal, küsimuste, skeemi, reeglite piires); kaardi või kava toel, fantaasialugu, kirjeldus, seletus, kasutab õpitud keelendeid veenmiskiri, tarbetekstid (juhend, nimekiri, retsept, nii kõnes kui kirjas e-kiri, teade), ajakirjandustekstid (uudis, intervjuu, pildi vastavalt suhtlemise
4) publikutsoon üle 200 cm kasutatakse avalikel esinemistel. Kui me rikume tsooni reegleid ja siseneme valesse piirkonda, siis vestluspartner sulgub ja tunneb ennast ebamugavalt, sama juhtub meiega, kui meie tsooni sisenetakse. Alateadvusliku kehakeele sõnumid Silmside Miimika Kehaliigutused Kehaasendid Zestid Distantsid Teadvuslikud kehakeele sõnumid Soeng Riietus Ehted Tätoveeringud Kehahoid Kõnnak Lõhn PARAKEEL Hääl annab 38% üldmuljest. Parima tulemuse saame rääkides selgelt, madalama häälega. Häälekvaliteedi olulised faktorid on hääle kõrgus, toon, kõne tempo ja naeratus hääles. Häälest väljaloetavat infot nimetatakse parakeeleks. Parakeele koostisosad Parakeele moodustavad hääle kõrgus, tempo, toon, kõla, rütm, tugevus. Kõrgus Häälekõrgusel on sõnumi edastamisel oluline osa. Pingulolek põhjustab hääle
· tuharad ulatuvad esile · alaselja nõgusus suurenenud · rindkere lamendunud · põlved lukustatud · kõhuorganid alla vajunud, · seisund vähendab tunduvalt lülisamba võimet südame ja kopsude töö suurenenud. olla keha toes ja koormuse vähendaja 3)Kössis isteasend · ülakeha küürus või liiga kumer · pea ettepoole · alaselg kumer · tavaliselt algab teismelises eas Kokkuvõte Rüht on harjumuslik kehahoid seismisel, istumisel ja liikumisel. Rüht sõltub luustikust, lihaskonna toonusest ning indiviidi eluviisist. Lülisamba füsioloogilised kõverused kujunevad välja 6.7. eluaastaks ja kinnistuvad 19.-20. eluaastaks, järgneb säilitav periood. Pärast 55.60. eluaastat on väga raske rühti muuta, kuna muutused on toimunud luulises osas. Seega tuleks rühi korrigeerimisega algust teha noorukieas, kui tugi-liikumisaparaat on kõige vastuvõtlikum uutele kehaasenditele
Balletietenduste ja tantsude loomise kunsti nimetatakse koreograafiaks. Ballettmeister aga loob teose sisule ja muusikale vastava liikumise ja tantsud. Ballett koosneb nii soolo-, kahe tantsija pas de deux`st- kui ka väiksemate tantsurühmade-kordeballeti esinemisest. Muidugi esitatakse seal ka karaktertantse. Klassikalises balletis kasutatakse sajandite jooksul väljakujunenud tantsutehnikat, mida iseloomustab rangelt fikseeritud kehahoid ja jalgade väljapoole pööratus, mis on vajalik liigituste suurema ulatuse saavutamiseks. 1 Balleti ajalugu 1.1 Balleti algus Omanäoline klassikaline tantsukunst kujunes Egiptuses, Indias ja Hiinas välja juba aastatuhandeid tagasi. Professionaalne tantsukunst hakkas Euroopas arenema keskaja lõppedes, kui toimus ilmaliku kultuuri elavnemine. Balleti rajajaks peetakse 17.sajandil Prantsusmaad valitsenud kuningas Louis XIV, kes armastas eriti tantsu ning sellepärast oli ka
c) Vanuriiga kuni 90- aastani. Taandareng. d) Raugaiga üle 90 aasta. Kliiniline surm teadvuse kaotus, süda ja hingamine seiskub, lihased lõtvunud, silmapupillid laienenud. Rakkudes olevate hapnikuvarudega saab elada veel 5-6 minutit. Bioloogiline surm ajusurm! Keha jahtub, lihaskangestus. INIMENE KUI TERVIK Inimese eri kehaosad ja elundid moodustavad omavahel kokkusobiva terviku. Inimese erinevus loomadest: · püstine kehahoid · S-kujuliselt kõverdunud selgroog · kokkukasvanud selgroolülid · liikumisest vabad eesjäsemed Inimese keha sisekeskkond : · keha temperatuur · vere keemiline koostis jne Need peavad olema suhteliselt püsivad ja sõltumatud väliskeskkonnast. Sisekeskkonna säilitamiseks teevad elundkonnad koostööd. Mingi muutuse tekkimisel sisekeskkonnas toimub organismis kohe negatiivne tagasiside käivitub vastupidine reaktsioon. Elutegevuse tagab ainevahetus: