Pilet nr 1: 1) IT organisatsioon ja rollid. Ülalhoiu funktsioon ja põhiülesanded Liigitatakse vertikaalseteks (toetavad valdkonnad) ja horisontaalseteks (funktsiooni tüübid). IT jaotub horisontaalseks tegevusalaks: · Arendus o Luua uut funktsionaalsust, “time-to-market” sihteesmärk · Ülalhoid o Säilitada olemasoleva funktsionaalsuse töövõime võimalikult madalate kuludega. Stabiilne, muutumatu keskkond sihteesmärgiks Ülalhoid jaguneb IT haldamise (tugi ja hooldus) ja serverite, rakenduste ülalhoiuga (IT Operations) tegelavateks harudeks. · (Taristu – kui see pole eelmise kahe sees) Rollid Arendus • progeja • süsteemianalüütik • projektijuht
1. Mis on äriprotsess ja mis on äriprotsesside optimeerimise eesmärk organisatsioonis? Äriprotsess-seotud tegevuste kogum, mille tulemusena saavutatakse organisatsioonile, organisatsiooni äripartneritele ja/või klientidele kasulik teenus või toode. Äriprotsesside optimeerimisega on võimalik saavutada: Klientide rahulolu, kulude vähendamine, lühem aeg tulemuse saavutamiseks, parem kvaliteet, eristumine konkurentidest, kõrgem personaalne produktiivsus. 2. Mis on ja kuidas seostuvad andmeelement, informatsioon ja teadmus? Andmeelement - väikseim tähendust omav infoüksus. Informatsioon - selliselt organiseeritud andmed, et andmed omavad tähendust. Teadmus - selliselt organiseeritud ja töödeldud andmed ja/või informatsioon, et andmetest on võimalik teha järeldusi, neist õppida ja teadmisi laiendada. Seostumine: informatsioon koosneb andmeelementidest ja teadmus informatsioonist. 3. Mis on IT arhitektuur? IT arhitektuur on terviklik kirjeldus ettevõtte är
Süsteemiarhitekt ja disainer - IS/IT lahenduste (süsteemide) projekteerimine Süsteemiarendaja (programmeerija) - IS/IT süsteemide loomine ja kasutajatele kättesaadavaks tegemine Infosüsteemi juht - IS/IT-d puudutava tulevikuvisiooni loomine, IS strateegia koostamine; IS-i valitsuse ülesehituse loomine; IS/IT projektide portfelli kokkupanek; organisatsiooni toimimise muutmise juhtimine infotehnoloogia juht - IT strateegia väljatöötamine IT projektijuht - IS/IT-alaste muudatuse teostuse juhtimine · Analüüsitava ettevõtte skoobi määratlemine Analüüsitöö alustamiseks on vaja paika panna analüüsitava ettevõtte, mille infosüsteemi on vaja määratleda, esmased piirid ehk skoop. See võib analüüsi edenedes muutuda. Skoobi määratlemine on sisuliselt üldvaate koostamine, milleks on vähemalt 2 meetodit: 1. nö ,,ülalt-alla"
· Süsteemiarendaja (analüütik, programmeerija, testija) - IS/IT süsteemide arendamine ja kasutajatele kättesaadavaks tegemine IS/IT juhte ja nende vastutusi IS/IT juhte ja nende põhivastutusi: · Infosüsteemi juht (Chief Information Officer (CIO)) - IS/IT-d puudutava tulevikuvisiooni loomine, IS strateegia koostamine; IS-i valitsuse ülesehituse loomine; IS/IT projektide portfelli kokkupanek; organisatsiooni toimimise muutmise juhtimine · infotehnoloogia juht (Chief Technology Officer (CTO) või IT Manager) - IT strateegia väljatöötamine · IT projektijuht - IS/IT-alaste muudatuse teostuse juhtimine Süsteemina käsitlemine Süsteemina käsitlemine (Systems Thinking) Probleemi analüüsimeetod või lähenemisviis, mis aitab inimesel näha laiemata, terviklikumat pilti sellest, kuidas asjad on omavahel seotud. Teiste sõnadega, süsteemina võtmine ehk süsteemianalüüs tegeleb süsteemist
kõrvaldamise etapi. Süsteemiarendusmetodoloogia valiku kriteeriume · arendatava süsteemi olemus ja ulatus (skoop) · uue süsteemi loomise või olemasoleva süsteemi muutmise kriitilisus · eelarve · meeskonna suurus · kasutatav tehnoloogia · kasutatavad vahendid ja tehnikad · organisatsioonis eksisteeriv töökultuur Strateegilise juhtimise mõiste Infosüsteemi muutmise juhtimine on eelkõige infosüsteemi strateegiline juhtimine, mis peab toimuma kooskõlas organisatsiooni strateegilise juhtimisega. Strateegilist juhtimist saab defineerida kui: ,,tulevikku arvestavate strateegiate koostamine ja nende tulemuslik elluviimine". Oma iseloomult on strateegiline juhtimine integreeritud protsess, mille käigus otsustatakse tegevuse eesmärgid ning prioriteedid, ühendatakse juhtimine väliskeskkonna ootustega ning seotakse igapäevane juhtimine strateegiliste eesmärkide saavutamisega. Ettevõtte strateegia mõiste
kirjeldab Vali üks: a. rakendamise meetodid b. disaini spetsifikatsioon c. tootmissüsteem d. disaini strateegia Küsimus 5 Süsteemi arenduse elutsükli järgi füüsiline andmebaasi disain on seotud Vali üks: a. Infosüsteemi planeerimine ja valik b. Infosüsteemi teostamine ja kasutamine c. Infosüsteemi analüüs d. Infosüsteemi disain Küsimus 6 Uue tarkvara allikaks võib olla Firma IT osakond arendab uut infosüsteemi Majasisene arendus Vastus 1 Konkursi korras otsitakse täitjat Välispartneri arendus Vastus 2 Arvutipoest ostetav valmisprodukt Riiulitoode Vastus 3 Küsimus 7 Seos kolme erineva tüübi olemite vahel Ternaalne seos Vastus 1
COBIT- Üldine auditi korraldus, viimastel aastatel pigem üldine protsessiraamistik 13. Tarkvara protsessiraamistikud ja elutsükli mudelid – mis on vahe, kas neid saab koos kasutada? Raamistik- iseloomustab kõiki protsesse. Elutsükkel- iseloomustab arendusprotsessi. Levinud raamistikud lubavad arendusprotsessis kasutada erinevaid elutsükli mudeleid. 14. Näited erinevate elutsükli mudelite kohta: kosemudel, V-mudel, spiraalmudel, XP, Scrum, testipõhine arendus. Kosemudel- iga tegevus toimub eraldi etapina. Eelmine etapp peab olema lõpetatud, enne kui minna täitma järgmist etappi. Nõudmiste analüüs – Süsteemi ja tarkvara kavandamine – Realiseerimine ja testimine – Installeerimine – Kasutamine ja hooldus V-mudel- arenduse ja kontrolli tegevused kulgevad sümmeetrilised. Igale arendustegevusele vastab kontrolli tegevus. Valides erinevaid tegevusi, saab erinevaid V-mudeleid.
Rakendatavuseks tuleb oma inforessurssi hinnata (väärtus, turvalisus) ja juhtida (teadmusjuhtimine knowledge management). · Arvutite ja infotöötlemisega seotud kontekstides oli teadmusjuhtumine (knowledge management) eelkõige mõistetud kui tehnikad salvestatud teadmise töötlemiseks ja juhtimiseks tarbijani. Teisalt on teadmusjuhtimine mõistetud kui teadmiste ning toodete loomise ja teadmusringluse protsessi juhtimine organisatsioonides, arvestades inimese võtmepositsiooni teadmuse kandjana · Teadmusjuhtimise programmid on tavaliselt seotud organisatsiooni eesmärkidega ja nende sihiks on jõuda spetsiifiliste tulemusteni, nagu näiteks jagatud teave, parendatud teostus, konkurentsieelis või kõrgetasemeline innovatsioon 13. Selgita infosüsteemide ja IKT valdkonna sarnasusi ja erinevusi, nende seotust. · Infosüsteemid on vanemad ja sisaldavad endas pea alati ka mitteinfotehnoloogilisi
Pigem soovitan teha Eucipi näidisteste ja lugeda Eucipi arhiiv korralikult läbi.
Kõik kommentaarid