TARTU ÜLIKOOL Pärnu kolledž PARETO ANALÜÜS Referaat Pärnu 2015 Sissejuhatus Pareto analüüs on nimetatud 20. sajandi Itaalia majandusteadlase Vilfredo Pareto (1848- 1923) järgi. Teadlane pani tähele, et ühiskonnas jaotuvad ressursid ebaühtlaselt – suurem osa ressurssidest koondus väheste inimeste kätte. Seda avastust nimetatakse mitmeti – Pareto printsiibiks, Pareto seaduseks, 80:20-reegliks, vähima pingutuse põhimõtteks ja tasakaalutuse põhimõtteks. Jätkates antud teema uurimist, leidis Pareto, et tegemist on väga universaalse printsiibiga, mis kehtib pea igas eluvaldkonnas, ja seda vaatamata ajale, ühiskonnakorrale või muudele välistele tingimustele. Pareto 20:80 reegel on ka ABC analüüsi ehk tegevuspõhiste kulude analüüsi (activity based costing) aluseks.
dividende teenida. Samas on varusid vaja, et operatsioonid toimiksid tõhusalt ja nõudlus saaks rahuldatud. 18. EOQ mudel- võimaldab arvutada optimaalse varude tellimise koguse. 2 DS Q IC D – nõudlus Q – korraga tellitav kogus S – ühe tellimuse kulu C – ühe kaubaühiku hind I – ladustamiskulu, % aasta keskmisest varude väärtusest Eesmärk on leida tellimiskogus, mis minimeeriks kogu tarnekogusega seonduvat muutuvkulu. 19. Pareto 80:20 printsiip, ABC ja XYZ analüüs • 80% tulemustest on põhjustatud 20% põhjustest • 80% käibest/kasumist tuleneb 20% toodetest/klientidest • Näitab, millele pöörata firmas enim tähelepanu X (1 Y ) (1 A) X A Y (Y X ) A X • Y – toodete osakaal müügi alusel • X - toodete osakaal tooteartiklite alusel • A – seost kirjeldav konstant ABC analüüs- • Pareto printsiibi rakendus
dividende teenida. Samas on varusid vaja, et operatsioonid toimiksid tõhusalt ja nõudlus saaks rahuldatud. 18. EOQ mudel- võimaldab arvutada optimaalse varude tellimise koguse. 2 DS Q= IC D nõudlus Q korraga tellitav kogus S ühe tellimuse kulu C ühe kaubaühiku hind I ladustamiskulu, % aasta keskmisest varude väärtusest Eesmärk on leida tellimiskogus, mis minimeeriks kogu tarnekogusega seonduvat muutuvkulu. 19. Pareto 80:20 printsiip, ABC ja XYZ analüüs · 80% tulemustest on põhjustatud 20% põhjustest · 80% käibest/kasumist tuleneb 20% toodetest/klientidest · Näitab, millele pöörata firmas enim tähelepanu X (1 - Y ) (1 + A) X A= Y= (Y - X ) A+ X · Y toodete osakaal müügi alusel · X - toodete osakaal tooteartiklite alusel · A seost kirjeldav konstant ABC analüüs- · Pareto printsiibi rakendus
seda rohkem esineb mastaabisäästu. · Tootjate kulusäästust võidavad veidi odavamate hindade tõttu ka hulgimüüjad ja lõpuks ehk ka tarbijad · Firmad keskenduvad ühele kindlale funktsioonile, milles nad on tugevad · Keerukasse ahelasse lisandub logistikakeskus, et koondada tarneid ning komplekteerida koormaid klientidele. Lühema tarneahela kasulikkus: · Protsesside analüüs ja arendamine on kergem kui sa omad suuremat osa tarneahelast (vertikaalne integratsioon) · Tarnijate baasi vähendamine võib oluliselt lihtsustada ettevõtte sisendlogistika korraldust ja võimaldada koostöösuhete arendamist · Kui endal on võimekus teha, siis miks jätta osa kasumit teenusepakkujale? · Kas iga ettevõte tarneahelas suudab enda rolli õigustada? ("cut out the middle man")
Turupositsiooni maatriks lk 31 Turuosa, käive; Tarbijate lojaalsus; Finantsvahendid; Tehnoloogia; Innovatsioon, toote kvaliteet, valikud, kulud; Arengupotentsiaal Turundus eesmärgid lk 32 Müügieesmärgid: Absoluutsed: käive rahas, müük koguseliselt; Suhtelised: turuosa Vahe-eesmärgid: Turundusmiksi osade eesmärgid: toote-, hinna-, turustus-, toetuseesmärgid Raameesmärgid: Tasuvuseesmärgid: kulu- ja tulueesmärgid SWOT – analüüs lk 34 Tugevused; nõrkused; ohud; võimalused Konkurentsitüüpide iseloomustus lk 37 Turundusmeetmestik e turundusmiks lk 41 Bordeni mudel lk 42 McCarthy 4P mudel lk 42 Product - toode Price – hind Place – turustus Promotion – toetus (keskendub tootele) 6P lk 43 4P + töötajad (personnel) ja protsess (process) 7P lk 43 6P+ tõendus (physical evidence) 4A lk 43 Aktsepteeritavus – jõukohasus – kättesaadavus – teadlikkus 4C lk 44
INTERAKTIIVNE TURUNDUS Põhimõisted: ● Vahetus, tehing (exchange, transaction) Turundustegevusi ühendab vahetuskonseptsioon. Vahetuse tulemusel saadakse soovitud toode teiselt subjektilt hüvituse vastu. Sellist ostja ja müüja vahelist kokkulepet nimetatakse tehinguks. Eristatakse nelja vahetuse vormi: Turu vahetus Suhte vahetus Ümber jagav vahetus Vastastikune vahetus ● Turu vahetus (market exchange) Lühiajalise orientatsiooniga ja omakasust motiveeritud. Turu vahetus toimub sellele eelnenud ja sellele järgnevast vahetusest sõltumata. ● Suhte vahetus (relationship exchange) Pikaajaline orienteeritus. Areneb poolte vahel, kes on huvitatud pikaajalise, toetava suhte loomisest. ● Ümber jagav vahetus (redistribution) Eksisteerib poolte vahel, kes töötavad kollektiivse üksusena. Üksuse li
4. Toetus (promotion) – kuidas mõjutada tarbijaid ostma, missugune suhtlusviis on parim nende veenmiseks 3) Turundustegevuste planeerimine ja turundusplaan Turunduse planeerimine on loogiliste sammude ahel, mis on suunatud turundusalaste eesmärkide püstitamisele ja nende saavutamiseks vajalike tegevuskavade formuleerimisele. Väikeettevõtetes on see protsess sageli mitteformaalne. Tippjuhtidel on alluvatega võrreldes olukorrast parem ülevaade. Osa samme (nt situatsiooni analüüs, turunduseesmärkide püstitamine), mille läbimine on küll vajalik, võivad jääda paberil fikseerimata. Suuremates ja keerukamates organisatsioonides on plaani koostamise protsess sageli süstemaatilisem. Turundusspetsialistid on oma valdkonnas ettevõtte tippjuhtidest kompetentsemad, nad peavad viimaseid ühelt poolt varustama otsustamiseks vajaliku informatsiooniga, teiselt poolt aga peab otsuste täitmise distsipliin olema rangema kontrolli all.
3. Passiivne lojaalsus: pole vajadust teha kordusostu 4. Pseudolojaalsus: teeb taasoste, kuid mõtleb brändi vahetamisele 5. Alistumislojaalsus: ei soovi alternatiive võrrelda Turu s ja toote positsioonimine (06.10) Segmentimine on tarbijate rühmitamise meetod. Jagatakse mingite kindlate tunnuste alusel rühmadesse. Segmentide tasemed lk 62 1) Kogu turg, 2) segment 3) nišš 4) rakk 5) klient Segmentimise protsess Kvaliteetne/kvantitatiivne uuring Analüüs Realistlik hindamine Profileerimine-klastrite nimetamine Segmentimisstrateegiad Diferentseerimata turundus (turg on väike, kaalukad ostjad, toode on elutsükli langusfaasis) Diferentseeritud turundus Kontsentreeritud turundus Positsioonimine- toote koht tarbija teadvuses. ERISTU V SURE Väärtuste positsioonimine Turu tüübid: Äriturg B2B(ärilt ärile) tunnused: ostjaid vähe, ostukogused on suured, ostja-müüja pikaajalised suhted, ostjad on
Kõik kommentaarid