Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
Mõistete sõnaraamat
✍🏽 Avalikusta oma sahtlis olevad luuletused! Luuletus.ee Sulge
Lk 79 - 82) Priit Võigemast – Henn Ahas Indrek Sammul – Ants Ahas Hele Kõre – Marta Alo Kõrve – Käsper Ott Aardam – Kohlapuu Karol Kuntsel – Martinson Anti Reinthal – Tääker Ott Sepp – Mugur Mart Toome – Miljan Argo Aadli – Konsap Bert Raudsep – Käämer Jaan Tätte – kapten (Oskar Eller) Hannes Kaljujärv – salgajuht Peter Franzén – Sulo A. Kallio Guido Kangur – Karakull Martin Veinmann – pataljoniülem (Karl Einbund) Elmo Nüganen mängib soomusrongi ülemat.
Lüüriline mina – vaatepunkt, millest lähtuvalt luuletus on kirjutatud Luule kolm olemuslikku joont: 1) luulel on eriline sisu, 2) luulel on vähem või rohkem eripärane vorm ja 3) sellel on eriline mõju või efekt.
Leitud koht – Leitud kohas mängimisel: • tuleb uurida ja kasutada, mitte varjata ruumi antud elemente – selle arhitektuuri, akustikat, spetsiifilisi omadusi jne, • organiseeritakse ruum või ruumid mittetavapäraselt (random), • lavakujunduse funktsioon on mõista ruumi, mitte seda varjata või muuta, • vaatajad võivad ootamatult ja järsku tekitada uusi ruumisuhteid.
Lugejate kogukond – individuaalne lugemine on suunatud lugemisharjumuste ja konventsioonide poolt, võib olla negatiivne – anname hinnangud sõltuvalt oma kultuuritaustast Lugemist mõjutavad tegurid: võim, vastuhakk universaalsele lugejale 19. saj eeldati, et on olemas universaalne lugeja – kujundatakse tõlgendustega mõnest raamatust.
Lavalisus - tegevus toim alati olevikus; luuakse reaalsete sündmuste illusioon;tavaliselt dünaamiline, keskend põhikonfliktile; vaataja vahetu juuresoleks, kommunikatsiooniakt J.Tõnjanov, R.Jakobson, B.McHale Žanri dominant – kunstiline võte või struktuuriprintsiip, mis määrab ära terviku ülesehituse.
Lavalaudadel on teost lavastatud harva ning tavaliselt erinevate rõhuasetustega (sotsiaalne, armastus, filosoofiline). Tammsaare teiseks näidendiks on allegooriline draama ”Kuningal on külm” (1936), kus muinasjutuliseses süzees kritiseeritakse Euroopa ja Eesti kaasaegseid suundumusi (fašism, totalitarism).
Lavastuse põhiinfo - kavalehed, afišid, flaierid jne 3) statistika, dokumentatsioon (käskkirjad, müügiaruanded, näitejuhi abi raamatud) 4) kriitika, teatriajakirjandus 5) fotod, salvestused 6) tehniline dokumentatsioon ja säilinud esemed 7) teatriarhitektuuri ja lavatehniliste võimaluste dokumentatsioon
Luuleteksti suurus on piiratud, seega piisab vähestest sõnadest, et edastada sõnumit kontsentreeritult.
Lavapraktikas on tegelasel kaks tahku: • tegelane draamatekstis - kujutluslik konstruktsioon, mille näitleja lugejana dialoogi ja tegelast kirjeldavate remarkide põhjal endale loob; • tegelane varasemates lavakehastustes, s.o. teatritraditsioon, mille taustale loodav roll paigutub.
Lavastajateater – Saxe Meingeni hertsog Georg II oli esimene lavastaja- produtsent, hakkas massiliselt töötama massistseenidega, antiigi taaslavastamisega ja tekstide lavastamisega tekkis eristav nihe, et lavastused pidid olema antiigitäpsed
Lugejapoolselt on staatilise tegelase vastuvõtt kummatigi dünaamiline protsess: me saame tegelasest ettekujutuse järk-järgult, lisandub uusi tahke ning alles tagasivaates tõdeme, et tegelane ei teinud läbi mingit tähelepandavat arengut.
Lausekujundid ehk figuurid • anafoor ehk alguskordus (a --- / a ---) • epifoor ehk lõpukordus ( --- a / --- a) - lõppriim - refrään Oh ma vaene Tarto liin! (Käsu Hans) 1.parallelism 2. perifraas ehk ümberütlus
Lihtsad lood - tegevus on ühtne ja pidev, muutus toimub ilma pööraku ja äratundmiseta Põimitud lood- muutus toimub pööraku ja äratundmisega, mis peavad tulenema eelnevast tegevusest Kataharsis ehk puhastumine
Libreto – muusikalis-lavalise teose (ooper) kirjanduslik tekst või balleti sisu kirjanduslik Kasutati karaktermaske: tume – mees, valge – naine, kollane - haige, punane – kaval.
Luule lähepradoks - luule peaks olema väheminformatiivne, ent tegelikult pigem on informatiivsem (kui proosa) - Lotman, st. kõnekujundeid rohkem, peidetult saab rohkem öelda.
Läbivaks teemaks on viin ning meeste ja naiste vahelised suhted. Seega suunas 1880. aastatest pärit lavastus vaataja tähelepanu probleemidele, mis olid siis ja on ka praegu.
Lavastus on kontseptsioon, mille poole lavastaja püüdleb lavastamise käigus näitlejaid juhendades. Lavastus elustub etenduse etendamise ajaks.
Lavastaja - eelne teater – varasem dramaturgia andis ise ette, kuidas üht v teist teksti peaks ette kandma, lavastaja funktsioon polnud oluline
Lame tegelane on lihtsakoeline ja muutumatu, sageli taandatav ühele ideele v. iseloomujoonele, sageli antud TÜÜPIDENA, esitatud skemaatiliselt.
Ljubov on juba rääkima hakkamas, kui uks paiskub lahti ning Tatjana ja Aleksandra tormavad sisse, teineteisele vahele rääkides.
tom
Loomulikud on värsikordused. Salmide vahel muutumatuna või ligilähedaselt korduvaid värsse või salme nimetatakse refrääniks.
Libreto – muusikalise lavateose (ooper, operett, muusikal) tekst või tantsulavastuse (nt balleti) lühike sisukirjeldus
Lugemisel ajalis - ruumiline vabadus Vaatajal teatud ruumiline vabadus Autoril, lavastajal ja näitlejatel on erinevad eesmärgid.
Lavasarm ehk lavaline mõju: mõni näitleja mõjub mehelikuna, teine intellektuaalsena, kolmas nakatab koomikaga jne.
Lavastustervik – rolli ümber tekkiv maailm • Näidendi kaks tekstikihti: põhitekst (dialoog/monoloog ja sekundaartekst
Luule seotus on ka graafiliselt väljendatud (luulerida, riim ja rütm). Proosakeel ei anna oma tihedusest lugejale teada.
Limonaad on valmis. MIHHAIL: (reipalt) Ljubov, kas sa lugesid mu artiklit? Ma lasin Schellingil ennast eksitada.
tom
Lavastus – koostöös kirjaniku, lavastaja, näitlejate, helilooja jne loodud teos, mida esitatakse teatris
Lüürika - EEPIKA - DRAMAATIKA E DRAAMA SÜŽEELINE / MITTE SÜŽEELINE (sündmused) / (sündmuste puudumine)
Lavastaja eriülesanneteks on lavaruumi ja -aja vormimine: ta loob misanstseenid ning määrab esituse rütmi ja tempo.
Lavastuse puhul on osadeks jaotamine keerulisem. Selgeteks liigendajateks on vaheajad, pausid ja eesriided.
Lavamaailm on näidendi või mõne muu teksti tegelastele ja loole välja mõeldud fiktiivne maailm.
Linnateater on käinud selle lavastusega ka mitmel välisreisil: Poolas, Inglismaal Edinburghis.
Looga on seotud tegelased, kes on enamasti inimesed, lastekirjanduses tihti ka loomad.
Loobutakse ruumilis - ajalisest keskendumis -piirist. Palju erinevaid kohti ja pikk ajavahemik.
Lavastus on füüsilisel kujul olemas vaid selle ettekandmise ehk etenduse ajal.
Leitud koht – mittetavapärane teatriruum, lavastuse tarbeks kohandatud (loodus,
Lavastaja on olnud sellel teosel Eestis Mati Unt, nüüd aga Andrus Vaarik.
Lavastus on teatri kavas, etendus on konkreetne variant (ühel õhtul
Lavakujundus on väga napp, kui välja arvata kergesti lagunevad toolid.
Lavastus on füüsilisel kujul olemas vaid selle ette kandmise ajal.
Loomenõukogu - nõuandev kogu teatri kunstilise taseme ja suundade osas.
Luulele on iseloomulik sarnaste sõnade ja tähenduste kuhjamine.
Luulekeele tunnuseks on värss. Vabavärss, kus puudub riim ja rõhulisus.
Lavalisus - õhtu täitmine vastavalt sotsiaalsele sündmusele
Lähme - lähme. HIRMUS ANTS Me ei saa enam metsast välja.
Lk 79 - 82) Filmi operaator on Sergei Astahhov Venemaalt.
Lessingi järgi on jagunevad kunstid ruumilisteks ja ajalisteks.
Liberto – muusikalise lavateose lühike sisukirjeldus
Luuletaja maailm on ainulaadne. Poeet töötab alati keelega.
Lavastus on kõikide etenduste muutumatu ühisosa.
Lauses on 2 sündmust ühendatud narratiiviks.
Lennufirma - Virgin Atlantic Airways Isiklik elu
Vote UP
-1
Vote DOWN
Lokaalsed konfliktid - harmooniliselt korrastatud maailmapilt, kus reegleid rikkuvad juhused ei suuda lõppkokkuvõttes kõigutada maailmakorra põhialuseid.
Vote UP
-4
Vote DOWN
Lavastamine on tõlkimine ning mitte alati pole autentne ülekanne võimalik ega ka vajalik. Postmodernne teater vabastab lavastajad kohustusest olla originaalitruu.



Tulemused kuvatakse siia. Otsimiseks kirjuta üles lahtrisse(vähemalt 3 tähte pikk).
Leksikon põhineb AnnaAbi õppematerjalidel(Beta).

Andmebaas (kokku 683 873 mõistet) põhineb annaabi õppematerjalidel, seetõttu võib esineda vigu!
Aita AnnaAbit ja teata vigastest terminitest - iga kord võid teenida kuni 10 punkti.

Suvaline mõiste



Kirjelduse muutmiseks pead sisse logima
või
Kasutajanimi/Email
Parool

Unustasid parooli?

või

Tee tasuta konto

UUTELE LIITUJATELE KONTO AKTIVEERIMISEL +10 PUNKTI !


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun