SISSEJUHATUS
Maailmas on erinevaid arusaamu eetikast ja elupõhilistest
küsimustest. Juba ammustest aegadest on inimesed üritanud luua
kindlad reeglid ja piirangud, mis muudaksid ühiskonna turvalisemaks
ja üksteisele mõistetavamaks. Üks sellistest filosoofiat ning
eetikat käsitlev uskumus on just konfutsianism , mille alged
pärinevad Hiinast. Just sellest hakkabki juttu referaadis.
Referaat on jaotatud mitmeks osaks, kuid see pole teemade kaupa
rühmitatud ega oma kronoloogilist järjekorda . Esialgu on lühitutvustus , hiljem hakkab täpsemad jooned konfutsianismist ja
selle põhilisest loojast, mis määravadki ära konfutsianismi
olemuse ja selle ülesande. Referaat põhineb suuremalt osalt
teaduslikest raamatutest ning kuna teksti sõnad ja järjekord on
hästi olulised teksti põhimõtte mõistmiseks, on info sõnastus
muudetud või kohandatud vähesel määral.
Referaadi põhiülesandeks on konfutsianismi ning selle sisu
tutvustamine, mis annaks lugejale põhjalikuma ülevaate sellest
fiosoofiasüsteemist ja selle tähtsusest nii Hiinas kui ka mujalgi
maailmas.
2. LÜHITUTVUSTUS
Konfutsianism on Hiina filosoofiasüsteem, millele pandi alus 6.
sajandil eKr. Konfutsianismi loojaks peetakse Hiina filosoofi
Konfutsiust, keda Zhou dünastia ajal (1122-256 eKr) valitsenud
segadused sundisid järele mõtlema, kuidas Hiina saaks tagasi Shangi
dünastia (1766-1122 eKr) aegse rahuaja. Tema väitel on kõlbelised
väärtused hea riigi alus.
Konfutsianism teab palju väärtusi, aga tavaliselt peetakse neist
kõige olulisemaks viit voorust : ren, yi, li, xiao ja xin.
Konfutsianismi tuumaks on sügava inimlikkuse (ren) tunnetamine , mis tähendab tegutsemist, arvestades inimsuhete
tundikkust. Konfutsius uskus, et täiusliku käitumise omandamiseks
peab inimene õppima ja teostama li'd - rituaale ja kombeid,
mis olid tema arvates ren'i kristalliseerunud avaldumisvormid
arvestades inimsuhete tundikkust. Konfutsius seadis esikohale vanema ja lapse vahelise suhte. Tema vaadete kohaselt pidi laps näitama üles pojalikkust, see tähendab olema oma vanemate vastu kuulekas ja kohusetundlik, kusjuures vanemad võlgnesid talle armastuse ja hoole. Selline suhe kajastus ka mujal, näiteks suhetes mehe ja naise või valitseja ja ministri vahel. Täielik võrdsus oli võimalik vaid sõprade vahel. Konfutsianism rõhutab ka selliseid inimlikke voorusi nagu ustavus, õiglustunne ja otsekohesus. Konfutsius uskus, et täiusliku käitumise omandamiseks peab inimene õppima ja teostama li'd - rituaale ja kombeid, mis olid tema arvates ren'i kristalliseerunud avaldumisvormid ja mis tulenesid omakorda muistsetest väärtustest. Ta uskus, et li on nii võimas, et selle järgimine kogu südamest põhjustab isiksuse muutumise, mis vallandab omakorda ahelreaktsiooni ja mõjutab lõpuks kogu unimversumit.
Rapla Ühisgümnaasium Konfutsianism Referaat Rain Rosimannus 10R Rapla 2012 Konfutsianism Konfutsiuse elulugu Konfutsius sündis 551 a. e.Kr väikeses, kuid mõjukas Lu vasallriigis vaesunud, kuid nimekas aadliperekonnas, mille sugupuu ulatus Yini dünastia tekkeaega (16. saj. e.Kr). Tema isa Shu
· Vana-Hiina tuntumad õpetused on Taoism(rajajaks oli Laozi, kutsus elama looduslähedast elu) ja konfutsianism(pärandas rituaaleetika). · Konfutsius hiina filosoof, kanfutsianismi rajaja. Oli muinashiina haridust levitava kooli juhataja, kõrge riigiametnik. Läks rändama." Lunyu" säilinud allika, mis sisaldab tema õpilaste poolt kirja pandud vestlusi. · Konfutsiuse põhimõtted inimlus, kultuur, tarkus, kombed. Konfutsiuse õpetus idealiseerib muistust, käsitleb ühiskonna kui hierarhilist tervikut. · Sai alguse hiina klassikalise kirjavara seletamisest/ õpetamisest Konfiutsiuse poolt · Seadis oma maailmakäsitluse aluseks inimese kõlbelise loomuse · Taevas oli looduse osa ja kõrgeim vaimne alge ja inimest juhtiv jõud · Kombeid jälgides ja inimsust taodeldes sai õilsaks inimeseks Konfiutsiuse õpetuse põhimõtted (väljenduvad aforismide/õpetussõnade sisu): - Dao ku
Alexander Peremees Konfutsius ja konfutsianism Konfutsiuse e. Kong Fuzi elukäik Konfutsius sündis 551 eKr Hiinas väikeses Lu vürstiriigis, tänases Shadongi provintsis. Tema isa suri, kui Kong oli kolmeaastane, jättes oma naise ja lapse vaesusesse. Sellest hoolimata sai poeg väga tugeva hariduse nii riigi poolt kui ka eraõpingutes, ehkki pidi noores eas ema toetamiseks tööle minema. Koolis käis ta eluaastatel 8-18 pannes enda õpetajaid imestama enda täiskasvanulikkuse üle.
Konfutsianism · Hiinast pärinev Kaug-Ida eetika- ja filosoofiasüsteem, mis sai alguse Kong Fuzi (Konfutsiuse) õpetustest. · Tuumaks on inimlikkuse tunnetamine (toimimine, arvestades inimsuhete tundlikkust). · Konfutsius seadis esikohale vanema ja lapse vahelise suhte. Laps pidi üles näitama pojalikkust (olema kuulekas, kohusetundlik selline suhe kajastus ka mehe ja naise suhetes ja valitseja ja ministri vahel). · Rõhutas ka inimlikke voorusi nagu ustavus, õiglustunne ja otsekohesus. · Täieliku käitumise omandamiseks peab inimene õppima ja teostama rituaale ja kombeid. · Konfutsianistid võtsid ühtviisi õppust nii muistsetelt türannidelt kui ka kangelastelt ja tarkadelt. · Konfutsianistliku kaanoni tuumaks on: o Nelikraamat, mille koostas Zhu Xi (1130-1200), sisaldab Konfutsiuse õpetuste kokkuvõtlikku esitlust ja koosneb neljast osast: 1. Vesteid ja vestlusi (Lunyu) 2. Mengzi
Tartu Ülikool Usuteaduskond Greete Palksaar MENGZI Referaat Juhendaja Tarmo Kulmar Tartu 2012 Sissejuhatus: Meng zi-d võib pidada üheks silmapaistvamaks konfutisonismi edendajaks, kes rändas läbi Hiina ning arendas edasi tundud õpetaja Kong-Fuzi ideid. Tänu talle said need ideed laialdasema tuntuse. Konfutsionistlikud ideed on mõjutanud maailma märkimisväärselt. Ta on hinnatud oma inimesekeskse ühiskonna vaateviisi poolest. Tema mõttekäike ja õpetusi võime lugeda talle omistatud seitsmeosalisest raamatust Mengzi. 1.Meng zi elulugu ja õpetuse põhiomadused Vanahiina õpetaja Mengzi elas aastatel 372 289 e.m.a. Tõlkes tähendab ,,Meng zi" hiina keeles õpetaja Meng. Eri keeltes ja eri traditsioonides nimetatakse Meng zi-d ka Meng Tzu, Mencius, Meng Ke. Viimane on tema õige nimi. Konfutsionismis on ta Konfutsiuse kõrval mõjukaim õpetaja, kes on pälvinud ka tiitli ,,ya sheng" ehk ,,teine õnnis". Nagu ma Konfutius oli ka Meng zi pärit T
ja kõige vooruslikumasse valitsejasse. Mõnede uurijate arvates ei kuulutanud Konfutsius tegelikult uusi filosoofilisi teooriaid ja ideid, vaid propageeris vanu. Samas on korduvalt rõhutatud, et tegu oli iseseisva ja erilise mõtlejaga, kes on siiani tugevalt kinnistunud hiinlaste identiteeti ja teadvusse. Kasutatud kirjandus 1979. Confucius. The Analects. London: Penguin Books 1988. Konfutsius. Vesteid ja vestlusi. Tallinn: Eesti Raamat 1995. Kong Fuzi. Tema elu ja filosoofia. Tallinn: KRK 1995 Läänemets, Märt 2001. Inimliku valitseja otsinguil. Tuna 2001 nr. 3 lk. 89-96 5
Olulised mõisted: Xiao – pojalikkus, lapsed peavad kuuletuma vanematele, neid usaldama ning kompromissitult austama; lihtinimesed on nagu valitseja pojad – kuulekuse märk. Ren – inimlikkus, ära tee teistele seda, mida sa ei taha, et sulle tehakse. Konfutsiuse õpetus tõusis Han dünastia ajal riiklikuks õpetuseks (200.a.e.m.a.-200.a.m.a.j.). Konfutsionism on kanooniline õpetus, mis muutus vahepeal dogmaks. Püstitati ka templeid, kus sai palvetamas käia. Algselt oli see filosoofia, alles hiljem muutus see religioosseks. Konfutsiust austatakse kui õpetajat, mitte Jumalat. Seda õpetust ei peeta religiooniks, vaid pigem ühiskonnakorralduseks, ideoloogiaks ning filosoofiaks. Taoism Taoismi nagu ka konfutsionismi järgijate hulk tõusis Sõdivate riikide perioodi ajal (475-221a. e.m.a.) Laozi – vana õpetlane, kelle olemasolust kindlaid andmeid ning tõendeid pole. Raamatus, mille ta kirjutas, on 81 lühikest peatükki. Legend räägib, et ta oli 81.a
Kõik kommentaarid