Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
✍🏽 Avalikusta oma sahtlis olevad luuletused! Luuletus.ee Sulge

"õilsa" - 130 õppematerjali

thumbnail
2
doc

Mõrv õilsa eesmärgi nimel on põhjendatud

Mõrv õilsa eesmärgi nimel on põhjendatud Inimesi uskuda on väga ohtlik. Mõrv on oma olemuselt üsna amatöörlik kuritegu, mida tehes ei saa seda enam tagasi võtta. Elus kohtame mõrvasid igapäevaselt, kuid kas õilsa eesmärgi nimel on mõrv ka õigustatud? Öeldakse, et õnn ja tühi kõht käivad harva käsikäes. Üheks meie suurimaks probleemiks üle maailma ongi just nälg, tänu millele ei saa paljud inimesed tunda rõõmu neist ümbritsevast. Juba sajandeid tagasi oli peamiseks toiduallikaks küttimine, mida tehes sai kõhu täis ja tuju rõõmsaks. Sellepärast on see ka tänapäeval vägagi tegus ala, kuid sellega kaasneb elusolendi mõrvamine

Kirjandus → Kirjandus
7 allalaadimist
thumbnail
1
doc

Ajalooline ja seikluskirjandus

millega käiakse võrdlemisi vabalt ringi. Kangelased on enamasti reaalselt elanud või sellisena esitatud isikud, sündmused toimuvad kindlas ajaloolises keskkonnas. Rõhutatakse aja, koha ja tegelaste eripära. Seikluskirjandus on üks vanimaid proosaliike. Juba antiikeeposed sisaldasid jutustusi kangelaste seiklustest. Seiklustel on oma koht ka rahvaluules, eriti muinasjuttudes. Seikluskirjanduse vanimaid liike on rüütli-ja pastoraalromaanid. Rüütliromaanid andsid ainet mõne õilsa rüütli kangelasteod, mis olid mõeldud eeskujuks. Nii seikluskirjanduses kui ka ajaloolises kirjanduses räägitakse kangelastest ning kangelaste seiklustest. Vahe on neil ainult selles, et ajaloolises kirjanduses on kõik reaalselt juhtunud, seikluskirjanduses on välja mõeldud. Arvustus on sisulühikokkuvõte, milles tuleb tähelepanu pöörata kõigele, mis on tekstis oluline ning see arvustuses välja kirjutada.

Kirjandus → Kirjandus
11 allalaadimist
thumbnail
13
docx

BUDISMI ÕPETUSED JA ELUVIIS

Budismi neli õilsat tõde on: 1. Kannatuse tõde - maailm on täis kannatusi. Kannatusi põhjustavad haigused ja surm, lahusolek, vihkamine ning võitlus oma vajaduste rahuldamiseks 2. Kannatuse põhjuse tõde - inimliku kannatuse põhjused peituvad kehalistes tungides, naudingujanus ja pettekujutlustes. 3. Kannatuse lõppemise tõde - et vabaneda kannatustest ja sansaarast, tuleb lahti saada himudest ja ihadest. 4. Kannatuse lakkamise õilsa tee tõde - et jõuda ihade ja järelikult kannatusteta seisundisse, tuleb järgida õilsat kaheksaosalist teed [3] 5 Õilis kaheksaosaline tee Kaheksaosaline tee on budismi aluseks oleva nelja õilsa tõe neljanda tõe ehk kannatuse lakkamiseni viiva tee sisuks olevad juhised, mida Buddha õpetas Seadmuseratta käimapanemise jutluses. Õilis kaheksaosaline tee viib kannatuste lakkamiseni ja

Teoloogia → Usundiõpetus
1 allalaadimist
thumbnail
1
doc

Siddharta Gautama

Pärast pikka aega kestnud meditatsiooni Põhja-Indias Varanai lähedal tänapäeva Bodh Gaya jõudiski ta virgumisele, ning sai budaks (buddha) ehk virgunuks.Budism õpetuse järgi oli enne Siddhrthat elanud meie maailmas juba neli nn maist budat: Dipankara, Krakutsanda, Kanakamuni ja Kasjapa.Saavutanud Valgustatuse ehk virgumise, hakkas Buddha kuulutama enda õpetust, kuidas vabaneda sansaaras kannatustest. See õpetus ehk dharma algas nelja õilsa tõe ja kesktee kuulutamisega. Neli õilsat tõde avaldas Buddha esmalt väikesele askeetide rühmale India linna Varanasi lähedal asuvas Sarnathi Hirvepargis. Buddha õpetas kasvavat budistlikku munkade hulka umbes 45 aastat, kuni oma surmani 80-aastaselt.

Teoloogia → Usundiõpetus
25 allalaadimist
thumbnail
1
doc

Seikluskirjandus

Juba antiikeeposed sisaldasid jutustusi kangelaste seiklustest (nt. Homerose eepose "Odüsseia" peategelase Odysseuse eksirännakud Trooja sõjast koju tulles). Seiklustel on oma koht ka rahvaluules, eriti muinasjuttudes. Sealt on need kandunud kunsteepostesse (nt. Fr. R. Kreutzwaldi "Kalevipojas" peategelase käigud põrgusse ja võitlused Sarvikuga). Seikluskirjanduse vanimaid liike on rüütli- ja pastoraalromaanid. Rüütliromaanile andsid ainet mõne õilsa rüütli kangelasteod, mis olid mõeldud teistele eeskujuks. Rüütliromaani paroodiana on tuntud Miguel De Cervantese "Don Quijote". Pastoraalromaanides kujutati idülliliselt karjaste elu. Ka siin olid tegelasteks ideaalsed kangelased, kuid seikluslikkus jäi tagaplaanile, andes ruumi tunnete ja elamuste kirjeldusele. Taasavastati seikluskirjandus 19. sajandil, mil hakati kirjutama seiklusjutte rahvaloomingu või varasemate kirjanduslike ainete põhjal (nt. Alexandre Dumas

Kirjandus → Kirjandus
8 allalaadimist
thumbnail
1
doc

Beethoven

Raske iseloom, tagasihoidlik välimus. 1809- eluaegne pension kohustusega jääda alaliselt viini. Juba sel ajal kuulmishäired (hiljem kirjutas kurdina). Sõpradega suhtles kõnevihikute abil, millest suur osa on säilinud. Ei andnud surmani alla. Loomingus esikohal instrumentaalmuusika. See tulenes tema sisemisest instr. Kuulmisest ja kujutlusvõimest. Uusi ideid kuulas alati oma kujutuses mõnel kindlal pillil. Loomingus põimuvad inimkonna võitlus vabaduse ja valguse eest ning targa ja õilsa inimese elu. Ta lõi esimesena võitlusmeeleolu. 10 viiulisonaati, 5 tsellosonaati, 16 keelpillikvartetti, 5 klaverikontserti, 32 klaverisonaati, 9 sümfooniat, 2 missat (Missa Solemnis- tehniliselt ülikeerukas, partiisid oleks lihtsam mängida pillidel). Enim mängitavad sünfooniad: 3. (Eroica, oli algselt pühendatud Napoleonile, hiljem mittekellegile), 5. (Saatusesümfoonia- rahvas nimetas), 9. (IV osa nimi ,,ood rõõmule" EL hümn). Klaverisonaatidest: 8. (pateetiline), 14

Muusika → Muusika
22 allalaadimist
thumbnail
1
docx

Rahulepingud

enda kodumaal. Rahulepingute algatajad oli peamiselt suurriigid, nagu näiteks: Inglismaa, Prantsusmaa, Saksamaa. Minu arvamuse kohasel muutsid maailma, aga enim Versailles rahuleping, mis oli Saksamaa ja liitlasrikide vaheline. Selle käigus püüti Saksamaad võrdustada teistega, vähendades tema asumaid. Suure osakaaluga olid ka Brest-Litovski rahuleping ning Molotov-Ribbentropi pakt. Viimane neist on ehtne näide, et rahulepingus polnud vaid õilsa eesmärgiga luua rahu maailma, Venemaa soovis vaid salajase protokolliga jagada riike enda ja Saksamaa vahel, sealjuures rikkus ta ikkagi pakti tingimusi. See oli kindlasti ebaõiglane rahuleping, see tõstatas juurde vaid probleeme ja sõjalisi konflikte. Üldiselt võib pidada suurriikide lepinguid nendeks, mis muutsid maailma enim. Kuigi meid puudutab ju ikkagi enim Tartu rahuleping, mida ei saa mainimata jätta. Selle käigus

Ajalugu → Ajalugu
5 allalaadimist
thumbnail
34
ppt

Budism

kannatuse põhjuste tõeks. 3. Et vabaneda kannatustest ja sansaarast, tuleb lahti saada himudest ja ihadest. See on kannatuse lõppemise tõde. 4. Et jõuda ihade ja järelikult kannatusteta seisundisse, tuleb järgida nn õilsat kaheksaosalist teed: täiuslik nägemus, täiuslik tunne, täiuslik kõne, täiuslik käitumine, täiuslik eluviis, täiuslik püüdlus, täiuslik tähelepanelikkus ja täiuslik keskendumine. Seda nimetatakse kannatuse lakkamise õilsa tee tõeks. Sansaara ja nirvaana  Sansaara- tähistab tee algust ehk seisundit, millest soovitakse vabaneda  Nirvaana- tee siht, seisund, kuhu soovitakse jõuda  Sansaara on seisund, mis on lahutamatult seotud kannatuste ja olendite ümbersünniga.  Nirvaana saavutatakse iseenda püsivusega, läbi virgumise, milles ei ole mingit jumalat ja jumalikku väge Tegu  Igal teol on oma tagajärg

Teoloogia → Usundiõpetus
3 allalaadimist
thumbnail
1
doc

Klassitsism

*muusikaajakirjandus *muusika lihtne ja tasakaalustatud *peeti tähtsaks teadmisi ja haridust. *teoses üks juhtiv hääl (2)2. Beethoveni loomingu teemad. 2.Haydni loomingu iseloomustus. * inimkonna võitlus vabaduse ja valguse nimel *Keelpillikvarteti ja sümfooniazanri rajaja *kangelasliku, targa ja õilsa inimese elu *kirjutas 104 sümfooniat *kirjutas üle 70 keelpillikvarteti (2)3. Haydni tähtsus *24 ooperit *alus Viini klassikalisele stiilile ja klassikalisele sümfooniale 3.Mozarti instrumentaalmuusika. *töötas välja sümfooniavormi alused ja jõuline väljendus, teravad dramaatilised kontrastid,

Muusika → Muusika
130 allalaadimist
thumbnail
14
ppt

Powerpoint esitlus budismist.

Õpetuse alused Budismi eesmärgiks on Buddha Skjamuni eeskujul inimestes virgunud meeleseisundi tekitamine. Virgumine toob kaasa mõistmise, ärksuse, kaastunde ja meelerahu, mis lõpetab ümbersünniahela. Neli õilsat tõde 1. On olemas kannatus 2. Kannatusel on põhjus 3. Kannatusest on võimalik vabaneda 4. Selleks on olemas kaheksaosaline tee Kaheksaosaline tee 1. Õige arusaam nelja õilsa tee mõistmine. 2. Õige meel himudest, pahatahtlikkusest ja julmusest vabad mõtted. 3. Õige kõne hoidumine valest, kuulujuttudest, ebasõbralikkusest, lobisemisest. 4. Õige tegutsemine vältida tapmist, varastamist ja ebaseaduslikku suguühet. 5. Õige eluviis vältida elusolendite kahjustamist ja verevalamist. 6. Õige püüdlus kahjulike mõtete ja tundmuste vältimine, positiivsete esilekutsumine. 7

Geograafia → Geograafia
16 allalaadimist
thumbnail
8
pptx

Pascua

del Domingo de Resurrección varían en todo el mundo cristiano, pero la decoración huevos de Pascua es un algo común en el mundo occidental. Ülestõusmispühad on kristlaste jaoks kõige olulisemad kirikuaastas, siiski on see osa tervikust, mille see püha väiksematega moodustab. Need on ühtlasi ka kõige kurvemad kui ka rõõmsaimad pühad. Jeesuse sünd, ristisurm ja ülestõusmine kuuluvad kokku. Ülestõusmiseta oleks tema surm olnud sarnane mistahes õilsa surmaga oma ideede eest. Kuid tänu ülestõusmisele on see lunastav surm ja isegi kaduva muutumine kadumatuks. http://www.eelk.ee/~ltund/voldikud/ylestousmispyhad.html http://es.wikipedia.org/wiki/Pascua Las fotos son de Google. *Referencias Click to edit Master text styles Second level Third level Fourth level Fifth level

Keeled → Hispaania keel
5 allalaadimist
thumbnail
20
pptx

Buddha elust ja missioonist

juba kahtekümmend nelja ( Dipankara, Maitreja) Neli õilsat tõde Siddharta Gautama õpetuse ja selle põhineva budistliku usundi alusmõtted Maailm on täis kannatusi (kannatamise tõde) Inimliku kannatuse põhjused peituvad kehalistes tungides ja naudingutes (kannatuse põhjuste tõde) Et vabaneda kannatustest, tuleb lahti saada himudest ja ihadest (kannatuse lõppemise tõde) Et jõuda kannatusteta seisundisse, tuleb järgida kaheksaosalist teed (kannatuse lakkamise õilsa tee tõde) Buddha mahajaanas Budismi üks kahest suurimast voolust Buddhaks peetakse seal olendit, kes aegajalt võtab inimkuju, et näidata teed virgumisele Õpetab, et buddhaks saamisel tuleb läbida mitmeid elusid Virgunud lugematu arv kordi. lmub maailma, et inimesi aidata Palju mütoloogilisi buddhasid (Amiitabha, Akšohja, Vairotšana) Kujunes buddha kolme ihu konseptisoon (maine ihu, seadmuseihu, õndsuseihu) Buddha vadžrajaanas, hinajaanas

Ajalugu → Ajalugu
3 allalaadimist
thumbnail
9
odp

Vanem Edda

,,Vanem Edda" Keskaja Islandi kirjandus Islandi vanade eepiliste laulude kuulsaim kogumik on ,,Vanem Edda". Edda ­ luule on säilinud mitmes käsikirjas, millest tähtsaim on 13. saj pärit Codex Regius. Edda ­ laulude autoreid ei teata ja laulude aluseks on suuline rahvapärimus. Arvatakse, et laulud on kirja pantud 11.-12. saj, aga kogumiku käsikiri koostati 13.saj. Süzee Edda ­ laulud jagunevad kahte rühma: jumala- ja kangelaslauludeks. Tuntumad jumalalaulud on nt: Völuspá ( Nägijatari kuulutus); Hávamál (Õilsa ütlemised). Jumalalaulud räägivad maailma ja inimühiskonna tekkimisest ja hävimisest, jumalate ja teiste üleloomulike olendite tegemistest ning jagavad inimestele õpetussõnu. Kangelaslaulud räägivad germaani rahvaste ühistest muinaskangelastest, kellest tuntuim on Sigurd Fafniritapja. Tegelased Tegelasteks on hiiud ja nendega sõjajalal...

Kirjandus → Kirjandus
20 allalaadimist
thumbnail
20
doc

Idamaade filosoofia (konfutsianism)

hõlmama tervet universumit, kontseptsiooniks, mida väljendati kui „kõikides asjades sisalduvat“. Konfutsiuse puhul on ren „õilsa“ ehk junzi olemuse peamiseks elemendiks. Õilsa mõiste on „Lunyus“ („Vestetes ja vestlustes“) läbivaimaks teemaks. Õilis mees (või mõningates tõlgetes ka „härrasmees“) on tagasihoidlik, tõsine, aupaklik, lojaalne ja paindlik: ta on „maraalse poole peal“. Tihti kasutab Konfutsius õilsa sünonüümina ka väljendit „heatahtlik mees“. Sündsus ja headus on tihedasti seotud. Teisal ütleb ta jälle, et härrasmehes peitub nii loomupärane energia kui ka peenetundelisus, arusaam, mis kajastub ka Platoni filosoofias. 5 Konfutsiuse poliitiliste reformide siht ei keskendu mitte seaduslikkusele, vaid ühiskonna moraalsele juhtimisele ehk valitseja moraalsusele.

Filosoofia → Filosoofia ajalugu
6 allalaadimist
thumbnail
1
doc

Konfutsianism

· Vana-Hiina tuntumad õpetused on Taoism(rajajaks oli Laozi, kutsus elama looduslähedast elu) ja konfutsianism(pärandas rituaaleetika). · Konfutsius ­ hiina filosoof, kanfutsianismi rajaja. Oli muinashiina haridust levitava kooli juhataja, kõrge riigiametnik. Läks rändama." Lunyu" säilinud allika, mis sisaldab tema õpilaste poolt kirja pandud vestlusi. · Konfutsiuse põhimõtted ­ inimlus, kultuur, tarkus, kombed. Konfutsiuse õpetus idealiseerib muistust, käsitleb ühiskonna kui hierarhilist tervikut. · Sai alguse hiina klassikalise kirjavara seletamisest/ õpetamisest Konfiutsiuse poolt · Seadis oma maailmakäsitluse aluseks inimese kõlbelise loomuse · Taevas oli looduse osa ja kõrgeim vaimne alge ja inimest juhtiv jõud · Kombeid jälgides ja inimsust taodeldes sai õilsaks inimeseks Konfiutsiuse õpetuse põhimõtted (väljenduvad aforismide/õpetussõnade sisu): ...

Filosoofia → Eetika
28 allalaadimist
thumbnail
2
rtf

Inimene otsib õnne (essee)

Essee Inimene otsib õnne Iga inimene sünnib siia ellu üks kord. Elu on kordumatu nähtus ning igaüks küsib kord enese käest, mis on tema elu mõte. Vastust sellele küsimusele ei leia aga kõik. Osa inimesi ei vaeva üldse end sellega ning elavad elu endale pingeid kaela riputamata. Mis võiks siis olla siia ilma sündinud inimese elu eesmärk? Või kas elu mõte kui selline ongi üldse olemas? Inimeste elu mõtte määratlus on sajanditega varieerunud, kuid ühiseks nimetajaks on alati olnud õnn. Antiigist postmodernismini on kultuuriloo põhiteemasid olnud õnnelikuks saamine ja õnnelik olemine. Mõistel ,,õnn" on alati olnud erinev tähendus, aga ajastuid ühendab alati üks ja see sama abstraktne mõiste. Enamus muinasjutte lõpeb sõnadega ,,ja nad elavad õnnelikult elu lõpuni". Õnnelik elu kui inimese ideaal kerkib silme ette tavaliselt lapseeas. Suur osa inimestest, kes soovivad otsida oma elu mõtet, valivad just õnne poole pürgi...

Kirjandus → Kirjandus
32 allalaadimist
thumbnail
1
docx

"Hamlet" - kas lugu maailma või Hamleti hullusest?

Printsi monoloogid olid tõestuseks sellele, et ta tema ainsaks ,,kohtunikuks" oli ta ise. Ikka ja jälle laitis ta omaenda oskamatust mõtteid ellu viia, kui oleks pidanud vahest kahetsema hoopis juba tehtut: Poloniuse tapmist, Rosencratzi ja Guildensterni surmasaatmist või Ophelia hülgamist. Kuid need teod taandusid tema äärmusliku loomuse ees pisiasjadeks. Hamlet tegeles ju ,,suurte asjadega", ta oli justkui romantiline sangar, kes sammus kõiki tõkestusi trotsides oma õilsa eesmärgi poole. See ,,üllas" talitlusviis oligi minu arvates tema hulluse kõige ehtsamaks ilminguks. Kindlasti teeb Hamleti mõistmise keerulisemaks asjaolu, et ta teatud seikadel ka mängis hullu. Seda oli ta sunnitud tegema nimelt selleks, et Polonius ega Claudius ei avastaks ta kahtlust vana Hamleti mõrvamise osas. Kui prints mõistis, et ta ülikoolikaaslased on samuti üle läinud võõrasisa poolele, rakendas ta ka nende seltskonnas oma näitlemisoskust ja teeskles

Kirjandus → Kirjandus
39 allalaadimist
thumbnail
16
ppt

Idamaised usundid Eestis

Idamaised usundid Eestis Ilmo Au ja Ringo Ringvee "Kirikud ja kogudused Eestis", 2000 Budism · VI ­ V saj eKr elanud Gautama Siddharta (ka Sakjamuni) õpetus neljast õilsast tõest: on olemas kannatus; kannatusel on põhjus; kannatusest on võimalik vabaneda (vabanedes kannatuse põhjusest); kannatusest vabanetakse õilsa 8-osalise tee kaudu (õige vaade, kavatsus, jutt, tegu, eluviis, püüdlemine, mõtlus, keskendumine) Vend Vahindra · Kodanikunimi Karl Tõnisson (Karlis Tennisons), sündis 1873 Põltsamaa lähedal, suri 1962 Myanmaris (Birma). Friedrich Voldemar Lustig · Sündis 1912 Narvas ja suri 1989 Yangonis (Birma). · 1930 lahkus koos Tennisonsi (Vahindraga) Eestist. Vennaskonnad I · Eestimaa Budistlik Vennaskond 1984 ­

Teoloogia → Usundiõpetus
3 allalaadimist
thumbnail
4
rtf

Mis on Budism

Budism sai alguses 563-483 eKr Põhja-Indias elanud kuningapoja Siddharta Gautama õpetusest. Kui Gautama nägi maailmas valitsevat kannatust, loobus ta oma rikkusest ja perekonnast ning läks rändama ja süvenes mõtlusse. Kolme aasta pärast jõudis ta ärkamiseni ehk täieliku teadmiseni maailmas valitseva kannatuste põhjustest. Ta sai buddhaks ehk "virgunuks". Gautama hakkas kuulutama oma õpetust, kuidas vabaneda sansaaras kannatustest. Buddha õpetus ehk dharma algab "nelja õilsa tõe" ja "kesktee" kuulutamisega. Neli õilsat tõde: On olemas kannatus, mis tuleneb kulgemise ja muutumise paratamatuse mittemõistmisest ning väljendub sünni ja surma ringis ehk sansaaras. Kannatusel on põhjus, mis väljendub ahnitsemises või kiindumuses millegi/kellegi vastu (trisna). Kannatusest on võimalik vabaneda selle põhjuste kaotamisega. Nii on võimalik saavutada täielik vabanemine ehk nirvaana.

Teoloogia → Religioon
36 allalaadimist
thumbnail
1
doc

"Kas Mari saab mõista?"

Peale Mari õe surma, kes oli ka ühtlasi Prillupi abikaasa, oli Mari kohustatud oma õe positsiooni üle võtma. Marist sai uus Prillupi abikaasa ning nende laste ema. Maril oli tolleaegsele naisterahvale mitteomane iseloom ehk talle ei meeldinud, et tema eest ostuseid langetati. Kuid kui ta pidi Prillupiga abielluma, siis tegi ta seda ikkagi oma soovist laste eest hoolitseda. Tal oli ka võimalus keelduda, aga ta ei teinud seda. Sellises olukorras tegi Mari vägagi mõistliku ja õilsa otsuse. Mari oli alati oma ütlustes kindlasõnaline. Ta teadis, millisesse ühiskonnakihti ta kuulus ja teadvustas väga hästi endale seda. Kuid ta ei hakanud ka ennast alandama või madalamaks pidama Kremerist. Võib isegi öelda, et ta käitus Kremeriga ülbelt ja vastuoluliselt tolleaegsele naise käitumisele. Mari käitumist Kremeriga võib mitmeti mõista. Ta võiski soovida teha ennast Kremerile salapäralikumaks ja kättesaamatumaks, nagu öeldakse ,,keelatud vili on

Kirjandus → Kirjandus
64 allalaadimist
thumbnail
19
ppt

Budism

jõudnud nirvaanasse. · Keha, kõne ja mõistuse potentsiaali täielik arendamine · Budismi aluseks on tõdemus, et on olemas kannatus ja et sellest kannatusest on võimalik vabaneda kuna kannatusel on põhjus. · Selleks põhjuseks on janu ehk soov. · Kannatuse põhjuse kadumisega kaob ka kannatus. · Selleks, et kaotada kannatuse põhjus ehk janu on õilis kaheksaosaline tee. Kaheksaosaline tee · 1. Õige arusaam - nelja õilsa tõe mõistmine · 2. Õige meel - himudest, pahatahtlikkusest ja julmusest vabad mõtted · 3. Õige kõne - hoidumine valest, kuulujuttudest, ebasõbralikkusest, lobisemisest · 4. Õige tegutsemine - vältida tapmist, varastamist ja ebaseaduslikku suguühet · 5. Õige eluviis - vältida elusolendite kahjustamist ja verevalamist · 6. Õige püüdlus - kahjulike mõtete ja tundmuste vältimine, positiivsete esilekutsumine · 7. Õige ärksus - teadvustada mediteerides oma keha,

Teoloogia → Religioon
8 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Essee. Kuidas ma teeksin Eestis heategevust miljoni euroga?

Väga palju on märgata heategevusega seotud projekte ning tegevusi. Firma nime sidumine mõne heategevusliku projektiga on mõnes mõttes ka prestiizi küsimus. Ja õnneks siinjuures võidavad mõlemad pooled- abivajaja toetuse näol ning sponsor saab end läbi sellise toetava tegevuse ka reklaamida. Paljud peavad sellist teguviisi ka omakasupüüdlikuks, kuid minu arvates on selline reklaam igati kiiduväärt, sest see on seotus õilsa eesmärgiga samal ajal ka head teha. Alati ei pea aga heategevusest mõtlema vaid ettevõtte tasandil. Heategevuskultuuri edendamiseks veelgi enam tuleks järjepidevalt meie rahvast üles kutsuda mõtisklema heategevuse rolli üle ühiskonnas. Selle enesele teadvustamine aitab paremini märgata abivajajaid ja näha võimalust isikliku panuse andmiseks heategevusesse. Tuleb mõelda sarnaselt nagu mõnigi heategevusega seotud hüüdlause: ,,Väike tegu võib maailma muuta!"

Kirjandus → Kirjandus
8 allalaadimist
thumbnail
6
pdf

Ludvig van Beethoven

LUDVIG VAN BEETHOVEN      Beethoveni elu ja loomingu motoks oli: “Läbi võitluse võidule”. Tema ideaaliks oli isiklik  vabadus, individuaalsus aja eetilised ideed. Just helilooja pikaajaline kurdistumine vabastas  jõud, mis olid vajalikud selle saatuse löögi ületamiseks. 7. mail 1824. aastal mängiti esimest  korda Beethoveni 9. sümfooniat. L. van Beethoveni tervitati sümfoonia lõpus viiekordse  rõõmuhõiskega. (“Inimesed teevad ise oma saatust.”)    K: Avamäng “Egmont”    Beethoven sündis Bonis õukonnamuusiku perekonnas seitsmest lapsest teisena. 4­aastaselt  algavad muusika õpingud. Tema mentoriks oli Christian Gottlob Neefe, kes andis poisile  klavessiini, vioola ja oreli tunde.    14­aastaselt asus Beethoven oma esimesele iseseisvale töökohale vürsti õukonna orkestris.  Kuid helilooja unistas hoopis õpingute jätkamist W. A. Mozarti ju...

Muusika → Muusikud
3 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Kuningas Arthuri lood

lootus , surmaohtu, sest paljud vaenlased tahavad teda tappa. Nii lasi Uther oma poja Merlinil viia kindlasse varjupaika kuni meheikka jõudmiseni .Arthur sai kuningast , kui oli seda tõestanud . Ta tõmbas välja kivist mõõga kus oli kirjas ,et see kes selle mõõga kivist välja tõmbab,on Britannia õigupärane kuningas.Paljud mehed püüdsid ,kuid ainult Arthur suutis seda.Nii sai Arthur teada , et ta polegi õilsa sir Hectori poeg.Nii algasid seilused Britannias. Arthur sai endale Järveemanda käest võimsa mõõga , Excaliburi. Senikaua kui mõõga tupp on Arthuri puusal ei kaota ta tilkagi verd. Kohe algul varastas mõõgatuppe kaks korda Arthurilt tema poolõde Morgana le Fay , tänu kurjale plaanile ja soovis ka teda tappa..Kui Arthur oli vaenlastest vabanenud kosis ta endale naise , leedi Guenevere, kelle kohta Merlin muidu ütles, nende abielu põhjutsab ühel päeval tema ja Logresi hävingu

Kirjandus → Kirjandus
278 allalaadimist
thumbnail
1
docx

Kas teine maailmasõda oli paratamatu?

eelnimetatud eesmärke täitma. Rahvasteliitu kuulus tema tegevusaja jooksul 63 riiki. Enamus neist asus Euroopas ja Aasias, Aafrikas oli iseseisvaid riike veel vähe. Ameerika riigid jäid USA eeskujul enamuses Rahvasteliidust kõrvale. USA, kui ühe maailma juhtivama riigi kõrvalejäämine aga nõrgestas Rahvasteliitu tunduvalt. Seetõttu ei olnud Rahvasteliit tõsiseltvõetav ja ei suutnud lahendada II maailmasõja eelseid pingeid ning probleeme. Siiski oli tegemist õilsa ettevõtmisega, kuna pärast II maailmasõda arenes Rahvasteliidust kui eelkäijast ÜRO, mis täidab edukalt rahuhoidmis eesmärke. Teise maailmasõja eel olid tõusuteel kaks ideoloogiat ­ fasism ja kommunism. Venemaal viidi läbi revolutsioon, mis andis võimaluse kommunismil levida. Mina arvan, et II maailmasõja puhkemise üheks põhjuseks võib pidada üksikindiviidide huve ­ Stalini suur soov viia läbi maailmarevolutsioon, kattes maailma kommunismileeriga

Ajalugu → Ajalugu
37 allalaadimist
thumbnail
34
ppt

Religioonid, Budism

mõistmiseks on tundeid ja intuitsiooni vaja samapalju kui intellekti.  Budismis on 4 tõde: 1. On olemas kannatus. (Sünd on kannatus, surm on kannatus, haigused on kannatus, vanadus on kannatus. Lahusolek meeldivast on kannatus, kokkupuude ebameeldivaga on kannatus.) 2. Kannatusel on põhjus (ihad ja soovid) 3. Kannatust saab kaotada (põhjuse kaotamisega) 4. Selleks on 8-osaline tee.  8 osaline tee: 1. Õige vaade- arusaam. Siia kuulub 4 õilsa tõe mõistmist. Siia kuulub ka selle taipamine, mis põhjustab järgmises uuestisünnis karma seaduse head ja mis halba. 2. Õige kavatsus. Pahatahtlikkusest, julmusest vabad mõtted 3. Õige kõnelemine - jutt. Hoidumine kuulujuttudest, ebasõbralikest sõnadest ja tühjast jutust. 4. Õige tegu. Halbade tegude vältimine - varastamine, tapmine 5. Õige eluviis. Leebus, vägivaldsusetus, mõõdukus söömises. 6. Õige püüdlemine

Teoloogia → Budism
32 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Igavikuline vaidlus inimese hinge pärast

tema neljajalgsetest loomsõpradest. Paljudele jääb see akt esimeseks, aga paraku ka viimaseks vaba tahte avalduseks. Valik on avar: võite oma surmahetke rakendada isamaa, idee või perekonna teenistusse. Enne aga kui see fataalne samm teha, tuleks arvestada sellega, et endalt elu võttes saadate Te oma hinge põrgusse. Kuidas kavatsete Teie endalt heita selle räpase maailma ahelad? Kas olete enda jaoks selle õilsa akti juba lõpuni läbi mõtestanud? Või jätate selle pimeda juhuse e saatuse hooleks? Arvestage sellega, et see, kuidas Te elate, mõjutab seda, kuhu Teie hing pärast surma satub. Maises elus on kahjuks tähtsamad valed, bürokraatia ja raha kui sõprus, ausus, isamaa-armastus jms ning ka Tammsaare Vanapagan ei suutnud maal õndsaks saada, sest temas ei leidunud jõudu vastu panna inimlikkudele nõrkustele. Valik on Teie.

Kirjandus → Kirjandus
12 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Onu tomi onnike

aastatel ei soovinud protesteerivad mustanahalised end selle teosega enam samastada. Stowe kirjeldab oma läbinisti armastusväärseid mustanahalisi kui täiskasvanud lapsi, kellele tehakse ülekohut ja kellele suuremeelsetel ja avarapilgulistel valgetel tuleb vabadus kinkida. Läbilöögivõime, iseteadvus ja tahe ennast kaitsta ei olnud autori silmis kõige olulisemad inimlikud omadused. Sügavalt uskliku naisena hindas ta kõrgemalt headust, loobumisvalmidust ja südamesoojust, ja sellise õilsa ja vankumatu iseloomu andis ta nii onu Tomile kui ka paljudele mustanahalistele kõrvaltegelastele. Juhituna tundlikust instinktist elu põhiväärtuste suhtes kirjeldab ta ikka ja jälle stseene, kus ärihimulised ja pealiskaudsed valged isandad tunnetavad mustade orjade inimlikku üleolekut ja neid kättemaksuhimust alandavad, piinavad või koguni tapavad. Kui "Onu Tomi onnike" moest läks, hinnati alla ka selle kirjanduslik väärtus. See olevat kits

Kirjandus → Kirjandus
32 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Dekameron, Canterbury lood, Heptameron - võrdlus

on abielurikkumine loomulik. Loomulik on see et akarskem pool. Arutluse abil halbade inimestega juhtuvad õnnetused. üritab ta inimesi juhtida kõlbelise Inimsaatust kujundab suuresti juhus. Inimene ja õilsa armastuse suunas. püüdleb armastuse poole-erootika ja seksuaalsus on loomulikud. Hingelised voorused: suuremeelsus, õilsus, ennastohverdavus, tingimusteta armastus. Mõistus on ülim, mis loodus on inimesele andnud. See pääastab pimedusest ja rumalusest ja aitab õnne saavutada.

Kirjandus → Kirjandus
31 allalaadimist
thumbnail
4
doc

Eneseusk ja eneseteostus

Pettekujutlus ajast kui tõelusest võib purustada viimsegi ideaali. Enesekindluse puudumisel ei mõisteta üksikisiku tähtsust ajastule iseloomuliku näo kujundamisel. Hetkeseisu saab kõige tõhusamalt eneseteostuse kaudu muuta. Oma mõistlikes veendumustes kindla inimese panus olevikku tundub õiglane, kui usk enda võimetesse muutub eneseteostuse eelduseks. Sajandite jooksul iseloomustab inimkonda püüdlus millegi õilsa poole. Alati ei taipa ilmakodanik, et õilsuseks peetakse õnne. Kust otsida õnne? Maailm on küll suur ja lai, kuid õnn peitub siiski inimeses. Arvo Valton möönab: "Stabiilsus on õnn". Muutumatuse all mõtleb kirjanik enesekindlust, mida pideva uuenemise korral ei saaks kindlustundeks nimetada. Milles peitub eneseteostuse õnn? Paljudes indiviidides peitub soov ennast avardada. Unelmate täideviimiseks vajab elusolend tahtejõudu,

Kirjandus → Kirjandus
84 allalaadimist
thumbnail
2
doc

Realism

Aga lõpuks saab isa aru et tütred ei armast teda vaid tahavad tema raha. 14) Madam Bovary- väikese provintsikeskuse praktiseeriva arsti abikaasa Emma Bovary tunneb igavust ümbritsevas üksluises olustikus. Mehe lihtsameelne loomus ja piiratud huvid kihutavad naist otsima oma romantilistele kalduvustele rakendust väljaspool kodu. Areneb armastusintriig noore mõisnikuga, mis aga ei kesta kaua. Emma Bovary otsib uusi tugipunkte oma tundmustele, märkamata, kuidas tema iha õilsa armastuse järele muutub aegamisi tavaliseks kombelõtvuseks.Lõppeks ruineerib ta end sel kombel nii vaimselt kui majanduslikult. Tagajärjetult pöördub ta enda seniste meessõprade poole abisaamiseks, et takistada oma varanduse oksjonile sattumist. Lõplikult pettununa kõigest ja kõigist leiab Emma Bovary väljapääsu vabasurmas. Tegelased: Emma, Charles jt.

Kirjandus → Kirjandus
63 allalaadimist
thumbnail
4
doc

Mõistete „häbi“ ja „hirm“ semiootikast kultuurimehhanismis

Mõistete „häbi“ ja „hirm“ semiootikast kultuurimehhanismis1 1. Etnograafias ja sotsioloogias on peale Levi-Straussi töid kinnistunud kultuuri määratlemine inimese loomulikku käitumist reguleeriva lisapiirangute süsteemina. Nii näiteks kuulub sugutung kui vajadus looduse poolele, kuid pärast lisakeeldudele allutamist (suguluse, koha ja ajaga seotud keelud; juriidilise või kirikliku heakskiidu/keelu olemasolu jms) taganeb looduslik funktsiooon kultuurilise ees. 2. Psühholoogilisest vaatepunktist võib kultuuritüübi poolt sätestatavat piirangute sfääri jaotada kaheks valdkonnaks: need, mida reguleerib häbi ja need, mida hirm. Teatud mõttes võib neid samastada triviaalse jaotusega moraalsete ja juriidiliste käitumisnormide vahel. Kuid selline samastamine ei seleta kõike. 3. Kollektiivis langeb grupi, mida organiseerib häbi ja grupi, mida korrastab hirm, eristamine kokku jaotusega „meie – nemad“. Piirangute iseloom, mis pannakse „meile“ ja...

Semiootika → Semiootika
5 allalaadimist
thumbnail
3
odt

Kirjanduse liikide kokkuvõtted

Seikluskirjandus: Üks vanimaid proosa liike Vanimad liigid on rüütli- ja pastoraalromaanid Rüütliromaan-mõne õilsa rüütli kangelasteod, mis on mõeldud teistele eeskujuks Pastoraalromaan- kujutati idülliliselt karjaste elu.(Tunnete ja elamuste kirjeldamine) Dumas, H.Pyle Seiklusromaan põhineb huvitaval sündmustikul ja peategelane satub usutavaisse ja imepärastesse seiklustesse. Ajalooline kirjandus: Käsitletakse ajaloost võetud ainestikku, millega käiakse võrdlemisi vabalt ringi Sündmused toimuvad kindlas ajaloolises keskonnas

Kirjandus → Kirjandus
47 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Ida-Aasia etnilised religioonid (peamiselt Hiina, Jaapan)

2. Õpetuses on kesksel kohal sotsiaalsed ja eetilised küsimused, inimestevahelised suhted ning inimeste suhted riigi ja ühiskonnaga. 3. Toob välja 3 inimesetüüpi: A) lihtinimesed; B) õndsad ­ keiser, keisri pere, võrdsustati taevaga. See tema valdkonda ei puudutanud; C) õilsad (kõige olulisemad) ­ õilis mõistab, et on ühiskondlik olend ja seega peab ta oma kutsumuseks ühiskonna teenimist, et kõige paremaid võimalusi selleks pakub riigiamet, siis on õilsa eesmärgiks saada ametnikuks ja tõusta karjääriredelil. Tõus peab kulgema läbi harituse. Konfutsius propageeris väga haridust ka lihtrahva seas. Rajas palju koole. 4. Vanemate austus. Põhjendus: kultuuri saab omandada vaid vanematelt põlvkondadelt. 5. Inimeste vahel eksisteerib 5 inimsuhet. Suhted panevad ühiskonnas kõik paika. Tähtis on inimese käitumine, mitte südametunnistus. 5 tüüpi: A) valitseja ­ alam (vooruslik ­ kuulekas); B) isa ­ poeg (armastus ­ austus);

Teoloogia → Religioon
32 allalaadimist
thumbnail
6
doc

Luulekava armastusluulest.

Kordun ja kordun ja kordun. Siin sinu ees mu viimne piir, Mu tara ja tõke ja kordon. Ma olen meri. Sa oled maa. Me vahel on rannajoon. Me kehad iial kokku ei saa ja koonu vastas on koon. ARMASTUS Kui vahel on raske, kutsu mind. Kui lained üle pea kokku löövad, olen mina su päästerõngas Kui tahad nutta, nutame koos. Kui tahad naerda, naerame koos. Kui elu teeb haiget, toetan sind. Kui oled kaugel, siis ootan sind, sest tean, sa armastad mind. ,,Armastus see on kõige õilsa, puhta ja omakasupüüdmatu allikas maa peal" ­ de Stal ESIMENE ARMASTUS Esimene armastus on nagu kevade kuldne liblikas päikesekiirtes. Ta vilksatab korraks ja kaob. Mälestus millestki nii toredast võib talutavaks muuta ka elu kõige mustema päeva. Esimene armastus on nagu virmaliste veiklemine selgel talvisel ööl sama seletamatu, sama karge ja kaunis. See on kõige suurem ime pärast sündi. ,,Esimene armastus pole muud kui väike meeletus ja suur uudishimu" ­ Shaw

Kirjandus → Kirjandus
31 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Dostojevski \"Kuritöö ja karistus\" tegelase Dunja analüüs

Advotja Romanovna Raskolnikovi õde Dunja oli just see, kes hoolis üle kõige oma vennast ja armastas teda tingimusteta. Ta oli tema nimel valmis kõigeks, ka ei kõigutanud see, et oma venna nimel ise õnnetu olla ja teha kõik, et vaid viimane saaks hariduse ja elaks head elu. Ka ei kõigutanud teda seegi, et venna heaks minna mehele kõigest raha pärast. Kogu oma õnn kõrvale jätta ja tegutseda vaid ühe õilsa eesmärgi nimel ­ et vend saaks endale lubada kooli lõpetamist ning teda igal moel rahaliselt toetada. Raskolnikovi pere on väga vaene ning neil pole mitte midagi hinge taga,sellest hoolimata üritavad Dunja ja nende ema Pulheeria teha kõik oma venna ja ainsa poja jaoks, et viimane saaks viia täide oma unistused ja elada täisväärtuslikku elu. Seda ka siis, kui selleks tuleb ennast ohverdada ja elada elu, mis pole absoluutselt midagi väärt. Elu, kus enda jaoks ei

Kirjandus → Kirjandus
50 allalaadimist
thumbnail
2
docx

Dostojevski Kuritöö ja karistus tegelase Dunja analüüs

Advotja Romanovna Raskolnikovi õde Dunja oli just see, kes hoolis üle kõige oma vennast ja armastas teda tingimusteta. Ta oli tema nimel valmis kõigeks, ka ei kõigutanud see, et oma venna nimel ise õnnetu olla ja teha kõik, et vaid viimane saaks hariduse ja elaks head elu. Ka ei kõigutanud teda seegi, et venna heaks minna mehele kõigest raha pärast. Kogu oma õnn kõrvale jätta ja tegutseda vaid ühe õilsa eesmärgi nimel ­ et vend saaks endale lubada kooli lõpetamist ning teda igal moel rahaliselt toetada. Raskolnikovi pere on väga vaene ning neil pole mitte midagi hinge taga,sellest hoolimata üritavad Dunja ja nende ema Pulheeria teha kõik oma venna ja ainsa poja jaoks, et viimane saaks viia täide oma unistused ja elada täisväärtuslikku elu. Seda ka siis, kui selleks tuleb ennast ohverdada ja elada elu, mis pole absoluutselt midagi väärt. Elu, kus enda jaoks ei

Kirjandus → Kirjandus
16 allalaadimist
thumbnail
9
doc

Historitsism

Kunstis oli toimunud ammendumine. Vaimset atmosfääri iseloomustas Napoleoni sõdade järgselt ideeline tüdimus, iha rahu nin harmoonia järele. Lahenduseks oli ärapöördumine kaasaja olustikust, põgenemine ajalukku ja inimkonna ning tsivilisatsiooni lätetele. 19. sajandi romantikud näevad lahendust suundumises ,,minevikustiilide" poole, mida asutakse idealiseerima kui ehedaid ja looduslähedasi. Püstitati eesmärk ­ kas õilsa arhitektuuri taaselustamine või uue ajastustiili loomine ajalooliste stiilide eeskujul. Samuti püüti taastada harmooniline ühiskonnakorraldus. Seda historitsismi põhiideed püütakse realiseerida kogu 19. sajandi vältel. Eriti hakatakse hindama eri aegadel elanud rahvaste ja kunstistiilide originaalsust, võimet luua isikupärast. Eeskujuks võeti minevikuarhitektuur. Seda soodustasid lihtne harjumuse jõud ja romantismi ideoloogia

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
151 allalaadimist
thumbnail
5
odt

Budism

Lisaks on erakbudad, kes j õuavad virgumiseni aga kellelegi sellest ei räägi. On ka taevased budad, teatud v ägede kehastused, millel pole ajalooliste isikutega mingit pistmist. · Kui buddha oli virgunud, hakkas ta jutlustama: Dharmaratta p öörlema/veeremapanek õpetas nö kesktee õpetust. Ohjeldamatu elu nautimise ja liha suretamise vaheline tee. Oma kogemuse virgumisest s õnastas ta nelja õilsa tõena: 1)Õilis tõde kannatusest viis isiksuse moodustajat valmistavad kannatusi. Inimine koosneb viiest elemendist ja moodustub tunnetest, teadmistest, soovidest jne ja need p õhjustavadki kannatusi. 2)Õilis tõde kannatuse põhjusest Kannatuse põhjus on janunemised, soovid, tahtmine, ihkamine. 3)Õilis tõde kannatuse vaibumisest

Teoloogia → Üldine usundilugu
32 allalaadimist
thumbnail
3
docx

Lastekirjanikud kontrolltööks

aastal, äratades tähelepanu 5-osaliste memuaaridega "Minu elukroonika" (3 köidet; 1929) "Murrang" (1930) ja "Tõnissoni juures" (1931). Hindrey loomingu kõige intrigeerivamaks osaks on ta novellistika, mille keskmes on patriarhaalse mehe psüühika ja mehe­naise suhete süvaeritlus. Hindery on tundlik ka aumõiste suhtes. Ta käsitleb seda eriti oma ja võõra suhete kaudu: autori positsioonil olev kangelane vastandab uue generatsiooni ellusuhtumisele esivanemate õilsa vere kutse ja kohustuse seda järgida. Oma kangelast kõikide argumentidega kaitstes kohustab ta teda edasi kandma esivanemate rikkumata verd. Esivanemate vere hääl kannab ka Hindrey ajalooliste romaanide "Urmas ja Merike", "Loojak" I-II, "Nõid" ja "Lembitu" teemaderingi, milles muistse ühiskonna üllus vastandatakse kaasajale. Distantseerudes oma aja elulähedusnõuetest ja biologismist ning eelistades valiku teel peenendunud vaimu, andis Hindrey põhjust süüdistada end härrasmoraalis

Kirjandus → Lastekirjandus
4 allalaadimist
thumbnail
3
odt

Ettevõtlus ja majandus

Majanduse kodutöö Majandus on igasugune majanduslik tegevus ja selle korraldamine vahet pole, mis tasandil. Organisatsioon on mingisugune teatud ühing, ettevõtmine, mille liikmed teemad midagi õilsa eesmärgi nimel. Näiteks heategevuslik organisatsioon. Ressurss tähistab vahendeid, mida on võimalik majanduses kasutada. Sageli on tootmiseks mõeldud ressursid piiratud. Sellega mõtlen ma, et inimeste rahuldamiseks ei jätku lõpmatult tasuta kasutatavaid ressursse. Tootlike ressursside alla kuuluvad: 1) Loodusressurssid 2) Inimressursid 3) Kapital 4) Ettevõtlus. Loodusressursid on esmaseks, kuna suletud majanduses sõltuvad

Majandus → Majandus
5 allalaadimist
thumbnail
5
odt

Jaapani kunst

Budismi aluseks on tõdemus, et on olemas kannatus ja et sellest kannatusest on võimalik vabaneda ­ kuna kannatusel on põhjus. Selleks põhjuseks on janu ehk soov. Kannatuse põhjuse kadumisega kaob ka kannatus. Selleks, et kaotada kannatuse põhjus ehk janu on õilis kaheksaosaline tee. Kogu edaspidist budistliku mõtte arengut ning ülirikkalikku kirjandust ja mütoloogiat võib vaadelda nende põhiseisukohtade arenduse ja laiendusena. Eriti aga just neljanda õilsa tõe edasiarendusena ehk püüdega leida teed kannatusest välja. Olenevalt ajastust, inimestest ja kultuuridest on seda teed mõistetud ja rakendatud erinevalt. Kolm kalliskivi on budismis kolm kõige kõrgemat austust pälvivat objekti: virgunu ehk buddha, seadmus ehk dharma ja kogudus ehk sangha. Neid nimetatakse kolmeks kaitseks ja nende kaitse alla minekut samastatakse budismi vastuvõtmisega, see väljendab täielikku usaldust nende kolme institutsiooni vastu.

Kultuur-Kunst → Kunstiajalugu
43 allalaadimist
thumbnail
4
rtf

William Shakespeare "Hamlet"

Osric-Keigarlik õukondlane Marcellus ­ kuninga ihukaitseväelane Bernardo ­ kuninga ihukaitseväelane Francisco ­ kuninga ihukaitseväelane Reynaldo- Poloniuse teener Gertrud ­ Taanimaa kuninganna, Hamleti ema Ophelia ­ Poloniuse tütar Hamlet- Muutuv inimene. Sportlik, ligitõmbav ja intelligentne noor mees, Taan riigi au ja uhkus ja tulevikulootus, noorusliku mehelikkuse kehastus, läbi ja lõhki eeskujulik õilsa hingegaprints, kes seisab avalike huvide keskpunktis-sellisena sai Hmletit kujutada enne oma isa surma. Peale isa surma on Hamlet musta rõivastunud, ülitundlik, tasakaalutu ja kurvameelne noor mees. Ta mõlgutab enesetapu mõtteid. Claudius- kehastab teoses kurikaela, kelle vastu on suunatud Hamleti kättemaks. Võimekas riigimees, ta oskab asju ajada äärmiselt asjatundlikult ja arukalt. Oma alluvatega rääkides on Ta tõsiseltvõetav ning väärikas. Tal on hing ja südametunnistus

Kirjandus → Kirjandus
36 allalaadimist
thumbnail
2
odt

Isa Goriot põhjalik töö

Kui Rastignac avastas oma sugulase proua vikontess de Beauseant'i, tundis ta väga suurt huvi saada tuntuks ning samas ka rikkaks. Eugene võitis Claire'i südame kavalusega, teda meelitades, "Kuuluda teile sugulussideme kaudu, mis kaob hämarusse, on isegi juba suur õnn." "Tahtsin küsida teilt nõu, paluda teid mind vastu võtta kui vaeslast, kes tahaks hoida teie kuuehõlmast kinni ja kes oskaks teie eest surra.". Ta äratas Vikontessis huvi. Eugene näis õilsa, noore ning süütuna selle seltskonna keskel. Eriti kõrgelt hindas õpilane seda uhket ning kallist elu siis, kui vikonti ja vikontessiga õhtust sõi. Ta pani tähele, et õhtu juures polnud ütegi negatiivset asja. Maja, laud, suhtlemisviisid, kõik oli täiuslik. Nüüd oli tema jaoks siht kindel. Võib kindlalt väita, et Rastignac teadis täpselt, kuidas edu saavutada. Teda küll suunati õpetussõnadega, mida andsid Vautrin ja

Kirjandus → Kirjandus
58 allalaadimist
thumbnail
4
doc

"Mässav inimene" A. Camus

ning kättemaks kadeduse pärast on olemuselt erinevad. Nagu Camus kirjutab, kadedust tuntakse selle üle, mida ei omata, samas kui mässaja kaitseb seda, mis temas on. Võib ehk järeldada, et vägivaldne võim tekib vihast ja kadedusest. Niinimetatud vihavimma ambitsioonid on piiritud, samas kui mässu ideed on vägagi konkreetsed. Seega mõrv, mis tuleneb vihast, on õigustamatu, mässu puhul aga viimane abivahend sundimaks ülemvõimu taanduma. Rääkida võib üksikutest ohvritest õilsa eesmärgi nimel, mille algne idee ei olnud kedagi tappa. Mässaja leiab, et tal on milleski õigus, et tema elusse on sisse tungitud liigse juhendamise või käskimisega. Ta ütleb ei, kuid ei anna alla, ta mässab, hakkab vastu ­ üritab oma elu parandada. Mässaja sovib elada oma tahte järgi, kuna on tüdinenud eelnevast eukorraldusest. Mässaja on minu meelest inimene, kes muudab elu. Tänu temale on elu ja elukorraldus pidevas muutumises.

Filosoofia → Filosoofia
140 allalaadimist
thumbnail
3
doc

Usundiõpetus 10.klass Budism

Seda "väljajuurimist" saab teha järgides uut mõtte-, kõnelemis- ja tegutsemisviisi. Kogu suhtumist elusse võib muuta järgides lihtsat ja mõistlikku kaheksaosalist teed. Kaheksaosaline tee Buddha õpetas,et kannatuse kaotamiseks tuleb muuta nii mõtlemist kui käitumist. Kaheksaosalise tee järgimiseks otsivad paljud budistid endale õpetaja ning mõistnud kaheksaosalise tee tähendust, püüavad nad sellel teel püsida. Õige arusaam tähendab nelja õilsa tõe mõistmist. Siia kuulub ka selle taipamine, mis põhjustab järgmises uuestisünnis karma seaduse järgi head ja mis halba. Õige meel on himudest, pahatahtlikkusest ja julmusest vabad mõtted. Õige kõne on hoidumine valest, kuulujuttudest, ebasõbralikest sõnadest ja tühjast jutust. Õige tegutsemine on tapmise, varastamise ja ebaseadusliku suguühte vältimine. Õige eluviis tähendab, et ei peeta ametit, mis põhjustab verevalamist või kahjustab elusolendeid.

Teoloogia → Usundiõpetus
24 allalaadimist
thumbnail
5
docx

Avatud ühiskond ja selle vaenlased I

,,Avatud ühiskond ja selle vaenlased I" Karl Popper Tsitaadid raamatust: - ,,Kõige kõrgem põhimõte on, et mitte keegi, ei mees ega naine, ei tohi olla ilma juhita. Ka ei tohiks kellegi mõtted omandada harjumust lasta tal teha ükskõik mida tema enese algatusel; ei innukusest ega isegi mängurõõmust. Vaid sõjas ja keset rahuaega peab ta suunama pilgu juhile ja järgnema talle ustavalt. Ja isegi väikseimas asjus peaks ta alluma juhtimisele. Näiteks peaks ta üles tõusma või liikuma või pesema või rooga võtma... ainult siis, kui tal on kästud seda teha. Ühesõnaga, ta peaks õpetama oma hinge pikaajalise hajrutamisega mitte kunagi unistama iseseisvast tegutsemisest ja selleks täiesti võimetuks muutuma." - ,,Ühiskondliku elu määravad kindlaks ühiskondlikud ja religioossed tabud; kõigil on ühiskonna struktuuri tervikus neile kindlaks määratud koht; kõik tunnevad, et nende koht ongi neile kohane ,,loomu...

Filosoofia → Filosoofia
15 allalaadimist
thumbnail
4
doc

MADAME BOVARY

MADAME BOVARY Väikeses provintsikeskuses praktiseeriva arsti abikaasa Emma Bovary tunneb igavust ümbritsevas üksluises olustikus. Mehe lihtsameelne loomus ja piiratud huvid kihutavad naist otsima oma romantilistele kalduvustele rakendust väljaspool kodu. Areneb armastusintriig noore mõisnikuga, mis aga ei kesta kaua. Emma Bovary otsib uusi tugipunkte oma tundmustele, märkamata, kuidas tema iha õilsa armastuse järele muutub aegamisi tavaliseks kombelõtvuseks. Lõppuks ruineerib ta end sel kombel nii vaimselt kui majanduslikult. Tagajärjetult pöördub ta enda seniste meessõprade poole abisaamiseks, et takistada oma varanduse oksjonile sattumist. Lõplikult pettununa kõigest ja kõigist leiab Emma Bovary väljapääsu vabasurmas. «Madame Bovary» on maailma parimaid realistlikke romaane, mille kohta aastakümnete jooksul ikka jälle on kiitvalt sõna võetud

Kirjandus → Kirjandus
105 allalaadimist
thumbnail
4
docx

Konfutsianism

kombestik, mis põhines taeva ja taevaalust valitseva kuninga ehk taevapoja autoriteedil, sattus vastuollu valitseva poliitilise tegelikkusega. Konfutsius rõhutas küll oma õpetuse tuginemist muistsele pärimusele ja kirjasõnale, kuid tõlgendas seda ometi teisiti, seades kesksele kohale inimese suhted iseenese, ühiskonna, riigi ja taevaga. Inimlikkus saigi Konfutsiuse õpetuse keskseks mõisteks: inimeseks olemise väärtusi ja kohustusi kirjeldas ta ideaalse inimtüübi õilsa kaudu. Tema õpetust iseloomustab eriti optimistlik lähenemine inimloomusele. Selle kohaselt on tavalised inimesed suutelised saama vooruslikeks. Konfutsius võttis esimesena Hiina mõtteloos kasutusele kulu (hn dao) kui üleüldist korda ning asjade loomulikku käiku tähistava mõiste. Tema õpetuses olid inimese kõrval kesksel kohal ühiskond ja riik. Konfutsiuse nägemuse järgi on ühiskond ideaalselt korraldatud siis, kui kogu taevaalune, s

Teoloogia → Usundiõpetus
21 allalaadimist
thumbnail
3
docx

Maailma usundid Kordamisküsimused eksamiks

HVUS.06.002. Maailma usundid Kordamisküsimused eksamiks 1. Defineerige, mis on religioon? Eesti keeli "usund". 2 tähendust: üldmõistena usklikkus ja kitsamalt ükskik usund. 2. Defineerige, mis on usk? Hoiak ehk suhtumine. (religioonide ühine tunnus) 3. Defineerige, mis on müüt religiooniteaduse mõttes? 4. Mida tähendavad religiooniteaduse mõisted ,,sakraalne" ja ,,profaanne"? Sakraalne ehk püha (nähtus, oled, paik, ese, milles on üleloomulik vägi. Profaanne ehk tavaline, igapäevane, ilmalik ja loomulik. 5. Mis on animatism ja mis on animism? Animatism on õpetus, mis seletab, et kogu meid ümbritsev on elus. Animism on hingeusk. 6. Mis on maagia? Nõidumine, võlumine. 7. Mis on totemism? Uskumine sellesse, et hõimu esivanem on olnud loom. 8. Milline oli ajaloos esimene surnute kohtlemise viis (ehk matmisviis)? Laibamatus (surnu peitmine). 9. Millal ja millega seoses tekkis põletus...

Teoloogia → Usundiõpetus
5 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun