ANTIIK-KREEKA. ÜLEVAADE KREEKA TSIVILISATSIOONI AJALOOST Kreeka asub Balkani poolsaarel ja seda piirava Egeuse mere saartel. See on mägine ja geograafiliselt väga liigendatud maa. Suhteliselt väikesi tasandikke eraldavad sageli raskelt läbitavad mäeahelikud või sügavalt maismaasse lõikuvad merelahed. Peamine ühendustee on tuhandeid aastaid olnud meri, mida mööda on peetud sidet ka välismaaiilmaga. Niisugused olud tingisid ühelt poolt avatuse muu maailma suhtes ja teisalt sügava sisemise killustatuse. Tänu oma asukohale Lähis-Ida tsivilisatsioonide ja märksa vähem arenenud Euroopa vahel täitis Kreeka vanal ajal pideva kultuurivahendaja rolli. Antiik-Kreeka ajalugu võib jaotada 5 perioodi: 1) Kreeta-Mükeene periood (u 2000-1100 eKr), 2) nn tume aeg (u 1100-800 eKr), 3) arhailine periood (u 800-500 eKr), 4) klassikaline ajajärk (u 500-338 eKr), 5) hellenismiperiood (338-146 eKr). Kreeta-Mükeene periood sai alguse Egeuse mere lõunaosas asuv
IV saj eKr oli Knidos tähtis sadamalinn, kus valitses demokraatia; siin vermiti ka oma raha. Peale Praxitelese originaali paigutamist siinsesse pühamusse sai linnast antiikaja suuremaid turismikeskusi. Rooma keiser Hadrianus lasi II saj oma suvilasse Tivolis rajada sama templi koopia, kus loomulikult ilutses ka nimetatud skulpturaalne kompositsioon 2 glüptoteek ruum v hoone, kus hoitakse skulptuure; pinakoteek ruum v hoone, kus hoitakse pilte 3 hetäär haritud ja sotsiaalselt tunnustatud prostituut, ülalpeetav naine Vana-Kreekas; hetäärid olid vallalised naised, kes oma ilu ja haritusega teenisid elatist meeste ahvatlemisega; sama elukutse esindajate kohta on hiljem kasutatud ka sõnu poolilmadaam, kurtisaan 4 Diogenes Sinopest (u 412 323) küünikute koolkonna filosoof, kes elas legendi järgi vaadis, oli äärmiselt vähenõudlik 5
Ohverdati jumalatele ning võistlesid ka trompetipuhujad ja teadete kuulutajad. Kehtestati olümpiaraha, et miski seda sündmust ei häiriks. Võitjatele püstitati ausambaid, tasu. 5 saj. eKr koostati olümpiavõitjate nimekiri. Abielu ja perek-naised allusid oma abikaasale, abielus oli mees selgelt domineeriv pool. Abielu põhieesmärk-hankida seaduslikke järglasi. Naine oli kodus, kasvatas lapsi, korrald. majapidamist;paljudel aristokr. olid hetäärid e. armukesed,kaaslannad. Usk, Kreeka jumalad:olid inimese moodi nii välimuselt kui ka iseloomult. Peamine elupaik oli Olümpose mägi;jumalaid oli väga palju. Inimesest erinesid 3 asja poolest-kaunid, surematud, kõikvõimsad. Eesotsas seisis taeva-,tormi- ja äikesejumal Zeus, ülejäänud jumalad pidid talle kuuletuma. Hera oli Zeusi naine ja õde ning taevajumalanna. Zeusi 2 venda- mere- ja maavärinajumal Poseidon(kolmehargiga) ning allmaailma ja surnute valitseja Hades. Zeusi
Puhtusest väga tähtis kinnipidamine kuna räpasus, mustus loodud kurja jumala poolt, siis tuleb puhtust hoida. Paljajalu kõndimine polnud soositud, määrib jalataldu. Xerxes peksab merd. X. kogus suure väe, et minna Euroopale peale? Lasi teha silla, et sõjavägi üle marsiks, tormiga aga läks sild katki, ja otsustas merejumalat Poseidonit karistada., käskis merd piitsadega peksta. Aleksander Suur vallutas Pärsia, siis tal oli kaasas Kreeka hetäär ja pidasid pidu. Hirmsa rassimise ajal panid kuningalossi põlema. VII loeng 19.03.12 Hetiidid ja Väike-Aasia 1) Hetiidid 2) Traaklased FAIL ÕISIST!!!!!!
Kesk-Atika komdöödia oli argine, kitsalt olustikuline (pole ülev). Tüüpilisim situatsioon jooming. Travestia (vormi muutmise läbi pilatud teos) - argipäeva taustale on pandud jumalad (jumalatest olid saanud juba anekdoodi tegelased). Autoreid huvitas kitsa ringkonna eluolu (n-ö kuldne noorus, kelle jõudeaeg möödus pidutsedes). Ei kasutatud mõistet ,,absoluut", seda asendas mõiste ,,juhus". Teatris kujunesid välja kindlad tüübid - grupid samastumise alusel. Tegelasteks olid nt hetäär, ori, rikas noormees. Enam ei olnud tähtis individuaalne nimi. Näidenditest kadus koor avanes privaatse suhtluse valdkond. Muusika kaob üleminek puhtal kujul draamale. Tervikuna pole ühtki Kesk- Atika komöödiat säilinud. 8. Uus-atika komöödia sidemed filosoofiaga ja Menandrose looming Aristoteles lõi peripateetikute koolkonna, kelle huviobjektiks oli inimloomus kuivõrd mõjutab see inimese saatust. Ta alustas inimloomuste süstematiseerimist. Filosoofide mõtisklused
Noorukitega suhtlevad mehed olid samal ajal abielus ja võisid olla lähedastes vahekordades ka hetääridega. Lihtrahva hulgas levis pederastia arvatavasti vähem kui aristokraatide seas. Võib-olla seda koguni tauniti. Igal juhul peeti häbiväärseks vabade noormeeste homoseksuaalset prostitutsiooni, mille eest karistati kodanikuõigustest ilmajätmisega. 1. Defineeri mõisted: kolonisatsioon, hellen, barbar, aristokraat, sümpoosion, patriarhaalne ühiskond, monogaamne suhe, hetäär, pederastia, lesbi, homoseksuaalsus, heteroseksuaalsus. 2. Mis tingis VIII sajandil eKr alanud kolonisatsiooni? 3. Tänu millele tekkis kreeklastel rahvuslik ühtkuuluvustunne? 4. Iseloomusta Kreeka aristokraatiat. 5. Milline oli naise positsioon ühiskonnas? Tuleta meelde, milline oli naise positsioon Egiptuses ja Mesopotaamias. „TÖÖD JA PÄEVAD“ Hesiodos [- - -] Naine siis too oma kotta, kui aastailt küps oled selleks
Ajalooallikad ja eesmärgid - Ajalooteadus uurib inimkonna ajalugu - Saab teada mis on juhtunud enne meid. - -oleviku nähtused on kujunenud minevikus - - praegused sündmused tulenevad eelnevatest - -ajalugu aitab kujundada tulevikuvisoone - -ajalugu uuritakse ja tõlgendatakse olevikust lähtuvalt Harud Arheoloogia=muinasteadus=muistised Etnoloogia=rahvateadus Ajalooallikad -mineviku jäljed -Ajalooallikates tulevnevad kõik meie teadmised Kirjalikud allikad pärinevad 5 viimasest at Vanaja ajaloolaste tööd Keskaja kroonikute tööd -eesmärk on ajaloo arengu tõepärane mõtestamine -allikasse tuleb suhtuda kriitikaga- Igal ajastul kirj. Ajalugu teisiti kui varem ja hiljem Ajalugu on katkematu protsess Inim tsivilisatsioon on teatud piirkonna oma näoline terviklik ühiskonna ja kultuuri pilt ARUTLE JA ANALÜÜSI 1. Inimese evolutsiooni lähteko
KULTUURILUGU I VANA-KREEKA KULTUUR konspekt Motto: OIDIPUS Ega siis midagi, hakkame pihta, ma püüan sind jõudumööda aidata. Too oma projekt lagedale. EUSOPHYLOS (keskmiselt tasutav kultuuritöötaja, purjus peaga võtab süü enda peale) Järjestus pole mul veel päris läbi mõeldud. Tahaks, et sel asjal oleks peale päevakajalise väärtuse ka tugev esteetiline mõju, kuivõrd see on ikkagi avalik samm ja mina olen ikkagi kultuuritegelane. OIDIPUS Esteetiline ennekõike! EUSOPHYLOS Kui alustaks maapakku siirdumisest? Sellel oleks lai kõlapind ja sügav alltekst. Kui esimese asjana silmad peast torgata, siis oleks se
Kõik kommentaarid