Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

Puupuhkpillid (2)

1 Hindamata
Punktid

Lõik failist


 
 
 
PUUPUHKPILLID  
 
Termin  ``puupill``  märgib  tämbri  karakterit  ja  pilli  ehitust,  mitte  materjali.  (vanasti 
valmistati  neid  ka  puust).  Põhimõtteliselt  kujutavad   puupillid   endast  silindrilist  ( flööt
klarnet ) või koonuselist toru ( oboefagottsaksofon ). Puupuhkpill kujutab endast aukude 
ja  klappidega  toru.  Neid  avades  ja  sulgedes  saab  muuta  helikõrgusi.  Heli  tekitatakse 
puhumise teel. Heli tekitamiselt jagunevad  pillid  kaheks: heli tekitatakse huuliku avasse 
puhumise  teel  –  flöödid  ja  heli  tekitatakse  lesta  abil.  Lesthuulikuga  pillid  jagunevad 
ühekordse lesthuulikuga – klarnet, saksofon ja kahekordse lesthuulikuga – oboe, fagott – 
pillideks. 
Kromaatilist mängu võimaldavad puupillidel ülepuhumine ja toru lühendamine.  
 
 
FLÖÖT 
 
.... on orkestri puupillide rühma üks  kõrgemaid pille – on koos pikoloflöödiga vanimaid 
puhkpille . Flööt on pärit Aasiast. Esialgu nimetati flöötideks lihtsaid puust torusid, millel 
oli tavaliselt 6-8 auku ja mida helikõrguste muutmiseks sõrmedega kaeti.  
Tänapäeval kasutusel olevat flööti täiustas Müncheni õukonnakapelli flöödimängija 
Theobald Böhm. Tänapäeva flöödil on ulatus c1-d4, pilli heli on õrn, kerge.Pill on in C 
häälestuses ehk kõlab sama koha pealt kus mängib ka klaver.  Noodid kirjutatakse  
viiulivõtmesse. Flööte valmistatakse peamiselt metallist. Mängides hoitakse flööti põiki 
paremale poole, heli tekitamiseks vajalikku õhku puhutakse pilli sisse küljel olevast pisut 
kõrgendatud äärtega august erinevalt teistest puhkpillidest mida puhutakse otsast.  
Orkestris kasutatakse tavaliselt kahte flööti ja ühte pikoloflööti.  
 
PIKOLOFLÖÖT on puupillide rühma kõrgeim pill. Omades suure flöödiga peaaegu 
võrdset diapasooni, kõlab ta sellest oktaav kõrgemalt. Väliselt sarnaneb ta flöödile, on 
sellest pisut väiksem. Pikoloflöödi kõlavärv on särav, terav ja kõrges registris kiledavõitu. 
 
 
     
 
 
 

OBOE 
 
..... on kahekordse lesthuulikuga puupuhkpill, mille kodumaaks peetakse Indiat. Oboe 
esialgne kuju areneb välja  XVII  sajandi alguseks Prantsusmaal.Esialgsetel oboedel oli 
kaks klappi.  XIX sajandil võetakse ka tema juures kasutusele Böhmi süsteemi 
mehhanism.  
Kaasaegne oboe kujutab endast kolmest osast koosnevat mustast puust valmistatud 
koonilise toruga  puupilli. Heli  tekitajaks on oboel õhukesest pilliroost valmistatud 
kahekordne lesthuulik. Lestade vahele jääb pilu , millest läbipuhutav õhk paneb lestad 
võnkuma. Teda valmistatakse põhiosas tugevast mustast puust. Pilli aukude ja 
klappidega varustatud toru on umbes 60 cm pikk.  
Oboe  diapasoon on ligi 3 oktaavi  – sib kuni la3. Oboe on samuti in C pill. Noodid 
kirjutatakse viiulivõtmes ja kõlavad nii nagu on kirjutatud. Oboele sobivad 
mängimiseks meloodilised partiid . Erilise tämbri tõttu mis meenutab ninahäält 
kasutatakse teda armastuse, igatsuse, kurbuse väljendamiseks.  
 
 
INGLISSARV ehk altoboe on oboest suurem ja madalama ulatusega pill. Ka inglissarve 
tämber on nasaalse värvinguga, ilmekas ja väljendusrikas. Pilli lest on kinnitatud kõvera 
vasktoru külge, ent sõrmetöö on samasugune nagu oboe mängimisel. Pilli omapäraks on 
veel ka ümmargune ots.  
 
 
 
 
 
 
 
KLARNET 
 
Ta on puupuhkpillide rühma üks tähtsamaid instrumente. Tänu suurtele tehnilistele 
võimalustele, kaunile tämbrile, suurele diapasoonile (üle kolme ja poole oktaavi) ning 
kõige nõrgemast piano pianissimost küllaltki tugeva forteni ulatuvale dünaamikale on 
klarnet pilliks, millele orkestris võib usaldada küllaltki vastutusrikkaid ülesandeid. 
Klarnet on ühekordse lesthuulikuga puupill. Kaasaegse  klarneti  leiutas 1690. aastate 
paiku meister J. C. Denner, kellel on suuri teeneid ka flöödi, oboe ja fagoti tehnilisel 
täiustamisel. Orkestripillina hakati teda kasutama alles XIX sajandi algul.  
Klarneti toru on valmistatud mustast puust või mõnest teatavast tehismaterjalist, 
eboniidist. Toru pikkus on kuni 68 cm. Toru algab peenema nokataolise osaga, millele 
kinnitatakse ühekordne lesthuulik. Klarnet on silindrilise, mitte koonilise toruga 
lesthuulikpill. 
Klarneti mänguulatus on e-a3. Noodid  kirjutatakse viiulivõtmes. Klarnetit on raske 
mängida paljude märkidega helistikes. Klarneteid ehitatakse kahes suuruses – A ja B. B-
klarnet kõlab kirjutatud noodist terve tooni võrra madalamalt ja teda kasutatakse 
mängimiseks bemollidega helistikes. A-klarnet seevastu kõlab kirjutatud noodist poolteist 
tooni madalamalt ning ta on kasutusel dieesidega helistikes. Väga harva kasutatakse C-
klarnetit, mis kõlab nii nagu noodis kirjutatud.  
Orkestris kasutatakse klarnetit nii meloodiliste kui ka kiirete tehniliste soolode 
esitamiseks , samuti aga ka koos teiste pillidega akordinootide toetamiseks. Kaasaegse 
orkestri koosseisus kasutatakse tavaliselt 2-3 klarnetit.  
 
 
BASSKLARNET on meeldiva ja mahlaka tämbriga. Ulatus on tal suure oktaavi Reb kuni 
teise oktaavi mib-ni. Orkestris kasutatakse teda nii akordinootide kui ka karakteersete 
soolode esitamiseks. 
 
 
 
SAKSOFON 
 
Ta on ühekordse lesthuulikuga pill. Huulik sarnaneb klarneti nokkhuulikuga, klappide  
süsteem ja aplikatuur (sõrmede järjestus ja sobitus pillil mängides) aga oboe omaga. 
Valmistatud metallist, kuulub ta konstruktsioonilt ja klappide süsteemilt siiski puupillide 
hulka. Oma kõlakarakterilt paikneb ta puu- ja vaskpillide vahel.  Saksofoni leiutas Pariisis 
töötanud Belgia päritoluga meister Adolphe Sax. Esialgu kasutati saksofone 
sõjaväeorkestrites. Hiljem hakati teda järjest rohkem kasutama  kergemuusika ansamblites 
ja orkestrites. Kaasajal on kasutusel 8 liiki saksofone – alates kõrgemast:sopranino, 
sopran , alt, tenor , bariton, bass , kontrabass ja subkontrabass. Enim leiavad kasutamist – 
sopran in B, alt in Es, tenor in B, briton in Es. Diapasoon on saksofonil keskmiselt kaks ja 
pool oktaavi. Mängutehnilised võimalused on saksofonil väga suured – ülikiiretest 
passaazidest kuni aeglaste pikkade nootideni, nõrgimast pp laia ja kandva f. 
Eriomaduseks on võimalus saksofonil mängida glissandos (helilit helile  libisedes 
mängimine ), mis teistel puhkpillidel puudub. Välimuselt on saksofonid kahesugused – 
sopranino ja sopran on sirged , ülejäänud aga kõverad, mängija poole painutatud 
huulikuga ja ettepoole üles painutatud otsaga – nn. ``piibuga``.  
 
 
 
 
 
FAGOTT 
 
Ta on nagu oboegi kahekordse lesthuulikuga puupuhkpill, on puupuhkpillide rühma 
kõige madalam pill. Tänapäevane fagott kujutab endast kokkusurutud U- kujulist , umbes 
2,5 meetri pikkust toru. See on valmistatud enamasti vahtrapuust.  Ta on ainuke  puhkpill
millele pole saadud sobitada klappidesüsteemi. Orkestris kuulub fagott basspillide rühma. 
Fagoti tämber on üpris omapärane. Madalas registris kõlab pill torisevalt, tihedalt ja isegi 
kohmakalt; keskmises registris (c-c1) pehmelt ja pisut tuhmilt; kõrges registris kandvalt. 
Mängutehnikalt võimaldab ta esitada nii kiireid liikumisi kui ka laulvaid, meloodilisi 
lõike. Fagoti diapasoon on kolm ja pool oktaavi – kontraoktavi sib – teise oktaavi re-ni. 
Noodid kirjutatakse bassi- või tenori-, harva viiulivõtmes. Orkestris kasutatakse teda nii 
soolopillina kui ka koos teiste basspillidega.  
 
 
Vasakule Paremale
Puupuhkpillid #1 Puupuhkpillid #2 Puupuhkpillid #3 Puupuhkpillid #4
Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
Leheküljed ~ 4 lehte Lehekülgede arv dokumendis
Aeg2015-05-14 Kuupäev, millal dokument üles laeti
Allalaadimisi 9 laadimist Kokku alla laetud
Kommentaarid 2 arvamust Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
Autor Mjauxxx Õppematerjali autor
Põhjalik kokkuvõte puupuhkpillidest (millal hakati kasutama) jpm.

Sarnased õppematerjalid

thumbnail
7
doc

Puhkpillid

KOOLI NIMI NIMI 7.a PUHKPILLID Referaat Võru 2014 SISUKORD SISSEJUHATUS 3 1. PUUPUHKPILLID 4 1.1 Flööt 4 1.2 Oboe 4 1.3 Klarnet 4 1.4 Saksofon 4 1.5 Fagott 4 2. VASKPUHKPILLID 5 2.1 Metsasarv 5 2.2 Trompet 5 2.3 Tromboon 5 2.4 Tuuba 5 KOKKUVÕTE 6 KASUTATUD KIRJANDUS 7 2 SISSEJUHATUS Puhkpillid ehk aerofonid on põhimõtteliselt tühjad torud, mille ühes otsas on huulik. Huulikut kasutab mängija torust sisse puhumiseks

Muusika
thumbnail
10
docx

Referaat teemal puhkpillid

...............................................................4 3. Vaskpuhkpillid....................................................................5 3.1. Metsasarv..............................................................5 3.2. Trompet ...............................................................5 3.3. Tromboon ..............................................................5 3.4. Tuuba ...................................................................6 4. Puupuhkpillid..................................................................... 7 4.1. Aukhuulik............................................................... 7 4.2. Ühekordne lesthuulik ehk trost...................................... 7 4.3. Kahekordne lesthuulik ehk topelttrots............................. 7 4.4. Flööt.................................................................... 7 4.5. Oboe..................................................................

Pillid
thumbnail
12
docx

Pillide tundmine

Flööt on ülemhelide vaene. Helispekter ­ Ülemtoonide rida PILLIDE JAOTAMINE A 1) Häälestuvad Vastavalt spekter on 2) Mittehäälestuvad harmooniline ja mitteharmoonliline B Mängimiseviisi järgi: 1) Keelpillid Poogenpillid, näppepillid 2) Puhkpillid 3) Löökpillid 4) Klahvpillid C Erich Moritz von Hornbostel ja Curt Sachs avaldasid uue liigituse raamatus Zeitschrift für Ethnologie 1914. Liigitavad pillid heli tekitamise viisi järgi: 1) Idiofonid ­ isehelisevad pillid (löökpillid, triangel, marimba, vibrafon) 2) Membrafonid ­ võngub membraan, heli tekib lüües ( timpan, suur trumm) 3) Kardofonid ­ võnkub keel ( klaver, tsello, viiul) 4) Aerofonid ­ võnkuv õhusammas (oboe, orel) 5) Elektrofonid ­ heli tekitatakse elekrooniliselt D Liigitamine ulatuse järgi : 1) Sopranpillid ­ flööt, klarnet, viiul, trompet

Muusika
thumbnail
1
doc

Puuupuhkpillid ja vaskpuhkpillid

õhk panna võnkuma. Selleks kasutatakse huulikut ja trosti e. Liistakas. Trostid on valmistatud alati pilliroost. Puupuhk ei tähenda materjali nimetust, vaid pilli ehitust ja kõlaomadusi.Pillid valmistatakse tugevast ja vastupidavast puidust või plastist. Puiduks valitakse veel palisander,kookospähkli puu/kookospall.Plastiks võib olla:ebaniit,klaasplast. Puupuhkpillide eelkäijateks olid erinevad keskaegsed viled. Sümfoonia orkestri puupuhkpillid: flöödid,oboe,klarnet,fagott,(võibolla)saksofonid Tänapäeva FLÖÖT on 15.sõrmeavaga, mis on varustatud klappmehhanismiga.Seda pilli hoitakse suu ees mängides põiki(põikiflööt). Huulikuks on pillile ovaalne ava, see on aukhuulik. Selle hääleulatus on c1d4. See on nii saate kui ka soolopill.Pillid ajalugu ulatub aastatuhandete taha.Tänapäevase kuju ja hääleomaduse andis pillile Saksa pillimeister Theobald Böhm

Muusika
thumbnail
9
doc

Erinevate keel-, löök- ja puhkpillide kirjeldused.

võnkumisest pillitoru sees. Kõikides puhkpillidel on huulik mille kaudu juhitakse õhk pillitorusse. Puhkpillide heli kõrgus sõltub õhu samba pikkusest. Selle reguleerimiseks on pillitorus avad, mille sulgemisel ja avamisel saab õhusamba pikkus ja koos sellega helikõrgust muuta. Mida rohkem avasid on suletud seda pikem on õhusammas ja seda madalam on heli. Puhkpillid jagunevad ehituse ja tämbri alusel puupuhkpillidesk ja vaskpuhkpillideks. Puupuhkpillid Mõiste puupuhkpill aluseks ei ole mitte materjal vaid pilli ehitus ja soe tämber(kookospalm, pukspuu, palisander, elevandiluud, eboniit, klaas, metall) Kõikide puupuhkpillidel in kõlalehter, klapisüsteem(leiutati 19. sajandil) Heli kõrgus sõltub pillitorus võnkuva õhu samba pikkusest . Igal puupuhkpillil on huulik. Huuliku erinevad tüübid 1.aukhuulik-flööt 2. ühekordne lesthuulik ehk trost- saksofon, klarnet 3. kahekordne lesthuulik ehk topelttrost-fagott, oboe Flööt

Muusika
thumbnail
19
doc

Muusikariistad

Muusikariistad Muusikariistad tekitavad kindla helikõrguse ja rütmikaga helisid, mida me kokku nimetame muusikaks. Antiikajast peale on inimesed valmistanud mitmesuguseid pille, kasutades seejuures nii mõnigi kord käepäraseid materjale. Nad on teinud muusikat meelelahutuseks, aga ka töötegemise hõlbustamiseks. On erinevat tüüpi muusikariistu ehk pille, mõnel neist on piirkonniti väga oluline tähendus. Pillid edastavad helisid helilainete võnkumisena. Sõltuvalt sellest, kuidas heli tekitatakse, liigitatakse pillid keel-, puhk- ja löökpillideks. Klaver Üks tähtsamaid klahvpillidest on klaver, ta on ühteaegu nii keel- kui ka löökpill. Klaver koosneb korpustest, malmraamist, puittugiraamist, kõlalauast, keltest (230), klaviatuurist ning haamer-,summutus- ja pedaalmehhanismist. Klaverikeeled on pingutatud tugevale malmraamile,

Muusika
thumbnail
7
docx

Vana Kreeka pillid

16. sajandi alguseks oli Citola ,muutunud igal pool cittern'iks. Algaastail tegi cittern läbi palju teisendusi, kaasa arvatud keelte arvu kasv 5-lt 12­le. Rataslüüra Rataslüüra, mille algnimetus oli organistrum, on teatud tüüpi mehaaniline viiul, mis suudab mängida korraga paari või rohkemat nooti ning samal ajal burdoonbassi. See ehitati kirikuis ja kloostrikoolides kasutamiseks, et õpetada muusikat ja mängida lauljaile ette õigeid noote. 10. sajandi lõpust tuntud 3 keelega pillid olid vähemalt 2 m pikkused. Mängimiseks asetati need kahe mängija põlvedele. Üks keeras vänta, et panna pöörlema ratas, teine vajutas klahvidele. 1300. aastaks oli organistrum kujunenud palju väiksemaks ja seda mängis üks inimene. Rataslüürast sai menestrelide muusikariist ja see rippus mängimise ajal rihmaga üle õla, eriti pimedail muusikuil ja kerjustel. Tsitter Tsitriks nimetatakse keelpille, mis ei kuulu harfide, lautode ega lüürade hulka. Nendel pillidel saab

Muusika
thumbnail
414
pdf

Tiit Lauk humanitaar

TALLINNA ÜLIKOOL HUMANITAARTEADUSTE DISSERTATSIOONID TIIT LAUK Džäss Eestis 1918–1945 ƒ DOKTORIVÄITEKIRI Kaitsmine toimub 20. novembril 2008. aastal kell 10.00 Tallinna Ülikooli Kunstide Instituudi saalis, Lai 13, Tallinn, Eesti. Tallinn 2008 2 TALLINNA ÜLIKOOL HUMANITAARTEADUSTE DISSERTATSIOONID TIIT LAUK Džäss Eestis 1918–1945 Muusika osakond, Kunstide Instituut, Tallinna Ülikool, Tallinn, Eesti. Doktoriväitekiri on lubatud kaitsmisele filosoofiadoktori kraadi taotlemiseks kultuuriajaloo alal 13. oktoobril 2008. aastal Tallinna Ülikooli humanitaarteaduste doktorinõukogu poolt. Juhendajad: Ea Jansen, PhD Maris Kirme, kunstiteaduste kandidaat, TLÜ Kunstide Instituudi muusika osakonna dotsent Oponendid: Olavi Kasemaa, ajalookandidaat, EMTA puhkpilliosakonna professor

Muusika ajalugu




Meedia

Kommentaarid (2)

Kaarelplay profiilipilt
10:36 03-11-2016
Kaarelplay profiilipilt
11:29 03-11-2016



Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun