Mina ja klassika
Minu elus on klassikaline muusika väga tähtsal kohal. Olen muusikakoolis õppinud
seitse aastat ning sel e aja jooksul olen õppinud taolist muusikat hindama . Minu jaoks
on klassikaline muusika rahustava toimega. Pole midagi paremat, kui mängida pärast
pikka koolipäeva üks emotsionaalne Chopini teos. Klassikaline muusika on minu
arvates väga selge, tasakaalus ning tulvil imeilusaid harmooniaid.
Keskajal olid muusika ja teised kunstili gid kiriku teenistuses ning seotud jumala
teenimisega. Kõige tugevamini mõjutas keskaegset muusikat usk ainujumalasse.
Euroopa muusika alusmüüriks on ühehäälne keskaegne kirikulaul gregooriuse laul,
mida esitasid poisid või mehed ilma saateta ja ladina keeles. Gregooriuse laul on
muusikaline palve, mis on suunatud Jumalale . Sel e laulu tähtsus on Euroopa
muusikale väga suur, sest temast kasvas välja mitmehäälsus . Samuti on neid vi se
kasutanud paljud heliloojad oma teostes. Gregooriuse laulu kõrval oli ka ilmalik
muusika, mil est kõige rohkem tuntakse rüütlilaulu. Keskaja muusika areng toimus
eelkõige kloostrites ning peamisteks žanriteks olid psalmilaulud ja hümnid . Keskaja
laulude saateks kasutati lautot, harfi , fi delit, flööti, trompetit. Muusikat kirjutati üles
neumade abil. Minu arvates iseloomustab keskaja ilmalikku muusikat seotud acapel a
vokaal ning rändmuusikute muusikat vabameelsus ja rütmilisus. Keskaja muusikast
meeldib mul e rohkem ilmalik.
Renessanss tähendab taassündi. Sel el ajal ei olnud enam maailma keskpunktiks
Jumal, vaid si s oli oluline inimesekeskne elutunnetus. Muusika pidi olema inimeste
kõrvadele meeldivate kooskõlade ja ilusa sujuva meloodiaga. Renessanssiaegne
harmoonia on põhiliselt üles ehitatud kolmkõladele ja sekstakonrdidele. Muusika oli
enam seotud teksiga, rütm lähtus teksti rütmist. Ideaaliks sai väljenduslik laulev
meloodia . Rennessassi ajal kirjutati palju polüfoonilist muusikat. Põhiliselt kirjutasid
seda muusikat Madalmaade koolkonna heliloojad. Üheks suurimaks heliloojaks oli
Josquin Desprez. Tema tuntuimad teosed on ‘Leinaood’ ja ‘Relvastunud mees’.
Sel e koolkonna vi mane suurkuju oli Orlandus Lassus. Ta kirjutas ligi 2000 heliteost,
mil ede hulgas oli ni vaimulikku kui ka ilmalikku muusikat. Minu arvates iseloomustab
tema teoseid värvikas harmoonia. Saatepil idena kasutati vioolasid, lautot, trompeteid,
tromboone, klavikordi, klavessi ni ja orelit , mis oli tähtsaim kirikupil .
Sõna ‘ barokk ’ on pärit portugali keelest ning tähendab ebakorrapärase kujuga pärlit.
Barokkajastu tõi helikunsti suured muutused. Heakõlalisele ja tasakaalustatud
muusikale eelistati ajastule vastavat pingelist ja e
rutatud m
uusikat. J
umaliku harmoonia
asemel pandi teostesse sisse erinevaid inimlikke tundeid. Tekkisid uued muusikali gid
nagu ooper , oratoorium , kantaar, hakkas arenema ansambli ja orkestrimuusika.
Teosed muutusid tehniliselt keerukamateks ning tekkis vajadus õppinud pil imeeste ja
lauljate järgi. Eesmärgiks sai teksti edasiandmine muusikaliste vahenditega ning
muusikateoste loomisel oli eeskujuks kõne ülesehitus. Hoogsalt arenes
instrumentaalmuusika ning oluliseimaks pil iks orkestrimuusikas sai vi ul. Minu arvates
iseloomustavad
barokkmuusikat ülepaisutatus, dramaatilisus, efektsus ja
emotsionaalsus. Minu jaoks kõige nauditavamad teosed on sel es ajastus kirjutanud
heliloojad Bach ja Vivaldi.
Klassitsism oli mõistusesajand. 18. sajandil ülistati mõistust ning see asetati tunnetest
kõrgemale.Vanakreeka kunsti peeti kõrgeimaks saavutuseks e.klassikaks n
ing s
ealt t uli
sti li nimetus klassitsism. See oli esimene periood ajaloos, kus ilmalik muusika oli
kiriklikust olulisemal kohal. Eelistati instrumentaalmuusikat. Muusikas tekkisid uued
žanrid ja esituskoosseisud. Tähtsaimaks muusikali giks oli sümfoonia . Vahetus
kuulajaskond, põhiliseks publikuks olid haritud linnakodanikud. Pika ja keerukate
kaunistustega meloodia asemel hakati kasutama lihtsat, selget ja sageli kolmkõladel
tuginevat vi si. Harmoonia oli valdavalt heakõlaline. Pingeliseimaks akordiks oli
septakord , mis nõudis alati lahendamist. Hakati kasutama ki ret rütmide vaheldumist,
vajade kirikulaadide kõrval eelisati duuri ja mol i. Muusika oli põhiliselt homofooniline.
Klassitsismi ajastu tähtsaimad heliloojad on Haydn , Mozart ja Beethoven , keda on
nimetatud Vi ni klassikuteks. Minu arvates on tegemist ajastuga, mil sündisid
ratsionaalsed, võimsad ja geniaalsed teosed. Avastan end pidevalt jäl e m
õnda M
ozarti
või Beethoveni teost kuulamas. Õhtuti hämaras toas kõrvaklappidega kuulates on
nende kahe helilooja teosed külmavärinaid tekitavad.
Romantismis on esikohal inimese sisemaailm unistused, igatsused ja fantaasia . S
eda
ajajärku iseloomustab mõõdukuse puudumine. Romantismi ajastu muusikat
iseloomustab väga väljendusrikas ja tundekül ane meloodia, muutused rütmipildis,
orkestrikäsitluses ning värvikas harmoonia. Romantikute muusikal on tihe side
kirjanduse, kunsti ja fantaasiamaailmaga. Väga palju kasutati legende, muistendeid,
saagasid, eeposeid lavateoste ja instrumentaalteoste loomisel. Romantismiajastu
kuulsaimad heliloojad on Schubert , Chopin , Schumann , Liszt. Tšaikovski , Grieg.
Romantism on vaieldamatult minu lemmik klassikalise muusika ajastu. Romantismi
muusika on minu arvates väga emotsionaalne, väljendusrikas, harmooniline. Minu
lemmik helilooja sel es ajastus on Chopin. Tema teosed kõnetavad mind alati ning ei
jäta kunagi külmaks. Teost ‘Nocturne in C sharp minor ’ võin ma lõputult kuulata ja
mängida, see on üks minu lemmikuid Chopini loomingust.
Klassikaline muusika on eelkõige täidetud tunnetega. Minu jaoks on tunded muusikas
väga olulisel kohal, mistõttu ma väga hindan ja armastan klassikalist muusikat. Minu
arvates loodi klassikalise muusika ajastul kõige geniaalsemat muusikat. Pean
klassikalist muusikat intel igentsete inimeste muusikaks. Austan inimesi, kes kuulavad
klassikat ja oskavad seda hinnata.
GertuMari Puusepp 11.Ü
+ Lk.1 "ÕHTUMAADE MUUSIKAAJALUGU" I VARAKRISTLIK MUUSIKA 1.PSALMOODIA, HÜMNOODIA Kristliku muusika lähtepunktiks on esimesed kristlikud kogudused, mis apostel Pauluse misjonikeskusena oli varakristluse tähtsaim kolle. Varakristlaste laulmise kohta Paulus oma kirjades- kristlaste lauludeks olid psalmid, hümnid, vaimulikud laulud (ei räägita tingimata jumalateenistusest, enam kogudusest laulmisest, vabas ja rahvuslikus maneeris) Kristliku laulu kaks tähtsamat tüüpi: 1.Psalmilaul ehk psalmoodia -juutide religioosses muusikas tähtsaim, jätkab vana
virtuoosne kunst, monodia, teatraalsus, pateetika, kunstide süntees. Eristuvad: ooperistiil, kirikustiil, kammerstiil ja segastiil. Barokiajastu ajalised piirid: 1)1580-1630:vanane periood, uute väljendusvahendite ja vormide tekkimine; 2)1630--1680:keskmine periood, piirkonniti erinevate stiilide väljakujunemine; 3)1680-1740:hiline periood, ajastu zanride kõrgaeg; Barokkstiil on alguse saanud Itaaliast. Tulid esiplaanile salongid, muusika õhtud. Tuli monoodia-stiil, mis väljendub ühehäälselt. 17.saj. saab eristada kolme stiili, mis võivad ka omavahel seguneda. Vana ehk kiriklik stiil jätkas pisut vabamal kujul Rooma koolkonna polüfoonilist kirjaviisi. Kammerstiil hõlmas sooloaariaid ja duette Teatraalne stiil oli kõige uudsem ja julgem; tundeline, kirglik väljenduslaad, mis kujunes varases ooperis, ent võeti kohe üle ka kirikumuusikas.
KESKAEG Sissejuhatus keskaja muusikasse Rooma Riigi kokkuvarisemine (395.a.) on ajaloosündmus, millega tähistatakse keskaja algust. Ristiusu teke ja levik mõjutas ka muusikat. Nii juhatab varakristliku muusika teke ja areng muusikas sisse uue ajastu, mida hiljem nimetatakse keskaja muusikaks. Lääne kirikumuusika sündi seostatakse Milano piiskopi e. püha Ambrosiusega (333-397), kes sai Milano piiskopiks 374. a. Ambrosius oli kõva laulumees ning lauluviiside innustatud korjaja ristikoguduse seas ja pani need viisid ka kirja. Lääne kirikumuusika sümboolseks keskuseks sai Rooma. Keskaegse muusikakultuuri kujunemise ja säilitamise kohaks kujunesid kloostrid (näit. Tours Prantsusmaal, St
Renessanss (14.-16. Saj) Roomakatoliku kiriku kriis (paavstide Avignoni vangipõlv, Suur skisma). Kirik lakkas olemast inimese maailmapildi kesktelg. Ilmalik muusika hakkab 14. saj keskpaigast määrama kunstmuusika stiili, vaimulikul muusikal kanda konservatiivne roll. Kiriku tõrjuvad hoiakud moodsa kunstmuusika vastu (paavst Johannes XXII läkitus "Docta Sanctorum" taunib uues stiilis muus. kasutamist teenistustel). Prantsusmaa kaotab domineeriva rolli ja eeskuju hakkavad andma varakapitalistlik linnaühiskond (Põhja- Itaalia) ning humanistlik mõtlemine. Uued võimalused trükikunsti leiutamisega 15. saj.
Etappe on kokku 6. 1. Neuma- märk, millega pandi kirja helisid 2. Noodijooned- punane ja roheline joon, do ja fa 3. Iga noodi jaoks võeti kasutusele eraldi joon, võis olla kuni 10 joont 4. 11. Sajand Guido Arezzost, võtab kasutusele 4 joont ja joonevahed, erinevatel helidel silpnimetused 5. 12. Sajand kasutusele võetakse kandilised noodipead, kvadraatneuma 6. 13. Sajand Franco Kölnist, rütmisüsteem, mis on aluseks tänapäeva noodivältustele Ilmalik muusika Goljaarid - inimesed, tänu kellele me ilmalikust muusikast üldse midagi teame. 11-13 sajand rüütli kultuuri kuldaeg Rüütli laulikud Lõuna-Prantsusmaal trubaduurid Bernart de Ventadorn Põhja-Prantsusmaal truväär Adam de la Halle Saksamaal minnesingerid ehk lembelaulikud Walter von der Vogelweide Algselt pidi rüütli laulik olema seisuselt rüütel, hiljem asi muutus. Rüütli laulikud võisid olla ka naised
Braanl üks levinumaid tantse, rohkem keskklassi seas; eeltants branle simple, järeltants branle double või lihtsalt gay (kiiresti, elavalt). Passamezzo kiire itaalia tants, pavaani kiirem variant, moodustab paari saltarelloga.( lõbus itaalia rahvatants, 16. saj Lääne- Euroopas seltskonnatants) Volta - ??? esimese või teise lõpu tähistus helitöö korduvates osades. Canarie dziigi-taoline Kanaari saartelt pärit vana-prantsuse tants kiires tempos. · Renessansi muusika: 14.saj.teine pool 16.saj. Tekkis Itaalias. Itaalia oli üks arenenumaid kohti. *Vaimuliku professionaalse muusika kõrvale tekkis ilmalik professionaalne muusika. *juhivad keskused muusikas olid Madalmaad ja Lõuna-Prantsusmaa. *Uued muusikazanrid: 1.) Missa 2.) Reekviem 3.) Madrigal Renessansi tuntumad kirjanikud: * W. Shakespear * G. Boccaccio Tuntumad kunstnikud: * L. Da Vinci * Raffael * Michelangelo Orlando di Lasso helilooja Josquin des Prez J. Ockeghem G. Dufay *M
ÕHTUMAADE MUUSIKALUGU I KONSPEKT VANA-KREEKA MUUSIKA Lääne muusika (kunstmuusika) ajalugu Kreeka mõiste musike(muusade kunst)-lauldes ette kantud luule. Vanakreeka muusikat iseloomustab poeesia ja muusika täielik ühtsus. Alles hellenismiajastul võib juba rääkida muusikast ja luulest eraldi. Kreeklaste jaoks muusika põhialus oli rütm, muusikat nähti osana reaalainete kogumist. Samuti oli muusika jumaliku päritoluga. Pillid ja jumalad: Apollon-lüüra apollonlik-harmooniline, mõistuslik Dianysos-aulos ekstaatiline, meeleline. 4-keeleline formiks, millest arenes kitara. Barbiton, harf, paanivile, tamburiin. Vanakreeka kultuuris eristatakse alates 8saj. e Kr. nelja ajajärku: 1. Arhailine-8-6 saj ekr. Rahvaluule ja rändlaulikute loomingu kujunemine eeposteks. Sellest ajast
3. Eelnevast järgmine vastuolu: reaalsus - irreaalsus (fantaasiamaailm); reaalsus ideaal, idealism Irreaalsus võib kunstnikule muutuda tõelisemaks kui reaalsus (Schumann ja Davidsbund e. Taaveti Liit, ka Berlioz). Kunstnik püüdleb ideaali poole, mis on kättesaamatu. Seetõttu kunstitunnetus sageli traagiline. Mina-väljendus, subjektiivsus. Caspar David Friedrich: "Maali seda, mida näed enese sees, mitte seda, mida näed enese ees." 4. Vt. p. 2 - ka muusika muutub kaubaks: kontserdiinstitutsioon, klaverivabrikud, kirjastused, meelelahutusmuusika (tekkivat lõhet nn. kerge ja tõsise muusika vahel võib märgata 19. sajandi keskel) Ühiskond ja kunst (muusika): 1. Kunsti ja kunstniku küsitav turuväärtus aga samal ajal kunstniku kummardamine, geeniusekultus. Eriti hinnatud rändvirtuoosid. Heliloomingu seisukohalt on geeniusekultus seotud ka originaalsusetaotlusega. 2. vastuolu mass - isiksus, individuaalsuse rõhutamine.
Kõik kommentaarid