BAROKK
(16.SAJ-18SAJ
I
POOL)
1660-1750
Barokk
-
ebatavaline, kirg, ülepaisutatud, li aldav.
Eu ri
kides valitses
monarhia , seega absolutism. Kodusõjad:30 a'ne sõda (1618-1648).
Baroki
sünnimaa oli Itaalia, keskus
Rooma (paavst oli seal). Tähelepanu oli emotsioonidel ja
tunnetel. Barokk oli väliselt toretsev ja elu nautiv. Polnud ühtlane ja üleeuropaline sti l,
omane maadele, mil es valitses katolik
kirik (Itaalia,
Hispaania , MM-de lõunaosa,
Lõuna-Saksamaa).
Barokkmuusika
üldiseloomustus
ja
vokaalmuusika
Muusikaline barokksti l on pärit Ülem-
Itaaliast , enamik sel e ajastu muusikažanre.
Barokiajastule iseloomuliku
meloodia saadet tähistab mõiste :
basso
continuo -
katkematu bass ,
generaalbass e nummerdatud bass (pause pole). Mängitakse pil i:1)bassipil (tšel o,
viola da
gamba , fagott) 2)harmooniapil (klavessi n,
orel ,
lauto ), mis improviseerib
katkematule bassimeloodiale harmooniat. Vastav koosseis sai ni levinuks, et barokki nim. ka
generaalbassi ajastuks. Barokiajastul sai järjest enam õukonnamuusikale ül'ks esinemine
külalistele (virtuossus ja omanäolisus). 17. saj tekkis vokaalmuusika kõrvale iseiseisva ja
olulisena ka instrumentaalmuusika. 18. saj tekkisid
nendest koosseisudest orkestrid.
Vokaalmuusika
17. saj algus-instrumentaalsaatega
soololaul Lauto
Madrigal -
aaria e soololaul, mida lauldi kas ainult lauto, basso continuo pil irühma või pisut
suurema ansambli saatel.
Muusikaline barokksti l on pärit-poli tiliselt kil ustatud Ülem-Itaaliast, mis mõjutas muusikalist
moodi suures osas Lääne-Eu'st.
Seal kujunes enamik sel e ajastu muusikažanre.
Kõige kaalukam muutus tuli kompositsioonitehnikas-kui si ani valitsesid vanad laadid (dooria,
früügia jne), si s nüüd sai valitsevaks
duur -
ja
moll-helilaadid.
-varasema polüfoonia asemele, kus kõik
hääled olid võrdsed ja iseseisvad tuli
monoodia
-
kus väljenduslikkus on peamiselt ühes
hääles e meloodias, teised hääled omavad saate rol i.
Vokaalne meloodia on seotud vägagi tekstiga, mis jälgib kõne rütmi.
Need, kes monoodia sti li lõid, arvasid, et
muusika ilma tekstita ei suudagi midagi väljendada
ja seega matkib instrumentaalmuusikagi kõnet/deklamatsiooni.
(Renessansiajastule iseloomulik
muusika polnud mõeldud kuulajaile esitamisesk ja seega
polnud ka taotluseks
kuulaja tähelepanu köitmine Kiriku- ja õukonnamuusika olid
jumalateenistuste ja õukondlike rituaalide osa ning seltskonnamuusika oli mõeldud ühiseks
musitseerimiseks ja tantsumuusika tantsimiseks. Renessansiaegsed kiriku-ja
õukonnakapel id ei koosnenud kutselistest muusikutest, vaid peamiselt vaimulikest. Algselt
tähistas sõna kapel -vaimulikkonda, või väikest palveruumi,)
kapell -barokiajastus aga
orkestrit ja/või koore.
Barokiajastul sai järjest enam õukonnamuusikute ül'ks esinemine külalistele.
Ni muutus ka õukonna- ja linnamuusiku staatus ja
varasemast tähtsamaks sai esituse
efektne
virtuoossus
ja
omanäolisus.
See sai juba alguse
Veneetsia koolkonna
uhkekõlalistest koorikontsertidest.
Vokaalmuusika kõrvale kerkis 17. saj'l iseseisva ja olulisena ka instrumentaalmuusika.
Soolopil idele ja väikestele pil irühmadele loodud teosed kõlasid ni aadlipaleedes, kirikuis kui
ka linnakodanike kodudes.
18. saj'l paisusid need koosseisud isegi
orkestriteks, mis esinesid ooperi-ja teatrimajades
ning mil e muusika kõlas ikka sagedamini ka linnakodanikele-suuuremates saalides,
kohvimajades, parkides.
BAROKIAJASTU
VOKAALMUUSIKA
1600. a paiku kuulutasid paljud luuletajad &
muusikud , et pf-
laulus on muusika ja luule
teravas
vastuolus -
-muusika
domineerib luule üle
-sõnadest on raske aru saada
-muusika moonutab teksti loomulikku rütmi
-kõla põhjustab mõttetut sõnade kordust
Seega tuli renessansiaegse ansamblilaulu asemele 17. saj alguseks -
instrumentaalsaatega
soololaul.
See pidi jäljendama Vana-Kreeka luulekunsti, kus poeesia ja sel e muusikaline ettekanne
olid ideaalses tasakaalus.
Anti kaja laulikute
armastatud saatepil oli näppepil lüüra, nüüd sai sel eks aga-
lauto. Hilisrenessansi madrigalist arenes välja 17. saj algul
aaria
e soololaul, mida lauldi kas ainult
lauto, basso continuo pil irühmal või pisut suurema ansabli saatel.
Aariale eelnes tavaliselt -
retsitatiiv
e kõnelaul, mis vi s vajadusel tegevust edasi.
Aariaid ja retsitati ve esitati 17- saj peamistes vokaalistrumentaalsuurvormides, mil isteks
olid:
kantaat ,
oratoorium ,
passioon
ja
ooper .
VOKAALISTRUMENTAAL
SUURVORMID
Barokkajastu vokaalmuusikas oli üksiku aaria kõrval tähtsaim
kammermuusika
žanr -
kantaat
(it. k - cantare - laulma)
Algselt tähistas sõna cantata lihtsalt vokaalteost, aga 17. saj algul sai
kammerkantaat
lihtsalt pikem ja arendatum aaria või duett basso continuo saatel.
17. saj II poolel arenes see 2-3 aaria ja retsitati viga teoseks. Algselt kirutati kantaate vaid
1le solistile ja teda saatvale
väiksele instrumentaalansamblile.
Tuntuimaks kantaatide loojateks on -
Georg
Friedrich
Händel ,
Johann
Sebastian
Bach ,
Alessandro
Scarlatti.
Saksamaal kujunes 17. saj lõpuks aga suurema koosseisu ja keerulisema ülesehitusega
kirikukantaat. Sel e tekstid võeti pi blist ja kiriku lauluraamatust, palju kasutati spets. sel e tarbeks loodud
vaimulikku luulet. Need kantaadid loodi juba 1le/
mitmele solistile (sageli 4), kel ele võidi
lisada väikene koorirühm ja suuremale instrumentaalansamblile.
Sel isest kantaadist sai luterliku kiriku jumalateenistuse oluline muusikaline osa. Sel
iseid kantaate lõi põhiliselt -
Johann
Sebastian
Bach.
Ulatuslikku kontsertteost solistidele, koorile ja orkestrile, mil e ooperlikult dramaatiline sisu
antakse edasi ilma lavastuseta nim -
oratoorium Oratooriumi žanr sündis Roomas. Nimetus
oratorio
pärineb sõnast palvesaal. Ni kutsuti
kõrgvaimulike ja aadlisoost jesui tide paleedest kabelisarnast ruumi, kus loeti põhakirja, peeti
jutlust ja lauldi vaimulikke laule. Oratooriumi eelkäijaks on
liturgiline
draama (muusikaga
pi blistseenide etendamine) sajandte vanune traditsioon.
Barokiaegse oratootiumi tekst oli tavaliselt kas ladina- või itaaliakeelne (
erandiks Händeli
oratooriumid).
Keskseks tegelaseks on
jutustaja , kes annabe dasi põhilise osa sisust. Teised
solistid kehastavad loo tegelasi ja
esitavad lugu saatvaid lüürilisi mõtisklusi (aariaid). Koor on
kommenteeriv ja sündmustes vahetult osalev rahvas. Tuntuim looja on
Georg
Friedrich
Händel.
Saksamaa
kirikliku
oratooriumi
ja ka
passiooni
alusepanijaks oli
Heinrich
Schütz
(1585-1672), keda peeti 17. saj suurimaks saksa muusikuks.
Oratooriumižanri
tähtsaks
alaliigiks
sai protestantlikus muusikas-
passioon
e Jeesuse
kannatuslugu, mil e tekst on võetud-uue testamendi evangeeliumitest-Matteuse, Markuse,
Luuka või
Johannese evangeeliumist. Sealgi on keskseks tenor-solistid e
evangelisti
jutustav retsitati v, mil ele öisanduvad loo tegelaste otsekõned samuti retsitati vses laadis.
Suur tähtsus on passioonis
kooril, kes laulab hulga tegelaste/nimetu rahvahulga repli ke,
mis on kannatusloos väga olulised. Tuntumad loojad on
Heinrich
Schütz
ja
Johann
Sebastian
Bach.
Piesta-it. k halastus-sel ist nim. kannavad kunstiajaloos teosed, mil e
sisuks on Kristuse
ristilt võtmine.
17. saj pil imuusikas tuleb lugeda suurimaks muutuseks 1 instrumendi esilekerkimist soolo-
ja ansamblipil iks-
viiul .
Veel eelmisel saj'l ei küündinud vi ul oma viooladest li gikaaslaste
kõrval kuigivõrd esile. Seltskonna- ja kirikumuusikas sai see pil oluliseks 16.-17. saj
vahetusel. Vi ulile hakati looma väga virtuoosseid teosed. 17. saj keskel sai vi ulist
kammeransambli peamine meloodiapil .
Vi uli ki re tõus oli seotud kuulsa vi ulimeistrite koolkonnaga Cremonas. Sealse meistri
Nicolo
Amati
ja tema õpilaste
Andrea
Guarneri
ning
Antonio
Stradivari
käe al kujunes
vi uli klassikaline kuju ja ehitus.
Teistest poognaga mängitavatest keelpil idest on barokkajastule samuti väga iseloomulik
viola
da
gamba
(hoitakse põlvedega), mis on tšel o otsene eelkäia. Viola da gambat tunti ka
virtuoosse soolopil ina.
Puhkpil idest oli meloodiapil ina kasutusel
oboe, mis mängis orkestris/ansamblis vi uliga
sageli ka unisoonis
andes vi masele
sära ja kandvust juurde. Basspil ina oli kasutusel
fagott.
Kammermuusikas oli meloodiapil ina vägagi tuntud ka
plokkflööt, mil e asemele tuli 18. saj'l
põikflööt .
Klahvpil idest oli muusikas väga mitmekülgne rol
klavessiinil. See oli soolopil ja oluline
harmooniapil (basso continuo). Koduste pil idena olid kasutusel ka
positiivorel
ja
klavikord. Klahvpil idel enamasti ei tehtud vahet ja neil mängitavat muusikat nim. -
klaviirimuusikaks. Saksas hoogustus väga võimsate
orelite ehitamine, mil ised tõusid
kirikulaulu saatmisest soolopil iks.
Instrumentaalansamblitest tuntumad olid-
barokktrio
(2 meloodiapil i+basso continuo)
ja
itaalia
orkester . Orkestri ül'ks oli 17. saj põhiliselt mängida õukondades, nt vastuvõttudel ja
bal idel. 19. saj algul hakkasid
tekkima tudengite ja linnakodanike muusikaühingud, nende
juurde kuulus orkester.
INSTRUMENTAALMUUSIKA
ŽANRID
TÄHTSAMAD INSTUMENTAALVORMID:
Barokkajastu tähtsaim vorm oli
fuuga .
Fuuga on polüfoonilise muusika keerukaim vorm.
Kaanonis kõlab 1 meloodia kõigis häältes algusest lõpuni samana, si s fuugas algavad
hääled sama meloodiaga aga lähevad erinevalt edasi. Fuuga on pikem kui
kaanon . Enne
fuugat esitatakse sageli sissejuhatav pala, mis valmistab kuulajat fuuga kuulamiseks ette.
Need on nt
prelüüd
ja
tokaata. 1ks suurimaks fuugade meistriks peetakse-J. S. Bachi.
Nimetusega
“ sonaat ”
tähistati barokiajastul mitmeosalist, tavaliselt pil iansamblile loodud
instrumentaalteost. Algselt koosneb
sonaat
lihtsalt erineva karakteri ja tempoga lõikudest,
hiljem mitmest iseseisvast osast. Sonaate loodi 17. saj kirikus esitamiseks ja tavalise
kammermuusikana.
Parimad barokiaegsed
keelpillisonaadid
on loonus Roomas tegutsenud vi ulivirtuoos,
orkestrijuht ja
helilooja
Arcangelo
Corelli .
Sonaadi paral eelvormiks on
kontsert
(it k
concerto-koosmäng,
ansambel ). See on
virtuoosne teos suuremale ansamblile/barokkorkestrile. Üks erivorm barokkajastul
oli-
concerto
grosso. Seal lisatakse tavaliselt
barokktriole (väike koosseis-nt I vi ul, II vi ul
ja basso continuo)
suurem
ansambel
(orkester). Esitatakse teost ni , et suurem grupp
ühineb väiksemaga lõiguti.
Angelo
Corelli,
Antonio
Vivaldi ,
Georg
Friedrich
Händel,
Bach.
Soolokontserdi
žanris eristuvad 1 või mitu
solisti , kes mängivad oma virtuosseid soololõike
vaheldumisi ansambli/orkestri korduva
teemaga . Sel ine kontsert on enamasti
kolme
osaline (ki re-aeglane-ki re).
Tuntumateks loojateks on
Vivaldi,
Bach
ja
Händel. Tavalisim
soolopil barokiajastil oli vi ul, aga
esindatud olid ka teised pil id nt põikflööt, plokkflööt, viola
da gamba.
Soolokontserdi vormi peamine kujundaja ja kuulsaim looja oli veneetslane-
Antonio
Vivaldi.
Sonaadi ja kontserdi kõrval oli 3 instrumentaalmuusika olulisem vorm
süit-on erinevates
karakterites tantsule (ei tantsitud), aga ka lihtsate instrumentaalpalade
tsükkel . Sel est ka
nimestus tantsusüit. Tuntumad autorid-Bach, Händel.
Tantsusüidi tuntumad osad:
-Al emande-rahulik saksa sammtants
-Comante-ki re prantsuse hüppetants
-Sarabande-aeglane ja pidulik
hispaania tants
-Gigue-kirre šoti meremeeste hüppetants
Johann Sebastian Bach (
1685 -1750)
OOPER
JA
BALLETI
SÜND
JA
ARENG
(17-18
saj)
ooper-soololaulust arenenud kõige suurejoonelisem aga ühtlasi ka kõige iseloomulikum 17.
saj muusikaesteetikale.
Vanakreeka
tragöödia
eeskujul on tähtsaim osa
libreto.
Keskajast
võeti eeskuju liturgilistest draamadest ja müsteeroumitest. Itaalias labastati mütoloogilise
sisuga
intermeediume
(lõbusad vahepalad). Prantsuse ooperi eelkäijaks peetakse
õukonnaballetti, mis sisaldas ka lauldud osi. Prantsuse balett-ooperi loojaks barokis on
Jean-Baptiste
Lully. (“Kodanlasest aadlimees”)
Inglismaal valmistasid ooperikunsti ette õukondlikud maskietendused
(pantomi mtantsud,
aariad ja koorid). Üks ja ainus tuntud baroki ooperihelilooja on
Henry
Purcell (ooper “Dido ja
Aeneas” ja näidend “Abdelazar”)
Itaalias
Firenzes sündis ooper. Kokku hakkas saama haritlaste ring-
Firenze
Camerata.
Nemad panid aluse ooperile, mida algselt kutsuti dramma per musica e muusikaline draama.
Esimene ooper oli
“Daphne”
Jacopo
Peri
(1597). Teiseks Peri ooperils oli “Eurydike”
(1600).
Esimene suur ooperihelilooja oli
Claudio
Monteverdi:Tema vi evaatuseline ooper “Orpheus”
(1607) on esimene terviklik ja muusikaliselt rikka väljenduslaadiga ooper.
Veneetsiast
sai Euroopa ooperikeskus. 1637 avati seal I avalik ooperiteater Teatri San
Cassiano. Majanduslikel põhjustel olid bal etitrupi ja orkestri koosseisud väiksed. 17. saj
lõpul kujunes
Napoli
ooperikoolkond,
mis keskendus
kõrgele laulukultuurile. Näitlemine
tagaplaanil. Peategelased olid
prima
donna
ja
primo
uomo.
Meespeaosadesse hakati
palkama
kasteaatlauljaid (kõrge häälega) nt Farel i. Kõrvuti tõsise ooperiga-
opera
seria,
loodi ka koomilisi oopereid
-opera
buffa.
Georg
Friedrich
Händel
(1685-1759)
Ooper:”Julius
Caesar ”, “Rinaldo”, “Rodalinda”
Oratoorium:”
messias ”, “saalomon”, “
saul ”
Kõik kommentaarid