Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse

HIINA RAHVAVABARIIGI MAJANDUSARENGU ANALÜÜS (1)

1 Hindamata
Punktid

Lõik failist


EESTI MAAÜLIKOOL
Majandus- ja sotsiaalinstituut

HIINA RAHVAVABARIIGI MAJANDUSARENGU ANALÜÜS
Referaat õppeaines „Arenguökonoomika”

Koostaja : X X
Juhendaja : X X
Tartu 2009
SISUKORD
1. ÜLEVAADE HIINA RAHVAVABARIIGIST 3
2. RAHVASTIKUGA SEOTUD PROBLEEMID 4
3. POLIITILINE OLUKORD JA DEMOKRAATIA ARENG 5
4. ÜLEVAADE MAJANDUSLIKEST ARENGUPROBLEEMIDEST 8
5. INFRASTRUKTUURIDE ARENG 10
6. KASUTATUD KIRJANDUS 11




1. ÜLEVAADE HIINA RAHVAVABARIIGIST

Hiina on maa Kaug-Idas, mis alates 1949. aastast jaguneb Hiina Rahvavabariigi (valitseb Mandri-Hiinat, Hongkongi ja Aomeni) ning Hiina Vabariigi (valitseb Taiwani ja mõningaid Fujiani saari ) vahel. Hiina pealinn on Peking , kus elab ca 15,4 miljonit elanikku (2005.a andmete seisuga) ja riigikeeleks on hiina keel. Hiina Rahvavabariik (lühendatult Hiina RV) hõlmab suurema osa kultuurilisest, ajaloolisest ja geograafilisest Hiinast. Alates riigi asutamisest 1949 on seda juhtinud Hiina Kommunistlik Partei. See on maailma rahvarikkaim riik, mille rahvaarv ületab 1 330 044 500, kellest enamik on hiinlased . Rahvastikutihedus ca 138 inimest/ km². Pindalalt on Hiina Kaug-Idas suurim (9 596 960 km²) ja maailmas neljas. Hiina piirneb 14 riigiga – Afganistan, Bhutan , India, Kasahstan , Kõrgõzstan, Laos, Mongoolia, Myanmar , Nepal, Pakistan , Põhja-Korea, Tadžikistan, Venemaa ja Vietnam.
Hiina Rahvavabariigil on halduslik kontroll 22 provintsi üle ning oma 23. provintsiks peab Taiwani provintsi, mida ta nimetab Hiina Taiwani provintsiks. Peale selle pretendeerib Hiina RV valitsus Lõuna-Hiina mere saartele. Peale provintside on Hiina esimese järgu haldusüksusteks veel 5 autonoomset piirkonda, millesse on koondunud suuremad rahvusvähemused, 4 omavalitsusüksust suuremate linnade ümber ja 2 erihalduspiirkonda.
Põhilisteks tootmisharudeks on tööstus, põllumajandus ja energeetika . Tööstus ja ehitus annavad 50% Hiina RV SKP-st. Suurimad tööstusharud on raua-, terase-, söe-, masinaehitus -, relva-, tekstiili-, jalatsi-, mänguasja-, tsemendi- ja keemiatööstus ning laevaehitus. 2003. aastal tõusis Hiina RV maailma suuruselt teiseks energiatarbijaks Ameerika Ühendriikide järel, möödudes Jaapanist. Hiina on USA ja Venemaa järel kolmas energiatootja. Nende vajadus elektrienergia järgi kasvab kuni 2030. aastani 4% aastas. Kivisüsi moodustab ligi 2/3 energiatarbimisest, mille osas on Hiina RV nii suurim tootja kui ka tarbija maailmas. Põllumajanduses on Hiina üks maailma suurimaid riisi-, kartuli-, sorgo -, hirsi-, odra -, maapähkli-, tee- ja sealihatootjaid. Lisaks toiduainetele toodetakse laialdaselt puuvilla ja teisi kiudaineid ning õliseemneid. Kuigi vaid alla viiendiku riigi territooriumist on harimiskõlblik, on põllumajandusse kaasatud umbes pool Hiina tööjõust.

2. RAHVASTIKUGA SEOTUD PROBLEEMID

Hiina töövõimeline elanikkond ulatub 800 miljonini. Kuivõrd 1,3 miljardilisest elanikkonnast elab ligi 3/5 maal, ei ole lähimal aastakümnendil odava tööjõu juurdevoolu lõppu ette näha. Praegu liigub linnadesse 150 miljonit maapiirkondadest pärit tööotsijat, kelle kanda jäävad tavaliselt vähemtasustatavad tööd. Kuigi Hiina rahvaarv kasvab veel 10 miljoni võrra aastas, võib pikemas perspektiivis „ühe lapse” poliitika kaasa tuua kiirema vananemise kui see juhtus lääneriikides. Kui Euroopas kasvab vanemaealiste osakaal ühiskonnas 10%- lt 30%- le 100. aastaga, siis Hiina võib sama tulemuse saavutada 50. aastaga. 2008. aasta seisuga on hiinlaste vanuseline jaotus järgmine: 0-14. aastasi 20,1%; 15-64. aastasi 71,9% ning 65. aastasi ja vanemaid 8%.
Kuigi tööjõu kvaliteedi osas tuli Hiinal alustada väga madalalt tasemelt, paraneb see valitsuse otsustavate sammude, tiheda konkurentsi ja hiinlaste loomupärase püüdlikkuse tõttu kiiresti. 20. aastaga on kirjaoskamatus vähenenud 20%- lt 4%- le ja Hiina valitsus teeb hetkel ponnistusi üleminekuks üldisele kohustuslikule 9- aastasele põhiharidusele. Hiina vajab 15-20 miljonit uut töökohta aastas, et tagada töö uutele tööturule tulevatele noortele ja maalt linna ümberasunud inimestele. Viie aasta jooksul enne 2003. aastat suurenes kõrgharidust taotlevate üliõpilaste arv 3,5 korda. Kusjuures suurt rõhku on pandud tehnilisele kõrgharidusele: igal aastal saab Hiinas diplomi 350 000 uut inseneri .
Vaatamata sellele, et keskmine sissetulekutase jääb Hiina RV-s teistele keskmise sissetulekuga riikidele veel alla, on suured piirkonnad jõudnud tasemele, mis vastab arenenud Ida- Aasia riikide omale vaid üks inimpõlv tagasi. Jõukuse kiiret kasvu naudib eelkõige linnaelanikkond, seda eriti Ida-Hiina rannikupiirkondades. Raskuste kiuste tekkiv keskklass toob kaasa uued tarbimisharjumused, mis hakkavad üha enam sarnanema lääne omadele. Noored erafirmades töötavad spetsialistid, kellel on üha suurem ligipääs tarbimislaenudele, soovivad parandada oma elamistingimusi, püüdes osta eeslinnas parema korteri või maja ja auto.
Hiinlaste religioossele mõttele on avaldanud tugevat mõju budistlikud ideed. Kuigi valitsus õhutab ateismi , tagab hiina põhiseadus teatavate piirangutega usuvabaduse. Budism, islam ja kristlus on kolm peamist Hiinas levinud usku. Etnilise grupi moodustavad 91,5% hiinlased ning 8,5% ülejäänud (tiibetlased, mongolid, huangid jt).

3. POLIITILINE OLUKORD JA DEMOKRAATIA ARENG

1949. aastal asutatud Hiina RV on kommunistlik riik, mille poliitikas on keskne roll Hiina Kommunistlikul Parteil . Hiina RV režiimi on nimetatud ka autoritaarseks. Mõned vasakpoolsed kommunistid nimetavad Hiina süsteemi riigikapitalismiks, sest alates 1970. aastate lõpust on kommunistliku partei juhtimisel kasutusele võetud üha enam kapitalismi elemente, kuid partei ülemvõimu lõdvendamisest ei ole juttugi.
Hiina poliitilises süsteemis on mõningaid liberaliseerimise märke, näiteks mitmeparteisüsteem ja mitme kandidaadiga valimised. Ometi on parteil tõhus kontroll kaadrite üle. Partei kohtleb karmilt neid, kes tema võimu ohustavad. Rahulolematuse vähendamiseks püütakse parandada majanduse olukorda. Sõnavabadus on piiratud. Kõik ohtlikud meeleavaldused surutakse halastamatult maha, ohtlikud organisatsioonid hävitatakse. Siiski lubatakse ajakirjandusel käsitleda sotsiaalseid probleeme ning paljastada kohalike ametnike korruptsiooni ja saamatust. Kuna parteil ei ole eriti õnnestunud informatsiooni levikut tõkestada, on nad pidanud rahva meelepaha tõttu oma poliitikat muutma . Meeleavaldused, mis puudutavad kohalikke probleeme, on sagedased ning neid sallitakse üha rohkem.
Raske määratleda, kui populaarne Hiina Kommunistlik Partei rahva seas on, sest üleriigilisi valimisi ei ole. Arvatakse, et paljud hindavad võimude poolt tagatud sotsiaalset stabiilsust, mis võimaldab majanduse segamatut arengut. Samas on üha ohtlikumaks võimudele muutumas äri ergutamise tõttu tekkinud ebavõrdsus rikaste ja vaeste elustandardi vahel ning elanikkonna kasvav rahulolematus ametnike suhtes. Vaesed talupojad protestivad korruptsiooni, keskkonna saastamise ning maade äravõtmise vastu suurprojektide elluviimiseks.
Hiina edu üheks teguriks on valitsuse järjekindel siirdemajandusele iseloomulik poliitika, kus antakse järk-järgult üha suurem roll turumajanduse reeglitele ja avatakse Hiina majandus ülejäänud maailmale. Üleminek algas põllumajandussektorist ja kandus üle tööstusele ning hiljem suurele osale teenustest, nii et suuremast osast hindade reguleerimisest oldi 2000. aastaks loobutud. Kui kontroll hindade üle oli hakanud lõdvenema, töötas valitsus välja Hiina oludes pretsedenditu ettevõtlusseaduse, mille kohaselt võimaldati eraisikutel esmakordselt luua piiratud vastutusega firmasid. Valitsus rakendas ka järjekindlalt konkurentsiseadusi, eesmärgiga ühendada siseturg, samas võimaldades välisfirmade tulekut Hiinasse, vähendades makse, loobudes riigi ekspordi- monopolist ja ühtlustades erinevad valuutavahetuskursid. Liikumine vabama majanduse suunas jätkus käesoleval kümnendil Maailma Kaubandusorganisatsiooni (WTO) liikme staatuses, mis tõi kaasa suure hulga seaduste ja regulatsioonide ühtlustamise ning tariifimäärade alanemise. 2004. aastal tehti konstitutsiooni põhimõttelise tähtsusega muudatused, mis rõhutavad erasektori rolli maa majanduse arengus ja kaitsevad eraomandit meelevaldse rekvireerimise eest. 2005. aastal loobuti seadusesätetest, mis takistasid eraettevõtluse kaasatust infrastruktuuride, avaliku sektori rajatiste ja pankade loomisel. 2007. aasta märtsis võeti pärast pikki vaidlusi vastu omandiseadus, mis sätestab eraomandi kaitse tsiviilkoodeksis. Kõik need muudatused on kaasa aidanud mõjuvõimsa erasektori tekkimisele majanduses, mis annab 60% Hiina kogutoodangust. Kui 1998-2003 suurenes mandrihiinlastele kuuluvate eraettevõtete toodang viis korda ja välisfirmadele kuuluvate ettevõtete toodang kolm korda, siis riigiettevõtete toodang kasvas samal ajavahemikul vaid 70%. Kohalike poolt kontrollitud ereettevõtete eksport suurenes viie aastaga viis korda, kuna üha rohkem väike- ja keskmise suurusega ettevõtteid omandas ekspordilitsentsi.
Valitsus on ette võtnud ka märkimisväärsed reformid 90-ndate aastateni Hiina majanduses domineerinud riigiettevõtete suhtes: need muudeti formaalselt äriüksusteks ja paljud neist noteeriti äsjaloodud Shanghai ja Shenzheni börsidel. Pärast 1998. aastat viidi ellu poliitikat, mis võimaldas väikeettevõtetel restruktureerida suuri ettevõtteid ja mille tulemusena vähenes riigi kontrolli all olevate tööstusettevõtete arv viie aasta jooksul rohkem kui poole võrra. Töövõtulepingud tehti paindlikumaks, mis viis töökohtade vähenemiseni 14 miljoni võrra 2003. aastaks. Seda protsessi saatis töötus- ja sotsiaalprogrammide loomine, mis andsid vastutuse koondatud töötajate osas ettevõttelt riigile. 2003. aastal rajas valitsus agentuuri , mis esindab valitsust riigiettevõtete juhtimisel ja täiustab nende ettevõtete konkurentsivõimet. Nimetatud reformid on parandanud raamistikku ühiskonna ressursside mobiliseerimisel, mida iseloomustab üks suurim säästude määr maailmas ja mis seega kasvatab kiiresti kapitali. See on toonud kaasa tööjõu produktiivsuse kasvu ja aidanud kaasa urbaniseerumisele, tuues tööjõudu põllumajandusest tööstusesse ja teenindusse.

4. ÜLEVAADE MAJANDUSLIKEST ARENGUPROBLEEMIDEST

Hiina Rahvavabariigi majanduse areng on pärast reformide käivitamist 28 aastat tagasi olnud erakordselt kiire. Viimase kümnendi keskmine majanduskasv on olnud 9,5% aastas. Selline kasv annab tunnistust ühest kiireimast ja jätkusuutlikumast siirdemajanduse kasvutempost maailmas 50. aasta jooksul. See on kaasa toonud suuremad sissetulekud ja nende inimeste arvu vähenemise, kes elavad alla absoluutset vaesuspiiri.
2006-2008 . aasta peamised majandusnäitajad
2006
2007
2008 (I-poolaasta)
SKP kasv (%)
11,1
11,4
10,4
Inflatsioon (%)
1,5
4,6
4,3
Jooksevkonto (milj USD)
249,9
339,4
384,1
Vaatamata Hiina majanduse kiirele kasvule eelmistel aastatel, SKP kasv ületas 11%, on siiski oodata, et globaalne jahenemine viib kasvu alanemiseni 2009. aastal, olles endiselt kõrgemal ametlikust 7-8% tasemest. USA majanduslanguse mõju on raske hinnata, aga Maailmapank on välja pakkunud seose, et 1% alanemine USA-s toob kaasa 0,2% alanemise Hiinas. Võrreldes Brasiiliat Hiinaga on majandusnäitajad kordades erinevad. Brasiilia majandus on viimase aastakümne parimas seisukorras, SKP kasv oli 2006. aastal 3,8%; 2007. aastal 5,4% ja 2008. aasta I- poolel 4,9%. Jooksevkonto on olnud keskmiselt 40,3 milj USD. Töötuse tase Brasiilias on samuti väga madal, tekitades isegi ettevõtetele tööjõuprobleemi, mida ei saa aga kuidagi Hiina kohta öelda.
Hiina on ette võtnud märkimisväärseid samme oma väliskaubanduse avamiseks ja maailma kaubandussüsteemiga lõimumiseks. Eksport kasvas 2006. aastal 27% ja ulatus 969 mlrd USD- ni, import kasvas 20%, küündides 791,6 mlrd USD- ni. Peamised eksportkaupade grupid olid masinad ja sisseseaded, plastid , optika ja meditsiinitehnika, raud ja teras, tarbekaubad, tekstiil , mobiiltelefonid.
2006. aasta peamised ekspordipartnerid
Riik
Eksport (mlrd USD)
Osakaal ekspordist (%)
USA
203,5
21
Hong Kong
155,4
16
Jaapan
91,6
9
Importkaupade grupid olid masinad ja sisseseaded, nafta ja mineraalkütused, plastid, optika ja meditsiinitehnika, orgaanilised kemikaalid, raud ja teras.
2006. aasta peamised impordipartnerid
Riik
Import (mlrd USD)
Osakaal impordist (%)
Jaapan
115,7
15
Lõuna-Korea
89,9
11
Taivan
87,1
11
Alljärgnevas tabelis saame vaadelda erinevaid näitajaid nii Hiina, India kui ka Saksamaa kohta:
Hiina
India
Saksamaa
Pindala (km²)
9 596 960
3 287 590
357 021
Rahvastik (juuli 2008)
1 330 044 544
1 147 995 904
82 369 552
SKP trln USD (2007)
7 099
2 966
2 807
SKP kasv % (2007)
11,9
9,0
2,5
SKP elaniku kohta (2007)
5400
2600
34100
SKP % põllumaj.(2007)
11,3
17,8
0,9
Tööstuse kasv % (2007)
13,4
8,5
5,2

5. INFRASTRUKTUURIDE ARENG

Välisinvesteeringute koondumine pärast Hiina avanemist rannikuäärsetesse linnadesse ja provintsidesse tekitas suure erinevuse Ida- ja Lääne-Hiina arengutaseme vahel. Kui kaubanduse maht ühe elaniku kohta oli 2000. aastal Ida-Hiinas 889 USD, siis Lääne-Hiina 12 provintsis ja autonoomses piirkonnas oli see vaid 48 USD; välisinvesteeringud olid vastavalt 71 ja 5 USD. Mahajäämus ajendas Hiina võime 2000. aasta märtsis välja kuulutama läänepiirkondade eelisarendamise kampaania, mille eesmärgiks on infrastruktuuride rajamine; inimkapitali arendamine; keskkonnakaitse; tingimuste parandamine regionaalseteks investeeringuteks ning kohaliku tööstuse rekonstrueerimine ja arendamine. Üheks keskseks ülesandeks on suurejooneliste infrastruktuuride elluviimine : kaheksa kiirtee rajamine, mille eesmärgiks on liita lääneprovintsid ülemaalise teedevõrguga; põhja-lõuna ning ida-lääne raudteevõrgustiku laiendamine; maagasijuhtme rajamine, mille eesmärgiks on transportida Xinjiangi-Uiguuri gaasi Shanghaisse ja teistesse rannikupiirkondadesse; õhuliikluse laiendamine.
Keskkonnaprojektides on olulisel kohal võitlus kõrbe pealetungiga ja alade taas-metsastamine. Kuigi 10 mlrd USD- ga viimase viie aasta jooksul jääb piirkond rannikupiirkondadest välisinvesteeringute osas veel tublisti maha, on kanda kinnitanud sellised suurfirmad nagu Toyota , Motorola, Shell , British Petroleum jt. Lääne-regioonidesse on investeerinud ka 10 000 Ida-Hiina ettevõtet.


6. KASUTATUD KIRJANDUS


Elektroonilised allikad
  • https://www.cia.gov/library/publications (06.01.2009).
  • http://web-test.mfa.ee/est/kat_52 (06.01.2009)
  • Vasakule Paremale
    HIINA RAHVAVABARIIGI MAJANDUSARENGU ANALÜÜS #1 HIINA RAHVAVABARIIGI MAJANDUSARENGU ANALÜÜS #2 HIINA RAHVAVABARIIGI MAJANDUSARENGU ANALÜÜS #3 HIINA RAHVAVABARIIGI MAJANDUSARENGU ANALÜÜS #4 HIINA RAHVAVABARIIGI MAJANDUSARENGU ANALÜÜS #5 HIINA RAHVAVABARIIGI MAJANDUSARENGU ANALÜÜS #6 HIINA RAHVAVABARIIGI MAJANDUSARENGU ANALÜÜS #7 HIINA RAHVAVABARIIGI MAJANDUSARENGU ANALÜÜS #8 HIINA RAHVAVABARIIGI MAJANDUSARENGU ANALÜÜS #9 HIINA RAHVAVABARIIGI MAJANDUSARENGU ANALÜÜS #10 HIINA RAHVAVABARIIGI MAJANDUSARENGU ANALÜÜS #11
    Punktid 50 punkti Autor soovib selle materjali allalaadimise eest saada 50 punkti.
    Leheküljed ~ 11 lehte Lehekülgede arv dokumendis
    Aeg2011-10-10 Kuupäev, millal dokument üles laeti
    Allalaadimisi 86 laadimist Kokku alla laetud
    Kommentaarid 1 arvamus Teiste kasutajate poolt lisatud kommentaarid
    Autor kookmaa Õppematerjali autor
    saad ülevaate Hiinast, seal toimuvast, majandusest, infrastruktuurist jne.

    Sarnased õppematerjalid

    thumbnail
    31
    doc

    Hiina referaat

    Avinurme Gümnaasium Geograafia Hiina Uurimustöö Juhendaja: Ene Lüüs SISSEJUHATUS Autor valis teha uurimustöö Hiinast, sest Hiina on suur ja kaunis riik, millest on palju materjali ning samuti tahtis autor rohkem teada selle riigi kohta. Uurimistöös räägin Hiina vaatamisväärsustest loodusest ning üldandmetest. RIIGI ÜLDANDMED Üldandmed Hiina rahvaarv aastal 2006 oli 1 314 480 000, rahvastikutihedus on aga 137 in/km2. Hiina pealinn on Peking, kus elab üle 17 miljoni inimese. Rahaühikuid on Hinas mitmeid: Jüaan, Macau pataca, Hongkongi dollar. Pindala on 9 596 960 km2 millega on Hiina Kaug-Idas suurim ja maailmas pindalalt neljas. Hiina piirneb 14 riigiga. Need on Afganistan, Bhutan,

    Geograafia
    thumbnail
    7
    docx

    Referaat Hiinast

    Olutvere TMK Kokk 1 Taavi Tali Hiina Referaat Juhendaja: Endla pesti Viljandi 2013 SISSEJUHATUS: Alates riigi asutamisest 1949 on seda juhtinud Hiina Kommunistlik Partei. See on maailma rahvarikkaim riik, mille rahvaarv ületab 1 250 000 000, kellest enamik on hiinlased. Pindalalt on Hiina Kaug-Idas suurim ja maailmas neljas. Hiina piirneb 14 riigiga. Need on Afganistan, Bhutan, India, Kasahstan, Kõrgõzstan, Laos, Mongoolia, Myanmar, Nepal, Pakistan, Põhja-Korea, Tadikistan, Venemaa ja Vietnam. HIINA: Hiina on maa ja muistne tsivilisatsioonipiirkond Kaug-Idas, mis alates 1949. aastast jaguneb

    Geograafia
    thumbnail
    6
    doc

    Hiina

    Hiina Riigikeel hiina Pealinn Peking President Hu Jintao Peaminister Wen Jiabao Pindala 9 596 960 km² Rahvaarv (2006) Rahvastiku tihedus 1 314 480 000137 in/km² Väljakuulutamine 1. oktoober 1949 Rahaühik Jüaan (CNY), Aomenis Macau pataca, Hongkongis Hongkongi dollar Ajavöönd maailmaaeg +8 Riigihümn Yìyngjn Jìnxíngqú 2.372 trillion kWh KASUTAB Maa ja riigid Hiina (traditsioonilises hiina kirjas; lihtsustatud hiina kirjas; pinyin'is Zhongguo (Zhnggúo)) on maa Kaug-Idas, mis alates 1949. aastast jaguneb Hiina Rahvavabariigi (vaata käesolevas artiklis allpool; valitseb Mandri-Hiinat, Hongkongi ja Aomeni) ning Hiina Vabariigi (valitseb Taiwani ja mõningaid Fujiani saari) vahel. Nimetust "Hiina" võidakse kasutada kas Päris-Hiina kohta või (mis on tavalisem) siis mõeldakse selle all maa-ala, mis lisaks Päris-Hiinale hõlmab ka Mandzuuria, Sise-Mongoolia, Tiibeti ja Xinjiangi (vaata Hiina haldusjaotus)

    Geograafia
    thumbnail
    38
    doc

    Hiina rahvavabariik

    ......................................................................32 Autotööstus...............................................................................................................33 Turism......................................................................................................................37 3 HIINA RAHVAVABARIIK (lühendatult Hiina RV või Hiina; hiina keeles ) Pindala 9 596 960 km² Rahvaarv (2008.09.15) 1,331,786,563 Rahvastiku tihedus 137 in/km² Pealinn Peking Pealinna elanike arv 12 miljonit elanikku Riigikeel hiina Rahaühik Jüaan (CNY), Aomenis Macau pataca, Hongkongis Hongkongi dollar President Hu Jintao Peaminister Wen Jiabao Väljakuulutamine 1. oktoober 1949

    Geograafia
    thumbnail
    13
    doc

    Jaapan

    JAAPAN 1.Jaapanist Jaapan on Aasia mandrist itta jääv maa ja riik Kaug-Idas Vaikse ookeani läänekaldal Jaapani saarestikul. Tema lähimad naabrid on Lõuna-Korea, Hiina ja Venemaa. Jaapan on saja viimase aasta jooksul suutnud üllatada oma erandliku muutumis- ja arenemisvõimega. Ajavahemikus 1639 -1868 oli maa täielikult eraldatud muust maailmast: jaapanlasi ei lastud maalt välja ega ühtegi võõramaalast ei lastud maale, ristiusk oli surmanuhtlusega karistatav. Kui Jaapan piirid avas, siis oli ta arengutasemelt keskaegne feodaalriik. Vaatamata II maailmasõja suurtele kaotustele, suutis Jaapan tõusta maailma kolme suurima tööstusriigi hulka

    Geograafia
    thumbnail
    7
    doc

    Hiina

    Hiina Rahvavabariik Riigi üldandmed Riik: Hiina Rahvavabariik (hiina k. Zhonghua Renmin Gongheguo). Pindala: 9 596 960 km² Rahvaarv: 1 306 300 000 (2005) Rahvastiku tihedus: 136 inimest/km² Riigikeel: hiina keel (standardhiina keel ehk putonghua, mis põhineb pekingi dialektil) Riigikord: kommunistliku partei poolt juhitav riik Riigipea: president HU Jintao (alates 15.03.2003), on samas ka Hiina KP peasekretär ning Sõjanõukogu esimees (Sept 2004) Valitsusjuht: peaminister WEN Jiabao (alates 16.03.2003) Pealinn: Peking (Beijing) (13,8 mln elanikku) Haldusjaotus: 23 provintsi (sheng), 5 autonoomset regiooni (zizhiqu) ja 4 keskvõimule alluvat linna (shi): Peking, Sanghai, Chongqing, Tianjin. Hong Kong ja Macau on autonoomsed erihalduspiirkonnad. Rahaühik: Hiina jüaan (CNY, kasutatakse ka lühendit RMB) (hiina k. yuan, kõne- keeles kuai) = 1,58 EEK; 1USD=8.06 RMB (jaanuar 2006)

    Geograafia
    thumbnail
    6
    doc

    Sõjajärgne maailm

    koostööle asutas NSV Liit jaanuaris 1949 koos endast sõltuvate nn. rahvademokraatiamaadega Vastastikuse Majandusabi Nõukogu. d. Euroopa Söe- ja Teraseühendus 1952. aastal moodustasid Prantsusmaa, Saksamaa, Itaalia, Belgia, Luksemburg ja Holland ESTÜ. Selle eesmärgiks oli edendada majanduslikku- ja poliitilist koostööd ning hoida ära III-dat maailmasõda. 6. Kuidas ja millal tekkisid Hiina Vabariik ja Hiina Rahvavabariik? Miks õnnestus kommunistidel Hiinas võim haarata? Hiina Vabariik (mitteametlikult Taiwan) on Taiwani saart ja lähisaari kontrolliv, mandri-Hiinast sõltumatu riik. Pekingis asuv Hiina Rahvavabariigi valitsus peab Taiwanit Hiina RV osaks, eitades Hiina Vabariigi eksistentsi jätkumist. Taibeis asuv Hiina Vabariigi valitsus, mis pärast lüüasaamist kodusõjas 1949. aastal evakueerus Taiwanile, peab end kogu Hiina seaduslikuks valitsuseks

    Ajalugu
    thumbnail
    10
    odt

    Hiina referaat

    1. RIIGI ÜLDANDMED.................................................................................................4 1.1 Üldandmed............................................................................................................4 1.2 Riigi asend maailmas............................................................................................4 1.3 Maa ja riigid..........................................................................................................5 1.4 Hiina Rahvavabariik..............................................................................................5 1.5 Territoorium..........................................................................................................6 2. LOODUS.....................................................................................................................6 2.1 Pinnamood.............................................................................................................6 2

    Geograafia




    Kommentaarid (1)

    what profiilipilt
    Vivian Liivo: Kasulik materjal!
    13:18 08-04-2013



    Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun