2. Korrakohane õigusemõistmine Põhikooli ühiskonnaõpetuse lõpueksami hindamisjuhend 2008
Märksõnad: kohus, seaduste ülimuslikkus, süütuse presumptsioon , võrdsus seaduse ees,
edasikaebamise õigus
Kohus on õigusemõistmisega tegelev riigiasutus . Õigust võib mõista ainult kohus (PS § 146). NB! Lugupeetud õpetajad!
Õigust mõistetakse ainult seaduste alusel (PS § 146), seaduse ees on kõik võrdsed. Süütuse Teil on võimalus täita küsimustik ülesannete lahendatavuse kohta Riikliku Eksami- ja
presumptsioon kedagi ei tohi kuriteos süüdiolevaks tunnistada enne, kui kohus pole langetanud Kvalifikatsioonikeskuse kodulehel aadressil http://www.ekk.edu.ee süüdimõistvat kohtuotsust (PS § 22). Selleks, et vältida õigusemõistmises kohtu vigu, on Iga asjalik kommentaar ja ettepanek on teretulnud.
kohtuotsuse peale edasikaebamise õigus. Selleks on Eestis kehtestatud kolmeastmeline Täname!
kohtusüsteem (apellatsioonikaebus esimese astme kohtuotsuse peale ringkonnakohtusse,
kassatsioonikaebus teise astme kohtuotsuse peale Riigikohtusse, mille otsus on lõplik (PS § 149)
jne.
3. Miks koolikiusamine on diskrimineerimine ? Hindamisest
Märksõnad: diskrimineerimise olemus, kiusamise põhjused, füüsiline ja vaimne vägivald, x Tuleb jälgida, et eksamitöö tiitellehele on märgitud kõik küsitud andmed.
kiusamise tagajärjed, sallivuse tähtsus x Hindamisjuhendis pole võimalik ära tuua kõiki õigeid vastuseid, sest sageli nõutakse õpilaselt oma seisukoha esitamist. Kõik sisult õiged vastused tuleb lugeda õigeks. Õpilase
Diskrimineerimine on inimese õiguste piiramine, inimese sättimine teistest ebasoodsamasse seisukoht, põhjendused ja näited peavad omavahel kooskõlas olema. Hindamise
olukorda (PS § 12). Kiusamise eesmärk koolis on panna keegi teistest halvemasse olukorda, teha lihtsustamiseks on avatud küsimuste puhul juhendis esitatud pigem näide õpilaste
tema elu võimalikult ebameeldivaks. Kiusamine on tavaliselt tahtlik ja sihilik tegevus. võimalikest vastustest .
Kiusamise põhjused võivad olla mitmesugused. Kiusaja saab näidata oma võimu teistele, kiusaja x Hinnatakse täispunktides.
saab tähelepanu ja võib saada ,,kangelaseks", kiusaja võib ka elada oma probleeme välja, et mitte x Punktide andmiseks ettenähtud kastid tuleb täita. Kui õpilane vastab valesti, tuleb kasti
ise sattuda kiusatavaks. Kui keegi on teistest mingil põhjusel teistsugune targem või rumalam , kirjutada null (0) ja vastamata jätmisel kriips ().
koolilõuna, peretoetused (lapsetoetus, lapsehooldustasu, üksikvanema lapse toetus, 1 ajateenija lapse toetus jt), ühekordselt makstavad toetused (sünnitoetus, lapsendamistoetus, elluastumise toetus), sotsiaalnõustamine jm. Iga sisult õige näide annab punkti. 2. Ühiskonna struktuur 6 p 1. Märgi tabeli esimesele reale ühiskonna sektorid. 3 p 2. Paiguta loetletud asutused, ettevõtted, organisatsioonid ja ühendused tabeli õigetesse lahtritesse. 3 p 7-6 õiget 3 p, 5-4 õiget 2 p, 3-2 õiget 1 p 1. Sektori nimetus Avalik sektor Erasektor/ Mittetulundussektor/ Tulundussektor Kodanikuühiskond 2. Näidete numbrid 4, 7 1, 2 3, 5, 6
/ ... / http://uudisvoog.postimees.ee/ 1) Millisele Eesti ühiskonna probleemile juhib Eesti Vabariigi president oma kõnes tähelepanu? 1p
osa traditsioonilistest väärtustest (solidaarsus, pereväärtused jms). 5. Mida mõista kristlike väärtuste all? Nimetage kaks. (2 p) Kristlikest väärtustest - ,,Enamik kristlikke väärtusi on meie euroopalikus kultuuriruumis üldinimlikena nii kinnistunud, et ka mittekristlased peavad neid loomulikuks järgida. Olgu nendeks siis ausus või halastus, ligimesearmastus või endast nõrgemate toetamine. Kõik need väärtused säilivad ning antakse edasi ühiskonna sidususe ja eeskuju kaudu. (Vabariigi President konverentsil "Kristlikud väärtused Eesti poliitikas" 11. novembril 2005 Lillepaviljonis). 6. Kas nende järgimine muudab ühiskonna eetilisemaks? Selgitage oma seisukohta näite kaudu. (1 p) Kindlasti muudab, aga hinnatakse seisukoha ja näite sobivust.
ÜLERIIGILINE TASEMETÖÖ AJALUGU 6. KLASS 6. MAI 2004 VARIANT A ÕPILASE NIMI __________________________________________________________ POISS TÜDRUK KOOL _____________________________________________________________________ MAAKOND ____________________________ LINN __________________________ 1., 2., 3. ÕPPEVEERANDI HINNE _______________ TASEMETÖÖ PUNKTISUMMA _______________ TASEMETÖÖ HINNE _______________ MÄRKUSED ______________________________________________________________ (on parandusõppel, saab logopeedilist abi, õpib individuaalse õppekava alusel, kodune keel erineb kooli õppekeelest)
muinsuskaitsjad ka probleemile läheneda. On selge, eesmärke lähemalt tundma õppida. Kindlasti ___________________________________________________________________________________________ et üks osa neist väärib karistust, teiste entusiasmi ja on nende seas inimesi, kes oleksid mingi uue informatsiooni tuleks aga tunnustada ja ühiskonna leiukoha puhul valmis igakülgseks koostööks ___________________________________________________________________________________________ hüvanguks ära kasutada. muinsuskaitsjatega
Riigiõigus Kohustuslik kirjandus: Taavi Annus "Riigiõigus" Juura 2006 Põhiseadus / ww.pohiseadus.ee Kasulikud lingid: riigiteataja.ee president.ee riigikogu.ee valitsus.ee õiguskantsler.ee riigikontroll.ee kohus.ee Lugemissoovitused: Taavi Annus "Riigiõigus" Jüri Põld "Loenguid Eesti riigiõigusest" Rait Maruste "Põhiseadus ja selle järelvalve" Riigiõiguse põhiküsimused Riigiõiguse mõiste Riigiõigus on õigusnormide kogum, mis määrab kindlaks ühiskondliku korra põhialused, riigiorganite moodustamise korra, pädevuse, nende vastastikused suhted, tegutsemise põhimõtted ja üksikisiku põhiõigused, vabadused ja kohustused Riigiõiguse ese on riik Riigiõiguse allikad Riigiõiguse suhe avaliku õigusega Riigiõiguse suhe rahvusvahelise õigusega Riigiõigusest(ainult meile, Eestile kehtivad) ei leia sanktsioone- tuleb va
Otsustusvõimeline peaminister ja vähemalt pool valitsuse koosseisust. Otsused osalevate valitsusliikmete häälteenamus. Häälte poolekslangemise korral otsustab peaministri hääl PS § 96 üldised valitsuse töökorralduse põhimõtted Detailsem VVS, VV reglement Õigusaktid ja kirjandus: 1)Põhiseadus (VI ptk) 2)Vabariigi Valitsuse seadus. 3)Taavi Annus, Riigiõigus. Juura 2006, Vabariigi Valitsuse osa. 4) EV PS. Kommenteeritud väljaanne. 2008. VI ptk. ja VV reglement Kordamisküsimused 2012 Riigiõigus NB! Abistav materjal, mitte "piletid" 8.7. Täidesaatva võimu ülesehitus PS § 4 Riigikogu, Vabariigi Presidendi ja Vabariigi Valitsuse tegevus on korraldatud võimude lahususe ja tasakaalustatuse põhimõttel Organisatsiooniline võimude lahusus. Võimude lahususe põhimõttele alluvad 4 riigiorganit
Vabadus ja võimalus osaleda omaenda elu korraldamisel on iseloomulik demokraatlikule ühiskonnale. Eesti on demokraatlik. Demokraatlik ühiskond on seda tugevam, mida aktiivsemad on tema liikmed ning mida paremini nad oskavad pakutavaid vabadusi ja võimalusi kasutada. Riigieksam ühiskonnaõpetusest annab nii õpetajatele kui ka eksami sooritajatele võimaluse saada ülevaade sellest, millise taseme on õppija kaheteist kooliaasta jooksul saavutanud. Eksam mõõdab õpilase erinevaid oskusi ja teadmisi. Selleks, et saada võimalikult täielikumat ülevaadet omandatust, on eksamitöös erinevaid tööülesandeid: arutlus, dokumendianalüüs ning mitut tüüpi ülesanded. Oluline on eksamitöö sooritamisel silmas pidada seda, et ülesannete lahendamisel tuleb kasutada ka neid õpitulemusi, mida on omandatud teistes ainetes, näiteks geograafias, ajaloos või matemaatikas.
Kõik kommentaarid