· "Turg" on "koht", kus ettevõtted realiseerivad oma tooteid ja teenuseid. · Tarbeturu(lõpptarbijad) moodustavad inimesed,kes ostavad kaupa isiklikuks tarbimiseks. · Organisatsiooni turu(ettevõtted) moodustavad firmad,kes ostavad kaupa edasimüümiseks või millegi tootmiseks. Tootja -----tehas-------erakliendid äriettevõtted 1)kaup 2)raha 3)informatsioon KVALITEET! (disain,suurus) avalik sektor Segmenteerimine Turu segment on sarnaste vajadustega tarbijarühm,kes reageerib ühiselt teatud turundusmeetmetele. Vajadused ja tundlikkus turundusmeetmetele varieeruvad uuesti erinevate segmentide vahele, kuid mitteoluliselt ühes segmendis. Turu segmenteerimine on protsess, mille käigus kogu turg(tarbijad). Segmenteerimise alused · Demograafilised näitajad(vanus,sugu,sissetulek,rahvus,haridus). · Geograafilised näitajad(piirkonnad).
kooslused loovad oma erilise sünergia, mis võiks olla aluseks mingi uue koolkonna tekkele või teatava kvaliteedi eelduseks. 5. Sihtgrupp 5.1 Kes on Tallinna Ülikooli Balti-Filmi ja Meediakooli sihtgrupiks Sihtgrupi moodustavad sarnaste vajadustega kliendid. BFMi pakutava teenuse turu paremaks määratlemiseks tuleb leida oma turusegment. Segmenteerimisel liigitatakse kliendid vastavalt nende vajadustele, tunnustele (sugu, vanus jne) ja ostukäitumisele. Turu segmenteerimine aitab oma sihtgrupi vajadusi paremini mõista ning turunduseesmärke püstitada. Nii on võimalik valida välja õiged kliendid ning mitte tegeleda nendega, kes ei kuulu sihtgruppi. Lähtudes BFMist, on sihtgrupp väga oluline mõlemale poolele, nii koolile kui tudengile. Üks pool pakub, teine vajab kuid mõlemad sõltuvad siiski üksteisest. Sihtgrupiks on kindel kliendiprofiil. Selleks, et teada saada, kes on konkreetselt BFMi kliendiprofiiliks, tuleb koguda
.............................................................62 1. TURUNDUSE OLEMUS 1.1 TURUNDUSE MÕISTE JA AJALUGU „Turundus on tegevus, mis on suunatud vajaduste ja soovide rahuldamisele vahetusprotsessi kaudu.“ (P. Kotler) „Turundus on kasulike klientide leidmise ja hoidmise ning kasulike kliendisuhete arendamise teadus ja kunst.“ Turundusel on kaks mõõdet: strateegiline turundus – analüüsile orienteeritud protsess (tarbijavajaduste analüüs, turu segmenteerimine, konkurentide analüüs); taktikaline turundus – keskendub konkreetse tegevuskava paikapanemisele (pannakse paika turundusmeetmestik – toode, hind, jaotus, toetus – ja turunduseelarve ning ajakava). Turunduse kohta on loodud väga palju mõisted. On ka markantsemaid, N.: Turunduseta äri on kui poisi silmapilgutus pimedas, ei näe seda tüdruk ega keegi muu; Turundus on kõik jne. jne.
Turundus on kõik see, mida firma teeb, et hankida ja säilitada kliente. Selleks: tegele õigete asjadega (do right things) tee kõike õigesti (do things right) loo ja arenda suhteid aseta panus pikaajalistele sidemetele. 4 LÄHTEALUS VAHEND LÕPPEESMÄRK Tarbijate Turu vajadused ja segment soovid Organisatsioonilised vajadused Turundustegevus Tarbijate (meetmestik) rahuldamine 4P KASUM Joonis 1. Turunduskontseptsioon
probleemi defineerimine ja eesmärkide seadmine, turundusmeetmestikku ning massikommunikatsioonivahendeid. situatsiooni analüüs ja infoallikate selgitamine, Heterogeenne turg koosneb eri vajadustega tarbijatest. Tuleb uurimismeetodite määratlemine, ette võtta turu segmenteerimine. andmete kogumine ja analüüs, Toote diferentseerimine - toodetakse vähemalt paari omadustelt tuemuste interpreteerimine ja esitamne. erinevat toodet, mis eristuvad konkurentidest. Probleemi püstitamisel aitavad järgmised küsimused: Sihtturundus - tehakse kindlaks turu koosseisu kuuluvad
küsimusi, mis on teie firmale olulised. Hea oleks kliente eelnevalt teavitada, kui palju aega võiks ankeedi täitmisele kuluda. 5 5.TURU SEGMENTIMINE Käesolev konspekti osa on koostatud järgmise kirjandusallika põhjal: Turunduse alused. Ann Vihalem, Külim, Tallinn 2003. Turu segmentimine on tarbijate rühmitamine vastavalt nende vajadustele, tunnustele, ostukäitumisele jm. Turu segment on sarnaste vajadustega tarbijarühm, kes reageerib sarnaselt teatud turundusmeetmestikule. Homogeensele turule minekuks kasutatakse diferentseerimata turundust, seda kasutatakse ka siis kui: 1. turg on väga väike, 2. kaalukad ostjad on suures ülekaalus, 3. toode domineerib turul, segmentimine ei suurenda käivet ega kasumit, 4. segmendi kindlakstegemine on võimatu, 5. toode on elutsükli lõpufaasis, 6
........................ 3 1.2. Turulõhed ja turunduse funktsioonid...................................................................4 2. TURUNDUSKESKKOND........................................................................................ 4 3. SIHTTURUNDUS..................................................................................................... 5 3.1. Turu määratlemine .............................................................................................6 3.2. Turu segmenteerimine ........................................................................................ 6 3.3. Sihtturgude valimine............................................................................................7 3.4. Positsioneerimine.................................................................................................7 4. TURUNDUSINFORMATSIOON............................................................................. 8 4.1. Turunduse infosüsteem.............................
Müük Turundus Rõhuasetus tootele Rõhuasetus kliendi vajadustele Firma teeb toote ja siis kavandab müüki Firma määrab klientide vajadused ja selle põhjal toote ja selle turunduse Juhtimine orienteeritud müügimahule Kasumile Müüjate vajadused Ostjate soovid 4. Segmenteerimine Turu segmenteerimine on protsess, mille käigus koguturg jaotatakse mõtestatud osadeks ehk segmentideks. Tarbijad võib rühmitada vastavalt vanusele, soole, elukohale, sissetulekule, ostmisviisile jne. Võimalikkest segmenteerimisparameetritest tuleb valida üksnes need, mis seostuvad kas toodete ostmisega või kasutamisega. Tulemusena kujunevad ühsuguste soovidega 14
Kõik kommentaarid