Vajad kellegagi rääkida?
Küsi julgelt abi LasteAbi
Logi sisse
✍🏽 Avalikusta oma sahtlis olevad luuletused! Luuletus.ee Sulge

"reservatsioonid" - 18 õppematerjali

reservatsioonid – kas Viini konventsioonis sätestatud reservatsioonide süsteem on sobiv inimõigustele? N: tavalised lepingud reguleerivad riikide vahelisi suhteid, inimõigusi puudutavad lepingud on eelkõige selleks, et parandada inimeste olukorda.
thumbnail
16
doc

Rahvusvaheline avalikõigus – riikidevaheline õigus ja suhted

Rahvusvaheline õigus ­ riikidevaheline õigus; suhted Enne ÜRO loomist oli RÕ subjektid ainult riigid. Riigid suveräänsed ­ teoreetiliselt võrdsed; riike ei saa käskida ega keelata. RÕ ei ole seadus; ei ole moraalsed reeglid. Kui on ebamoraalne, on karistatavad karistuseaduse alusel (kriminaalõigus). Riigis 3 võimu: 1. seadusandlik 2. täidesaatev 3. kohtuvõim Kas need 3 võimu on ka rahvusvahelisel tasandil olemas? 1. seadusandlik ­ Euroopa Liit ­ Euroopa Parlamendi seadused liikmesriikidele kohustuslikud; on riikide PS-sest ka üle. 2. täidesaatve ­ Euroopa Komisjon hakkab selles suunas minema, kuid hetkel rahvusvahelisel tasandil ei ole. 3. kohtuvõim ­ Rahvusvaheline Kriminaalkohus ­ on piiratud; Euroopa Inimõiguste Kohus ­ ainult EL. Rahvusvahelistes suhetes on loodud päris piisavalt korda. Isiklikud huvid, et seda teha. On teatud reeglid, normid, millest kõik on teadlikud ja käituvad nende j...

Õigus → Õigusteadus
305 allalaadimist
thumbnail
47
doc

Riigiõigus

Liberaalsesse traditsiooni kuuluvad aga ka õigused riigi kaitsele kolmandate isikute õigusvastaste rünnete eest. Selle väljundiks on põhiseaduses ennekõike § 13 lg 1 lause 1, mis tagab igaühele õiguse riigi kaitsele. Sotsiaalsed põhiõigused on üksikisiku sotsiaalsed nõudeõigused riigi vastu riigi positiivsele tegevusele. Sotsiaalse traditsiooni peamiseks kajastuseks põhiseaduses on kodanike õigus riigi abile puuduse korral (§ 28 lg 2 lause 1). 3. Põhiõigused ja seaduse reservatsioonid Põhiõigused sisaldavad arvukalt sätteid, mis näevad ette vastava õiguse piiramise võimaluse. Enamuses neist on mainitud seadust, mõnes - nagu näiteks põhiseaduse § 39 lauses 2 - aga ainult riiki. Viimasel juhul tuleneb nõue iga riikliku kitsenduse legitimeerimiseks põhiseaduse § 3 lg 1 lausest 1, mis keelab teostada riigivõimu ilma seadusliku aluseta. Põhiseaduse § 39 lause 2 on seega samuti adresseeritud seadusandjale

Õigus → Riigiõigus
381 allalaadimist
thumbnail
4
rtf

Mereõiguse konspekt

Konventsiooni omapära Töötati välja 9 aastat, 1982 ­ võeti vastu. Omapärane oli see, et USA ei kirjutanud alla 11 osa pärast. Siis ta jäi 12 aastatks ootele. Grupp 77 ­ arengumaad. Hakkas kehtima 1994 ­ ÜRO mereõiguste konventsioon. Sellega saab edasi ühineda. On suur dokument 320 art, 9 lisa ja rakenduskokkulepe. Väga keeruline aru saada. On nimetatud ka merede põhiseaduseks. ÜRO mereõiguse konventsioon on ülimuslik Genfi konventsiooni suhtes. Tegemist on pakett tehinguga, st reservatsioonid ei ole lubatud. Teatud optsioonid (valikud) on kokku lepitud. Mereõiguse regulatsioon koosneb 2 komponendist: 1. staatuse ja õiguslik reziim, mereala staatus. funktsionaalne tegevus, milleks seda mereala kasutatakse, laevasüit, uuringud, kalapüük. Millises merealas laev asub ­ selllest olenevad konkreetsed õigused. Ratifitseerima ­ need riigid, kes on allakirjutanud, nemad saavad ratifitseerida. Ratifitseerimine ­

Õigus → Õigus
57 allalaadimist
thumbnail
21
doc

Inimõiguste rahvusvaheline kaitse konspekt

on kohtu poolt süüdi mõistetud. · Paljud riigid on seda täiendanud, mõned võtnud vastu protokolle, et nemad seda ei arvesta ja ei täida. · Hiljuti võeti vastu ICCPS eeskujul CESCR lisaprotokoll, mis puudutab individuaalsete kaebuste esitamise võimalust. · ICCPR automaatne õigusjärglus. · HRC: väide, kui see konventsioon on vastuvõetud, siis see kuulub rahvale. · Reservatsioonid ­ kas Viini konventsioonis sätestatud reservatsioonide süsteem on sobiv inimõigustele? N: tavalised lepingud reguleerivad riikide vahelisi suhteid, inimõigusi puudutavad lepingud on eelkõige selleks, et parandada inimeste olukorda. Inimõiguste Komitee võttis vastu üldmärkuse reservatsioonidega seotud küsimuste kohta: üksikisikult ei tohi ära võtta talle ettenähtud õigusi ning kui

Õigus → Õiguse entsüklopeedia
205 allalaadimist
thumbnail
13
doc

Lapse õiguste konventsioon

Lapse õiguste konventsioon Vastu võetud 26.09.1991 (õ) 25.11.2008 14:00 Mitteametlik tõlge Lapse õiguste konventsioon* Vastu võetud ÜRO peaassamblee poolt 20. novembril 1989. a. SISSEJUHATUS Käesoleva konventsiooni osalisriigid, võttes arvesse, et vastavalt Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni põhikirjas välja kuulutatud printsiipidele on kõigi inimeste sünnipärase väärikuse ja võrdsete ning võõrandamatute õiguste tunnustamine vabaduse, õigluse ning rahu tagatiseks maailmas, pidades silmas, et Ühinenud Rahvaste Organisatsiooni rahvad on põhikirjas kinnitanud oma usku põhilistesse inimõigustesse ja inimisiksuse väärtusse ja väärikusse ning on otsustanud arendada sotsiaalset progressi ning kõrgemat elatustaset ...

Politoloogia → Politoloogia
9 allalaadimist
thumbnail
72
doc

Riigiõigus

Lihtne seaduse reservatsioon sisaldub põhiseaduse §-des 29 lg 1 lause 2 ja lg 5 lause 3, 30 lg 2, 31 lause 2, 32 lg 2 lause 2, 50, kus seadus võib ette näha õiguse kasutamise tingimused ja korra, piirangud või kitsendused. Peale selle sisaldub lihtne seaduse reservatsioon põhiseaduse §-des 29 lg 5 lause 2 ja 44 lg 2, kus on viidatud keeluseadusele. Selles viites sisaldub ka volitus seadusandjale vastava keeluseaduse väljaandmiseks. Lisaks sisalduvad lihtsad seaduse reservatsioonid veel põhiseaduse §-des 8 lg 5, 16 lause 2, 27 lg 4, 28 lg 2 lause 2, 39 lause 2, 46 lause 2 ja 52 lg 3. Nimetatud sätetes sisalduvad seadusandjale adresseeritud nn. kujundamise reservatsioonid, mis määravad kindlaks, et seadusandja peab midagi sätestama või kaitsma. Tegemist on seadusandja põhiseaduslike ülesannetega. Nendes klauslites sisaldub sellegi poolest ka piirangu võimalus. Ning

Õigus → Õigus
559 allalaadimist
thumbnail
12
docx

Riigiõiguse eksami küsimused ja vastused

PS sisaldab kohustuste osas ainult põhikohustusi. Põhikohustused ei laiene kõigile. Vahetegu tuleneb asjaolust, et iga põhiõiguse vastas on põhikohustus. Eristatakse põhiõiguse piiramist ning põhiõiguse rikkumist, mis on ebaseaduslik põhiõiguse piiramine. 18.6 Põhiõiguse ja seaduse reservatsioonide liigitus Põhiõiguste piiramisel peab olema alati legitiimne eesmärk ning eesmärk on PS-st tulenevalt reguleeritud kolmel viisil. Põhiõiguse ja seaduse reservatsioonid: a) lihtsa seaduse reservatsiooniga ­ piisab volituse olemasolust seadusandjale; b) kvalifitseeritud seaduse reservatsiooniga ­ reservatsioon sisaldab lisaeeldusi, millele piirang peab vastama; c) Ilma seaduse reservatsioonita põhiõigus ­ piiramiseks peab olema oluline seadusest tulenev põhjus. 8.7 Formaalse ja materiaalse põhiseaduspärasuse hindamine Õigusi ja vabadusi tohib piirata ainult kooskõlas PS-ga ehk siis iga põhiõigust riivav akt peab olema kooskõlas

Õigus → Õiguse alused
469 allalaadimist
thumbnail
88
docx

Rahvusvahelise poliitika loengud

I loeng - sissejuhatus Mis on rahvusvahelised suhted? Actor -> toimija!!! Rahvusvahelised suhted ● Termini kujunemine - Bentham & Comte -> Bentham võttis 19. saj.-l kasutusse termini “international”. [1919 Walesis avati esimene õppetool rahvusvahelistes suhetes] ● Suhted kellegi/millegi vahel - Kes on suhtlejad? ● Kontekst - anarhia -> ei ole ühist valitsejat. Tähendab, et ei ole hierarhiat. Kellelgi pole teise üle võimu anarhias. Maailmas on üldjuhul ikka hierarhiline ka riikide vahel. ● Sisemine vs välimine ● Erinevad teemavaldkonnad Sisemine ja välimine ● Vahendite monopol vs detsentraliseeritus ● Tööjaotus vs eneseabi -> Eneseabi tähendab, et kõigega peab ise hakkama saama. See on anarhias. Hierarhilises süsteemis on tööjaotus ehk ise ei pea nt kartulit kasvatama, seda teevad põllumehed jne. ● Anarhia vs hierarhia...

Politoloogia → Rahvusvahelised suhted
13 allalaadimist
thumbnail
188
ppt

Inimõigused

õiguste kohta on sõlmitud riikidevaheline leping, näiteks õigus palgatööle; 4) võrdsed õigused välisriigi kodanikega, näiteks õigus tegutseda ettevõtluses. ÜRO pagulasseisundi konventsioon (jätk 4) Eesti Vabariik on täitnud oma ülesanded "Pagulasseisundi konventsiooni ja 31. jaanuari 1967. aasta pagulasseisundi protokolliga ühinemise seadusega". Seadus teeb järgmised vajalikud reservatsioonid: 1) "Eesti Vabariik peab konventsiooni artiklites 23 ja 24 sätestatut üksnes soovituslikuks, kuid mitte õiguslikult siduvaks", artikkel 23 on "Riiklik toetus" ja 24 on "Tööõigus ja sotsiaalhooldus"; ÜRO pagulasseisundi konventsioon (jätk 4) 2) artiklile 25 "Haldusabi" suhtes järgnevas sõnastuses "eesti Vabariik ei ole seotud kohustusega anda välja dokumente või tunnistusi

Õigus → Inimõigused
164 allalaadimist
thumbnail
40
docx

Rahvusvaheline avalik õigus

Rahvusvaheline avalik õigus Enne ÜRO loomist oli RÕ subjektid ainult riigid. Tänapäeval peetakse rahvusvahelise õiguse subjektideks ka rahvusvahelisi organisatsioone ning piiratud määral füüsilisi ja juriidilisi isikuid. Riigid suveräänsed ­ teoreetiliselt võrdsed; riike ei saa käskida ega keelata. Rahvusvaheline õigus- riikidevaheline õigus; teiste rahvusvahelise õiguse subjektide käitumise reguleerimine. Kõik rahvusvahelise õiguse normid ja reeglid kuuluvad täitmisele riikidele. On teatud reeglid, normid, millest kõik on teadlikud ja käituvad nende järgi ­ rahvusvaheline õigus. RÕ ei ole seadus; ei ole moraalsed reeglid. Kui on ebamoraalne, on karistatavad karistuseaduse alusel (kriminaalõigus) Ebamoraalne: röövimine, vägistamine, riigireetmine ­ reguleerime kriminaalseadustikuga. Mis juhtub kui rahvusvahelise sõiguses rikutakse normi? Rahvusvahelises õiguses ei ole kindlaid/efektiivseid karistusmeetmeid. (Ve...

Õigus → Võlaõiguse üldosa
11 allalaadimist
thumbnail
84
pdf

Rahvusvahelise õiguse eksami konspekt

Rahvusvaheline  õigus  2015  1.semester   Loengukonspekt     Rahvusvaheline  õigus  =  RÕ   RÕ  on  kokkuleppel  põhinev  õigus.   28.september  loengut  ei  ole!   Mõlemas  seminaris  on  osalemine  kohustuslik!  1  seminari  võimalik  asendada   lühiesseega.     Eksam-­‐  1)  definitsiooni  küsimus,  kus  palutakse  mingi  keskne  asi  rahvusvahelises   õiguses  lahti  mõtestada  nt  mis  on  reservatsioon  2)kaalukam  osa-­‐  teoreetilise   kontseptsiooni  lahti  mõtestamine  rahvusvahelises  õigus  3)  analüütiline   ülesanne-­‐  kaasus,  mis  on  lahendatav  rahvusvahelise  õiguse  elementaarsete   põhimõtete  alusel,  võib  olla  ka  arutlus     31.08.15     Teema  I  –  olemus     Kogu  õigussüsteemi  saab  jagada:   -­‐ riigisiseseks  õigussüsteemiks ...

Õigus → Õigus
60 allalaadimist
thumbnail
55
pdf

RAHVUSVAHELINE ÕIGUS - PÕHJALIK LOENGUKONSPEKT

1. Olemus Riigisisene õigus​- palju süsteeme, rohkem kui riike. Riigis võib olla mitu riigisisest õigust. Rahvusvaheline õigus - normide ja printsiipide kogum, mis reguleerib riikide ja rahvusvaheliste organisatsioonide käitumist ning teatud määral ka füüsiliste ja juriidiliste isikute käitumist. ❏ Kodakondsus on rahvusvahelises õiguses päris ​tähtis (nt kui Eesti kodanik peaks välismaal sattuma hätta, siis on tema eest õigus välja astuda just Eesti riigil). ❏ Rahvusvaheline õigus ​pole ühesugune kõikjal maailmas ega kehti ühtmoodi kõigi rahvusvahelise õiguse subjektide suhtes (nt kui me võtame mingisuguse rahvusvahelise lepingu, siis me ei saa eeldada, et see kehtib kõikide riikide suhtes) ❏ Alati tuleb kontrollida normi või printsiipi ​kehtivust konkreetse rahvusvahelise õiguse subjektide suhtes (​UNITED NATIONS TREATY SERIES (​nagu rahvusvaheline ...

Õigus → Rahvusvaheline õigus
12 allalaadimist
thumbnail
55
doc

Riigiõigus konspekt

Klassikalise riive mõiste: 1) individuaalõigusakt eelkõige 2) pidi olema sihilik 3) vahetu 29 3. Riive põhiseaduspärasus § 1 lause 1 0 milline on piirklausli/seadusreservatsiooni liik § 31 lause 2 ­ lihtne SR § 26 lause 2 ­ kvalifitseeritud SR § 18 ­ nullklausel Formaalsed reservatsioonid § 36 lg 2 lause2 1) Formaalne põhiseaduspärasus a. Pädevus, menetlus, vorm nt § 104 lg 2 Kui vähemalt üks säte on konstrueeritud seaduse reguleerimise alas, siis o seda terve seadus (konstitutsionaalne) ja tuleb vastu võtta § 104 lg 2 alusel. President kui riiginotari funktsioon. § 107 lg 1, § 3 lg 2, § 108, § 6, § 162 b. Õigusselgus § 13 lg 2 ­ saab kaitsta siis kui ta on piisavalt selgelt sõnastatud

Õigus → Riigiõigus
111 allalaadimist
thumbnail
59
doc

Riigiõigus konspekt

Klassikalise riive mõiste: 1) individuaalõigusakt eelkõige 2) pidi olema sihilik 3) vahetu 31 3. Riive põhiseaduspärasus § 1 lause 1 0 milline on piirklausli/seadusreservatsiooni liik § 31 lause 2 ­ lihtne SR § 26 lause 2 ­ kvalifitseeritud SR § 18 ­ nullklausel Formaalsed reservatsioonid § 36 lg 2 lause2 1) Formaalne põhiseaduspärasus a. Pädevus, menetlus, vorm nt § 104 lg 2 Kui vähemalt üks säte on konstrueeritud seaduse reguleerimise alas, siis o seda terve seadus (konstitutsionaalne) ja tuleb vastu võtta § 104 lg 2 alusel. President kui riiginotari funktsioon. § 107 lg 1, § 3 lg 2, § 108, § 6, § 162 b. Õigusselgus § 13 lg 2 ­ saab kaitsta siis kui ta on piisavalt selgelt sõnastatud

Õigus → Õigusteadus
371 allalaadimist
thumbnail
58
doc

Riigiõigus konspekt

2) pidi olema sihilik 3) vahetu kui on vähimgi kahtlus, siis on tegemist riivega. Riive on rikkumise võimalus. 3. Riive põhiseaduspärasus § 11 lause 1 Riive peab olema formaalselt ja materiaalselt seadusega kooskõlas. §43 kahekordne kvalifikatsioon- kohtu loal ja.. 0 milline on piirklausli/seadusreservatsiooni liik § 31 lause 2 ­ lihtne SR § 26 lause 2 ­ kvalifitseeritud SR § 18 ­ nullklausel Formaalsed reservatsioonid § 36 lg 2 lause2 1) Formaalne põhiseaduspärasus a. Pädevus, menetlus, vorm nt § 104 lg 2 Kui on rikutud riigikogu seadust seaduse vastu võtmisel, aga ps on kooskõlas, siis sellest ei järeldu, et seaduse vastuvõtmine oleks kuidagi vastuolud (nende enda kodukord nö). Võib olla tegu ps põhimõtete rikkumisega Pädevus- §4, §106, §162 seadusandja pädevus

Õigus → Õigus
48 allalaadimist
thumbnail
118
docx

Riigiõigus

2. pidi olema sihilik 3. vahetu 3. Riive põhiseaduspärasus (ehk põhiõiguse piirid) § 11 lause 1 0 milline on piirklausli/seadusreservatsiooni liik § 31 lause 2 – lihtne SR § 26 lause 2 – kvalifitseeritud SR § 18 – nullklausel Formaalsed reservatsioonid § 36 lg 2 lause2 1. Formaalne põhiseaduspärasus a. Pädevus (pädevusnormid §-d 56, 106, 162, menetlus (§-d 67, 68, 72, 73, 104 lg 2, 107) vorm (§ 3 lg 2, § 6, 108) kuldne trio Riigikogu kodukorra rikkumine ei ole formaalne rikkumine, saame kasutada seda argumendina. Kui vähemalt üks säte on konstrueeritud seaduse reguleerimise alas, siis on seda terve seadus (konstitutsionaalne) ja tuleb vastu võtta § 104 lg 2 alusel.

Õigus → Riigiõigus
45 allalaadimist
thumbnail
52
doc

Õigusteaduse eksam

Konfliktide rahumeelne lahendamine Sektoripõhimõtted Rahvusvahelise õiguse allikad - Rahvusvaheline leping - Seadus-leping ja leping-leping - Bilateraalne ja multilateraalne leping - Universaalne ja regionaalne leping; jaotus objekti järgi - Allika kujunemine ja iseloom - Esindus, läbirääkimine, konsensus, signeerimine - Ratifitseerimine/ühinemine, jõustumine riigi suhtes - Reservatsioonid - Rahvusvaheline jõustumine; tõlgendamine ja kohaldamine - Denonsseerimine; muutmine; lõppemine; tühisus - Wieni konventsioon - Tava(õigus) ­ normatiivse fakti küsimus - Objektiivne element - Subjektiivne element ­ tahe end siduda - Vastuvaidlemine - Suhe muude allikatega - Kohtulahendid - Rahvusvaheline kohus - Riiklik kohus ­ nt õiguse üldiste põhimõtete osas

Õigus → Õiguse alused
160 allalaadimist
thumbnail
80
doc

Haldusõigus

Õiguspärase haldusakti ei või kehtetuks tunnistada: kui tuleks välja anda samasisulist haldusakti uuesti või kui see oleks vastuolus seadusega. Kehtetuks võib tunnistada, kui langeb ära kestvalt õigusi piirava haldusakti andmise alus õiguslike või faktiliste asjaolude muutumise tõttu. Õiguspärase soodustava haldusakti kehtetuks tunnistamine ­ üldjuhul võib kehtetuks tunnistada ex nunc. Arvestama peab õigusriigi printsiibi, eriti usalduse kaitset. Reservatsioonid: kui haldusakti kehtetuks tunnistamine on lubatud seaduse või määrusega või selleks on jäetud reservatsioon haldusaktiks kui haldusaktiga on seotud lisakohustus ja isik pole seda täitnud, nt ehitusloa väljaandmine isik ei kasuta haldusakti alusel üle antud raha/asja eesmärgipäraselt. 40

Õigus → Haldusõigus
88 allalaadimist


Sellel veebilehel kasutatakse küpsiseid. Kasutamist jätkates nõustute küpsiste ja veebilehe üldtingimustega Nõustun